משתמש:Avneref/מדע/ג'ון קסטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avneref.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avneref.


John Casti. גן העדן הרבוד. דביר, 1993. (Paradigms Lost, 1989)
(Paradigms Regained (2000

אמונה, מדע, המצאת המציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'וסלין בל ברונל (אנ') גילתה בגיל 24 את הפולסר הראשון (שנודע כ-LGM); על כך קיבל המנחה שלה לדוקטורט אנטוני יואיש (אנ') פרס נובל לפיזיקה (הראשון לאסטרונוםים, 1974) (עם מרטין רייל (אנ'). פרד הויל התקומם על כך, אבל בל הכחישה שהייתה פה אפליה...[3]
  • החוג הווינאי[4] - במחלקה למתמטיקה של אוניברסיטת וינה, התכנסו כל יום ה' ב-1920 וה-1930, דנו ביחסים בין תאוריות מדעיות לבין המציאות, התבססו על המאמר לוגי פילוסופי ה"טרקטטוס" של לודוויג ויטגנשטייןקריצה; והגו את הפוזיטיביזם לוגי. גם קרל פופרקריצה השתתף, אך התברר שהוא ריאליסט (לפחות בתחילתו) - מאמין במציאות אובייקטיבית, והם לא; מסקנתו - כדי לבחון אם תאוריה היא מדעית, צריך לבחון איך נוהגים בה, ולא מה המבנה הלוגי שלה (בזה הסכים עם ויטגנשטיין).
  • שלב ביניים אחרי פופר (עד תומאס קון): אימרה לקטושקריצה; הכיר בהשפעה החברתית על התפתחות תאוריות מדעיות. האנציקלופדיה בריטניקה קבעה (1910) שהמעריך של חוק הריבוע-ההופכי[5] הוא 2.0000001612, כדי שהחישובים יסתדרו עם שינוי הפריהליון של כוכב חמה (עד שתורת היחסות הסבירה זאת).
  • 2 התאבדויות בוינה
    • בתאוריה של החום, לודוויג בולצמן התבסס על תנועה אקראית של אטומים; התנגדו לכך: ארנסט מאך (וינה), ווילהלם אוסטוולד (גרמניה), בכירים שגרמו לו דיכאון, גם בגלל התדרדרות הראיה ויכולת החשיבה; תלה את עצמו ב-1906.
    • פאול קמרר (אנ'), ביולוג בוינה, מוכשר בטיפוח דו-חיים, סוציאליסט ופעיל פוליטי; הלאמארקיזם קסם לו, כדרך לשיפור העולם. בניסוי הקרפדה המיילדת, ניסה להוכיח שקרפד יכול להוריש כריות שהוא מגדל כדי להיצמד לנקבה בהזדווגות. תקפו אותו ויליאם בייטסון (אנ') (אנגליה, טבע את גנטיקה) וקינגסלי נובל (אנ'). בייטסון ביקר בוינה, בדק את הקרפד האחרון עם "כריות" כביכול, וביקש לשלוח למעבדתו; קמרר טען שאי אפשר. גם נובל בא לוינה ב-1926 ובדק אותו שם, והסיק: ה"כריות" הן דיו שחור. קמרר הודה בטעות, כתב מכתב למעסיקו העתידי במוסקבה, ולמחרת ירה בראשו ביער.
  • ריצ'רד ניקסון הכריז ב-1971 מלחמה בסרטן, והקציב מיליונים; זה פתח מלחמה גם בין מדענים, ביניהם ויליאם סמרלין (אנ'), שטען לפיתוח שיטה להשתלת עור ללא דחיה. הודיע בכינוס עיתונאי-מדע, שפרסמו בניו יורק טיימס. "הדגים" זאת על עכברים, אך מדענים לא הצליחו לשחזר התוצאות, והוא צבע על העכברים כתמים שחורים בעט. כך התגלתה התרמית.[6]

מוצא החיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בין שלטון הצארים לסטליניזם, בשנות ה-1920 ברוסיה ערערו תפיסות מסורתיות: אלכסנדר אופרין הראשון שהציג טיעון מדעי על מוצא החיים, כנגד הבריאה המקראית; ג'ון הלדיין הציע מספר שנים אחריו, ותאר זאת: המרק הקדום; נקראת השערת אופרין-הלדיין. שניהם היו מרקסיסטים, הלדיין[7] נטש בגלל טרופים ליסנקו - שותף של אופרין לנסיגת הביולוגיה בברה"מ. אופרין והלדיין נפגשו רק פעם, בועידה ה-2 למוצא החיים שארגן סידני פוקס (אנ')קריצה בפלורידה, 1963.
