דברים מוזרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דברים משונים)
דברים מוזרים
Stranger Things
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה מותחן
מדע בדיוני
אימה
על-טבעי
דרמה
מסתורין
פנטזיה
יוצרים מאט ורוס דאפר
כותבים רוס דאפר, מאט דאפר עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי שון לוי, רוס דאפר, מאט דאפר, אנדרו סטנטון, ריצ'רד גרינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים וינונה ריידר
דייוויד הארבור
פין וולפהארד
מילי בובי בראון
סיידי סינק
נואה שנאפ
גאטן מאטרצו
צ'ארלי היטון
נטליה דייר
ג'ו קירי
דקר מונטגומרי
מת'יו מודין
קיילב מק'לאפלין
פרסים פרס גילדת שחקני המסך
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 34 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל שון לוי
דן כהן
מאט ורוס דאפר
חברת הפקה 21 Laps Entertainment
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים ג'קסון
מוזיקה Kyle Dixon, Michael Stein עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 42–150 דקות
שידור
רשת שידור נטפליקס
פורמט (תמונה) 4K ‏(Ultra HDTV)
HDR
תקופת שידור מקורית 15 ביולי 2016 – הווה
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דברים מוזריםאנגלית: Stranger Things) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית מסוגת דרמת-אימה מבית נטפליקס. הסדרה נכתבה, בוימה והופקה על ידי האחים מאט ורוס דאפר, והופקה בפועל על ידי שון לוי ודן כהן. עלילת הסדרה מתחילה בשנת 1983 וסבה אחר חקירת היעלמותו בנסיבות מסתוריות של נער בעיירה קטנה באינדיאנה. בין השאר, הסדרה משתמשת באלמנטים מיצירותיהם של סטיבן ספילברג, סטיבן קינג וג'ון קרפנטר.[1]

העונה הראשונה עלתה לשירות הזרמת המדיה נטפליקס ב-15 ביולי 2016; העונה השנייה עלתה לשירות ב-27 באוקטובר 2017; והעונה השלישית עלתה לשירות ב-4 ביולי 2019. עונתה הרביעית של הסדרה התחלקה לשני חלקים – חלקה הראשון עלה ב-27 במאי 2022 וחלקה השני ב-1 ביולי 2022. לסדרה מתוכננת עונה חמישית ואחרונה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויל באיירס בן ה-12 נעלם לאחר שיצור מסתורי מתקיף אותו בדרך לביתו. חבריו מייק וילר, לוקאס סינקלייר ודסטין הנדרסון יוצאים לחפש אותו ונתקלים בילדה מגולחת ראש, מפוחדת ורטובה עד לשד עצמותיה. הם אוספים אותה לביתו של מייק, שם היא מסתתרת במרתף ומצטרפת למאמצי החבורה. הילדה מציגה עצמה כ-"11", בהתאם למספר המקועקע על זרועה, והיא זוכה לכינוי אל (קיצור של "אילבן", 11 באנגלית). אל מתגלה כבעלת כוחות על-טבעיים, בהם היכולת להשפיע על חפצים ועל בעלי חיים ובני אדם בעזרת המחשבה בלבד. היא נמלטה ממעבדת מחקר ממשלתית הסמוכה לעיירה, בה הייתה כלואה לצורכי ניסויים.

בהמשך מתברר כי ויל לכוד בממד אחר, "העולם ההפוך". אמו של ויל, ג'ויס, מצליחה לתקשר איתו דרך אותות שהוא מעביר על ידי שימוש בנורות חשמל. לאחר שלכאורה גופתו של ויל מתגלה במחצבה הסמוכה לעיירה, מסרבת האם לקבל את הבשורה המרה ומתעקשת כי בנה עדיין חי. מפקד המשטרה המקומי, ג'ים הופר, שהיה בתחילה ספקן לגבי הטענות האלו, חושף קנוניה בה מעורבים אנשי מעבדת המחקר הממשלתית. במקביל ממשיך היצור להטיל אימה ולהעלים תושבים נוספים בעיירה, ביניהם את ברברה "בארב" (ברברה) הולנד, חברתה הטובה ביותר של ננסי וילר, אחותו הגדולה של מייק.

בעקבות היעלמותה של בארב, ננסי מצטרפת לאחיו הגדול של ויל, ג'ונתן, על מנת לגלות דברים חדשים על היעלמותם של בארב וויל. במקביל, הופר וג'ויס, גם חוקרים את היעלמותו של ויל יחדיו, ובמקביל אליהם חבריו של ויל, מייק, דסטין, לוקאס ואל, חוקרים את היעלמותו גם כן.

החבורה מצליחה להעביר את התודעה של אל אל העולם ההפוך בעזרת אמבטיית מלח, שם היא מגלה שבארב נהרגה על ידי היצור שחי שם, אך היא רואה שוויל עדיין חי. הופר וג'ויס נתפסים בידי מדענים במעבדות הוקינס ולבסוף אחרי הסכם שעשו הם נכנסים לעולם ההפוך. הכינוי של המפלצת אצל בני החבורה הוא "הדמגורגון", בעקבות המפלצת מהמשחק מבוכים ודרקונים.

ג'ונתן וננסי מנסים לתפוס את הדמגורגון בכך שהם מארגנים לו מלכודת, ובזמן שהם מחכים ליצור, סטיב הרינגטון, בן זוגה של ננסי, מופיע ומתנצל לפנייה לאחר שפגע בה. הדמגורגון מגיע והמלכודות לא עובדות. הדמגורגון מנסה לפגוע בג'ונתן, אך סטיב מגיע ומכה את היצור, שנתפס לבסוף במלכודת. השלושה שורפים אותו ובינתיים הופר וג'ויס מחפשים את ויל בעולם הפוך.

מייק, דסטין, לוקאס, ננסי, סטיב, ג'ונתן, הופר וג'ויס מאחדים כוחות במטרה להציל את ויל, להילחם ביצור, ולהתחמק מסוכני הממשלה הרודפים אחר אל. לבסוף, בשביל להציל את ויל, אל מקריבה את עצמה כדי להרוג את המפלצת. הופר וג'ויס מוצאים את ויל כשהוא מחוסר הכרה וצמח מטפס נמצא בתוך פיו. הם מצליחים להחזיר את נשימתו ומאוחר יותר הוא מתעורר בבית החולים. לאחר כמה שבועות מתגלה שחלק קטן מהעולם ההפוך עדיין נמצא בתוך ויל ולכן הוא מקיא חלק קטן מהעולם ההפוך שדומה לחשופית לתוך הכיור בביתו.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה עברה מאז אירועי העונה הראשונה, וכולם בטוחים שאל מתה, חוץ ממייק המנסה לאתר אותה. אל אכן מצליחה לשרוד ומתגוררת אצל הופר, שאוסר עליה לצאת למען ביטחונה מכיוון שהממשלה מחפשת אחריה. ויל סובל מ"פוסט טראומה" לפי הגדרתו של ד"ר אוונס, ראש המעבדה החדש בהוקינס, כיוון שמדי פעם הוא רואה את העולם ההפוך ומפלצת צל מסתורית שנמצאת שם. בינתיים, ילדה בשם מקס שעברה מקליפורניה להוקינס עם הוריה ואחיה החורג והמתעלל, מתחברת עם החבורה, חוץ מעם מייק שרואה בה רק תחליף לא טוב לאל.

ג'ויס מתחילה לצאת עם בוב, אדם נחמד ואכפתי שעובד בחנות מחשבים. היחסים בין ננסי וסטיב מתדרדרים לאחר שננסי סובלת מרגשות אשם על מותה של בארב, השניים נפרדים לאחר שננסי משתכרת במסיבה וזורקת את סטיב ללא ידיעתה.

