פורטל:בעלי חיים/הידעת?/קטעי הידעת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1
דולפין
דולפין

באחד מהניסויים לבחינת אינטליגנציה בבעלי חיים הפרידו בין דולפין זכר לנקבה בבריכה על ידי מחיצה ולימדו את הנקבה ללחוץ על דוושה כדי לקבל פרס. התברר שגם הזכר החל ללחוץ על הדוושה, מבלי שעבר תהליך של לימוד. ההסבר שנתנו החוקרים היה שבאמצעות גלי הקול שעברו דרך המחיצה יידעה הנקבה את הזכר על כדאיות הלחיצה על הדוושה.

עריכה | תבנית | שיחה
2
צב יבשה
צב יבשה

בניגוד לאמונה העממית, לא ניתן לקבוע את גילם של צבים בעזרת ספירת מגִני הקרן הערוכים על שריון הגב שלהם. מספר המגנים ייחודי לכל מין של צב ואינו משתנה במהלך חייו. את גילו של הצב ניתן להעריך בעזרת טבעות הגדילה שעל שריונו, שבדומה לטבעות העץ, מתווספות לו מדי שנה, אלא ששיטה זו איננה יעילה עבור פרטים בוגרים שטבעות הגדילה שלהם בדרך כלל מטושטשות.

עריכה | תבנית | שיחה
3
הכבשה דולי
הכבשה דולי

בניגוד למקובל לחשוב, בעל החיים הראשון אשר שובט מתא סומטי לא היה הכבשה דולי, אלא דווקא ראשני צפרדע אשר שובטו כבר בשנת 1952. הכבשה דולי, אשר שובטה בשנת 1996, הייתה היונק הראשון אשר שובט בהצלחה בשיטה זו. הכבשה נקראה דולי על שם השחקנית והזמרת שופעת החזה דולי פרטון, זאת מכיוון שהמטען הגנטי אשר שימש ליצירתה נלקח מתא עטין.

עריכה | תבנית | שיחה
4
דבורת הדבש
דבורת הדבש

מחלקת החרקים כוללת למעלה מ-800,000 מינים שונים, יותר ממספר המינים בכל שאר קבוצות בעלי החיים גם יחד. סדרת החיפושיות כוללת כ-400,000 מינים שונים, ומהווה בכך את הסדרה הגדולה ביותר בטבע. בסדרת הפרפרים יש כ-170,000 מינים, בסדרת הזבובים יש כ-120,000 מינים, וסדרות הדבורים ונמלים כוללות כ-110,000 מינים. סביר להניח שמינים רבים של חרקים טרם התגלו.

עריכה | תבנית | שיחה
5
איור של מחיצה על ידי פיל
איור של מחיצה על ידי פיל

מחיצה על ידי פיל הייתה עונש מוות נפוץ בדרום-מזרח אסיה ובתת-היבשת ההודית במשך כ-4,000 שנה. גם באימפריה הרומית ובקרתגו השתמשו לעיתים בשיטה זו. במשך מאות שנים השתמשו בפילים למטרות צבאיות, ומוות תחת רגלו של פיל היה עונש שבשגרה עבור עריקים ואסירים, כמו גם פושעים צבאיים. בהודו נהגו להוציא להורג כך עד אמצע המאה העשרים.

עריכה | תבנית | שיחה
6
מדוזה ממין זהובית ריסנית (Chrysaora quinquecirrha)
מדוזה ממין זהובית ריסנית (Chrysaora quinquecirrha)

בדומה לבעלי חיים רבים מקבוצת הנבוביים גם בתחתית גוף המדוזה מצוי קנה המורכב מזרועות ציד צורבות ובקצהו פה, המוביל אל חלל העיכול. איבר זה משמש גם כפי הטבעת של המדוזה, כלומר משמש הן לתזונה והן לפליטה של מזון – בדרך כלל פלנקטון. בנוסף לכך, האיבר משמש גם בתהליך הרבייה של המדוזה; תאי זרע, הנוצרים על ידי הזכר, צפים במים אל עבר פיה של הנקבה ומשם אל חלל העיכול שלה, שם נמצאים תאי הביצה.

עריכה | תבנית | שיחה
7
ערפד מצוי
ערפד מצוי

ברוק של הערפד המצוי, מין של עטלף שניזון מדם, קיים אנזים המאפשר לו לפרק קרישי דם. אנזים זה שומר על זרימת דם בגוף הקורבן, ובכך עוזר לערפד למצוץ את הדם. בנוסף, יש לאנזים משמעות רפואית, שכן ייתכן ויסייע בעתיד לפירוק קרישי דם במוח, אשר עלולים לגרום לשבץ מוחי. לא במקרה, שמו של האנזים הוא דראקולין, על שם הערפד המיתולוגי מהספר דראקולה.

עריכה | תבנית | שיחה
8
דג פוגו
דג פוגו

פוּ‏‏ג‏וּ הוא דג מאכל, הנחשב למנה יוקרתית ויקרה במטבח היפני. חלק מאיבריו הפנימיים של הפוגו מכילים את הרעל הקטלני טטרודוטוקסין, שאכילתו גורמת למוות תוך שעות ספורות. ביפן, הגשתה של מנה מבשרו של הפוגו מחייבת את השפים ברישיון על פי חוק. לשם השגתו מחויבים השפים בהתמחות של שנים מספר ובבחינה מסכמת, משום שכל טעות בהכנה עלולה לעלות בחיי הסועדים. מדי שנה מתים ביפן ובמדינות אחרות בדרום-מזרח אסיה עשרות אנשים מהרעלה שנגרמה מאכילת דג הפוגו. לפי החוק היפני אסור לבני המשפחה הקיסרית היפנית לאכול דג פוגו משום רעילותו

