משתמש:Slav4/ארגז חול/חתימת משנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חתימת המשנה הוא תהליך של איסוף כל התורה שבעל-פה על ידי רבי יהודה הנשיא, ואירוע מכונן בתולדות עם ישראל שרישומו ניכר עד ימינו. היא אירעה בתחילת המאה ה-3, כנראה בין השנים 220-200.[1] חתימת המשנה היא השלב האחרון בתהליך ארוך של תיקון וליקוט ההלכות והדינים שהחל עוד בימי משה רבנו, דרך הנביאים והמלכים, עבר לאנשי כנסת הגדולה, נמשך על ידי התנאים בדור שלאחר חורבן בית שני, על ידי רבי עקיבא ותלמידיו, ולבסוף כונס ונחתם בנוסח אחד על ידי רבי יהודה הנשיא, בשישה ספרים המכונים "ששה סדרי משנה", ספרים אלו הפכו להיות הספרים החשובים ביותר ביהדות, לאחר התנ"ך[2].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקסט כתוב, ניתן לפרשו ביותר ממובן אחד, כל פרשן מהירהורי לבו, ובכדי למנוע פרשנויות כפולות בהבנת התורה, ניתנו שתי תורות לישראל, האחת התורה שבכתב, והשניה, פירושה - התורה שבעל פה[3]. עד לחורבן בית שני וכיבושה של ירושלים, הועלו על הכתב רק כ"ד הספרים, אשר בתקופת בעלי המסורה קיבלו את שמם המקובל היום תנ"ך. חז"ל אף סברו כי חל איסור להעלות על הכתב, את יתר פרטי ההלכות והדינים שאינם כלולים בכ"ד הספרים, והמכונים תורה שבעל פה, וכך אומר התלמוד בנושא זה:[4], "דרש יהודה בר נחמני מתורגמניה דרבי שמעון בן לקיש (הכרוז של ר' שמעון) - כתיב: וַיֹּאמֶר השם אֶל-מֹשֶׁה, כְּתָב-לְךָ אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה[5], וכתיב: כִּי עַל-פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית--וְאֶת-יִשְׂרָאֵל[6], הא כיצד? (כיצד מתיישבת ראשיתו של הפסוק, שמשתמע ממנה, כי יש לכתוב את הדברים, עם סופו של הפסוק, שמשתמע ממנו, שיש ללומדם בעל פה?) תשובת התלמוד - דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן על פה, דברים שבעל פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב"[7]. עם זאת, בתקופות אלו, היו חכמים שכתבו את תורתם על מגילות, שכונו מגילות סתרים, ואשר נאסר לפרסמם ברבים[8]. עם החורבן הפיזי ובעקבותיו החורבן הרוחני, התחזק החשש שתישכח תורה שבעל פה, והוחלט ללקט ולכנס את כל ההלכות, הדינים ופרטיהם כפי שנקבעו לפני החורבן.

משה רבנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרא לפרשת בחוקותי מבאר את הפסוק: "אֲשֶׁר נָתַן השם, בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי, בְּיַד מֹשֶׁה" ומסביר את התוספת "בְּיַד מֹשֶׁה" - "מלמד שניתנה התורה הלכותיה ודקדוקיה ופירושיה ע״י משה"[3].

  • הלכותיה - אלו הלכות שניתנו למשה בסיני, ואין להם איזכור בתורה.
  • דקדוקיה - אלו הם הכללים בהם השתמשו חז"ל כדי לפרש את התורה ולחדש דינים.
  • פירושיה - אלו הם ביאורי המילים והפסוקים, שאינם ברורים מספיק, או שיש לפרשם בניגוד לפשט[9].

הלכה למשה מסיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלכה למשה מסיני היא הלכה כלשהי, אשר אין לה רמז בתורה, ואלמלא נזכרה במסורת, מדור לדור, מימי משה רבנו שקיבל אותה במעמד הר סיני, לא ניתן היה להסיק אותה באמצעות אחת מדרכי הלימוד של חז"ל. בהשאלה, קוראים "הלכה למשה מסיני" לכל עניין שפסיקתו ברורה בתכלית הבירור (כהלכה למשה מסיני).

במשנה מוזכרים 3 עניינים שנאמר עליהם, הלכה למשה מסיני.