אל מרגישה געגועים למייק ויוצאת לבקר אותו בבית הספר, אך לפני שמייק מבחין בה, אל רואה את מייק עם מקס. אל חושבת שמקס מתחילה עם מייק ומעיפה אותה מהסקייטבורד שלה וחוזרת לבית של הופר. הופר מגלה שאל יצאה מהבית וכועס עליה. כתוצאה מכך, אל בורחת מהוקינס למצוא את אמה.

ויל נתקל במפלצת הצל שוב, והפעם היא משתלטת על גופו. בינתיים, דסטין מוצא יצור בפח בביתיו וקורא לו דארט. דסטין מראה לשאר החבורה את דארט ווויל מבין שהיצור הזה הוא בעצם החשופית שהקיא בסוף העונה הקודמת, אך לא מגלה לאף אחד. החבורה מפצירה בו למסור אותה אליהם אבל דסטין מגלה חמלה כלפי החיה ומסתיר אותה, מה שגורם לחיה לגדול ולהפוך למפלצת שנקראת על ידי הילדים הדמודוג.

ננסי וג'ונתן מתקרבים ויוצאים למסע לחשוף את האמת מאחורי מה שקורה לוויל ומותה של בארב. הם מגיעים למעבדה ומקליטים את ד"ר אוונס מודה בהכול ומגלים שהמעבדה מסתירה שער לעולם ההפוך. לאחר מכן הם מגיעים למורי באומן, קונספירטור שחוקר את היעלמותה של בארב. במהלך המסע ננסי וג'ונתן הופכים לזוג.

בינתיים, אילבן מגיעה לבית אימה ומגלה שהיא אינה מתפקדת והיא גרה עם אחותה. אילבן נכנסת לזיכרונות אימה ומגלה שהמעבדה חטפה אותה בלידתה ושאימה ניסתה לחטוף אותה חזרה אבל אנשי המעבדה שרפו את תאי המוח שלה. אילבן מגלה על ילדת מעבדה נוספת ויוצאת לחפש אותה. בנוסף היא מגלה ששמה האמיתי הוא ג'יין.

אנשי המעבדה מגלים מערות שמפלצת הצל חופרת ומציתים אותם, אבל בעקבות הקשר הפונדקאי והחיבור בין המפלצת למערות, ויל נפגע גם כן וטוען כי הוא מרגיש כוויות בכל גופו.

אילבן מגיעה לבית של אחותה, קאלי, שגרה לבד עם עוד נערים בגילה. קאלי מלמדת אותה איך לנתב את הכעס שלה לכוח שלה, והן יוצאות ביחד לחפש את האיש שפגע באימם. כשהשתיים מוצאות אותו הן עומדות להרוג אותו, אך לאחר שאילבן רואה שיש לו משפחה בעצמו, היא מרחמת עליו. רחמיה של אילבן גורמים לחברים של קאלי להיתפס, אך אילבן מצליחה לברוח.

במקביל, מקס, סטיב, לוקאס ודסטין, שחיפשו את היצור, נתקלים בחבורת דמודוגים ונלחמים בהם. במעבדה, המפלצת השתלטה על ויל סופית. הופר, בוב, אוונס, מייק וג'ויס נקלעים גם כן למארב של הדמודוגים, הם מצליחים להוציא את ויל מהמעבדה, אך לפני שהם בורחים דמודוג מתנפל על בוב והורג אותו. הם מנסים לדבר עם ויל, והוא מסמן לחבורה באמצעות קוד מורס לסגור את השער לעולם ההפוך, בידיעה שהדבר למעשה יהרוג גם אותו. החבורה מתפצלת: ג'ויס, ננסי וג'ונתן יוצאים להוציא את המפלצת מוויל (הם נותנים למפלצת את השם "מצליף המוחות"), אילבן והופר יוצאים לסגור את השער, ושאר הילדים נשארים בבית של ויל ומושגחים על ידי סטיב, אולם לאחר שבילי, אחיה המתעלל של מקס, בא לקחת את מקס, הוא תוקף את סטיב ומקס מזריקה לו חומר מרדים ומאיימת עליו לא להתעסק בחיים שלה יותר.

ג'ויס, ננסי וג'ונתן מנסים לגרום לוויל להתחמם יתר על המידה, כך שלא יתאים יותר להיות הפונדקאי. כתוצאה מכך, ויל נהיה תוקפני כלפי ג'ויס ומנסה לחנוק אותה, אבל ננסי דוקרת אותו בעזרת שיפוד לוהט מהאח. מקס, דסטין, מייק, לוקאס וסטיב יוצאים להצית את המנהרות של המפלצת, ואילבן סוגרת את השער.

חודש לאחר מכן, הופר מאמץ את אילבן באופן רשמי. העונה מסתיימת בנשף החורף של הילדים. אל ומייק נהפכים לזוג ולוקאס ומקס נהפכים לזוג. דסטין עצוב שהוא נשאר לבד, אך ננסי רוקדת איתו בנשף על מנת לשמח אותו. בסוף הסצנה, מצליף המוחות נראה מרחף מעל לבית הספר בעולם ההפוך.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העונה מציגים את הקיץ "הרגוע" של החבורה. אילבן ומייק ביחד וכך גם לוקאס ומקס. מקס ואילבן מתקרבות והופכות לחברות טובות. הופר אינו אוהב את הזוגיות של הבת שלו עם מייק, מואס בכך ומאיים על מייק שיתרחק מאל ומכריח אותו לשקר לה. אל, שאינה יודעת על האיום של אביה, נפגעת ממייק ונפרדת ממנו. מקס לוקחת את אילבן לקניון בפעם הראשונה על מנת לשפר את מצב רוחה.

דסטין הכיר חברה חדשה מהלך מחנה הקיץ שבו היה, בשם סוזי אך הוא אוהב לקרוא לה סוזי פו, אך חבריו לא מאמינים לו. על מנת להוכיח שסוזי אמיתית, דסטין לקח אותם לגבעה, בשביל לתקשר עם סוזי דרך מכשיר הקשר שלו. העניינים מתחילים להסתבך כשדסטין קולט במכשיר הקשר שלו שידור ברוסית, וכשוויל מתחיל להרגיש שמשהו לא בסדר.

סטיב מתחיל לעבוד בחנות גלידה בקניון המקומי ביחד עם נערה בשם רובין באקלי, והשניים מתקרבים. ננסי וג'ונתן עובדים שניהם בעיתון, בתור מתמחים. במהלך העבודה, הם קיבלו דיווח מוזר, והחליטו לטפל בו יחד. דסטין פונה אל סטיב בנוגע לשידור שקיבל. סטיב אומר לדסטין שהוא לא יודע רוסית ואינו יכול לעזור לו, אך רובין מפענחת את השידור והם מגלים שמדענים רוסים פלשו להוקינס ושבבעלותם מתקן ענק שיפתח שער לעולם ההפוך מחדש. דסטין, רובין וסטיב יצאו למשימה לעצור את המדענים הרוסים מלפתוח את השער, ובהמשך צירפו גם את אריקה (אחותו הקטנה של לוקאס) למשימה. הרביעייה הגיעו מאוחר מדי, והמדענים הרוסים פתחו כבר את השער. דסטין בורח עם אריקה, אך סטיב ורובין נתפסו לחקירה של הרוסים. המדענים הרוסים מסממים את סטיב ורובין, והם מגלים להם על דסטין ואריקה, ושהעזרה שלהם בדרך. הרוסים מכים את סטיב ורובין ושניהם מאבדים את הכרתם. דסטין ואריקה מגיעים ומצילים את השניים, והרביעייה בורחת משם לקולנוע. אין בידיהם שום הוכחה לסיפור, חוץ מהצופן. סטיב מנסה להתחיל עם רובין, אך היא דוחה אותו ואומרת לו שהיא לסבית.

באותו הזמן, בילי סובל מחזיונות מטרידים. כשהוא נעלם, מקס ואילבן הולכות לחפש אותו, ומתגלה שמצליף המוחות השתלט על גופו ועל עוד הרבה אנשים אחרים. בשלב כלשהו, מצליף המוח מגיע לחבורה ופוצע את אילבן ומשבש את כוחותיה. כולם מגיעים לקניון, שם מצליף המוחות נמצא וגם בילי.