עריכה | תבנית | שיחה
9
צילום מזויף של קייטניג-וור
צילום מזויף של קייטניג-וור

בשנת 1993, רכשו זואולוגים מספר זוגות קרניים ספיראליות יוצאות דופן בשוקי הו צ'י מין סיטי בווייטנאם. המקומיים טענו שהן שייכות לפרסתן דמוי תאו, המכונה קֵייטִינְג-וָור. הזואולוגים העניקו לו את השם המדעי "Pseudonovibos spiralis", שפירושו "שור מדומה בעל קרניים ספיראליות". הגילוי עורר התרגשות בקהילה המדעית, ועד שנות ה-2000 נעשו מחקרים מורפולוגים וגנטיים רבים על הקרניים, כדי לקבוע האם הקייטינג-וור משויך לתת משפחת הפרים, היעלים או הצבאיים. תוצאות הבדיקות היו סותרות. למרות שטרם נמצאו ראיות ברורות יותר לקיומו של המין, ארגון השימור IUCN החליט לכלול אותו ברשימה האדומה, כמין בסכנת הכחדה. הארגון אף הוציא דו"ח מקיף אודות האיומים, התפוצה והביולוגיה של המין. בסופו של דבר, בשנת 2006, התברר שמרבית הקרניים הן זיוף, שנוצר מקרני תאו, בקר הבית והסאיגה, במטרה להימכר ביוקר (ולא כדי לרמות זואולוגים). ארגון IUCN הובך, ונאלץ להסיר את המין מרשימתו. עם זאת ישנם חוקרים, שטרם השתכנעו באי קיומו של הקייטניג-וור. זאת בשל דיווחי עדי ראייה רבים, הופעתו בספרות הסינית ההיסטורית, והיותו מוכר בפולקלור הוייטנאמי והקמבודי.

עריכה | תבנית | שיחה
10
כבש
כבש

אחד מהמרכיבים של הבשמים הפופולריים, היה מופק מהשתן חריף הריח של כבש המושק. שתן זה כה חריף, שהוא מסוגל להדמיע עיניו של אדם, במקרה שהרוח נושאת אותו לכיוונו ממרחק קצר.

עריכה | תבנית | שיחה
11
חזיר
חזיר

ארצות הברית ובריטניה כמעט שיצאו למלחמה בשנת 1859 על השליטה באיי סן חואן סמוך לאי ונקובר. תקרית זו ידועה בשם מלחמת החזיר, משום שגורם ההסלמה היה חזיר רעב. החזיר, שהיה שייך לאזרח בריטי, אכל פקעות בגן הירק של חוואי אמריקני, והחוואי ירה בו למוות. השלטונות הבריטים רצו לאסור את החוואי, ובתגובה הזעיקו החוואים את הצבא האמריקני לעזרה.

עריכה | תבנית | שיחה
12
פרעוש
פרעוש

הפרעוש נחשב לאלוף הקופצים בטבע. בעל חיים זה, שגודלו נע בין 1 ל-5 מילימטרים בלבד, מסוגל לנתר 1,000 פעמים בשעה, ולהגיע בכל ניתור לגובה של עד 25 סנטימטרים ולמרחק של 50 סנטימטרים ומעלה; תוך כדי כך הוא משיג תאוצה גדולה פי 140 מתאוצת הכובד. מרחקים אלה עצומים ביחס לגודל גופו של הפרעוש. לו הייתה לאדם יכולת ניתור כזו, ובהתעלם מגורמים מגבילים אחרים כגון התנגדות האוויר, הוא יכול היה לדלג מעל מגדל שלום מאיר בתל אביב שגובהו 142 מטרים, לקפוץ מחרטומה של הטיטניק לירכתיה - מרחק של 269 מטרים, או לדלג מתל אביב לחיפה תוך שעה.

עריכה | תבנית | שיחה
13
דובוני מים
דובוני מים

דובוני המים הם מערכה בממלכת בעלי החיים המורכבת מיצורים קטנים דמויי חרקים, שהגדולים בהם מגיעים לאורך של 1.5 מילימטר. עקב יכולתם לשרוד בתנאי סביבה קיצוניים, ניתן למצוא אותם כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ. הם יכולים לשרוד בטמפרטורה של 272- מעלות צלזיוס, מעלה אחת בלבד מעל האפס המוחלט, בטמפרטורות גבוהות עד כדי 151 מעלות צלזיוס ובתנאי קרינה חזקה פי 1,000 מזו שתהרוג אדם. ביכולתם לשרוד כמעט עשר שנים ללא מים, והם עמידים אפילו בוואקום בחלל. בניסוי שנערך ב-2007, נשלחו דובוני המים לחלל בגשושית, לתקופה של 12 יממות, ללא דיחוס או הגנה מקרינה קוסמית. ב-29 בספטמבר 2008 פורסמו תוצאות הניסוי והחוקרים דיווחו כי הדובונים עמדו גם במסע זה.

עריכה | תבנית | שיחה
14
ראשתן גדול ראש
ראשתן גדול ראש

השמות שהוענקו ברבות השנים לראשתן גדול-הראש התבססו על שני מאפיינים בולטים שלו. שמו העברי ואחד משמותיו המדעיים (Physeter macrocephalus) מתייחסים לראשו הגדול, המהווה כשליש מאורכו הכולל. השם האנגלי (Sperm whale) והשם המדעי השני (Physeter catodon) מתייחסים לחומר הלבן הנמצא בראשו של הלווייתן. מקור השם הוא בשגיאה של ציידי לווייתנים מהמאות ה-15 וה-16, שטעו לחשוב כי החומר הלבן הוא הזרע של הלווייתן. לימים התברר כי חומר זה, המכונה "סְפֶּרְמָצֶטִי" (בתרגום מילולי: "זרע המפלצת הימית"), כלל אינו קשור למערכת הרבייה של הראשתן. כיום מעריכים כי יש לו תפקיד בניווט הקולי בו הוא נעזר.

עריכה | תבנית | שיחה
15
לווייתן כחול
לווייתן כחול

הלווייתן הכחול הוא בעל החיים הגדול ביותר שנצפה אי-פעם על פני כדור הארץ. אורכו הוא כשל מטוס בואינג 737-300. לבו הוא בגודל של חיפושית פולקסווגן. לשונו גדולה עד כדי כך שפיל ועוד 50 בני אדם, יכולים לעמוד עליה בתוך פיו. קוטר אבי העורקים שלו מגיע לכ-35 סנטימטרים, מספיק דיו כדי להכיל תינוק בקרבו. אולם, למרות גודלו הרב, תזונת הלווייתן הכחול מבוססת בעיקר על יצורים זעירים – כפלנקטון, קריל וסרטנאים מזעריים, שגודלם נע בין ננומטרים לסנטימטרים בודדים.

