Wolfenstein 2: The New Colossus

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וולפנשטיין 2: הקולוסוס החדש
Wolfenstein 2: The New Colossus
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One
WW27 באוקטובר 2017
Nintendo Switch
WW29 ביוני 2018
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות, משחק ירי בגוף ראשון
פיתוח MachineGames
הוצאה לאור Bethesda Softworks
ארץ מקור שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות רוסית, ספרדית, פורטוגזית, יפנית, פולנית, גרמנית, צרפתית, איטלקית, אנגלית, סינית עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה Wolfenstein
הערות המשחק משתמש בממשק Vulkan (אנ').
דרישות תוכנה
מנוע משחק id Tech 6
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג M ‏(ESRB)
18+‏(PEGI)
פלטפורמות Microsoft Windows
Xbox One
PlayStation 4
Nintendo Switch
מדיה DVD, בלו-ריי, כרטיס משחק של נינטנדו (אנ') (נינטנדו סוויץ'), הורדה דיגיטלית
המשחק הקודם Wolfenstein: The Old Blood
המשחק הבא Wolfenstein: Youngblood
דרישות מערכת
מעבד AMD FX-8350/Ryzen 5 1400 או Intel Core i5-3570/i7-3770
מומלץ: AMD FX-9370/Ryzen 5 1600X או Intel Core i7-4770
זיכרון 8GB
מומלץ: 16GB
כרטיס מסך Nvidia GTX 770 4GB/AMD Radeon R9 290 4GB או יותר טוב
מומלץ: Nvidia GTX 1060 6GB/AMD Radeon RX 470 4GB או יותר טוב
מקום פנוי 55GB
בקרים מקלדת ועכבר, או ג'ויסטיק
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Wolfenstein 2: The New Colossus (בעברית: וולפנשטיין 2: הקולוסוס החדש) הוא משחק פעולה והרפתקאות מסוגת יריות בגוף ראשון שפותח על ידי חברת MachineGames והופץ על ידי Bethesda Softworks ב-27 באוקטובר 2017 למחשב האישי, ולקונסולות פלייסטיישן 4, נינטנדו סוויץ' ו-Xbox One. המשחק הוא הכותר התשיעי בסדרת Wolfenstein הוותיקה (שידועה בסלנג בעברית גם בתור "הטירה הנאצית") והוא ההמשך הישיר למשחק Wolfenstein: The New Order משנת 2014. כמו קודמו, המשחק מתרחש בהיסטוריה אלטרנטיבית בשנות ה-60 של המאה ה-20, במציאות בה גרמניה הנאצית ובעלות בריתה ניצחו במלחמת העולם השנייה, ועוקב אחרי גיבור הסדרה, ויליאם "בי. ג'יי." בלאזקוביץ, ישירות מהנקודה בה המשחק הקודם הסתיים.

המשחק זכה להצלחה מסחרית ולשבחים רבים מטעם מבקרי המשחקים, והיה מועמד למספר פרסים יוקרתיים בתעשיית הגיימינג ואף זכה בטקס פרסי The Game Awards 2017 בקטגוריית "משחק הפעולה הטוב ביותר"[1]. בעקבות הצלחתו, החליטה MachineGames לשחרר שלוש חבילות הרחבה בשם "The Freedom Chronicles" ("יומני החופש") המציגות שלושה פרקי עלילה נוספים, המתרחשים מנקודת מבט של דמויות שונות.

שם המשחק נלקח מתוך הסונטה "הקולוסוס החדש"(אנ'), אשר נכתב על ידי אמה לזרוס בשנת 1883 ונחקק על פסל החירות.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת מסך מהמשחק: השחקן לוחם בקבוצה של חיילים ורובוטים נאצים תוך שימוש בשני סוגים של כלי נשק בכל יד.

המשחק הוא משחק פעולה והרפתקאות בגוף ראשון, אשר מבחינת משחקיות ממשיך את העקרונות לפיהן פותח המשחק הקודם בסדרה. המשחק מחולק למספר שלבים, כאשר הדרך להתקדם בין שלב לשלב היא על ידי הריגת האויבים וביצוע המשימות הנדרשות. בדומה למשחק הקודם, לשחקן יש מספר מוגבל של נקודות חיים (50 בחלקו הראשון של המשחק, ו-100 בחלקו השני) המתחלקות למספר מקטעים בני 20 נקודות חיים כל אחד. כאשר השחקן נפגע, בריאותו תתחדש עד לסף המקטע, ועל מנת להתרפא אל מעבר לכך יש לאסוף ערכות רפואה, וכן יש באפשרותו להשתמש בשריון (אותו ניתן לאסוף גם ממרבית האויבים במשחק) על מנת להגן על נקודות החיים שלו[2].

מערכת הקרב השתפרה לעומת המשחק הקודם, ולשחקן ניתנת גמישות גדולה יותר בבחירת הדרך בה ירצה להתעמת עם אויביו. הוא יכול להתגנב אליהם ולהרוג אותם מן המארב על ידי שימוש בגרזן יד או באקדחים ותתי-מקלעים עם משתיק קול, או להסתער עליהם פנים אל פנים. בחלק השני של המשחק, השחקן יכול לבחור עזר טקטי אחד מבין שלושה, בהתאם לסגנון המשחק שלו: Ram Shackles - המאפשר לשחקן להתנגש במכשולים מוצקים העומדים בדרכו, ולהרוס אותם; Constrictor Harness, המאפשר לשחקן להזדחל דרך חורים ופתחים צרים שאדם ממוצע אינו יכול להיכנס בהם; ו-Battle Walker, התקן דמוי מקלות קרקס נשלפים המאפשר לשחקן להתגבר על מכשולים הנמצאים בגובה רב. בדומה למשחק הקודם, גם כאן השחקן יכול להתחבא מאחורי מחסות ולהשיב אש אל עבר האויב מבלי להיפגע בצורה משמעותית, והשיפור הגדול במערכת זו הוא שהתנועתיות של השחקן הרבה יותר חופשייה גם כשמכוונים נשק מאחורי מחסות.

