ספיידרמן: סאגת המשובטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאגת המשובטים
Clone Saga
עטיפת האוגדן Spider-Man: The Complete Clone Saga Epic Book 1 מאוקטובר 2016 (חידוש לעטיפת החוברת Spider-Man Unlimited #7 מנובמבר 1994, אמנות מקורית מאת רון לים ואל מילגרום).
עטיפת האוגדן Spider-Man: The Complete Clone Saga Epic Book 1 מאוקטובר 2016 (חידוש לעטיפת החוברת Spider-Man Unlimited #7 מנובמבר 1994, אמנות מקורית מאת רון לים ואל מילגרום).
מידע קומיקס
יוצר טרי קוואנו
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית אוקטובר 1994 – דצמבר 1996 (כשנתיים ו־8 שבועות)
מסת"ב מסת"ב 1302903187
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפת המקור אנגלית
מוציא לאור מארוול קומיקס
מספר החוברות 143 סה"כ

סאגת המשובטיםאנגלית: Clone Saga) היא קשת סיפור רחבת היקף, שפורסמה בחוברות הקומיקס ספיידרמן ביקום מארוול על ידי חברת מארוול קומיקס. הסיפור נמשך למשך כ-143 חוברות בין אוקטובר 1994 לדצמבר 1996, כשבין החוברות העיקריות נמנות Spider-Man #51-75, ‏The Amazing Spider-Man #393-418, ‏The Spectacular Spider-Man #217-240, ‏Sensational Spider-Man #0-11, ‏Web of Spider-Man #117-129 ו-Spider-Man Unlimited #10-14. את הסיפור כתבו טום דה-פלקו, ג'ון מארק דמתיאס, טרי קוואנו, טוד דזאגו וג'ואי קוואליירי.

הסיפור הוא אחד מהסיפורים מעוררי המחלוקת הגדולים של ספיידרמן, ונועד להסתיים בפחות משנה, אולם בשל הצלחת המכירות של החוברות צוות הכותבים קיבל עידוד להאריך את הסיפור כמה שיותר. הדבר הוביל להוספתם של הרבה שינויים שלא היו פופולרים. הסיפור מכיל כמה משיבוטיו כמו סקרלט ספיידר, קיין, ונום וקרנג' וכן גלריית נבלי-העל הידועה של ספיידרמן הכוללת את הגובלין הירוק, דוקטור אוקטופוס, אלקטרו, הלטאה, העקרב, הנשר, מיסטריו, קרייבן הצייד, ראש פטיש והובגובלין בין היתר.

סאגת המשובטים הראשונה מדורגת במקום ה-18 ברשימת 25 הסיפורים הגדולים של ספיידרמן, לפי IGN.[1]

רקע עלילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות שתי סאגות משובטים - הסיפור המקורי משנות ה-70 וסאגה שנייה שפורסמה באמצע שנות ה-90 ברבים מכותרי ספיידרמן השונים, ביניהם הסדרות החודשיות, מיני-סדרות ומהדורות מוגבלות. בין לבין, קיימות שתי עלילות קטנות יותר שלוקחות אלמנטים מסאגת המשובטים המקורית.

סאגת המשובטים המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ של שנת 1973, הכותב גרי קונוויי החליט להרוג את חברתו של פיטר פארקר, גוון סטייסי, משום שהצוות היצירתי הרגיש שהדמות הפכה למיותרת ורצה להוסיף אלמנטים של טרגדיה לחייו של פארקר. בקשתות הסיפור הבאות, קונוויי הציג נבל חדש בשם התן ולכאורה החזיר את גוון סטייסי מן המתים.

התן היה כינויו של מורה הביולוגיה של פארקר ושל סטייסי, פרופסור מיילס וורן, שלא יכול היה להתמודד עם מותה מאחר שפיתח בה התאהבות. בתור מומחה לשיבוט, הוא יצר שיבוטים של פארקר ושל סטייסי, מה שגרם לו לגלות שפארקר הוא ספיידרמן. התן האשים את פארקר במותה של גוון ורצה להרוג אותו. הוא חוטף את ספיידרמן ומאלץ אותו להילחם בשיבוט שלו, כאשר השניים מאמינים שהם פארקר האמיתי. שני הספיידרמנים מחליטים לעבוד יחדיו, אך אחד מהם נהרג לכאורה מהפצצה שהורגת את התן. הספיידרמן ששרד מחליט שהוא המקורי משום שהוא אוהב את מרי ג'יין ווטסון - דבר שלא קרה עד שהפרופסור יצר את השיבוט. ספיידרמן משליך את גופת השיבוט לתוך משרפה, והשיבוט של גוון סטייסי עוזבת ומחליטה לבנות לעצמה חיים משלה.[2]

בשיאה של סאגת המשובטים המקורית, השאלה אודות מיהו הספיידרמן שנספה בפיצוץ הפצצה נותרה פתוחה,[3] אף על פי שקונוויי ציין שבאותה תקופה היה די ברור שלא יחליפו את הכוכב הראשי של סדרת הדגל.

סיפורים קצרים במרווח שבין שתי הסאגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר שנים לאחר מכן, ספיידרמן פגש בקריון, שטען שהוא שיבוט לא מפותח של וורן.

השיבוט של גוון סטייסי הופיעה מחדש שנים רבות לאחר מכן כאשר היא נרדפה בידי הוד התפתחותו, שהיה נחוש בדעתו לדעת כיצד וורן הביא את השיבוטים שלו לרמת מושלמות גבוהה. אולם, הוא גילה שוורן לא הצליח ובמקום זאת יצר וירוס גנטי אשר שינה את צורתם של אנשים חיים לשיבוטים של אחרים. נטען כי השיבוט של גוון סטייסי היה למעשה אשה בשם ג'ויס דילייני שנרפאה מהוירוס ועזבה כדי לחיות את חייה. בהמשך, ספיידרמן חקר את מעבדתו הישנה של וורן וגילה שקריון היה סטודנט לשעבר של וורן בשם מלקולם מקברייד, אשר נדבק בווירוס והפך לקריון החדש. שנים רבות לאחר החוברת הראשונה של Spider-Man Unlimited, קשת הסיפור שוכתבה כדי להתאים לסאגת המשובטים החדשה.

סאגת המשובטים השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים נוספות חולפות לפני שהשיבוט של ספיידרמן צץ מחדש. מתגלה שהוא שרד את הקרב ביניהם וחי במשך חמש שנים תחת הזהות האזרחית של בן ריילי (שילוב שם דודו של פארקר, הדוד בן ושם הנעורים של הדודה מיי). הוא פיתח זהות סודית משל עצמו בשם סקרלט ספיידר אחרי שחזר לניו יורק. בהמשך התרחשו מספר אירועים שבהם גם פארקר וגם ריילי נרדפו בידי התן שהוחייה מחדש ובידי קיין, שהיה השיבוט הלא מוצלח הראשון. במהלך הסיפור, שיבוט נוסף של פארקר הפך לנבל ספיידרסייד. העניינים הסתבכו עם התערבותם של הישויות המסתוריות והאומניפוטנטיות ג'ודאס טרבלר וסקרייר.

ההתגלויות אותן חשף הוד התפתחותו היו לא מדויקות, ונוצרו מתוך דחף להכתים את שמו של וורן, שעבד איתו בעבר.

