מוף גדעון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוף גדעון
Moff Gideon
מוף גדעון בפרק האחרון של העונה הראשונה
מוף גדעון בפרק האחרון של העונה הראשונה
סוג נבל-על
תוכנית טלוויזיה המנדלוריאן
יוצרים ג'ון פאברו
גילום הדמות ג'יאנקרלו אספוזיטו
מידע
סטטוס פעיל
גזע אדם
מין זכר
מקצוע

מושל במושבה מנדלוריאנית

שיוך האימפריה הגלקטית
נטייה רע
מומחיות לחימה בחרב אור, טייס קרב מצטיין, לוחמה פסיכולוגית
חבר בקבוצה האימפריה הגלקטית
סגנון לחימה סיוף בחרב אופל שהיא חרב אור שחורה
דמויות קשורות
אויבים המנדלוריאן, ברית המורדים

מוף גדעוןאנגלית: Moff Gideon) הוא דמות בדיונית בזיכיון מלחמת הכוכבים שהופיעה לראשונה בסדרת הטלוויזיה "המנדלוריאן" מבית דיסני+ והוא האנטגוניסט הראשי, מנהיג שרידי האימפריה הגלקטית. במהלך שתי העונות הראשונות, הוא מנסה ללכוד את הילד הצעיר הרגש לכוח, גרוגו, שמוגן על ידי הדמות הראשית של הסדרה, המנדאלוריאן, דין דג'ארין.

גדעון מגולם על ידי ג'אנקרלו אספוזיטו. הוא לוהק על ידי יוצר הסדרה ג'ון פאברו, שעבד בעבר עם אספוזיטו בכמה פרויקטים. גדעון מצטייר כאיש מסוכן ועז אשר, "נראה שהוא יודע הכל על כולם"[1][2] ואינו מהסס להרוג מישהו כדי להשיג את מבוקשו, כולל אנשיו שלו.

דמותו של מוף גדעון התקבלה בחיוב על ידי סוקרים ואוהדים. אספוזיטו היה מועמד לפרס אמי בקטגוריית שחקן אורח מצטיין בסדרת דרמה על הופעתו כגדעון.

סיפור רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוף גדעון הוא האנטגוניסט הראשי בסדרה "המנדלוריאן". פרטים מעטים על סיפור הרקע שלו טרם נחשפו. בעבר היה פעיל בלשכת הביטחון האימפריאלית, זרוע מודיעין סמויה ומשטרה חשאית של האימפריה הגלקטית. לפני אירועי "המנדלוריאן" מילא גדעון תפקיד ב"טיהור הגדול", מבצע לחימה לדיכוי תרבות המנדלוריאנית, שהביא לכך שרבים מהם נהרגו והניצולים התפזרו ברחבי הגלקסיה. גדעון יודע מידע על הדמות הראשית של התוכנית, המכונה גם "המנדלורי", כולל זהותו, בשל תפקידו ב"טיהור". המונח "מוף" הוא תואר לפקיד בכיר באימפריה שכיהן כמושל מגזר ספציפי של שטח עבור האימפריה. השימוש הראשון בו מתוארך לסרט "מלחמת הכוכבים" המקורי (1977), בעיקר עם הדמות גרנד מוף טרקין, אף על פי שהמילה "מוף" לא משמשת באותו סרט והדמות רק מזוהה בתואר זו בכותרות הסיום.

