מנהלת תקומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשיא המדינה יצחק הרצוג בביקור במנהלת תקומה יחד עם ראש המנהלת משה אדרי, ינואר 2024

מנהלת תקומה היא גוף שהוקם על ידי ממשלת ישראל באוקטובר 2023 בעקבות מתקפת הפתע על ישראל והפגיעה ביישובי עוטף עזה במהלכה. המנהלת הוקמה במטרה לשקם את יישובי עוטף עזה שספגו נזק רב מחדירת מחבלי חמאס לשטחם, ביצוע טבח בתושבי יישובים רבים ופגיעה ברכושם ומירי רקטי מרצועת עזה. המנהלת אחראית על 45 יישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב, וכן על העיר שדרות.[1]

הדרישה להקמת מנהלת החלה לאחר גילוי אירועי הטבח והצורך בטיפול במאות אזרחים שקרוביהם נרצחו, נחטפו, ובאלפי אזרחים ישראלים שפונו מבתיהם בעקבות המלחמה. יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, עיכב בשבועיים את הקמת המנהלת, בגלל התנגדותו למינויו של אודי אדירי.[2] הקמת המנהלת אושרה על ידי הקבינט החברתי כלכלי ב-19 באוקטובר 2023. בראש המנהלת עומד תא"ל (מיל') משה אדרי שמשמש במקביל גם כראש הוועדה לאנרגיה אטומית.[2] המנהלת פועלת בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות באזור ועם משרדי הממשלה וגופים נוספים.

המנהלת הוקמה לחמש שנים ותקציבה הראשוני עומד על כמיליארד ש"ח. מטרתה היא לחזק מחדש את החוסן הלאומי והביטחון של תושבי האזור, ולהפוך את החבל לאזור משגשג ואטרקטיבי מבחינה כלכלית וחברתית. חלק מתקציבה ותקני כוח האדם שלה מגיעים ממשרד ההסברה, שבוטל בתחילת המלחמה.[3]

ב-17 באפריל 2024, הממשלה אישרה פה אחד 19 מיליארד שקלים נוספים למנהלה.[4]

תפקידי המנהלת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידי המנהלת כפי שהוגדרו על ידי הממשלה:[5]

  1. שיקום וחיזוק מרקם החיים של הרשויות, היישובים, הקהילות והתושבים שנפגעו בחבל 'התקומה', בדגש על היבטים נפשיים, חברתיים וחומריים.
  2. בינוי, שיקום ופיתוח פיזי וסביבתי של חבל 'התקומה' והיישובים שנפגעו בו, לרבות שיקום ושיפור תשתיות ושירותים שנפגעו, תוך מינוף ההשקעות לשיפור התשתית לצמיחה.
  3. חיזוק האמון, החוסן ותחושת הביטחון האישי והקהילתי לחבל 'התקומה'.
  4. סיוע לגורמים המוסמכים בממשלה בשיקום הפעילות הכלכלית והחקלאית ביישובים ובחבל 'התקומה' ומינופו לצמיחה.
  5. יצירת מענה מרכזי אחוד לרשויות המקומיות וליישובים שבחבל 'תקומה' בנושאים המוזכרים בסעיפים 1–4, והכול בשקיפות מלאה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנהלת תקומה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]