הפרשים האוסטרלים הקלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפרשים האוסטרלים הקלים
Australian Light Horse
פרטים
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
סוג רגלים רכובים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות שלהי המאה ה-19 – הווה
מלחמות
נתוני היחידה
כוח אדם חמש חטיבות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרש אוסטרלי רכוב טרם עזיבתו את אוסטרליה

חיל הפרשים האוסטרלי או הפרשים האוסטרלים הקלים (אנגלית: Australian Light Horse) היו כוחות רגלים רכובים אשר התאפיינו הן כפרשים קלים והן כרגלים רכובים. הכוחות הפרשים אוסטרלים השתתפו הן במלחמת הבורים השנייה והן במלחמת העולם הראשונה שם השתתפותה של חטיבת הפרשים הקלים הרביעית בקרב באר שבע בשנת 1917 הייתה להסתערות המוצלחת היחידה של רגלים רכובים.

במהלך מלחמת העולם הראשונה השתתפו חטיבות של פרשים אוסטרלים קלים בקרבות בחזית המזרח תיכונית וכן בקרבות בחזית המערבית. החטיבות האוסטרליות נודעו בקרב החיילים הבריטיים בזכות המשמעת השונה שהייתה שרויה בהם, יחסית ליחידות בריטיות אחרות. לדוגמה: בספר "עם אלנבי בכיבוש הארץ"[1] הופתע המספר, חייל בריטי, לראות חייל אוסטרלי פונה לקצין שלו בכינוי 'ילד' (boy). התברר שלפני המלחמה הקצין עבד במשק של החייל באוסטרליה, ועם פרוץ המלחמה בעוד בעל המשק התגייס מיד לצבא, הילד שעבד אצלו התגייס לקורס קצינים. מנגד הפרשים הקלים זכו להערכה רבה בזכות עוז רוחם והישגיהם בשדה הקרב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרשים האוסטרלים הקלים הוקמו באוסטרליה בשלהי המאה ה-19 עקב חילוקי דעות בקרב בכירי הצבא האוסטרלי על עתידם של הרגלים הרכובים. הקמתו של חיל הפרשים האוסטרלי, ששילב את תכונותיהם של הפרשים הקלים והרגלים הרכובים, נתן מענה סביר, בעיני האוסטרלים, לחוסר היכולת האוסטרלית להתמודד עם מודל האירופאי של צבאות רגלים ענקיים הנתמכים בסיוע ארטלירי (כדוגמת מלחמת צרפת–פרוסיה) אל מול אוכלוסייתה הדלילה ושטחה הרחב של היבשת האוסטרלית.

בעשור האחרון של המאה ה-19 השפל והבצורת אשר פקדו את אוסטרליה גרמו למצב בו אף אחת מן המדינות האוסטרליות לא יכלה להעמיד צבא כהלכה שאינו נשען על מספר גדול של מתנדבים. רגימנטים של פרשים קלים הוקמו ברחבי אוסטרליה על בסיס כוחות של מתנדבים בסיועה של תנועת מועדון הנשק[2] אשר סיפקה אימון ראשוני לקבוצות המתנדבים השונות. אם וכאשר יקראו הקבוצות להגנת אוסטרליה, על המפקד המקומי היה לקיים התנגדות מקומית באמצעות לוחמת גרילה רחבת היקף, לוחמת גרילה זאת, נשענה על קיומם של כוחות ניידים וקלים, והיוותה את הבסיס להגנת אוסטרליה עד 1910. לחיל הייתה הזדמנות לפעול לראשונה בעת מלחמת הבורים השנייה עת לחמו הכוחות האוסטרלים, לצד האימפריה הבריטית, כנגד האפריקאנרים (הבורים), תושביה ההולנדים של דרום אפריקה.

הפרשים האוסטרלים הקלים בכיבוש ארץ-ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי עמותת הפרשים הקלים האוסטרלים בטקס חנוכת שלט-ההסבר על קרבות אל-בורג' במלחמת העולם הראשונה, נובמבר 2012

בקרב עזה הראשון חיילים אוסטרליים היו היחידים שהצליחו להבקיע את העמדות הטורקיות ולפרוץ על העיר. הקרב הסתיים בכישלון רק מכיוון שמפקד הכוחות הבריטיים לא היה מודע למהלך ונתן פקודת נסיגה. ההשג המפורסם ביותר של הפרשים האוסטרלים הקלים היה בקרב באר שבע, שבו לקראת ערב, לאחר יום שלם שבו לא הושגה הכרעה בקרב, נכבשה העיר בסערה בעקבות הסתערות רכובה של הפרשים האוסטרלים הקלים. הסתערות זאת זכתה לכינוי "הסתערות הפרשים הגדולה האחרונה בהיסטוריה" ואומנם היסטוריונים צבאיים טוענים שמכיוון שהיחידה לא הייתה יחידת פרשים, אלא יחידה של חי"ר רכוב, אשר אמורה הייתה להגיע רכובה אל המערכה ואחר כך לפרוק ולתקוף רגלית, יש לכנות את ההסתערות "הסתערות הפרשים הקלים הגדולה היחידה בהיסטוריה". הסתערות זאת היוותה את רגע השיא של שני סרטים העוסקים בפרשים האוסטרליים בחזית ארץ ישראל: הסרט האפי "40,000 פרשים" שהופק ב-1940, והסרט "הפרשים הקלים"[3] שהופק ב-1987.

ב-25 בספטמבר 1918 השתתפו הפרשים האוסטרלים הקלים בקרב סמח' (צמח) והכריעו אותו במחיר של 14 הרוגים ו-64 פצועים.

בערב ה-26 בספטמבר הגיעו כוחות הרגימנט ה-9 של הפרשים האוסטרליים, בפיקודו של בליצ'מור (Bleechmore) לראש פינה ומשם עלו לצפת, אשר נכנעה להם ללא קרב. בבוקר ה-27 בספטמבר נכנסו הפרשים האוסטרליים הקלים ללחימה בקרב גשר בנות יעקב ובכך סיימו את כלל כיבושה של ארץ ישראל, בדרכם לכיבוש דמשק, חבירה לכוחותיו של לורנס איש ערב וסיומה של המלחמה בזירה המזרח תיכונית.

סדר הכוחות במלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר החטיבה תאריך הקמה הרכב קרבות עיקריים
חטיבת הפרשים הקלים הראשונה אוגוסט 1914 רגימנט הפרשים הקלים ה-1
רגימנט הפרשים הקלים ה-2
רגימנט הפרשים הקלים ה-3
חטיבת הפרשים הקלים השנייה ספטמבר 1914 רגימנט הפרשים הקלים ה-5
רגימנט הפרשים הקלים ה-6
רגימנט הפרשים הקלים ה-7
חטיבת הפרשים הקלים השלישית אוקטובר 1914 רגימנט הפרשים הקלים ה-8
רגימנט הפרשים הקלים ה-9
רגימנט הפרשים הקלים ה-10
חטיבת הפרשים הקלים הרביעית מרץ 1915 רגימנט הפרשים הקלים ה-4
רגימנט הפרשים הקלים ה-11
רגימנט הפרשים הקלים ה-12
חטיבת הפרשים הקלים החמישית יולי 1918 רגימנט הפרשים הקלים ה-14
רגימנט הפרשים הקלים ה-15
רגימנט הפרשים הצרפתי הראשון "של הלבנט"
פלגת מקלעים ניו זילנדית
שיחזור הסתערות הפרשים הקלים האוסטרלים בקרב באר שבע במלחמת העולם הראשונה, לרגל יובל ה-90 לקרב

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לואיל תומאס וקנת בראון קולינגס, עם אלנבי בכיבוש הארץ, הוצאת מצפה, תל אביב, 1938; תדפיס מחודש בהוצאת אריאל, ירושלים, 2001
  2. ^ תנועת מועדון הנשק באתר המרכז ללימודי הפרשים האוסטרלים הקלים
  3. ^ קטעים מן הסרט באתר YouTube