אל טורקל

אל טורקל
El Torcal de Antequera
סלעים באל טורקל
סלעים באל טורקל
סלעים באל טורקל
אתר מורשת עולמית
אתר הדולמנים של אנטקרה
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2016, לפי קריטריונים 1, 3 ו-4
שטח האתר 24,463 דונם
שטח אזור החיץ 107,877 דונם
חלק מתוך אתר הדולמנים של אנטקרה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
תאריך הקמה 1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
שטח 21 קמ"ר
מאפיינים עיקריים תוואי נוף של פעילות קרסטית
מיקום
מדינה ספרדספרד ספרד
מיקום אנדלוסיה
קואורדינטות 36°57′49″N 4°32′44″W / 36.963611°N 4.545556°W / 36.963611; -4.545556
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל טורקלספרדית: El Torcal de Antequera) הוא שמורת טבע ברכס ההרים סיירה דל טורקל (Sierra del Torcal) הממוקמת כ-14 קילומטרים מדרום לעיר אנטקרה (אנ'), ליד הכביש המהיר A-45 (אנ') במחוז מאלגה (ספ') שבקהילה האוטונומית אנדלוסיה בדרום ספרד. היא ידועה בתצורות השטח יוצאות הדופן שלה, והיא נחשבת לאחד הנופים הקרסטיים המרשימים ביותר באירופה.

יעל איברי באל טורקל

ביולי 1929 הוגדר האזור כ"אזור טבעי מוגן אנדלוסי בעל עניין לאומי" (Espacio Natural Protegido Andaluz de interés Nacional). באוקטובר 1978 הוגדר שטח בן 11,170 דונם כפארק שמורת טבע (Parque de la reserva Natural), וב-1989 הוא הוגדר "אזור טבע" (Paraje Natural). ב-2016 נוספה השמורה יחד עם הדולמנים: דולמן מנגה, דולמן ויירה ותולוס אל רומרל שליד אנטקרה וההר פניה דה לוס אנמורדוס, צפונית-מזרחית לאל טורקל, לרשימת אתרי המורשת העולמית של ארגון אונסק"ו בשם "אתר הדולמנים של אנטקרה". חמשת האתרים מהווים מכלול חשוב הקשור לתרבות של התקופה הנאוליתית.[1]

נוף טיפוסי של אל טורקל

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיירה דל טורקל (או אל טורקל) הוא רכס הרים קטן המפריד בין הערים אנטקרה מצפון ומאלגה מדרום. יש בו ארבעה קטעים גאולוגיים: סיירה פלאדה (Sierra Pelada), טורקל אלטו (Torcal Alto), טורקל באחו (Torcal Bajo) וטאחוס אי לדרס (Tajos y Laderas). הנקודה הגבוהה ביותר באל טורקל היא קמורו דה לאס סייטה מסאס (Camorro de las Siete Mesas‏, 1,336 מטרים) בטורקל אלטו.

אבן הגיר מתקופת היורה היא בת כ-150 מיליון שנה, והושקעה במסדרון ימי שהשתרע ממפרץ קדיס עד אליקנטה בין האוקיינוס האטלנטי הנוכחי לים התיכון. קרקעות ימיות אלו התרוממו לגובה של למעלה מ-1,300 מטר בתקופת השלישון, כחלק מהקימוט האלפיני, וכתוצאה מכך נוצר רכס הרים צנוע הבנוי שכבות אבן גיר אופקיות, דבר נדיר באנדלוסיה. מאוחר יותר, סדרה של שברים, סדקים והעתקים בזוויות ישרות (בדרך כלל צפונית-מערבית לדרומית-מזרחית וצפונית-מזרחית לדרומית-מערבית) נוצלו על ידי תהליכי סחיפה ויצרו את הסמטאות בין גושי אבן הגיר הגדולים הנראים כיום. הגושים עצמם היו נתונים לתהליכים של המסה על ידי מים חומציים (קרסטיפיקציה) ולהתפצלות בשל תהליכי קפאון-הפשרה, שפעלו על שכבות אבן הגיר האופקיות וגרמו לצורות השונות הנראות כיום, שרבות מהן דומות לחפצים יומיומיים וקרויים על שמם. כמו "הספינקס", "הכד", "הגמל", "הבורג" וכו'. משטחים שטוחים אחרים עברו קרסטיפיקציה והפכו לטרשים מחוספסים שבהם ההליכה קשה.

