מכונית אוטונומית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיישנים במערכת להתראה מפני התנגשות הכוללת מכ"ם (כחול) ומצלמות תת-אדום (ורוד) המותקן במכונית מדגם לקסוס LS 600
איור המדגים את אופן הפעולה של מערכת התראה ומניעת תאונות. כאשר הרכב מאחור נכנס לתחום הוורוד יישמע בו צליל אזהרה. כאשר הרכב מאחור ייכנס לתחום האדום יופעלו בו הבלמים באופן אוטומטי

מכונית אוטונומית או מכונית רובוטיתאנגלית: Autonomous car; לפי האקדמיה ללשון העברית השם הוא: מְכוֹנִית לְלֹא נַהָג) היא מכונית המנווטת ומתגברת על מכשולים ללא התערבות פעילה של נהג אנושי ובלא צורך בתכנון מיוחד של הכביש וסביבתו. נכון ל-2022 כלי רכב אוטונומיים נמצאים בשלבי תכנון, פיתוח וניסוי.

נכון לשנת 2022, כלי רכב הפועלים ברמה אוטונומית 3 ומעלה (ללא הגבלת אזור) הם עדיין בגדר חלק שולי מהשוק. במרץ 2021 חברת הונדה החלה לשווק את דגם הלג'נד עם מערכת ברמה אוטונומית 3 ביפן בלבד[1][2][3]. בדצמבר 2021, מרצדס-בנץ הפכה ליצרנית השנייה שקיבלה אישור חוקי לרמה אוטונומית 3 העומדת בדרישות החוק[4].

ביולי 2021, הפעילה טויוטה שירות פוטנציאלי ברמה אוטונומית 4 סביב הכפר האולימפי בטוקיו בלבד. חברת נורו (אנ') הורשתה להתחיל בפעילות משלוחים מסחריים אוטונומיים מלאים (רמה אוטונומית 5) בקליפורניה ב-2021[5].

בשנת 2020, הפכה ויימו לספק השירות הראשון שהציע נסיעות ללא נהג לקהל הרחב (רמה אוטונומית 4) אך בחלק מוגדר, מבוקר וממופה היטב בפיניקס, אריזונה. אף על פי שאין נהג במכונית של ויימו, יש משגיחים בחדר בקרה מרוחק לכל כלי הרכב[6].

בשנים 2020–2021, הושקו בסין 2 ניסויים נגישים לציבור של רובוטקסי. האחד במחוז פינגשאן של שנג'ן על ידי החברה הסינית AutoX[7] והשני ב-Shougang Park בבייג'ינג על ידי תאגיד Baidu, באזור אולימפיאדת החורף 2022 בעיר[8].

בתחילת מרץ 2022, התקבל בישראל חוק המאפשר לבצע ניסויים עם כלי רכב עצמאיים, בדרכים ציבוריות, ללא נהג ביטחון - כולל לצורכי הסעת נוסעים תמורת תשלום[9], ובאפריל פורסם מכרז של רשות החדשנות להענקת רישיון לשילוב של כלי רכב אוטונומית בתחבורה הציבורית[10].

טכנולוגיה ותחזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת מפתחיהן, מכוניות אוטונומיות צפויות להיות בטיחותית יותר מנהיגה אנושית ולשחרר את בני האדם מעול הנהיגה ומבזבוז הזמן הכרוך בה. המכונית מצוידת בחיישנים שונים, כגון:

כל אלו מעניקים למכונית יכולת לחוש את הסביבה. המכונית אמורה להפוך את המידע הגולמי ל"ישויות" הכוללות מידע קבוע כגון שלטים, צמתים ומבנים, ומידע משתנה כגון משתמשי הדרך השונים (רכבים אחרים, אופנועים, אופניים, קורקינטים, הולכי רגל, משאיות, רכבי ביטחון וכיוצא באלו), מכשולים מסוגים שונים, למשל עצמים זרים "באמצע הכביש", ועצמים זמניים שונים שמשפיעים על הנהיגה, למשל בעלי חיים, שלוליות, עבודות בדרך, מחסומים וכיוצא באלו. תהליך זה נקרא Perception (תפיסה) והוא בדרך כלל במתבצע בהסתמך על רשות נוירונים מאלכותיות. המכונית, נדרשת גם לנהל "תחזיות" (פרדיקציות), בנוגע להתנהגות הצפויה של כל אחת מהישויות האלה והאינטראקציות ההדדיות ביניהן. נדרש גם לתת מענה להסתרות של כלי רכב חונים וכיוצא באלו. כלל המידע אמור לאפשר למכונית האוטונומית לתכנן את המסלול בזמן אמת ולאפשר לה לנסוע בבטחה[11].

חלק מהעוסקים בנושא, מעריכים שהרכב האוטונומי צפוי להביא למהפכה, שבשונה ממהפכות טכנולוגיות קודמות, נחשבת למהפכה טכנולוגית ידועה מראש, מפני שהיצרנים מענף הרכב ומתחומים טכנולוגיים נוספים הצהירו על פיתוח של רכב אוטונומי. התעשיות השונות וכן ארגונים ממשלתיים וציבוריים נערכים לקראת המשמעויות של מהפכה טכנולוגית זו. מהפכת הרכב האוטונומי נחשבת לחלק ממהפכה רחבה יותר הצפויה, והיא מהפכת ה-ACES, ראשי תיבות שמתייחסות לארבע מהפכות טכנולוגיות שחוברות ביחד לרכב שהוא אוטונומי (Autonomous), מקושר (Connected), חשמלי (Electric) ושיתופי (Shared). מדובר בארבע מהפכות טכנולוגיות שמתפתחות בנפרד, אך שילוב ארבעת הגורמים הללו יאפשר, אולי, להאיץ את פיתוחו של רכב אוטונומי באופן שכבר בשנים הקרובות נראה כלי רכב כאלו על הכביש.

רוב העוסקים בתחום, נכון לינואר 2020, מעריכים שהיכולת של כלי רכב אוטונומיים לנסוע ברחובות הערים, ללא מגבלות, עדיין רחוקה. על פי הערכות אלו, כלי רכב כאלה ייכנסו תחילה "רק" בהפעלה של תאגידים מורשים, למשימות מסוימות ותחת מתאר הפעלה מוגבל, באזורים גאוגרפיים מסוימים, במזג אוויר מתאים וכדומה. הערכה זו נובעת מהקושי להוכיח שלמכוניות האוטונומיות אומנם יש יכולת לנסוע בצורה כזו שתביא לשיעור תאונות יותר נמוך בהשוואה למכוניות עם נהג אנושי. למעשה, חישוב מדוקדק של מה נדרש כדי להוכיח קריטריון בטיחותי טוב משל רכב מאויש, מראה שיידרשו עשרות שנים ומעלה, כדי להוכיח יכולת שכזו.

הקושי מועצם משתי סיבות נוספות. ראשית, ההסתמכות על אלגוריתמיקה של בינה מלאכותית גורמת לכך שיש קושי תאורטי מהותי להוכיח קריטריון בטיחות שניתן לאמת אותו על ידי הרגולטורים וזאת מכיוון שאלגוריתמי בינה מלאכותית אינם דטרמיניסטיים. שנית, בנהיגה יש אוסף גדול מאוד של "תרחישים תפעוליים" ולא ברור עדיין אם ואיך אפשר להראות שהרכב יוכל לעמוד במגוון התרחישים הצפוי לו, במשך תקופת היותו על הכביש.

,תחזית אפשרית לקצב חדירת הרכבים האוטונומיים לשוק, מתוך Autonomous Vehicle Implementation Predictions Implications for Transport Planning 30 May 2022 By Todd Litman Victoria Transport Policy Institute

.

ישנן תחזיות רבות ומאוד נבדלות זו מזו, לגבי קצב חדירת הטכנולוגיה לשוק. מכיוון שיש בעולם, נכון ל-2022, כמיליארד וחצי מכוניות, מדובר בשוק של יותר מעשרה טריליון דולר ובהתאם, גופי ענק מתעסקים בנושא. לפי אחת התחזיות, של Victoria Transport Policy Institute ממאי 2022 - ייקח כשלושים שנים להגיע ל-30% משוק הרכב העולמי.

רמות אוטונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון הרכב הבינלאומי, SAE International הגדיר שש רמות שונות של נהיגה אוטונומית של כלי הרכב, והגדרות אלו מקובלות בתעשייה[12]:

  • רמה 0: ללא אוטומציה בנהיגה. ברמה זו הנהג מחויב בכל פעולות הנהיגה. רמה זו הייתה האפשרות היחידה ברוב הגדול של מכוניות המאה ה-20.
  • רמה 1: סיוע לנהג. ברמה זו קיימת ברכב מערכת סיוע נקודתי לנהג, כמו התראה בעת סטייה מהנתיב. כלי רכב ברמה זו יצאו לשוק החל מסביבות שנת 2010.
  • רמה 2: אוטומציה חלקית. מכונית שבה פעילות שתי מערכות בטיחות ואוטונומיה או יותר, אשר למשל, מסוגלות לטפל בו זמנית הן בהיגוי הרכב והן בבלימה. ברמה זו עדיין חייב הנהג לבחון את תנאי הכביש ולהגיב בהתאם. כלי רכב ברמה זו יצאו לשוק החל מסביבות שנת 2016.
  • רמה 3: אוטומציה מותנית. ברמה זו המערכות של המכונית יהיו בשלות מספיק כדי "לתפוס פיקוד" על הנהיגה בתנאים מסוימים, בהם הנהג לא יידרש אפילו לפקח על תנאי הדרך, אך יידרש להיות זמין לנהיגה במקרי חירום, בהתראה של מספר שניות. המערכת שומרת על מרכז נתיב הנסיעה ומרחק בטוח מהרכב שלפנים, המערכת מאפשרת מעבר נתיב אוטונומי בהפעלת האיתות או עקיפה של רכב איטי. נהיגה אוטונומית מלאה בפקקי תנועה ללא החזקת ההגה והמשך נסיעה ללא צורך בפעולה של הנהג. כחלק מיכולות המערכת, אם הנהג לא מגיב להתראות של המערכת ללקיחת השליטה על הרכב בחזרה, המערכת תיכנס למצב חירום ותביא את הרכב לעצירה מלאה בנתיב הימני ביותר או בשולי הכביש אם ישנם והיא תעשה זאת תוך התראה של שאר משתמשי הכביש באמצעות הפעלות איתות מצוקה וצפירה.
  • רמה 4: אוטומציה ברמה גבוהה. רמה זו דומה למדי לרמה 3, ותוכל לבצע נהיגה אוטונומית מלאה בתנאים מסוימים, למשל, במסלולים מוגדרים מראש. בחוק הישראלי, אוסף התנאים שבהם תהיה מותרת הנהיגה נקרא "מרחב ההפעלה" והוא כולל התנאים הסביבתיים והפיזיים שבהם מערכת נהיגה עצמאית יכולה לפעול, ובכלל זה תנאים הנוגעים למרחב גאוגרפי, היקף התנועה, זמן, מזג האוויר וסוג הדרך לעומת רמה 3, ברמה 4 אין צורך בנהג זמין למצבי חירום. ביולי 2019 הודיעו החברות דיימלר ובוש שיחלו בבניית מתחם חניה אשר יותאם למכוניות ברמה 4, ובו יוכלו מכוניות אלו לנסוע ללא נהג באופן בטוח[13].
  • רמה 5: אוטומציה מלאה. ברמה זו הרכב מסוגל להחליף את הנהג בכל תנאי דרך, וכלל אינו זקוק לנהג.

נכון ליוני 2021, יש מספר קטן של מכוניות (ככל הנראה, כעשר) שהורשו לנסוע, ללא נהג ביטחון, בתוך עיר. גם מכוניות אלו מוגבלות רק לאזור מוגדר היטב, אזור שמופה ברזולוציה גבוהה מראש. המכוניות מוגבלות למזג אוויר טוב והן משרתות קבוצה קטנה ונבחרת מראש של "מועדון נוסעים". ככל הידוע, החברה היחידה שהורשתה לנסוע כך היא חברת ויימו של גוגל, ורישיון זה תקף למספר קטן של מכוניות באזור מוגדר היטב בסביבות פיניקס, אריזונה.

נכון למאי 2022, חברת ווימו מחזיקה בהיתר לנסיעה, ללא נהג ביטחון, בפיניקס, אריזונה. גם ווימו וגם חברת קרוז של ג'נרל מוטורס מחזיקות בהיתר נסיעה ללא נהג ביטחון בסן פרנסיסקו. חברת Baidu קיבלה היתר, בסוף אפריל 2022 לנסוע בעיר בייג'ינג, בסין.