בסופו של דבר, אילבן מזכירה לבילי מיהו בעזרת זיכרון שהיא ראתה ששייך לבילי שהיה בים בקליפורניה, כאשר היה קטן ולפני שהוריו התגרשו. בילי מצליח לתת לחבורה לחיות ולברוח אך מצליף המוחות הורג אותו.

ג'ים הופר וג'ויס מצטרפים לחבורה, אחרי שהצליחו לעצור את ה"מחסל" הרוסי שנשלח בידי הרוסים לחסל כל מי שמנסה לחבל במתקן שיפתח את השער או ימנע את הניסוי. ג'ויס מצליחה לסגור את השער ברגע האחרון, אך ג'ים הופר אינו מספיק לברוח. חודש לאחר הקרב, אילבן ומשפחת באיירס עוברים לקליפורניה ואילבן קוראת מכתב שהופר השאיר מאחור והתגלה על ידי ג'ויס. הם נפרדים מהחברים ויוצאים לדרך. בסצנה לאחר הכתוביות המתרחשת בסיביר, שני חיילים רוסים מציינים אדם וקוראים לו ה"אמריקאי", מה שמרמז שהופר עדין חי. לאחר מכן מראים דמוגורגן שהצליח לשרוד ומשומש כטורף קורבנות בגולאג.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

החבורה מתפצלת לראשונה לארבעה אזורים מרוחקים: העיירה הוקינס, המעבדה הלאומית הסמוכה לה, קליפורניה ורוסיה. אילבן נופלת קורבן לבריונות בבית הספר התיכון בקליפורניה, בו התחילה ללמוד לאחרונה יחד עם ויל. החבורה חוקרת סדרת מקרי רצח מסתוריים ולבסוף מאחדת את מאמציה הרבים בניסיון לעצור ישות לא מוכרת וחזקה מאי פעם, וקנה. בשעה שווקנה מטיל את אימתו על תושבי הוקינס, ג'ויס באיירז יוצאת למסע בניסיון להציל את הופר ממתקן הכליאה הרוסי אליו נשלח. ויל, מייק, ג'ונתן וחברו ארגייל שידוע בחיבתו לעישון, מנסים לחמוק מכוחות הממשלה. אלה פושטים על ביתם בקליפורניה במהלך החיפושים אחר אילבן, מתוך אמונה שהיא אחראית לשורת האירועים המטרידים שאירעה לאחרונה בהוקינס. בתחילתה של חופשת האביב, היא נאלצת להתמודד גם עם זכרונות עגומים מילדותה במעבדה הלאומית של הוקינס, ויוצאת למסע מרוחק, זאת על מנת להשיב את הכוחות שנלקחו ממנה בתום העונה השלישית. לבסוף, כולם מתאחדים לעלילה משותפת. בסוף העונה מתברר כי העולם ההפוך החל להתמזג עם העולם האמיתי.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםהוזרמה לראשונה (ארצות הברית)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1815 ביולי 2016
2927 באוקטובר 2017
384 ביולי 2019
49727 במאי 2022
21 ביולי 2022

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי עונה 1
מספר פרק מספר פרק בעונה שם הפרק באנגלית שם הפרק בעברית בימוי כתיבה תאריך שידור מקורי
1 1 Chapter One: The Vanishing of Will Byers פרק 1: היעלמותו של ויל באיירז האחים דאפר ‏15 ביולי 2016
2 2 Chapter Two: The Weirdo on Maple Street פרק 2: המוזרה מרחוב מייפל
3 3 Chapter Three: Holly, Jolly פרק 3: קישוטים לחג שון לוי ג'סיקה מקלנבורג
4 4 Chapter Four: The Body פרק 4: הגופה ג'סטין דובל
5 5 Chapter Five: The Flea and the Acrobat פרק 5: הפרעוש והאקרובט האחים דאפר אליסון טאלוק
6 6 Chapter Six: The Monster פרק 6: המפלצת ג'סי ניקסון-לופז
7 7 Chapter Seven: The Bathtub פרק 7: האמבטיה ג'סטין דובל
8 8 Chapter Eight: The Upside Down פרק 8: העולם ההפוך סיפור: פול דיכטר
תסריט: האחים דאפר

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי עונה 2
מספר פרק מספר פרק בעונה שם הפרק באנגלית שם הפרק בעברית בימוי כתיבה תאריך שידור מקורי
9 1 Chapter One: MADMAX פרק 1: מקס הזועמת האחים דאפר ‏27 באוקטובר 2017
10 2 Chapter Two: Trick or Treat, Freak פרק 2: ממתק או ברדק, פריק
11 3 Chapter Three: The Pollywog פרק 3: הראשן שון לוי ג'סטין דובל
12 4 Chapter Four: Will the Wise פרק 4: ויל החכם פול דיכטר
13 5 Chapter Five: Dig Dug פרק 5: דיג דאג אנדרו סטנטון ג'סי ניקסון-לופז
14 6 Chapter Six: The Spy פרק 6: המרגל קייט טרפרי
15 7 Chapter Seven: The Lost Sister פרק 7: האחות האבודה רבקה תומאס ג'סטין דובל
16 8 Chapter Eight: The Mind Flayer פרק 8: מצליף המוחות האחים דאפר
17 9 Chapter Nine: The Gate פרק 9: השער

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי עונה 3
מספר פרק מספר פרק בעונה שם הפרק באנגלית שם הפרק בעברית בימוי כתיבה תאריך שידור מקורי
18 1 Chapter One: Suzie, Do You Copy? פרק 1: סוזי, שומעת? האחים דאפר ‏4 ביולי 2019
19 2 Chapter Two: The Mall Rats פרק 2: עכברי הקניון
20 3 Chapter Three: The Case of the Missing Lifeguard פרק 3: המקרה של המצילה הנעדרת שון לוי ויליאם ברידג'ס
21 4 Chapter Four: The Sauna Test פרק 4: מבחן הסאונה קייט טרפרי
22 5 Chapter Five: The Flayed פרק 5: המוצלפים אוטה ברישביץ פול דיכטר
23 6 Chapter Six: E Pluribus Unum פרק 6: השלם גדול מסך חלקיו קרטיס גווין
24 7 Chapter Seven: The Bite פרק 7: העקיצה האחים דאפר
25 8 Chapter Eight: The Battle of Starcourt פרק 8: קרב סטארקורט

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי עונה 4
מספר פרק מספר פרק בעונה שם הפרק באנגלית שם הפרק בעברית בימוי כתיבה תאריך שידור מקורי
כרך 1
26 1 Chapter One: The Hellfire Club פרק 1: מועדון "הלפייר" האחים דאפר ‏27 במאי 2022
27 2 Chapter Two: Vecna's Curse פרק 2: קללתו של וקנה
28 3 Chapter Three: The Monster and the Superhero פרק 3: המפלצת וגיבורת-העל שון לוי קייטלין שניידרן
29 4 Chapter Four: Dear Billy פרק 4: בילי היקר פול דיכטר
30 5 Chapter Five: The Nina Project פרק 5: פרויקט נינה נמרוד אנטאל קייט טרפרי
31 6 Chapter Six: The Dive פרק 6: הצלילה קרטיס גווין
32 7 Chapter Seven: The Massacre at Hawkins Lab פרק 7: הטבח במעבדת הוקינס האחים דאפר
כרך 2
33 8 Chapter Eight: Papa פרק 8: אבא האחים דאפר ‏1 ביולי 2022
34 9 Chapter Nine: The Piggyback פרק 9: שק קמח