הנשק במשחק מגוון, וכולל אקדחים, תת-מקלעים, רובי סער, רובי ציד אוטומטיים, מטולי רימונים זעירים דמויי-אקדח, וכן כלי נשק בדיוניים מבוססי דיזל או לייזר. ניתן להשיג את כלי הנשק מנקודות איסוף הפזורות בכל שלב או מגוויות של אויבים מתים. חלק מהאויבים - בפרט "חיילי העל" המהונדסים גנטית - חמושים בכלי נשק כבדים יותר, והשחקן יכול להשתמש גם בהם, אך מדובר בכלי נשק "חד פעמיים", אותם השחקן משליך כאשר ברצונו להחליף לנשק אחר. בדומה למשחק הקודם, גם כאן השחקן יכול להחזיק שני כלי נשק בו-זמנית (פרט לכלי הנשק הכבדים), נשק בכל יד, ובכך להגביר את עוצמת האש שלו על חשבון הדיוק, והחידוש הגדול במערכת הוא שכעת השחקן יכול לבחור איזה נשק הוא יחזיק בכל יד. בעוד שבמשחק הקודם השחקן היה מוגבל לנשיאת שני כלי נשק מאותו סוג, במשחק הזה השחקן יכול לשאת, לדוגמה, רובה סער ביד אחת ורובה ציד ביד אחרת, או תת-מקלע עם רובה לייזר, או כל שילוב לבחירתו[3]. כלי הנשק ניתנים להתאמה אישית גמישה בהרבה מאשר המשחק הקודם (באמצעות ערכות התאמה אישית הפזורות במשחק), וניתן להרכיב עליהם תוספות שונות כמשתיקי קול, כוונות או מודול חודר שריון, לבחירת השחקן ובתלות בסוג הנשק.

הבינה המלאכותית של האויבים השתפרה אף היא, דבר המגביר את רמת הקושי במשחק לעומת המשחק הקודם. גם כאן מגוון האויבים גדול ונע בין חיילים נאצים רגילים לבין חיילי-על חסונים ומהירים, רובוטים ומכונות קרב. לקצינים הנאצים, שהופיעו במשחק הקודם כיחידות היכולות להתריע על נוכחותו של אויב ולקרוא לתגבורת - במשחק זה הם יכולים לקרוא לתגבורת יותר מפעם אחת[3] - יש תפקיד משמעותי יותר במשחקיות. כאשר הורגים קצין נאצי ניתן לאסוף ממנו חתיכת קוד אניגמה. קודי האניגמה מפוענחים במכונה מיוחדת בצוללת הגרעינית שנלכדה על ידי השחקן במשחק הקודם, ומשמשת עבורו מעין בסיס ממנו יוכל לקחת השחקן משימות, ועל ידי פענוח קודי אניגמה השחקן יכול לאתר ולהרוג קצינים נאצים בכירים המפקדים על מחוזות בארצות הברית הכבושה, ובכך לשחרר אותם.[4]

רמות קושי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק ישנן 7 רמות קושי, אחת מתוכן סודית:

  • Can I play, Daddy?
  • Don't hurt me.
  • Bring 'em on!
  • Do or die!
  • Call me Terror-Billy!
  • I am death incarnate!
  • Mein Leben! (מגרמנית: "החיים שלי!").

ההבדל בין רמות הקושי מתבטא בעיקר במספר האויבים ובכמות הנזק שהם גורמים לשחקן. עם זאת רמת הקושי "Mein Leben!", שנפתחת לשחקן רק לאחר סיום המשחק ברמת הקושי "I am death incarnate", גוררת עימה שינוי בפורמט המשחק. בעוד שרמת הקושי של האויבים זהה לזו של "I am death incarnate", כאן לשחקן יש רק הזדמנות אחת לסיים את המשחק - לא ניתן לשמור את המשחק ואין נקודות שמירה אוטומטיות, והמוות ברמת הקושי הזו הוא קבוע, ומחזיר את השחקן אל התפריט הראשי אם נהרג.[5]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת במציאות אלטרנטיבית בשנת 1961, וממשיכה ישירות את עלילת המשחק הקודם, וניתן לחלקה לשני חלקים. בסיום המשחק הקודם בסדרה, גיבור המשחק, בי. ג'יי. בלאזקוביץ', הביס בקרב את יריבו המושבע, המדען הנאצי גנרל וילהלם "ראש-מוות" שטראסה, ונפצע אנושות בתום הקרב. עם זאת, מתגלה כי חבריו למחתרת האנטי-נאצית הצילו אותו לפני שפתחו במתקפה גרעינית על מבצרו של "ראש-מוות". עקב פציעותיו האנושות, נכנס בלאזקוביץ' לתרדמת של חמישה חודשים, בהם הוא שוהה בצוללת הגרעינית הנאצית-לשעבר "הפטיש של אווה", שנלכדה על ידי המחתרת במשחק הקודם ומשמשת עבורם כבסיסם הראשי.

במהלך הפלאשבקים אותם הוא חווה במשך התרדמת, מתבקש בלאזקוביץ' לבחור בין פרגוס לווייאט כקורבן עבור ניסוייו האכזריים של ראש-מוות (בחירה אותה השחקן ביצע במשחק הקודם), ודבר זה ישפיע על הדמות שתופיע לצידו במהלך המשחק.

חלק 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק זה, פציעותיו של בלאזקוביץ' מתבטאות בכך שנקודות החיים המקסימליות שלו הם 50 במקום 100, אך משלב מסוים ניתנות לשחקן נקודות שריון נוספות (200 במקום 100) על מנת לפצות על המגבלה.