כמו הרבה רכסי אבן גיר מסיבית, כולל אל טורקל מערות וצורות תת-קרקעיות אחרות, חלקן בעלות חשיבות היסטורית כמו "מערת השור" (Cueva del Toro) שבה נתגלו ממצאים מהתקופה הנאוליתית. מקור המערות קשור גם הוא להמסה של אבן גיר תת-קרקעית במי גשמים חומציים.

אל טורקל הוא שלוחה של הרכס הקשתי סיירה סובטיקה (Sierra Subbética), ונמצא בגובה בין 1,100 ל-1,400 מטרים. סלעים טרשיים וערוצים מתחלפים כל הזמן לצורות חדשות. עמודים גבוהים עשויים לוחות אבן בגדלים שונים נראים כאילו הונחו באופן מלאכותי זה על גבי זה.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באל טורקל נמנו 664 מינים של צמחים, ובהם מגוון גדול של פרחי בר, כולל כאלו הגדלים על סלעים כדוגמת Linaria anticaria‏, Saxifraga biternata‏, Linaria oblongifolia‏, Viola demetria‏, Saxifraga reuterana, רב-רגל פשוט (Polypodium cambricum) ומין הטבורית הנדיר Umbilicus rupestris, וצמחים אחרים כדוגמת שושנים, אדמוניות, ורד הכלב ו-30 מינים של סחלבים.[2]

בעלי החיים כוללים מין אחד של דו-חיים, 11 מינים של זוחלים ובהם תלום-קשקשים מצוי ולטאה ספירית (Timon lepidus), 82 מיני עופות ובהם נשר מקראי, זג אדום-מקור ובז מצוי, ו-22 מיני יונקים, ובהם יעל איברי ויונקים פעילי לילה כדוגמת גיריות וסמורים ומכרסמים כדוגמת נברנים.[2]

מתקני מבקרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמורת הטבע של אל טורקל נגישה באמצעות כביש מהכפר וייאנואבה דה לה קונספסיון (Villanueva de la Concepción). במרכז המבקרים טורקל אלטו יש מרכז מידע, מצפה כוכבים אסטרונומי, שירותים, חנות ומסעדה, עם שני חניונים, האחד בכניסה לפארק הטבע והשני ליד מרכז המבקרים. החנייה היא נקודת המוצא לטיול קצר לנקודת תצפית מרשימה ושלושה מסלולי הליכה מסומנים בצבעים הכוללים נקודות תצפית נוף רבות:

  • המסלול הירוק הוא הקצר והקל ביותר, באורך 1.5 קילומטרים, אורך כ-45 דקות ומוביל לאגן העמק טורקה דה לה מסטה (Torca de La Maceta).
  • המסלול הצהוב אורכו 2.5 קילומטרים ומוביל אל "לאס ונטנייאס" (Las Ventanillas) בגובה 1,200 מטרים עם נוף פנורמי של עמק מאלגה. מכיוון שאל טורקל מתנשא משמעותית מעל השטח שמסביבו, נשקף נוף פנורמי מרשים. אפשר לראות את וייאנואבה דה לה קונספסיון וביום בהיר את הרי מלאגה או אפילו את הים התיכון.
  • המסלול הכתום או דרך גישה - מסלול של 3.5 קילומטרים בין שני החניונים, התחתון והעליון, המאפשר למבקר להגיע ברגל לאזור הטבע.

מרכז המבקרים מארגן פעילויות, מסלולים וביקורים מחוץ לשבילי ההליכה הציבוריים. בגלל הטמפרטורה הקיצונית בקיץ ובחורף, מתרחשים רוב הביקורים באביב ובסתיו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל טורקל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]