ניסויים קליניים הצביעו על כך שפארקר היה למעשה השיבוט וריילי היה המקורי. פארקר פרש באופן זמני מזהותו של ספיידרמן והעביר אותה לריילי כאשר גילה שמרי ג'יין ווטסון בהריון והוא הולך להיות אבא. במהלך זמן זה הוא גם איבד באופן זמני את כוחותיו, אם כי הם חזרו לאחר חוויה של כמעט מוות. שיאו של הסיפור מביא לכך שפארקר, ריילי והתן ועוד רבים אחרים עברו מניפולציה בידי נורמן אוסבורן, שחזר מהמתים ותכנן את כל המזימה. אוסבורן אמר שפארקר הוא המקורי, אחרי שזייף את ההוכחה שחשפה שמצבו של פארקר כשיבוט היה כדי לשבור את רוחו - הוכחה שאושרה כאשר ריילי מת כדי להציל את חייו של פארקר וגופתו נרקבה כמו כל שיבוט אחר. החוברת "ספיידרמן: יומני אוסבורן" מפברואר 1997 הסבירה את תפקידו של אוסבורן בכל הסיפור.

הפקה ופיתוח מעוררי מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאגת המשובטים השנייה התפתחה מתוך רצונה של חברת מארוול ליצור אירוע משפיע בסדרות ספיידרמן שיתחרה בסיפורים "מותו של סופרמן" ו"נפילתו של אביר" של חברת DC קומיקס - שלהם היה היקף מכירות גדול ביותר. לדבריו של עורך סדרות ספיידרמן מארק ברנרדו, "הוראות ההנהלה מגבוה היו לחשוב על סיפור דומה בגודלו ל'מותו של סופרמן', שבאותה תקופה שבר שיאי מכירות על ימין ועל שמאל, ולכן לא פסלו שום רעיון - מופרז או צעקני ככל שיהיה. טרי קוואנו התבקש לתת את רעיון המשובטים שלו, מה שהתקבל בחוסר ההתלהבות, עד אשר מישהו (למיטב זכרוני ג'ון מארק דמתיאס) ראה בכך פוטנציאל מהפכני".[4] כמה מהיוצרים של ספיידרמן האמינו שהדמות נסחפה הרחק מהמקור שלה, וחשבו על דרך להחזיר את דמותו של ספיידרמן הקלאסית, במיוחד על נטישת רעיון הנישואים בין פארקר למרי ג'יין. העורך הווארד מאקי נזכר שעם תחילתו של הסיפור הם ידעו שזה יהיה מעורר מחלוקת, וזה היה חלק מהעניין. הוא הוסיף וציין שהחזרה לרעיון של ספיידרמן יחיד נכנס לשיחות, אך זו לא הייתה הכוונה כשהסיפור הוצע.[5]

ברנרדו ציין שאורכו של הסיפור נועד להיות קצר, להסתיים בחוברת The Amazing Spider-Man #400, להשאיר את בן ריילי בתור הספיידרמן היחיד וליצור התחלה חדשה. הסיפור כולו נועד לפשט את המיתוס סביב ספיידרמן ולהחזיר אותו למקורות.

בסופו של דבר, העורך בפועל טום דה-פלקו נתן את אישורו הסופי להתחיל את הסיפור.

ביסוסו של המשובט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שלקוראים ניתנו רמזים אודות הדמות המסתורית שיש לה קשרים עם פיטר פארקר בחוברות שהובילו לאירוע, נקודת ההתחלה לסאגת המשובטים השנייה הייתה בחוברת The Spectacular Spider-Man #216 מספטמבר 1994. חוברת זו נכתבה בידי טום דה-פלקו ואוירה בידי טוד דזאגו, ובה ספיידרמן התעמת עם כפיל הדומה לו. בחוברות העוקבות התבסס סיפור הרקע של המשובט בתור מחוסר בית מפוחד וכן הוצגה דמותו של ג'ודאס טרבלר. הכותבים הניחו את היסוד לעובדה שייתכן שהמשובט הוא ספיידרמן האמיתי. בהמשך התפתחה דמותו של המשובט וניתן לו השם בן ריילי. נוסף על כך, הוא נודע בתור גיבור העל סקרלט ספיידר, וקיבל תלבושת מיוחדת משל עצמו.

בעיה ראשונית בשלבי הפיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי עוזר העורך גלן גרינברג, אף אחד מהכותבים או העורכים לא ידע מיהו ג'ודאס טרבלר. כביכול היה מדובר בדמות מסתורית וכל-יכולה, אך הסיפור מאחורי הדמות לא היה ברור והוא לא התאים כל כך לעולם של ספיידרמן.[6] למשך זמן מה, תפקידו של ג'ודאס טרבלר בסיפור נשאר בגדר מסתורין, והכותבים הוסיפו אותו לסירוגין במהלך הסאגה.

טום דה-פלקו הגה את הרעיון להפוך את מרי ג'יין להריונית, בהאמינו שהדבר יוסיף מוטיב דרמטי שייפתר בסוף הסאגה.[7] אולם באותה עת, חברת מארוול סבלה ממשבר כלכלי שכמעט גרם לה לפשוט את הרגל. כתוצאה מכך, העורך בפועל טום דה-פלקו פוטר וליין הקומיקס של החברה פוצל לחמש קבוצות נפרדות, כשלכל אחת עורך בפועל משלה. בוב בודיאנסקי הפך לעורך בפועל של סדרות ספיידרמן.

בזמן זה, הכותבים יצרו אויב חדש בשם קיין. כדי להוכיח עד כמה הדמות הייתה מסוכנת, הכותבים גרמו לכך שקיין הרג כמה מאויביו הקלאסיים של ספיידרמן, ביניהם דוקטור אוקטופוס, כשמבט על גופתו פסל כל אפשרות לכך שהדמות תחזור לחיים. אולם, כמו ג'ודאס טרבלר וסקרייר שתפקידם לא הוסבר, גם קיין הפך עד מהרה לדמות משנה שמקורותיה ומטרותיה אינן ידועות.

לאחר מכן, הצוות היצירתי החזיר את דמותו של התן, הגורם העיקרי להיווצרותם של המשובטים.[8] השתמשו בדמותו כדי להסביר את הריקבון במצבם של המשובטים וכדי להכין את האפשרות שהוא לוקח חלק בתוכנית גדולה יותר של ג'ודאס טרבלר ושל סקרייר. בעלילה אותה כתב דמתיאס, התן נתן לקוראים סיבה לפקפק ולחשוד על ידי ציון העובדה שפארקר הוא השיבוט, כשלאחר מכן חזר בו מטענתו וטען ששתי הדמויות הן שיבוטים של ספיידרמן המקורי - מה שהפך את הסיפור למסובך יותר.[9] גלן גרינברג ציין ש"מנקודת מבט דרמטית, זה היה רק הגיוני. היה זה הסיפור שהביא לתחילת קיומם של משובטים רבים, של שקרים על גבי שקרים, דמויות מזויפות וטוויסטים מסובכים".[8]

בנקודה זו, הצוות היצירתי שלא קיבל הנחיות מפורשות הכניס הרבה קווי עלילה לא פתורים, כמו דאגתו של בן ריילי לריקבון של גופו עקב תהליך השיבוט, או מדוע קיין הגן על ספיידרמן אך רדף אחרי בן ריילי, מדוע ריילי וספיידרמן חלקו בחלומות משותפים, מדוע קיין חזה את מותה של מרי ג'יין, מי הייתה הדמות המסתורית סיוורד טריינר וכן הזהות הסודית של פיטר פארקר השלישי, שידוע בכינויו ספיידרסייד.