בלאזקוביץ' מתעורר מהתרדמת בה היה שרוי ומגלה כי הצוללת מותקפת על ידי הנאצים בפיקודה של קצינת הס"ס אירן "פראו" אנגל, שקודמה במשחק זה לדרגת גנרל ס"ס (אוברגרופנפיהרר) במהלך מתקפה זו, הצליח הכוח הנאצי לשבות את מפקדת המחתרת, קרוליין, בת זוגו, אניה, ואת חברו, פרגוס/ווייאט (תלוי בבחירה של השחקן במהלך הפלאשבקים). למרות פציעותיו, בלאזקוביץ' מחליט ללחום בתוקפים כאשר הוא נאלץ להתנייד על כיסא גלגלים. בלאזקוביץ' מצליח להציל את אניה אך נלכד בידי הנאצים ומובל אל מבצרה המעופף של אנגל - מעין התקן אווירי ענק דמוי נושאת מטוסים, המכונה ה"Ausmerzer", שם הוא ממתין, יחד עם חבריו השבויים, להוצאתם להורג. פראו אנגל מצווה על בתה בעלת האופי העדין, סיגרון אנגל, להוציא להורג את קרוליין, אך היא מסרבת וכתוצאה מכך פראו אנגל עורפת את ראשה של קרוליין בעצמה. לפני שהיא עומדת לערוף את ראשו של פרגוס/ווייאט, סיגרון מתערבת ודוחפת בכוח את אמה, ומעניקה לבלאזקוביץ' הזדמנות ללבוש את חליפת השריון הניידת של קרוליין, המסייעת לו לנוע ולהתהלך, ובכך לגבור על הנאצים. הם מצליחים להמלט בעזרתה של סיגרון, משחררים את הצוללת מהתופסנים המגנטיים של ה-Ausmerzer וגורמים לעצירת הפלישה.

למרות מותה של קרוליין, המחתרת האנטי-נאצית מחליטה להמשיך בתוכנית המקורית שלה: לשחרר את ארצות הברית מהכיבוש הנאצי ולהשתמש בה כבסיס למלחמה מחודשת בנאצים. לשם כך נדרש בלאזקוביץ' ליצור קשר עם מחתרת מקומית השוהה בחורבות העיר ניו-יורק[6], המובלת על ידי אפרו-אמריקנית חמומת מוח בשם גרייס ווקר ובן זוגה, עורך דין קונספירטיבי בשם נורמן "סופר ספש" קלדוול. "סופר ספש" מגלה לבלאזקוביץ' כי ה"אוברקומנדו" - המפקדה הראשית של הצבא הנאצי - מצויה בבסיס צבאי סודי הסמוך לאזור 51 שברוזוול, מקום בו גם מצויה בו הרבה טכנולוגיה סודית ומתקדמת שלטענת סופר ספש הגיעה מחייזרים (לאמיתו של דבר זוהי טכנולוגיה של "דעת ייחוד", ארגון מדעי אשר הופיע במשחק הקודם). בעזרת סופר ספש, בלאזקוביץ' מצליח לחדור לבסיס ולהטמין בתוכו ראש קרב גרעיני, אותו לקח מהצוללת קודם לכן, ובכך להשמיד את הבסיס. לאחר מכן, נוסע בלאזקוביץ' אל עיר הולדתו, מסקיט שבטקסס, על מנת למצוא את טבעת האירוסין שעברה במשפחתו כדי שיציע איתה נישואין לאניה. בבית משפחתו הוא פוגש באביו הגזען והמתעלל, ריפ בלאזקוביץ', ומגלה כי שנים קודם לכן הוא הסגיר את אמו היהודייה למחנה השמדה בניו מקסיקו תמורת חלקות אדמה גדולות יותר, ומתכוון להסגיר גם את בנו לידי פראו אנגל. בלאזקוביץ' הנזעם הורג את אביו ומצליח להדוף חלק מהנאצים שהסתערו על הבית, אך נלכד לבסוף על ידי אנגל.

בלאזקוביץ' מובא לפני בית משפט נאצי-אמריקני השופט אותו בעוון רצח, טרור ובגידה חמורה ודן אותו למוות. ניסיון של סופר ספש להוציאו מהמאסר כשל וספש נרצח בידי אנגל. לבסוף, בלאזקוביץ' מובל אל אנדרטת לינקולן שבוושינגטון ומוצא להורג בעריפת ראש לעיני כל על ידי פראו אנגל, וראשו מושלך לכבשן אש הממוקם מתחת לאנדרטה. עם זאת, שנייה לאחר שנאכל על ידי להבות האש, ראשו מחולץ בסתר על ידי חברי המחתרת באמצעות התקן רובוטי ובהליך רפואי מורכב שמבוצע על ידי מדען המחתרת, סט רות', מושתל בגוף ביוני של חייל-על שנגנב מבסיס נאצי על ידי חברי המחתרת, ובכך חייו ניצלים. בלאזקוביץ' מתבקש לאחר מכן לבחור עזר טקטי המתאים לגופו החדש.

חלק 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שבלאזקוביץ' קיבל גוף חדש הוא איננו תלוי יותר בחליפת השריון ולכן נקודות החיים והשריון המקסימליות שלו חוזרות ל-100 (בדומה למשחק הקודם).