  • ניסוי מילר-יורי: סטנלי מילרקריצה, סטודנט צעיר באוניברסיטת שיקגו שחיפש נושא לדוקטורט, פנה לאדוארד טלרקריצה בנושא תאורטי (ללא אפשרות לניסוי) - נוקלאוסינתזה; טלר עזב את שיקגו כדי להקים את המעבדה הלאומית לורנס ליברמור (אנ'), מילר פנה להרולד יורי, מנחה סמינר מעניין (נובל בכימיה 1934 על גילוי דאוטריום), שביקש לערוך ניסוי ביצירת חומר אורגני (אופרין העלה אותו רעיון). יורי התנגד שמילר יבחר כנושא לדוקטורט, בגלל הסיכוי הקלוש להצליח; מילר התעקש, ויורי הופתע מהתוצאה.
  • מנגנונים מהותיים לחיים: (1) בניית חלבונים ע"י קוד (2) שכפול הקוד. מה בא קודם - ה-RNA או החלבון? באין RNA - חלבון לא יכול להשתכפל; ובאין חלבון - אין מה לשכפל; לא סביר שהם נוצרו ביחד.
    • ראיה ל"גן תחילה": סול ספיגלמן (אנ') הראה בניסוי, שנוכחות של RNA חי (הנגיף הפרימיטיבי ); ביחד עם RNA רפליקאז ונוקלאוטידים חופשיים - מספיקה לשכפול ה-RNA; למעשה, בסביבה "ידידותית" ללא מתחרים - מוטציות גרמו להיווצרות RNA קצר יותר ויותר, עד לגבול אפשרות השכפול - כ-220 נוקלאוטידים. ללא "טורפים", התרבה בקצב מהיר - וכונה "מפלצת ספיגלמן". מנפרד אייגן (אנ') הצליח להשיג תוצאה דומה (בכל פעם RNA שונה, אבל כולם דומים למדי למפלצת - בארוך 120 נוקלאוטידים), בלי נגיף. מסקנה: RNA היה קודם; קושי אדיר - לא ייתכן לשכפל ללא האנזים רפליקאז.
    • תרחיש וולטר גילברטקריצה: RNA מתפתח באבולוציה, יוצר חלבונים, שיוצרים DNA, שמייתר את ה-RNA. עד היום, שלב א' התרחש בניסוי רק עם RNA מורכב - וזה לא נוצר ספונטנית.
    • חלבונים תחילה: קל יחסית ליצור ספונטנית חומצת אמינוות (ניסוי מילר-יורי) - אבני-הבניין לחלבונים. רעיון זה פתח את מחקר מוצא החיים בשנות ה-1920 (אופרין היה חסיד; אם כי הלדיין, שותפו להשערת המרק הקדום, היה חסיד "הג'ין העירום").
  • פרד הויל. משהו באיים הבריטיים אולי גורם למדענים רציניים להשתגע בגיל ההתפלספות: ניוטון (שושלת יוחסיו, בית המקדש); ברטרנד ראסל (רעיונות חברתיים (אנ'), התלהב מסטלין??); פרנסיס קריק (תמך בפנספרמיה) - בעצמו לא היה לגמרי רציני (אמר שהעלה אותה רק למקד תשומת-לב הציבור; אשתו חשבה שהשתגע קצת), אבל הויל, עם מוצא החיים בכדה"א כ"מחלה" של הכוכבים, היה רציני. שוטט בגבעות השוממות של יורקשייר, חלוץ הנוקלאוסינתזה; תאוריית המצב היציב (עם תומאס גולד (אנ') מאוניברסיטת קורנל); חבר בחברה המלכותית, באקדמיה האמריקנית, ו-סר; סופר מד"ב מבדר – "הענן השחור" – פלזמה כצורת חיים בין-כוכבית. גם התקוטט עם עמיתיו בקיימבריג' על אקדמיה ופוליטיקה, גם – האשים את יואיש בניצול ג'וסלין בל, שלא קיבלה נובל.