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח של "רכיבים אוטונומיים" במכוניות נהוגות בידי אדם - מערכות עזר מתקדמות, לנהיגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצרניות כלי רכב משלבות במכוניות מאוישות יותר ויותר תפקודים של טייס אוטומטי, בבחינת "מערכות עזר לנהג" למשל:

  • בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) - מערכת לשמירת מהירות רצויה, אבל, מערכת כזו שיודעת להתחשב ברכבים שלפני הנהג, כך ששילוב המערכת מחייב יכולת בלימה והאצה, באופן ששומר על מרווחי הבטיחות, באופן כזה שהרגולטורים מאשרים, יתירות מספקת, מידגם רחב לגבי התרעות שווא והתנסות של נהגים אנושיים וכדומה.
  • מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS).
  • חניה אוטומטית. שילוב מערכות כאלה מחייב חיישנים מתאימים ויכולת היגוי באמצעות בקרה אוטומטית של הרכב. מערכות אלה מחייבות רגולציה שיודעת לתמוך את סוגיות המימשק אדם-מכונה בנוגע לשאלות העוסקות בסוגיה של האם להגביל את השימוש במערכת רק למצב בו הנהג האנושי יושב ברכב, או, להתיר את הפעלת המערכת גם ממרחק של מטרים בודדים וכדומה.
  • מערכת לניטור "שטחים מתים" בשדה הראייה (BSM).
  • מערכת למניעת התנגשות.
  • מערכת לניטור הנהג. ברכבים עם יכולת ברמה 3 (לפי SAE), נדרשת השגחה של הנהג האנושי "מדי פעם". אחת הסכנות הגדולות במצב זה היא שהנהג יתרכז במשחק או בקריאת ספר וכדומה ו"כשהרכב יצטרך את עזרתו של הנהג האנושי" - הוא לא יהיה זמין להגיב מהר מספיק. הסוגיה רלוונטית מאוד למצב שבו הנהג עייף ו"מנקר" תוך כדי נסיעה. מערכות לניטור הנהג צפויות להיכנס כרגולציה מחייבת באיחוד האירופאי.
  • מערכת בקרת יציבות.
  • אתרעה מהתנגשות מלפנים.
  • מניעת סינוור אוטומטית.
  • מערכת אוטומטית לשמירת נתיב.
  • מערכת להחלפת נתיבים/ עקיפה. מערכות אלו כוללות יכולת היגוי של הרכב ובהתאם, הן מאפשרות לצבור ניסיון בכל הקשור ל"עקיפות אוטומטית" וכדומה.
  • מערכת אתרעה מהולכי רגל.
  • זיהוי שלטים אוטומטי. מערכות המאפשרות לצבור ניסיון בכל הקשור למגבלת המהירות המקומית, ציות לשלטי עצור וכדומה.
  • רכבת כבישים – אמצעים שנועדו לאפשר שרשרת של כלי רכב הנוסעים זה אחרי זה באופן אוטומטי, ורק הרכב הראשון בשרשרת נהוג על ידי נהג אנושי[14].
  • מכונית מקושרת – שיפור תפקוד מערך התנועה על ידי שימוש במידע שהמכונית מקבלת מהאינטרנט או מתשתיות התחבורה, ובכלל זה ניווט על בסיס שיתוף מידע בין משתמשי הדרך (כגון waze) וביג דאטה לאיסוף נתוני תנועה, קישור לנתוני עומסים בזמן אמת, לבקרת הרמזורים, ולמערכות המנהלות שטחי חניה[14].
  • מערכות בקרת שיוט אוטונומיות[15] המווסתות את מהירות הנסיעה בהתאם לנתיב, כולל יכולת שמירת מרחק מהרכב שמלפנים, התחשבות בתנאי הכביש וכן פונקציות של חנייה אוטומטית ומערכות התרעה ממגוון סוגים.
  • בלימה אוטומטית – מערכת המאיטה ואף עוצרת את הרכב כאשר הרכב מתקרב לחפצים אחרים באופן מסוכן.

לאור פיתוח המכוניות האוטונומיות, ישנו מחקר שבחן והציע להוסיף צבע נוסף לרמזור, לבן, המיועד להודיע לנהגים אנושיים כי הרכבים האוטונומיים מקבלים שליטה מלאה בצומת אליה הם הולכים. להגיע הרעיון מסתמך על כך שככל שיהיו יותר כלי רכב אוטונומיים, ובצירוף העובדה שיהיה תקן תקשורת בניהם, כך הם יוכלו לתאם את הנסיעה הנכונה בניהם בהגיעם לצומת. המחקר הראה על ידי סימולציה, שככל שיש יותר כלי רכב אוטונומיים מתקרבים לצומת, כך יש פחות גודש תנועתי בסביבת הצומת[16][17].

לפי מקורות שונים[18], בשנת הייצור 2022 צפויים למעלה מ-250 דגמי כלי רכב שבהם משולבות מערכות עזר מתקדמות לנהיגה (ADAS).

מחקר ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם ראשוני של רכב אוטונומי תוצרת ניסאן מוטורס, ז'נבה, מרץ 2014 Geneva Motor Show

בשנת 2015, חברות וולוו וניסאן מוטורס הודיעו כי בשנת 2020 יימכרו הדגמים הראשונים של מכוניות אוטונומיות בפיתוחן[19][20]. תחזית זו לא התממשה.

בנובמבר 2018 קיבלה חברת ויימו אישור ממשרד הרישוי של קליפורניה להפעלת כלי רכב ללא נהג, אשר יותרו להסעת עובדי החברה בלבד, ובתנאי שנהג בעל רישיון נהיגה נמצא מאחורי ההגה לצורכי חירום[21].

למרות ההצהרות והתקדמות הפיתוח, נכון לשנת 2018 סבורים מומחים שונים שמכוניות בעלות אוטונומיה מלאה (רמה 5) עדיין רחוקות מהיכולות הטכנולוגיות הנוכחיות, ומעריכים שלא יגיעו לשיווק לציבור בשנים הקרובות. בדיקה שביצע ה-יורו NCAP לכלי הרכב האוטונומיים של החברות המובילות לאוקטובר 2018, מצאה את הצהרות היצרניות כאופטימיות באופן לא אמין, וביקרה את היצרניות על כך שהן מטעות את הציבור בהצגת יכולות הרכב האמיתיות. על פי Euro NCAP, הקשיים שעליהם החברות עדיין רחוקות מלהתגבר עוסקים בבלימה אוטומטית במהירויות משתנות, והתמודדות עם "חיתוך" על ידי נהגים בכביש[22]. מומחים שונים סבורים שמכוניות אוטונומיות מלאות הן עדיין חזון רחוק בגלל סיבות טכניות משלימות כמו היעדר תשתית מתאימה או התאמה של רגולציה, ומעריכים שהמהפכה האוטונומית תושלם רק כאשר תתבצע באופן רוחבי, לא רק בפן הטכנולוגי, אלא באפיקים נוספים במקביל[23]. בנובמבר 2018 מנכ"ל ויימו התבטא בנושא וציין את מזג האוויר כאחד האתגרים הגדולים ביותר של המכוניות האוטונומיות, ואמר שהוא לא רואה באופק מכונית אוטונומית לחלוטין שתוכל לתפקד ללא התערבות נהג בכל מזג אוויר[24].

פרויקטים מרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויימו (גוגל)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך מכונית רובוטית של גוגל, 16 במרץ 2014. במכוניות האוטונומיות החדשות אין הגה ואין לוח מחוונים.

משנת 2010 ואילך חברת גוגל ערכה ניסויים שונים בהסבת מכוניות רגילות לנסיעה אוטונומית (לימים – לפרויקט הוענק השם "ויימו"). המכוניות של גוגל ניווטו בהצלחה ללא נהג, בתנאי שטח מגוונים, בכבישים סואנים וברחובות צרים[25]. ב-2014 הציגה גוגל מכונית מתוצרתה (לא מכונית שעברה התאמה), שנעה במהירות של עד 40 קמ"ש ופעלה כרכב חשמלי[14]. החברה יצרה צי של כלי רכב דו-מושביים נטולי מערכת בקרה אנושית[26][27], מתוך מחשבה שהנוסעים לא יהיו קשובים לתנאי הדרך ולהתרחשויות השונות, ולא יגיבו בצורה מועילה בניסיונם ליטול את השליטה מהמכונית האוטונומית[28]. הנוסע מזמין את המכונית לנסיעה באמצעות טלפון חכם, וגם קובע באמצעותו את יעד הנסיעה. חזית המכונית עשויה חומר דמוי ספוג, למקרה של היתקלות חזיתית[29].

משרד התחבורה של קליפורניה מחייב לשלב הגה ודוושות גם במכוניות אוטונומיות, ומבחינה זו הרכב הניסיוני של גוגל אינו עומד בדרישות החוק[30].

במהלך 2020–2022, בחור בשם JJRIcks החל לנסוע ברכבים של "ווימו" תוך שהוא מתעד את הנסיעות, כולל כל הבעיות בנסיעה, ומעלה את התעוד לאינטרנט. הבחור העלה לאינטרנט למעלה מחמישים סרטים לא ערוכים של נסיעות ללא נהג ביטחון, ברחבי פיניקס אריזונה ואלו מהווים מקור עשיר להבנת מצב הטכנולוגיה, נכון לשנת 2022[31].

"ווימו" מפעילה, בנוסף, צי אוטונומי של משאיות תובלה. המודל העסקי של פעילות זו, חוזה מצב בו את רוב הנסיעות בין הערים הגדולות בארצות הברית, תעשינה משאיות ענק אוטונומיות, ללא נהגים ונהגים אנושיים, יהיו ברכב - רק בקטע הקצר שבין חניוני הענק שמחוץ לערים ועד למרכז הלוגיסטי או, לנקודת החלוקה עצמה. NBC News פרסמו כתבה על הנושא באפריל 2022[32].

לפי מכון "וורדס למודיעין" (Ward Intelligence), לחברה יש הסכמים עם אחת היצרניות הגדולות בארצות הברית, כולל Daimler, המחזיקה למעלה מ-40% משוק המשאיות בארצות הברית.

ב-7 ביוני 2022, החברה פרסמה כי השלימה הסכם שיתוף פעולה עם Uber Freight. חברת UBER Freight מספקת אפליקציה המאפשרת "לחבר" בין נהגים, משאיות, משלחים וקניינים ובהתאם, לכאורה, היא מאפשרת ללקוחותיה השונים להגדיל או לצמצם את צי המשאיות העומד לרשותם - בצורה דינמית ולפי צורכי השוק. מודל כזה של Driver-as a Service הוא מודל עסקי חדשני והחברות מקוות שיהיה בכוחו לחולל עסקים, בצורה דומה למה ש Uber הצליחה לעשות עם מודל ה"מונית לפי קריאה"[33].

ב-25.5.2023 החברה הכריזה על הסכם שת"פ רב שנתי עם חברת "אובר". לפי הסכם זה, ניתן יהיה להזמין נסיעות ברכבים עצמאיים של חברת "ווימו", מתוך האפליקציה של "אובר" ברחבי העיר פניקס, באריזונה שבארצות הברית של אמריקה[34].

ב-04.08.2023 החברה הכריזה על הרחבת השירות לעיר אוסטין שבטקסס, ארצות הברית. זו העיר הרביעית אליה החברה נכנסת (אחרי פניקס, סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס)[35].

במהלך סוף יולי 2023, החברה פרסמה אנליזה מקיפה לגבי מיליון המיילים הראשונים שרכבי החברה נסעו - כאשר ברכב יש רק נוסעים. לפי החברה, בכל הנסועה המדוברת היו רק שתי תאונות ועוד 18 מקרים של "רכב נוגע ברכב או החפץ זר אחר" בתרחישים של חנייה, נסיעה לאחור של הרכב הפוגע וכדומה, רובם כאשר הרכב של "ווימו" נמצא בעמידה. בכל הנסועה המדוברת - לא היו נפגעים, לא היו תאונות בצמתים ולא הייתה אף תאונה שבה מעורבים "משתמשי דרך פגיעים" כמו אופניים, אופנועים, קורקינטים, הולכי רגל או אנשים מוגבלים. נתון זה מלמד שכבר בינואר 2023 - הרכב של "ווימו" צפוי להביא לצמצום הנפגעים בתאונות דרכים, בהשוואה לרכבים שבני אדם נוהגים בהם[36].