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • וינונה ריידרג'ויס באיירז, אמם של ויל וג'ונתן באיירז וגרושתו של לוני באיירז. במהלך הסדרה מתגלה כי לה ולהופר יש רגשות אחת כלפי השני.
  • דייוויד הארבורג'יימס "ג'ים" הופר, מפקד משטרת הוקינס, שהתגרש והתדרדר לאלכוהוליזם לאחר מות בתו הצעירה, שרה, מסרטן. בסופו של דבר, הופר הופך לאחראי יותר, מציל את בנה של ג'ויס וגם לוקח תחת חסותו את אילבן כבתו המאומצת. במהלך הסדרה מתגלה כי לו ולג'ויס יש רגשות אחד כלפי השנייה.
  • פין וולפהארדמייק וילר, בנם האמצעי של קארן וטד וילר, אחיהן של ננסי והולי, ואחד מחבריו של ויל באיירז. תלמיד אינטליגנטי ומצפוני, שמפתח רגשות רומנטיים לאילבן.
  • מילי בובי בראוןאילבן / ג'יין "אל" הופר, נערה צעירה עם יכולות טלפתיות ופסיכוקינטיות ואוצר מילים מוגבל; בהמשך מתגלה כי שמה האמיתי הוא ג'יין, והיא בתה הביולוגית של טרי אייבס. לאחר שנמלטה ממעבדת הוקינס, שם נערכו בה ניסויים, אילבן מתיידדת עם מייק, דסטין ולוקאס, ובהמשך מפתחת רגשות רומנטיים למייק והופכת לבתו המאומצת של הופר. לאחר שהופר ״נהרג״ הופכת לבתה המאומצת של ג׳ויס.
  • גאטן מאטרצודסטין הנדרסון, אחד מחבריו של ויל באיירז, הסובל מדיסוסטוזיס קלידיוקרניאלי (אנ') בפיו.
  • קיילב מק'לאפליןלוקאס סינקלייר, אחד מחבריו של וויל, שנרתע מאילבן, אך בהמשך מתיידד איתה.
  • נטליה דיירננסי וילר, בתם הבכורה של קארן וטד ואחותם הגדולה של מייק והולי. כנערה קפדנית השומרת על הכללים, ננסי מגלה צד אחר של עצמה בזמן שהיא חוקרת את מעבדת הוקינס ואת מותה של חברתה, ברברה.
  • צ'ארלי היטוןג'ונתן באיירז, אחיו הגדול של ויל באיירז ובנה הבכור של ג'ויס. נער שקט, אאוטסיידר וצלם שאפתן, שהופך בהמשך לבן זוגה של ננסי.
  • קארה בונוקארן וילר, אמם של מייק, ננסי והולי.
  • מת'יו מודיןמרטין ברנר (עונות 1, 4; אורח בעונה 2), המדען האחראי על הניסויים במעבדת הוקינס. אדם מניפולטיבי ומנוכר, שרודף את אילבן.
  • נואה שנאפויליאם "ויל" באיירז, בנה הצעיר של ג'ויס ואחיו הקטן של ג'ונתן, שנתפס על ידי מפלצת מה"עולם ההפוך", ממד חלופי שנתגלה על ידי מדעני מעבדת הוקינס.
  • סיידי סינקמקסין "מקס" מייפילד (עונות 2-הווה), אחותו החורגת של בילי, שמושכת את תשומת לבם של לוקאס ודסטין, ובסופו של דבר בוחרת בלוקאס לבן זוגה.
  • ג'ו קיריסטיב הרינגטון, תיכוניסט פופולרי ובן זוגה לשעבר של ננסי, הנוהג בעוינות כלפי ג'ונתן, אך בשלב מאוחר יותר מתיידד איתו.
  • דקר מונטגומריויליאם "בילי" הארגרוב (עונות 2–3; אורח בעונה 4), אחיה החורג האלים, הבלתי צפוי והמתעלל של מקס, שמערער על הפופולריות של סטיב.
  • שון אסטיןבוב ניובי (עונה 2; אורח בעונה 3), בן כיתתם לשעבר של ג'ויס והופר, שמנהל את הסניף המקומי של "רדיו שאק".
  • פול רייזרסם אוונס (עונות 2 ו-4; אורח בעונה 3), בכיר במחלקת האנרגיה, שמחליף את ברנר כמנהל מעבדות הוקינס. אדם עקשן המחויב למחקרים של מעבדות הוקינס, אך עם זאת, מגלה אמפתיות לתושבי העיירה.
  • מאיה הוקרובין באקלי (עונה 3–הווה), בחורה "אלטרנטיבית" ולסבית שעובדת לצדו של סטיב בגלידרייה של קניון "סטארקורט".
  • פראיה פרגוסוןאריקה סינקלייר (עונה 3–הווה; משנית עונה 2), אחותו הצעירה של לוקאס.
  • ברט גלמןמורי באומן (עונות 4–הווה; עונות 3–2 משני), תאורטיקן וחוקר קונספירציות, המשמש כחוקר פרטי וחברו הוותיק של הופר.
  • ג'יימי קמפבל באוורפיטר באלארד / הנרי קריל / ואן / וקנה (עונה 4), אח והמטופל המקורי במעבדת הוקינס והנבל הראשי של הסדרה, שאחראי ליצירת מצליף המוחות.
    • רפאל לוס – הנרי הצעיר
  • אדווארדו פרנקוארגייל (עונה 4), שליח פיצה וחברו הטוב ביותר של ג'ונתן בקליפורניה.
  • ג'וזף קוויןאדי מנסון (עונה 4), שמיניסט ותיכוניסט מנודה, המתיידד עם דסטין, מייק ולוקאס, לאחר שהוא מצרף אותם למועדון "הלפייר", מועדון מבוכים ודרקונים בראשותו הוא עומד.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ו קרסטטד וילר, בעלה העצלן של קארן ואביהם של ננסי, מייק והולי.
  • רוב מורגןקלווין פאוול (עונות 1–2, 4; אורח בעונה 3), הסגן של הופר שהופך למפקד המשטרה של הוקינס לאחר היעלמותו.
  • רוס פרטרידג'לוני באיירז (עונה 1), הגרוש של ג'ויס, אביהם המנוכר של ג'ונתן וויל שעזב אותם ובן זוגה של סינתיה.
  • שאנון פורסרברברה "בארב" הולנד (עונה 1), החברה הכי טובה של ננסי. אחת מהקורבנות של הדמוגורגון.
  • ג'ון פול ריינולדספיל קלהאן (עונות 1–2, 4; אורח בעונה 3), אחד מקציניו של הופר.
  • קתרין דיירקוני פרייז'ר (עונה 1), אוכפת ה-DOE של ברנר. נהרגת על ידי אילבן בסוף העונה הראשונה.
  • רנדי הייוונססקוט קלארק (עונות 1–2; אורח בעונה 3), המורה למדעים של מייק, דסטין, לוקאס, ויל ומקס.
  • כריס סאליבןבני האמונד (עונה 1), הבעלים של מסעדת ההמבורגרים "ההמבורגרים של בני" וחברו של הופר. טיפל באילבן זמן קצר לאחר בריחתה אך נהרג על ידי קוני.
