מנדלוריאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנדלוריאן
Madalorian
קוספליי של בובה פט
קוספליי של בובה פט
הופעה ראשונה מלחמת הכוכבים - פרק 2: מתקפת המשובטים
יוצרים ג'ורג' לוקאס
נתונים
טריטוריית מגורים סקטור מנדלור
עיר בירה מנדלור

מנדלוריאן, או פשוט המנדלוריאנים הם אנשים בדיוניים, הקשורים לכוכב הלכת מנדלור בזיכיון מלחמת הכוכבים שיצר ג'ורג' לוקאס. הם הופיעו לראשונה בסרט "האימפריה מכה שנית" כקבוצה של "מפקדי-על" משוריינים לבנים. הרעיון התפתח לדמות של צייד ראשים בשם בובה פט. אף על פי שפט אינו מנדלוריאן מאחר שהוא מוריד את קסדתו בפני אחרים, בניגוד לדת המנדלוריאנית, אלא רק לובש שריון מנדלוריאני, הפופולריות שלו עוררה השראה למספר נרחב של עבודות על מנדלוריאנים במדיה אחרת בקאנון מלחמת הכוכבים ובמדיה שאינה קאנונית, כולל ספרים, קומיקס, סדרות טלוויזיה ומשחקי וידאו שונים.[1]

בסדרות הטלוויזיה "מלחמת המשובטים", "המורדים" ו"המנדלוריאן" התרחב הידע של מנדלוריאנים עם הצגת דמויות נוספות תוך ביסוס המנדלוריאנים לא כ"גזע או מין זר", אלא כמוצא אתני (באחד מפרקי "המנדלוריאן", מנדו מסרב להוריד את נשקו בקרבת הג'אוות בטענה שנשקים הם חלק מהדת שלו) מובהק של בני אדם מכוכב הלכת מנדלור ועולמות אחרים (מנדלוריאנים שמגיעים מעולמות אחרים הם לעיתים צאצאים של מנדלוריאנים או אסופים [foundlings], ילדים שאומצו על ידי מנדלוריאנים ואומנו בדרכיו של מנדלור הגדול); מאוחדים באמונה משותפת עם מסורת לוחמת חזקה. המאפיין התרבותי המובהק ביותר שלהם הוא שריונם, המצויד לעיתים קרובות בתרמילי ריחוף ובקסדות, ועשוי ממתכת הידועה בשם בסקר, בדומה לאלה המשמשים את בובה פט ואביו ג'נגו פט. דמות ראשית נוספת בגזע המנדלורי הוא המנדלוריאן (דין דג'ארין) מסדרת הטלוויזיה המפורסמת "המנדלוריאן".

אויבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנדלוריאנים הם לא אנשים של שלום ולכן הגיוני שהדת הזאת צברה אויבים רבים, ברשימה: מסדר הג'דיי (נלחמו במנדלור הגדול), האימפריה הגלקטית (כבשו את מנדלור וטבחו במנדלוריאנים רבים ב"טבח הגדול") ולעיתים אפילו מנדלוריאנים אחרים (כמו בדתות אחרות, גם בדת המנדלוריאן יש זרמים שונים שלעיתים מתנגשים אחד עם השני).

חוקי הדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מספר זרמים בדת המנדלוריאן.

לפי הזרם שאליו משתייך המנדלוריאן (דין דג'ארין), למנדלוריאנים אסור להוריד את קסדתם מול יצורים חיים מכל סוג שהוא, אפילו בפני מנדלוריאנים אחרים. אם יסירו את הקסדה, לא יוכלו לחבוש אותה שוב ויגורשו מהשבט.

רוב המנדלוריאנים הם ציידי ראשים מאחר שהתאמנו במגוון כלי נשק רוב חייהם. הם ידועים כלוחמים הכי טובים בגלקסיה.

לפי הזרם של בו קטאן, למנדלוריאנים מותר להוריד את קסדתם ובדרך כלל הם צובעים את השריון שלהם בגוונים שונים של כחול, סגול, ו-ורוד.

שפה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב השפה המנדלורית כפי שנוצר עבור "מתקפת המשובטים"

הצורה הכתובה של השפה המנדלורית, שיצר פיליפ מטשאן למסכי התצוגה של ספינתו של ג'אנגו פט, עבד 1, בסרט האנימציה מתקפת המשובטים,[2] הופיעה מאוחר יותר מחדש בסדרות הטלוויזיה.[3][4] המלחין ג'סי הרלין, שהיה זקוק למילים ליצירת הנעימה שרצה במשחק הווידאו קומנדו הרפובליקה מ-2005, המציא צורה מדוברת, כדי לייצג שפה עתיקה. שם השפה נקרא "מנדואה" והורחבה על ידי קארן טרוויס, מחברת סדרת הרומנים "קומנדו הרפובליקה".[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנדלוריאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Filoni, Plunket & Aron 2010.
  2. ^ "Holographic Artist: Philip Metschan". Lucasfilm. 16 ביולי 2002. אורכב מ-המקור ב-2004-10-22. נבדק ב-2016-04-23. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "The Academy Trivia Gallery". StarWars.com. Lucasfilm. נבדק ב-29 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Visions and Voices Trivia Gallery". StarWars.com. Lucasfilm. נבדק ב-18 בנובמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Bielawa, Justin (8 במרץ 2006). "Commando Composer: An Interview with Jesse Harlin". MusicOnFilm.net. אורכב מ-המקור ב-2010-01-08. נבדק ב-2016-07-13. {{cite web}}: (עזרה)