  • ג'ון פון נוימןקריצה- אירוניה הרצה בקלטק ב-1948 על "התאוריה של האוטומטונים" (אנ'): מכונה בעלת לוגיקה שמאפשרת שכפול עצמה, אם יהיו בסביבה החומרים הדרושיים. לא עניין אותו החומר – רק התפקוד. קבע 4 מאפיינים של כל עצם כדי לשכפל:
  1. תוכנית-אב – המתכונת (בתאDNA)
  2. בית-חרושת (תהליך התרגום)
  3. בקר – מפקח (אנזימי-RNA רפליקאז)
  4. מכונת-העתקה (תהליך השכפול DNA)

סוציוביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריצ'רד דוקינס הציע השוואה אלגנטית בין השפעת הגנים על תכונות, לבין קשר בין מילים במתכון - לעוגה. מה שקובע את יצירת העוגה הוא המתכון בכללותו, לא מילה מסויימת בו.
  • נאו-דרוויניזם?. השקעת הורים של הזכר קטנה יותר (בעיקר ביונקים?), לכן מעדיף צאצאים רבים יותר מאשר הנקבה מעוניינת, לכן הוא מעוניין "לנאוף" עם נקבות רבות (והיא – תא יציב), כלומר מעוניין ביחס הזדווגות גבוה של זכרים:נקבות, ונוצרת תחרות בין הזכרים על הנקבות. עפ"י ריצ'רד דוקינס, לנקבה יש בחירה בין 2 אסטרטגיות טובות (מתורת המשחקים): שלום-בית (לגבות מהזכר מחיר/אנרגיה גבוה מראש, כדי שלא ישתלם לו לנטוש ולפזר את זרעו); או מאצ'ו (מוותרת מראש על ההשקעה, מעוניינת רק בגןים הטובים ביותר; כך הזכר משקיע אנרגיה במופעי ראווה, והיא משקיעה במאמצי הבחנה בין המאצ'ו האמיתיים למתחזים; לפי אדוארד וילסון (אנ'), בין המגלים של הפרומוןים בנמליים), זה המניע להתנהגות "צנועה" - קשה להשגה, כדי לסנן. הגה (עם אחרים) את ברירה קבוצתית[8] (נגד דוקינס![9]), שהיא נדירה בטבע; והיא הסבר אחד לזולתנות, אחרים: ברירת שארים, תמרון הורים, זולתנות גומלין (אנ'). חוקר חרקים, כתב רב-מכר, סוציוביולוגיה: הסינתזה החדשה; ניסה ללמוד מסוציוביולוגיה של חרקים על האדם, ולספק הסברים ביולוגיים לכל התנהגות אנושית שהיא (קסטי: בהגזמה).
  • ויליאם המילטון (אנ'). סיפק הסבר לזולתנות, למשל - נמלים: הפועלות משרתות את המלכה, ללא תועלת הישרדותית לפרט - אבל מרוויחות הישרדות של הגנים (אללים?) המשותפים שלהן איתה - הגנים מתרבים ע"י "פרוקסי" (סותר את דעת צ'ארלס דרווין). ראשית הרעיון: ג'ון הלדיין חישב על מפית בפאב בלונדון, שכדאי לו למות למען הישרדותם של 3 אחים, או של 9 דודנים ישירים; אם מקדם השארות (שיעור הגנים המשותפים) עם פרט הוא r, והתועלת ההישרדותית שהוא יקבל היא k, אז כדאי למות למענו אם k>1/r; במקרה של אח מלא: r=1/2, ולכן כדאי למות רק אם k>2; אם הקרבת חיים תשפר את הישרדות הניצל באותו יחס (k=1), אז החל מ-3 אחים זה כדאי: k=1 > 2/3, או החל מ-9 דודנים (r=1/8, ו-k=1 > 8/9). כללית (ברירת שארים#חוק המילטון): אם המחיר ההישרדותי הוא c, אז כדאי לשלמו אם k>c/r. המילטון דרש להחליף את דעת דרווין (התאמת הפרט) בהתאמה כוללת (Inclusive Fitness). בדבוראים, נקבות נולדות מריבוי זוויגי (הן דיפלואידיות), זכרים נולדים רק מביצים לא מופרות (הפלואידים); ברירת שארים מסבירה ההתנהגות של הפועלות: קרובות גנטית לאחיותיהן ולאחיהן, יותר מאשר לבנותיהן; וגם: מדוע אין פועלים (הם קרובים יותר לבנותיהם [אין להם בנים] מאשר לאחאים שלהם). היא גם מנבאת יחס זכרים:נקבות (פוריות) באותו קן (3:1), ובאוכלוסיה שבויה (של פועלות מקן אחר: 1:1), ויש התאמה טובה לתצפיות.