עריכה | תבנית | שיחה
16
עכבר
עכבר

למרות הדעה הרווחת, עכברים לא אוהבים גבינה. כמו האדם, עכברים הם אוכלי כל, אבל טעם הגבינה וריחה בדרך כלל חזקים מדי עבורם, ואם יש להם ברירה הם יעדיפו לאכול דגנים, פירות, ירקות ואפילו לטרוף חרקים.

עריכה | תבנית | שיחה
17
קרנף
קרנף

המאפיין הבולט ביותר של הקרנפיים היא הקרן הגדולה שלהם. בניגוד לחיות אחרות בעלות קרן, קרנם של הקרנפיים מורכבת משערות, המוקשות על ידי קריטין (קבוצה של חלבונים סיביים בלתי מסיסים ובלתי ניתנים לעיכול, שיוצרים את הרקמות הקרניות של הגוף, כגון ציפורניים, שיער והשכבה החיצונית ביותר של העור) ואין לה בסיס עצם.

עריכה | תבנית | שיחה
18
מדוזה ממין זהובית ריסנית (Chrysaora quinquecirrha)
מדוזה ממין זהובית ריסנית (Chrysaora quinquecirrha)

המדוזה מוכרת בעיקר בשל פגיעתה הצורבת במתרחצים לאורך חופי הים. לעיתים בעת סערה מושלכות מאות מדוזות אל החוף. אפשר להיפגע מצריבת המדוזה הן בעת שהיא במים והן על החוף. רוב סוגי המדוזות אינן קטלניות, וניתן להתמודד עם צריבתן על ידי שטיפה בחומץ ו\או חול אך לא במים, משום שהדבר גורם להתפוצצות תאי הארס עקב דיפוזיה.

עריכה | תבנית | שיחה
19
איור של חכאי נקבה עם חכאי זכר המחובר אליה בתחתיתה
איור של חכאי נקבה עם חכאי זכר המחובר אליה בתחתיתה

דגי החכאי משתמשים בשיטות ייחודיות ללכוד את הטרף שלהם. אצל רוב המינים מצויה בליטה מאורכת היוצאת מראשה של הנקבה ומשמשת כפיתיון לדגים טורפים אחרים. אלו רואים את הבליטה נעה לכל הכיוונים, מנסים לתפוס אותה ונלכדים בשיני החכאי. שיטות הרבייה של החכאי מוזרות לא פחות. בחלק מהמינים, הזכר שגודלו מילימטרים ספורים מצויד בחוש ריח יוצא מן הכלל. כשהוא הופך לבוגר מערכת העיכול שלו מתנוונת והוא יכול להתקיים כטפיל בלבד. ברגע שהוא מאתר נקבה, הגדולה ממנו פי עשרה בערך, הוא נושך את עורה ומשחרר אנזים הגורם להם להתחבר לגוף אחד. אט-אט הזכר מתנוון ונשאר ממנו רק זוג אשכים המשחררים זרע, בתגובה להורמונים המגיעים אליהם דרך זרם הדם, בשעה שהביצית מוכנה להפריה.

עריכה | תבנית | שיחה
20
ברווזן
ברווזן

הברווזן האוסטרלי הוא אחד מבין ששה יונקים שידוע כי הם ארסיים. הארס נמצא בדרבנות נשלפים ברגליו האחוריות של הברווזון הזכר, והוא כלל אינו משתמש בו כנשק נגד טורפים או לטרף כשאר בעלי החיים הארסיים, אלא לקרבות נגד זכרים יריבים במהלך עונת הזיווג. ג'ורג' שאו, בוטניקאי וזואולוג אנגלי, פרסם את התיאור הראשון של בעל החיים הייחודי ב-1799, וטען כי קשה שלא להטיל ספק באמינות התגלית. גופו של הברווזן נראה כגופה של חיה דמוית בונה שנתפר לה מקור של ברווז. שאו אף ניסה לבדוק השערה זו, ובעזרת מספריים ניסה למצוא תפרים בגוף הברווזן. גם המדען רוברט נוקס האמין כי ייתכן ומדובר בפחלוץ שהוכן בידי זייפנים מאסיה.

עריכה | תבנית | שיחה
21
צילום אווירי של לווייתן כחול
צילום אווירי של לווייתן כחול

הלוויתן הכחול הוא בעל החיים הגדול ביותר שחי אי-פעם על פני כדור הארץ. אורכו כשל מטוס סילון בואינג 737-300, לבו בגודל של מכונית חיפושית מתוצרת פולקסווגן ולשונו גדולה עד כדי כך שפיל ועוד 50 בני אדם, יכולים לעמוד עליה בתוך פיו. קוטר אב העורקים שלו מגיע לכ-35 סנטימטרים, רחב דיו כדי שתינוק יעבור בו. אולם למרות גודלו הרב, תזונת הלווייתן הכחול מבוססת בעיקר על יצורים זעירים כפלנקטון, קריל וסרטנאים מזעריים, שגודלם נע בין מיקרומטרים לסנטימטרים בודדים.

עריכה | תבנית | שיחה
22
דרבן מצוי אוכל בגן הזואולוגי באוניברסיטת תל אביב
דרבן מצוי אוכל בגן הזואולוגי באוניברסיטת תל אביב

דרבן מצוי הוא בעל חיים מונוגמי השומר על קשר זוגי קבוע לכל ימי חייו. דרבנים נוהגים להזדווג שמונה פעמים מדי לילה, על אף שהנקבה פורייה למשך יממה אחת או שתיים במשך השנה. פעולת ההזדווגות עצמה מלווה בסכנה עקב הקוצים החדים והארוכים המכסים את גוף הדרבנים, והיא מתאפשרת רק בזכות הפין הארוך של הזכר שאורכו עומד על כ-40 סנטימטר – למעלה ממחצית מאורך גופו. משערים שההזדווגויות התכופות משמשות לחיזוק הקשר הזוגי ולשמירה על נאמנות. תצפיות הראו שנקבות נוהגות לדרבן את בני זוגן לקיים יחסים באמצעות הצלפת זנב על חוטמם.