תקנות משה רבנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לנתינת התורה שבכתב, השתמש משה בסמכויות שהיו נתונות בידיו, ובכללים שקיבל בסיני, לצורך הרחבתה ופיתוחה של התורה שבעל פה. הרמב"ם בפירושו למשנה, מבהיר את ההבדל בין גזירה לתקנה[13].

  • גזירות - סייגים שתיקנו הנביאים והחכמים בכל דור ודור, כדי למנוע אנשים מעבירות. זה מה שאומר רב כהנא על הפסוק: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם, וְלֹא תִטַּמְּאוּ, בָּהֶם"[14]". אמר רב כהנא, עשו משמרת למשמרתי. כלומר סייג. לעתים חכמים חלקו ביניהם באר לגזירות, אך, אומר הרמב"ם, מרגע שנפלה החלטה, אפילו הנביאים בעצמם לא היו רשאים לבטל אותה.
  • תקנות - אלו הדינים בדברים הנוהגים בין בני אדם, שאין בהם לא תוספת במצווה ולא גריעה, או בדברים המביאים תועלת לבני אדם בדברי תורה, כגון: פרוזבול, עדות החודש, טבילת נשים ועוד.

לדעת רוב הפוסקים[15], בעוד שהתקנות שתיקנו הנביאים, והחכמים אחר משה רבינו, הן מצוות מדרבנן, הרי שהתקנות שתיקן משה, הן מצוות מדאורייתא, כגון[16]:

יהושע בן נון[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה שקיבל את התורה שבעפ"ה כרוכה עם התורה שבכתב, מסר את כללי הדינים ליהושע בן נון, שיצר בעזרתם את עיקר מפעלו התורני, עשר תקנות שתיקן לסדרי העם. יהושע שעסק בהתנחלות השבטים בארץ ישראל, תיקן תקנות שטיפלו בשינוי שחל בעם, במעבר מחיים במדבר, לחיים ריבוניים בארץ ישראל. יהושע סייג את זכות הפרט לרכושו (עד כדי הפקעה מסוימת) , אך בתנאי שלא ייגרם לו כל הפסד[17].

תקנות שתיקן יהושע[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מותר לאדם לרעות צאן בחורשה פרטית שבה אילנות זקנים, אך לא בקר. וחורשה פרטית שאילנותיה צעירים אסור לרעות בה, לא צאן, ולא בקר, אלא ברשות הבעלים.
  • מותר לאדם ללקט עצים להסקה משדה חברו, ובתנאי שיהיו זרדים פשוטים שאין בכוחם להשריש, אבל שאר עצים אסור.
  • מותר לאדם ללקט משדה חברו עשבי בר העולין מעצמם, חוץ משדה תלתן שזרעה לבהמה.
  • מותר לאדם לקטום ייחורים[18] משדה חברו חוץ מגרופיות של זית[19], ובלבד שיקטום ייחורים קטנים בלבד, ומאיזורים בעץ שאינם מולידים פרי ואין בהם הפסד.
  • מעיין חדש שהחל נובע בשדה פרטית, מספק מים לכל בני העיר.
  • מותר לכל אדם לדוג דגים מהכנרת, למרות שהיא בנחלת שבט נפתלי. ובתנאי שידוג בחכה בלבד. לבני השבט מותר לדוג אף עם רשת.
  • מותר לאדם הנמצא בדרך ונזקק לצרכיו, לסטות מן הדרך ולעשות את צרכיו מאחורי גדר של שדה, ואפילו גדל בה גידול יקר.
  • מי שתעה בין הכרמים, יכול להסיט את ענפי הגפנים לכאן ולכאן, עד שיחזור לדרך.
  • בחורף כאשר דרכי-הרבים מלאות בוץ, מותר לעוברי הדרכים, להלך בדרכים, שבצידי שדות פרטיות.
  • מת מצווה, קונה מקומו, ונקבר במקום שנמצא בו. ובתנאי שלא היה מוטל על הגבול בין שני שדות, או בשטח ששייך למדינה, שבמקרים אלו, מביאים אותו לבית הקברות.

בנוסף, תיקן יהושע, את הברכה השנייה בברכת המזון (ברכת הארץ), ולדברי רבי יהודה התנה יהושע עוד, כי בזמן הקבוע להוצאת זבלים בעיר מסוימת, יהא אדם רשאי, להוציא את זבלו לרשות הרבים, ולצוברו שם במשך שלושים יום, ואם ניזוק אדם מהזבל, בתוך תקופת זאת, הבעלים פטור. תקנות אלו, הינם חלקו של יהושע בן נון בתורה שבעל פה, עד ימינו.