יכולת לשונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב-1953 בעת הפלגה בספינה ניצולת המלחמה, נועם חומסקיקריצה קיבל הארה: לימוד הלשון (בעיקר בילדים) מוכתב בידי "איבר לשוני" במוח, מתוכנת-גנטית. המוח מתפתח בתגובה לגירויים לשוניים, בעיקר בגיל 2-5. כך מוסברת מהירות הלמידה בילדים; יש "דקדוק אוניברסלי", שמקביל לתשתית מעגל חשמלי מיתכנת, והגירויים רק קובעים את ערכי הרכיבים; ואלה - מתאימים את המוח ללימוד השפה המסוימת. נסיונותיו לפרסם בכתב-העת היוקרתי word נהדפו בלחץ הבלשנים ה"לוקליסטים" (שהאמינו בהבדלים מהותיים בין שפות, ושלב המחקר הוא בהבדלים). ב-1957 פרסם גירסה מדוללת בספר "מבנים תחביריים" בהוצאה עלומה בהולנד. ביקורות אוהדות בכתב-העת Language הביאו לו הכרה ומשרת פרופסור ב-MIT.
  • פרדריק סקינר ניסה להיות סופר בגריניץ' וילג', אחרי שנתיים של דחיות, ויתר ועבר לאוניברסיטת הרווארד כדי לקבל תואר. ג'ון ב. ווטסון הגה רעיון: להתנהגות האדם אין סיבות נפשיות! (פוזיטיביזם נפשי), יש רק גירוי ותגיבה לו (בהשפעת איבן פבלוב, מגדל הכלבים המעוותים והמריירים), וייסד את הביהביוריזם. בספר בשם זה (1925) טען שניתן לגדל כל אדם לכל דבר - בלי תלות בכשרון, נטיה, מוצא; רק ע"י שכר-ועונש. מכיוון שהאמין בכך באמת - עזב האקדמיה אל הפרסום. סקינר הרחיק יותר: במקום תגובה לגירוי - התנהגות מפעילה (אופרנטית). הגה ניסויים מבריקים ומוזרים: תיבת סקינר לגידול מבוקר של תינוקות (השתמש בבנותיו, וחולל סערה ב-1945; אך בניגוד למיתוס - גדלו להיות נשים בריאות, ולא התאבדותיות). כתב את התנהגות מילולית (1957); חומסקי ביקר בחריפות, ב-Language המשיל זאת להסבר ההתבגרות המינית ע"י הכשרה חברתית (סביבה) - חומסקי טען שההתבגרות מתוכנתת מראש, במוח. סקינר טען: פסיכולוגיה קוגניטיבית היא הונאה, וכך גם מדעי המוח. רוב האקדמיה: חומסקי ניצח, ומסיבה שדוקא סקינר היה מעריך - הביבהביוריזם לא מספק חיזוקים לעצמו...
  • ז'אן פיאז'ה כתב את הרומן Recherche בלוזאן (1918), לבטיו של צעיר קתולי בין המדע לבין הדת. הספר נכשל (כמו סקינר, אבל הפוך רעיונית): והוא ייסד את הפסיכולוגיה קוגניטיבית. בנעוריו בנשאטל אסף צדפות ומאובנים, ופיתח רעיונות שכל אורגניזם הוא שלם: גוף ונפש. נמשך לפילוסופיה של אנרי ברגסון; תפקיד הדיבור בתחילה אינו תקשורת, אלא - יצירת סמלים (מתאים לחומסקי: ה"צורה" - תחביר כליבה של השפה, ודקדוק אוניברסלי - חשובים מהתוכן; אבל נאלץ לרכך כנגד לחץ עמיתיו!).
  • בטירה מפוארת, משכן המרכז למדעי האדם, נערך ביניהם "דו קרב ב(סמטת) רואיומון" (אנ'), (בפורטוגזית); חומסקי שוב ניצח.

מכונה חושבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גרגורי צ'ייטין (אנ') ואנדריי קולמוגורוב הגיעו בנפרד לטענה, שמורכבות של מחרוזת מאופיינת ע"י מכונת טיורינג שיוצרת אותה; מחרוזת שאורכה כאורך התוכנית הדרושה ליצירתה - מורכבת יותר ממחרוזת שנוצרת ע"י תכנית קצרה. ב-1965 צ'ייטין המשיך, וקבע משפט, שמשפט גדל הוא מקרה פרטי שלו.
  • יהושע בר-הללקריצה: טען שמחשב לעולם לא יוכל להבין משפטי-ניואנסים אנושיים. "The Flesh is Willing, but the spirit is Weak" - הוודקה טובה, אבל הבשר מסריח.