עריכה | תבנית | שיחה
23
גשם של דגים
גשם של דגים

גשם של בעלי חיים הוא תופעה מטאורולוגית בה בעלי חיים נופלים מחלל האוויר. התופעה נחשבת לנדירה ביותר, על אף שתועדה במדינות רבות במהלך ההיסטוריה. בעלי החיים אשר נופלים מהשמיים במהלך התופעה הם לרוב דגים, צפרדעים וציפורים. לעיתים בעלי החיים שורדים את הנפילה, בדרך כלל דגים, דבר המעיד על כך שמקום הנפילה אינו רחוק ממקום הימצאם המקורי. עדי ראייה שצפו בגשם של צפרדעים תארו אותן לאחר הנפילה כמבוהלות אך במצב בריאותי טוב, והן חזרו לפעילות נורמלית זמן קצר לאחר האירוע. במקרים אחרים תוארו החיות כקפואות למוות או אפילו מכוסות בקרח ולעיתים ה"גשם" הוא של חלקי גוויות. מקרים אחדים התרחשו מיד לאחר סופות שכללו רוחות חזקות, בעיקר סופות טורנדו, אולם תועדו גם מקרים שהתרחשו במזג אוויר שאינו יוצא דופן, וללא שנצפו רוחות חזקות או נד מים בקרבת מקום.

עריכה | תבנית | שיחה
24
סגן הארי קולבורן והדובה ויני
סגן הארי קולבורן והדובה ויני

פו הדב נקרא באנגלית "ויני הפו", וקרוי על שם העיר ויניפג שבקנדה. סגן הארי קולבורן, חייל בצבא הבריטי מהעיר ויניפג, אימץ דובה שחורה וקרא לה על-שם עירו ויניפג הדובה, או בקיצור ויני. הוא הבריח אותה לאנגליה וכשהוצב בצרפת העביר אותה לגן החיות של לונדון. כריסטופר רובין, בנו של הסופר א. א. מילן ראה את הדובה בגן החיות, וקרא על שמה את דוב הצעצוע שלו "ויני", שנתן את ההשראה לסיפור על ויני הדוב.

עריכה | תבנית | שיחה
25
מייק
מייק

ב-1945 הופתע חקלאי בקולורדו לגלות שתרנגול בשם מייק, שאת ראשו ערף לקראת ארוחת הערב, המשיך לחיות ללא הראש. החקלאי חס על חייו והחליט להמשיך ולטפל בו. הוא האכילו תערובת של חלב ומים דרך פיפטה ובזרעוני תירס קטנים ומדי פעם שאב במזרק את הריר מגרונו, כדי שלא יחנק בהיעדר יכולת בליעה. מייק המשיך לחיות ללא ראש במשך 18 חודשים, במהלכם הפך למופע בידור בתשלום בשם מייק, התרנגול חסר הראש. בשלב מסוים אף בוטח בעשרת אלפים דולר. לאחר מותו נערכה למייק נתיחה שלאחר המוות ונקבע בה כי להב הגרזן החטיא את העורק התרדמני, וקריש דם חסם את הפצע ומנע ממייק לדמם למוות. על אף שרוב ראשו נגדע, נותר גזע המוח שלם, ומאחר ותפקודים בסיסיים כגון נשימה ופעילות לב כמו גם רוב הרפלקסים של התרנגול נשלטים על ידי גזע המוח, נשאר מייק מתפקד. ספר השיאים של גינס מציין את מייק כתרנגול שהאריך ביותר לחיות לאחר שראשו נערף.

עריכה | תבנית | שיחה
26
פיל
פיל

פילים, בשונה מרוב בעלי החיים, מגיבים בטקסיות הדומה לאבל אנושי, כאשר אחד הפרטים בעדר מת. הם מסרבים לעזוב את גופתו במשך כמה ימים, ממאנים לאכול, ולא מאפשרים לאוכלי נבלות להתקרב אל הפגר. בתצפיות שנערכו, התברר גם כי פילים שעוברים ליד שלדים ושרידי עצמות של פילים אחרים, לאו דווקא מאלה שהיו חברים בעדר, נעצרים ממהלכם, עומדים זמן מה, ורק אז ממשיכים, כאילו היה זה טקס אבל פרטי משלהם.

עריכה | תבנית | שיחה
27
אצל השימפנזה הננסי (בּוֹנוֹבּוֹ) זכרים ונקבות מקיימים יחסי מין עם שני המינים
אצל השימפנזה הננסי (בּוֹנוֹבּוֹ) זכרים ונקבות מקיימים יחסי מין עם שני המינים

ההתנהגות המינית של בעלי חיים היא מגוונת ביותר. חוקרים מצאו בקרב בעלי חיים מקבילות להומוסקסואליות, ביסקסואליות, אינטרסקסואליות וטרנסג'נדריות. התנהגות הומוסקסואלית תועדה בקרב 1500 מינים של בעלי-חיים שונים, בעיקר יונקים ועופות. בבעלי חיים מסוימים נצפו גם מקרים של זוגיות חד מינית למשך כל החיים.

תאוריות ומחקרים שונים מנסים להסביר את התופעה בראייה אבולוציונית, מכיוון שלכאורה גנים המעודדים הומוסקסואליות מדכאים רבייה זוויגית ואמורים להתבטל על ידי הברירה הטבעית. בין הסיבות האפשריות השונות שהועלו לתופעה נמנות: זוגיות לשם שיתוף פעולה בין פרטים מאותו זיווג, ברירת שארים מעודדת פרטים הומוסקסואלים שעוזרים לקרוביהם גם ללא צאצאים, הומוסקסואליות נגרמת במצב הומוזיגוטי של גנים מועילים ביותר במצב הטרוזיגוטי ושגנים הגורמים הומוסקסואליות בזוויג אחד משפיעים בצורה שונה בעלת יתרון בזוויג אחר. כל אלו עשויים להוות יתרון שיעודד ביסוס גנטי להומוסקסואליות במהלך האבולוציה על אף החסרון המיני.

