הפארק הלאומי קניון ניו ריבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קניון ניו ריבר
New River Gorge National Park and Preserve
עמק ניו ריבר מפארק המדינה הוקס נסט
עמק ניו ריבר מפארק המדינה הוקס נסט
עמק ניו ריבר מפארק המדינה הוקס נסט
מידע כללי
תאריך הקמה

10 בנובמבר 1978נהר לאומי

27 בדצמבר 2020 (פארק לאומי)
מבקרים בשנה 1.4 מיליון[2] (נכון ל־2020)
גוף מנהל שירות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית
נתונים ומידות
שטח 294[1] קמ"ר
גובה ממוצע 741 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מיקום מחוז פאייט, מחוז ראלי, מחוז סאמרס עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 37°57′39″N 81°04′54″W / 37.9608°N 81.0817°W / 37.9608; -81.0817
www.nps.gov/neri/index.htm
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הגשר מעל קניון ניו ריבר
טחנת הקמח בערוץ גלייד
טיפוס בקניון ניו ריבר
רפטינג בקניון ניו ריבר

הפארק והשמורה הלאומיים קניון ניו ריבראנגלית: New River Gorge National Park and Preserve) הם פארק לאומי ושמורת טבע, השוכנים בדרום מדינת וירג'יניה המערבית שבארצות הברית. הם מנוהלים כיחידה של שירות הפארקים הלאומיים של ארצות הברית שתוכננה להגן ולתחזק את קניון ניו ריבר בהרי האפלצ'ים. היחידה הוקמה בשנת 1978 כ"נהר לאומי", אזור מוגן על ידי שירות הפארקים הלאומיים המשתרע לאורך 85 קילומטרים במורד הזרם של הנהר מהעיירה הינטון (אנ') עד לפארק המדינתי הוקס נסט (Hawks Nest State Park) סמוך לעיירה אנסטד (אנ').[1] הפארק נבחר רשמית לפארק הלאומי ה-63 באמריקה, צורת ההגנה הגבוהה ביותר של ממשלת ארצות הברית, במהלך מגפת הקורונה בארצות הברית, במסגרת הצעת החוק הסיוע.[3]

קניון ניו ריבר הוא גם אתר רפטינג במים לבנים מבין הטובים במדינה, בעיקר מהירידה לנהר בקונארד (Cunard) ועד היציאה ממנו בתחנת פאייט (Fayette Station).[4]

קניון ניו ריור הוא גם אחד מאזורי הטיפוס הפופולריים ביותר בחוף המזרחי של ארצות הברית עם למעלה מ-1,400 מסלולי טיפוסי סלע מבוססים. הצוקים נמצאים ממש מתחת לשולי הקניון ובנויים מאבן חול נוטאול (Nuttall sandstone) קשה מאוד. פני הסלע מגוונים, ובהם שפע של מסלולים לאורך סדקים, עם צוקים תלויים גדולים מדי פעם. כמעט כל הטיפוסים דורשים תחנת עגינה אחת ואורכם בין 10 ל-37 מטרים.[5] רוב המסלולים בקניון מיועדים למטפסים מתקדמים בדירוג 5.10-5.12 של "המערכת העשרונית של יוסמיטי" (Yosemite Decimal System) עם מספר זהה של מסלולי טיפוס מסורתי (טראד) וטיפוס ספורטיבי.

הנשיא ג'ימי קרטר חתם על חקיקה שקבעה שקניון הנהר ניו ריבר הוא "נהר לאומי" בשם "הנהר הלאומי קניון ניו ריבר" (New River Gorge National River) ב-10 בנובמבר 1978 (חוק ציבורי מספר Pub.L. 95-625[6]). כפי שנקבע בחקיקה, הוקם הפארק כיחידה של מערכת הפארקים הלאומיים "לצורך שימור והבנת ערכים וחפצים טבעיים, נופיים והיסטוריים יוצאי דופן בקניון ניו ריבר וסביבתו ושימורם כקטע נהר חשוב הזורם חופשי בווירג'יניה המערבית לטובת והנאת הדורות בהווה ובעתיד". החוק לקביעת הפארק והשמורה הלאומים קניון ניו ריבר[7][8] שולב בחוק התקציב המאוחד, 2021, והוא שינה את ההגדרה של יחידה זו של שירות הפארקים לפארק ושמורה לאומיים.[9] פחות מ-10% מהנהר הלאומי המקורי הוגדר מחדש כפארק לאומי שבו הציד כבר אינו מותר, ואילו השאר הוא שמורה לאומית עם שינויים מועטים.[3][10]