  • טוביאס ילינקסוכן ראשי (עונה 1), הסוכן הראשי במעבדה הלאומית של הוקינס.
  • קייד ג'ונסג'יימס דנטה (עונה 1), השפוט של טרוי.
  • אניסטון פרייס / טינסלי פרייסהולי וילר, בתם החכמה והצעירה של קארן וטד ואחותם של ננסי ומייק.
  • סוזן שלהוב לרקיןפלורנס "פלו" (עונות 1–2; אורחת בעונה 3), מזכירה בתחנת המשטרה של הוקינס שמראה דאגה לגבי בריאותו של הופר.
  • פייטון וויצ' – טרוי וולש (עונה 1), בריון מהכיתה של מייק, דסטין, לוקאס, ויל ומקס.
  • צ'סטר ראשינגטומי האגאן (עונה 1–2), בריון פופולרי. חבר טוב לשעבר של סטיב וננסי ובן הזוג של קרול.
  • צ'לסי טלמדאדג'קרול פרקינס (עונות 1–2), נערה פופולרית. חברה טובה לשעבר של סטיב וננסי ובת הזוג של טומי.
  • לינאה ברתלסןאייט / קאלי פרסאד (עונה 2; אורחת בעונה 4), אישה צעירה עם יכולות מניפולציה באשליות, שיחד עם אילבן עברה ניסויים במעבדת הוקינס, אך הצליחה להימלט.
  • קתרין קרטיןקלאודיה הנדרסון (עונות 2 ו-4; אורחת בעונות 1 ו-3), אמו המתוקה והאכפתית של דסטין. קלאודיה היא אם חד הורים.
  • איימי מולינסטרי אייבס (עונה 2; אורחת בעונה 1), האמא הביולוגית החולה של אילבן. אילבן נגנבה ממנה זמן קצר לאחר לידתה.
  • ויל צ'ייסניל הארגרוב (עונה 2), אביו הביולוגי המתעלל של בילי, אביה החורג של מקס ובעלה של סוזן.
  • ג'ייק ביוסיברוס לואו (עונה 3), עיתונאי ב"הוקינס פוסט" שמטריד ולועג לננסי. אחד מהקורבנות של מצליף המוחות.
  • אנדריי איבצ'נקוגריגורי (עונה 3), רוצח רוסי ואוכף של המדענים העובדים תחת הוקינס שנהרג על ידי הופר בסוף עונה 3.
  • מייקל פארקתום הולוואי (עונה 3) העורך של "הוקינס פוסט" ואביה של הת'ר. אחד מהקורבנות של מצליף המוחות.
  • פרנצ'סקה רילהת'ר הולוואי (עונה 3), מצילה בבריכת הקהילה של הוקינס. אחת מהקורבנות של מצליף המוחות.
  • אלק אוטגוףד"ר אלכסיי (עונה 3), מדען רוסי מתוק שעזר בפתיחת השער לעבר השני. נחטף על ידי הופר וג'ויס כדי לקבל מידע על הצבא הרוסי. לפני שנהרג במתחם הירידים התיידד עם מורי.
  • קרי אלווסלארי קליין (עונה 3),ראש העיר של הוקינס ופוליטיקאי מושחת שנסחט לעבוד עבור הרוסים.
  • פגי מיילידוריס דריסקול (עונה 3), תושבת קשישה מהוקינס. אחת מהקורבנות של מצליף המוחות.
  • גבריאלה פיזולוסוזי בינגהאם (עונות 3–הווה), בת הזוג הגאונה של דסטין, אותה הכיר במחנה קיץ. סוזי גרה עם משפחתה הגדולה בסולט לייק סיטי.
  • מייסון דייג'ייסון קרבר (עונה 4), הקפטן של קבוצת הכדורסל של תיכון הוקינס ובן הזוג של כריסי. לאחר מותה של כריסי, הוא מאשים את אדי במותה ורודף אחריו ואחרי מועדון הלפייר בטענה שמועדון הלפייר הם כת של השטן. ג'ייסון נהרג בסוף עונה 4 כאשר וקנה פותח את השער הרביעי שחוצה את גופו לשניים.
  • אמיבת' מקנולטיויקי (עונה 4), תלמידה בלהקת הצעידה של תיכון הוקינס ומושא אהבתה של רובין.
  • אלודי גרייס אורקיןאנג'לה (עונה 4), נערה מקובלת מבית הספר החדש של אילבן וויל שבקליפורניה שמציקה לאילבן ביחד עם חבריה.
  • כריסטיאן גניארטאן נבדק מעבדה במעבדת הוקינס.
  • טריסטאן ספוןטו (עונה 4), נבדק מעבדה במעבדת הוקינס שמציק לאילבן.
  • מיילס טרויטפטריק מקיני (עונה 4), שחקן כדורסל בקבוצת הכדורסל של תיכון הוקינס ושפוט של ג'ייסון. הקורבן השלישי של וקנה.
  • טום ולאשיההדמיטרי "אנזו" אנטונוב (עונה 4), סוהר בקמצ'טקה שהופר משחד כדי לעזור להבטיח את חירותו. בהמשך עונה 4 נכנס בעצמו לכלא על בגידה, אבל הוא והופר עובדים יחד כדי להימלט מהכלא בעזרתם של ג'ויס ומורי. אביו של מיכאיל.
  • קלייטון רויאל ג'ונסוןאנדי (עונה 4), שחקן כדורסל בקבוצת הכדורסל של תיכון הוקינס.
  • ג'ניפר מרשלסוזן מייפילד-הארגרוב (עונה 4; אורחת בעונה 2), אמה של מקס, אמו החורגת של בילי ואשתו של ניל.
  • שרמן אוגוסטוסקולונל סאליבן (עונה 4), פקיד צבא ארצות הברית המוביל מצוד אחר אילבן שמאמין שהיא אחראית לשורת הרציחות האחרונה בהוקינס.
  • ויידוטאס מרטינאיטיסמלניקוב (עונה 4), סוהר בכלא בקמצ'טקה.
  • ג'ואל סטופרווין מנסון (עונה 4), דודו של אדי. למרות האמונות של הוקינס לגבי אדי, ווין דואג לו ומאמין שהוא חף מפשע.
  • ניקולה דיוריצקויורי איסמאילוב (עונה 4), מבריח סחורות אמריקאיות לרוסיה. ג'ויס ומורי מחזיקים אותו בשבי כדי לפרוץ לכלא כדי להציל את הופר.
  • גרייס ואן דייןכריסי קניגהאם (עונה 4), מעודדת בתיכון הוקינס ובת זוגו של ג'ייסון. הקורבן הראשון של וקנה.
  • אודרי הולקומבעדן בינגהאם (עונה 4), אחותה הגדולה והגותית של סוזי שעושה בייביסיטר לאחים הקטנים שלה. מושא אהבתו של ארגייל שככול הנראה הופכת לבת זוגו.
  • לוגן ריילי ברונרפרד בנסון (עונה 4), הקולגה של ננסי בעיתון תיכון הוקינס. הקורבן השני של וקנה.
  • פאשה ליצ'ניקוףאולג (עונה 4), אסיר בקמצ'טקה שכלוא לצד הופר.
  • ניקולאי ניקולאףאיוון (עונה 4), סוהר בכלא בקמצ'טקה.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוס דאפר
מאט דאפר
רוס דאפר (מימין) ומאט (משמאל) דאפר, יוצרי הסדרה (האחים דאפר)