עריכה | תבנית | שיחה
28
הסוס הנס החכם בפעולה
הסוס הנס החכם בפעולה

הנס החכם היה כינויו של סוס שחי בגרמניה בסוף המאה ה-19 והתפרסם ב"יכולתו האינטלקטואלית" יוצאת הדופן לענות נכונה על שאלות בחשבון. התופעה נבחנה בידי ועדה של 13 מדענים בולטים, שאת בדיקותיה עבר הסוס בהצלחה, ולאחר מכן בידי הפסיכולוג אוסקר פפונגסט. פפונגסט מצא כי הסוס הגיב למעשה לסימנים תת-מודעים שהעבירו לו השואלים, וזאת משום שהתקשורת החברתית בקרב סוסים תלויה בין השאר ביכולת להבחין בסימנים גופניים קלים כמו שינויי יציבה.

עריכה | תבנית | שיחה
29
קן תנין
קן תנין

בשונה מיונקים ומעופות, לעוברים של חלק ממיני התנינאים, הצבים והקשקשאים אין כרומוזומי מין, ובמקום זאת המין של כל פרט נקבע בהתאם לטמפרטורה בקן במהלך השבועות הראשונים לדגירה. הטמפרטורה הקריטית משתנה ממין טקסונומי אחד למשנהו. אצל התנינאים, למשל, היא נמצאת באזור ה-30 מעלות צלזיוס. עוברי אליגטורים שהטמפרטורה בקן שלהם תהא יותר מ-32 מעלות צלזיוס ייוולדו זכרים, בעוד שעוברים שהטמפרטורה בקן שלהם תהא פחות מ-30 מעלות צלזיוס יהיו ככל הנראה נקבות.

עריכה | תבנית | שיחה
30
למינג
למינג

אגדה אורבנית גורסת שכאשר ישנה התפוצצות אוכלוסין בקרב אוכלוסיית הלמינגים, סוג מכרסם החי בטונדרה הארקטית, מבצעים הפרטים התאבדות המונית בקפיצה מראש צוק. המיתוס נפוץ כל כך עד שהמוניטין של הלמינגים כיצורים חסרי בינה מתואר בסדרת משחקי המחשב הפופולרית למינגס. אולם למעשה אין הלמינגים מתאבדים. כאשר ישנה התפוצצות אוכלוסין, הלמינגים נודדים בחיפוש אחר אזורי מחיה חדשים, ולעיתים, בשל ראייתם החלשה, הם מתבלבלים בין פיורד לנהר ונופלים בניסיון לחצותו.

עריכה | תבנית | שיחה
31
משפחת קפיברות משתכשכת במים
משפחת קפיברות משתכשכת במים

בארבעים ימי התענית שלפני חג הפסחא נאסר על הנוצרים הקתולים לאכול בשר, ומותר לאכול דגים בלבד, ולמרות זאת נוהגים בוונצואלה לאכול בתקופה זו באופן מסורתי בשר מאחד ממיני היונקים, הקפיבארה. הקפיבארה הוא המכרסם הגדול בעולם. במראהו הוא דומה לחולדה, אך גדול ממנה משמעותית. אורכו כמטר אחד, ומשקלו הממוצע כ-50 קילוגרם, והוא חי כיום באמריקה הדרומית בלבד. בוונצואלה טוענים כי קיבלו אישור מהוותיקן במאה ה-16 לאכול מבשר הקפיבארה בתקופת הלנט, לאחר שמיסיונרים מקומיים שיכנעו את אבות הכנסייה כי כיוון שהקפיבארה חי רוב זמנו במים הוא בעצם סוג של דג.

עריכה | תבנית | שיחה
32
עטלף פירות מצוי על קליפות תפוזים
עטלף פירות מצוי על קליפות תפוזים

במרכז המסחרי דיזנגוף סנטר, מתחת לרחוב דיזנגוף בתל אביב ממוקם חלל ענק שתוכנן להיות מרכז תרבות, ובו אולם תיאטרון "צוותא 3". התוכנית לא יצאה לפועל והחלל שימש במשך הזמן חניון למשאיות ולאיסוף אשפה. במקום מקננת אוכלוסייה גדולה של עטלף פירות מצוי. העטלפים שוהים במשך היום במתחם הענק ובלילה יוצאים לאכול מפירות עצי הפרי של העיר, כמו שקמה ומיני פיקוס אחרים. משלחת של הנשיונל ג'אוגרפיק ביקרה במקום כדי לסקור את מצבם.

עריכה | תבנית | שיחה
33
פצצת יונה
פצצת יונה

במהלך ההיסטוריה נעזרו רבות בבעלי חיים למטרות צבאיות. בין היתר נעשה שימוש בסוסים, שהיו בשימוש חילות פרשים, ובפילי מלחמה. במלחמת העולם השנייה נעשו מספר ניסיונות לא מוצלחים לשימוש בבעלי חיים למטרות תקיפה ממש: בברית המועצות אומנו כלבים נגד טנקים – הכלבים נשאו עימם חומר נפץ ואומנו לרוץ תחת טנקי אויב. ארצות הברית ניסתה לייצר פצצות עטלף, וגם הקימה את פרויקט יונה, אשר במסגרתו נעשו ניסויים בפצצות שהונחו על ידי יונים.

עריכה | תבנית | שיחה
34
דבורה ופרח
דבורה ופרח

ראובן לרר היה היהודי הראשון שגידל דבורים בארץ ישראל בעת החדשה. את כוורת הדבורים הראשונה הוא הקים בתקופת העלייה הראשונה ב"נחלת ראובן" שהפכה לימים לנס ציונה. נגד לרר הוגשה תביעה על ידי ערבי מיפו שטען כי "הדבורים מוצצות את לשד פרחי ההדרים ומזיקות לפרי". בית המשפט העות'מאני ביפו קיבל את התביעה וחייב את לרר בתשלום פיצויים בסכום רב. בסיוע הקונסול האוסטרי, הוגש ערעור לבית המשפט העליון בקושטא. העניין נדון שנתיים והוצאות ההליך המשפטי היו גבוהות. לבסוף נפסק כי הדבורים לא מזיקות לצמח, אלא להפך, הן מאביקות את הפרחים.