עם צוות כותבים ועורכים רבים, הסיפור נכתב בסדרות ספיידרמן הראשיות אך עד מהרה יצא מכלל שליטה. מחלקת המכירות דרשה הרחבות לעלילה הראשית בעקבות היקף מכירות גבוה בתקופה בה שאר הכותרים סבלו מירידה במכירות. תוספת הרחבות אלה הביאו לכך שהסיפור האריך את משך עבודתם של כמה מחברי הצוות היצירתי, והחלטות רבות לגבי הכיוון הכללי של הסיפור השתנו.

בצעד מעורר מחלוקת בחוברת The Amazing Spider-Man #400, הכותבים סיימו את חיי דודתו של ספיידרמן, מיי פארקר - דמות משנה חשובה מאז 1962. קשת הסיפור "הסימן של קיין" הוסיפה משובטים נוספים של ספיידרמן,[10] ובסופה מכירות החוברות נסקו והביאו לכך שצוות הכותבים קיבל עידוד להמשיך את הסאגה לזמן ארוך יותר.

ביסוסו של בן ריילי כספיידרמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיום הסיפור "המשפט של פיטר פארקר" בחוברת The Spectacular Spider-Man #226, פארקר מתגלה בידי סיוורד טריינר כשיבוט של בן ריילי. בהתאם לחשיפה זו, פארקר פרש מתפקידו כספיידרמן ועבר לפורטלנד כדי לגור שם עם מרי ג'יין, ואיפשר לריילי להחליף אותו כספיידרמן. הדבר הוביל למחאה בקרב הקוראים, ששלחו תלונות רבות לצוות העורכים.

לפי מחבר המאמר "חייו של ריילי" אנדרו גולץ, הפרק הבא בסאגה עמד להתחיל עידן חדש לספיידרמן, שפארקר ומרי ג'יין ייכתבו אל מחוץ לסדרות החוברות ויישלחו לחיות בשלווה עם התינוק שטרם נולד. בכך תינתן לריילי הזדמנות לבסס את עצמו כספיידרמן החדש והוא ימשיך הלאה בחייו. בתהליך התכנון שיביא בסופו של דבר ל"עידן המשובטים", הכוונה הייתה לסיים את סאגת המשובטים אחת ולתמיד ולהתחיל במהרה את הרפתקאותיו של ריילי כספיידרמן.[11] כמו כן, השיבוט של גוון סטייסי שהחלה את סאגת המשובטים המקורית בשנות ה-70 אמורה הייתה להיהרג כדי לספק לה סיום הולם. אולם, בראותו שאירוע הקרוסאובר "עידן אפוקליפס" של כותרי האקס-מן הביא להצלחת מכירות עקב פריסת הסיפורים על פני קווי עלילה ארוכים, בוב בודיאנסקי הורה להעתיק את הנוסחה הזו לעידן המשובטים שלו. למרות זאת, קשת הסיפור קיבלה ביקורות נוקבות בשל מניעים לא מוסברים של הדמויות ובשל חוסר הבחנה בין גיבורים, נבלים ובני בריתם.

בעקבות סיומו של "עידן המשובטים", הצוות היצירתי החל בהרצתם של שכתובים של נבלים קיימים (דוקטור אוקטופוס נשית, נשר חדש, והצייד המבעית בנו של קרייבן הצייד), אך ללא הצלחה יתרה. דמתיאס עזב את הפרויקט השאפתני בשל עייפות יצירתית מרוב ההרחבות שחוזרות על עצמן. הוא קישר את זה ל"כתיבתו של פרק שני בסיפור רב-חלקים מדי חודש בחודשו". גרינברג מציין שהרעיון היה להחליף את שמות החוברות מספיידרמן לסקרלט ספיידר (Amazing Scarlet Spider, Spectacular Scarlet Spider, Ben Reilly Scarlet Spider, ו-Web of Scarlet Spider) - כך מקבלים ארבע חוברות ראשונות חדשות בסדרה ומעלים את הפופולריות של סקרלט ספיידר פעם אחרונה לפני שהוא הופך לספיידרמן החדש. הדבר אומר שהופעתו הראשונה של ריילי כספיידרמן מתארכת.[12] אף על פי שבודיאנסקי ושאר צוות העורכים רצו שינוי שם לכל אחת מהסדרות, דמותו של סקרלט ספיידר הייתה פופולרית דיה למכירות של חברת מארוול כדי שמחלקת השיווק דרשה רק ארבע חוברות לכל כותר. בסופו של דבר, שתי חוברות בלבד יצאו לכל סדרה.

התחרטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור "שובו של ספיידרמן" המתחיל בחוברת The Sensational Spider-Man #0, ריילי מוצא חליפה חדשה של ספיידרמן ומתחיל חיים משלו. נעשו מאמצים נוספים לבסס את דמותו בתור ספיידרמן החדש, כמו יצירתן של דמויות משנה הקשורות בחייו. אולם, כמה מעורכי הצוות עדיין התקשו לקבל את ריילי כמחליפו של פארקר כמו כותב סדרת החוברות Sensational דן ג'ורגנס. ג'ורגנס רצה לעבוד על גרסת הדמות של פארקר והתאכזב לקבל במקום את דמותו של ריילי. הוא הגיש בקשה לעורך הראשי בודיאנסקי להחזיר את פארקר בהאמינו שדמותו של ריילי בילבלה קהל קוראים חדש, ושהדבר היווה אכזבה לקוראים וותיקים שהתרגלו לדמותו של פארקר ולמדו לאהוב אותו. בודיאנסקי אהב את הרעיון.[13]

הסדרה המוגבלת "ספיידרמן: ההרפתקה האחרונה" נועדה להסתיים עם לידת התינוק של פארקר ומרי ג'יין, ועם דמותו של ריילי כמרכזו של הזיכיון.[14] אולם, בודיאנסקי התרכז על החזרתו של פארקר כספיידרמן, והאמין שאין זה יהיה אפשרי להמשיך בתפקיד גיבור-העל אם הוא יהפוך לאבא. כדי שהסדרה תשמור על האפקט הדרמטי, הכותב פביאן ניצ'זה החליף את לידת התינוק בהסרת כוחותיו של פארקר. הוא עשה זאת בצורה כזו שכותבים מאוחרים יותר יוכלו בקלות להחזירם.

