חמשת מלכי מדין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חמשת המלכים נהרגים בחרב על ידי בני ישראל. איור לתנ"ך שיצא בהאג ב-1728.

אֱוִי, רֶקֶם, צוּר, חוּר ורֶבַע הם חמשת מלכי מִדְיָן הנזכרים בתורה בספר במדבר, פרק ל"א, פסוק ח'.

בסיפור הולדת מדין[1] מוזכרים חמשת בניו, עֵיפָה וָעֵפֶר וַחֲנֹךְ וַאֲבִידָע וְאֶלְדָּעָה, ועל כן ניתן לשער שהם היו חמשת שבטי מדין, עליהם מלכו חמשת המלכים.[2] בתורה לא מופיע מידע נוסף על מלכים אלו או על צורת שלטונם המשותפת.

במלחמת מדין[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלכים נזכרים כמנהיגי המדינים בזמן מלחמת מדין, המלחמה האחרונה אליה יצאו ישראל לפני מות משה, שבסיומה נהרגו חמשתם יחד עם בלעם בן בעור על ידי בני ישראל.

העילה למלחמה הייתה מחמת שהמדיינים הכשילו את בני ישראל בשיטים בעבודה זרה לפעור ובזנות עם בנותיהם. בהקשר לגורם השני מוזכרת באופן ספציפי כזבי בת צור, בתו של השלישי מבין מלכי מדין ("בַת נְשִׂיא מִדְיָן"), שזינתה עם זמרי בן סלוא ונהרגה עמו על ידי פינחס.

רקם ופטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי יוסף בן מתתיהו, המלך רקם היה המייסד של פטרה, עיר עתיקה שמאוחר יותר נקשרה לנבטים[3]. הוא מציין שבתקופתו, בקרב האוכלוסייה המקומית עדיין כינו את העיר בשם רקם, על שם מייסדה, המלך רקם[3]. המחקר המודרני מאמת עובדה זו וקובע כי הנבטים כינו את העיר בשם רקם (𐢛𐢚𐢒)[4], צורת האיות באלפבית הארמי (בו השתמשו הנבטים) לשם 'רקם' המקראי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רייך, רחל, האשה אשר נתת עימדי - נשים כעילה לסכסוך ולמלחמה במקרא, הילל בן חיים - הקיבוץ המאוחד, 2005. עמ' 100-108.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ספר בראשית, פרק כ"ה, פסוק ד'
  2. ^ ראה רש"י, ספר במדבר, פרק כ"ה, פסוק ט"ו.
  3. ^ 1 2 "Flavius Josephus, Antiquities of the Jews, Book 4, chapter 7, section 1". www.perseus.tufts.edu. נבדק ב-2021-01-02. ...and Rekem, who was of the same name with a city, the chief and capital of all Arabia, which is still now so called by the whole Arabian nation, Arecem, from the name of the king that built it; but is by the Greeks called Petra{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  4. ^ Hammond, Philip C. (1980). "New Evidence for the 4th-Century A. D. Destruction of Petra". Bulletin of the American Schools of Oriental Research (238): 65–67. doi:10.2307/1356516. ISSN 0003-097X.


ערך זה הוא קצרמר בנושא תנ"ך. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.