עריכה | תבנית | שיחה
35
כרזת פרסום לגן החיות, 1948
כרזת פרסום לגן החיות, 1948

בגן החיות של תל אביב, שפעל עד 1980 במקום בו שוכן כיום קניון גן העיר ברחוב אבן גבירול הוחזק אפילו אריה. שאגותיו היו נשמעות מדי יום בבתי המגורים שבסביבה ומפחידות את ילדי השכונה.

עריכה | תבנית | שיחה
36
קרנף
קרנף

האדם מצא לאיברי הקרנפים שימושים רבים לתועלתו. בעבר, עמים שונים באפריקה ובמזרח הרחוק השתמשו בעור הקרנף להכנת מגיני מלחמה, או למיגון סירות המלחמה כדי להגן עליהן מפגיעת חיצים וחניתות. בסין השתמשו בעור גם כדי לרפד את אוכפי הסוסים. בעוד ששימושים אלו פסו בעיקרם מהעולם, עדיין תולים רבים באיברי הקרנף סגולות רפואיות. בתאילנד, נמכר דם קרנפים כסגולה לחוזקה ואבקת עצמות קרנף כתרופה לשרירים כואבים. גם לגללי הקרנף מצאו שימוש – הם גורמים לשלשול ובתוספת שמן מסירים יבלות, וזאת בתנאי שהם "טריים" ממעיו של קרנף שהומת זה עתה. גם השתן (שכביכול מרפא דלקות גרון), הקרן ואיברי המין הזכריים (המשמשים לשיקוי תאווה) נמכרים בשוק השחור. הביקוש הרב לאיבריהם של הקרנפים גורם לנסיקה במחיריהם בארצות רבות בעולם, ובמקביל להכחדתם.

עריכה | תבנית | שיחה
37
פנדה אדומה
פנדה אדומה

פיירפוקס הוא לא רק דפדפן אינטרנט, אלא גם סוג של דוב פנדה הנפוץ בסצ'ואן, צפון בורמה ונפאל והידוע בשם פנדה אדומה.

עריכה | תבנית | שיחה
38
שוקולד
שוקולד

תאוברומין הוא אלקלואיד מריר שנמצא בצמח הקקאו, ובצמחים אחרים דוגמת ז'רבה מאטה, צמח התה, גוארנה, אגוז קולה וקפה, ובדומה לקפאין יש לו השפעה ממריצה על גוף האדם. החומר שנמצא בכמות גדולה יחסית בשוקולד מתפרק בכבד, אולם קצב הפירוק שלו בגופם של בעלי חיים מסוימים, כגון חתולים, כלבים וסוסים, הוא איטי. הצטברות החומר בגופם מסוכנת עד כדי כך שחפיסה אחת של שוקולד מריר עלולה להרוג כלב לוויה זעיר דוגמת צ'יוואווה או גור חתולים.

עריכה | תבנית | שיחה
39
חוטית נודדת על חוף הים מצפון לשפך נחל אלכסנדר
חוטית נודדת על חוף הים מצפון לשפך נחל אלכסנדר

מאז סיום חפירת תעלת סואץ בשנת 1869 מתקיים מעבר של בעלי חיים ימיים בין ים סוף לים התיכון. כתוצאה ממעבר זה, אשר מכונה הגירה לספסית על שמו של פרדיננד דה לספס, המהנדס שיזם את חפירת התעלה, התנחלו בים התיכון כבר למעלה מ-300 מינים שמקורם בים האדום. ביניהם בולטת המדוזה הצורבת חוטית נודדת שמקשה על הרחצה בחופי מישור החוף של ישראל.

עריכה | תבנית | שיחה
40
משמאל, דג ממשפחת "אבו נפחא" (נפוחיתיים)
משמאל, דג ממשפחת "אבו נפחא" (נפוחיתיים)

לגינון נודד הוא מין של דג ממשפחת הנפוחיתיים, הקרוי בסלנג העברי אבו נפחא. במסגרת ההגירה הלספסית הגיע הדג מבית גידולו בים סוף אל הים התיכון. באיבריו הפנימיים של הלגינון, כבד, כיס מרה ואיברי מין, אגור הרעל החזק טטרודוטוקסין, שבליעתו עלולה לגרום למוות תוך מספר שעות. ידוע כי במספר מקרים דייגים ישראלים חובבים העלו את הדג ברשתם, לא ידעו לזהותו, טעמו ממנו ולקו בהרעלה חריפה. חייהם ניצלו רק הודות לכך שאכלו מנה קטנה מאוד מהדג. ביפן נחשב קרובו של הלגינון, דג הפוגו, למעדן יוקרתי, אך רק בעלי רישיון מוסמכים לבשלו ולהגישו במסעדות.

עריכה | תבנית | שיחה
41
אייל מושק סיבירי
אייל מושק סיבירי

אצל זכרים בוגרים של איילי מושק נמצאת בלוטת ריח מיוחדת סמוך לאברי המין. מבלוטה זו מופרש חומר ריחני המשמש בתהליך החיזור של האיילים. מקור שמו של החומר יקר הערך, מושק, בשפת הסנסקריט, ומשמעותו "אשך" בשפה זו. הוא שימש מאז ימי קדם לייצור בשמים, אולם לשם כך היה צורך לצוד את בעלי החיים ולהרוג אותם. מחירו של קילוגרם מושק טבעי מגיע לעשרות אלפי דולרים, משום שמכל זכר ניתן להפיק רק 25 גרם מהחומר החום והשמנוני. כיום, ניתן לסנתז את המושקון, המרכיב העיקרי במושק. הדבר מוזיל באופן ניכר את מחיר בשמי המושק ומאפשר להגן על חיות הבר שמצב השימור שלהן הוגדר כפגיע על ידי איגוד השימור העולמי.

עריכה | תבנית | שיחה
42
צפע ארצישראלי
צפע ארצישראלי

ארסו של הצפע הארצישראלי משמש לא רק לקטילת הקורבן, אלא גם מהווה חלק מתהליך העיכול, שכן הוא ממיס את הרקמות הרכות של הטרף למעין "מרק".

