זבנג!

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זבנג)
זבנג!
דמויות מ"זבנג!"
דמויות זבנג
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
מידע קומיקס
יוצר אורי פינק
סוגה הומור
תקופת פרסום מקורית 17 באוגוסט 1987 – עדיין מופיע
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפת המקור עברית
מספר הספרים 26 ספרים בסדרת "זבנג!"
9 ספרי "זבנג אישי"
6 חוברות "דיאט זבנג"
http://www.zbengweb.co.il/

זבנג! היא סדרת קומיקס שבועית הומוריסטית ישראלית, המיועדת בעיקר לבני נוער. יוצר הסדרה הוא הקומיקסאי אורי פינק, אשר כותב ומאייר בעצמו את כל פרקי הסדרה לאורך כל השנים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומיקס התפרסם לראשונה במגזין הנוער "מעריב לנוער" ב-17 באוגוסט 1987 וזכה להצלחה[1]. עד מהרה התרחב המדור מעמוד אחד למספר עמודים בכל גיליון, והפך לחלק הפופולרי ביותר של השבועון. לעיתים קרובות כלל הקומיקס פרודיה על מאמרים בחלקים האחרים של העיתון. הקומיקס הכיל לרוב סיפור עלילה אשר מתחיל ונגמר באותו הגיליון ושורת מחץ מצחיקה בריבוע האחרון. עלילת פרקי הסדרה מתמקדת לרוב בחיי היום-יום של נער מתבגר ישראלי בשם גל תיכון, ושל חבריו לכיתה הלומדים יחד בבית ספר תיכון בדיוני בתל אביב. העלילה עוסקת בין היתר בחוויות נעורים טיפוסיות בישראל וכמו כן מציגה באור הומוריסטי סטריאוטיפים על התרבות והחברה הישראלית. הדמויות מקצינות סטריאוטיפים ידועים (החנון, הבריון, מלכת השכבה, המורה המרשעת וכו')[1].

הצלחת הסדרה הובילה לאורך השנים לשיווקם של מוצרים נלווים תחת המותג "זבנג!", הכוללים בין היתר: סדרות ספרים, סדרת יומנים לתלמיד, סדרת קומיקס לילדים בשם "זבנגלה", עיתון זבנג! וסדרת טלוויזיה אשר התבססה על סדרת הקומיקס עם שינויים קלים מהמקור[2].

בינואר 2015 החל פינק לפרסם את הקומיקס "זבנג! - הדור הבא", בו הוא הפך את הדמויות הוותיקות של הסדרה להורים של הדמויות החדשות (ראו קישורים חיצוניים)[3]. אולם, החל מינואר 2016, לאחר תלונות מקוראים שאהבו את זבנג! ה"ישן", החליט פינק לאחד את דמויות זבנג! ה"ישנות" ואת דמויות זבנג! ה"חדשות" באותו מדור.

לזבנג יצאה סדרת בת בשם "הטיפולית" שעוסק בכיתה הטיפולית בתיכון ל"א.

סקירה אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"זבנג!" הוא קומיקס הומוריסטי העוסק בגיל ההתבגרות, חיי היום-יום וחוויות הנעורים של התיכוניסט הישראלי הממוצע, תוך שהוא לוקח סטראוטיפים ישראליים ואוניברסליים ומקצין אותם עד כדי גיחוך[4]. סטריאוטיפים אלו מתבטאים במגוון דמויות כגון גל התיכוניסט הממוצע, גברת זעפני המורה המרושעת, ג'ינג'י החרמן והערמומי, ירון החנון הגאון, מאיה מלכת השכבה, אשר הבריון, סתיו הגותית הדיכאונית, צחי השמן, הרצל הערס וניר הסנוב. הדמויות הפופולריות ביותר בקרב הקוראים הם גל תיכון, גברת ענוגה זעפני, רונן שגיב "ג'ינג'י", סיגל שגיא, עידו רמון וירון תיכון. דמויות אלו מופיעות ברוב הסיפורים וסביבן נסובה העלילה.

הקומיקס מצויר בסגנון חופשי-קריקטוריסטי, והפרופורציות של הדמויות אינן מחויבות לחוקי האנטומיה, דבר המשמש כאמצעי קומי (כדוגמת גופו הגדול של אשר קילר לעומת רגליו הזעירות, החזה השופע של יוספה ומאיה, לשונו הארוכה והמתפתלת של ג'ינג'י או גופה השמן של גברת זעפני).

הקומיקס רווי בשעשועי לשון ומשחקי מילים, כאשר רובם הם שיבושים של שמות ומותגים מהעולם האמיתי.

בחלק מהסיפורים הדמויות שוברות את הקיר הרביעי ומודעות לכך שהן דמויות קומיקס, ואף מנהלות אינטראקציה עם אורי פינק שמופיע בדמותו בקומיקס.

חלק מהצלחתו של פינק בקרב הקוראים נבעה מיכולתו להתחדש ולשנות את הדמויות ואת הופעתן בהתאם לאופנות המשתנות. פינק העיד כי הוא נוהג לבדוק את הדרך בה מתקבל הקומיקס בקרב בני נוער ומשנה את תוכנו בהתאם. למרות ההצלחה, ספגה הסדרה גם ביקורות מצידם של הורים ומחנכים, בין השאר לגבי עיסוק מופרז בבוז לסמכות ולמבוגרים. בריאיון לעיתון "הארץ" בפברואר 2023 הסביר פינק כי ההומור החרמני והגזעני של "זבנג!" במקור כבר "לא התאים לאקלים הנוכחי, ובגלל שעיתון 'זבנג!' הוא לכל המשפחה, הבנתי שאין לזה מקום"[5].

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התלמידים בתיכון עירוני ל"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

מימין לשמאל: גל, סיגל, אשר, יוספה (לא נראית), אעישה, גילי וניר
  • גל תיכון - המתבגר הממוצע כביכול והדמות הראשית בסדרה. גל פופולרי ואהוב על כולם, אוהב לגלוש בים, מנגן על גיטרה חשמלית בלהקת הרוק "אחותי הצולעת", ובן זוגה של סיגל. יחסיהם הרומנטיים והפרידות החוזרות של גל וסיגל מהווים אלמנט עלילתי שכיח בקומיקס. חברו הטוב ביותר הוא ג'ינג'י. לגל יש אח תאום בשם ירון ואחות גדולה בשם אסנת. הוריו של גל הם רחל ויצחק. דמותו של גל מבוססת על אישיותו של גיל אולשטיין, שלמד יחד עם פינק לאורך שנות התיכון בליידי דייוויס, תל אביב, ועובד לימים כמפיק טלוויזיה. במשך שנים רבות שם משפחתו של גל לא הוזכר בספרי זבנג!, אך בספר "זבנג! הפלטינה" נחשף ששם משפחתו הוא תיכון.
  • סיגל שגיא - החברה של גל. טבעונית, פמיניסטית לוחמת, מנהיגת סניף מרצ ומהירת חימה. סיגל תלמידה מצטיינת ואהודה על חבריה. מרבית הסכסוכים בינה לבין גל מתבססים על כך שסיגל איננה מוכנה לקיים יחסי מין עם גל ומרבה להטיף לו על הלחצותיו בעניין. צבע שערה משתנה לפי מצב הרוח שלה, זאת כתוצאה מניסוי של ירון ביצירת צבע שיער ידידותי לסביבה, לאחר שלא הסכימה לצבוע את שיערה באף מספרה בטענה שהן משתמשות בצבע שיער לא ידידותי לסביבה. בדור הבא היא מפיקה של תוכניות תחקירים שנשואה לג'ינג'י ולהם יש בת אחת בשם גל. כמו כן, היא המפרנסת היחידה של הבית.
  • ג'ינג'י (רונן שגיב) - ג'ינג'י הוא חברו הטוב ביותר של גל וכן באסיסט בלהקת "אחותי הצולעת". דמותו של ג'ינג'י מתאפיינת באובססיה למין, ערמומיות ותחבולנות. הוא מתואר כדמות דוחה, מכוערת ומרושעת אך ערמומית. ג'ינג'י הוא סוטה מין המרבה להציץ לבנות במלתחות ומפנטז על סירופ שוקולד. ג'ינג'י נטפל באופן תדיר ליוספה, חברתו של אשר קילר, וכתוצאה מכך הוא חוטף ממנו מכות בתדירות גבוהה. פינק סיפר כי הדמות מבוססת באופן רופף על חברו אדום השיער רונן שגיא. הוא יצר את הדמות לאחר ששגיא הכריח אותו להוביל את חפציו כשעבר דירה. בדור הבא ג'ינג'י הוא מובטל שנשוי לסיגל ומשמש לרוב בתור הורה מלווה של בתם גל בטיולי בית הספר.
  • ירון תיכון - אחיו התאום של גל. חנון וטיפוס ירחמיאלי המתואר כמבצע ניסויים רבים במעבדה שחלקם הגדול מסתיים בתאונות שונות. חובב מדע בדיוני, ובפרט מעריץ מושבע של הסדרה מסע בין כוכבים, ונגזרותיה. בתחילה היה "תולעת ספרים" וכימאי כושל, שניסויו בכימיה מסתיימים לרוב בפיצוץ, והפך עם חלוף השנים והתפתחות הטכנולוגיה לחנון מחשבים. בזבנג! הדור הבא עובד בהייטק במפעל בסין, נשוי למאיה ולהם בן משותף, אשר קיבל את שם משפחתה של מאיה, וזאת בניגוד למנהג הנפוץ לתת לילד את שם משפחתו של האב.
  • אשר קילר - גברתן חם מזג ובעל יכולת אינטלקטואלית מוגבלת (תא מוח בודד). הבריון של התיכון, קנאי לחברתו יוספה ומרבה להרביץ לג'ינג'י ולגולן מתוך קנאתו כלפייה. מאויר כבעל פלג גוף עליון עצום ורגליים קטנות. עימותיו עם "ג'ינג'י" הם מוטיב חוזר בקומיקס, בדרך כלל כאשר זה נתפס בעיניו כמטריד את חברתו של אשר, יוספה. אף על פי שהוא מתואר כטיפש במיוחד, במספר סיפורים הוא הראה תחכום ויצירתיות נגד ג'ינג'י. בזבנג! הדור הבא נשוי לה ולהם בת משותפת, עדינה. כמו כן, הוא ויוספה הם הדמויות שעברו את השינוי הפיזי המועט ביותר.
  • יוספה רוזנבלום - חברתו השופעת במיוחד של אשר קילר, ממוצא רוסי. מוזכרת תדיר כחסרת כישרון בתחום הבישול. פעמים רבות היא אופה לאשר עוגיות אך אלה קשות מאוד, עד כדי כך שביכולתן לשבור את שיניו. בזבנג! הדור הבא היא נשואה לאשר ולהם בת משותפת.
  • מאיה שליט - פאם פאטאל בלונדינית, דוגמנית ומלכת הכיתה, מסובבת את כל הבנים על אצבעה הקטנה ומוכנה לצאת רק עם חתיכים עשירים. בספר "זבנג! 1" מתואר כיצד הייתה בעבר ילדה דחויה ומכוערת בשם איה אולם עברה מהפך תדמיתי בעזרת ניתוחים פלסטיים. דמותה של מאיה מבוססת בצורה עקיפה על דמותה של הדוגמנית הישראלית מאיה שפריר. פינק מספר כי בתקופה שחיפש דמות יפה ופופולרית לקומיקס, סיפר לו חברו - שהיה מורה של מאיה בתקופת התיכון - על התלמידה הדוגמנית, וזו נבחרה. בזבנג! הדור הבא, נשואה לירון ולהם בן משותף, אשר קיבל את שם משפחתה של מאיה.
  • ניר לה-קוסט - סנוב עשיר ונרקיסיסט. מזלזל בחבריו לכתה הנחותים ממנו במעמדם הסוציו-אקונומי, ובישראלים בכלל. נהנה מטיולים לחו"ל, בעיקר ללונדון. שונא את עידו. פינק סיפר כי הדמות מבוססת על התלמידים מנאות אפקה שלמדו בבית ספרו ונהגו להגיע כל בוקר במכוניות נוצצות ובג'ינסים ממותגים. בדור הבא הוא מנהל את חברת ההפקה שבה סיגל עובדת.
  • מרדכי "מוטי" גליל - חבר של אסנת. התחיל בתור מרדכי וודסטוק, שלקח את להקתו של גל, שנקראה "אחותי הצולעת" על שם אסנת שעיקמה את הרגל בהופעתם הראשונה, כאייטם לנוער. הזמין את עידו להשתתף בלהקה. לאחר שהלהקה יצאה להופעה - ביקש מאסנת לספר אותו על מנת להיפטר מתספורת שנות ה-60 הארוכה שבוע לפני הגיוס לצה"ל. כשהתגייס לצבא נקרא מוטי. מוטי הוא חייל קרבי בצה"ל עם מוטיבציה גבוהה, שמגיע רק מדי מספר שבתות הבייתה לאסנת, דבר שפוגע במערכת היחסים ביניהם. נהרג באחד מעיתוני זבנג! על ידי אורי פינק וחזר בגלל בקשות הקוראים בזבנג! 22.
  • יצחק "צחי" המבורגר - נער זללן ועב-בשר. המסעדה האהובה עליו היא "חומוס סבבה", מסעדת חומוס דמיונית הקיימת בקומיקס. חרף מזגו הנוח, רעבונו העז מאיים לעיתים על דמויות אחרות. כשאינו אוכל יש לו התקפות-גזים רציניות ביותר. כמו כן בכל הפעמים בזבנג! שהוא נהיה רזה, הוא הפך לחתיך ומוקד משיכה של בנות.
  • גולן פינס - בחור יפה תואר ומלך השכבה. הגרסה הגברית לדמותה של מאיה. חובב נשים וסטוצים שאוהב לגרום לבנות להתאהב בו וליפול שדודות לרגליו. קנאי כלפי אשר בגלל חיבתה של יוספה כלפיו ומפני שאשר הוא היחיד שיכול להביס אותו במכות. דמותו של גולן מבוססת על ארז כסיף, חבר של פינק ומורה באנקורי. בהופעתו הראשונה בזבנג! נקרא גולן בשם רון. הצטרף בזבנג! 3. בזבנג! הדור הבא "יצא מהארון" וחי בזוגיות עם זיו ולהם בת מאומצת בשם מרגלית (מנגלית).
  • עידו רמון - סולן להקת "אחותי הצולעת" ורוקר מגניב וקשוח. בעל אוצר מילים מוגבל - כשאינו שר בצעקות רמות, כל מה שהוא מסוגל לומר הוא "סקס, מין, רוקנ'רול!". דמותו נולדה לאחר שהקומיקסאי עידו אמין כתב על זבנג! כי אין בו מספיק סקס, סמים ורוק'נרול. בעקבות כך החליט פינק לשלב בסדרה דמות שרק הדברים האלו בראשה. עידו היה מאוהב בעבר בגברת זעפני, עקב צרחותיה הרמות, שמתחרות בצרחותיו שלו למיקרופון. הצטרף בזבנג! 4.
  • זיו אוחובסקי - מתופף בלהקת "אחותי הצולעת", הומוסקסואל. נקרא על שמו של העיתונאי גל אוחובסקי שהתלונן על אחד הסיפורים של זבנג! בו דמותו של אשר קילר מרביצה לחייל הומוסקסואל אשר שימש כבוחן בלשכת הגיוס. לא הופיע בסדרת הטלוויזיה, אך התגלם באופן עקיף בדמויותיהם של ג'ינג'י (תפקיד בלהקה) וניר (נטייה מינית). בדור הבא הוא חי בזוגיות עם גולן ולהם בת מאומצת.
  • סיוון בר-רצון - נערה בעלת יצר מין עז והתנהגות ליברלית ומתירנית. דמותה של סיוון מבוססת על אחת האסיסטנטיות של פינק, סיון בן-יוסף, אשר טענה נגד ההצגה הסטריאוטיפית בקומיקס לפיה דמויות הבנים מחפשות כל העת סקס מזדמן והבנות מבקשות תמיד להימנע ממנו.
מימין לשמאל: גולן, זיו, המנהל, אסף, שרון, גב' זעפני, הרצל, סתיו וצחי
  • גילי "מגעילי" יפה-נוף - דמות גרוטסקית של נער מכוער וזב ריר, חובב סרטי אימה ודברים מגעילים. הוא החבר של אעישה והוא מגדל כלב אכזרי. דמותו מבוססת על תלמידי הקורסים של פינק שנהגו להשכיר סרטי אימה כגון "המנסרים מטקסס" וכדומה. הצטרף בזבנג! 6. בת זוגו היא אעישה. עלה לישראל מצ'רנוביל. דמותו בתחילה הייתה בגובה של הדמויות האחרות ובהמשך, גובהו הונמך ועורו נהיה ירוק.
  • הרצל חזון - קריקטורה של דמות ה"ערס". נער שחום עור, אשר בהמשך גם מחמצן את שיערו, לבוש בבגדים צמודים ועונד גורמטים. הדמות מוצגת כיושבות תדיר על מעקה הבטיחות בצד הכביש ("ברזלים") אגב פיצוח גרעינים. אוהד את קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים. אף על פי שהוא תואם את סטיגמת הערס המזרחי, הוא ממוצא פולני, דבר אשר הוא התקשה להשלים עמו, וזאת בניגוד חד לאדישות שבה מתקבל מוצאו בקרב הדמויות האחרות. הצטרף בזבנג! 7. בזבנג! הדור הבא נשוי לסתיו, עובד בהשכרת לימוזינות ולהם יש בן משותף בשם עירד.
  • סתיו תאני - נערה גותית דיכאונית מאוד, אך חטובה ביותר והמזל מאיר לה פנים. שם משפחתה השתנה עם הזמן. היא יצאה בעבר עם ירון. מתוארת כבעלת נטיות אובדניות ומנסה להתאבד פעמים רבות. למרות כל תלונותיה מאיר לה המזל פנים פעם אחר פעם. בעבר שם משפחתה היה חרוב. הצטרפה בזבנג! 9. בדור הבא הופכת למורה להיסטוריה, כיוון ששם יש את הכי הרבה אנשים מתים, וכמו כן נשואה להרצל ולהם בן משותף.
  • שרון זליג - נערה המקפידה להיות מעודכנת בחידושי האופנה, לעיתים עד כדי גיחוך. ביכולתה לשנות את מבנה גופה כך שיתאים לטרנד התורן אותו היא מעריצה. הדמות נוצרה על ידי קוראת, במבצע בו יכלו הקוראים ליצור דמות פרי דמיונם. הדמות הפכה לדמות קבועה לאחר שנשאה חן בעיני הקוראים. נקראת על שם הקוראת שהרעיון לדמות הוצע על ידה - שרון טובה לוי. הבסיס לדמותה הוא פיקאצ'ו, מושא הערצתה הראשון. הצטרפה בזבנג! 12.
  • רון רוקפלר - טרדן כפייתי וקרצייה. מתואר כ"טחון" בכסף, כלומר: עשיר. דמותו של רון מבוססת על אסיסטנט לצביעה של אורי פינק. הצטרף בזבנג! 13. במהלך זבנג! 20 הוא הפסיק להיות טרדן בהשראת חברתו הדמיונית דיאנה סופט (פרודיה על לארה קרופט), ולאחר מכן הפך לחבר טוב של ירון. עם הזמן פיתח אישיות המשתנה מפרק לפרק, כאשר לעיתים הוא חנון ולעיתים הוא גרסה ידידותית יותר של ניר.
  • אעישה רייכל - נערה ממוצא אתיופי. רוחנית מאוד ומתעניינת בענייני הרוח והנפש, וחסידה של תורות ניו אייג' שונות. טבעונית. בן זוגה הוא גילי (בעזרת "שורש גאיה" היא גילתה שהוא קרוב מאוד ל"אמא טבע"). הדמות נוצרה כגרסה חדשה של סיון, אך לאחר שדמותה של סיון חזרה לקודמתה, אעישה נשארה והיא קיבלה שם חדש. הצטרפה בזבנג! 14.
  • אסף נתניהו - נער חסר בית אך אופטימי. מרבה לומר "סבביישן". דמותו של אסף נוצרה במסגרת תחרות לבחירת דמות חדשה מבין שלוש דמויות שהתקיימה בירחון זבנג!. שתי הדמויות האחרות היו "רינת" - הגרסה הנשית של ג'ינג'י, ו"דיאנה סופט" - החברה הדמיונית של רון. הצטרף בגיליון מספר 12 של עיתון זבנג!.

זבנג! הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 החליט אורי פינק לעדכן את זבנג!, ויצר חבורת זבנג! חדשה שהיא למעשה הילדים של חבורת זבנג! המקורית. דמויות אלו נוצרו במקור בתור "זבנג! הדור הבא":

  • גל שגיב - בתם של ג'ינג'י וסיגל. מעריצה את פיודיפאי ויוטיוברית. ברוב המדורים היא מצלמת סרטונים לערוץ שלה.
  • סטיב שליט - בנם של מאיה וירון. בעל בעיות חברתיות קשות. נראה מוזנח עם אייפון ביד. ברוב הקומיקסים לא אומר מילה, וכשהוא אומר, הוא רק מגיב "...גרנט...".
  • אביב - גיק חובב טכנולוגיה. בעל אייפון 21s. במהלך המדורים הוא מציג את האפליקציות שהוא מפתח ואת האפשרויות המיוחדות של מערכת ההפעלה ios 31.
  • מרגלית (מנגלית) פינס - הבת המאומצת של גולן וזיו. אוהבת מנגה, נשמעת כמו מנגה, מצוירת כמו מנגה.
  • מיכה רמון - הבחור המעצבן. הבן של עידו וסיוון. מבוסס על הדמות המעצבנת "אפס" שיצר ערוץ היוטיוב "suger zaza". הוא מתאר את האופי של הישראלים.
  • עדינה קילר - בתם של אשר ויוספה. דומה לגרסה צעירה של סיגל, משום שהיא אגרסיבית לכל מי שלא מסכים איתה מצד אחד, וטבעונית מצד שני.
  • עירד חזון - בנם של סתיו והרצל. בן זוגה של גל. הבחור ה"קול". בעל תספורת "פס". אוהב לשיר מזרחית.
  • ענבל - היפסטרית טבעונית. ה"ציירת" של הכתה.

החל מינואר 2016, לאחר המון תלונות זועמות מהקוראים על זה שהם אהבו את זבנג! ה"ישן", החליט לצרף את דמויות זבנג! ה"ישנות" ואת דמויות זבנג! ה"חדשות" באותו מדור. זה קרה לאחר שאביב, הפריק טכנולוגיה הכין אפליקציה שהייתה אמורה למצוא לו בת זוג. האפליקציה הביאה אותו לעתיד, ובכך שינה את רצף הזמן והפך את זבנג! למדור שמשלב את שני הזמנים, ושניהם עכשיו כבני נוער.

משפחתו של גל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חנה/שרה/רחל תיכון (לשעבר רשף) - אימם של גל, ירון ואסנת. מתוארת כפולניה סטריאוטיפית. אמא דאגנית וצובעת את שיערה באופן אובססיבי, שם משפחתה הקודם הוא רשף. בזבנג! הדור הבא היא סבתו של סטיב.
  • יצחק תיכון - אביהם של גל ירון ואסנת. עיראקי הגאה מאוד במורשתו, ומנסה, ללא הצלחה יתרה, להנחיל אותה לילדיו. לעיתים חם מזג, אך אדיש רוב הזמן. בזבנג! הדור הבא הוא סבו של סטיב.
  • אסנת תיכון - אחותם הגדולה של גל וירון. היה לה חבר חייל בשם מוטי, אשר אותו הרג פינק בירחון זבנג!. מתוארת כמתקשה להוציא רישיון נהיגה, אף על פי שבחלק מהסיפורים היא כן נוהגת, ובאחד הסיפורים אפילו מתקבלת (זבנג! 6). בזבנג! הדור הבא מוצגת כדודתו של סטיב וגיסתה של מאיה.

סגל המורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ענוגה זעפני - מורתם המרושעת של גל וחבריו, ידועה לרוב כ"גברת זעפני". מתוארת כשמנה ומכוערת ולובשת תמיד שמלה ירוקה. זעפני היא מורה סטריאוטיפית, המטילה שיעורי בית רבים ומנהלת את שיעוריה בצעקות רמות. מתוארת כדמות מטילת אימה וסאדיסטית, כל התלמידים מפחדים ממנה פחד מוות. בדור הבא היא המחנכת של הדור הבא של זבנג!.
  • המנהל זבולון חרצואלי - מנהל התיכון העירוני אשר תקוע בשלב הילדות. חובב סרטים מצוירים ואוהב לשחק בבובות של גיבורי על. דמותו מבוססת על דמותו של עורך מעריב לנוער לשעבר, אמנון בי-רב. פינק חיפש דמות של מבוגר שמתעסק כל הזמן בשטויות של ילדים ומשום כך בחר באמנון. פינק תכנן לחסל את הדמות שלו בין זבנג 13 לזבנג 14 (תקופת המהפכה), אך ירד מהרעיון בעקבות הביקורות הצוננות כלפי המהפכה.
  • גברת חדוה זעמון - המורה המחליפה. גברת זעמון היא למעשה גרסה פחות מוקצנת של גברת זעפני. יצאה לגמלאות ב"זבנג! הדור הבא".
  • אבישי - המורה להתעמלות של גל וחבריו. קשוח מאוד. היה חבר של שרון זליג. דמותו מבוססת על אבישי, המורה להתעמלות של פינק מחטיבת הביניים.
  • גברת תשוקתי - המורה לספרות אשר גולן וג'ינג'י מאוהבים בה. בסדרת הטלוויזיה משמשת כמורה למין.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גרשון זעפני - בעלה הנרצע והפחדן של גברת זעפני. בני הזוג מתוארים לעיתים כעוסקים ביחסי מין סאדומזוכיסטיים.
  • נגה כנען - נערה כהת עור עם שיער מקורזל ומשקפיים. חברה של סיגל אשר לא הוגדרה כדמות קבועה בזבנג! עקב חוסר פעילות שוטף. שם משפחתה הוזכר חד פעמית בסיפור "רישיון לערוק" מזבנג! 3.
  • שוורצה תיכון - כלבתו החדשה של גל לאחר שכלבו נזק מת, המבוססת על כלבתו החדשה של אורי פינק. בהמשך, הוחלפה בסנדי.
  • סנדי תיכון - כלבתו החדשה של גל לאחר ששוורצה מתה, אשר מבוססת על כלבתו הנוכחית של אורי פינק.
  • שי - נער דתי, פעיל ימין קיצוני. היה החבר של סיגל במשך זמן מה, לאחר שזו נפרדה מגל.
  • אייל גליל - אחיו הקטן של מוטי. מרבה לעשות שטויות ולהציק לגל. אורי מספר שדמותו של אייל מבוססת על בן דודו אייל.
  • עצניה - הכפילה המתנחלת של סיגל. הופיעה לראשונה בסיפור "מלחמת אחיות" מזבנג! 25 בזמן תקופת ההתנתקות.
  • אחמד - המנהל והמלצר של מסעדת חומוס סבבה.
  • טלי - אחותו הגדולה של ג'ינג'י. פקידה בצה"ל.
  • גארי - המאבטח העצבני והמרושע של תיכון ל"א. דמות זו נוצרה במקור על ידי גארי אהרונוב. (הצטרף בגיליון מאי 2016 של עיתון זבנג)

דמויות שנהרגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נזק - כלבתו של גל. דמותה מבוססת על כלבתו של פינק. עקב מות כלבתו של אורי, היא נהרגה בזבנג! 4 בסיפור שצויר רובו בשחור-לבן. הוחלפה עם הזמן בכלבה שוורצה, המבוססת גם היא על כלבתו החדשה של פינק.
  • מרדכי "מוטי" גליל - חבר של אסנת. הוא מופיע בדרך כלל כחייל הנצחי שמבקר בחופשה שקיבל בין קו לקו בשירות הקרבי שלו. מוטי נהרג בין זבנג! 16 ל-17 (עיתון זבנג) לאחר שנמחץ תחת ילדים אלימים בבית הספר, ושם משפחתו הוזכר באופן חד פעמי במותו. דמותו חדלה מלהופיע מבלי לדעת מה עלה בגורלו, עד לסיפור "גזר פינק מוות" בזבנג! 17 שלמעשה הציג לראשונה שמוטי עלה לגן העדן של דמויות הקומיקס שנהרגו, שם הדמות הראשונה שראה היא האחות נייטינגרעפס שנהרגה מעט לפניו. לאחר בקשות חוזרות ונשנות מצד הקוראים הוחלט להחזיר את מוטי לחיים לאחר זמן קצר בזבנג! 22, בו הוצג סיפור מותו של מוטי ומאוחר יותר בספר הסתבר שלא מת אלא כפיל שלו.
  • פלורנס נייטינגרעפס - אחות בית הספר המורשעת שאוהבת להתאכזר בתלמידים ולא מוכנה לשחרר תלמידים, מופיעה מעט מאוד בסדרה. נהרגה בין זבנג! 16 ל-17 (עיתון זבנג), לאחר שנחנקה למוות מכדור נזלת. סיפור מותה הוצג בזבנג! 20.
  • שוורצה -כלבה נוספת של פינק. הוחלפה בסנדי - הכלבה העדכנית של פינק.

מקומות בקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים וחוברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט למדור השבועי הקבוע במגזין הנוער הישראלי הפופולרי מעריב לנוער, פרסם פינק גם סדרות ספרים וחוברות. ספרי הקומיקס נקראים "זבנג!" בליווי מספר סידורי, למעט הראשון שנקרא פשוט "זבנג!". עד כה פורסמו 25 ספרים בסדרת "זבנג!", תשעה ספרי "זבנג! אישי", ושש חוברות "דיאט זבנג".

כמו כן, פינק הוציא לאור גם ספר בשם "ככה מציירים זבנג!" המהווה מדריך ליצירת קומיקס דוגמת "זבנג". הספר זכה מאוחר יותר לספר המשך בשם "ככה מציירים זבנג! 2.0". פרסומים נוספים של פינק כללו סדרת יומנים לתלמיד, מחברות זבנג!, סדרה לילדים "זבנגלה", סדרת "דיאט זבנג" המציג מס' סיפורים מצומצם מאשר מספרי זבנג! הרגיל, ספרי "זבנג! למכשף המתחיל" (פרודיה על ספרי הארי פוטר), "ההגדה של זבנג" (פרודיה של זבנג! על ההגדה), זבנג! מאנגה, צבנג (גרסה צה"לית לזבנג) וירחון זבנג!.

הספר "זבנג! הזהב", מסכם את עשר השנים הראשונות של זבנג!. הספר כולל ציורים חדשים של 30 פרקים שנבחרו על ידי הקוראים, ספיישלים כדוגמת ציור השכונה שבה גרות הדמויות, זבנג! באנגלית, תמונות מהקלפים ועוד.

במרץ 2004 פינק התחיל את "עיתון זבנג", ירחון קומיקס ישראלי הכולל בתוכו גם סיפורי זבנג! (גם מקוריים וגם אלו שפורסמו לראשונה ב"מעריב לנוער") ביחד עם סיפורי קומיקס שונים מאת אורי פינק (כגון "סופר שלומפר" ו"זבנגל'ה") ואחרים.

ספר ההמשך ל"זבנג! הזהב" בשם "זבנג! פלטינה" המסכם את העשור השני בזבנג! יצא לאור במסגרת פסטיבל הקומיקס האנימציה והקריקטורות ה-7 שנערך בתל אביב בשנת 2007.

ספרי "זבנג!"[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "זבנג!", הוצאת אדר, 1989
  2. "זבנג! 2", הוצאת מודן, 1990
  3. "זבנג! 3", הוצאת מודן, 1991
  4. "זבנג! 4", הוצאת מודן, 1992
  5. "זבנג! 5", הוצאת מודן, 1993
  6. זבנג! 1", הוצאת מודן, 1993
  7. "זבנג! 6", הוצאת מודן, 1994
  8. "זבנג! 7", הוצאת מודן, 1995
  9. "זבנג! 8", הוצאת מודן, 1996
  10. "זבנג! 9", הוצאת מודן, 1997
  11. "זבנג! 10", הוצאת מודן, 1998
  12. "זבנג! 11", הוצאת מודן, 1999
  13. "זבנג! 12", הוצאת מודן, 2000
  14. "זבנג! 13", הוצאת מודן, 2001
  15. "זבנג! 14", הוצאת מודן, 2002
  16. "זבנג! 15", הוצאת מודן, 2003
  17. "זבנג! 16", הוצאת מודן, 2004
  18. "זבנג! 17", הוצאת שמעוני, 2005
  19. "זבנג! 18", הוצאת שמעוני, 2006
  20. "זבנג! 19", הוצאת שמעוני, 2007
  21. "זבנג! 20", הוצאת מודן, 2008
  22. "זבנג! 21", הוצאת מודן, 2009
  23. "זבנג! 22", הוצאת מודן, 2010
  24. "זבנג! 23", הוצאת מודן, 2011
  25. "זבנג! 24", הוצאת מודן, 2012
  26. "זבנג! 25", הוצאת מודן, 2013
  27. "זבנג! 26", הוצאת קוראים, 2014

ספרי "זבנג! אישי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "הכל על אורי פינק", הוצאת מודן
  2. "הכל על ג'ינג'י", הוצאת מודן, 1996
  3. "הכל על גילי", הוצאת מודן, 1998
  4. "הכל על מאיה", הוצאת מודן, 1998
  5. "הכל על זעפני", הוצאת מודן, 1998
  6. "הכל על סיגל", הוצאת מודן, 1999
  7. "הכל על הרצל", הוצאת מודן, 2000
  8. "הכל על אשר ויוספה", הוצאת מודן, 2001
  9. "הכל על אורי", הוצאת מודן, 2001
  10. "הכל על סתיו", הוצאת שמעוני, 2007
  11. "הכל על צחי", הוצאת שמעוני

חוברות "דיאט זבנג"[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "דיאט זבנג!", הוצאת מודן, 1996
  2. "דיאט זבנג! 2", הוצאת מודן, 1997
  3. "דיאט זבנג! 3", הוצאת מודן, 1998
  4. "דיאט זבנג! - העמודים האבודים", הוצאת מודן, 1999
  5. "דיאט זבנג! 4", הוצאת מודן, 1999
  6. "דיאט זבנג! 5", הוצאת מודן, 2000

ספרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "ככה מציירים זבנג!", הוצאת מודן, 1995
  2. "זבנג! הזהב: המיטב של 10 השנים האחרונות", הוצאת מודן, 1999
  3. "ההגדה של זבנג!", הוצאת מודן, 2000
  4. "צבנג", הוצאת מודן, 2000
  5. "זבנג! למכשף המתחיל", הוצאת מודן, 2001
  6. "ככה מציירים זבנג! 2.0", הוצאת מודן, 2002
  7. "זבנג! המחזמר", הוצאת מודן, 2003
  8. "זבנג! מנגה", הוצאת שמעוני, 2007
  9. "זבנג! הפלטינה: המיטב של העשור השני", הוצאת שמעוני, 2007

סדרת הטלוויזיה ומשחק המחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 19981999 הופקה לשידור בערוץ 2 סדרת טלוויזיה "זבנג!" אשר התבססה על העלילה והדמויות של הקומיקס עם שינויים קלים מהמקור. בשנת 2007 הכריזה חברת קורבומייט על הפקת משחק זבנג! בשיתוף עם אורי פינק[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]