גראנד מוף טארקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גראנד מוף טארקין
שם סרט "מלחמת הכוכבים - פרק 4: תקווה חדשה"
"רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים"
תוכנית טלוויזיה "מלחמת הכוכבים: המורדים"
"מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים"
הופעה ראשונה מלחמת הכוכבים - פרק 4: תקווה חדשה
הופעה אחרונה רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים
יוצרים ג'ורג' לוקאס
גילום הדמות פיטר קשינג
גאי הנרי (אחרי מותו של קרשינג)
מידע
שם אמיתי וילהאף טארקין
גיל 64
תאריך לידה 64 BBY
גזע אדם
מין זכר
מקצוע מושל ומפקד כוכב המוות
שיוך האימפריה הגלקטית
מומחיות טקטיקות והנהגה
חבר בקבוצה האימפריה הגלקטית
תאריך פטירה 0 BBY
מקום פטירה כוכב המוות עריכת הנתון בוויקינתונים
סיבת המוות שהה בכוכב המוות ונהרג בהשמדתו
דמויות קשורות
חברים דארת' ויידר,
הקיסר פלפטין
אויבים ברית המורדים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גראנד מוף טארקין הוא דמות בדיונית ביקום של הסרט "מלחמת הכוכבים" (1977) ונבל בו. תפקידו ביקום זה הוא מפקד הכוחות הקיסריים, מושל ומפקד כוכב המוות מהקמת האימפריה הגלקטית ועד מותו בקרב על יבין.

שמו האמיתי היה ווילהוף טארקין. טארקין מתואר כאכזרי, קר רוח וחסר רחמים, דבר שעזר לו להתקדם בסולם הפיקוד.

דמותו של טארקין גולמה בידי השחקנים פיטר קאשינג במהלך הסרטים הקלאסיים, ובידי גיא הנרי (עליו הולבשו פניו של קאשינג) בסרט "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת המשובטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן טארקין הופיע לראשונה במלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים כשפגש את אובי ואן קנובי ותלמידו הצעיר אנקין סיקייווקר, שלימים יהפוך לעמיתו דארת' ויידר בעת שהשניים, בצוותא עם אסוקה טאנו הצילו את חייו מידי הבדלנים. הוא עזר להם להיחלץ מכוכב כלשהו. עקב עובדה זו, יש המעריכים כי טארקין היה מודע לזהותו האמיתית של דארת' ויידר ולעובדה כי הוא בעצם אביר הג'דיי הצעיר שפגש בו פעם. טארקין שירת בצבא הרפובליקה במלחמת המשובטים ולקראת סופה, כבר כאדמירל טארקין, נטל חלק במשפטה של אסוקה טאנו, שהואשמה ברצח וחבלה במקדש הג'די, דבר אשר נעשה, למעשה, על ידידתה, בריס אופרי, אשר התגלתה על ידיו של אנקין סקייווקר ונאסרה לאחר מכן. קשיחותו של טארקין באה לידי ביטוי במשפט כאשר הוא דרש, ללא פרשות כי יוטל עונש מוות על הפדוואן טאנו, זאת לאחר שהביא לסילוקה בבושת פנים משורות מסדר הג'דיי.

לא ידוע הרבה מעבר לכך על אודותיו בתקופה זו בחייו.

בנקמת הסית'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנקמת הסית' מופיע טארקין לקראת הסיום כשהוא משוחח עם הקיסר פלפטין על רקע כוכב המוות הנשקף מחלון ספינת החלל, מספר רגעים לפני שתלמידו החדש של הקיסר, דארת' ויידר, ניגש אליו.