בלאזקוביץ' מתבקש על ידי גרייס ווקר להתגנב לגטו שהוקם בחורבות העיר ניו אורלינס על מנת לגייס משם את חברי המחתרת המקומית המונהגת על ידי קומוניסט שתיין בשם הורטון בון. במהלך המבצע הם מתגלים על ידי ה-Ausmerzer ומצליחים להימלט ממלתעותיו בעור שיניהם, על כן גרייס הוגה תוכנית ללכידת המבצר המעופף ושימוש בו כבסיס לשחרור אמריקה כולה. על פי מידע שהתקבל מסיגרון, המבצר מוגן על ידי מערכת הגנה אוטומטית בשם ODIN, והצפנים הנדרשים על מנת לקבל שליטה על המערכת נמצאים בתוך הבסיס החדש של מפקדת הצבא הנאצי על כוכב נוגה. בלאזקוביץ' מחליט להסתנן לשם בתחפושת של שחקן שהגיע לאודישן עבור סרט בבימויו והפקתו של לא פחות מאשר אדולף היטלר[7], המתואר במשחק כאדם ישיש ביותר ולא יציב נפשית הסובל מפרנויה, דמנציה ופרקינסון. לאחר שהוא צולח את האודישנים, הוא מצליח לגנוב את הצפנים ולחזור לכדור הארץ, שם מארגנים עבורו חברי המחתרת מסיבת הפתעה לרגל יום הולדתו.

ביום שלאחר מכן מוציאים חברי המחתרת את תוכניתם אל הפועל. גרייס, סיגרון ופרגוס/וויאט מסיחים את דעת מערכת ההגנה בעוד שבלאזקוביץ' ואניה חודרים למבצר המעופף ומנטרלים את מערכות ההגנה שלו, ובכך משיגים שליטה עליו. הם משתמשים בו על מנת לאתר את פראו אנגל המתראיינת לאולפן טלוויזיה בקליפורניה, ובלאזקוביץ' חודר לאולפן וקוטל את פראו אנגל בגרזן בשידור חי. חברי המחתרת מתאספים על מנת להכריז על המהפכה האמריקנית השנייה, ובסצנה שאחרי הכתוביות מציע בלאזקוביץ' נישואין לאניה.

המשחק אינו מסתיים לגמרי לאחר מכן; לשחקן ישנה לאחר מכן אפשרות להשתמש במכונת האניגמה שעל הצוללת כדי לפענח קודי אניגמה (שכאמור לעיל, נאספים מקצינים נאציים אותם השחקן הורג במהלך המשחק) ולתרום למהפכה האמריקנית השנייה על ידי חיסול בכירים נאצים.

פיתוח והוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

וושינגטון תחת כיבוש נאצי - אנדרטת וושינגטון ברקע. מפתחי המשחק ציינו כי הם הסתקרנו מהצגתה של ארצות הברית, מייצגת החירות בעולם, כנתונה תחת שלטון טוטליטרי.

מנהל הקריאייטיב של MachineGames, ינס מאתיס, ציין כי הוא "הסתקרן" מהצגתה של ארצות הברית, אשר לדבריו "נוסדה על עקרונות החירות והחופש", כנתונה לשלטון טוטליטרי, ובמהלך עבודת הפיתוח, ביקרו חברי צוות הפיתוח במקומות אייקוניים בארצות הברית וחקרו מאורעות וכן מקומות אשר היו מזוהים עם שנות ה-60 בארצות הברית לרבות תהלוכות ומזללות (דיינרים), ונהנו מכך[8]. צוות הפיתוח השתדל להפוך את האויבים למאתגרים יותר ומאיימים יותר עבור שחקנים[3]. למעלה מ-100 שחקנים ומדובבים[9] השתתפו בהפקת המשחק אשר תנועותיהם הוקלטו באמצעות טכנולוגיית לכידת תנועה במשך כולל של כ-40 שעות[10]. כמו כן, צוות ההפקה של המשחק היה מעוניין להעמיק עוד יותר את דמותו של הפרוטוגוניסט, בי. ג'יי. בלאזקוביץ', על מנת לגרום לשחקנים להזדהות איתו; הסצנה בתחילת המשחק בה פציעותיו של בלאזקוביץ' מאלצות אותו להיות מרותק לכיסא גלגלים, ולמרות זאת מתעקש להמשיך ולהילחם, הייתה חביבה במיוחד על צוות הפיתוח כיוון שלטענתם דבר זה מנציח את כוח הרצון החזק של בלאזקוביץ[9].

המשחק פותח תוך כדי שימוש במנוע הגרפי id Tech 6 שפותח במקור על ידי id Software ושימש קודם לכן את המשחק דום משנת 2016. לטענת המפתחים, המעבר למנוע חדיש יותר היה פועל יוצא של הטכנולוגיות, תכונות המשחקיות והאנימציות שהיה עליהם ליישם, שדרשו שינוי כיוון מוחלט לעומת המשחק הקודם אשר השתמש ב-id Tech 5. קוד המקור של מנוע המשחק עבר שינויים משמעותיים כאשר השינוי המשמעותי ביותר היה השמטת התמיכה בממשק התכנות הגרפי OpenGL לטובת תמיכה בממשק Vulkan בלבד - קוד המקור של דום 2016 כלל תמיכה גם ב-OpenGL וגם ב-Vulkan. כמו כן, בנו המפתחים מודל תלת-ממדי מלא עבור גופו של בלאזקוביץ', אשר ניתן לראות אותו גם ממבט גוף ראשון[9].

הוצאה לאור והמחלוקת בעקבות הקמפיין השיווקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיזר למשחק נחשף בתערוכת E3 של שנת 2016[11], והמשחק הוכרז רשמית בתערוכת E3 של השנה שלאחר מכן שהתקיימה ביוני 2017.