המטלה להחזרתו של פארקר כספיידרמן האמיתי מבלי שהדבר ייראה כהתחמקות מאחריות הייתה מתישה עד כדי כך שבודיאנסקי ביקש מכל צוות העורכים של מארוול להגיש רעיונות. כדי לעורר מחדש את התעניינות הקוראים, הסיפור "שובו של קיין" הציג שלד שעליו מולבשת תלבושת ספיידרמן, אשר התגלה במעבדה של סאגת המשובטים הראשונה. אולם, לאף אחד מצוות העורכים או הכותבים לא היה מושג לגבי החשיבות שבכך.[15]

בזמן זה, התוכנית לסאגת המשובטים הייתה שדמות מסתורית תהיה האחראית הבלעדית מאחורי כל הסיפור - דמות רבת עוצמה והשפעה ששלטה בסיוורד טריינר והפעילה מניפולציה על חייהם של פארקר וריילי מאחורי הקלעים. הדמות תיאלץ ללבוש חליפת הגנה כדי לשמור על בריאותה עד אשר תשוב לאיתנה בידי סיוורד וזהותה האמיתית תתגלה. ביולי 1995 הועלה רעיון בידי טום ברוורט לפיו ריילי יישלח בזמן כחמש שנים לתקופה של סאגת המשובטים הראשונה בידי סקרייר, שיתגלה בתור השד מפיסטו ויציע לריילי בסוף הסיפור להציל את חייו של פארקר בתמורה לחייו. הדבר יבטל את הרעיון שפארקר או ריילי היו שיבוטים, ושריילי היה למעשה פארקר מזמן העתיד ושנשלח בידי מפיסטו כדי להתקיים באותו קו זמן ביחד עם פארקר. התן יהיה זה שאחראי לשכנועו של פארקר שנשלח בזמן שהוא השיבוט ושייקח את זהותו של ריילי. רעיון זה יביא בסופו של דבר להחזרת זכרונותיו של ריילי (שהיה למעשה פארקר כל אותה עת) ולהשבעת רצונם של הקוראים הוותיקים.

מבוי סתום יצירתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעה שרעיון "הלולאה בזמן" זכה לאישור צוות העורכים, כותבי הסיפור סירבו לאמץ אותו מאחר שאחת הבעיות העיקריות הייתה שתפקידו של ספיידרמן בסיפור היה מינימלי. הכותבים הציעו פתרונות חלופיים, אך אף אחד מהם לא זכה לאישור כמו רעיון "הלולאה בזמן". כתוצאה מכך, הצוות היצירתי לא היה יכול להמשיך עם סיום נאות לסאגה, למרות הסכמה בין הכותבים לעורכים שהסאגה צריכה להסתיים כמה שיותר מהר.[16] גרינברג נזכר שבודיאנסקי טבע בחוסר החלטיות, והדבר פגע בכל סדרת החוברות.

לפני שנכנע סופית, ג'ורגנס הציע שהסאגה תסתיים כשריילי יתגלה בתור השיבוט וימות באקט של הקרבה עצמית, בשעה שמרי ג'יין תפיל את התינוק ותיפרד מפארקר. הוא היה מודע לכך שהרעיון מלא בחורים עלילתיים, אך הוא האמין שהדבר ישמש כסיפור מסגרת כללי שאפשר יהיה למלא בעת הצורך. תסריט זה של הסיפור הוצע לצוות העורכים בנובמבר 1995 בשם "אחים בדם" עם שינוי קל שהדמות אשר עמדה מאחורי כל השינויים הייתה הארי אוסבורן.

באותה תקופה, חברת מארוול הורידה בדרגה מספר דמויות מפתח בחברה, ולכן תפקיד העורך בפועל נפל שוב על אדם יחיד במקום צוות של חמישה אנשים, מה שהותיר את בוב האראס בתפקיד. האראס דחה את הרעיון שהארי אוסבורן יהיה הנבל הראשי והציע שהסאגה תידחה למשך כחצי שנה עד לאחר שסאגת אונסלוט תסתיים בחוברות האקס-מן. כתוצאה מדחייה זו, ג'ורגנס עזב את החברה מתוך תיסכול. החוברות שפורסמו עד לאותה עת כבר שחררו רמזים לכך שהארי היה הנבל המרכזי, ובודיאנסקי חש צורך לאסור על כך שנורמן אוסבורן ישמש בתור נבל הסיפור משום שלדעתו על הדמות להישאר מתה כדי לתת לה שלווה. אולם, כחלק מהשינויים שעברה חברת מארוול, בודיאנסקי פוטר מעבודתו.[17]

מציאת פתרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האראס החליף את בודיאנסקי כעורך בפועל, כשראלף מאצ'יו תיפקד כעורך חוברות ספיידרמן. מאצ'יו הודיע שנורמן אוסבורן יהיה הנבל המרכזי שיעמוד מאחורי כל סאגת המשובטים. ההחלטה על כך לא התקבלה בהתלהבות, אם כי היה בה מן ההגיון. לדעתו של האראס, רק לדמות אחת היה הכסף, המשאבים, הקשרים, הידע והמוטיבציה הנחוצים להוציא לפועל את סאגת המשובטים ולהפריע למהלך חייו של פארקר בדרך קיצונית.[18] הסאגה הסתיימה בסיפור "התגלויות" בחוברת Spider-Man #75.

כדי לתת לחזרתו של נורמן אוסבורן מידה מסוימת של אמינות וקשר להמשכיות, גרינברג שרטט קו זמן שיסביר כיצד נורמן שרד את מותו ומה הוא עשה בשנים בהן נחשב למת. אף על פי שקו זמן זה נועד לשמש רק את צוות העורכים כנקודת התייחסות, הרעיון שימש כבסיס למהדורה המוגבלת "יומניו של אוסבורן". הסיפור תיאר בפרטי פרטים את סאגת המשובטים מנקודת מבטו של נורמן אוסבורן ופתר קצוות עלילה פתוחים, כולל השלד שנותר במעבדה.[19]

סאגת המשובטים: המיני-סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העורך בפועל לשעבר טום דה-פלקו ציין שסאגת המשובטים תחת עריכתו הייתה יכולה להיפתר בדרך אחרת לגמרי, כמו מחזה בן שלוש מערכות - המערכה הראשונה תסתיים עם חוברת Amazing Spider-Man #400 עם הגילוי שפארקר היה השיבוט וריילי היה ספיידרמן האמיתי; המערכה השנייה תימשך כשלושה חודשים ותעקוב אחרי הרפתקאותיו של ריילי כספיידרמן; ובמערכה השלישית, פארקר יחזור כמנצח בתור ספיידרמן האחד והיחיד. לפי דה-פלקו, הדבר היה דומה לעבודתו על הדמויות של תור ות'נדרסטרייק - שני כותרים שונים המבוססים על אותו רעיון. אולם, תוכנית זו נזרקה לפח ברגע שהוא פוטר.[20]

בספטמבר 2009, מיני-סדרה בת שישה חלקים פורסמה והתבססה על התסריט של סאגת המשובטים המקורית. המיני-סדרה נכתבה בידי דה-פלקו והווארד מאקי ואוירה בידי טוד נואק. הרעיון היה לחזור למקורות, להיפטר משאר העודפים של הסיפור המקורי ולפשט את הסיפור בצורה הנקייה ביותר שאפשר. הם הוסיפו את דמויותיהם של התן ושל קיין כדי לספק את הציפיות של הקוראים.[5]

עלילת המיני-סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן ריילי ופארקר מתחברים אחרי שקיין מתקיף אותם, וריילי נשאר בניו יורק כבן-דודו בהיר השיער של פארקר כדי שיוכל לבנות חיים משל עצמו. הוא מאמץ את זהות סקרלט ספיידר ועובד בבית הקפה "הדיילי גריינד".