קרוז של חברת ג'נרל מוטורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת ג'נרל מוטורס בשנת 2022, קיבלה היתר לנסיעות, בזמנים מסוימים, באזורים מסוימים, בסן פרנסיסקו. החברה מתכננת לפתח ולהפעיל, החל משנת 2023[37], סוג של מיניבוס ללא הגה ודוושות במסגרת פרויקט שנקרא Cruise Origin[38].

תמונה של תחילת הניסויים עם שברולט-בולט (הדגם שנוסע כיום - נראה שונה)

A Cruise Chevrolet Bolt undergoing testing in San Francisco. The vehicle is equipped with numerous Velodyne LiDAR sensors.

בספטמבר 2022, החברה הגישה בקשה לפרישה של 5000 רכבי Origin בערי ארצות הברית ואולם עיריית סן פרנסיסקו על מוסדותיה השונים, הגישה המלצה שלא לאשר את הבקשה. הסיבה העיקרית להתנגדות העירייה - היעדר הגה ודוושות עלול לעכב מאוד תהליכי חילוץ כלי רכב ש"סותמים" את רחובות העיר כאשר הרכב עובר למצב מינימים סיכון - שבדרך כלל, מתבטא בעצירה באמצע הכביש[39].

בסוף נובמבר 2022, החברה קיבלה היתר לנסוע עם רכבי ה"רובוטקסי" שלה, בסן פרנסיסקו, ללא נהג ביטחון, כולל לצורכי הובלת נוסעים תמורת תשלום - 24 שעות ביממה ובכל ימות השבוע (לעומת ההיתר שהיה לה עד אז, שהתיר נסיעות רק החל מ-10 בלילה ועד לפני שש בבוקר).

במאי 2023, החברה הודיעה שהיא מגדילה את צי המכוניות שלה, בסן פרנסיסקו, ל-200 רכבי "רובוטקסי". במקביל, מתרבות התלונות על מצבים בהם הרכבים מפריעים לתנועה של רכבי חירום ובפרט, רכבי כיבוי אש.

ברביעי לאוגוסט 2023, החברה הכריזה על כוונתה להתחיל נסיעות עם רכב עצמאי בלוס אנג'לס, מדינת קליפורניה, ארצות הברית של אמריקה[40]. באותו שבוע, החברה הכריזה גם על תחילת נסיעות צפויה באטלנטה.

בסה"כ, החברה עברה מנסיעות בעיר אחת (סן פרנסיסקו) לשמונה ערים במקביל (סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, נשוויל, מיאמי, דאלאס, היוסטון, פניקס ואטלנטה) - תוך פחות משנה. הישג זה בולט במיוחד על רקע קריסתן הכלכלית של חלק גדול מהחברות שעוסקות ברכבים אוטונומיים.

באידו[עריכת קוד מקור | עריכה]

Baidu היא חברה סינית שבין השאר, מפתחת רכב אוטונומי. היא אחת מהחברות היחידות בעולם, נכון לאפריל 2022 - שקיבלו היתר לנסיעה על דרכים ציבוריות, ללא נהג ביטחון, בעיר בייג'ינג שבסין.

מובילאיי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מובילאיי היא חברה ישראלית שהחלה את דרכה כיצרנית "מערכות מתקדמות לעזרה בנהיגה" (ADAS). החברה נסדה בשנת 1999 על ידי פרופסור אמנון שעשוע מהאוניברסיטה העברית. החברה מפתחת רכב אוטונומי בגישה שונה מחברות אחרות. בין השאר, על רקע העובדה שקשה מאוד וכנראה, לא ניתן להוכיח את בטיחות הרכב על בסיס ניסיון מצטבר, בתקופת זמן מעשית - החברה פיתחה מגוון אמצעים וגישות שעשויים לאפשר לה להיות בין החברות היחידות בעולם שיוכלו להגיע לרמת בטיחות נאותה. גישות אלו כוללות, בין השאר, משגוח דטרמיניסטי שייעודו להשגיח ולמנוע ממודולי הבינה המלאכותית להכניס לרכב אותות שגויים, פיתוח נפרד של "מערכת נהיגה אוטומטית" מבוססת על מצלמות ו"מערכת נהיגה אוטומטית" מבוססת על מכ"מים ומכשירי "לידאר" - כאשר השילוב של שתיהן מתבצע רק בשלב קבלת ההחלטות - מה שעשוי להביא להסתברות לאירוע בטיחותי חמור לק"מ נסועה - שיעמוד בדרישת הבסיס של להיות בטוח לפחות כמו נהג אנושי. מסיבות אלה ואחרות, מומחים שונים מעריכים שבהחלט אפשר שלטווח הזמן הארוך - מובילאיי תהיה חברה מובילה גלובלית בעולם התוכן של כלי רכב אוטונומיים. בשנת 2017, החברה נמכרה לחברת אינטל. בתחילת אפריל 2022, חברת מובילאיי פרסמה סרט לא ערוך של 40 דקות נסיעה, בלילה, ברחובות ירושלים, בתצורת "רובוטקסי", כולל החליפה המלאה של חיישנים ותצורת היתירות בין מערכת הנהיגה האוטומטית לפי מצלמות לבין המערכת לפי הלידארים והמכ"ם[41]. מכיוון שמערכות החברה מותקנות בלמעלה ממאה מיליון כלי רכב בעולם, החברה מצליחה להיות רווחית מצד אחד ולאסוף נתונים לגבי הנהיגה, מצד שני - כל זאת במקביל ליצירה ותחזוק של בסיס נתונים גלובלי, של מפות ברזולוציה גבוהה. נכון למאי 2022, החברה מיפתה את הרוב הגדול של ארצות הברית, את הרוב הגדול של אירופה וחלק גדול מסין. תשתית המיפוי הזו תאפשר למערכת הנהיגה האוטומטית של החברה "להבין" את סביבת הנהיגה בכל מקום חדש אליו החברה תחליט להיכנס. תשתית המיפוי, גם היא, מהווה מקור הכנסה לחברה - מכיוון שהיא מאפשרת מכירה של "ממצאים" כמו בורות בכבישים, עמודי חשמל שנפלו, שלטים שנהרסו וכדומה - לרשויות המקומיות. ב-27.10.2022, החברה יצאה להנפקה ציבורית מחודשת. ככל הידוע, על רקע המלחמה באוקראינה והשווקים העולמיים שנפגעו בהמשך לכך. בתחילת תהליך ההנפקה, "דובר" על שווי חברה של כחמישים מיליארד דולר. לבסוף, ההנפקה בוצעה לפי שווי חברה של כ-16 מיליארד דולר. ביום ההנפקה ערך המניה עלה בלמעלה מ-30%, נתון מאוד חיובי שנתפס כהצלחה משמעותית, בעיקר, על רקע ירידות שווי של כ-90%, של רוב החברות שמנסות לפתח רכב אוטונומי ברחבי העולם.

במאי 2023, החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת "פורשה" ולפי ההסכם, מכלול הסנסורים של החברה (11 מצלמות ו-5 מכ"מים בתצורת Supervision), יותקן בדגמים העתידיים של חברת פורשה כמערכת עזר לסיוע לנהג (ADAS).

בספטמבר 2023, על פי הודעות החברה, המודל העסקי שלה עודכן והיא תתרכז במכרית מערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS) ומערכות נהיגה אוטומטיות (ADS) למגוון גדול של יצרנים - כאשר מובילאיי עצמה לא תהיה יצרנית הרכב וגם לא החברה המפעילה. החברה הגדירה כמה רמות של "מערכת נהיגה אוטומטית" - Supervision, chauffeur, Drive כאשר כל חבילה כזו נבדלת מהאחרות ב"סל" החיישנים, ביכולת החישוב וברמת הנהיגה האוטומטית שהחברה מתחייבת אליה. לפי פרסומי החברה, היא חתמה על הסכמים להיות הספקית של ה ADS ברכבי פורשה, דגמים מסוימים של פולקסוואגן, זיקר וסוגי רכב נוספים.

בתחילת ינואר 2024, החברה הורידה את תחזית המכירות שלה. לדברי החברה, תחזית זו נובעת מהצטברות מלאים אצל הלקוחות. מצב זה הוביל לירידה של כ 30% בערך המניה של החברה, בבת אחת.

BYD Auto[עריכת קוד מקור | עריכה]

BYD Auto (בקיצור BYD, בסינית: 比亚迪汽车), חברת בת של BYD Co Ltd, היא יצרנית רכב סינית, שנוסדה בשנת 2003. החברה מייצרת כלי רכב, אוטובוסים, אופניים חשמליים, מלגזות, סוללות ומשאיות. בשנת 2008 החברה החלה בייצור הרכב ההיברידי הראשון של החברה, ה-BYD F3, ובשנת 2011 החלה לייצר ולמכור את הרכב החשמלי ה-BYD e6.

בשנת 2016 BYD Auto הפכה לחברה השלישית בגודלה בייצור כלי רכב נטענים (Plug In). החברה מפתחת רכב אוטונומי בתצורת "רובוטקסי" כבר למעלה מחמש שנים ומתכוונת לצאת איתו לשוק במהלך 2023[42]. במהלך 2022, החברה החלה לשווק את רכביה הרגילים, בישראל.

חברת Didi Chuxing Technology[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת דידי היא חברת ענק סינית שמחזיקה חלק גדול משוק שירותי הרכב בסין ובחלקים רבים נוספים בעולם. החברה נותנת שירותי "מוניות לפי קריאה", השכרת רכב, שירותי נהיגה מקצועית, ליסינג, תדלוק והטענה לרכבים ועוד. החל מ-2016, החברה משקיעה בתחום הרכבים האוטונומיים, בדגש ל"רובוטקסי". באפריל 2022, החברה פרסמה שהחליטה להיכנס, בנוסף, גם לשוק המשאיות האוטונומיות[43].

יאנדקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

יַאנְדֶקס (רוסית: Яндекс) היא חברת תוכנה ומחשבים רוסית שבסיסה במוסקבה, מחברות התוכנה הגדולות במדינות ברית המועצות לשעבר. אחד המוצרים הידועים של החברה הוא מנוע החיפוש הנחשב לרביעי בגודלו בעולם[44]. החברה מפעילה כלי רכב אוטונומיים, על דרכים ציבוריות, בישראל החל מ-2019 (כשלוש שנים, נכון ל-2022), עם נהג ביטחון ברכב[45]. מכיוון שמטה החברה, עד אפריל 2022, ישב במוסקבה שברוסיה, המשך התוכנית לא לגמרי ברור, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה ומשטר הסנקציות העולמי שהופעל בהמשך לפלישה.

מרצדס-בנץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת רכב וותיקה המוכרת כיצרנית של כלי רכב איכותיים. החברה נוסדה בשנת 1926 על בסיס מיזוג חברות שהיו קיימות קודם לכך. במאי 2022, החברה הודיעה כי ברכבי היוקרה שלה תשולב "מערכת נהיגה אוטומטית" ברמה 3 של SAE, כלומר, במרחב הפעלה מסוים - נהג הרכב לא צריך להשגיח על הנסיעה אלא שהוא יכול לעבוד או לשחק במקביל, בלי צורך להסתכל על הדרך או "להשגיח" על הרכב[46]. "מערכת הנהיגה האוטומטית" אושרה לנסיעה בקליפורניה במהלך ספטמבר 2023[47]

BMW[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת רכב וותיקה המוכרת כיצרנית של כלי רכב איכותיים. במהלך יולי 2023, החברה הודיעה כי ברכבי היוקרה שלה תשולב "מערכת נהיגה אוטומטית" ברמה 3 של SAE, כלומר, במרחב הפעלה מסוים - נהג הרכב לא צריך להשגיח על הנסיעה אלא שהוא יכול לעבוד או לשחק במקביל, בלי צורך להסתכל על הדרך או "להשגיח" על הרכב. ע"פ פרסומי החברה התכונה הזו תופץ לציבור הרחב החל מסוף 2023 או תחילת 2024 והיא תוגבל לדרכים בין עירוניות מסוימות בלבד. ע"פ הצהרת החברה, היא תהיה הראשונה לאשר נסיעה במצב שבו "מערכת הנהיגה העצמאית" מוצמדת, במהירות של עד 130 קמ"ש. בסוף ספטמבר 2023, החברה קיבלה את אישור הרגולטור הגרמני לעבור לייצור המוני של הרכב עם "מערכת הנהיגה האוטומטית" ולפי פרסומיה, הרכב יהיה זמין ללקוחות קצה החל מסוף 2023.