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נוצרה על ידי מאט ורוס דאפר, שידועים יותר בכינוי האחים דאפר. ב-2015, השניים השלימו את כתיבת והפקת הסרט "Hidden", בו הם ניסו לחקות את הסגנון של מ. נייט שאמלאן, עם זאת, בשל שינויים שחלו באולפני האחים וורנר, שהיו אחראים להפצת הסרט, הסרט לא זכה להפצה רחבה והותיר את האחים דאפר בחוסר ודאות לגבי המשך הקריירה שלהם. להפתעתם, מפיק הטלוויזיה דונלד דה ליין נפגש עמם לאחר שהתרשם מהתסריט של "Hidden", והציע להם את ההזדמנות לעבוד על פרקים מסוימים מהסדרה "האורנים הסוררים" לצדו של שאמאלאן. האחים קיבלו הדרכה וליווי משאמאלאן במהלך תהליך ההפקה של אותם הפרקים, כך שכאשר הם סיימו את תפקידם, הם הרגישו מוכנים ליצור סדרת טלוויזיה משלהם.

האחים דאפר הכינו תסריט שבפועל היה דומה לפיילוט של סדרה מן המניין, יחד עם 20 עמודים של ספר איורים במטרה לעזור להם "למכור" את הסדרה לרשתות השונות. האחים הציגו את ספר האיורים בפני חמישה עשר רשתות כבלים שונות, וכולן דחו את התסריט באמתלה שהרגישו שסדרה שעלילתה ממקמת את הילדים בתור הדמויות הראשיות לא תצליח, ובתמורה לרכישת הסדרה ביקשו מהאחים לעצב את הסדרה כסדרה המותאמת לילדים צעירים יותר או לחלופין, להתמקד יותר בהופר ובחקירתו את העל-טבעי, ובעקבות כך לזנוח את מיקוד העלילה בקבוצת הילדים. בתחילת 2015, דן כהן, מנכ"ל חברת ההפקות "21 Laps Entertainment", הציג את הקונספט והתסריט לסדרה בפני המפיק שון לוי. לאחר מכן, השניים הזמינו את האחים למשרדם, שם הם רכשו את זכויות ההפקה של הסדרה. בוקר אחרי הקראת הפיילוט של הסדרה, חברת נטפליקס החליטה להזמין עונה מלאה.[2] לאחר מכן, בתחילת אפריל 2015, הסדרה הוכרזה רשמית ושובצה ללוח השידורים המתוכנן של נטפליקס לשנת 2016. האחים דאפר ציינו כי באותו הזמן הם פנו לנטפליקס, שירות הזרמת מדיה שזכה להכרה נרחבת בזכות התכנים המקוריים שלו, כמו "בית הקלפים" ו"כתום זה השחור החדש" עם מפיקים מוכרים היטב מאחוריהם, כדי לעורר השראה והכרה במפיקים ויוצרים מתחילים כמוהם. האחים התחילו לכתוב את שאר התסריט עבור הסדרה והביאו יחד איתם את לוי וכהן כמפיקים בפועל.

במקור, שמה של הסדרה היה "מונטוק", והעלילה התרחשה במונטוק, ניו יורק סיטי ובסמוך ללונג איילנד. האחים בחרו בעיירת מונטוק כמיקום העלילה במטרה לרמז על קשר עם הסרט של ספילברג "מלתעות", בה מונטוק שימשה כסט צילומים. לאחר שהאחים בחרו לשנות את הנרטיב העלילתי ולהציב אותה בעיירת הוקינס הבדיונית, הם חשו שהם באמת יוכלו לעשות בעיירה ככל העולה על רוחם. עם שינוי מיקום העלילה, האחים נאלצו להמציא כותרת חדשה לסדרה. האחים נעזרו בעיצוב הגופן של הספר "אש זרה" (אנ') מאת סטיבן קינג על מנת לקחת השראה לשם הסדרה. לאחר שבחנו מספר שמות, האחים בחרו לסדרה את השם "Stranger Things", על משקל רומן אחר של קינג, "דברים שצריך" ("Needful Things" באנגלית). מאוחר יותר, רוס ציין שעל אף שנבחר השם הרשמי לסדרה, עדיין היו עליו "דיונים נלהבים".

בתסריט, בפסקול ובצילומים שולבו אלמנטים רבים מהתרבות הפופולרית של שנות ה-80, בהם התייחסויות לסרטי הרפתקאות כגון "אי.טי. - חבר מכוכב אחר" וסרטי אימה רבים.[3][4][5] תמה זו הייתה אחת הסיבות להצלחת הסדרה בקרב הצופים.[6][7]

עם ההצלחה הביקורתית של העונה הראשונה לאחר הפצתה ביולי 2016, הועלו ספקולציות שונות על עונה שנייה לסדרה. האחים דאפר התכוונו בתחילה ליצור את הסדרה כמיני-סדרה או כסדרה אנתולוגית. האחים גם חשבו על האפשרות למקם את העונה השנייה הפוטנציאלית (אותה הם כינו "המשך") בתחילת שנות התשעים, ולהציג גרסאות מבוגרות יותר של הדמויות, יחד עם דמויות חדשות, שיחזרו חזרה להוקינס לאחר שאירועים על טבעיים יתחילו לתת שוב את אותותיהם בעיירה. עם זאת, לאחר יציאת העונה הראשונה, האחים הבינו כי הדמיון המפותח של הדמויות – במיוחד של הילדים – הוא המפתח להצלחת הסדרה, והם החליטו למקם את העונה השנייה בשנת 1984 ולהתמקד באותן דמויות. עד סוף יולי, האחים דאפר הציגו תוכנית לעונה כזו אם היא תקבל אור ירוק. ב-31 באוגוסט 2016, נטפליקס הכריזה שהיא חידשה את הסדרה לעונה שנייה בעלת תשעה פרקים שיעלו לשידור ב-2017. האחים דאפר גילו כי הסדרה התחדשה לעונה השנייה עוד לפני בכורת העונה הראשונה.

האחים דאפר כתבו את העונה השנייה בצורה שתגרום לה ולעונה הראשונה יחד להרגיש כמו עבודה מלאה שנכתבה בשלמותה, אך במקביל מיקמו בה אלמנטים שיאפשרו להם לפתח את עלילת הסדרה אם עונות נוספות יוזמנו לה. בעוד שרוב העלילה של העונה השנייה כבר נכתבה לפני שידור העונה הראשונה, האחים דאפר לקחו את תגובות הקהל מן העונה הראשונה כדי להתאים מחדש אלמנטים שונים בעונה השנייה. בתחילת אוקטובר 2017, האחים דאפר חשפו את שמות הפרקים עבור ששת הפרקים הראשונים של העונה.

לוי ציין בנובמבר 2016 שהוא והאחים דאפר כבר החלו לתכנן עונה שלישית. באוגוסט 2017, האחים דאפר אישרו שתהיה עונה שלישית, עם סבירות לעונה אחת נוספת לאחר מכן. בדצמבר 2017, נטפליקס אישרה רשמית שהם נתנו אור ירוק לעונה שלישית בעלת שמונה פרקים. לוי גם אישר שעונה רביעית "בהחלט תתרחש" ושיש פוטנציאל לעונה חמישית.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת העונה הראשונה מול כרזת העונה השנייה

הרעיון לכתוב את הסדרה התחיל כשהאחים דאפר חשו שהם יכולים לקחת את הרעיון של הסרט "אסירים", שמספר על המאבק המוסרי שאב עובר כאשר בתו נחטפת, ולהרחיב את יריעת התמה של הסרט למעל לשמונה שעות טלוויזיה בסדרה. בעודם מתמקדים בנקודת המבט של הילד הנעדר בסיפור, הם רצו להביא את רעיון ה"רגישות ילדותית" שיכלו להציע במסגרת העלילה, והשתעשעו ביצירת מפלצת שתוכל לצרוך בני אדם. האחים חשבו ששילוב הדברים האלו "הייתה הדבר הטוב ביותר אי פעם". כדי להציג את המפלצת הזאת בנרטיב העלילתי, האחים שקלו לכתוב על "ניסויים מוזרים שהתרחשו בתקופת המלחמה הקרה שקראנו עליהם", כדוגמת פרויקט MKUltra, החלטה שביססה ועיגנה את קיומן של המפלצות בסדרה בסוגת המדע בדיוני ולא כמשהו על-טבעי. החלטה זו גם עזרה לאחים לבחור למקם את זמן התרחשות העלילה בשנת 1983, שנה לפני שהסרט "שחר אדום" שהתמקד בפרנויה שהתחוללה בתקופת המלחמה הקרה, יצא לאקרנים. לאחר שביססו את העלילה בפרק זמן מסוים ואת האנטגוניסט של הסדרה, האחים יכלו להשתמש בכל ההשראות האישיות שלהם שנות ה-80, העשור בה השניים נולדו, כאלמנטים משפיעים בסדרה, בתחום המדע הבדיוני והאימה. היצירות אותן האחים דאפר ציטטו כבעלי השפעה גדולה על הסדרה כללו בין היתר רומנים שונים של סטיבן קינג; סרטים בבימוייהם והפקתם של סטיבן ספילברג, ג'ון קרפנטר, ווס קרייבן, רוברט זמקיס, ג'ורג' לוקאס וגיירמו דל טורו; סרטים כמו "הנוסע השמיני" ו"אני והחבר'ה"; אנימות יפניות כמו "אקירה" ו"שירת האלף"; ומשחקי וידאו כמו "סיילנט היל", "The Last of Us" ו"Dark Souls". בנוסף, האחים דאפר מאמינים שהם לקחו השפעות מיצירות אחרות שלא במתכוון, כולל מ"מבעד לקשת האפלה" ו-"D.A.R.Y.L.‎", לפי מה שהם קראו בפידבקים שמעריצי הסדרה שלחו להם.