עריכה | תבנית | שיחה
43
כבש הבית
כבש הבית

כבש הבית הוא אחד מבעלי החיים הנוחים ביותר לגידול, מאחר שדרישות ההזנה ותנאי המחיה שלו צנועות. כך למשל, הכבש מותאם לתנאים הקשים השוררים במדבריות ולאזורים ההרריים. החשיבות הכלכלית הרבה של הכבש הביאה לכך שגידול כבשים היה גורם משמעותי בכלכלות של ימי קדם. גם במאה ה-21 יש לכבש חשיבות ניכרת בכלכלות של מדינות כדוגמת אוסטרליה, ניו זילנד ואורוגוואי.

עריכה | תבנית | שיחה
44
סוסי מוסטנג בערבות יוטה
סוסי מוסטנג בערבות יוטה

סוסי הפרא של ערבות אמריקה הצפונית, סוסי המוסטנג, שהיו חלק בלתי נפרד מתרבות הלוחמים הרכובים האינדיאנים, הגיעו לאמריקה רק במאה ה-16. גזעי הסוסים המקומיים של אמריקה נכחדו לפני כ-10,000 שנים. הסוסים הופיעו ביבשת שוב רק עם הבאת גזעים מבויתים על ידי הכובשים הספרדים. סוסי המוסטנג הם למעשה הכלאה טבעית בין גזעי סוסים המיובאים, לאחר שיצאו מחוות בעליהם. סוס המוסטנג ידוע בכוח הסיבולת המיוחד שלו וכיום ניתן לראותו בטבע, במדינות כמו אוקלהומה, יוטה והמדינות שהיוו את המערב הפרוע.

עריכה | תבנית | שיחה
45
קנגורו
קנגורו

שמו של הקנגורו באנגלית ובעברית הוא שיבוש קל של שמו בפי האבוריג'ינים, ילידי אוסטרליה. הטענה שמקור השם בתשובה "איני מבין" בשפת האבוריג'ינים, שאותה קיבל מגלה הארצות ג'יימס קוק כאשר שאל לשמה של החיה, היא אגדה אורבנית ואינה נכונה.

עריכה | תבנית | שיחה
46
פרס
פרס

מקור הצבע האדום השכיח בנוצות הרגליים והחזה של עוף הפרס הוא בסלעים עשירים בתחמוצת ברזל בהם הוא מתחכך. מקור נוסף הוא מנהג העופות לשטוף עצמם במים המכילים מינרל זה. במינרל יש תרכובות אורגניות אשר גורמות לשינוי הפיגמנטים.

עריכה | תבנית | שיחה
47
עטלף
עטלף

רדיקלים חופשיים אינם תנועה פוליטית מהפכנית, אלא מולקולות ריאקטיביות מאוד, הנוצרות, בין השאר, כתוצרי לוואי של תהליך הנשימה (בעיקר תרכובות חמצן). הן משחקות תפקיד חשוב בגוף, אך כנראה גורמות גם לבלאי של הגוף ולתהליך ההזדקנות. העטלפים שהצליחו ליצור הגנה טובה ממולקולות אלו מאריכים ימים, וחיים עד גיל 30, פי 15 מעכברים ומחדפים. חוקרים מנסים כיום להמציא חומרים נוגדי חמצון שיאריכו את חייו של האדם.

עריכה | תבנית | שיחה
48
הכניסה לגן החיות
הכניסה לגן החיות

נטורה ארטיס מגיסטרהלטינית: Natura Artis Magistra – "הטבע הוא המורה של האמנות") או בקיצור "ארטיס" (Artis) הוא גן חיות הממוקם במרכז אמסטרדם. גן חיות זה הוא גן החיות הוותיק ביותר בהולנד, והשלישי בוותיקותו בעולם. האקווריום שבגן הוקם בשנת 1879. לצורך הקמת המבנה על הקרקע הבוצית הושקעו 1,740 עמודי עץ בקרקע ועליהם נבנה המבנה. בשנת 1880 הושלמה הקמת האקווריום, והמבנה מולא בכמיליון ליטרים של מי מלח. בשנת 1997 נערך שיפוץ נרחב באקווריום, ובמסגרתו שוחזר האולם המרכזי של האקווריום, ונבנו בו אקווריומים המציגים: נהר ביער גשם אמזוני, שונית אלמוגים טרופי ותעלה באמסטרדם.

עריכה | תבנית | שיחה
49
הודי מנגן לנחש
הודי מנגן לנחש

לטענה שהנחשים אינם מחוננים בחוש שמיעה, מהו המופע שמבצעים ההודים ושאר לוחשי הנחשים? מסתבר שהללו מערימים על הקהל ומנגנים לקהל ולא לנחשים החרשים, הנחש המצוי בעמדת התגוננות עוקב אחר תנועת החליל ואינו שומע את הנגינה והמנגן מזיז את החליל וכך זז גם הנחש.

עריכה | תבנית | שיחה
50

במקורות שונים, כגון בכתבי אריסטו ופלוטרכוס, מתואר פרד ששימש להובלת אבנים עבור בניית הפרתנון. על אף שעבודתו של הפרד הופסקה מפאת גילו, המשיך הפרד ללוות את הבנאים. על שרותו זכה הפרד בארוחות חינם, על חשבון הציבור, וכן בהחלטה לאסור על אופים לגרש את הפרד מדוכניהם.

עריכה | תבנית | שיחה
51 רוב הפילוסופים והחוקרים מסכימים באופן כללי כי בני אדם הם יצורים בעלי תודעה, ואילו צורות חיים פשוטות כמו חיידקים אינן מודעות. הוויכוח ניטש על בעלי החיים המפותחים יחסית, כגון דולפינים וקופים.