Argo.AI[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה אמריקאית, שנוסדה ב-2016. החברה נתמכת על ידי חברת פורד וחברת פולקסוואגן ופועלת מפיטסבורג, פנסילבניה. החל מ-2022, החברה בוחנת את הרכבים שלה בערים אוסטין ומיאמי, בארצות הברית. החל מסוף מאי 2022, החברה החלה בניסויים ללא נהג ביטחון בערים אלו[48]. החל מספטמבר 2022, חברת Lyft מציעה אפשרות להזמין כלי רכב אוטונומיים ישירות מתוך האפליקציה הרגילה שלה, בעיר אוסטין, בטקסס. כלי רכב אלה מופעלים עם נהג ביטחון ואיש טכני[49]. ב-27.10.2022, בעלי החברה, החברות פורד ופולקסוואגן הודיעו על הפסקת פעילות החברה.

Aptiv (כולל שת"פ עם Motional והיונדאי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה אירית שעברה תהפוכות מאז שנוסדה תחת השם Delfi ב-1995. ב-2019, חברת היונדאי נכנסה לשותפות עם Aptiv וככל הנראה, במסגרת זו, החברה הציגה יכולת נסיעה של רכב אוטונומי במאי 2022[50]. ב-6 באוקטובר 2022, החברות היונדאי ו-Aptiv באמצעות חברת Motional וחברת UBER חתמו על הסכם שת"פ לעשר שנים, להפעלת רכבי איוניק 5 עצמאיים ברחבי ארצות הברית[51]. ב-17 בנובמבר 2022, החברות הכריזו שבכוונתם לפתוח שירות הסעה לפי קריאה, באמצעות האפליקציה של חברת LYFT בעיר לוס אנג'לס. ההיגיון העסקי של מהלך כזה הוא חדשני, מכיוון שבראיית הלקוח, הוא יכול להזמין רכב "רגיל", עם נהג אנושי - או רכב עצמאי. רשת הלקוחות של LYFT לכן, מאפשרת לכייל את הצרכים של הלקוחות האמתיים ולהבין לאן כדאי לקחת את היכולות העצמאיות. רכב הבסיס שישמש את המיזם הוא איוניק 5 של חברת היונדאי[52].

נאוויה של חברת INDUCT[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכונית אוטונומית הנמצאת בשלבי הוכחת יכולת, בראשית 2017, היא נאוויה של חברת INDUCT, המשמשת כמכונית היסעים במתחמים מוגדרים כגון קמפוסים. זו מכונית חשמלית, מהירותה כ-20 קמ"ש, היא יכולה לשאת עד 8 נוסעים בו-זמנית והיא מתנייעת על הכביש ללא צורך בתשתיות והתאמות מיוחדות. יעד הנסיעה והמסלול נקבעים באמצעות הטלפון[53].

במהלך שנת 2021, בוצעו נסיעות הדגמה, ניסוי, במיתחם התפעולי של בית חולים שיבא[54].

ב-25.1.2023 חברת נאוויה פנתה לבית המשפט בבקשה להגנה מנושים. נכון למרץ 2023, עדיין לא הובהרה דרכה של החברה[55].

Pony.ai[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה שנוסדה בשנת 2016 והיא מפתחת כלי רכב אוטונומיים. החברה הפעילה ניסויים, כולל ללא נהג ביטחון, במדינת קליפורניה ואולם אחרי זמן קצר - רישיונה בוטל על רקע תאונת פגיעה בתשתית של הפרדה בין נתיבים מתפצלים. לחברה, לפי פרסומים שונים, יש היתר להפעיל שרות מוניות "רובוטקסי" בסין, החל מאפריל 2022[56].בתחילת אוקטובר 2022, החברה הודיעה על שיתוף פעולה עם חברת SAIC לייצור "רובוטוקסי" מטיפוס חדש. החברות, ככל הנראה, מכוונות לשוק הסיני בכלל ולשנחאי בפרט[57]. ברביעי לאוגוסט 2023, החברה הודיעה על מיזם משותף עם חברת טויוטה לייצור רכבים ברמה 4[58].

Zoox[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה שנוסדה בשנת 2014. החברה מפתחת "רובוטקסי" ללא הגה ודוושות, דומה ל-Cruise Origin. במהלך 2022 החברה פרסמה תעוד של ניסויי תנאי סביבה - כולל נסיעות בגשם ובתנאי דרך קשים. החברה בבעלות אמאזון. במהלך יוני 2023, החברה הכריזה על תחילת נסיעות עם רכב עצמאי מתוצרתה, ללא הגה או דוושות, בלאס ווגאס, מדינת נבדה בארצות הברית[59].

אמאזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמאזון היא אחת מהחברות הגדולות בעולם במונחי שווי, מעל טריליון דולר (נכון לאוקטובר 2022). החברה רכשה במהלך השנים, למעלה מ-500,000 רובוטים, רובם, רובוטים לטובת הנגשת פריטים לבני אדם בתוך מרלו"גים. בכל נקודת זמן, החברה מפעילה מעל 200,000 רובוטים כאלה. החברה משקיעה במגוון פתרונות הקשורים לשינוע סחורה אל הלקוחות שמזמינים את הסחורה דרך האינטרנט בצורה מקוונת. בין השאר, החברה משקיעה בכמה יצרניות רכב חשמלי ובתחום הרכבים האוטונומיים הקטנים, לטובת שינוע סחורה. החברה היא משקיע עיקרי של ZOOX. באוקטובר 2022, החברה הודיעה שהיא סוגרת את פעילות הרובוטים הקטנים למשלוחים[60]. באוגוסט 2022, החברה הודיעה שיש לה פרויקט לפיתוח והצטיידות ברובוט אוטונומי המיועד לעבוד בתוך מרלו"גים[61].

טסלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טסלה היא חברה שנוסדה בשנת 2003 ועוסקת בייצור מכוניות חשמליות. החברה מפתחת מערכת מתקדמת לסיוע בנהיגה (רמה 2 לפי SAE), כפי שהצהירה על כך במסמכי ההגשה לרשויות האסדרה בארצות הברית. במקביל, החברה מפרסמת את היכולת הזו תחת המותג Full Self Driving מה שלדעת רבים מהווה הטעיה של הציבור. החברה דוגלת בכך שניתן להגיע למערכת ברמה 4 (כלומר, ללא צורך בנהג ביטחון) בהסתמך על מצלמות בלבד או צירוף של מצלמות ומכ"ם. במהלך הפיתוח, הופיעו נושאים שונים שהיוו ומהווים אתגרים קשים שעלולים להאפיל על היכולת לעבור למערכת ברמה 4 ובכללם, נטייה של הרכבים לעשות תאונות בשיעור גבוה, כאשר יש רכבי ביטחון במרחב ההפעלה. מכיוון שהמכוניות מצלמות, כל הזמן, את המרחב שסביב לרכב, 360 מעלות, אפשר למצוא ביו טיוב, תעוד נרחב של מצבים מיוחדים בהם הרכב היה מעורב[62]. יש גם לא מעט משתמשים שמבצעים השוואות בין רכבי טסלה לרכבים של חברות אחרות ומעלים את הסרטים ליו טיוב. נכון למאי 2022, המערכת של החברה עדיין מחייבת השגחה רצופה של הנהג ומדי פעם, יש צורך להתערב בהחלטות שלה. העובדה שהרכבים של החברה מצוידים במערכת, מאפשרת לחברה לאסוף נתונים בצורה מסיבית, וללמד את הרכבים כך שהם ישתפרו כל הזמן. במובן זה, החברה הצליחה לשים על המגרש מודל שמאפשר לה להרוויח ממכירת מכוניות ובמקביל, להשתמש בנהגים - הלקוחות היו למעשה נסיינים עבור החברה. במסגרת פרסומים בערוצי "יו טיוב", באוקטובר 2022, הסתבר שכ 50% מהנסיעות עם "טייס אוטומטי" מוצמד - כוללות ניתוקים שלן מחשש של הנהג האנושי לתאונה. כ-50% מהניתוקים נובעים מכך שהרכב "מחליט" לא נכון - למשל, מנסה להיכנס לנתיב נגד כוון התנועה, בצמתים וכיצא באלו. נגד החברה מתנהלת חקירה של ה-NHTSA, בחשד להטעיית הלקוחות ולפיה כינוי מערכת הנהיגה העצמאית Full Self Driving - במקביל להגדרתה כלפי הרגולטור כ-Level 2, על פי סווג SAE, כלומר, מערכת עזר לנהיגה שמחייבת תשומת לב קבועה של הנהג - מהווה הטעייה של הציבור. ב-27.10.2022, נודע כי מתנהל הליך פלילי נגד החברה, בנוסף לחקירת ה-NHTSA.

Auto X[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה סינית ששייכת לתאגיד SAIC. החברה מפעילה "רובוטקסי" הן בארצות הברית והן בסין ואולם אין פרטים רבים על החברה. לפי סרטים שהחברה הפיצה, לחברה יש יכולות יוצאות דופן להתנייד בתוך שכונות עמוסות אנשים, אופניים ומשתמשי דרך נוספים[63]. לטענת החברה, נכון למאי 2022, יש כבר למעלה מ-1000 רכבי "רובוטקסי" הפועלים בסין והקימה קווי ייצור מתאימים לתמיכה בהמשך הפצתם במספרים גדלים[64].

EasyMile[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת צרפתית המתמקדת בפיתוח וייצור "מיניבוסים עצמאיים". החברה עשתה הדגמות ברחבי העולם ואולם, ככל הידוע, היא אינה נחשבת כחברה בקו הראשון של הטכנולוגיה.

EasyMile EZ10 with doors open

May-Mobility[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה הממוקמת במישיגן ומכוונת את עצמה לספק שירותי הסעות המבוססים על כלי רכב של טויוטה[65].

Aurora Innovation[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה שנוסדה ב-2017, על ידי יוצאי גוגל-ווימו, טסלה ואובר. בדומה לחברות אחרות, החברה מתמקדת בפיתוח "מערכת לנהיגה אוטומטית". לפי פרסומי החברה, בכוונתה להתחיל ניסויים עם משאיות עצמאיות, ללא נהג ביטחון, ברחבי ארצות הברית, במהלך 2023. החברה מבצעת כבר ניסויים עם משאיות עצמאיות, כמו גם "וואנים" עצמאיים, מזה זמן רב[66]. לפי מכון "וורדס למודיעין" (Ward Intelligence), לחברה יש הסכמים עם אחת היצרניות הגדולות בארצות הברית, Paccar, המחזיקה כ-45% משוק המשאיות בארצות הברית.

Embark[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה אמריקאית המתמקדת בפיתוח "מערכת נהיגה אוטומטית", מודולרית שמכוונת למשאיות גדולות. החברה נסחרת ב-Nasdaq ונכון למאי 2022 היא שווה קרוב ל-700 מיליון דולר. במהלך השנה שמסתיימת באוקטובר 2022, ככל הנראה, בין השאר, על רקע המלחמה באוקראינה, הירידה בביקושים, עליית האינפלציה ומגמות גלובליות נוספות, ערך המניה של החברה ירד ב-97%. ב-04.03.2023 החברה הודיעה שהיא מפטרת 75% מכוח העבודה שלה, מחפשת להימכר ועומדת בפני סכנה של "הנזלת נכסי החברה"[67]. ב-27 במאי 2023, לפי אתר Techcrunch, החברה נמכרת לחברה שעוסקת בסימולציות של רכבים אוטונומיים, בעסקה שמייחסת לחברה הנרכשת שווי של 71 מיליון דולר.

Einride[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה שוודית שנוסדה ב-2016. החברה מתמקדת בפיתוח משאיות אוטונומיות ייעודיות. במרץ 2022, חברת מארסק הכריזה על קניית 300 משאיות מ-Einride.

T-log
The Einride timber Pod at the Goodwood Festival of Speed

במסגרת ראיון ארוך של מייסד החברה, ב-22.11.2022, הוא מתאר את תוכניות החברה, הניסויים באירופה ובארצות הברית והאופן שבו הוא מתכנן להיכנס לשוק, תוך הדגשת המעבר להנעה חשמלית כשלב לקראת המעבר לאוטונומיות. לחברה יש דגמי משאיות שהן בכלל בלי תא נהג (מה שלא מאפשר נסיעות עם נהג ביטחון בתוך הרכב)[68].