לאחר הקמת האימפריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר נפילת הרפובליקה והפיכתה לאימפריה, הקיסר פלפטין חיפש, מתוך הכוח הפיקודי הקיים, אנשים שיוכל לעבוד איתם ויהיו נאמנים לו ולדרכו. קור רוחו, חוסר הרגש, ליבו העשוי מאבן, נחישותו, החלטיותו ואכזריותו של טארקין סייעו לו לקבל מיד מעמד גבוה אצל הקיסר החדש כ"מוף טארקין", מעין ראש כוחות הצבא הקיסרי. במהלך אירועי הספר הקאנוני "טארקין" חברו טארקין וויידר במשימה משותפת להשמדת תא מורדים וחשפו בוגד משורות האימפריה. על כך קודם טארקין לדרגה מיוחדת- "גראנד מוף". כפי שמתואר בספר הקאנוני "Catalyst", הקמת תחנת החלל האימתנית, כוכב המוות, הופקדה בידיו של המנהל קרניק, עוד בימים שקדמו להקמת האימפריה באמצעות ידידו משכבר הימים, גיילן ארסו. גיילן נמלט מקרניק אחרי שגילה כי הוא עובד למען נשק מסוכן ועל כישלונו זה הורד המנהל בדרגה ונושל מהאחריות כעל כוכב המוות, אך המשיך לפתח אותו ולנהלו בפועל. על רקע זה התפתחה בינו ולבין טארקין יריבות עמוקה ועוינות גלויה לעין, כשטארקין לא חושש לחבל במאמצי האימפריה הכלליים על מנת לפגוע בתדמיתו של קרניק. טארקין, ויידר, כמו גם שורה גנרלים ואדמירלים הרכיבו את המטות המשולבים של האימפריה. טארקין היה למושל החלל הלא נודע (שלו הקיסר ייחס משמעות רבה מהצפוי), לצד מושלים נוספים בדרגת מוף- ביניהם אירהינדה פרייס- בת בריתו של האדמירל ת'רון מהסדרה המצוירת, המורדים. היות שעמד בראש המטות המשולבים וכיהן בדרגה הגבוהה הקיימת בצבא הקיסרי, היה טארקין למפקד העליון של הצבא בפועל (למעט הקיסר פלפטין עצמו)

במלחמת הכוכבים: המורדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה נראה טארקין לראשונה כשהוא מגיע אל מערכת לות'ל לתחקר את השרה טואה ושני מפקדים קיסריים על כישלונם בשמירת הסדר על הכוכב בעת היעדרה של המושלת פרייס. הוא טוען בביטחון כי חבורת המחבלים על לות'ל (צוות רוח הרפאים) לא יכולה להיות מונהגת בידי ג'דיי, כיוון שכולם מתו. טארקין נותן פקודה לחוקר הגדול להוציא את שני המפקדים להורג וממשיך לעבוד בצמידות עמו, עם הסוכן קאלוס ודארת' ויידר.

בעונה השלישית הוא נראה בשיחה עם הסוכן קאלוס והאדמירל קונסטנטין על התרחבות המרד כנגד האימפריה, בעיקר בסקטור של לות'ל. המושלת פרייס מציגה לעמיתיה את ת'רון שקודם לאחרונה לדרגת גראנד אדמירל ובידיו מופקדת האחריות לחסל את המרד המתפתח.

בפרק הסיום של העונה, "שעת אפס", טארקין נראה כשהוא משוחח עם ת'רון על דיכוי המרד ודורש לתפוס את מנהיגיהם בחיים. ת'רון מסכים בחוסר רצון אך למרות ניצחונו החד משמעי בקרב על אטולון, הוא כושל במשימה זו.

ברוג אחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים טארקין מופיע מספר פעמים במהלך הסרט (כדמות ממוחשבת לחלוטין שנוצרה על ידי CGI) ונודע כמושל טארקין בלבד בעוד שאורסון קרניק הוא מנהל פרויקט כוכב המוות. ניכר כי בין השניים ישנה עוינות גלויה והם מתחרים על ליבו של הקיסר כשטארקין נמצא מעל קרניק בסולם הפיקוד. קרניק מנהל מאבק כושל בקבוצת המורדים אשר גונבת את תוכניות כוכב המוות ונפצע קשות על הכוכב סקאריף. טארקין פוקד על כוכב המוות לירות על הכוכב ובכך הורג את כל המורדים ואת קרניק עצמו. לאחר אירועים אלו, ׁשמובילים ישירות לאירועי פרק 4: תקווה חדשה, טארקין מקבל אחריות בלעדית על כוכב המוות.

אירועי תקווה חדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארקין הוא הנבל הראשי, ביחד עם דארת' ויידר, בסרט "מלחמת הכוכבים - פרק 4: תקווה חדשה".

במהלך שנת 0 BBY על פי כרונולגיית מלחמת הכוכבים, היה טארקין מפקדו העליון של צבא האימפריה, שני רק לקיסר עצמו. הוא היה מפקד כוכב המוות, נשק אימתני המסוגל להשמיד כוכבים שלמים.

במהלך האירועים נתפסה הנסיכה ליאה אורגאנה מאולדראן בחשד שגנבה את תוכניות כוכב המוות וכי היא משתפת פעולה עם המורדים. לאחר שכל ניסיונות החקירה נכשלו, הורה טארקין להוציאה להורג. לאחר שנודע כי המילניום פלקון נתפסה בשדה המגנטי של כוכב המוות, דארת' ויידר העריך שהם הגיעו על מנת להחזיר לנסיכה את התוכניות הגנובות ושכנע את טארקין להמתין עם ההוצאה להורג בטענה ש"ייתכן ויש לנו עדיין שימוש בה". ההמתנה פתחה את חלון ההזדמנות ונתנה זמן יקר שאיפשר להאן סולו ולוק סקייווקר הצילו אותה.