ריילי, פארקר וקיין מגיעים למאורתה של דמות מסתורית שאחראית להדבקתן של דודה מיי ומרי ג'יין בווירוס גנטי. הנבל נחשף בתור התן, שלוכד את שלושתם ואומר שהוא מתכנן ליצור צבא של שיבוטי עכביש כדי להשתלט על העולם. מכיוון שריילי הוא השיבוט היחיד היציב, התן לוקח דגימת DNA ממנו כדי להשביח את תהליך השיבוט שלו. מסתבר שדמות נוספת מעוניינת בדגימת ה-DNA לגופתו של נורמן אוסבורן.

התן מתכנן לשבט את גוון סטייסי ודמות מסתורית אחרת, וקיין משחרר את עצמו ואת פארקר וריילי. במהלך הקרב ביניהם, השיבוטים מתפרקים והתן מציע שריילי הוא פיטר פארקר המקורי. קיין הורג את התן וריילי ופארקר נמלטים עם התרופה ומצילים את הדודה מיי ומרי ג'יין, שמתגלה כי היא בהיריון. פארקר פורש מתפקידו כספיידרמן באומרו שריילי הוא הספיידרמן המקורי, מה שגורם לריילי לפתח תלבושת חדשה.

פארקר ומרי ג'יין מתכננים תוכניות לקראת הולדת תינוקם בעזרתה של מיי, ופארקר מתפנה מחיי ההרפתקנות שלו כדי להשיג מלגה ללימודי מחקר. ריילי נלחם בדוקטור אוקטופוס, שנמלט אך משאיר אחריו הריסות. אחרי שריילי מאתר אותו, הנבל אומר שספיידרמן החדש הוא מתחזה. קיין מגיע והורג את אוקטופוס על ידי חניקתו עם קורים לפני שנמלט. ריילי קורע את הקורים ומציל את חייו.

ריילי ופארקר מקבלים הודעה שמרי ג'יין עומדת ללדת והם עושים את דרכם לבית החולים, כל אחד בתלבושת ספיידרמן שלו. הם מתעמתים עם קיין וריילי דולק בעקבותיו בעוד פארקר ממשיך לבית החולים. בבית החולים נולדת תינוקת והיא נקראת בשם מיי פארקר. האחות לוקחת את התינוקת כדי להכינה להורים שלה, אך למעשה לוקחת אותה לרציפים ומוסרת אותה לידיו של קיין. קיין מיידע את הנבל שעומד מאחורי התוכנית שהתינוקת בידיו, וזה האחרון אומר לו שהתינוקת תגדל בחו"ל.

אותו נבל - אשר מחזיק בדגימת הדם של פארקר - מחייה את נורמן אוסבורן, ומתגלה כבנו הארי אוסבורן. הוא נותן לנורמן את מסיכת הגובלין ואומר לו שנשארת להם עבודה לעשות. מעט לאחר מכן, הארי לוכד את ריילי כפיתיון לפארקר, ומגלה שמדובר בשיבוט. קיין מדבר עם נורמן שחזר לחיים על גורלה של התינוקת אך זה מתגלה כשיבוט. הוא אומר לנורמן שהוא מרגיש שהתינוקת היא חלק ממשפחתו כמו ריילי, פארקר, מרי ג'יין והדודה מיי, ושעליה לא לשלם על חטאיו של אביה. הארי מפעיל את סימן הגובלין על בניין אוסקורפ, מה שמושך את תשומת ליבו של פארקר, שעדיין מחפש אחר בתו. הוא מוצא את ריילי, והשניים מקבלים איום מהארי. נורמן יורה בהארי ואומר לו שאינו יכול להמשיך את מעגל האלימות. פארקר מציל את ריילי, והשניים עוזרים לנורמן. בעוד ריילי דורש לדעת את מיקומה של התינוקת, קיין נכנס דרך החלון עם התינוקת ומוסר אותה למשפחתה.

בחזרה באוסקורפ, הארי מוחזק במקומו בידי ריילי, ומפעיל את רחפן הגובלין שלו כדי שתשפד את פארקר מאחורה. ריילי מתכונן לזנק בכיוונו של הרחפן, אך נורמן מזנק במקומו ונהרג. גופתו מתפוררת כתוצאה מניוון תאי והארי נשבע לנקום על מותו. הוא נלקח לבית חולים לחולי נפש וריילי עוזב את העיר באומרו שיחזור מפעם לפעם. פארקר אומר לו ששני הנבלים היו שקרנים ושלא משנה מיהו השיבוט, מכיוון שלשניהם יש חיים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההחלטה להחליף את פיטר פארקר בבן ריילי בתור הספיידרמן האמיתי התקבלה בתרעומת מצד קוראים רבים והייתה אף לא פופולרית בקרב צוות הכותבים. כמו כן, ג'ודאס טרבלר וסקרייר לא היו באותה ליגה של ספיידרמן כדי להיחשב כנבלים מן השורה. ההחלטה להקים לתחייה את הגובלין הירוק המקורי הייתה גם היא מעוררת מחלוקת, מאחר שמותו היה חלק מסיפור מותה של גוון סטייסי. גלן גרינברג, כותב החוברת "The Osborn Journal #1" ציין על כך שאם נורמן היה חי וצפה על כל המתרחש מאחורי הקלעים, מדוע הוא נתן לבנו הארי למות? מדוע הוא נתן להובגובלין הראשון להתקיים, במיוחד אחרי שזה פרץ למאורתו הסודית וגנב את היומנים שלו? טום ברוורט הרגיש שאין כל דרך שנורמן היה בחיים כל אותה עת. לדבריו, אם נורמן היה יכול לתמרן את חייו של ספיידרמן מרחוק למשך כל הזמן הזה, אז כל מה שהתרחש בסיפור כל אותם שנים מעולם לא היו יכולים לקרות, או שהיו מתרחשים בצורה אחרת.[21]

העורך מארק ברנרדו ציין שאורכה של קשת הסיפור נועד להיות קצר, אך עד מהרה איבד שליטה והסתיים בכישלון חרוץ. באופן אירוני, הסיפור כולו - שנועד לפשט את המיתוס של ספיידרמן ולהחזיר את הדמות למקורותיה - הפך למסורבל וסיבך את הכל מעבר לכל מה שאנשים דמיינו.[4]

הווארד מאקי ציין שלסאגת המשובטים לא היה תמיד את המוניטין הטוב ביותר. מצד אחד, אנשים היו מתלוננים עד כמה סאגת המשובטים גרועה, אך מצד שני שיבחו את דמותו של בן ריילי ודרשו את החזרתו. מאקי ציין שאורכה של הסאגה גרמה לאלמנטים עלילתיים מנוגדים רבים, שאף על פי שרובם היו פופולריים, היה זה כמעט בלתי אפשרי לאמץ את הסאגה כולה.[5]

חברת מארוול יצרה פרודיה על הסאגה בחוברת "ספיידרמן: 101 דרכים לסיים את סאגת המשובטים" מינואר 1997, ושוב לאחר מכך בעטיפה סאטירית לחוברת "איש הכבשים" בחוברות ?What If.