חייו של גדעון השתנו בצורה דרסטית לאחר נפילת האימפריה והוא הפך לאדון מלחמה שהוביל את שריד האימפריה שלו. כפי שהדמות קארה דיונה מצהירה, האמונה הרווחת היא שמוף גדעון הוצא להורג בגין פשעי מלחמה לפני תחילת הסדרה. במהלך הסדרה מנסה גדעון ללכוד את גרוגו, היצור הידוע גם בכינוי "הילד", אם כי הסיבה שהוא רוצה אותו טרם נחשפה למעט העובדה שהיא קשורה לניצול דמו. רגע לפני הופעתו של גדעון בסדרה, הוא שיגר את כוחותיו לחיסול שבט המנדלורים בכוכב נווארו לאחר שגילה את נוכחותם שם במהלך הפרק השלישי בעונה הראשונה.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנדלוריאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדעון הופיע לראשונה בפרק 7, הפרק הלפני אחרון של העונה הראשונה של המנדלוריאן. הוא מופיע כשהוא יוצר קשר עם "הלקוח", פעיל מסתורי של האימפריה הפועל להשגת גרוגו עבור גדעון. הלקוח נפגש עם צייד הראשים גריף קארגה ועמיתתו קארה דיונה בקנטינה על כוכב הלכת נווארו. הוא מתרשם שגריף הביא אליו את גרוגו, יחד עם המנדלוריאן הכלוא, שניסה להגן על גרוגו מפני האימפריה. בפועל, גרוגו לא נמצא איתם והמפגש הוא מלכודת שמסודר על ידי המנדלוריאן ובני בריתו כדי להרוג את הלקוח ואת חיילי הסער שלו. כאשר גדעון יוצר קשר עם הלקוח במהלך הפגישה, הלקוח מבטיח לו שגרוגו בחזקתו. מוף גדעון מציע שזה לא המקרה ואז מורה לטייסת חיילי הסער שלו לפתוח באש לעבר הקנטינה ולהרוג את הלקוח ואת חייליו. לאחר מכן, הקנטינה מוקפת בצבא ומוף גדעון מנחית את מפציץ ה-TIE המתוקן שלו מחוץ לבניין ומודיע למנדלוריאן, קארה וגריף שהוא רוצה את גרוגו.

גדעון חוזר בפרק סיום העונה, בו הוא מדבר עם המנדלוריאן וחבריו מחוץ לקנטינה, בדרישה למסור לו את גרוגו. הוא נואם בפניהם ואומר "יש לכם משהו שאני רוצה. אתם עשויים לחשוב כי יש לכם מושג מה נמצא בחזקתכם, אך אין זה כך. תוך מספר רגעים, זה יהיה שלי. יש לזה (גרוגו) משמעות רבה יותר עבורי, ממה שאי פעם תדעו". מסתבר שגדעון יודע פרטים רבים על השלושה ופונה למנדלוריאני בשמו האמיתי, דין דג'ארין, כשזו הפעם הראשונה שהשם נחשף בסדרה. כאשר הדרואיד IG-11 מגיע לסייע למנדלוריאן ובני בריתו, מתפתח קרב יריות קצר בינם לבין חיילי הסער. במהלך קרב זה, גדעון פוגע במחולל חשמל בקרבתו של דג'רין שגורם לפיצוצו וכמעט הורג את המנדלוריאן. המנדלוריאן וחבריו נמלטים מהאימפריה, אך גדעון משיג ותוקף אותם עם מפציץ ה-TIE. כשהכל נראה אבוד, המנדלוריאן משתמש בתרמיל הריחוף שלו כדי לעוף אחריו ולתקוף את גדעון, הוא מצליח לגרום לפיצוץ ה-TIE, מה שמאפשר למנדלוריאן ובעלי בריתו להימלט. בסצנה האחרונה של הפרק והעונה, נחשף גדעון שרד את ההתרסקות, והוא מפלס את דרכו מההריסות על ידי שימוש בדארקסייבר, חרב אור עם להב שחור שהיא חרב עתיקה בעלת משמעות סמלית עמוקה למנדאלורים.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק 11 (שהוא הפרק השלישי בעונה השנייה), גדעון יוצר קשר עם קפטן ספינת תובלה קיסרית על הירח טראסק, שהיה במצור של המנדלוריאן וקבוצת הלוחמים מנדלורים אחרים בראשותה של בו-קטאן קריז, שמעוניינת בנשק על הספינה על מנת לשחרר את מנדאלור ולהחזיר לעצמה הדארקסייבר שבידי גדעון. גדעון מורה לקפטן לרסק אותה על סיפונה. המנדלוריאנים מצליחים למנוע את ריסוק הספינה שניות לפני פגיעתה במים ובו- קטאן זוכה לאישוש מהקפטן לכך שהמוף גדעון מחזיק בדארקסייבר.