  • בינה מלאכותית. האחים יוברט (אנ') וסטיוארט דרייפוס (אנ') - אחד בבניין מוזס באוניברסיטת קליפורניה בברקלי (שם גם ג'ון סרל, יוצר החדר הסיני ומתנגד ל"מכונה חושבת"), מול המחלקות למחשבים ולמתמטיקה שמעבר למגדל סאת'ר (עם הפעמונים); השני מהמחלקה להנדסת תעשיה וחקר ביצועים, שהיה קודם בתאגיד ראנד וכתב שם את אלכימיה ובינה מלאכותית, בו תקף את הרעיון; ניצת ויכוח אם בכלל לפרסם מאמר כל כך שנוי במחלוקת; פורסם בשם חופש אקדמי, והיה לאחד מרבי-המכר של התאגיד. ספר: מה שמחשבים לא יכולים לעשות. [10]

תבונה חוץ-ארצית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עמנואל לוטם: יש ערך ב-SETI, גם אם הסיכוי למצוא זעום - ולו לסיפוק הסקרנות המדעית.

מציאות אובייקטיבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בעיית החלקיקים היסודיים: (1) תאור (בניית מודל מתמטי, שייצג את כל היבטיה המעניינים); (2) משמעות. בשנות ה-20 סיפקו ורנר הייזנברג, ארווין שרדינגר, פול דיראק 3 תאורים שונים, או פרשנויות, למצב הקוונטי (המודל שלו חייב לכלול: מתארים סטטיים - מטען חשמלי, מסה; ודינמיים - מקום, תנע, ספין) התברר שכולם שקולות, מתמטית.
    • משוואת שרדינגר: התנהגות דמוית-גל. לכל עצם יש פונקציית גל ; כשמודדים מתאר אחד של העצם (למשל: מקום), יש משפחה של צורות גל: שמתאימה למתאר הזה, ולפונקציה יש פירוק יחיד: . ההסתברות שהמתאר הזה יקבל ערך i היא (המספרים c הם מספר מרוכב; || הוא הנורמה, המודול המרוכב)[11]. שרדינגר מספק רק דרך מתמטית לחישוב ההסתברות - ולא אומר מה המהות של העצם[12].
    • עקרון האי-ודאות נובע ממשפט השטח הספקטרלי (?spectral area code)[13]
    • פרשנות שגויה לאי-ודאות: העקרון לא נובע מבעיית המדידה, מכך שבמדידת מקום של חלקיק, פוגע בו פוטון ומסיטו; (1) לא כל מדידה מחייבת אינטראקציה פיסית (?), (2) בעיה זו קיימת רק למתארים צמודים (Conjugate); מקום ואנרגיה של חלקיק הם מתארים לא צמודים, ומדידה מדויקת של שניהם לא מפירה את העקרון, ולכן עקרונית ניתנת לביצוע.
  • מכון נילס בוהר - במימון קרלסברג הדנית.
  • ג'ון וילר: "פרשנות אוסטין".
  • דייוויד בוהםקריצה. בהתאם לתיקון החמישי לחוקה, סרב להעיד בועדת בית הנבחרים לפעילות אנטי-אמריקנית נגד מורהו רוברט אופנהיימרקריצה, הודח ממשרת פרופ' באוניברסיטת פרינסטון, עזב דרך ברזיל וישראל[14] והתיישב בלונדון. כתב ספר לימוד (Quantum Theory, 1951), נחשב שנים רבות, שבו(?) דבק בפרשנות קופנהגן, אבל בשיחות עם איינשטיין השתכנע לאמץ פרשנות משלו, לא-לוקלית עם משתנים חבויים; פיתח רעיון של לואי דה ברויי (אנ') (שזכה ללעג כי לא הוצדק מתמטית, אז) - "גל מנחה" Pilot wave, או פוטנציאל קוונטי (אנ'), שהוא גל מציאותי (בניגוד לפונקצית הגל של שרדינגר, שהיא יישות מתמטית לגמרי שמשמשת לניבויים בלבד); כך נמנע הפיצול חלקיק-גל. התאוריה נדחתה (בין היתר בגלל דעותיו הפוליטיות)[15]; החסרונות: גל זה לא ניתן לצפיה, ולכן מבחינת פיזיקאים רבים - אינו קיים; וגרוע יותר - מחייב תנועת אות ביותר ממהירות האור. תשובת בוהם: זו לא תנועה של חומר, רק של "גל מידע", וזה מתאים להשקפה לא-לוקלית.[16]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ טורים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

  1. ^ יוסף אגסי: לכן לא מלמדים אותו כיום. "שטחי עם דמיון מפותח", "מבוא לפילוסופיה מודרנית", אוניברסיטה משודרת, עמ' 20; טען שאין טעם בויכוחים אקדמיים, כי כל צד מאוהב בדעותיו ולא משתכנע (א!); לכן - התנגד לאריסטו השכלתן, ולכן דגל באמפיריציזם. קדם לו: פטרוס רמוס (אנ'), הדוקטורט שלו: "כל שאמר אריסטו אינו אמת", אגסי: וסגנונו אריסטוטלי...