אף על פי שהמפתחים ציינו כי לא התכוונו בעבודתם לרמוז לאירועים פוליטיים, מספר מבקרים טענו כי המשחק מציג אירועים המציגים את הימין האמריקני באור שלילי כאשר לטענתם יש אירועים בעלילת המשחק המקבילים לאירועי עליית האלט-רייט בארצות הברית ובמיוחד לאחר אירועי עצרת איחוד הימין בשארלוטסוויל שבמהלכה התרחש פיגוע דריסה בו נהרג אדם אחד[12], וכן כלל עקיצות מוסתרות שכוונו כנגד דונלד טראמפ. כך לדוגמה, ציוץ בטוויטר הרשמי של סדרת המשחקים כלל את המילים "Make America Nazi-free again" כמעין רמז לאירועי המשחק, אך גם כפרפרזה על סיסמת הבחירות בה השתמש טראמפ - "Make America Great Again" - שמהווה את תמצית האידאולוגיה שלו[13]. כרזה אחרת כללה את הסיסמה "Not my America" כהפנייה לעלילת המשחק בה אמריקה נשלטת על ידי הנאצים - וסיסמה זו שימשה קודם לכן את מחנה מתנגדיו של טראמפ שהתנגד למדיניותו[14]. מנהל מחלקת השיווק של בת'סדה, חברת ההוצאה לאור של הזיכיון, מסר כי המשחק "לא נוצר על מנת לשמש כקול מחאה כנגד האירועים האלו, כיוון שאף אחד - גם לא בבת'סדה וגם לא ב־MachineGames - לא יכלו לחזות אירועים שכאלו". היינס ציין כי אין בכוונתו לשנות את תוכן המשחק, או הרחבות עתידיות למשחק, בעקבות אירועים אלו[15].

כנגד הביקורת שהוטחה בפני קמפיין שיווק המשחק מטעם גורמים בימין ותומכי טראמפ שטענו שהמשחק משרת את השמאל האמריקני ומציג את הימין באור שלילי, ענה היינס כי "הטענה כי הנאצים גרועים ולא אמריקניים אינה נוגעת אלינו, ואין בכוונתנו לדאוג להיות בצד הנכון של ההיסטוריה או לא"[15] ו-"אנשים שלא מעוניינים לשחרר את העולם מהרצח והשנאה שממיט המשטר הנאצי, כנראה לא מעוניינים מלכתחילה לשחק ב-Wolfenstein"[16].

המשחק יצא לאור בסופו של דבר ב-27 באוקטובר 2017 למחשב האישי, ולקונסולות פלייסטיישן 4 ו-Xbox One. גרסה עבור נינטנדו סוויץ' הוכרזה, יחד עם גרסה לסוויץ' של דום 2016, בכנס של נינטנדו שהתקיים באוקטובר 2017 עם תכנון להוציא את הגרסה לאור ב-2018[17], וזו אכן יצאה ב-29 ביוני 2018.

צינזור המשחק בגרמניה וישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסת המשחק ששווקה בגרמניה עברה צנזורה כבדה במסגרתה הוסרו כל הסמלים והאזכורים הקשורים לנאציזם עקב החוק הגרמני האוסר על הצגת סמלים נאציים. עם זאת, לאחר התיקון לחוק שהתיר שימוש בסמלים נאציים לצורך מחקרי או אומנותי בשנת 2018, הוציאה בת'סדה לאור בגרמניה את הגרסה הבינלאומית שאינה כוללת צנזורה, אך אינה מכילה ממשק ודיבוב בשפה הגרמנית, כאשר גם הגרסה הלא מצונזרת וגם הגרסה המצונזרת שכוללת את השפה הגרמנית ממשיכות להמכר[18]. עד שנת 2020, המשחק הוסתר מהחנויות המקוונת של פלייסטיישן וסטים בישראל[19]. ההגבלה הוסרה ללא הודעה רשמית מהגורמים.

בנובמבר 2017, שלושה ישראלים הוציאו לאור משחק דפדפן סאטירי בתגובה לצנזור המשחק בשם "Wolfenstäche: The New Censorship". לטענתם, מפיצת המשחק בת'סדה יכלה לאתגר את החוק הגרמני המיושן בקלות, ושהיא "מעלבה את הקהל הישראלי".[20][21] המשחק זכה להד תקשורתי רחב בארץ ובעולם ולכ-40 אלף כניסות[22].

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

Wolfenstein II: The New Colossus Original Game Soundtrack
עטיפת הפסקול
עטיפת הפסקול
עטיפת הפסקול
פסקול מאת מיק גורדון ומרטין סטיג אנדרסן
יצא לאור 16 במרץ 2018
סוגה פסקול של משחקי וידאו
שפה אנגלית (רצועה אחת) וגרמנית (רצועה אחת)
אורך 2:31:18
הפקה Bethesda Softworks
כרונולוגיית אלבומים של מיק גורדון
DOOM Original Game Soundtrack
(2016)
Wolfenstein II: The New Colossus Original Game Soundtrack
(2018)
DOOM Eternal Original Game Soundtrack
(2020)

פסקול המשחק הולחן על ידי המלחין האוסטרלי מיק גורדון, אשר הלחין גם את הפסקול של המשחק הקודם בסדרה ואת הפסקול של דום 2016 שיצא שנה קודם לכן וזכה לשבחים רבים, וכן על ידי מלחין דני "צעיר" יחסית בשם מרטין סטיג אנדרסן, אשר הלחין את הפסקול של המשחק Inside[23]. בעבודה על הפסקול נעזרו גורדון ואנדרסן במוזיקאים נוספים דוגמת פרדריק תורדנדל, הגיטריסט של להקת המטאל השוודית משוגע, וכן בפדרו קמצ'ו אשר עבד על הפסקול למשחק Star Citizen. בדומה לפסקול המשחק הקודם, גם פסקול זה מתאפיין בסאונד תעשייתי עם השפעות מהרוק והמטאל.

הפסקול יצא לאור ב-16 במרץ 2018 לפלטפורמות הזרמת המדיה השונות ואורכו הכולל הוא כשעתיים ו-31 דקות.