המלכים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הנביאים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

תקנות רבות הובאו על ידי חז"ל בשם ה"נביאים הראשונים", מבלי לציין במפורש את שמו של הנביא[25].

  • תיקנו להגיד הלל, על כל פרק ופרק (נס חיובי שנעשה ליחיד), ועל כל צרה שלא תבוא (נס שבא בשלילה - שהצרה לא באה עליו), ועל גאולת הכלל[26].
  • התקינו מעמדות וחילקו אותן לעשרים וארבע קבוצות, כמו משמרות כהנים ולויים.
  • נביאים שהיו קודם חורבן בית ראשון התקינו להפריש בבבל, תרומות ומעשרות, ומעשר שני, בשנה השביעית.
  • הנביאים שהיו בזמן שנחרב הבית הראשון, תיקנו להתענות בצום גדליה, ובעשרה בטבת, ובשבעה עשר בתמוז, ובתשעה באב.

הזקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

  • להפריש תרומות ומעשרות, בארץ מצרים, ובארץ עמון ומואב, וכן להפריש בארצות אלו, מעשר עני בשנה השביעית.

אנשי כנסת הגדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

כנסת הגדולה, הוא שמו של המוסד העליון של חכמי ישראל, בראשית ימי בית המקדש השני. אנשי כנסת הגדולה חוקקו תקנות וגזירות הנקראות מצוות מדרבנן, לעומת המצוות הכתובות בתורה הנקראות מצוות דאורייתא. הם קבעו את נוסח התפילה והברכות, ורבות מתקנות ומגזירות חז"ל הנהוגות בימינו, נקבעו על ידם. אנשי כנסת הגדולה גם קבעו את הנוסח הבסיסי של המשנה.

הלל ושמאי[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

עליית חנניה בן חזקיה בן גרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנסחי המסכתות בדור שלאחר החורבן[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

רבי עקיבא ותלמידיו[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

רבי עקיבא, גדול התנאים בתקופת המשנה, היה ראש מלקטי המשניות, ועיקר פעילותו במחצית השנייה של "תקופת יבנה"[27]. עד ימיו של רבי עקיבא ההלכות הועברו בין החכמים בעל פה[28]. ואם העלו אותן על הכתב, הרי שעשו זאת ללא שינויים ותיקונים. רבי עקיבא לעומת זאת, חידש בעצמו מאות הלכות, ואף בדק, תיקן והגיה, את ההלכות שקיבל מקודמיו[29].

את שיטת עבודתו של רבי עקיבא המשיל 'רבי יהודה הנשיא' לממיין זרעונים, וכך נאמר באבות דרבי נתן[30]: "ר' יהודה הנשיא מונה שבחן של חכמים: לר' עקיבא קרא לו אוצר בלום. למה רבי עקיבא דומה? לפועל שנטל קופתו ויצא לחוץ. מצא חיטים מניח בה, מצא שעורים מניח בה, כוסמין מניח בה, פולין מניח בה, עדשים מניח בה. כיוון שנכנס לביתו מברר חטים בפני עצמן, שעורים בפני עצמן, כוסמין בפני עצמן, פולין בפני עצמן, עדשים בפני עצמן. כך עשה ר' עקיבא, ועשה כל התורה טבעות טבעות (גרסה אחרת "מטבעות מטבעות)"[31].