בשישי לאוגוסט 2023, החברה הכריזה על חתימת הסכם הבנות (MOU) עם איחוד האמירויות הערביות. ע"פ ההסכם, החברה תפעיל 2000 משאיות חשמליות ו-200 משאיות חשמליות אוטונומיות באזור המפרץ הפרסי. בהנחה שההסכם אמנם יתממש, ככל הידוע, זה הפרויקט הגדול ביותר בעולם, נכון ל-2023, בתחום הרכבים האוטונומיים[69].

Plus (autonomous trucking)[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה נוסדה ב-2016, על ידי יוצאי אוניברסיטת סטנפורד. החברה מבצעת ניסויים בארצות הברית, אירופה וסין. נקודת העבודה של החברה ממוקדת במשאיות לטווח ארוך, כולל הדגמת נסיעות "מחוף לחוף", בארצות הברית.

TuSimple[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה עוסקת בפיתוח משאיות אוטונומיות - הן כמערכת נהיגה אוטומטית המיועדת למשאיות קיימות והן, במטרה לייצר משאיות ייעודיות (הייצור העצמי מתוכנן, נכון ל-2022, לשנת 2025). החברה ביצעה כבר נסיעות ארוכות מאוד - כולל, בארצות הברית וכולל ללא נהג ביטחון, על דרכים ציבוריות. נכון ליוני 2022, החברה נסחרת בבורסת Nasdaq בשווי של כשני מיליארד דולר. לפי דיווחים שונים, לחברה יש הסכם עם יצרנית המשאיות Navistar המהווה כ-12% משוק המשאיות בארצות הברית[70]. בדומה לרוב החברות האחרות בתחום, ערך המנייה ירד ב-85% במהלך השנה שמסתיימת באוקטובר 2022. במהלך נובמבר 2022 - החברה פיטרה את המנכ"ל שלה בטענה שהעביר מידע מסחרי לסין, מעט שבועות אחר כך, המנכ"ל, שהיו לו זכויות הצבעה עודפות - פיטר את הבורד וחזר לנהל את החברה. במאי 2023, החברה קיבלה מכתב אזהרה לקראת מחיקה מהבורסה.

וולוו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 2019, חברת וולוו הקימה פעילות ייעודית לקידום פתרונות לרכבים עצמאיים כבדים. ככל הידוע, הפעילות ממוקדת בקווים קבועים של רכבים כבדים ליישומים כמו מיכרות, קווים קבועים של משאיות כבדות וכדומה. ב-2023, החברה פתחה פעילות בטקסס ארצות הברית[71],[72]. החברה בבעלות חברת ג'ילי הסינית.

NIO (car company)[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה סינית, נוסדה ב-2016 בשנחאי, סין. החברה ממוקדת בפיתוח וייצור כלי רכב חשמליים ויש לה כבר עשרה סוגי רכב מתוצרתה. לפי פרסומי החברה, במהלך 2022–2023 היא מתחילה לשווק רכב אוטונומי המבוסס על מערכת הנהיגה האוטומטית של "מובילאיי" הישראלית. NIO מאפשרת החלפה רובוטית של הבטריה בנוסף לשיטת הטעינה המסורתית. לטענת החברה, לדגמי היוקרה החדשים שלה יש יכולת לנסוע למעלה מ-1000 ק"מ על טעינה בודדת ואם זה נכון, מדובר בהישג חסר תקדים שביחד עם יכולת החלפת הבטריות ויכולת הטעינה - נותן מענה ייחודי ל"חרדת הטווח" שהיא אחד האתגרים של הרכבים החשמליים. החברה מייצרת דגמי יוקרה שפרשנים רבים חושבים שיוכלו להתחרות ב"בי אמ וו" ו"מרצדס". חברת "מובילאיי" הישראלית מתכננת להתחיל ניסויים, ללא נהג ביטחון, עם "רובוטקסי" ברמה 4 (לפי סוג SAE), של חברת NIO, בישראל ובמהלך 2022, החברה הדגימה כבר נסיעות כאלה, עם נהג ביטחון, בירושלים, ישראל.

NIO Eve concept rear

זיקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיקר היא חברה סינית בבעלות קונצרן ג'ילי. החברה מייצרת רכבים חשמליים, יוקרתיים. החברה משלבת ברכבים שלה את מערכת הנהיגה העצמאית של מובילאיי הישראלית. בשלוש עשרה לפברואר 2023, החברה גייסה 750 מיליון דולר לפי שווי חברה של 13 מיליארד דולר[73].

Nuro[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה נוסדה ב-2016. החברה ממוקדת ברכבים לשינוע משלוחים כמו מזון (הזמנות מה"סופרמרקט המקומי") ותרופות. מיקוד זה מאפשר "מרחב הפעלה" מצומצם שעוזר מאוד לגדר את הסיכונים, הרכב נוסע לאט יחסית, משקלו הכולל נמוך ובסה"כ, הסיכוי שלו להיות מעורב בתאונה קשה נמוך בהרבה, בהשוואה לרכבים שמיועדים לנסוע במהירות גבוהה. ל-Nuro יש התרים להפעיל שירותי משלוחים בכמה וכמה מדינות ברחבי ארצות הברית. עד 2022, החברה גייסה מעל מיליארד דולר. במהלך 2022, החברה הכריזה על סוג רכב חדש שבכוונתה לשלב בצי הרכבים שלה[74]. במהלך 2022, כמו חברות אחרות, החברה פרסמה סרטון ארוך הנוגע "להיגיון" של פיתוח היכולת לנסוע באופן עצמאי, ככל הנראה, במסגרת צעדים לעידוד היכולת של הציבור הרחב לבטוח בטכנולוגיות אלו[75].

Wabbi[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18.11.2022 - יצאה סדרה של כתבות ומאמרים שמתארים את הקמת החברה - כחברה ייעודית לפיתוח "מערכת נהיגה עצמאית" למשאיות. החברה הצליחה לגייס משאבים בתקופה שבה השווי של רוב החברות הטכנולוגיות יורד ושווין של חברות הרכבים האוטונומיים יורד ל-3%-30% מהשווי שלהן לפני כשנה (נכון לנובמבר 2022). פרופסור Raquel Urtasun מאוניברסיטת טורונטו, היא היזמת ומנכ"לית החברה, יש לה מאות רבות של פרסומים בנושא ורשתות נוריונים שהיא פיתחה, במשך שנים רבות, היו הרשתות המובילות בתחום[76].

Gatik[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת הזנק מקליפורניה, עם משרדים בטורונטו קנדה. החברה מפתחת "מערכת נהיגה אוטומטית" למשאיות/ טנדרים קטנים. לפי מאמר שהתפרסם בנובמבר 2022, החברה מתכוונת להפעיל קו של משאיות, בלי נהג ביטחון, בקנדה (אם כי המאמר כתוב בלשון עתיד)[77]. במאי 2023 התפרסמה כתבה ולפיה החברה פעילה בצפון טקסס, ארצות הברית של אמריקה[78].

Locomation[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה המתמחה בייצור יכולת לנסיעות ב"שיירה", כאשר המשאית הקדמית מאוישת ואילו האחרות נוסעות אחריה בצורה אוטונומית (כאילו היו קרונות רכבת)[79]. במהלך פברואר 2023 החברה פיטרה רבים מעובדיה ונפוצו שמועות לפיהן היא עתידה להיסגר בעתיד הקרוב[80].

Torc Robotics[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה אמריקאית הפועלת מאז שנת 2005. נקנתה על ידי חברת Daimler ב-2019. מתמחה במשאיות כבדות - מתוך כוונה לאפשר נסיעה אוטונומית בין "האבים בלבד" - כאשר את מקטעי הדרך אל ומהערים עצמן, יעשו עם נהגים אנושיים. נכון לאוגוסט 2023, דיימלר היא יצרן המשאיות הגדול בעולם ושווי השוק שלה הוא מעל 27 מיליארד דולר.

Kodiak Robotics[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה מתמחה במשאיות אוטונומיות - לטווחים ארוכים, מתוך כוונה לעשות שימוש ב"האבים", כאשר המשאיות נוסעות בין ה"האבים" ואילו מה"האבים" אל תוך הערים ובחזרה - יהיו מגוון של רכבים מאוישים שיעשו את הנסיעות-הובלות. החברה נוסדה ב-2018 על ידי יוצאי גוגל-ווימו[81]. ב-17 באוגוסט 2023, החברה דיווחה שפתחה "האב" ראשון בג'ורג'יה, ארצות הברית של אמריקה[82].

Outrider[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה אמריקאית המפתחת כלי רכב אוטונומיים שתכליתם לנסוע בתוך "חניוני לילה", אזורים תפעוליים סגורים של משאיות. פעילה מ-2017[83].

Pronto[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה אמריקאית עם דגש לרכבים כבדים בתעשיית המיכרות, פעילה מאז 2018[84].

סמסונג[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחברת סמסונג אין פרויקט לייצור רכב אוטונומי, אלא לפיתוח תוכנה ואלגוריתם בתחום. ב-2017 היא קיבלה אישור מהממשל הדרום קוריאני לבחינת המערכות שלה בכבישים ציבוריים. החברה צפויה לצייד מכונית מסוג יונדאי במערכותיה, ובהן חיישנים, מצלמות ותוכנה המבוססת על בינה מלאכותית[85]. בסוף 2016 רכשה סמסונג את חברת הרמן, המפתחת מערכות מידע ובטיחות עבור מכוניות אוטונומיות ב-8 מיליארד דולר.

יישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחבורה אוטונומית ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירופה פעלה תוכנית סיטימוביל-2, במסגרתה בוצעו ניסויים בערים שונות ביבשת, במטרה להקים רשת של תחבורה ציבורית ללא נהג. ברחובות בערים מרכזיות באירופה התקיימו אירועי תצוגה למכוניות ללא נהג בסביבת "אוהל הרחוב העתידי", שהדגים לציבור כיצד מערכת תחבורה ציבורית מחודשת משולבת בתכנון עירוני הולם מאפשרת רחובות ידידותיים להולכי רגל ולפעילות חברתית[86].

בתחילת מרץ 2022, התקבל בישראל חוק המאפשר לבצע ניסויים עם כלי רכב עצמאיים, בדרכים ציבוריות, ללא נהג ביטחון - כולל לצורכי הסעת נוסעים תמורת תשלום[9], ובאפריל פורסם מכרז של רשות החדשנות להענקת רישיון לשילוב של כלי רכב אוטונומית בתחבורה הציבורית[10].

רכבי הסעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוב המדינות בעולם, הרגולציה של תחום התחבורה הציבורית שונה מהרגולציה של תחום ההסעות. ענף ההסעות מתאפיין באוכלוסייה מאוד מוגדרת, בביקושים ידועים מראש וקבועים וכדומה. שירותי הסעות גדולים מנוהלים על ידי תאגידים גדולים - במטרה לשנע את העובדים אל מקום העבודה בבוקר וחזרה לבתי העובדים בערב. גם מערכת החינוך מנהלת צי גדול של רכבי הסעה וכך גם צה"ל. מכיוון שרכבי הסעות לא כפופים לרגולציה של תחבורה ציבורית, יש המאמינים שפלח זה של התעשייה יהיה נוח יותר לשילוב רכבים עצמאיים. פלח אפשרי נוסף שנבחן - הוא הקמת מערך של רכבי הסעות שיוביל אנשים מבתיהם אל תחנות הרכבת הכבדה ו/או הרכבת הקלה. ככל הידוע, יש כבר בעולם שירותי הסעה ללא נהג ביטחון, בין השאר, בצרפת[87]

כלי רכב ייעודיים למשלוחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2018 החלה חברת נורו לבצע באריזונה פריסה ניסיונית של כלי רכב אוטונומיים המותאמים במיוחד לשירותי משלוחים. מכיוון שנבנו באופן ייעודי עבור שירות משלוחים, כלי הרכב של נורו קטנים בהרבה ממכונית נוסעים רגילה, ומזכירים בצורתם מזוודה על גלגלים. כמו כן, הם נוסעים במהירות איטית יחסית של 40 קמ"ש, כך שבזכות גודלם ומהירותם הצנועים, הם טומנים בחובם הרבה פחות סיכון לפגיעות בהולכי רגל. גישה זו של נורו תוכננה במטרה להתגבר על כמה מהמכשולים הבירוקרטיים והבטיחותיים איתם מתמודדות החברות אשר מנסות לייצר מכוניות אוטונומיות גדולות ומהירות, ששואפות להחליף את מכוניות הנוסעים[88]. ב-2021, הורשתה חברת נורו להתחיל בפעילות משלוחים מסחריים אוטונומיים מלאים (רמה אוטונומית 5) בקליפורניה[5].