הסבר אפשרי לתוכניותיו של גדעון עם גרוגו ניתן בפרק 12, שם, תוך כדי חקירת הבסיס האימפריאלי האחרון על נווארו לפני השמדתו, מאנדו, גריף, קארה ובן לווייתם מיתרול עדים לניסויי שיבוט שבוצעו על ידי מדענים בשירות האימפריה, בראשות דוקטור פרשינג (שהופיעה לראשונה בעונה 1). הניסויים קשורים בדמו של גרוגו, שלו כמות המידיכלוריאנים הגדולה ביותר בנמצא (לדברי ד"ר פרשינג) וכמו כן במתנדבים שעליהם נערך הניסוי שנכשל. גדעון מופיע בסוף הפרק, כשהוא עומד בחדר מלא בדרואידים הקרויים "חיילי אופל" (Dark Troopers) על סיפון הספינה שלו, כאשר נודע שהמנדלוריאן עדיין מחזיק ברשותו את גרוגו וכי הוצב מתקן ביות על הספינה, כמתוכנן. בפרק 14, גדעון עוקב אחר המנדלוריאן על כוכב הלכת טיית'ון (Tython) ושולח שתי ספינות צבאיות לתפוס את גרוגו. בעוד שמאנדו, בובה פט ופנק שאנד שאיחדו כוחות נאבקים בהם, הם אינם מצליחים למנוע מארבעה מחייליו האפלים של גדעון לחטוף את גרוגו. עם גרוגו בתאו, מוף גדעון מגיע אליו וצופה כיצד הילד משתמש בכוחותיו שלו על מנת להשליך ולחנוק שני שני שני חיילי סער שהופקדו לשמור עליו. גדעון נראה מרוצה מיכולותיו המרשימות של גרוגו ומכך ששימוש בכוח מתיש אותו. הוא מורה להמם אותו ומתכונן לקחת אותו לד"ר פרשינג כדי להשלים את עירוי הדם.

בפרק 15, מוף גדעון מקבל הודעה מוקלטת מדין דג'ארין, בה הוא חוזר על דברי האיום של גדעון עצמו מהעונה הראשונה. המוף צופה בה באי- נוחות בציפייה לקרב.

בפרק 16 (פרק הסיום של העונה השנייה), מאנדו, לצד בו- קטאן, קוסקה ופנק שאנד נוחתים על ספינתו של גדעון, אשר מזהה את התוקפים ויודע כי מטרתו של המנדאלוריאני היא החזרת הילד לחיקו בעוד שהוא עצמו מטרה לבו- קטאן, המעוניינת להורגו, לרשת את חרב האופל ולשלוט על מנדאלור. גדעון מקדים תרופה למכה, חומק מגשר הפיקוד לתסכולה של בו- קטאן ומתגלה על ידי מאנדו בתאו של גרוגו כשחרבו מונפת מעליו. לאחר חילופי דברים, גדעון, באישיתיו בערמומית, מעמיד פנים כי אין לו עוד צורך לילד וכי הוא "רואה את הקשר" בינו שלבין מאנדו וגורם לו להאמין כי הוא מוכן לשחררו. מיד לאחר מכן מוף גדעון תוקף את מאנדו עם חרב האופל אך שריון הבסקאר של מאנדו מגן עליו. לאחר קרב קצר, מאנדו גובר על גדעון באמצעות חנית הבסקאר שלו. גדעון המובס מובל אל גשר הפיקוד, שם הוא מתגרה הן במאנדו, שהוא כעת בעליו החוקיים של חרב האופל ובעל הזכות לשלוט במנדאלור והן בבו- קטאן שעליה כעת להילחם במאנדו ולזכות בחרב על מנת לשלוט. חיילי האופל תוקפים את גשר הפיקוד כשאר כוונתם להרוג את כולם למעט גדעון וגרוגו אך כאשר נראה כי הכל אבוד, לוק סייווקר מגיע לספינה ומשמיד את כל חיילי האופל. גדעון, המבחין במתרחש על צגי המחשבים, נתקף חרדה ומחליט להרוג את הילד. משהוא נכשל ומאויים על ידי שוביו, כשהוא יודע כי בחוץ מפלס את דרכו לגשר הפיקוד הג'די אשר (למיטב ידיעתו של גדעון) אחראי למותם של ויידר ושל הקיסר, הוא מחליט להתאבד. קארה דיון הודפת מידיו את נשקו ומעלפת אותו. גורלו של גדעון לאחר אירועים אלו אינו ידוע.

אפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

This guy is a fierce guy. You have a great amount of expectations surrounding his appearance because we don’t know whether he's good or bad. The universe has fallen. Someone is trying to put it back together. Is it an organization? Is it a government? What is it? Is it a militia? Who is this person, who seems to know everything about everyone? We have a bit of a mysterious character, but once you see him and you get to know him, you’ll be intrigued by how he wields his power.
הבחור הזה הוא בחור עז. יש לך ציפיות רבות סביב הופעתו כי אנחנו לא יודעים אם הוא טוב או רע. היקום נפל. מישהו מנסה להחזיר את זה. האם זה ארגון? האם זו ממשלה? מה זה? האם זו מיליציה? מיהו האדם הזה, שנראה שהוא יודע הכל על כולם? יש לנו אופי מסתורי מעט, אך ברגע שתראה אותו ותכיר אותו, אתה מסתקרן מאיך שהוא מפעיל את כוחו.