עם הגמישות והזמינות של שירות הזרמת המדיה של נטפליקס, האחים דאפר לא הוגבלו לפורמט אופייני של סדרת טלוויזיה בת 22 פרקים, והם בחרו בפורמט של שמונה פרקים. האחים הודאגו מכך שעונה בת 22 פרקים בטלוויזיה תקשה על "העברת סיפור קולנועי" עם פרקים רבים. שמונה פרקים אפשרו לאחים להקדיש יותר זמן לאפיון הדמויות בנוסף לפיתוח הנרטיבי; אם היה להם פחות זמן פנוי, האחים היו צריכים להישאר מחויבים לספר סיפור של סרט אימה ברגע בו המפלצת הוצגה ולנטוש את אפיון הדמויות. במסגרת שמונת הפרקים, האחים התכוונו לגרום לעונה הראשונה "להרגיש כמו סרט גדול" עם כל קווי העלילה המרכזיים שייפתרו ויובאו לסיומם כך ש"הקהל ירגיש מרוצה", אך בד בבד להשאיר מספיק קווי עלילה לא פתורים כדי להצהיר ש"יש מיתולוגיה גדולה יותר, ויש הרבה קצוות שנותרו פרומים בסוף", כך שיתאפשר להם לחקור את העולם של הסדרה בעונות נוספות אם נטפליקס תבחר להזמין עונות נוספות.

על כתיבת דמויותיהם של הילדים בסדרה, האחים דאפר החשיבו את עצמם כמנודים ביחס לשאר התלמידים האחרים בתיכון בו הם למדו, ולכן התמודדו בקלות עם כתיבת דמויותיהם של מייק ושל חבריו, ובמיוחד עם כתיבת דמותה של בארב. דמותה של ג'ויס עוצבה בהשארת דמותו של ריצ'רד דרייפוס, רוי נירי, ב"מפגשים מהסוג השלישי", כך שדמותה מאופיינת כמי ש"יוצאת מדעתה" כלפי דמויותיהם של האחרים בזמן שהיא מנסה למצוא את ויל. דמויות אחרות, כמו דמותו של בילי בעונה השנייה, נכתבו בצורה כזו שהתכונות המרושעות שלהן לא נחשפו מן ההתחלה ובאופן כזה שהדמויות האלו לא הצטיירו כנבלים מוחלטים מן ההתחלה; מאט הסביר כי הם לקחו השראה נוספת מסטיבן קינג עבור הדמויות האלה, כיוון שלקינג "תמיד יש באמת נבלים אנושיים גדולים" שעשויים להיות זדוניים יותר מאשר הרוע העל טבעי.

על פי דייוויד הארבור, כתיבת התסריט עבור העונה השלישית עוד נמשכה בדצמבר 2017. לוי אמר כי העונה הבאה תתמקד פחות בדמותו של ויל, ואמר: "אנחנו לא הולכים להעביר את ויל דרך מדורי הגיהנום בעונה השלישית בפעם השנייה ברציפות, הוא יתמודד עם דברים, אבל הוא לא יהיה העיקר... אנחנו הולכים להתמודד עם כוחות רשע חדשים."

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד הארבור לוהק לדמותו של מפקד המשטרה, ג'ים הופר, על ידי האחים דאפר, שהאמינו שהתפקיד יהווה עבורו את קפיצת המדרגה לה הוא ייחל.

ביוני 2015, הוכרז כי וינונה ריידר ודייוויד הארבור לוהקו לסדרה כג'ויס וכמפקד משטרה ללא שם, בהתאמה. מנהלת הליהוק של האחים דאפר, כרמן קובה, הציעה לריידר את התפקיד של ג'ויס, לאחר שהאחים נמשכו מיד לרעיון ללהק אותה אליו בשל הדומיננטיות שלה בסרטים משנות ה-80. לוי האמין שריידר יכולה "לחשוף את הדחיפות הרגשית ולמצוא שכבות וניואנסים וצדדים שונים באישיותה של [ג'ויס]". ריידר עצמה שיבחה את העובדה שהעלילות המרובות של הסדרה דרשו ממנה להציג את ג'ויס כמישהו "שיצאה מדעתה, אבל בעצם סוג של עלתה על משהו מסוים", ושהמפיקים האמינו בה שהיא מסוגלת לגלם את התפקיד הקשה. האחים דאפר התעניינו בהרבור לפני כן, שעד לסדרה גילם תפקידים קטנים יותר כדמויות מרושעות, והם הרגישו שהוא "ממתין זמן רב מדי להזדמנות כזו" כדי לשחק דמות ראשית, בעוד שהרבור עצמו נפעם מהתסריט ומההזדמנות לשחק "דמות שבורה, פגומה, אנטי-גיבורה".

הליהוק הנוסף בא אחרי חודשיים עם ליהוקו של פין וולפהארד כמייק, מילי בובי בראון לתפקיד לא ידוע, גאטן מאטרצו כדסטין, קיילב מק'לאפלין כלוקאס, נטליה דייר כננסי, וצ'ארלי היטון כג'ונתן. בספטמבר 2015, קארה בונו הצטרפה לצוות השחקנים כקארן, אימם של מייק וננסי, ואחרי חודש מת'יו מודין לוהק לדמותו של מרטין ברנר. שחקנים נוספים שלוהקו לעונה הראשונה כללו את נואה שנאפ כויל, שאנון פורסר כברברה "בארב" הולנד, ג'ו קירי כסטיב הרינגטון, ורוס פרטרידג' כלוני, בין היתר.

השחקנים שנבחנו לדמויותיהם של הילדים נתבקשו במהלך האודישנים להקריא שורות מתוך הסרט "אני והחבר'ה". האחים דאפר העריכו שהם בחנו כאלף ילדים שונים לדמויותיהם של הילדים. הם ציינו שוולפהרד כבר היה "חובב סרטים" משנות ה-80, ולוהק לתפקיד בקלות, בעוד שהם מצאו את האודישן של מטארצו הרבה יותר אותנטי מהאודישנים האחרים, ובחרו בו לאחר צפייה אחת בקלטת האודישן שלו. כיוון שמלאכת הליהוק החלה מיד לאחר שנטפליקס נתנה לסדרה אור ירוק, אך לפני שהתסריטים הושלמו במלואם, התאפשר לכמה מהשחקנים להביע את הדרך בה הם תופסים את אישיויותיהם של דמויותיהם ולשקף זאת בתוך התסריט הסופי. מלאכת הליהוק של השחקנים הצעירים עבור ויל וחבריו נעשה רק לאחר שכתיבת התסריט הראשוני הושלמה, והתסריטים הבאים שילבו את האספקטים של השחקנים הצעירים כלפי הדמויות אותן הם גילמו. האחים סיפרו שמודין סיפק מידע משמעותי על אופיו של ד"ר ברנר - מידע בו לא ממש ביקשו להעמיק קודם לכן, משום שראו בו את הדמות הקשה ביותר לכתיבה, זאת לאור הופעותיו המוגבלות בתוך הנרטיב.

