שערות ברניקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שערות ברניקי
Coma Berenices

מפת קבוצת הכוכבים שערות ברניקי
סמליות שיערותיה של ברניקי, אשת תלמי השלישי
עלייה ישרה 12.76 שעות
נטייה °‏21.83+
שטח נראה 386 מעלות מרובעות
דירוג שטח נראה במקום ה־42
מספר כוכבים בבהירות נראית < 3 0
הכוכב הבהיר ביותר β בשערות ברניקי
בהירות נראית הכוכב הבהיר 4.26
מטר מטאורים קומה ברניסידים
מערכות כוכבים גובלות
נראית בין קוי הרוחב °‏90 ו־°‏70-
מומלץ לצפות בשעה 21:00 במהלך חודש מאי

שערות ברניקי (Coma Berenices) היא קבוצת כוכבים בחצי הצפוני של כיפת השמים. הקבוצה מורכבת מצביר כוכבים ואין בה כוכבים עם בהירות נראית מדרגה קטנה מ-4. בעברית נקראת הקבוצה לפעמים גם "שערות שולמית". הקבוצה נקראה על שמה של אשתו היפה של תלמי השלישי - ברניקי. והיא אחת משתי קבוצות כוכבים פוליטיות ששרדו בשמים. השנייה היא קבוצת הכוכבים מגן (Scutum), שנקראה במקור "מגן סובייסקי" (ע"ש יאן סובייסקי, מלך פולין). למרות הזיהוי של צביר הכוכבים עם שערותיה של ברניקי, לא הוגדרה הקבוצה עד למאה ה-17, אז הופיעה לראשונה באטלס הכוכבים "אורנומטריה" של יוהאן באייר.

בקבוצה נמצא הקוטב הצפוני של שביל החלב, כלומר כאשר מסתכלים בכיוון הקבוצה, קו הראיה ניצב למישור הגלקסיה. כמו כן נמצא בה חלקו הצפוני של צביר הבתולה.

כוכבים מעניינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

α בשערות ברניקי הוא כוכב זוגי במרחק של 65 שנות אור, המורכב משני כוכבים צהובים המקיפים זה את זה במרחק של כ-10 יחידות אסטרונומיות עם זמן מחזור של כ-26 שנים. הבהירות נראית הכוללת של הזוג היא מדרגה 4.3.

β בשערות ברניקי הוא כוכב הסדרה הראשית צהוב דומה מאוד לשמש ובמרחק של כ-30 שנות אור. בהירותו היא מדרגה 4.3, כפי שתיראה השמש במרחק של 30 שנות אור.

צביר הכוכבים של שערות ברניקי כולל כ-30 כוכבים עם בהירות מדרגה בין 5 ל-6 המייצגים את מחלפות שיערה של ברניקי. הצביר קל לצפייה במשקפת.

גרמי שמים מעניינים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

M53 הוא צביר כדורי במרחק של 60,000 שנות אור הנראה בטלסקופ ככתם עמום עם דרגת בהירות 8. במרחק של כמעלת קשת ממנו נמצא צביר כדורי נוסף - NGC 5053 העמום בהרבה.

M85 היא גלקסיית עדשה במרחק של כ-60 מיליון שנות אור. זו הגלקסיה הצפונית ביותר בצביר הבתולה והיא אחת מהגלקסיות הבהירות ביותר בצביר עם בהירות נראית מדרגה 9.1.

M91,‏ M98,‏ M99 ו-M100 הן ארבע גלקסיות ספירליות השייכות לצביר הבתולה במרחקים בין 53 ל-63 מיליון שנות אור. לכולן בהירות נראית בין דרגה 9 לדרגה 10, כאשר M100 היא הקרובה ביותר והבהירה ביותר מביניהן.

NGC 4414 היא גלקסיה ספירלית נעדרת מוט שנמצאת במרחק של כ-62 מיליון שנות אור מכדור הארץ, אך אינה חלק מצביר הבתולה. ב-1974 נצפתה בה הסופרנובה SN 1974G, היחידה שתועדה בגלקסיה זו עד כה.

M64 היא גלקסיה ספירלית במרחק של 17 מיליון שנות אור, הנראית ככתם עמום בדרגת בהירות 9 בטלסקופ קטן. בטלסקופ גדול ניתן להבחין בכתם של אבק כהה בסמוך למרכזה המקנה לה צורת עין ובשל כך היא מכונה "גלקסיית העין השחורה".

גלקסיית העין השחורה בצילום של טלסקופ החלל האבל

מיתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשתלמי השלישי מלך מצרים יצא למלחמה, נדרה אשתו ברניקי השנייה להקריב את שערותיה היפות לאלה אפרודיטה, אם בעלה ישוב בשלום מהמערכה. מששב תלמי עטור ניצחון, מימשה את נדרה, אך ביום שלמחרת השערות נגנבו ממקדש אפרודיטה. האסטרונומים המלכותיים תירצו את היעלמותם בכך, שהאלה קיבלה את הקורבן והעלתה את השערות השמיימה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שערות ברניקי בוויקישיתוף