משאיות כבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות מסוימות ובכללן "ווימו" של גוגל, מקדמות את הרעיון ולפיו משאיות גדולות יהיו משאיות אוטונומיות כך שרוב הנסיעה בין הערים הגדולות, בארצות הברית, תתבצע ללא נהג אנושי. כתלות בהבשלת הטכנולוגיה כן או לא יהיו נהגים אנושיים שינהגו ברכב, או, ישגיחו עליו בקטעי הנסיעה שבין החניונים מחוץ לערים ועד למרכז הלוגיסטי או יעד החלוקה.

כמו כן, האיחוד האירופי מקדם אף הוא פיתוח של משאית אוטונומית שתיסע ברחבי היבשת. כל זאת במסגרת פרויקט Horizon 2020.

ציוד מכני הנדסי כבד בכלל וציוד לכרייה בפרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות מסוימות מפתחות רכבים עצמאיים (אוטונומיים) ייעודיים לתחום זה. שוק יעד בולט היא תעשיית המיכרות - מכיוון ששם יש צורך מובהק לצמצם את כוח האדם, מצד אחד ומצד שני, הסיכון לסביבה אפסי - מכיוון שאין "משתמשי דרך" אקראיים שנמצאים בשטחי המיכרות[89].

רובוטקסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-2022, רוב מוחלט של החברות מפתח את הרכב האוטונומי לטובת יישום של מונית ("טקסי") רובוטית שנהוג לכנות אותה "רובוטקסי". להערכת מומחי תוכן, הסיבה שהחברות פונות לערוץ זה כדי לקדם בסיס לכניסה לשוק של הרכבים הפרטיים. הניסיון המצטבר לגבי "מוניות לפי קריאה" מלמד ששילובן של מוניות כאלה בערים עם פקקי תנועה - מחמיר את המצב, ככל הנראה, על רקע העובדה שמי שעובר להשתמש בשירות הזה הם אנשים שנסעו קודם לכן, בתחבורה ציבורית ובנוסף, מכיוון שהרכבים המדוברים נוסעים לפעמים ריקים כדי להגיע אל מזמין הנסיעה או בהמתנה-חיפוש הזמנות חדשות.

רכב פרטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוונה לרכב "פרטי רגיל" שיהפוך לרכב אוטונומי.

נכון ל-2022 - החוק הישראלי מגביל את השימוש ברכבים אוטונומיים לחברות מפעילות שיקבלו היתר ייעודי לצורך זה. החברות הן אלו שישאו באחריות הכוללת לרכב, לביטוח ולתפעולו "מקצה לקצה". החברות המפעילות מחויבות להקים מרכזי בקרה שיעמדו בקשר דו כיווני רצוף עם הרכבים, כמו גם לדווח למרכזי שליטה מטרופוליניים שבכוונת המדינה להקים. מכיוון שכך, אפשר לצפות שבישראל, לא יינתנו היתרים לרכבים פרטיים, אוטונומיים לפני ~2030. רבים מאמינים שכך יהיה גם ברוב אם לא בכל המדינות בעולם, בשנים הקרובות.

רכב עצמאי, כחלק ממינעד הפתרונות של חברות "טקסי לפי קריאה"/ "תחבורה כשירות"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות, "נוצרו" כמה חברות ענק גלובליות המספקות שירותי "טקסי לפי קריאה". חברות אלה משלבות אפליקציה סלולרית שבאמצעותה אפשר להזמין טקסי "מכל מקום לכל מקום, בכל זמן", מודל העסקה של נהגים - כקבלני משנה ולא כעובדים שכירים ויעילות תפעולית הכוללת מתן אפשרות לעבודה במשרה חלקית וכדומה. החברות מאפשרות גם, למלא משוב על איכות הנסיעה - הן לנהגים והן לנוסעים. חברות מפורסמות בהקשר זה, הן אובר, ליפט ודידי הסינית. חברות אלו ניסו לפתח רכבים עצמאיים בעצמן ואולם, הן ויתרו על זה ונכון ל-2022 - החברות נכנסות מחדש לתחום באמצעות מודל חדש ולפיו החברות יוכלו להציע רכבים עצמאיים, של יצרנים חיצוניים, כחלק ממגוון הפתרונות שהם יכולים להעמיד לרשות הנוסעים[90].

עסקאות גדולות ומכרזים מדינתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכרזים מדינתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינת מישיגן פרסמה מכרז שעניינו רכש 70 אוטובוסים חשמליים ברמת אוטונומיות 4 (לפי סווג SAE), בינואר 2022. ההכרזה על זוכה צפויה להיות ב-31 באוגוסט 2022.

עסקאות גדולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת חברת Auto X, היא מפעילה כבר למעלה מ-1000 רכבי "רובוטקסי" בסין. לטענת חברת Einride, במהלך 2022, חברת מארסק הזמינה ממנה 300 משאיות במשקל מרבי של עד 15 טון.

פעילות ומשפט לפי מדינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

משרד התחבורה הקים וועדת ניסוים המאפשרת מתן היתרים לנסיעה ברכבים עם מערכות מתקדמות, בדרכים ציבוריות - ועדה זו מאפשרת לבצע ניסויים ברכבים אוטונומיים, בדרכים ציבוריות, עם נהג ביטחון.

נכון ל־2022, מתבצעים בישראל ניסויים מזה כמה וכמה שנים[91], עם נהג ביטחון, בין השאר, על ידי החברות מובילאיי, יאנדקס וחברת אימאג'רי.

כאשר התחום היה חלוצי יותר, ביטל שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ את התוכנית שהועלתה, להקים בנתניה מרכז בו העתק של שכונה אמיתית לטובת ניסויים אלה[92].

ככל שמתקדמת הטכנולוגיה, גם עמלים במשרד המשפטים על מענה לסוגיית האחריות לנזק שגורם הרכב האוטונומי במקרה של תאונת דרכים[93].

באוקטובר 2020 חברת נתיבי איילון הקימה באזור התעשייה אשדוד מרכז ניסויים לרכב אוטונומי ותומך תחבורה חכמה כחלק מהתוכנית הלאומית לתחבורה חכמה עבור משרד התחבורה, בשיתוף עם מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.

ב־15.3.2022, הכנסת העבירה חקיקה בקריאה שלישית - תיקון 130 לפקודת התעבורה. חקיקה זו נותנת מעטה רגולטורי להפעלה של רכבים אוטונומיים, על דרכים ציבוריות, ללא נהג ביטחון, כולל לצורך ניוד נוסעים תמורת תשלום, לתקופת ניסויי של עד תשע שנים.

במהלך מאי 2022, התפרסם קול קורא לבחינת שילוב אוטובוסים עצמאיים בקווי שירות, בישראל[94]. על פי החוק הישראלי, הרכבים העצמאיים חייבים בתקשורת דו צדדית רצופה עם מרכז בקרה.

באוגוסט 2022, משרד התחבורה פרסם "הוראת נוהל" המאפשרת לתת היתרים להפעלת כלי רכב עצמאיים, על דרכים ציבוריות, בישראל, ללא נהג ביטחון, כולל לצורכי הובלת נוסעים בתשלום.

ב־16.11.2022, המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית, באמצעות ועדת מחקר של הרשות לחדשנות, ביחד עם משרד התחבורה, הרשות לתחבורה ציבורית וחברת נתיבי איילון בחרו ארבע קבוצות של חברות שיקבלו תמיכה מהמדינה לצורך ביצוע ניסויים במשך שנתיים[95][96], פעילות זו מתוכננת להתבצע במסגרת קול קורא 6155 של הרשות לחדשנות[97]. תכלית התוכנית היא להגיע למצב בו אפשר יהיה להפעיל קווי תחבורה ציבורית, בישראל במכרזים רגילים, החל מינואר 2025. בישראל יש כ־21,000 אוטובוסים, כ־20 חברות מפעילות וכ־70 "אשכולות גאוגרפיים". תפעול התכנית באחריות חברת נתיבי איילון. ארבע הקבוצות הזוכות הן:

אתגרים ביישום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לספטמבר 2023, מקובל שהדרישה מהרכבים האוטונומיים צריכה להיות "שיהיו בטוחים לפחות כמו רכב שנהג אנושי נוהג בו". היכולת "להוכיח" רמת בטיחות כזו מאוד מורכבת, מכיוון ששיעור תאונות הדרכים שיש בהן הרוגים, בישראל הוא סד"ג הרוג אחד לכל כמיליארד ק"מ נסועה, נדרש צי גדול של רכבי ניסוי וכמות גדולה של נסועה כדי לקבל "תחושה". בשביל "להוכיח" מובהקות סטטיסטית נדרש לנסוע סדר גודל של עשרות מיליארדי ק"מ וזה לא ישים. על פי הסטנדרטים המתהווים, תהיה דרישה לשילוב של נסיעה בהיקף גדול, הגדרת "מרחב הפעלה" שיגדר את הסיכונים והרחבתו תבוצע בהדרגה, דרישות ליכולת סימולציה חזקות וגישה של בניית אמון הדרגתית על ידי הגבלת מהירות הנסיעה המרבית, הגבלת כמות הרכבים, הגבלת הרכבים לפוליגונים מוגדרים וכיוצא באלו. מכיוון שנכון לספטמבר 2023, החברות ווימו וקרוז נוסעות ללא נהג בסן פרנסיסקו וביצעו כשני מיליון ק"מ ללא תאונות עם הרוגים - מצטייר שיעד הבטיחות בר השגה.

הפרעה לתנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לספטמבר 2023, מצטייר שזה אתגר מרכזי. הרכבים לפעמים, "נתקעים" ולא יודעים להחליט איך להתקדם, לחלקם יש קושי בזיהוי רכבי חרום, הם מתקשים בהתמודדות עם עבודות בכביש ובהתנהגות "נכונה" בסביבה של מכוניות כיבוי אש וכיוצא באלו. הרכבים סובלים גם מתופעה ולפיה במקרה של קשיי תקשורת למרכז הבקרה, הם נכנסים ל"מוד" שגורם להם להגיע לאותו מקום בעיר ו"לסתום" שם את התנועה לפרקי זמן גדולים. אוסף האתגרים האלה מביאים לכך שהציבור מתייחס לרכבים האוטונומיים בחשדנות ואפילו ברתיעה.

עלויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלויות רכב אוטונומי בנויות מרכיבי תוכנה וחומרה. המכוניות מצוידת באמצעי ניווט, בכוח מחשוב, בחיישנים ומרכיבים נוספים. מחיר הרכיבים החדישים הנחוצים הוא בערך פי 5 ממחיר מכונית ממוצעת (ואינו כולל את מחיר המכונית עצמה)[104] ולא יכול להתאים לכל השווקים והסביבות[14]. עם זאת, מעבר לייצור המוני צפוי להפחית בהדרגה את המחיר.

רישוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינות שונות בארצות הברית מאפשרות כבר משנת 2015 שימוש בכלי רכב בלתי מאוישים, אם לצורכי נסיעה (קליפורניה ונבדה) או רק לצורכי ניסוי (פלורידה, וושינגטון די. סי. ועוד). כמה משיקולי המחוקק בתחום זה הם: כמות כלי הרכב על הכבישים, סוג מספרי הרישוי, מי מורשים להפעיל את כלי הרכב, תנאים לביטול ההרשאה והפצת המידע הרלוונטי בקרב הציבור[105].

אבטחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגרי האבטחה על מכוניות ללא נהג כוללים: פצחני מחשבים, עובדים ממורמרים, ארגוני טרור ומדינות אויבות. דוגמה למקרה קיצון אפשרי: וירוס שמפיץ תוכנה רדומה בין כלי רכב רבים למשך כשבוע ימים ולאחר מכן מאיץ את כולם בו זמנית למהירות גבוהה וגורם להם לסטות שמאלה[106]. פעולת טרור כזאת מאוד מסובכת לביצוע, אבל נלקחות בחשבון אפשרויות שכאלה.

הגנה על הפרטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתונים רבים ייאספו במערכות המחשבים במהלך התנהלות כלי רכב אוטונומיים בכבישים ומתעוררות שאלות לגבי השימוש בהם: מי יהיה הבעלים ובעל השליטה על הנתונים שבכלי הרכב? איזה סוגי נתונים ייאגרו? עם מי ניתן יהיה לחלוק את הנתונים האלה? באיזה אופן המידע יהיה זמין? ולאיזה צורך[106]?

ככל שהפתיחות לשימוש ברכבים האוטונומיים גדולה יותר, כך גדלות האופציות בשוק להתקנת מצלמות וחיישנים, הלומדים את התנהגות הנוסע, ומזהים היבטים שונים בה. הדבר מהווה פתח להפרה חמורה ביותר של פרטיות משתמשי הרכב. גורמים שונים מעלים חשש כי ריבוי החיישנים עשוי ליצור מצב של "חברת מעקב". ההנחה הצפויה והסבירה ביותר היא שממשק המכונית יתמזג עם ממשק הטלפון החכם, כך שמידע אישי על הלקוח יכלול גם פרטים אודות מסלולי נסיעה, אופן הנסיעה, העדפות מסוימות, מי נמצא בחברתו ושירותי בידור אותם הוא מעדיף לצרוך בעת הנסיעה. כך, לחברות אינטרנט להן עלולה להיות גישה לנתונים יהיה אינטרס לזהות את הצרכנים ולספק להם שירותים מותאמים, שהם לאו דווקא רצו וביקשו[107].

בישראל ובעולם קיימים הסדרים שונים להצבת מצלמות וצילום על ידי גורמים פרטיים, והרשות להגנת הפרטיות אף פרסמה הנחיות הנוגעות להצבתן של מצלמות במרחב הציבורי, דבר שיכול לעזור בגיבוש המדיניות בנוגע לפרטיותם של נוסעי הרכב. ההנחיות[108] מתייחסות לתכלית הצילום, להקפדה על שימוש בצילום בהתאם לתכלית המוגדרת, לשימוש בצילום כך שיפגע באופן מידתי בפרטיות תוך בחינת אמצעים אחרים פוגעים פחות, לשמירת המידע לזמן מוגבל ולהימנעות מהקלטת קול.

היבטים משפטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תכנות המערכת האוטונומית נדרש להתמודד עם שאלות מוסריות ומשפטיות: כיצד אמור הרכב להגיב כאשר אדם, חיה או רכב אחר מתפרץ למסלול? אם צפויה התנגשות, התהפכות או סטייה מהכביש – מה יהיה סדר הפעולות שלו? אם יש אפשרות להציל רק צד אחד מהמעורבים בתאונה הצפויה – את טובתו של מי יעדיף הרכב? האם לנוסעים יש אפשרות לקבוע את סדרי העדיפויות של רכבם? מי אחראי לאופן הנסיעה של הרכב האוטונומי – יצרנית הרכב? הנוסעים בו? מי ישלם פיצויים למי? לצורך שיפוט במקרים שכאלה יכול להיות שהחוק ידרוש אפשרות להצגת המידע שהיה בחיישנים קודם להתרחשות התאונה[106][109].

בפברואר 2021 יצא משרד המשפטים הישראלי בקריאה לציבור להצגת עמדות בתחום דיני הנזיקין והביטוח של רכב אוטונומי, לקראת הסדרה של תחום זה[110].

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב רמת ההשקעה והפיתוח של תשתיות הכביש ושל כלי הרכב עצמם, הציפייה היא שפריצת הדרך הבאה תגיע מכיוון המכונית האוטונומית. הציפייה היא שמכוניות שכאלו יהיו מקושרות גם לאינטרנט, בנוסף להיותן נעות על רשת הכבישים, ובאמצעות נתונים מהאינטרנט יתאפשר שימוש יעיל יותר ברשת הכבישים, לשיפור בניצול האנרגיה (ייתכן תוך שילוב של טכנולוגיות של מכוניות חשמליות ובבטיחות הנסיעה)[14].

לדוגמה, קרוב ל-95 אחוז מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מטעויות אנוש: עייפות, הסחת דעת, שימוש בטלפון וכדומה. רכב אוטונומי ימנע אחוז מסוים מהן[111]. לעומת זאת, רכב אוטונומי לא מתעייף ולכאורה, "דעתו אינה מוסחת מהדרך", וגם אם מתגלה תקלה בתכנות שלא עלתה בכל הבדיקות קודם לכן ניתן יהיה להוציא עדכוני גרסה ש"ילמדו" את כלל המכוניות האוטונומיות כיצד להתנהג במקרה דומה. אם שוק המכוניות האוטונומיות אכן יפעל בצורה זו יתרחש למעשה תהליך של למידה מצרפית, מהניסיון של כלל המכוניות האוטונומיות בניגוד לנהג אנושי הלומד רק מניסיונו שלו, כלומר כל חברות הרכב יכולות לעדכן את תוכנת הרכב לאחר למידת מקרה תאונה של כלל הרכבים.

צי כלי הרכב הרובוטיים על הכביש יתאם מרווחים קבועים בין המכוניות ובכך יאפשר להקטין את המרחק ביניהן, בלי להסתכן בהתנגשויות. פרסומים שונים חוזים כי נסיעה במהירות 120 קמ"ש תצריך מרחק של 6 מטר בין המכוניות, לעומת 60 מטר הנחוצים במהירות זו כאשר הנהג הוא אנושי[112]. כך יפחתו עומסי התנועה בכבישים ותגבר היעילות האנרגטית של הנהיגה[113].

הרכב האוטונומי – כך מקווים – ישחרר את האנשים מעול הנהיגה ויעניק להם זמן פנוי בנסיעה, לצורכי בילוי, עבודה ומנוחה[114].

מכוניות ללא נהג עתידות להיות לעזר רב עבור אנשים בעלי מוגבלות. כך למשל, גם אנשים בעלי לקות ראייה יוכלו להתנייד בבטחה[115].

יש טענה ולפיה כניסת הרכבים האוטונומיים תחזק את המגמה של ויתור על הבעלות על רכב פרטי ואנשים רבים בכלל לא יעשו רישיון נהיגה. לפי סקרים שונים, נכון ל 2023 באירופה, ככל שהאנשים צעירים יותר - הם פתוחים יותר לוויתור על הרכב הפרטי ומעבר לפתרונות של תחבורה ציבורית, רכבות, אוטובוסים, מטרו, רכבות קלות, תחבורה שיתופית, מיקרומובילטי, וכיוצא באלו.

חסרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צי כלי רכב רובוטיים על הכבישים, שנשלט כולו על ידי מחשבים, עלול להיות פרוץ לטרור קיברנטי[116].

יש החוששים שכלי רכב אוטונומיים דווקא יגדילו את תאונות הדרכים באופן משמעותי. לדעתם, בהתחשב בחסרונות של יכולת התפישה של מערכות מחשב, כל כשל או פגם במחשב המערכת או בתוכנה שלו, עלול למנוע ממנה להבחין במכשולים בכביש כגון מכוניות אחרות, הולכי רגל או מכשולים אחרים, וכתוצאה מכך יתרחשו תאונות דרכים, כפי שכבר קרה עם הרכב האוטונומי[117][118]. פריצה למערכת הרכב, יכולה אף היא לגרום לתאונת דרכים.

השפעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערכות שונות וסותרות לגבי ההשפעות השונות של המכוניות האוטונומיות על החברה עוסקות בכמות כלי הרכב שינועו בכבישים לאחר כניסתן של מכוניות אוטונומיות לשווקים בכמויות גדולות. הערכה אופטימית פופולרית, אותה גם מתחזקות החברות המושקעות בפיתוחן של המכוניות האוטונומיות, היא שמספר כלי הרכב יקטן, בזכות יכולתה של מכונית בודדת להסיע במשך יום אחד כמות רבה של אנשים, במקום המצב כיום בו אותה המכונית מסיעה לא פעם אדם אחד. אם הערכה זו תתממש, צפוי פיחות במספר תופעות כמו פקקי התנועה וזיהום האוויר[119][120]. הערכות אחרות מציעות שדווקא תגדל כמות כלי הרכב בכביש, וזאת מכיוון שהמכוניות האוטונומיות יהיו כה זמינות ונוחות, כך שיפחת באופן דרמטי השימוש בתחבורה ציבורית – בין אם היא תהיה אוטונומית ובין אם לא. אם הערכה זו תתממש, צפוי בהתאמה גידול בפקקי התנועה או זיהום האוויר[121].

הערכה נפוצה לגבי המכוניות האוטונומיות היא שהן יגרמו לאובדן רב של משרות של נהגים, דוגמת נהגי מוניות או נהגי משלוחים. יש הערכות שאובדן משרות אלו יגדיל את האבטלה, אולי כחלק ממגמה רחבה יותר של אבטלה טכנולוגית[121][122]. הערכות נגדיות מציעות שהשוק החופשי יידע להציע פתרונות חלופיים למשרות שיאבדו, כמו שקרה עם כניסתן של המצאות טכנולוגיות רבות מאז המהפכה התעשייתית[123]. אולם, הערכות נוספות מעלות את החשש שהפתרונות החלופיים הללו, שצפויים להיות בעלי אוריינטציה מאוד טכנולוגית, עלולים להיות לא רלוונטיים לאוכלוסייה שתצא משוק העבודה ממקצועות שדורשים הרבה פחות השכלה, בדומה לנהגים[124].

מכוניות אוטונומיות צפויות ליצור חלוקה מחדש של הכנסות שכיום מגיעות מתעשיית הרכב. למשל, גביית מיסים ואגרות על ידי ממשלות צפויה לקטון בעקבות התייעלות השוק, מה שיצמצם את הכנסות הממשלה. מצד שני, אזורים מחוץ לעיר עשויים ליהנות מעלייה בהכנסות בזכות הפיכת שטחים גדולים וריקים למגרשי חניה מניבים, שיסייעו כלכלית למועצות אזוריות שזקוקות לכך מאוד[121].