באוקטובר 2016, הוכרז ששנאפ וקירי קודמו לתפקידים ראשיים בעונתה השנייה של הסדרה, ושסיידי סינק ודקר מונטגומרי יצטרפו לצוות השחקנים הראשי כמקס ובילי, בהתאמה. ריידר, הרבור, וולפארד, בראון, מק'לוכלין, מטארצו, דייר והיטון חזרו לגלם את דמויותיהם בעונה השנייה, שון אסטין ופול רייזר לוהקו לתפקידים ראשיים כבוב ניובי וד"ר סם אוונס, בהתאמה. במקור, דמותו של אסטין, בוב, תוכננה להיות דמות אורחת, אך אסטין ביצע את תפקידו כל כך טוב שבסופו של דבר האחים דאפר הרחיבו את דמותו והפכו אותה לדמות ראשית, אך גם נתנו לו למות במוות גיבורים. עבור אוונס, האחים דאפר התייחסו לדמות כ"פול רייזר" של הסדרה, ובמיוחד רמזו לדמותו של רייזר, קרטר בורק ב"שובו של הנוסע השמיני". רוס דאפר אף התייחס לבחירת הליהוק של ג'יימס קמרון ברייזר לסרט, ואמר: "[קמרון] חשב שאנשים יבטחו באופן מיידי [ברייזר] וזה יהיה הטוויסט". בנו של רייזר היה מעריץ של הסדרה, ונתן לאביו סקירה מוקדמת על הסדרה, כך שכאשר צוות ההפקה התקשרו לסוכן שלו עבור דיונים על התפקיד, רייזר היה נרגש מכך. לינה ברטלסן וברט גלמן לוהקו לתפקידים משניים כקאלי/אייט (שמונה, באנגלית) וכמאריי באומן, בהתאמה.

כל צוות השחקנים הראשי הכולל את ריידר, הרבור, וולפארד, בראון, מטארצו, מקלפלין, דייר, היטון, בונו, שנאפ, סינק, קירי ומונטגומרי, חזר לעונתה השלישית של הסדרה, ואליהם הצטרפה מאיה הוק כרובין ופרייה פרגוסון קודמה לתפקיד ראשי כאריקה סינקלייר.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצבת בלווד והאגם שנוצר בתחתיתה, שימשו כאחד מאתרי הצילומים של הסדרה.

על אף שבתסריט המקורי העיירה הייתה עיירת חוף בהשראת העיירה מ"מלתעות", הסרט האהוב על הכותבים, שונה המיקום לעיירה באינדיאנה משיקולי תקציב. שיקולים אלו הביאו גם לקיצוץ באפקטים חזותיים. צילומי הסדרה התבצעו בעיר אטלנטה שבג'ורג'יה ובאתרים הסמוכים לה, בין השאר באוניברסיטת אמורי, בעיירה ג'קסון ובמחצבת בלווד.[8]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסדרה הולחן על ידי מייקל סטיין וקייל דיקסון מלהקת "S U R V I V E" (אנ') ונעשה בו שימוש רב בסינתיסייזר וסינת'ווייב. בפסקול שולבו סגנונות האיטלו דיסקו, רוק מתקדם, אמביינט ומוזיקת הגל החדש, והשראה נלקחה מהיוצרים ז'אן מישל ז'אר, טנג'רין דרים, ואנגליס, גובלין, פביו פריצי וג'ון קרפנטר.[9]

בפסקול נעשה שימוש בסינת'ווייב.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמונה פרקי העונה הראשונה של הסדרה עלו בבת אחת באתר נטפליקס ב-15 ביולי 2016. הסדרה הפכה לאחת ההצלחות הגדולות ביותר של נטפליקס, ב-35 הימים הראשונים מאז עלתה צפו בכל פרק בממוצע 14.07 מיליון צופים בגילאים 18–49, נתון הנמוך רק מהסדרה "צער גידול בנות - הדור הבא" ומהעונה הרביעית של "כתום זה השחור החדש".[10] על פי אתר Rotten Tomatoes הסדרה זכתה לדירוג של 95% מצד מבקרי הטלוויזיה ו-95% מצד הצופים.[11]

נטפליקס הודיעה כי עונה שנייה של הסדרה בת תשעה פרקים, המתרחשים ב-1984 תשודר ב-27 באוקטובר 2017.[12] לעונה זו לוהקו שון אסטין, פול רייזר, לינה ברת'אלסן ובראט ג'למן.[13] קדימון לעונה שודר במהלך סופרבול LI וכולל התייחסויות לסרטים "הערפל" ו"מכסחי השדים".

העונה השלישית עלתה ב-4 ביולי 2019 לנטפליקס.

חלקה הראשון של העונה הרביעית עלה ב-24 במאי 2022 וחלקה השני עלה ב-1 ביולי 2022.

מילי בובי בראון שמגלמת את דמותה של אילבן

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הייתה מועמדת לזכייה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר, וינונה ריידר הייתה מועמדת בקטגוריות השחקנית הטובה ביותר בסדרת דרמה. הסדרה זכתה בפרס גילדת המפיקים לסדרת הדרמה הטובה ביותר[14] ובפרס גילדת שחקני המסך לאנסמבל הטוב ביותר. ריידר ומילי בובי בראון היו מועמדות לפרס גילדת שחקני המסך. הסדרה הייתה מועמדת ל-19 פרסי אמי, כולל בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר, שחקנית המשנה הטובה ביותר (מילי בובי בראון) ושחקן המשנה הטוב ביותר (דייוויד הארבור) וזכתה בחמישה פרסים בהם הליהוק הטוב ביותר, העריכה הטובה ביותר ועריכת הסאונד הטובה ביותר.

הסדרה זכתה בפרס סדרת המשפחה הטובה ביותר בפרסי בחירת הילדים של ניקולודאון.

מחזה המבוסס על הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלהי שנת 2023 עתיד לעלות לבמת תיאטרון פיניקס שבתיאטראות וסט אנד בלונדון המחזה דברים מוזרים: הצל הראשון המבוסס על סדרת הטלוויזיה "דברים מוזרים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דברים מוזרים בוויקישיתוף

מידע וכתבות:

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ What ‘Stranger Things’ can teach Hollywood about making movies, באתר ניו יורק פוסט, 27 באוגוסט 2016
  2. ^ ‘Stranger Things’: Shawn Levy on Directing Winona Ryder, Netflix’s Viral Model, באתר וראייטי, 22 ביולי 2016
  3. ^ A Stranger Things Glossary: Every Major Film Reference in the Show, From A–Z, Vulture (באנגלית)
  4. ^ 'Stranger Things': How Netflix's Retro Hit Resurrects the Eighties, באתר רולינג סטון, 21 ביולי 2016
  5. ^ WATCH: This amazing supercut shows “Stranger Things”’ ’80s movie references in striking detail, באתר salon.com, ‏5 באוגוסט 2016
  6. ^ Stranger Things doesn't just reference '80s movies. It captures how it feels to watch them., באתר vox.com, ‏2 באוגוסט 2016
  7. ^ Nostalgic nightmares: how Netflix made Stranger Things a watercooler smash, באתר הגרדיאן, 5 באוגוסט 2016
  8. ^ Georgia Locations for Netflix’s ‘Stranger Things’, באתר deepsouthmag.com‏, 28 ביולי 2016
  9. ^ Stranger Things: 10 eerie electronic gems to hear if you loved the Netflix show, באתר factmag.com,‏ 6 באוגוסט 2016
  10. ^ ‘Stranger Things’ Ratings: Where Series Ranks Among Netflix’s Most Watched, באתר וראייטי, 25 באוגוסט 2016
  11. ^ על הסדרה, באתר Rotten Tomatoes
  12. ^ Netflix's hit 'Stranger Things' has been renewed for season 2 — here's the teaser, באתר ביזנס אינסיידר, 31 באוגוסט 2016
  13. ^ 'Stranger Things' Enlists Brett Gelman for Season 2 (Exclusive), באתר הוליווד ריפורטר, 18 בנובמבר 2016
  14. ^ Winners: 2017 Producers Guild Awards, באתר גילדת המפיקים, 28 בינואר 2017


הקודם:
2021: לוקי
פרס בחירת הקהל לתוכנית הטלוויזיה של השנה
2022: דברים מוזרים
הבא:
2023: האנטומיה של גריי
הקודם:
2021: לוציפר
פרס בחירת הקהל לסדרת המדע בדיוני/פנטזיה של השנה
2022: דברים מוזרים
הבא: