פורטל:אירלנד/הידעת?/קטעי הידעת?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1
סמל אירלנד
סמל אירלנד

נבל בריאן בורו (Brian Boru Harp) משמש כיום כסמל אירלנד. הנבל מזוהה עם אירלנד מאז המאה ה-13 והופיע על מטבעות כבר משנת 1536, בתקופת שלטונו של הנרי השמיני. הנבל קרוי על שם בריאן בורו, המלך העליון של אירלנד, אך בריאן בורו מת כ-400 שנה לפני יצירת הנבל, ואין לו שום קשר אליו.

עריכה | תבנית | שיחה
2
אמון דה ואלירה
אמון דה ואלירה

במהלך מלחמת העולם השנייה נקטה אירלנד באופן רשמי עמדה נייטרלית. יחד עם זאת ניתן לומר כי אהדתה הייתה נתונה לבעלות הברית ודוגמה לכך הוא העיתוי המדויק של הפלישה לנורמנדי, אשר נקבע על פי נתונים מטאורולוגיים שסופקו מתחנות שהוצבו באי האירי. למרות כל זאת, זכור לרעה ביקור התנחומים שערך ראש ממשלת אירלנד, איימון דה ואלירה, אצל השגריר הגרמני בדבלין ומכתב התנחומים שכתב לעם הגרמני עם מותו של אדולף היטלר.

עריכה | תבנית | שיחה
3
עטיפת הספר יוליסס
עטיפת הספר יוליסס

הרומן יוליסס שנכתב בידי הסופר האירי ג'יימס ג'ויס, מתרחש כולו בדבלין ביום אחד – 16 ביוני 1904, היום בו פגש ג'ויס את רעייתו לעתיד, נורה ברנקל. יוליסס, הנחשב לאחד מהרומנים הגדולים של המאה העשרים, מחזיק בתוכו 841 עמודים. הספר נחשב לקשה מאוד לקריאה, ולנחלתם של מעטים, עקב היותו כתוב במגוון סגנונות ספרותיים ובמיוחד בסגנון זרם התודעה, ומשובץ באינספור הרמזים וצירופי לשון נופל על לשון, המצריכים מהקורא ידע רחב והתעמקות. הספר מתאר את מסעו של הגיבור הבדיוני לאופולד בלום ברחבי דבלין באותו יום, תוך השוואתו הפארודית לאודיסאוס. הספר וגיבורו בלום, שמוצאו יהודי, זכו להנצחתם ביום החג החילוני בלומסדיי הנחגג מדי שנה ב-16 ביוני ברחבי העולם ובפרט בדבלין עצמה.

עריכה | תבנית | שיחה
4
פטריק הקדוש
פטריק הקדוש

פטריק הקדוש הוא הקדוש המגן של אירלנד, ומבשרה של הנצרות באי. הוא נולד בבריטניה למשפחה בריטית רומית נוצרית. בהיותו בן שש-עשרה נשבה על ידי שודדים אירים, ונמכר לעבדות באירלנד. לאחד שש שנים הצליח להימלט ושב לבריטניה, אך חזיון שנגלה לו בחלומו, ציווה עליו לשוב לאירלנד ולהפיץ בה את הנצרות, ובכך להשיב לשוביו טובה תחת רעה. הצלחתו של פטריק הייתה מהירה והחלטית. הוא ניצר את ממלכות עובדי האלילים, והפך את הכנסייה הנוצרית של אירלנד לחלק בלתי נפרד מן הכנסייה הנוצרית באירופה, שמרכזה ברומא. לפי האמונה הנוצרית הרווחת, הישג מופלא נוסף המיוחס לפטריק הוא גירושם של כל הנחשים מאירלנד, אם כי יש המייחסים זאת לשינויי אקלים, ויש הטוענים כי מדובר למעשה באלגוריה לכך שגירש את הכוהנים הדרואידים מן האי.

עריכה | תבנית | שיחה
5

אף על פי שהסכם יום שישי הטוב שהושג בשנת 1998 בין הקתולים ובין הפרוטסטנטים בצפון אירלנד קובע כי השפות הרשמיות במדינה הן האנגלית, הגאלית הסקוטית וה"סקוטית בניב אלסטר", השפה המדוברת ביותר במדינה לאחר השפה האנגלית היא דווקא השפה הסינית.

עריכה | תבנית | שיחה
6
מד מהירות של מכונית אמריקאית המציג הן יחידות מהירות ביחידות של מייל לשעה והן יחידות מהירות של קילומטר לשעה
מד מהירות של מכונית אמריקאית המציג הן יחידות מהירות ביחידות של מייל לשעה והן יחידות מהירות של קילומטר לשעה

אירלנד הייתה המדינה האחרונה מבין המדינות שנשלטו בעבר בידי האימפריה הבריטית לבצע את המעבר לשיטה המטרית, ב-20 בינואר 2005. מעבר לשיטה המטרית או מטריפיקציה הוא התהליך של מעבר מדינות שונות לשימוש בשיטה המטרית תוך איסור השימוש ביחידות מידה שהיו נהוגות קודם לכן. הליך זה החל בצרפת בשנת 1790, לאחר המהפכה הצרפתית, והתפשט על פני שאר מדינות העולם. כיום משתמשים 95% מאוכלוסיית העולם בשיטה המטרית.

עריכה | תבנית | שיחה
7
ג'וני לוגן
ג'וני לוגן

החל משנת 1965 משתתפת אירלנד באירוויזיון ומאז נעדרה פעמיים בלבד, ב-אירוויזיון 1983 וב-2002. אירלנד זכתה במספר הניצחונות הגדול ביותר בתחרות - שבעה ניצחונות. על שלושה מהם אחראי ג'וני לוגן, פעמיים כמבצע ופעם ככותב השיר הזוכה.

אירלנד אירחה את האירוויזיון לאחר כל זכייה שלה, ואף שימשה כמארחת האירוויזיון שלוש פעמים ברציפות, יותר מכל מדינה אחרת. שש תחרויות אירוויזיון נערכו בעיר הבירה דבלין, וחריגה אחת שנערכה בעיירה מילסטריט.

עריכה | תבנית | שיחה
8 מאז אולימפיאדת פריז (1924) משתתפת אירלנד במשחקים האולימפיים והיא נעדרה מאז רק מאולימפיאדת ברלין (1936). קודם לכן התחרו הספורטאים האירים במסגרת המשלחת הבריטית, עד לעצמאותה ב-1922. לפי הסכם בין הוועדים האולימפיים של בריטניה ואירלנד, ספורטאים מצפון אירלנד רשאים לבחור האם לייצג את בריטניה או את אירלנד.

לאורך השנים זכו הספורטאים שייצגו את אירלנד ב-23 מדליות, מהן 8 מדליות זהב. למעלה ממחצית המדליות (12) הושגו באיגרוף, אך רק אחת מהן הייתה מדליית זהב. יתר המדליות הושגו באתלטיקה, שחייה ושיט.

באולימפיאדות החורף משתתפת אירלנד מאז אולימפיאדת אלברוויל (1992), וברציפות מאז אולימפיאדת נאגנו (1998). להישג הגבוה ביותר הגיע גולש הסקלטון קליפטון רוטסלי, שסיים במקום הרביעי באולימפיאדת סולט לייק סיטי (2002)

עריכה | תבנית | שיחה
9
דגל ארבעת המחוזות המייצג את נבחרת הרוגבי המאוחדת
דגל ארבעת המחוזות המייצג את נבחרת הרוגבי המאוחדת

במספר ענפי ספורט, כגון רוגבי, קריקט והוקי שדה, מייצגת את האי אירלנד במסגרות בינלאומיות נבחרת מאוחדת, המורכבת משחקנים הן מהרפובליקה של אירלנד והן מצפון אירלנד. כדי להימנע ממחלוקות בין תומכי איחוד אירלנד לבין היוניוניסטים, הזמינה התאחדות הרוגבי של אירלנד, המייצגת את האי כולו, שיר שישמש המנון לאומי בפועל לנבחרת המאוחדת. השיר שנכתב לצורך כך, "קריאתה של אירלנד", הפך להמנון הלאומי בפועל עבור נבחרת הרוגבי ב-1995, ואומץ גם על ידי הנבחרות המאוחדות בענפים האחרים כתחליף להמנון אירלנד. עם זאת, בחלק מהענפים מושמעים שני ההמנונים בזה אחר זה כאשר המשחקים נערכים על אדמת הרפובליקה של אירלנד.

עריכה | תבנית | שיחה
10
מרי, מלכת הסקוטים
מרי, מלכת הסקוטים

מרי, מלכת הסקוטים, שמלכה על סקוטלנד מאז מות אביה ג'יימס החמישי כשהייתה בת שישה ימים, הייתה גם מלכת צרפת בזמן שהייתה נשואה לפרנסואה השני, מלך צרפת. לאחר שהתאלמנה ממנו חזרה לסקוטלנד והייתה מעורבת בקשר רידולפי להדחת דודניתה אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה. הקשר נכשל ולבסוף הוביל להוצאתה להורג של מרי. בנה של מרי, מלך סקוטלנד ג'יימס השישי, מלך על אנגליה, סקוטלנד ואירלנד, לאחר איחוד הכתרים, תחת השם המלכותי ג'יימס הראשון.

עריכה | תבנית | שיחה
11
איור של המוות השחור מתוך ספר תנ"ך גרמני משנת 1411
איור של המוות השחור מתוך ספר תנ"ך גרמני משנת 1411

לאורך ההיסטוריה האנושית היוו חיידקים, וירוסים, פטריות וטפילים אחרים, גורם מרכזי שהשפיע על גודלן של אוכלוסיות. מגפת הדבר המכונה המוות השחור התחוללה באירופה במאה ה-14, וקטלה כשליש מאוכלוסיית היבשת. הרעב הגדול שהתחולל באירלנד בין השנים 1846 ו-1849 נבע מפרוטיסט שגרם למחלת הכימשון בתפוחי האדמה. ברעב ההמוני גוועו למעלה ממיליון איש, כ-10% מאוכלוסיית אירלנד. דוגמה נוספת היא מחלת האבעבועות השחורות שתקפה את האצטקים וסייעה לספרדים להשתלט על ממלכתם. למעשה, במהלכן של מלחמות מספר המתים בשל זיהומים היה גבוה ממספר החללים בקרבות עצמם, אך מאז גילויים של המזיקים הזעירים נמצאו דרכים חדשות להילחם בהם, באמצעות תרופות וחיסונים.

עריכה | תבנית | שיחה
12
יצחק שמיר
יצחק שמיר
מייקל קולינס
מייקל קולינס

שם משפחתו המקורי של ראש ממשלת ישראל השביעי, יצחק שמיר, היה יֶזֶרניצקי. את שם המשפחה המעוברת אימץ שמיר לאחר שהשתמש בו כשם מחתרתי בהיותו מפקד הלח"י. שמיר התחפש לרב בעת שהבולשת הבריטית ניהלה אחריו מצוד; הוא גידל זקן ופאות, לבש קָפּוֹטָה וחבש כובע סָמֶט וכינה את עצמו "הרבי שמיר". כינויו המחתרתי, "מיכאל", היה עברות שמו של מנהיג המחתרת האירית, מייקל קולינס, שעל שמו בחר להיקרא.

עריכה | תבנית | שיחה
13
דסטין תרנגול ההודו, במסיבת קדם-האירוויזיון הבריטית ב-2008
דסטין תרנגול ההודו, במסיבת קדם-האירוויזיון הבריטית ב-2008

יצירת מפלגות מגוחכות היא צורת מחאה פוליטית יוצאת דופן, שמטרתה לשים ללעג את מערכת הבחירות הדמוקרטית וליצור סאטירה חברתית. לעיתים משמשים הדברים כמתיחה ותו לא. בעבר אף הוצעו בעלי חיים לתפקידים ציבוריים. ברומא העתיקה הבטיח הקיסר קליגולה למנות את סוסו האהוב אינקיטאטוס לקונסול, ובאירלנד של ימינו מצביעים רבים נתנו את קולם לדסטין תרנגול ההודו; בקנדה, מפלגת הקרנפים הבטיחה "לא לקיים אף הבטחה", ומצעה כלל גם את ביטול חוק המשיכה והריסת הרי הרוקי, כדי שתושבי אלברטה יוכלו לראות את השקיעה באוקיינוס השקט. לעומת מפלגה זו, שמעולם לא הצליחה להכניס נציג לפרלמנט הקנדי, מפלגת אוהבי הבירה הפולנית זכתה ב-16 מנדטים בסייםפרלמנט הפולני), כאשר עיקר מצעה התבסס על כך שבפאבים ברחבי המדינה תוחלף הוודקה בבירה.

עריכה | תבנית | שיחה
14

הגיליוטינה, הקרויה על שמו של ג'וזף-איגנס גיליוטין (en:Joseph-Ignace Guillotin), זכתה לפרסום כאחד מסמלי המהפיכה הצרפתית, כשראשיהם של המלך לואי השישה עשר ואשתו, מארי אנטואנט, נערפו באמצעותה. אולם גיליוטין לא בדיוק המציא את המכשיר הזה. כבר ב-1307 השתמשו בכלי דומה לגיליוטינה, הקרוי "העלמה הסקוטית" (en:Scotish maiden), לצורך הוצאה להורג באירלנד.

עריכה | תבנית | שיחה
15
הלוגו של יום החלפת כיוון התנועה בשוודיה

בשלהי המאה ה-18, כיוון התנועה בכבישי ארצות הברית וקנדה היה תלוי מדינת משנה. הדבר יצר מערכת כבישים עם כיווני תנועה מגוונים, והקשה מאוד את על הנהיגה שם. בסופו של דבר, כל צפון אמריקה עברה לנהיגה בימין הדרך. תהליך דומה עבר על אירופה. אפילו גיברלטר, שהיא מושבה בריטית קטנה, עם גבול יבשתי עם ספרד, עברה לנהיגה מימין. כיום, האזורים היחידים באירופה, בהם נוהגים בשמאל הדרך הם קפריסין, מלטה, אירלנד ובריטניה (למעט גיברלטר) – חלק ממדינות האי של אירופה. גם רוב הדוגמאות האחרות בעולם, לאזורים בהם כיוון הנהיגה שונה מזה של שאר השכנים, הן מדינות אי. אם כי למרות שלאיים אין כבישים משותפים עם שכניהם, היו מקרים, כמו זה של איסלנד וסמואה, שבהם המחוקקים החליטו לשנות את כיוון התנועה גם במדינות כאלו. מחוקקי סמואה שינו את כיוון התנועה לשמאל, כי זול יותר לאזרחיהם לייבא מכוניות משומשות ממדינות, בהן המכוניות מותאמות לנהיגה בצד זה.

עריכה | תבנית | שיחה
16
סמל הממלכה המאוחדת לשימוש בסקטולנד
סמל הממלכה המאוחדת לשימוש בסקטולנד

סמל הממלכה המאוחדת הוא שלט אצולה המייצג את הממלכות אשר הרכיבו את הממלכה המאוחדת עם חוק האיחוד של 1800, שם אירלנד מיוצגת עלי ידי נבל בריאן בורו ברבע השלישי, סקוטלנד מיוצגת על ידי אריה אדום על רקע זהב ברבע השני ועל ידי חד קרן כתומך הסיניסטרי, ואנגליה תופסת מקום של כבוד על ידי שלושה נמרי זהב על רקע אדום ברבעים הראשון והרביעי ועל ידי אריה מוכתר כתומך הדקסטרי. אולם, מאז חוקי האיחוד של 1707 נהוגה בסקוטלנד מסורת כי בסמלים המלכותיים יינתן מקום של כבוד בעבור סימנים סקוטיים, וכך, האריה הסקוטי דחק את מקומם של הנמרים האנגליים והחד-קרן הכסוף הוכתר בכתר סקוטלנד והוצב מימינו של השלט, במקומו של האריה אשר עבר לשמאלו.

עריכה | תבנית | שיחה
17
קטע מטירת דבלין
קטע מטירת דבלין

בשנת 1922, נערך טקס החזרת טירת דבלין מידי בריטניה לממשלת אירלנד. הטקס סימל את סיום הכיבוש הבריטי באירלנד. אלא שעד לטקס זה, האירים מעולם לא שלטו בטירה זו וגם לא בעיר דבלין. האבירים אנגלו-נורמנים, שהיו השכבה השלטת בבריטניה, הקימו את הטירה כדי לשלוט בעיר זו, שהם כבשו מהוויקינגים - מייסדי העיר.

עריכה | תבנית | שיחה
18
המלך אדוארד השביעי
המלך אדוארד השביעי

מלך הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד אדוארד השביעי, היה ידוע בכינוי "הדוד של אירופה". זאת משום שקשרי המשפחה הפנימיים בין משפחות המלוכה של אירופה גרמו לכך, שדרכו או דרך אשתו המלכה אלכסנדרה, הוא היה דודם של קיסר גרמניה וילהלם השני, צאר רוסיה ניקולאי השני ואשתו הנסיכה אלכסנדרה, ויקטוריה מלכת ספרד, אשת יורש העצר של שוודיה, מריה מאדינבורו מלכת רומניה ואשת המלך פרדיננד הראשון והרוזנים מהסה וסקסה-קובורג-גותה. כמו כן היה בן דודם של מלכי בלגיה, פורטוגל, בולגריה והולנד וגיסם של מלכי דנמרק ויוון.

עריכה | תבנית | שיחה
19
סמל העיר
סמל העיר

דרי היא עיר בצפון אירלנד, ששמה נתון במחלוקת. מחלוקת שהיא רק סמל למחלוקת העזה השוררת בין היוניוניסטים לבין הלאומנים באירלנד. בתחילה נקראה העיר דרי (אירית: Doire, "חורש אלונים"; כתיב אנגלי: Derry). בשלהי המאה ה-18 נבנתה העיר מחדש בסיוען של תרומות מלונדון, ובשל כך הוסף לשמה השם "לונדון" והיא נקראה "לונדונדרי" (Londonderry). שם זה משמש כיום את היוניוניסטים, ואילו אלו התומכים בפירודה של צפון אירלנד מן הממלכה המאוחדת ובשיבתה לחיקה החמים של אירלנד, משמיטים משם העיר כל הקשר בריטי, ומשתמשים בשם המקורי, דרי. שדר הרדיו המקומי, ג'רי אנדרסון, שקידם רעיון פשרה, שלפיו שם העיר יהיה "דרי/לונדונדרי", כונה בלגלוג "ג'רי/לונדונג'רי". למרות הלגלוג, כיום משמש שם זה כשמה הרשמי של העיר.

עריכה | תבנית | שיחה
20

ב-18 בספטמבר 1951 נשא צ'ארלס הוהי לאישה את מורין למס, בתו של שר התעשייה והמסחר האירי, שון למס. הוהי ניסה להיבחר לפרלמנט ארבע פעמים בין השנים 1951 ו-1957, השנה בה הצליח לראשונה להשיג מושב בפרלמנט. ב-23 ביוני 1959 נבחר שון למס לתפקיד ראש הממשלה על פי הצבעה של הפרלמנט. ב-1960 הציע למס להוהי תפקיד בממשלה כמזכירו הפרלמנטרי של שר המשפטים במילים הבאות: "כראש ממשלה, תפקידי הוא להציע לך את תפקיד המזכיר הפרלמנטרי, כאביה של אשתך, אני מציע לך לא לקבל את התפקיד". הוהי לא שעה לעצת חותנו וכיהן בתפקיד ובתפקידים נוספים עד שהתמנה לראש הממשלה בעצמו בשנת 1979.

עריכה | תבנית | שיחה
21
-
הוספה