רבי נתן[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

רבי יהודה הנשיא[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ביאורים ומקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכאל אבי יונה, אטלס כרטא לתולדות ארץ-ישראל, פרק תקופת המשנה והתלמוד עמ' 7
  2. ^ יש הרוצים לומר, כי מכאן בא שמה של המשנה, שהיא שנייה למקרא.
  3. ^ 1 2 על הפסוק: "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים, וְהַתּוֹרֹת, אֲשֶׁר נָתַן השם, בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי, בְּיַד מֹשֶׁה" (ויקרא, פרק כ"ו, פסוק מ"ו) אומר הספרא (פרק ח', סעיף י"ב,): מכך שנכתב "וְהַתּוֹרֹת" "מלמד ששתי תורות ניתנו להם לישראל אחת בכתב, ואחת בעל פה. ומכך שנכתב "בְּיַד מֹשֶׁה" "מלמד שניתנה התורה הלכותיה ודקדוקיה ופירושיה ע"י משה מסיני"
  4. ^ תלמוד בבלי, מסכת גיטין, דף ס' עמוד ב'.
  5. ^ שמות, פרק ל"ד, פסוק כ"ז.
  6. ^ המשכו של אותו פסוק.
  7. ^ הראשונים חלוקים אם זאת דרשה גמורה - והדבר אסור מן התורה, או שמדובר באיסור דרבנן (תוספות רא"ש מסכת סוטה, דף מ', עמוד ב').
  8. ^ "דאמר רב מצאתי מגילת סתרים בי רבי חייא וכתוב בה איסי בן יהודה אומר". (מסכת בבא מציעא, דף צ"ב, עמוד א')
  9. ^ הרב ד"ר אלימלך שכטר, המשנה בבלי ובירושלמי - השוואת נוסחותיה, הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים, ה'תשי"ט
  10. ^ משנה, מסכת פאה, פרק ב', משנה ו'.
  11. ^ משנה, מסכת עדויות, פרק ח', משנה ז'.
  12. ^ משנה, מסכת ידיים, פרק ד' משנה ג'.
  13. ^ רמב"ם, בהקדמה לסדר זרעים
  14. ^ ויקרא, פרק י"ח, פסוק ל'.
  15. ^ הרמב"ם, הרשב"א, הב"ח ועוד.
  16. ^ משה אריה בלוך, שער תורת התקנות, וינה, 1762
  17. ^ התקנות מפורטות ברמב"ם הלכות נזקי ממון, פרק ה', הלכות ג'-י"ב'.
  18. ^ ייחורים - ליצירת שתילים חדשים לשדהו, או להרכבה על עציו.
  19. ^ גרופיות הן ענפים צעירים הצומחים בתחתית העץ מבסיסו. והסיבה שאסור לאדם לקטום גרופיות של זית משדה חברו היא שהגרופיות בלבד (ולא ענפי עץ אחרים) משמשים להצמחת עצים חדשים, ועל כן הן חשובות לבעלים.
  20. ^ רמב"ם, ספר אהבה, הלכות ברכות, פרק א'
  21. ^ תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף כ"א, עמוד ב'.
  22. ^ רביעות זהו שמם של שלוש הממטרים היורדים בחודש חשוון. רביעה השנייה זמנה בז' חשוון.
  23. ^ רמב"ם, הלכות נזקי ממון, פרק י"ג, הלכה ד'.
  24. ^ ויש מהפוסקים הסוברים שגם זאת היא תקנת יהושע.
  25. ^ לגבי זהותם של הנביאים הראשונים ראו מאמרו של מיכאל אביעוז על מקור הכינוי "נביאים ראשונים", באתר אוניברסיטת בר-אילן,
  26. ^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף קי"ז, עמוד א'.
  27. ^ למרות שמרכז ההנהגה עבר מיבנה ללוד לאחר מרד התפוצות בימי טריאנוס, שנסתיים כבר בשנת 117 לספירה, ומלוד עבר כנראה לביתר עוד לפני מרד בר כוכבא, מקובל להגדיר את "תקופת יבנה" כ 62 שנה שבין חורבן הבית בשנת 70 לספירה, לבין פרוץ מרד בר כוכבא בשנת 132.
  28. ^ כנאמר במסכת אבות: "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים וכו'..." (מסכת אבות, פרק א', משנה א'.)
  29. ^ בכמה מקומות בש"ס מופיע הציטוט: "אמר לו רבי טרפון (לרבי עקיבא) אקפח את בניי שלא הטיתה ימין ושמאל, אני שראיתי את המעשה ושכחתי, ואתה דורש ומסכים על השמועה". כלומר רבי טרפון נשבע בבניו, על גדולתו של רבי עקיבא, כי בעוד שהוא עצמו שמע באוזניו את ההלכה ושכח, רבי עקיבא הגיע לאמת בדרשותיו, והזכיר לרבי טרפון את מה ששמע.
  30. ^ אבות דרבי נתן פרק שמונה-עשר, משנה א'
  31. ^ לגרסה הראשונה 'טבעת' היא אביזר בו ניתן לשאת כלים, כך עריכתו של רבי עקיבא, מאפשרת לשאת (להבין) את פרטי ההלכות. לגירסה השנייה 'מטבעות מטבעות' - כל נושא ברור ומוגדר בפני עצמו - מטבע שטבעו חכמים.

[[קטגוריה:משנה]]