ארידנוס (קבוצת כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארידנוס
Eridanus

מפת קבוצת הכוכבים ארידנוס
סמליות הנהר
עלייה ישרה 3.25 שעות
נטייה °‏29-
שטח נראה 1138 מעלות מרובעות
דירוג שטח נראה במקום ה־6
מספר כוכבים בבהירות נראית < 3 4
הכוכב הבהיר ביותר אכרנר (α בארידנוס)
בהירות נראית הכוכב הבהיר 0.46
מטר מטאורים אין
מערכות כוכבים גובלות
נראית בין קוי הרוחב °‏90- ו־°‏60
מומלץ לצפות בשעה 21:00 במהלך חודש דצמבר
ארידנוס, הידוע בכינוי "הנהר", כפי שנראה במרכז אירופה

ארידנוס היא קבוצת כוכבים השישית בגודלה, מבין 88 קבוצות הכוכבים המודרניות והיא מסומלת כנהר המשתרע מסביבות אזור קו המשווה השמימי ומתפתל הרחק דרומה אל מחוץ לתחום הראייה של הצופה בחצי הכדור הצפוני. היא גם אחת מ-48 קבוצות כוכבים שהוגדרו ותוארו על ידי תלמי.

עצמים מעניינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקצה הדרומי נמצא הכוכב הבהיר אכרנר (α ארידנוס) (מקור שמו–"קצה הנהר"). זהו כוכב כחול במרחק של כ-144 שנות אור ובעל בהירות נראית נראית מדרגה 0.5. הוא נחשב לכוכב מעניין במיוחד משום שהוא נמנה עם הכוכבים הפחוסים ביותר המוכרים. לפי התצפיות, המרחק ממרכז הכוכב לקו המשווה גדול ב-50% מהמרחק בין המרכז לקטבים. הסיבה לכך היא מהירות הסיבוב הגדולה של הכוכב.

כוכב ידוע אחר בקבוצה זו הוא ε בארידנוס, שנמצא במרחק של 10.7 שנות אור והוא אחד הכוכבים הקרובים ביותר לשמש. הכוכב הוא כוכב הסדרה הראשית מסוג G, הדומה מאוד לשמש ובעל בהירות נראית מדרגה 3.7. כמו כן ידוע שיש לו לפחות כוכב לכת אחד שנחשב לענק גזים.

מיתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארידנוס מקושר לאגדה על פאתון, בנו של הליוס שהשתלט על מושכות מרכבת השמש אך לא הצליח לנהוג בה כראוי וסטיית המסלול קירב אותה יותר מדי לארץ, יצר מדבריות והשחים את עורם של האנשים (הכוונה לשחומי העור האפריקנים). לפי האגדה, זאוס התערב במצב החמור והכה בפאתון עם ברק מכה אנושה, אשר השליכה אותו אל הארץ. המסלול המפותל שמתואר בקבוצת הכוכבים נחשב, כביכול לנתיב המסלול הפרוע שהנהיג פאתון בתקופתו, ויותר מאוחר נחשבה לנהר השאול שאליו נפלה המרכבה.

לחלופין זוהתה הקבוצה עם מספר נהרות אמיתיים כמו נהר פו באיטליה, הנילוס במצרים או נהר פרת בעיראק. לעיתים ארידנוס נחשב לנובע מדלי (דבר שדורש דימוי שונה מהמקובל של קבוצת דלי).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארידנוס בוויקישיתוף