מוזיאון הספורט היהודי העולמי

מוזיאון הספורט היהודי העולמי
בית מוזיאון הספורט היהודי העולמי בכפר המכביה
בית מוזיאון הספורט היהודי העולמי בכפר המכביה
בית מוזיאון הספורט היהודי העולמי בכפר המכביה
מידע כללי
סוג מוזיאון ספורט
כתובת פרץ ברנשטיין 7, רמת גן
מיקום רמת גן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – 7 באוקטובר 2022
תאריך פתיחה רשמי 7 באוקטובר 2022
אדריכל סמי טיטו
קואורדינטות 32°03′22″N 34°49′40″E / 32.056237849845°N 34.827848873359°E / 32.056237849845; 34.827848873359
www.jewishsportsmuseum.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חליפת הג'ודו של יעל ארד

מוזיאון הספורט היהודי העולמי ע”ש איריס סמית' הוא מוזיאון ספורט הנמצא בכפר המכביה שברמת גן.

המוזיאון עוסק בתולדות הספורט היהודי ובסיפורה של תנועת מכבי העולמית, החל מהמאה ה-19 ועד היום, ומציג את ההיסטוריה והמורשת של הספורט היהודי באמצעות מעל ל-1,000 פריטים ומיצגים.

המוזיאון נפתח באוקטובר 2022 והוקם על השטח שבו שכן בעבר מוזיאון מכבי. המוזיאון הוכר כאתר מורשת של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיאון הספורט היהודי העולמי נפתח באוקטובר 2022[2] והוקם על השטח שבו שכן בעבר מוזיאון מכבי.[3] בשנת 2014 הוחלט להרוס את מבנה "בית מכבי" והמוזיאון שבתוכו ובשנים שלאחר מכן החלו עבודות הבנייה של המוזיאון החדש. עלות הקמת המוזיאון נאמדה בכ-15 מיליון שקל, אשר הגיעו ברובם מתרומות של יהודים ברחבי העולם הקשורים לפעילותה של תנועת מכבי. במשך מספר שנים לקראת פתיחת המוזיאון, תנועת מכבי אספה ורכשה פריטים הקשורים להיסטוריה של הספורט היהודי, החל מהמאה ה-19.[4]

המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיאון הספורט היהודי העולמי נמצא על השטח שבו שכן בעבר מוזיאון מכבי.[3] המוזיאון עוסק בתולדות הספורט היהודי בכללותו, בנוסף להיסטוריה של תנועת מכבי העולמית, בניגוד למוזיאון מכבי הישן אשר התמקד בעיקר בהיסטוריה של תנועת מכבי ומשחקי המכביה.

המוזיאון מספר את תולדותיו של הספורט היהודי החל משלהי המאה ה-19 עם נאום יהדות השרירים, דרך התפתחותם של מועדוני הספורט היהודיים הראשונים באירופה ובארץ ישראל, ועד והישגי הספורט היהודי בעשורים האחרונים. במוזיאון מוצגים חומרים היסטוריים לצד מידע רלוונטי ופריטים יקרי ערך בשילוב מיצגים, כרזות וסרטים היסטוריים.

בין המוצגים הבולטים במוזיאון ניתן למנות את הגלשן עמו זכה גל פרידמן במדליית הזהב הראשונה של ישראל במשחקים האולימפיים במהלך אולימפיאדת אתונה 2004, את חליפת הג'ודו עמה זכתה יעל ארד במדליית כסף באולימפיאדת ברצלונה 1992, גביע אירופה בכדורסל בו זכתה מכבי תל אביב בשנת 1977 ופריטים יקרי ערך של ספורטאים יהודים מרחבי העולם, כגון כפפת בייסבול של שחקן הבייסבול היהודי סנדי קופקס; מגדולי שחקני הבייסבול בהיסטוריה, וגביע של אגנס קלטי, מהספורטאיות היהודיות הגדולות בכל הזמנים.[2]

שש התחנות במוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • החזון: הקשר הבלתי נפרד בין הקמת התנועה הציונית לספורט היהודי וליצירת לאום חדש, בשלהי המאה ה-19.
  • עם בתנועה: התפתחותם של מועדוני הספורט היהודיים הראשונים באירופה ובארץ ישראל, מביאה להקמת מכבי תנועה עולמית בשנת 1921.
  • פרק השואה: התחנה שמספרת את סיפור הספורטאים היהודים בשואה ומסמלת את ניצחון הרוח. בתחנה זו מוצגים הסיפורים של ספורטאים יהודים שנרצחו בשואה וסיפורם של יהודים ששרדו בשואה בזכות היותם ספורטאים.
  • תקומה: הקמת המדינה היא גם העת לתחייתו של הספורט היהודי באירופה ובדרום אמריקה. בתקופה הזו התחדשו משחקי המכביה בישראל, קם כפר המכביה ברמת גן, ומירוץ הלפיד שהחל ב-1944 קיבל צביון ממלכתי בארץ וגם החל לנדוד ברחבי העולם.
  • התגברות: הספורט היהודי והישראלי, כמו המדינה, חווה גם משברים ומהמורות. רצח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 היה נקודת שבר עבור הספורט הישראלי, אך גם לספורטאים היהודים שייצגו במינכן מדינות אחרות.
  • נפש בריאה בגוף בריא: היכל התהילה של הספורט היהודי יציג את סיפורם של הספורטאים היהודים הגדולים בעשורים האחרונים ואת הישגיהם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]