מאפיינים גאולוגיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מים זורמים הם הכוח היצירתי המעצב את המאפיינים הגאולוגיים של קניון ניו ריבר, כאשר הנהר ממשיך לפסל את ערוץ הנהר הארוך והעמוק ביותר בהרי האפלצ'ים. בערוץ ניתן למצוא מגוון מאפיינים ותהליכים גאולוגיים ייחודיים המדגימים את הגאולוגיה של רמת האפלצ'ים (Appalachian Plateau), כולל חשיפה של מעל 300 מטר אבן חול ופצלים.[11] סלעים בגודל בית מפוזרים מקצה הצוקים עד לנהר, ומאובנים של צמחים וחסרי חוליות. הנהר חשף ארבעה עורקים של פחם, שנחשב לפחם הביטומני הטוב בעולם. פחם הנהר ניו ריבר, שאינו מעשן, הזין פעם את דודי הרכבות, המפעלים, הציים ותחנות הכוח של ארצות הברית, והקוק שלו תדלק את כבשני הפקת הברזל של המדינה.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלי חיים במים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המים של מערכת הנהר ניו ריבר מכילים פסיפס של מאפיינים הידרולוגיים ובתי גידול מימיים התומכים במערכת אקולוגית מימית ייחודית ומשקים אזור צמחיית גדות הכולל צמחים, בעלי חיים וקהילות נדירים. המים מספקים מגוון מפתיע וצפיפות של מאפיינים ותהליכים הידרולוגיים בנהר שאין דומה להם במזרח ארצות הברית, כולל בריכות, הסתעפויות מהערוץ הראשי, מגלשות, שרטונים, אדוות, זרמי סחף, שיפועים חדים, אשדות ומפלים.

הנהר הוא מערכת אקולוגית מימית יצרנית הכוללת אוכלוסיות ייחודיות של דגים מקומיים (רבים שלא נמצאים בשום מקום אחר), צדפות, סרטנים ומגוון רחב של בעלי חיים מימיים אחרים, כולל מינים נדירים של דו-חיים, זוחלים, עופות ויונקים. אזור הגדות הוא החלק המגוון ביותר מבחינה ביולוגית בפארק ומכיל קהילות נדירות ובית גידול חיוני למספר מינים נדירים. הנהר ניו ריבר הוא מערכת אקולוגית מימית דינמית הכוללת בס קטן-לוע ודגים אחרים, צדפות, סרטנים, חסרי חוליות אחרים וצמחי מים.

פלורה ופאונה בפארק ובשמורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק והשמורה הלאומיים קניון ניו ריבר שוכנים בלב יער המכיל את הצומח המגוון ביותר בכל ערוץ נהר במרכז ובדרום האפלצ'ים והמהווה בית גידול חיוני ליונקים בסכנת הכחדה ולעופות ודו-חיים נדירים. הפארק מכיל בתי גידול של יער רציף, צוקים, מעיינות יער וביצות, יערות קרקעיים בוגרים, שערים למכרות נטושים (מהווים מפלט למינים נדירים, כולל עטלפים, דו-חיים, ו-Neotoma magister (באנגלית Allegheny woodrat), מין של חולדה סוחרת מין בסיכון בווירג'יניה המערבית. הנמצא בירידה ברחבי מזרח ארצות הברית).

בקניון זוהו ארבעים חבורות צמחים שונות המכילות לפחות 1,342 מינים ו-54 צמחים נדירים.

קניון ניו ריבר מציע מקלט ל-63 מינים לפחות של יונקים, כולל מיני עטלפים: Corynorhinus townsendii (באנגלית Townsend's Big-eared Bat) ו-Myotis sodalist (באנגלית Indiana Bat) המצויים בסיכון. הנהר, היובלים והיער מהווים בית גידול ל-48 מינים של דו-חיים, כולל סלמנדרת ענק אמריקנית, סלמנדרה שחורת-בטן (Desmognathus quadramaculatus) וסלמנדרת המערות (Eurycea lucifuga) המצויים בסיכון.

אוכלוסיות מגוונות של עופות כגון עלווית ירוקה, וירואיים וקיכליים מבלים חלק מחייהם באזורים הטרופיים, אך תלויים ביערות הבלתי מקוטעים של קניון ניו ריבר לצורך רבייה. האזור מהווה חוליה חיונית בנתיב הנדידה צפון-דרום. מדי שנה עפים אלפי נצים ברחבי האזור בעונת הנדידה בסתיו. שירות הפארקים הלאומיים ומחלקת משאבי הטבע של וירג'יניה המערבית יזמו תוכנית רב-שנתית להחזרת בזים נודדים לקניון ניו ריבר. עופות הדורים אלה ממריאים וצוללים ליד הצוקים.