  2. ^ דוגמה להנחה מוקדמת, שגויה: ג'וליאן ביגלו (אנ') שעזר לג'ון פון נוימןקריצה- אירוניה לבנות את JOHNNIAC, נסע לראיון עבודה בביתו; ראה כלב גדול על המדשאה, שנכנס לבית יחד איתו, והתחיל להתרוצץ בבית ולרחרח. פון נוימן האירופאי המנומס נשבר רק אחרי זמן, ושאל אם ביגלו לוקח את כלבו לכל מקום; הוא ענה: חשבתי שזה הכלב שלך.
  3. ^ הספר "אנשים קטנים ירוקים"
  4. ^ רובם יהודיםקריצה, התפזרו עם עליית הנאציזם; המייסד מוריץ שליק נרצח בידי נאצי, תלמידו לשעבר.
  5. ^ "מקור תלמודי": [1]
  6. ^ סיינטיפיק אמריקן ישראל
  7. ^ יו"ר מערכת ה-Daily Worker הקומוניסטי בלונדון; העריץ את לנין. הציע את הפריית מבחנה, בספרו הבדיוני "דדלוס" (Daedalus); בנאום באוקספורד הגה אנרגיה גרעינית; טבע את "שיבוט" (clone), "דרווין" (יחידת מדידה של אבולוציה); הניח יסוד להסינתזה האבולוציונית המודרנית (מונח שטבע ג'וליאן הקסלי (אנ'), נכדו של תומאס הקסלי) - לימים נאו-דרוויניזם.
  8. ^ ממבשרי הרעיון: קונראד לורנץ, שטבע את החתמה; חבר במפלגה הנאצית, שהאידאולוגיה כנראה השפיעה על עבודתו המדעית - אבל ממצאי הניסויים שעשה חשובים.
  9. ^ ספר חובה למצילים: (1966) Adaptation and Natural Selection – George C. Williams (אנ'); רשימת קריאה: [2]
  10. ^ המכונה החושבת - סטיוארט איתגר לכתוב תוכנה שתנצח אדם בשחמט; כשנכתבה MacHack, הודה בטעותו, אבל המשיך להחזיק בדעותיו.
  11. ^ בפירוט: לפי הפירוש של מקס בורן(?), הנורמה של בריבוע היא פונקציית צפיפות ההסתברות לכך שהמתאר יקבל את הערך i. (ערך תצפית?)
  12. ^ אם כי בתפיסה זו (של שרדינגר?), יש מרחב וזמן מוחלטים, רק לא יודעים בודאות היכן במרחב המוחלט נמצא העצם; הניסיון לשלב את מכניקת הקוונטים עם תורת היחסות הכללית - תורת כבידה קוונטית, נמשך עד היום.
  13. ^ Molecular theory of the living cell
  14. ^ (למרות שאלברט איינשטייןקריצה ביקש להחזירו) משתמש:Avneref/מדע/מסע לתודעת הטבע#כוליות; בגלל דעותיו השמאלניות, מודר מפרויקט מנהטן, למרות שמחקרו על התנגשויות בין פרוטונים לדאוטריום היה נחוץ לבניית הפצצה; מכיוון שהתזה שלו סייעה לפרויקט - היא הוכרזה כמסווגת, ולכן לא ניתן לו לקרוא אותה ולהגן עליה; אופנהיימר אישר לאוניברסיטה שהתזה טובה. בישראל (פגש את אשתו שרה, ו)עבד עם אהרונוב - הביא לאפקט אהרונוב-בוהם. ביוזמת אשתו, קיים קשר עם ג'ידו קרישנמורטי.
  15. ^ F. David Peat, Infinite Potential: The Life and Times of David Bohm (1997), p. 133. James T. Cushing, Quantum Mechanics: Historical Contingency and the Copenhagen Hegemony (1994)f
  16. ^ אוננות אינטלקטואלית