משתמש:Girl815/ויליאם אלפרד פולר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם אלפרד פולר
William Alfred "Willie" Fowler
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 9 באוגוסט 1911
פטירה 14 במרץ 1995 (בגיל 83)
ענף מדעי פיזיקה ואסטרופיזיקה
מקום מגורים ארצות הברית


ויליאם אלפרד "וילי" פולראנגלית: William Alfred "Willie" Fowler;‏ 9 באוגוסט 191114 במרץ 1995) היה אסטרופיזיקאי אמריקאי שהתעסק בתהליכים גרעיניים בכוכבים. הוא היה מפורסם בעיקר בשל זכייתו בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1983 וגם בשל פרסום מאמר ביקורת בשנת 1957 בנושא "נוקליאוסינתזה כוכבית" ביחד עם פרד הויל, ג'פרי ברברידג ומרגרט ברברידג'.


קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולר נולד בשנת 1911 בפיטסבורג, פנסילבניה לג'ון מקלאוד פולר וג'ני סאמרס ווטסן פולר. לפולר יש שני אחים צעירים ארתור ווטסון פולר ונלדה פולר ווד. הוא גדל בלימה, אוהיו בשל עבודתו של אביו, אך הוא ומשפחתו חזרו כל קיץ לפיטסבורג .

פולר למד בבית ספר הוראס מאן ובתיכון לימה המרכזי באוהיו. הוא היה נשיא השכבה הבוגרת בשנת 1929. מוריו עודדו אותו להתעניין בהנדסה ובמדע. בנוסף לתחום המדע והטכנולוגיה, הוא למד בתיכון גם ארבע שנים לטינית.

בסיום הלימודים בתיכון, פולר למד באוניברסיטת אוהיו הנדסת קרמיקה בגלל שזכה בפרס על מאמר שכתב בנושא ייצור צמנט פורטלנד[1]. כל הסטודנטים להנדסת קרמיקה למדו בנוסף גם מתמטיקה ופיזיקה. הוא הוקסם מפיזיקה ונרשם בשנתו השנייה למד הנדסה פיזיקלית.

מרציו באוניברסיטת אוהיו הגדילו את העניין שלו בפיזיקה ניסויית. ויליארד בנט התיר לו לעשות את התזה שלו לתואר ראשון ב"מיקוד של אלומות אלקטרונים" במעבדה שלו.

בסיום לימודיו באוניברסיטת אוהיו הוא למד בקלטק לתואר שני אצל צ'ארלס לאוריטסן. הוא היה ההשפעה הגדולה הראשונה בחייו של פולר[1]. הוא פיקח על עבודת הדוקטורט שלו, שהייתה בנושא "רדיואקטיביות של אלמנטים נמוכי מספר אטומי". לאוריטסן לימד את פולר דברים רבים, אך יותר מכל הוא לימד את פולר כיצד ליהנות מפיזיקה[1].

בשנת 1939 מונה פולר לפרופסור ובשנת 1946 הפך לפרופסור מן המניין במכון הטכנולוגי של קליפורניה (קלטק)[2], ובמהלך מלחמת העולם השנייה הוא עבד על פרוייקט מנהטן ותרם למאמץ האמריקאי בפיתוח נשק גרעיני.

פרד הויל היה ההשפעה הגדולה השנייה בחייו של פולר[1]. הוא לימד אותו מהי נוקליאוסינתזה בכוכבים (תגובות היתוך בכוכבים). בשנת 1957 הגיעו לשיאם מאמציהם המשותפים של פולר, הויל, ג'פרי ומרגרט ברבידג' בפרסום המאמר "סינתזה של יסודות בכוכבים", שבו פולר הראה כי כל היסודות מפחמן ועד אורניום יכולים להיות מיוצרים ע"י תהליכים גרעיניים בכוכבים שמתחילים במימן ובהליום. מאמר זה שפך אור על תאוריית המפץ הגדול[3].

אחרי שנת 1964 התעסק פולר גם בבעיות תיאורטיות הקשורות לסופרנובות, קריסה כבידתית, היווצרות יסודות קלים וניוטרונים, ובשנת 1983 זכה פולר בפרס נובל לפיזיקה על עבודתו בתחום נוקליאוסינתזה בכוכבים.

בשנת 1940 התחתן פולר ונולדו לו שתי בנות. בשנת 1988 נפטרה אשתו הראשונה של פולר ובשנת 1989 הוא התחתן בשנית. ב – 14 במרץ בשנת 1995 נפטר פולר בפסדינה קליפורניה בגיל 83 בשל כשל כלייתי[2]. היה חובב של רכבות קיטור והחזיק באוסף של דגמי רכבות קיטור בגדלים שונים. על שמו נקרא כוכב הלכת הננסי Williefowler#12137[4].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1970 - פולר זכה בפרס טום בונר לפיזיקה גרעינית על כך שהוביל מחקר בנושא תהליכים גרעיניים והגדיל את ההבנה שלנו את מקור היסודות ואבולוציית הכוכבים[6].
  • 1983 - פולר זכה ביחד עם סוּבּרהמַניאן צַ'נדראסֶקאר בפרס נובל לפיזיקה על מקריו הניסויים והתאורטיים של התגובות הגרעיניות הנוגעות ליצירת היסודות הכימיים שיש ביקום. הפרס חולק באופן שווה בינו לבין צַ'נדראסֶקאר.
  • 1988 - פולר זכה ב"מלגת קרל ג'נסקי" שניתן כדי להכיר בתרומה יוצאת דופן לתחום אסטרונומיית הרדיו[7]. פולר זכה בפרס זה על מחקריו בתחום הגיל של היקום הנראה לעין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:זוכי המדליה הלאומית למדעים קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים קטגוריה:זוכי פרס נובל קטגוריה:זוכי מדליית ברוס קטגוריה:מעוטרי אות לגיון הכבוד קטגוריה:סגל המכון הטכנולוגי של קליפורניה קטגוריה:אסטרונומים אמריקאים קטגוריה:זוכי פרס נובל אמריקאים קטגוריה:אסטרופיזיקאים אמריקאים