התיישבות אנושית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך הקניון יש שפע של מקומות נטושים שיש להם משמעות היסטורית, חלקם הרוסים וחלקם יוצבו ושוקמו מחדש, בהם אנשים עבדו וחיו בסוף המאה ה-18 וה-19, והם סיפקו את הפחם והעץ אשר סייע לתדלק את התעשייה האמריקאית. שרידי העבר של הפארק, המוסתרים ביער, מספרים את סיפורי החיים הקודמים בהרי האפלצ'ים. בפארק מוצגים שרידים מוחשיים של מבנים היסטוריים של כריית פחם ותנורי קוק במצב שימור יוצא דופן - כמו "המחוז ההיסטורי העיירה ומתחם כריית הפחם נוטאולבורג" (Nuttallburg Coal Mining Complex and Town Historic District) ושרידי העיירה והמכרה של קיי מור (Kay Moor) - והמבנים ההיסטוריים והחורבות הקשורים ליותר מ-50 עיירות בבעלות חברות הפחם, הרכבת והמנסרות.

אזור קניון ניו ריבר נפתח לעולם החיצון בשנת 1873 עם בוא הרכבת. בפארק ישנם קרפיפי רכבת ישנים, מתקני תחזוקה של הרכבת, גשרי מסבכים מפלדה ועץ, ציוד רכבת, אתרים ארכאולוגיים ועיירות נלוות, כמו עיירת הרפאים תורמונד (אנ'), שפותחו כדי לתמוך ברכבת. את ההיסטוריה והארכאולוגיה הקשורים לתעשיית המנסרות ניתן לראות בחורבות של עיירות ישנות כמו המלט(אנ'). כמו כן, תורמים להיסטוריה התרבותית העשירה של האזור דוגמאות ששרדו לחוות, לאתרי קהילה לשעבר, לנחלות ולמקומות אחרים בפארק בהם חיו ועבדו אבות המשפחות המזוהים עם ניו ריבר.

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפארק ובשמורה הלאומיים קניון ניו ריבר ישנם שני מרכזי מבקרים הפתוחים לאורך כל השנה, בסנדסטון(אנ') ובקניון רים (Canyon Rim)[12].

הערוץ התחתון של הנהר ניו ריבר הוא אתר מעולה לרפטינג במים לבנים. האשדות, הנמצאים בדרגת קושי בין III ל-V, מרשימים ועוצמתיים, רבים מהם חסומים על ידי סלעים גדולים המחייבים תמרון בזרמים חזקים מאוד וזרמים צולבים. חברות מסחריות עורכות טיולים במורד הנהר מאפריל עד אוקטובר. חלקו העליון של הנהר מציע אשדות בדרגת קושי מ-I עד III, מעט פחות מאתגרים לשיט בסירות במים לבנים. אתר שירות הפארקים הלאומיים מפרט את כל החברות שקיבלו רישיון מתאים.[13]

הפארק והשמורה הלאומיים קניון ניו ריבר הם מאזורי טיפוס הצוקים הפופולריים ביותר בארצות הברית. בתוך הפארק יש כאמור למעלה מ-1,400 מסלולי טיפוסי צוקים מבוססים. הצוקים בערוץ הנהר בנויים מאבן חול קשה וגובהם בין 10 ל-37 מטרים.

דיג הוא אחת הפעילויות הפופולריות ביותר בנהר ניו ריבר. מגוון הדגים במימיו הופך את הנהר לאתר דיג מים חמימים מצוין.

יש בפארק למעלה מ-80 קילומטרים של מסלולי הליכה, החל מטיולים קלים ועד טיולים מאתגרים יותר. כמה שבילים העוקבים אחר מסלולי רכבת ישנים פתוחים לרכיבת אופניים. ישנם ארבעה אזורי מחנאות פרימיטיביים בתוך הפארק, כולם ממוקמים לאורך הנהר.

גשר קניון ניו ריבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גשר קניון ניו ריבר (וירג'יניה המערבית)
מעל נהר ניו ריבר בגובה של כ-265 מטרים, על משטח פלדה, שבנוי מתחת לכביש US 19 שעובר על גשר קניון ניו ריבר.