Wolfenstein II: The New Colossus Original Game Soundtrack
מס' שםלחן משך
1. Blitzmensch!   1:15
2. The Executioner מרטין סטיג אנדרסן 2:25
3. The New Colossus מיק גורדון 5:22
4. Commander of the Ausmerzer מרטין סטיג אנדרסן 4:01
5. Reich Between the Eyes מיק גורדון 3:58
6. Oh, Caroline מיק גורדון 3:13
7. Nuked Manhattan מרטין סטיג אנדרסן 3:35
8. Der Zitadelle מיק גורדון 3:25
9. Amazing Grace מיק גורדון 1:51
10. Right Trigger Warning מיק גורדון 7:18
11. Hatching the Plan מיק גורדון 1:11
12. Strawberry Milkshake מרטין סטיג אנדרסן 0:44
13. Space Aliens מרטין סטיג אנדרסן 2:06
14. Rocket Trains and Lizard Faces מיק גורדון 4:29
15. Blazko Kill the Nazis מיק גורדון 3:47
16. On Fire מרטין סטיג אנדרסן 4:45
17. Die Glocke מרטין סטיג אנדרסן 5:09
18. Area 52 מרטין סטיג אנדרסן, פרדריק תורדנדל 4:02
19. Mesquite, Texas מיק גורדון 5:57
20. Frau Engel מרטין סטיג אנדרסן 7:26
21. Deteriation מרטין סטיג אנדרסן 1:30
22. Zofia מיק גורדון 1:16
23. Twins מיק גורדון 2:09
24. The Kreisau Circle מיק גורדון 3:01
25. New Orleans Burning מרטין סטיג אנדרסן, פרדריק תורדנדל 4:35
26. Muddy Waters מיק גורדון 2:47
27. Terror-Billy's Gonna Getcha מיק גורדון 3:11
28. Horton Hears a Revolution מיק גורדון 3:57
29. Nazi Punks, Gtfo מיק גורדון 5:21
30. Anya מיק גורדון 2:45
31. Gettin' ready מיק גורדון 1:20
32. ...and Other Things מיק גורדון 2:56
33. Lontano מרטין סטיג אנדרסן 8:09
34. Like a Walrus מיק גורדון 5:01
35. Venus מרטין סטיג אנדרסן 7:50
36. Sehnsucht מרטין סטיג אנדרסן 3:11
37. V-a-L-H-a-L-L-A מיק גורדון 2:31
38. Surprise! (Get Them Before They Get You) מיק גורדון 2:38
39. Sunset for Humanity מיק גורדון 3:45
40. Der Zerstörer מיק גורדון 3:29
41. Change over Day Die Käfer[24] 3:40
משך כולל:
2:31:18

חבילות הרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלוש חבילות הרחבה, שכונו "The Freedom Chronicles" ("יומני החופש"), יצאו לאור על ידי בת'סדה במהלך 2018. ההרחבות מציגות שלושה פרקי עלילה נוספים, המתרחשים מנקודת מבט של דמויות שונות המצטרפות למאבק המזוין בנאצים, ופותחו על ידי MachineGames בשיתוף עם Escalation Studios.

  • The Adventures of Gunslinger Joe (הרפתקאות "ג'ו האקדוחן"): יצאה לאור ב-14 בדצמבר 2017. עלילת ההרחבה עוסקת בשחקן פוטבול אפרו-אמריקני שכינויו "ג'ו האקדוחן" ונודע בכוחו הפיזי הרב. ג'ו נלקח למעצר על ידי הנאצים לאחר שאולץ להשתתף במשחק פוטבול כנגד קבוצה ארית וניצח אותם, ומגלה שאביו נלכד על ידי הקצין הנאצי רודריק מץ, המתכנן להשתמש בנשק-על חללי המבוסס על אנרגיית השמש ומכונה Sonnengewehr (רובה-שמש) על מנת להשמיד את המערב התיכון ולשים קץ לתנועת ההתנגדות[25].
  • The Diaries of Agent Silent Death (יומני הסוכנת "המוות השקט"): יצאה לאור ב-30 בינואר 2018. ג'סיקה וליאנט הבריטית שרתה כסוכנת חשאית ב-OSA תחת שם הקוד "המוות השקט", אך נאלצה להמלט לברזיל לאחר שהנאצים רצחו את בעלה, ג'ק. שנים לאחר מכן, בזמן חופשה בריו דה ז'ניירו, מקבלת ג'סיקה מכתב מסתורי המורה לה להתנקש בחייהם של שלושה בכירים נאציים שהיו מעורבים במות בעלה[26].
  • The Deeds of Captain Wilkins (מעשיות קפטן ווילקינס): יצאה לאור ב-12 במרץ 2018. קפטן ג'רי ווילקינס, ותיק מלחמת העולם השנייה, אולץ להמלט ממולדתו לאחר שהנאצים הפגיזו את ניו-יורק בנשק גרעיני. שנים לאחר מכן, מקבל ווילקינס הודעה מסתורית המורה לו לחזור לאמריקה, ולחדור למתקן צבאי נאצי המצוי באלסקה על מנת לעצור את פיתוחו של נשק העל "רובה-השמש"[27].

ההרחבות זכו לביקורות מעורבות המבקרות את הסיפור הדל, עיצוב המפות, ואת השלבים שלטענת המבקרים חוזרים על עצמם[28].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן כללי, המשחק זכה לביקורות חיוביות למדי על פי אתר סיכום הביקורות Metacritic, כאשר הממוצע עומד על 86 לגרסת המחשב[29], 87 לגרסת הפלייסטיישן[30], 88 לגרסת האקסבוקס[31] ו-79 לגרסת הסוויץ'[32].