ג'יאנקרלו אספוזיטו, המגלם את הדמות.

מוף גדעון הוא אדם מסוכן ועז[1][3] שלא מהסס לפגוע או להרוג מישהו כדי להשיג את מבוקשו. אף על פי שהוא מוביל שריד מהאימפריה הגלקטית, גדעון מודה בחופשיות שהוא פועל מתוך האינטרס האישי שלו[4] ובגמר העונה הראשונה של "המנדלוריאן" הוא מצהיר במפורש בפני המנדלוריאנים ובעלי בריתו שהם אינם יכולים לסמוך עליו וכי הוא יהרוג את כולם בשמחה. גדעון אינו מהסס להרוג את אנשיו כאשר הם נכשלים בו[5] או אפילו בגלל מטרדים בלבד, כמו כאשר הם מפריעים לו.[6] ערמומי, מאיים ולא סלחני,[7] גדעון נחוש ביותר להשיג את יעדיו[8] והוא מוכן להקריב את חיי אנשיו כדי להשיג את גרוגו.[9] המוטיבציה שלו להשיג את גרוגו נראית אישית, שכן הוא אומר למנדלוריאן: "זה בעל משמעות עבורי יותר ממה שאי פעם תדע".[10][11][12]

גדעון הוא אסטרטג צבאי חזק[13] ולמרות נפילת האימפריה עדיין מפעיל את השלטון,[11] מפקד על מספר ניכר של כוחות האימפריה, כולל אנשים, ציוד וספינות חלל.[14] סטפני דוב דווילסון מ-Heavy.com ציינה כי בעוד שרבים מחיילי הסער שנותרו במהלך העונה הראשונה עטו שריון מלוכלך, אך הכוחות שבפיקודו של גדעון היו בעלי שריון חדש, המשקף את השפעתו של גדעון.[15] דרך הקשר שלו בעבר עם הלשכה לביטחון אימפריאלי, היה לגדעון גישה למידע רב של מודיעין מסווג, וכתוצאה מכך הוא בקיא ביותר בנושאים שלא היו ידועים לרוב הדמויות האחרות בסדרה.[16] ג'אנקרלו אספוזיטו אמר כי הדמות "כאילו יודעת הכל על כולם",[17] כפי שמוצג בגמר העונה הראשונה, כשהוא מגלה שהוא מכיר את שמותיהם ופרטיהם הביוגרפיים של המנדלוריאן, קארה דיונה וגריף קארגה ורמז כי לדמות יש מקור מידע מהימן.[9] בנוסף, בפרק הסיום של העונה השנייה הוא אומר למנדו: "עצה חברותית, תצא מנקודת הנחה שאני יודע הכל."

אספוזיטו דחה סיווגים פשוטים של גדעון כדמות "טובה" או "רעה",[12] וציין כי הוא מנסה להחזיר את היציבות לגלקסיה בעקבות נפילת האימפריה.[18][19] אספוזיטו הרגיש שגדעון הופך ל"מעין שומר העם" לאחר שקיעתה של האימפריה, בניסיון להשליט סדר בזמן חסר חוק, ניתן היה לראות בדמות "מושיע".[7][20] אספוזיטו אמר על מוף גדעון: "האם הוא טוב? האם הוא רע? אנחנו לא יודעים. אנו כן יודעים שהעולם זקוק למישהו שיחבר אותו מחדש." הוא הרגיש שהעמימות המוסרית הזו חלה במיוחד על העולם האמיתי בזמן שפורסמה הסדרה באומרו: "מנהיגים המפגינים סוג של כוח פגום מכיוון שיש להם עדיין רעיונות שהם רוצים להביע בעצמם; אנחנו בעולם הזה עכשיו." לגדעון יש חזון לעתיד ותחושת סדר אישית חזקה,[21][13] אחד העקרונות המניעים של האימפריה, הייתה בגישה מיליטריסטית לשיטור הגלקסיה שגדעון גם מאמץ.

כמה מבקרים הציעו כי גדעון עשוי לנסות באופן פעיל לחקות את דארת' ויידר, אחת הדמויות המרכזיות בזיכיון שהיה סוכן מיוחד של האימפריה.[10][5][22] אישיותו והתנהגותו של גדעון נושאים דמיון גם לוויידר, כולל נטייתו להוציא להורג אנשים המאכזבים אותו. קווין מלרוז מאתר Comic Book Resources ציין גם כי התרסקות קרבית ה-TIE של גדעון לקראת סיום גמר העונה הראשונה דומה לסצנת הסיום של ויידר בסרט מלחמת הכוכבים המקורי, כאשר חללית הקרב TIE המתקדמת שלו מיורטת ונשלחת לשייט בחלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מוף גדעון באתר הוויקיה של מלחמת הכוכבים, Wookieepedia

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Baysinger, Tim (17 בדצמבר 2019). "'Mandalorian': Giancarlo Esposito Would Rather We Not Make Any Assumptions About Moff Gideon". TheWrap. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Esposito, Giancarlo. "Conan: Giancarlo Esposito". Conan. TBS.
  3. ^ Kirby, Meaghan (27 בדצמבר 2019). "The Mandalorian season finale recap: Mando and Moff Gideon face off". Entertainment Weekly. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Hannemann, Emily (27 בדצמבר 2019). "'The Mandalorian' Comes Full Circle in 'Redemption' (RECAP)". TV Insider. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 Melrose, Kevin (27 בדצמבר 2019). "The Mandalorian Season 1's Surprising Final Scene, Explained". Comic Book Resources. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Keane, Sean (27 בדצמבר 2019). "The Mandalorian season finale recap: Baby Yoda gets into wild action in episode 8". CNET. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 Saavedra, John (27 בדצמבר 2019). "Star Wars: The Mandalorian - Who Is Moff Gideon?". Den of Geek. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Evans, Kiki (23 בינואר 2020). "The Mandalorian Characters Sorted Into Their Hogwarts Houses". Screen Rant. נבדק ב-23 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ 1 2 Pearson, Ben (20 בינואר 2020). "'The Mandalorian': Giancarlo Esposito Hints at Why Moff Gideon Wants Baby Yoda". Film/. נבדק ב-24 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ 1 2 Dumaraog, Ana (4 בינואר 2020). "The Mandalorian Theory: Moff Gideon Wants To Become The New Darth Vader". Screen Rant. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ 1 2 Hedash, Kara (19 בדצמבר 2019). "The Mandalorian Reveals REAL Season 1 Villain: Moff Gideon Explained". Screen Rant. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  12. ^ 1 2 Gallagher, Caitlin (18 בדצמבר 2019). "Moff Gideon Captured Baby Yoda On 'The Mandalorian' But His Motives Are Still Unclear". Bustle. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  13. ^ 1 2 Joest, Mick (23 בספטמבר 2019). "Why The Mandalorian's Giancarlo Esposito Thinks Moff Gideon Is So 'Exciting'". CinemaBlend. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ Trumbore, Dave (29 באוקטובר 2019). "New 'The Mandalorian' Trailer, Explained: Blurrgs, Battle Droids & Amban Phase-Pulse Blasters". Collider. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  15. ^ Dwilson, Stephanie Dube (18 בדצמבר 2019). "Moff Gideon on 'The Mandalorian': Background, Theories & Predictions". Heavy.com. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  16. ^ Prudom, Laura (15 בינואר 2020). "The Mandalorian Episode 8 Review". IGN. אורכב מ-המקור ב-31 בדצמבר 2019. נבדק ב-24 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ Itzkoff, Dave (29 באוקטובר 2019). "Giancarlo Esposito Didn't Get to Keep His 'Star Wars' Weapons". The New York Times. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  18. ^ Schremph, Kelly (5 בדצמבר 2019). "Giancarlo Esposito's 'Mandalorian' Character Moff Gideon Is A "Big Player" In The Galaxy". Bustle. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  19. ^ Jackson, Matthew (24 בינואר 2020). "Giancarlo Esposito teases Moff Gideon's dark plans for Baby Yoda in The Mandalorian". SyFy. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  20. ^ Topel, Fred (29 ביולי 2019). "'The Mandalorian': Giancarlo Esposito's Character Could Be a Gangster or "a Savior" [Exclusive]". Film/. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  21. ^ Seemayer, Zach (22 בספטמבר 2019). "Giancarlo Esposito Opens Up About 'Exciting' Role in 'The Mandalorian' (Exclusive)". Entertainment Tonight. נבדק ב-25 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  22. ^ Bundel, Ani (18 בדצמבר 2019). "Who Is Moff Gideon On 'The Mandalorian'? Here's What To Know About The Commander". Elite Daily. נבדק ב-26 בינואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)