פורטל:תוניסיה/הידעת?/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1

אף על פי היותה של תוניסיה מדברית ברובה, היא מצטיינת בגידול חקלאי מסוג אחד: זיתים. אף שמרבית זני הזיתים מקורם במזרח הים התיכון, כדוגמת הזית הסורי, הזית הנבאלי בלאדי והברנע, ובמערב אירופה, כדוגמת הפיקוּאַל, הלצינו והקורוניקי, היכולת לגדל זיתים בצורה נוחה גם בתנאי אקלים צחיח ויבש כמו בתוניסיה הפך אותה ליצואנית הזיתים הגדולה בעולם - מתוך כ-750 מיליון עצי זית שקיימים בעולם לערך, למעלה מ-50 מיליון נמצאים בתוניסיה, וניתן להבחין בשדות עצי זית פרוסים לאורך כל קו החוף של תוניסיה, החל מתוניס וביזרטה בצפון, ועד לספקס וג'רבה בדרום. בנוסף, תוניסיה היא אחת מיוצאניות שמן הזית הגדולות בעולם. (בתמונה: עצי זית בתוניסיה).

עריכה | תבנית | שיחה
2
מראה בהריסות קרתגו
מראה בהריסות קרתגו

מלבד זאת אני סבור שיש להרוס את קרתגו הוא ניב לטיני שנטבע במקור על ידי קאטו הזקן, אחד מהמדינאים הרומאים הבולטים והמשפיעים בתקופתו. קאטו רחש איבה עמוקה לקרתגו וחשש מפניה, רגשות שנבעו משנותיו כחייל במהלך המלחמה הפונית השנייה. עם חזרתו לרומא הוא החל במסע תעמולה בסנאט הרומאי שמטרתו הייתה הכרזת מלחמה על קרתגו והשמדתה. במסגרת זו אימץ לעצמו קאטו הזקן מנהג לסיים כל נאום בקריאה להרוס את קרתגו. בסופו של דבר אכן חרבה קרתגו במלחמה הפונית השלישית. כיום משתמשים באמרה לתיאור דעה שהמחזיק בה מביע אותה בפומבי לעיתים קרובות, ולתיאור אדם הניחן בנחישות ודבקות במטרה, ואולי אף בעקשנות יתר.

עריכה | תבנית | שיחה
3

כאשר מזכירים את המהפכה בתוניסיה לרוב ההתייחסות העולה היא למהפכה משנת 2011, בה הודח מהשלטון זין אל-עאבדין בן עלי. עם זאת, רבים לא מודעים לכך שזוהי אינה המהפכה הראשונה בתוניסיה, אלא השנייה. הראשונה הייתה דווקא המהפכה בתוניסיה מ-1987 עמה עלה לשלטון בן עלי מלכתחילה. עד אותה שנה שלט בתוניסיה אבי האומה והנשיא הראשון, חביב בורגיבה. אף על פי שבריאותו הייתה תקינה לחלוטין, גילו המבוגר של בורגיבה (כבן 84 היה) היה הזדמנות פז עבור ראש הממשלה בן עלי לבצע הפיכה. בן עלי גייס מספר רופאים והכריז כי בורגיבה אינו כשיר יותר לתפקד כנשיא משום שהוא לוקה בשיטיון. בורגיבה דחה את הטענות בעקשנות, אך בן עלי השתמש בלחץ הציבורי שנוצר וסילק את בורגיבה מהנשיאות. מעט מאוחר יותר עלה לשלטון כמחליפו. אף שבן עלי טען בזמן המהפכה כי בורגיבה קשיש וימיו ספורים, הוא המשיך לחיות עד שנת 2000, 13 שנה מאוחר יותר, כשהוא במעצר בית.

עריכה | תבנית | שיחה
4

אף על פי שבמבט לוויני נראה האזור של דרום תוניסיה כמדבר אופייני לצפון הסהרה. אך למעשה חלק גדול מדרום מערב המדינה הוא אגם מלח עצום ממדים, בשם שֹׁט אל-ג'ריד(אנ') (בערבית: شط الجريد). אגם המלח רדוד מאוד וצבעו לבן-חום בהיר. האגם אינו מאפשר תנאי קיום ליצורים חיים או לצמחים, מה שיוצר שטח רחב ידיים בו אין דבר מלבד מי המלח והחול. בחורף האגם מתמלא מעט, ואולם בקיץ חלקים גדולים שלו מתייבשים וחושפים אדמה לבנה ומישורית. משום שהאזור חם מאוד ויבש מאוד, הכניסה לבני אדם אסורה פרט לסיורים מבוקרים ומודרכים. עובדה זו מעניקה לתחום האגם שקט יחסי ואי-התערבות אנושית בטבע. הנוף הייחודי של שט אל-ג'ריד התאים גם ליוצרי סרט הפולחן מלחמת הכוכבים, והם הקימו בו את סט הצילומים של כוכב הלכת הבדיוני "טטואין".

עריכה | תבנית | שיחה
5

אף על פי שכיום תוניסיה היא מדינה דמוקרטית בעלת חופש דת, חופש פוליטי וחופש דיבור, לא תמיד היה הדבר כך. במרבית שנות קיומה, תוניסיה נשלטה על ידי שליטים אוטוקרטיים שהיוו ניגודים זה לזה, אך כולם משלו במדינה בשלטון יחידני. תחילה, לאחר עזיבת הצרפתים את תוניסיה, הוקמה בה ממלכה; בשנת 1954 המאבק התוניסאי וההתנגדות העממית לצרפתים הביאו למשא ומתן בין צרפת לבין המפלגה הפוליטית נאו-דוסטור (ובראשה חביב בורגיבה) אולם ההסכם שהושג עם הצרפתים היה משפיל עבור תוניסיה ולמעשה השאיר את השליטה דה פקטו בידיי צרפת. כתוצאה מכך דרשו הגופים התוניסאים עצמאות באופן תקיף יותר, אך גם התפצלו ביניהם; מפלגת נאו-דוסטור התפלגה וכתוצאה מכך עלתה ממלכה תוניסאית חדשה בעידוד צרפת שבראשה עמד המלך החדש מוחמד השמיני, מלך תוניסיה, שהיה קודם לכן הביי של תוניס. אולם הוא לא החזיק מעמד זמן רב ובתוך שנה מכניסתו לתפקיד, ב-1957 הוא הודח והוחלף בבורגיבה ששלט בתוניסיה כנשיא עד שנת 1987 כתוצאה מהתנגדות אזרחית עצומה כנגד הממלכה.

עריכה | תבנית | שיחה
6
-
הוספה
7
-
הוספה
8
-
הוספה
9
-
הוספה
10
-
הוספה