אתר הגיימינג Destructoid העניק למשחק ציון של 8 מתוך 10 וקבע כי המשחק מהווה "מאמץ מרשים עם כמה בעיות ניכרות שמעכבות אותו. לא ידהים את כולם, אבל שווה את הזמן ואת הכסף"[33]. אנדי הארטופ מ-GamesRadar+ העניק לו 4.5 מתוך 5 כוכבים וקבע כי המשחק "מציע אקשן חלקלק, שפע של מראות מרהיבים, והמון דמויות שכיף ליצור איתם אינטראקציה. העלילה אמנם רחוקה מלהיות מושלמת, ולעיתים השלבים משעממים למדי, אבל בסך הכל מדובר במשחק חובה"[34]. אתר IGN העניק למשחק ציון של 9.1 מתוך 10, כאשר הביקורת טוענת כי המשחק מציע שילוב טוב בין חוויית משחק יריות מצוינת לבין סיפור כתוב בצורה נפלאה ומשוחק בצורה טובה[35]. הביקורות הפושרות יותר, דוגמת זו של אתר Vgames אשר העניק למשחק ציון של 7 מתוך 10, ציינו לשלילה את חוסר האיזון בין רמות הקושי, ההגבלה על נקודות החיים בחלקו הראשון של המשחק, מערכת ההתגנבות והחוסר בקרבות בוס[36].