על פי כמה מההערכות, מכוניות אוטונומיות יאזנו את תופעת העיור, ויחזקו את הפרוורים, גם בזכות הגברת נוחות הנסיעות למרחקים ארוכים[121].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכונית אוטונומית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניר בן טובים, ‏לפני טסלה: הונדה לג'נד קיבלה אישור לנהיגה אוטונומית דרגה 3, באתר ערוץ הספורט, 29 בנובמבר 2020
  2. ^ cartube, נהיגה אוטונומית רמה 3: הונדה מציגה את מערכת SENSING Elite, באתר cartube
  3. ^ תומר הדר, דילמת רמה 3: מדוע חברות הפאר הגרמניות לא ממהרות לפתח רכב אוטונומי?, באתר כלכליסט, 13 בנובמבר 2020
  4. ^ "Mercedes-Benz self-driving car technology approved for use". Feet News. 9 December 2021. Retrieved 10 December 2021.
  5. ^ 1 2 "Nuro set to be California's first driverless delivery service". BBC News. 24 December 2020. Retrieved 27 December 2020.
  6. ^ Lee, Timothy B. (8 October 2020). "Waymo finally launches an actual public, driverless taxi service". Ars Technica. Retrieved 22 December 2020.
  7. ^ "Reporter's notebook: a ride in a driverless AutoX robotaxi". 23 March 2021. Retrieved 21 June 2021.
  8. ^ "Baidu rolls out China's first paid, driverless taxi service". Fleet News. 5 May 2021. Retrieved 21 June 2021.
  9. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד דניאל שמיל, "פריצת דרך מרגשת": עוד השנה נראה בישראל מכוניות אוטונומיות, באתר TheMarker‏, 23 בפברואר 2022
  10. ^ 1 2 קול קורא לבחינת שילוב אוטובוסים עצמאיים בקווי שירות בישראל, באתר רשות החדשנות, ‏2022-04-12
  11. ^ HOW ROBOTCAR WORKS
  12. ^ עוצרת לבד: עד כמה המכונית שלך אוטונומית?, באתר וואלה!
  13. ^ המכונית תחנה בעצמה: אושר חניון אוטונומי, באתר אוטו
  14. ^ 1 2 3 4 5 אתר למנויים בלבד דניאל שמיל, לייפציג, "כותרת על מכונית אוטונומית שדרסה ילד תגמד 30 אלף הרוגים בתאונות בשנה", באתר TheMarker‏, 2 ביוני 2014
  15. ^ Preparing a Nation for Autonomous Vehicles - Opportunities, Barriers and Policy Recommendations ע' 2
  16. ^ https://ieeexplore.ieee.org/document/10038635
  17. ^ אסור לפספס‏, חוקרים מאמינים שבקרוב יתווסף אור חדש לרמזור - האור הלבן, באתר וואלה!‏, 25 בפברואר 2023
  18. ^ מאמר המפרט את דגמי הרכבים, משנת ייצור 2022, המצוידים במערכות ADAS
  19. ^ Preparing a Nation for Autonomous Vehicles - Opportunities, Barriers and Policy Recommendations ע' 1
  20. ^ Volvo’s New SUV Will Be Super-Safe Because It’s Semi-Autonomous BY ALEX DAVIES, WIRED, 08.28.14
  21. ^ גוגל תפעיל מכוניות אוטונומיות ללא נהג בקרה בקליפורניה
  22. ^ חולמים על רכב אוטונומי? זה עוד רחוק, באתר אוטו
  23. ^ הרכב האוטונומי עוד יחכה: "העיר צריכה גם היא להיות חכמה", באתר ערוץ 10
  24. ^ מנכ"ל וויימו: רכב אוטונומי תמיד יזדקק לסיוע אנושי במזג אוויר קשה, באתר כלכליסט
  25. ^ Google's driverless car
  26. ^ Google's self-driving car: How does it work and when can we drive one?
  27. ^ הראל עילם, היי בינבה, גרסת גוגל: החברה חשפה מכונית אוטונומית חדשה, באתר כלכליסט, 28 במאי 2014
  28. ^ אתר למנויים בלבד סוכנויות הידיעות, המכונית האוטונומית החדשה של גוגל: ללא הגה או בלמים, באתר TheMarker‏, 28 במאי 2014
  29. ^ Google’s Next Phase in Driverless Cars: No Steering Wheel or Brake Pedals
  30. ^ ynet וסוכנויות הידיעות, המכונית ללא נהג של גוגל נתקלת במכשול: החוק, באתר ynet, 24 באוגוסט 2014
  31. ^ אוסף הסרטים של JJRicks ביו-טיוב
  32. ^ כתבה של NBC News בנושט המשאיות האוטונומיות של גוגל ווימו מאפריל 2022
  33. ^ פרסום אודות העסקה בין "ווימו" ל"אובר פרייט"
  34. ^ פרסום אודות העסקה בין "ווימו" ל"אובר"
  35. ^ פרסום אודות הכניסה לעיר אוסטין בטקסס
  36. ^ אנליזת בטיחות של "ווימו", לאחר השלמת מיליון מייל נסועה עם נוסעים בלבד ברכב
  37. ^ מאמר המצהיר על כוונה להתחלת ייצור של ה-Origin
  38. ^ סרט של שעתיים וחצי, כולל הסברים מעמיקים על שיטת הפעולה של ה-Origin
  39. ^ כתבה על בקשת Cruise לפרישת 5000 כלי רכב בארצות הברית
  40. ^ פרסום באתר slate בנוגע לתוכניות של חברת ג'נרל מוטורס
  41. ^ סרט בלתי ערוך של 40 דקות נסיעה עם רכב מובילאיי בירושלים
  42. ^ פרוט על פרויקט הרכב האוטונומי של החברה APOLLO
  43. ^ מאמר על מהלכיה של חברת דידי הסינית, בהקשר לרכב אוטונומי, מאפריל 2022
  44. ^ שוקי החיפוש הגלובליים הרווחיים ביותר - דו"ח באנגלית
  45. ^ מאיר אורבך, יאנדקס קיבלה אישור לבצע ניסויי רכב אוטונומי בישראל, באתר כלכליסט, 25 בדצמבר 2018
  46. ^ סרטון יו טיוב של רכב מרצדס-בנץ מצויד במערכת נהיגה אוטומטית ברמה 3
  47. ^ סרטון יו טיוב של רכב מרצדס-בנץ מצויד במערכת נהיגה אוטומטית ברמה 3, אתר אנגאדג'ט ספטמבר 2023
  48. ^ מאמר ב-businessinsider, בנוגע לתחילת ניסויים של חברת Argo, על דרכים ציבוריות, ללא נהג ביטחון, באוסטין ומיאמי
  49. ^ מאמר בTechcrunch המתאר את תחילת השירות של ארגו - כחלק אינטגרלי באפליקציה של ליפט, באוסטין, טקסס
  50. ^ פרסומת של היונדאי, לנסיעה אוטונומית עם פלטפורמת רכב של איוניק 5
  51. ^ כתבה של Techcrunch על הסכם השת"פ בין היונדאי לחברת "אובר" בנוגע להפעלת רכבי איוניק 5 עצמאיים ברחבי ארצות הברית
  52. ^ כתבה באתר של Motional, לגבי שת"פ עם LYFT, על בסיס רכבי איוניק 5, בלוס אנג'לס
  53. ^ Induct Now Selling Navia, First Self-Driving Commercial Vehicle
  54. ^ n פרסום של בית החולים שיבא
  55. ^ פרסום של בbusinesswire
  56. ^ לא ברור אם ההיתר מאפשר נסיעות ללא נהג ביטחון
  57. ^ פרסום אודות הסכם השת"פ בין Pony.ai לבין חברת SAIC באתר iotworldtoday
  58. ^ פרסום אודות הסכם השת"פ בין Pony.ai לבין חברת טויוטה businesswire
  59. ^ פרסום אודות תחילת הניסויים בלאס ווגס, נבדה, באתר electrek
  60. ^ כתבה על סגירת פעילות הרובוטים למשלוחים, של חברת אמאזון, באתר CNET, אוקטובר 2022
  61. ^ סרטון יו-טיוב של "אמאזון", בנוגע לרובוט האוטונומי המיועד לעבוד בתוך מרלו"גים
  62. ^ קליפ של רכב טסלה פוגע בעמודים בכביש, כפי שצולם על ידי עובד החברה. העובד פוטר על רקע הפרסום
  63. ^ קליפ של רכב Auto X נוסע ברחובות עמוסים מאוד, בסביבה צפופה, בסין, ללא נהג ביטחון
  64. ^ סרטון מוטרף של רחפן FPV טס בתוך מרכז התפעול של Auto X, 2022
  65. ^ כתבה ב-Techcrunch בנוגע ל-Maymobility ותכוניותיה, מיולי 2022
  66. ^ כתבה של CBS על פרויקט הניסוי של החברה, כולל נסיעה במשאיות עצמאיות, בשיתוף פעולה עם "פדקס"
  67. ^ כתבה על האירוע באתר Techcrunch, מהשלישי למרץ 2023
  68. ^ ראיון עם מייסד Enride באתר techcrunch מה 22.11.2022
  69. ^ כתבה באתר roboticsandautomationnews
  70. ^ כתבה של News Nation מאפריל 2022
  71. ^ כתבה באתר Techcrunch מאוקטובר 2019
  72. ^ כתבה של Fort Worth Star Telegram מה 27 במאי 2023
  73. ^ כתבה באתר techcrunch
  74. ^ סרטון של החברה, כולל ההכרזה על דגם רכב חדש
  75. ^ סרטון של החברה, כולל פרוט של ארכיטקטורת התוכנה
  76. ^ אתר האינטרנט של החברה, כולל סרטונים עדכניים
  77. ^ מאמר מאתר האינטרנט של Bloomberg, מאוקטובר 2022
  78. ^ כתבה של Fort Worth Star Telegram מה 27 במאי 2023
  79. ^ אתר חברת Locomation
  80. ^ דיווח באתר freightwaves
  81. ^ אתר החברה
  82. ^ דווח על הקמת ה"האב" הראשון של קודיאק, מה 17 באוגוסט 2023
  83. ^ אתר חברת Outrider
  84. ^ אתר חברת Pronto
  85. ^ ויקי אוסלנדר, סמסונג מעלה על הכביש את מערכת הרכב האוטונומי, באתר כלכליסט, 2 במאי 2017
  86. ^ [1]
  87. ^ כתבה באתר האינטרנט intelligenttransport מדצמבר 2022
  88. ^ רכב משלוחים אוטונומי נכנס לשימוש סדיר באריזונה, באתר הידען
  89. ^ כתבה באתר האינטרנט Mining, מדצמבר 2022
  90. ^ מאמר של בלומברג על רכבים עצמאים ב-2022
  91. ^ תומר הדר, משרד התחבורה מרענן נהלים לניסויים ברכב אוטונומי, באתר כלכליסט, 30 במאי 2018
  92. ^ תומר הדר, פניית פרסה: כץ ביטל את מרכז הרכב האוטונומי בנתניה, באתר כלכליסט, 10 ביולי 2018
  93. ^ תומר הדר, את מי יאשימו בבית המשפט כשרכב אוטונומי יעשה תאונה, באתר כלכליסט, 20 בפברואר 2021
  94. ^ https://innovationisrael.org.il/kol-kore/6155 קול קורא,ראשות החדשנות
  95. ^ כתבה המתארת את המיזם, באתר ICE מה 6.11.2022
  96. ^ רועי רובינשטיין, כך נתמודד עם מחסור בנהגים? תוך שנתיים יופעלו בארץ אוטובוסים אוטונומיים, באתר ynet, 6 בנובמבר 2022
  97. ^ קול קורא 6155 של הרשות לחדשנות
  98. ^ אתר חברת Karsan
  99. ^ אתר חברת Adastec
  100. ^ אתר חברת אוטופיה
  101. ^ אתר חברת Easymile
  102. ^ אתר חברת אניגמטוס
  103. ^ אתר חברת אימאג'רי
  104. ^ Preparing a Nation for Autonomous Vehicles - Opportunities, Barriers and Policy Recommendations ע' 10
  105. ^ Preparing a Nation for Autonomous Vehicles - Opportunities, Barriers and Policy Recommendations ע' 11
  106. ^ 1 2 3 Preparing a Nation for Autonomous Vehicles - Opportunities, Barriers and Policy Recommendations ע' 12
  107. ^ רועי גולדשמידט, כלי רכב אוטונומיים – מדיניות ממשלתית, אתגרים והזדמנויות, מרכז המחקר והמידע, 2019
  108. ^ משרד המשפטים, הנחית רשם מאגרי מידע מס' 2012/4 שימוש במצלמות אבטחה ומעקב ובמאגרי 31 התמונות הנקלטות בהן, הרשות למשפט טכנולוגיה ומדע 2, 2019
  109. ^ רועי צזנה, המדריך לעתיד, ר. צזנה 2013, ע' 87
  110. ^ לקראת הסדרת השימוש ברכבים אוטונומיים - פניה לקבלת עמדת הציבור בתחום דיני הנזיקין והביטוח, משרד המשפטים, 8 בפברואר 2021
  111. ^ רועי צזנה, המדריך לעתיד, ר. צזנה 2013, ע' 83
  112. ^ רועי צזנה, המדריך לעתיד, ר. צזנה 2013, ע' 88
  113. ^ Driverless Cars on the Rise
  114. ^ רועי צזנה, המדריך לעתיד, ר. צזנה 2013, ע' 90
  115. ^ Self-Driving Car Test: Steve Mahan
  116. ^ רועי צזנה, המדריך לעתיד, ר. צזנה 2013, ע' 93
  117. ^ הלל פוסק, הרוג ראשון בנהיגה אוטונומית עם טסלה S, באתר ynet, 1 ביולי 2016
  118. ^ סוכנויות הידיעות, בגלל תאונה קטלנית: אובר מפסיקה את כל הניסויים במכוניות האוטונומיות, באתר הארץ, 19 במרץ 2018
  119. ^ אתר למנויים בלבד נדן פלדמן, בלי פקקים, בלי תאונות ובלי לקנות מכוניות: המהפכה שתשנה את חיינו, באתר TheMarker‏, 24 בפברואר 2018
  120. ^ קרלו ראטי, ‏איך מכוניות ללא נהג ישנו את החיים בעיר, במדור סיינטיפיק אמריקן של מכון דוידסון, 24 באוגוסט 2017
  121. ^ 1 2 3 4 איך מכוניות ללא נהג ישנו את החיים בעיר, באתר סיינטיפיק אמריקן, ישראל (ארכיון)
  122. ^ שף, מנתח או נהג מונית? תתחיל לדאוג: המקצועות שהרובוטים מעלימים מחיינו, באתר וואלה! TECH
  123. ^ המיתוס של אבטלה טכנולוגית, באתר תרגום אתר כיוונים למאמר מReason.com
  124. ^ The meaning of life in a world without work, The Guardian