גרסאות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ-982 (MC2)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיידר-גירל מיקום העתיד החלופי MC2 - מיי "מיידיי" פארקר - עוקבת אחר מספר אלמנטים מהסיפור של סאגת המשובטים. כשישה חודשים לאחר אירועי "התגלויות", הפושעת אליסון מונגריין שחטפה את מיידיי התינוקת בהוראתו של הגובלין הירוק אותרה בידי קיין, שהציל את התינוקת מידיה והחזיר אותה להוריה פיטר פארקר ומרי ג'יין ווטסון. בשנות בגרותה היא הופכת לגיבורת-העל ספיידר-גירל. אירועי "אסופת החמישה והפרק האחרון" מתרחשים כשנתיים לאחר מכן. בקרב המסיים את גרסת MC2 לסאגת המשובטים, נורמן אוסבורן מת ופארקר מאבד את אחת מרגליו.

ביקום חלופי זה, בן ריילי החל במערכת יחסים עם אליזבת' טיין ולהם נולד בן בשם ריילי טיין, שברבות הימים נודע בתור דארקדוויל; פליסיטי הארדי היא לוחמת פשע תחת זהות סקרלט ספיידר; מיידיי לובשת בדרך כלל תלבושת ספיידרמן הדומה במראה לזו של בן ריילי; וקיין מופיע כדמות משנה. החוברות Spider-Girl #44-50 ו-52 מתמקדות בקצוות עלילה פתוחים מסאגת המשובטים. כך למשל, אליסון מונגריין מתכננת להרוג את בנו הבכור של הארי אוסבורן, נורמי אוסבורן, בהאמינה שהוא יוכל לאיים על חייה של מיידיי פארקר. כדי להציל את חייו, מיי חושפת את עצמה בפני מונגריין.

סאגת משובטים חדשה מתחילה בחוברת The Amazing Spider-Girl. נורמי אוסבורן ירש כמה ממעבדות המחקר של סבו, והוא נתקל במכל נוזלי המכיל כפילה מדויקת של מיידיי פארקר. רשומות היומן של נורמן אוסבורן מציינות שכפילה זו היא מיידיי פארקר האמיתית. מתגלה כי הכפילה מחזיקה בכוחות הסימביוט. מיידיי האמיתית חוברת לכפילתה והשתיים מביסות את נורמן אוסבורן בקרב מנטלי בעזרתם של פיטר פארקר ורוחה של דודה מיי. במהלך הקרב המנטלי, תודעתם של שלושת הפארקרים מתמזגת לרגע קצר בתוך גופו של נורמן. הסיפור ממשיך בחוברות The Spectacular Spider-Girl, כאשר מיי הכפילה משנה את שמה לאפריל והופכת ליריבתה של מיידיי, ולעיתים לשותפתה. היא מובסת בסופו של דבר בידי פיורי, מלכת הגובלינים ונחשף בפניה שהיא למעשה שיבוט. מיידיי משחררת אותה והשתיים מביסות את פיורי. בהמשך, אפריל נעשית מעורבת בחיי כנופיות בעיר ניו יורק ומנתקת את קשריה למשפחת פארקר.

הסאגה מסתיימת כאשר גרסה עתידית של אפריל - אשר סבלה מגורל אפל בעקבות מותה של מיידיי - חוזרת חזרה בזמן ומנסה לשכנע את אפריל הצעירה להציל את חייה של מיידיי. אפריל הצעירה מסכימה ומקריבה את חייה למען מיידיי, מאחר שנלכדה בפיצוץ. מיידיי מתאבלת על מותה, אם כי פיטר אינו משוכנע שהיא מתה ומבטיח למיידיי שלשיבוטים יש דרך לחזור לחיים.

ספיידרמן: סיפור חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור "ספיידרמן: סיפור חיים" מציג המשכיות חלופית שבה כל הדמויות מזדקנות באופן טבעי אחרי שפיטר פארקר הופך לספיידרמן בשנת 1962. מיילס וורן הצטווה בידי נורמן אוסבורן ליצור שיבוטים של פיטר ושל נורמן. בשנת 1977, נורמן משכנע את הארי לתקוף את מיילס לאחר שגילה שהוא יצר גם שיבוט של גוון סטייסי בחשאי. הארי מגיע למסקנה שנורמן גרם למיילס לשבט את פיטר, ובזעמו משמיד את מתקני השיבוטים. הכפיל של פארקר שורד בעקבות העובדה שירש את כוחותיו של ספיידרמן. מיילס מגלה שגוון עמה פארקר התראה היא למעשה כפילה, ושגוון האמיתית מתה בפיצוץ. כשנה לאחר מכן, השיבוטים של פיטר וגוון משנים את שמם לבן והלן פארקר (ומאוחר יותר לריילי), ועוברים הרחק מניו יורק למען חיים טובים יותר.

בן הופך בסופו של דבר לצלם עיתונות בעיר שיקגו, והוא פועל תחת הכינוי "המסיכה האדומה". בשנת 1995, הוא ופיטר נחטפים בידי דוקטור אוקטופוס ונלקחים לאוסקורפ כדי שאוטו יוכל להאריך את חייו באמצעות טכנולוגיית השיבוט. באמצע התהליך, אוטו מגלה שפיטר הוא למעשה השיבוט ואילו בן הוא המקורי. בעקבות הגילוי, הוא מנסה לרצוח את השניים אך הורג את הארי במקום. בן מתחיל לפתח משבר זהות, ופיטר נותן לו תיקייה המפרטת את חייו בעשרים שנים האחרונות, ומאפשר לו לחיות את חייו כפיטר פארקר פעם נוספת. בהמשך מתגלה שנורמן אוסבורן המזדקן הפעיל מניפולציה על אוטו לחטוף את השניים ושינה את תוצאות הבדיקה כדי לנקום בפארקר על שגרם לכליאתו, וכי ריילי הוא עדיין השיבוט. בסוף הסיפור, פארקר מאפשר לריילי להחליפו כדי שהוא ומרי ג'יין יוכלו לחיות את חייהם בשקט.

ארץ 1610 (אולטימייט מארוול)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת החוברת Ultimate Spider-Man #103 מדצמבר 2006, אמנות מאת מארק באגלי.

סאגת המשובטים עובדה לחותם "אולטימייט" של חברת מארוול, והיא התחילה בחוברת Ultimate Spider-Man #97 מיולי 2006 ונמשכה עד לחוברת מספר 104, עם אפילוג קצר בחוברת מספר 105. בהמשכיות אולטימייט ספיידרמן, דמותו של מיילס וורן הוצגה בתור הפסיכיאטר של הארי אוסבורן שנשכרה בידי נורמן אוסבורן כדי לשטוף את מוחו מכל זכר של אישיות הגובלין. בן ריילי הוצג בתור עוזר מעבדה אפרו-אמריקני ללא קשרים לפיטר פארקר, אם כי בסיפור על קרנג', ריילי קורא ליצור בשם "בן הקטן". היצור עצמו נוצר משילוב ה-DNA של פארקר עם זה של קורט קונורס, יחד עם חומר גנטי של ונום.