גשר קניון ניו ריבר והקניון שמתחתיו מהווים את אחת האטרקציות התיירותיות הבולטות בפארק. ראשית הנוף המיוער של הרי האפלצים הנשקף ממנו ואליו. יש מספר נקודות תצפית בולטות: הסיפון האחורי של מרכז המבקרים "קניון רים" מציע נוף של שני קילומטרים דרומה לתוך הפארק. המבקרים מגלים את גודלו המדהים של הערוץ עם אחד הנהרות העתיקים בעולם בתחתיתו. טיילת קצרה יורדת לתוך הערוץ אל שתי מרפסות תצפית המציעות נוף ללא הפרעה של קשת הפלדה הארוכה ביותר בחצי הכדור המערבי והקניון ברוחב קילומטרים שהוא משתרע. רמפה נגישה לחלוטין מספקת גישה למרפסת התצפית העליונה[12].

על הגשר אין מסלולים להולכי רגל, אך מסלול פלדה ברוחב 60 סנטימטרים העובר לכל אורכו של הגשר מתחת לכביש עומד לרשות התיירים. המסלול נבנה במקור כדי להקל על הבדיקות, והמסלול פתוח לסיורי "הליכת גשר" מודרכים, נגישים לנכים. המבקרים משתמשים בציוד בטיחות כמוצג בתמונה משמאל[14]. בנוסף, פעם בשנה מאז פתיחתו, הגשר הוא מרכז האירועים של "יום הגשר"(אנ'), של מחוז פאייט(אנ'), שנערך בשבת השלישית בכל אוקטובר. יום זה מנציח את השלמת גשר ניו ריבר ג'ורג' ב-1977. באותו יום, כל ארבעת הנתיבים של הגשר סגורים לכלי רכב, ונפתחים להולכי רגל. כמו כן מאפשרים באותו יום קיום קפיצות בסיס מהגשר ופעילויות אתגריות נוספות כגון סנפלינג ובאנג'י[15][14].

תמונה פנורמית (מבט ממרכז המבקרים, ויש להקליק עליה כדי לקבל את הפנורמה במלוא היקפה) של גשר קניון ניו ריבר, שהכביש הבין מדינתי מס' 19 עובר מעליו. מצפון לגשר, במורד הנהר, ניצב הגשר הישן Fayette Station Bridge. ניתן לנסוע ברכב ממרכז המבקרים הנמצא ממערב לנהר ובסמוך לגשר "החדש", לרדת בנסיעה לגשר "הישן", לחצות את הנהר מזרחה, ולעלות בדרך סלולה ומפותלת אל כביש מס' 19.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Steelhammer, Rick (15 בספטמבר 2010). "Nearly six miles of canyon slope added to New River Gorge National River". Charleston Gazette. אורכב מ-המקור ב-1 בנובמבר 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ New River Gorge: America’s newest national park is one of West Virginia’s hidden gems
  3. ^ 1 2 Averill, Graham (2020-12-22). "West Virginia's New River Gorge Will Be Our 63rd National Park". Outside Online (באנגלית).
  4. ^ "American Whitewater". www.americanwhitewater.org.
  5. ^ Stephen Starr, https://www.nationalgeographic.com/travel/article/escape-crowds-at-newest-national-park-new-river-gorge-west-virginia, National Geography, February 24, 2021
  6. ^ S. 791 (95th): National Parks and Recreation Act
  7. ^ Miller, Carol D. (11 באוקטובר 2019). "H.R.4610 - 116th Congress (2019-2020): New River Gorge National Park and Preserve Designation Act". www.congress.gov. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ writer, Rick Steelhammer Staff. "Bill to make New River Gorge a national park/preserve introduced". Charleston Gazette-Mail.
  9. ^ "New River Gorge set to become 63rd national park and 20th national reserve with redesignation legislation". WBOY.com (באנגלית אמריקאית). 2020-12-21.
  10. ^ "New River Gorge National Park and Preserve Proposed Boundary: Map Number 637/163,199A". Senate Energy Committee.
  11. ^ Van S. Mount. 2014, Structural Style of the Appalachian Plateau Fold Belt, North-Central Pennsylvania, Journal of Structural Geology, Vol. 69, pp. 284-303
  12. ^ 1 2 Canyon Rim Visitor Center, New River Gorge National Park & Preserve West Virginia
  13. ^ Commercial Whitewater Information
  14. ^ 1 2 New River Gorge Bridge, National Park Service - New River Gorge National Park & Preserve Weat Virginia
  15. ^ Green, Diana Kyle (October 2011). "Fayette County High". Wonderful West Virginia. 75: 4–7.