לאחר בריחתם מכוכב המוות, נמסרו התוכניות לידי פיקוד המורדים ובה בעת בסיסם התגלה וכוכב המוות החל להתקרב על מנת להנחית עליהם מכה אחרונה. המורדים שלחו את כל כוחם לתקוף את הכוכב. למרות שהקרב נראה אבוד, העובדה כי החלליות הקטנות חומקות מאש הטורבו-לייזרים והטייסים גוברים על טייסי האימפריה, גרמה להחלטה שיש סכנה לשלמות כוכב המוות. אחד מהמפקדים ניגש אל טארקין בטענה ש"נשקפת סכנה" לכוכב המוות ושאל האם להכין את חלליתו להמראה. טארקין המופתע מהשאלה סירב בתוקף להתפנות מכוכב המוות (מה שבדיעבד היה מציל את חייו) והעריך כי הם מגזימים בהערכותיהם. לאחר שלוק סקייווקר השתמש ב"כוח" על מנת לכוון את טיליו אל נקודת התורפה של כוכב המוות, כוכב המוות התפוצץ וכך טארקין נספה יחד עם מעל למיליון חיילים סדירים. לאחר מותו, דארת' ויידר החליף אותו כמפקד העליון של צבא האימפריה.

דמותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גראנד מוף טארקין היה אדם נערץ ביותר. הוא זכה לכבוד מלכים מהקיסר פלפטין עצמו שהתרשם עמקות מאכזריותו וכישרונו של טארקין. הוא זכה לכבוד הנדיר, לפקד אפילו על דארת' ויידר האימתני. טארקין היה ידוע בכישרונו הצבאי הרב, קור רוחו, החלטיותו, ליבו המאובן, חוסר רחמיו ואף אכזריותו מחד, וביהירותו וזלזולו ביריבו מאידך. טארקין היה מחושב וקר מזג, וראיה לכך היא הרגע בו פנתה אליו הסנאטורית הנסיכה ליאה אורגאנה ואמרה כי "זיהתה את צחנתו מהרגע שבו הובאה לבסיס". עלבון זה העלה על פניו של טארקין חיוך מזלזל וזחוח ולא גרם לו להתרגשות כלשהי.

טארקין היה אכזר. כאשר רצה להראות לנסיכה ליאה, ממנהיגות ברית המורדים, את הכוח של כוכב המוות הוא בחר לעשות זאת על כוכב הבית שלה, אולדראן, גם כאשר גילתה לו, לכאורה, שבסיס המורדים ממוקם על דנטואין בטענה ש"דנטואין מרוחק מדי" וכך גרם למותם של מיליארדי תושבי הכוכב רק כדי לבחון את עוצמת הנשק.

לאחר שהתברר כי הנסיכה שיקרה לגבי מיקום בסיס המורדים, טארקין הורה להוציאה להורג ללא היסוס, למרות מעמדה הרם.

יחסו לכוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

טארקין נודע בבוז העמוק שרחש ל"כוח". הוא התייחס אליו בביטול כלא יותר מדת פגאנית עתיקה. טארקין האמין כי האמונה ב"כוח" חייבת להיעלם ובטח בעליונותה הצבאית של האימפריה. הוא אמנם הכיר בקיומו של ה"כוח", עקב ידידותו עם דארת' ויידר ושירותו כקפטן במלחמת המשובטים תחת פיקודם של ג'דיי שונים, אך סבר כי יש לזנוח דת זו. הוא טען בביטחון כי הג'דיי נכחדו וויידר הוא "השריד האחרון לדת העתיקה הזו". הוא האמין שאובי ואן קנובי (שאותו הכיר במהלך מלחמת המשובטים) מת מפאת גילו, אך ויידר ענה לו כי אל לו לזלזל ב"כוח". ציטוט זה מעלה תהיות בהתחשב בעובדה שטארקין עצמו היה מבוגר מאובי ואן במספר שנים, אך ייתכן כי לא ידע את גילו המדויק. שורה זו מעידה על כך שהאימפריה הייתה בטוחה כי ראש מסדר הג'דיי, מאסטר יודה, מת במהלך הקמתה. כמו כן, יש הסוברים שטארקין היה מודע לזהותו האמיתית של אדונו כאדון אפל של הסית' כיוון שהוא שלט ביד רמה באימפריה ודארת' ויידר נשמע לו ללא שאלות והיסוס. טארקין, במוחו המבריק, לא ראה סיבה לציות מוחלט של ויידר לקיסר אלא אם כן הוא מאסטר הסית' שלו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]