מגזין הבידור Entertainment הניו-יורקי כלל את המשחק במקום העשירי ברשימת "המשחקים הטובים ביותר של 2017"[37], וכך עשה גם אתר Polygon אשר מיקם אותו גם כן במקום העשירי ברשימת "50 המשחקים הטובים ביותר של 2017"[38]. GamesRadar+ דירג את המשחק במקום השמיני ב "רשימת 25 המשחקים הטובים ביותר של 2017"[39], בעוד Eurogamer דירג את המשחק במקום ה-20 ברשימת "50 המשחקים הטובים ביותר של 2017"[40]. EGMNow גם דירג את המשחק במקום ה-5 ברשימת 25 המשחקים הטובים ביותר של 2017[41].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת פרסים ומועמדויות ל-Wolfenstein 2: The New Colossus
שנה פרס קטגוריה תוצאה סימוכין
2017 טקס פרסי "ג'ויסטיק הזהב" ה-35 הביצוע הטוב ביותר במשחק וידאו (עבור המדובב בריאן בלום) מועמדות [42]
פרסי המשחקים 2017 משחק הפעולה הטוב ביותר זכייה [1]
הבימוי הטוב ביותר מועמדות
הסיפור הטוב ביותר מועמדות
הביצוע הטוב ביותר (עבור המדובב בריאן בלום) מועמדות
פרס טיטניום משחק הפעולה הטוב ביותר זכייה [43]
משחק השנה מועמדות
האינטרפרטציה הטובה ביותר מועמדות
2018 פרסי המשחקים של ניו-יורק 2018 הכתיבה הטובה ביותר זכייה [44]
משחק השנה מועמדות
המוזיקה הטובה ביותר במשחק וידאו מועמדות
השחקן הטוב ביותר במשחק וידאו (עבור המדובב בריאן בלום) מועמדות
פרסי בחירת מפתחי המשחקים ה-18 הסיפור הטוב ביותר מועמדות [45]
פרס באפט"א ה-14 עבור משחקי וידאו הסיפור הטוב ביותר מועמדות [46]
פרס ובי 2018 משחקי פעולה מועמדות [47]
פרסי D.I.C.E ה-21 הישג יוצא דופן בהלחנה מוזיקלית מועמדות [48]
הישג יוצא דופן בסיפור מועמדות
משחק הפעולה של השנה מועמדות
16th Annual Game Audio Network Guild Awards הדיאלוג הטוב ביותר מועמדות [49]
היצירה האינסטרומנטלית הטובה ביותר (עבור הקטע Lontano) מועמדות
פרס משחקי הווידאו האיטלקי משחק השנה מועמדות [50]
הסיפור הטוב ביותר מועמדות
הדמות הטובה ביותר (בי. ג'יי. בלאזקוביץ') מועמדות
פרס האקדמיה הלאומית למבקרי משחקי וידאו ה-17 משחק פעולה זכייה [51]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Wolfenstein 2: The New Colossus בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 The Game Awards 2017 Winners Headlined By Zelda: Breath Of The Wild's Game Of The Year, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Charlie Hall, Wolfenstein 2: The New Colossus starts off with BJ Blazkowicz in a bad way, Polygon, ‏2017-06-14 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ 1 2 3 Gary Steinman, Wolfenstein II: The New Colossus – Gunning For Freedom, bethesda.net (באנגלית)
  4. ^ Enigma codes | Collectibles - Wolfenstein II: The New Colossus Game Guide, Gamepressure.com (באנגלית)
  5. ^ Michael Gardiner, Wolfenstein II Mein Leben mode impossible?, keengamer, ‏2017-11-09
  6. ^ במסגרת ההיסטוריה החלופית של העולם בסדרת המשחקים, מלחמת העולם השנייה הסתיימה ב-1948 כאשר גרמניה הנאצית הטילה פצצת אטום על ניו-יורק.
  7. ^ היטלר מדובב כאן על ידי השחקן הגרמני נורמן וייסר, אשר גילם בעברו דמות של חייל נאצי בסרט רשימת שינדלר.
  8. ^ Gary Steinman, Wolfenstein II: The New Colossus – America Under Siege, bethesda.net (באנגלית)
  9. ^ 1 2 3 How Machine Games envisioned an America overtaken by Nazis in Wolfenstein II: The New Colossus, VentureBeat, ‏2017-06-19 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Wolfenstein II: The New Colossus - PS4 Gameplay Interview | E3 2017, נבדק ב-2021-10-05
  11. ^ Andrew GoldfarbUpdated: 2 May 2017 5:19 pmPosted: 13 Jun 2016 3:50 am, E3 2016: Bethesda Teases Wolfenstein: New Colossus - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-10-05
  12. ^ pm, Jonathon DornbushUpdated: 18 Oct 2017 7:16 pmPosted: 18 Oct 2017 6:46, Wolfenstein 2's Marketing Purposely Leans Into Real-World Events - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-10-05
  13. ^ Adi Robertson, Wolfenstein II turns killing Nazis into uplifting political commentary, The Verge, ‏2017-11-02 (באנגלית)
  14. ^ 'NOT MY AMERICA': Video game maker releases powerful ad for Wolfenstein II: The New Colossus, Business Insider Australia, ‏2017-10-06 (ב־Australian English)
  15. ^ 1 2 Social Commentary in 'Wolfenstein II' Marketing, Not Game - Rolling Stone, web.archive.org, ‏2017-10-16
  16. ^ Eric Bangeman, The most talked-about stories on Ars Technica in 2017, Ars Technica, ‏2017-12-25 (באנגלית אמריקאית)
  17. ^ Christopher Grant, Wolfenstein 2: The New Colossus and Doom coming to Nintendo Switch, Polygon, ‏2017-09-13 (באנגלית אמריקאית)
  18. ^ Gameswirtschaft, Wolfenstein 3D: Bundesprüfstelle hebt Indizierung auf, GamesWirtschaft.de, ‏2019-11-22 (ב־)
  19. ^ ארז רונן, ‏איפה Wolfenstein? מדריך לגיימר המבולבל, באתר ‏מאקו‏, 29 באוקטובר 2017
  20. ^ Leif Johnson, Bethesda Won't Sell 'Wolfenstein II' in Israel, So Israeli Developers Made a Game About It, Vice, ‏30 בנובמבר 2017
  21. ^ ארז רונן, ‏ישראליים התעצבנו שהם לא יכולים לשחק בוולפנשטיין - ויצרו וולפנשטיין משלהם, באתר ‏מאקו‏, 28 בנובמבר 2017
  22. ^ אתר למנויים בלבד שגיא כהן, משחק על מחסל נאצים צונזר? ישראלים פיתחו משחק מחאה, באתר "ידיעות אחרונות", 3 בדצמבר 2017
  23. ^ Wolfenstein 2’s soundtrack just quietly appeared on YouTube, PCGamesN (באנגלית בריטית)
  24. ^ להקה בדיונית הקיימת במשחק, פרודיה על "הביטלס"
  25. ^ Javy Gwaltney, Is Wolfenstein II's The Adventures Of Gunslinger Joe Worth Playing?, Game Informer (באנגלית)
  26. ^ Wolfenstein 2: The Diaries of Agent Silent Death is unleashed with new trailer, VideoGamer.com, ‏2018-01-30 (באנגלית אמריקאית)
  27. ^ Robert Purchese, Wolfenstein 2's The Deeds of Captain Wilkins DLC comes out tonight, Eurogamer, ‏2018-03-12 (באנגלית)
  28. ^ Javy Gwaltney, Wolfenstein II's Freedom Chronicles DLC Is A Dud, Game Informer (באנגלית)
  29. ^ Wolfenstein II: The New Colossus, Metacritic (באנגלית)
  30. ^ Wolfenstein II: The New Colossus, Metacritic (באנגלית)
  31. ^ Wolfenstein II: The New Colossus, Metacritic (באנגלית)
  32. ^ Wolfenstein II: The New Colossus, Metacritic (באנגלית)
  33. ^ Review: Wolfenstein II: The New Colossus, Destructoid, ‏2017-10-30 (ב־Canadian English)
  34. ^ Andy Hartup, Wolfenstein 2: New Colossus review: “Be bold, in this boldest of games, and you’ll have a blast”, gamesradar, ‏2017-10-30 (באנגלית)
  35. ^ am, Dan StapletonUpdated: 30 Oct 2017 1:34 pmPosted: 28 Oct 2017 1:17, Wolfenstein 2: The New Colossus Review - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-10-05
  36. ^ ביקורת - Wolfenstein II: The New Colossus, באתר Vgames.co.il
  37. ^ Morales, Aaron; Abrams, Natalie (29 December 2017). "The Year's Best Games". Entertainment Weekly. גיליון מס' 1496–97. עמודים 92–94
  38. ^ Polygon Staff, The 50 best games of 2017, Polygon, ‏2017-12-18 (באנגלית אמריקאית)
  39. ^ GamesRadar staff (22 בדצמבר 2017). "The best games of 2017: Page 2". GamesRadar+. נבדק ב-25 במרץ 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  40. ^ Eurogamer staff (29 בדצמבר 2017). "Eurogamer's Top 50 Games of 2017: 20-11". Eurogamer. נבדק ב-31 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  41. ^ EGM staff (31 בדצמבר 2017). "EGM's Best of 2017: Part Five: #5 ~ #1". EGMNow. נבדק ב-13 בינואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ Rachel Weber, The Legend of Zelda: Breath of the Wild scores big at the 35th Golden Joystick Awards presented with OMEN by HP, gamesradar, ‏2017-11-17 (באנגלית)
  43. ^ Titanium Awards | Fun & Serious Game Festival 2017 | English Site, web.archive.org, ‏2018-03-22
  44. ^ Complete list of winners of the New York Game Awards 2018 - AXS, web.archive.org, ‏2018-06-18
  45. ^ Alex WawroBloggerJanuary 05, 2018, Breath of the Wild & Horizon Zero Dawn lead GDC 2018 Cho, Game Developer, ‏2018-01-05 (באנגלית)
  46. ^ BAFTA names What Remains of Edith Finch its best game of 2017, Destructoid, ‏2018-04-12 (ב־Canadian English)
  47. ^ Winners Archive | The Webby Awards, web.archive.org, ‏2018-06-16
  48. ^ Game Of The Year Nominees Announced For DICE Awards, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  49. ^ 2018 G.A.N.G. Awards Winners, Game Audio Network Guild (באנגלית אמריקאית)
  50. ^ Italian Video Game Awards, web.archive.org, ‏2018-03-21
  51. ^ Mario wins GOTY; Horizon wins 7 | National Academy of Video Game Trade Reviewers Corporation, web.archive.org, ‏2019-01-12