בגרסה זו של הסיפור, בריאן מייקל בנדיס כתב סיפור שבו העקרב נלכד ונחשף בתור שיבוט של פארקר. מרי ג'יין נחטפת, ובחיפושו אחריה, פארקר נתקל באולטימייט ספיידרוומן. ככל שהחוברות ממשיכות מופיעים שיבוטים נוספים, ביניהם קיין בעל פנים מושחתות וטרנטולה בעל שש הזרועות וחליפה שחורה. תחת כתיבתו של בנדיס, פארקר חשף את זהותו הסודית בפני הדודה מיי וארבעת המופלאים. כמו כן, הוא גורם להופעתם המחודשת של גוון סטייסי הסובלת מאמנזיה ולאביו המת של פארקר, ריצ'רד. דרך שיחתם של פארקר וספיידרוומן ניתן להבין שכל שיבוט ירש את אהבתו של פארקר למרי ג'יין וחושש שהיא תיפגע. כתוצאה מכך, כל אחד מהם מנסה גישה אחרת - העקרב מנסה למצוא הגיון בזכרונותיו המקוטעים, ספיידרוומן מנסה לעצור את יתר השיבוטים, קיין מנסה להשתמש במוחו המתקדם טכנולוגית לשלב את הסם הקרוי "אוז" בגופה של מרי ג'יין, וטרנטולה מנסה להגן על מרי ג'יין מפני קיין.

מרי ג'יין מתעוררת ונזעמת על כך שהוזרק לה הסם. הזעם מעורר שינוי צורה למפלצת אדומה ענקית בשם דמוגובלין. העומדים מאחורי פיתוחם של המשובטים מתגלים כדוקטור אוקטופוס ובן ריילי, שגנב את דגימת הדם של ספיידרמן לאחר מותה של גוון סטייסי. מתפתח קרב בין השיבוטים לבין דוקטור אוקטופוס, כשבסופו טרנטולה וקיין נחשבים למתים, ודוקטור אוקטופוס נלכד בידי סוכנות S.H.I.E.L.D.. בנדיס הוסיף תפנית עלילתית, לפיה דוקטור אוקטופוס וריילי פעלו בהסכמת ה-CIA. בנוסף, גוון סטייסי מתגלה בתור קרנג', וריצ'רד פארקר מתגלה כשיבוט, אשר הזדקן באופן מלאכותי וניתן לו טיפול פסיכיאטרי להשתלת זכרונות כוזבים.

בסיומה של סאגת המשובטים בגרסת אולטימייט, השיבוט שמתחזה לריצ'רד מת מהזדקנות מואצת, ג'סיקה דרו נמלטת לאחר שעזרה לפארקר להילחם באוקטביוס, וד"ר פרנקלין סטורם וריד ריצ'רדס מגלים תרופה למצבה של מרי ג'יין תחת השפעת האוז. בשל דאגתו אליה, פארקר מבין את רגשותיו האמיתיים כלפיה, והם ממשיכים במערכת היחסים ביניהם. ריצ'רדס מציע שעליהם להסיר את כוחותיו של פארקר לאחר מחקר נוסף, משום שגם הם נגרמו מנסיוב האוז. אולם, לאחר שיחה עם ניק פיורי, פארקר מסרב לקחת את התרופה. שיבוטה של ספיידרוומן עוזבת כדי לאמץ לעצמה את אישיותה של ג'סיקה דרו. משובטיהם של גוון סטייסי והעקרב נשארו בחזקתו של פיורי, שמייעץ לעובדיו להתחיל לעבוד עליהם.

בעיבוד המחודש של סאגת המשובטים ליקום אולטימייט, בנדיס הכניס התייחסויות רבות לסאגת המשובטים המקורית - כמו הופעתם הקצרה של מיילס וורן ובן ריילי; בחינתו מחדש של פארקר על מערכת היחסים שלו עם מרי ג'יין; הופעתה מחדש של גוון סטייסי משום מקום, רק כדי להתגלות כמשהו אחר לגמרי; הדודה מיי עוברת התקף לב; סקרלט ספיידר (במקרה זה ספיידרוומן) מופיע רק כדי להתחמק מפארקר ומשמש ככלי עלילתי; שיבוט מטורף למחצה מופיע מספר פעמים, כשברצונו להגן על מרי ג'יין; אישה מסתורית העונה לשם "ג'סיקה" ואשר מתבררת כחברה וותיקה של נורמן אוסבורן תמרנה את כל האירועים מאחורי הקלעים, וחושפת בהמשך כוחות מניפולציה על מתכות (בהמשכיות מארוול הרגילה היה זה ד"ר מנדל סטרום, בהמשכיות אולטימייט היה זה דוקטור אוקטופוס).

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סאגת המשובטים מופיעה ב"ספיידרמן: סדרת האנימציה" בשני אופנים במהלך העונה החמישית והאחרונה של הסדרה:
    • בגרסה הראשונה, כפי שתוארה בפרק בכפול "שובו של הידרו-מן", מיילס וורן יוצר שני שיבוטים של הידרו-מן ומרי ג'יין ווטסון בעלי כוחות לשליטה על מים. הראשון מביניהם מת בקרב נגד ספיידרמן, והשני מת לכאורה כשנפל מפורטל בין-ממדי בידי הגובלין הירוק. מרי ג'יין נמלטת ממעבדתו של וורן ובתחילת העונה הרביעית התאחדה מחדש עם ספיידרמן, שחשב שמדובר במרי ג'יין האמיתית. בסופו של דבר, השיבוט של הידרו-מן מאתר אותה ולוקח אותה למעבדה תת-ימית, אך ספיידרמן עוקב אחריו ולומד ששניהם שיבוטים. בעזרתה של מרי ג'יין, שפיתחה כוחות מבוססי מים משלה, ספיידרמן מביס את הידרו-מן אך שני השיבוטים מתאיידים. בעקבות הקרב, וורן משיג חתיכה שנקרעה מתלבושתו של ספיידרמן ודוגם ממנה DNA מתוך מטרה לשבט גם אותו.
    • הגרסה השנייה, שמבוססת על סאגת המשובטים השנייה, מתוארת בפרק סיום הסדרה הכפול "מלחמות העכביש". בעלילת הסיפור, מאדאם ווב והביונדר בוחנים את כישורי המנהיגות של ספיידרמן על ידי כך שגורמים לו להוביל קבוצת גיבורי-על נגד נבלי-על בכוכב חייזרי (בעיבוד אנימטיבי למלחמות סודיות). הם מביאים אותו למציאות חלופית שבה מיילס וורן ששיבט בהצלחה את פיטר פארקר. אחרי שפארקר האמיתי והשיבוט נמלטים, פארקר האמיתי האמין שהוא השיבוט והופך לבן ריילי, הסקרלט ספיידר, בעוד השיבוט הפך לספיידרמן. כאשר השניים מגלים את האמת, השיבוט נדחף לכדי שיגעון מתוך קנאה. הוא נתקל בסימביוט קרנג', שהתמזג איתו והפך אותו לספיידר-קרנג'. הוא משמיד את העיר ניו יורק בעזרתם של כמה מנבלי-העל, אותם הוא מגייס בתור אוכפי החוק שלו, ומתכנן להשמיד את המולטי-יקום בעזרת פצצה לפירוק חומר, אולם מאדאם ווב והביונדר מצליחים להחזיר את הזמן לאחור כדי שספיידרמן המקורי ירכיב צוות של חמישה ספיידרמנים מחמישה יקומים שונים כדי לסכל את מזימתו של ספיידר-קרנג'. ספיידר-קרנג' מנסה להשמיד את כל המציאויות ומגיע ליקום של ספיידרמן המשוריין, היכן שהדוד בן עדיין חי. בן מזכיר לספיידרמן המקורי אודות אחריות, מה ששובר את אחיזתו של ספיידרמן מהסימביוט והוא מקריב את חייו כדי להשמיד אותו סופית על ידי השלכתם לפורטל הבין-ממדי.
  • מספר אלמנטים של סאגת המשובטים שולבו לסיפור "אולטימייט ספיידרמן נגד ששת המרושעים" בסדרת האנימציה "אולטימייט ספיידרמן". גרסה זו דומה יותר לגרסת אולטימייט מארוול של הדמות, שבה דוקטור אוקטופוס יצר את המשובטים בעזרתו של ארגון הידרה. הפרק בן שלושת החלקים "קוטלי העכביש" מציג את קוטלי העכביש - סינתזואידים של ארנים זולא שהוזרק להם DNA של ספיידרמן. קיימים חמישה סינתזואידים: קיין, סקרלט ספיידר, ספיידרבון, ספיידר-גוליית וספיידר-רוח. קיין הוא סינתזואיד לא מושלם בדמותו של ספיידרמן המחוסן מפני נזק ומסוגל לחבר מחדש את איבריו החסרים ולשאוב אנרגיה מספיידרמנים אחרים. סקרלט ספיידר (שנקרא מאוחר יותר בן ריילי בידי מיי פארקר) הוא שיבוט כמעט מושלם לספיידרמן מבחינה חזותית וכוחות-העל שלו, בהבדל מתלבושתו הדומה לזו של קיין כסקרלט ספיידר ולצלקת על פניו. ספיידרבון לובש תלבושת כחולה עם סמל עכביש צהוב, ונושא טפרים וקוצים על גבי גופו. ספיידר גוליית הוא הגדול והחזק ביותר מבין כל קוטלי העכביש, ויכול להפוך את מסת גופו למתכת. ספיידר-רוח לובש תלבושת לבנה עם סמל עכביש שחור ומסוגל להשתגר, לשנות את מסת גופו ולירות מטחי אנרגיה. סקרלט ספיידר מוצג בתחילת העונה הרביעית והופך לבן בריתו של ספיידרמן אך בהמשך נחשף כמרגל של דוקטור אוקטופוס ובסופו של דבר מכפר על מעשיו.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע שנות ה-90, חברת מארוול פרסמה ארבע חוברות חודשיות של ספיידרמן, אחת בכל שבוע, וכותרי הסדרה במהלכו של הסיפור קיבלו יחס של סדרה שבועית יחידה, אם כי מדי פעם הסדרות התפצלו והיו להן מהדורות שנתיות. סאגת המשובטים רצה בין כל ארבע הסדרות מאוקטובר 1994 ועד לדצמבר 1996, ונוסף על הסדרות המרכזיות התווספו סדרות ספין-אוף, מהדורות מוגבלות וחוברות אחרות קשורות. החוברות העיקריות הן:

סדרות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Web of Spider-Man #117–124, Super Special #1 #125-129
  • Web of Scarlet Spider #1-4
  • The Sensational Spider-Man #0–11 Wizard Mini-Comic #3
  • The Amazing Spider-Man #139-151, 391-393, 394-401, Super Special #1 #402-406 407-416 Annual' 96 #1 #417-418 435
  • The Amazing Scarlet Spider #1-2
  • Spider-Man #48-50, 51–58 Super Special #1 59-63 Holiday Special #1 64-75
  • Scarlet Spider #1-2
  • The Spectacular Spider-Man #25-31, 142-143 Annual #08 #149 162-163 #215–216 217-224 Super Special #1 #225-229 230-241
  • Spectacular Scarlet Spider #1-2
  • Spider-Man Unlimited Vol.1 #7–10, 11-14
  • Scarlet Spider Unlimited #1
  • Venom Super Special #1
  • Giant-Size Spider-Man #5
  • The New Warriors #61-62, 65-67
  • Spider-Man Team-Up #1, 2-5
  • Green Goblin #1, 3, 10, 13
  • Daredevil #354
  • Backlash/Spider-Man #1-2
  • Marvel Fanfare #3

מהדורות מוגבלות ומיני-סדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף, כל חמש הסדרות העיקריות נקראו מחדש בשם הזמני Scarlet Spider במקום Spider-Man למשך כחודשיים, כחיקוי ל"עידן אפוקליפס" של קבוצת האקס-מן. הכותר Web of Scarlet Spider נמשך כחודשיים נוספים לאחר מכן אחרי חזרתן של הסדרות האחרות לשמן הרגיל.

המהדורות המוגבלות והמיני-סדרות שקשורות לסאגת המשובטים הן:

  • Spider-Man: Maximum Clonage Alpha #1
  • Spider-Man: Maximum Clonage Omega #1
  • Spider-Man: The Lost Years #1-3, 0
  • Spider-Man: The Final Adventure #1-4
  • Spider-Man: The Osborn Journal #1
  • Spider-Man: The Parker Years #1
  • Spider-Man: Redemption #1-4
  • Spider-Man: The Jackal Files #1
  • Spider-Man: The Clone Journal #1
  • Spider-Man: Funeral for an Octopus #1-3
  • Venom: Along Came a Spider #1-4
  • Spider-Man/Punisher: Family Plot #1-2
  • Spider-Man: Dead Man's Hand #1
  • 101 Ways to End the Clone Saga #1
  • X-Men/Spider-Man #3
  • What If? #30
  • What If? #86

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Top 25 Best Spider-Man Comics, Joey Esposito, and Jesse Schedeen, March 16th 2020
  2. ^ The Amazing Spider-Man #141-150
  3. ^ The Amazing Spider-Man #149
  4. ^ 1 2 The Life of Reily Part 2, Andrew Goletz, March 5th 2008
  5. ^ 1 2 3 Matt Adler talks THE CLONE SAGA with Howard Mackie!, Matt Adler, August 17th 2009
  6. ^ The Life of Reily Part 1, Andrew Goletz, March 5th 2008
  7. ^ The Life of Reily Part 3, Andrew Goletz, March 5th 2008
  8. ^ 1 2 The Life of Reily Part 4, Andrew Goletz, March 5th 2008
  9. ^ Spider-Man Vol.1 #56
  10. ^ The Life of Reily Part 7, Andrew Goletz, March 5th 2008
  11. ^ The Life of Reily Part 11, Andrew Goletz, March 5th 2008
  12. ^ The Life of Reily Part 14, Andrew Goletz, March 5th 2008
  13. ^ The Life of Reilly Part 19, Andrew Goetz, March 5th 2008
  14. ^ The Life of Reilly Part 17, Andrew Goetz, March 5th 2008
  15. ^ The Life of Reilly Part 22, Andrew Goetz, March 5th 2008
  16. ^ The Life of Reilly Part 23, Andrew Goetz, March 5th 2008
  17. ^ The Life of Reilly Part 24, Andrew Goetz, March 5th 2008
  18. ^ The Life of Reilly Part 27, Andrew Goetz, March 5th 2008
  19. ^ The Life of Reilly Part 32, Andrew Goetz, March 5th 2008
  20. ^ The Lie of Reilly Part 9, Andrew Goetz, March 5th 2008
  21. ^ The Life of Reilly Part 30, Andrew Goetz, March 5th 2008