המצדדים מחזיקים בהיפותזה כי התודעה התפתחה יחד עם צורות החיים, כלומר יש לה ערך אבולוציוני כלשהו. לפיכך, היו שחיפשו את התועלת שעולה מהתודעה. ברנרד באארס, לדוגמה, אומר כי התודעה היא דבר מועיל מאוד מבחינה אבולוציונית, ומציע פונקציות שונות: החלטה לגבי אלטרנטיבות עתידיות, פתרון בעיות בצורה לא אמפירית, קבלת החלטות, שליטה על פעולות, גילוי טעויות, תכנון, למידה, התאמה לסביבה, יצירת קונטקסט וגישה למידע.
אנטוניו דאמאסיו רואה את התודעה כאחד מכלי ההישרדות של האורגניזם, שכן היא מאפשרת תגובות מתוכננות ולא אינסטינקטואליות. הוא גם מצביע על כך שתודעה עצמית מובילה לדאגה לעצמך, שמגדיל את הרצון לשרוד.

פסיכולוגים רבים, כמו ביהביוריסטים רדיקליים, ופילוסופים רבים, חושבים כי אפשר להסביר את ההתנהגות באופן לא תודעתי, בדומה לבינה מלאכותית, וגישות אלה מתארות את התודעה כדבר שאינו קשור לפונקציה וליעילות.

עריכה | תבנית | שיחה
52
סוסים בגדלים שונים.
סוסים בגדלים שונים.

המונח כוח סוס הומצא על ידי הממציא ג'יימס ואט כיחידת מידה להספק. ואט, אחד המפתחים החשובים ביותר בתחום הנעת הקיטור, פיתח מיזם עסקי בו הוחלפו סוסים במנועי קיטור. ואט היה זקוק ליחידת מידה שתאפשר לו להשוות את ביצועיהם של מנועי הקיטור לאלו של הסוסים אותם החליפו. לאחר שערך תצפיות במכרה פחם, חישב ואט כי סוס פוני מסוגל למשוך עגלת עפרות, בעלת מעמס כולל של 22,000 ליבראות, במהירות של רגל אחת בדקה. אולם שימוש ביחידת מידה המכונה כוח פוני נראה לוואט מגוחך. בשל כך החליט מר ואט, באופן שרירותי למדי, כי סוס חזק פי 1.5 מסוס פוני, ומכאן שכוח סוס – יחידה בעלת שם מכובד בהרבה – שוות ערך למשיכת 33,000 ליבראות במהירות של רגל בדקה (שהם 15 טון במהירות של 30 ס"מ בדקה). החלטתו השרירותית של מר ואט הייתה מעט רחוקה מן האמת – בעוד במאמץ גבוה, למשך פרק זמן קצר, מסוגל הסוס הממוצע להפיק עד כ-5 כוחות סוס, הרי שבמאמץ מתון וממושך הוא מסוגל להפיק 0.75 כוחות סוס, לכל היותר.

עריכה | תבנית | שיחה
53

דולפין פראי, החי בבית גידולו הטבעי, ישן כשלכל היותר מחצית ממוחו במצב שינה, מידת עירות המאפשרת לו לנשום ולהישמר מפני טורפים ואיומים אחרים. נהרן האינדוס, יונק ממשפחת הדולפיניים אשר חי בנהר האינדוס השוצף, חייב לשחות ללא הפסקה על מנת להימנע מפציעות, ובעקבות כך ישן גם במחזורים קצרים מאוד, הנמשכים בין 4 ל-60 שניות. לעומת זאת, דולפינים אשר גדלו בשבי, ישנים שינה מלאה – בשתי עיניים עצומות, וללא כל תגובה רצונית לגירויים חיצוניים. במידת הצורך, רפלקס בעיטת הזנב, המופעל אוטומטית עם השקיעה במים, מציף אותם מעלה ומותיר את חור הנשימה שלהם חשוף לאוויר.

עריכה | תבנית | שיחה
54

ראשני הסלמנדרה המצויה המושרצים בבריכות עונתיות, חייבים לסיים את התפתחותם ולבצע מטמורפוזה בטרם הבריכה תתייבש, אחרת ימותו. כדי להתמודד עם חוסר הוודאות לגבי מועד התייבשות הבריכה, הם ניחנו בגמישות התפתחותית רבה המאפשרת להם לקלוט מידע אודות מצבה של הבריכה ולעדכן את קצב התפתחותם בהתאם. לדוגמה, כאשר ראשנים מתייבשים למוות בבריכה שאיבדה את מימיה, ולאחר מכן אותה בריכה מוצפת בשנית במי גשמים, הראשנים הבאים שיושרצו לתוכה מסוגלים לחוש בנוכחותם של קודמיהם לאחר ששרידיהם התפרקו לחלוטין במים. חישה זאת מתאפשרת כנראה באמצעות שינוי בהרכב הכימי של רקמות הראשנים המיובשים, והשתחררות חומרים אלה למים. "ריח מוות" זה גורם לראשנים החשים בו להאיץ את קצב התפתחותם כדי להימנע מגורל דומה בבית גידול שכפי הנראה אינו מסוגל לקיימם לאורך זמן.

עריכה | תבנית | שיחה
55
ויקוניה, על רקע הר צ'ימבורסו, אשר באקוודור
ויקוניה, על רקע הר צ'ימבורסו, אשר באקוודור

ויקוניה מצויה היא מין ממשפחת הגמליים המצוי בדרום אמריקה. הויקוניה הייתה בסכנת הכחדה, משום שבמשך מאות שנים ירו בוויקוניות ציידים, שחשקו בצמר הוויקוניה ובעורה. הוויקוניה נחשבה לחיה מקודשת באימפריה של האינקה עד שנת 1532, כשהספרדים פלשו אליה, כבשו אותה והחריבוה. מאוכלוסייה של מאות אלפי ויקוניות בהרי האנדים, מאקוודור עד ארגנטינה, פחת מספרן והלך, עד שבשנת 1964 הגיע ל-12 אלף פרטים בסך הכול, הנחשב לסף הכחדה. בשנה זו הוקמה בפרו שמורה לאומית לשימור אוכלוסיית הוויקוניה, סמוך ללימה, וכיום הוויקוניה אינה עוד בסכנת הכחדה.

עריכה | תבנית | שיחה
56
אופוסום וירג'יניה
אופוסום וירג'יניה

אגדה אורבנית מספרת, כי כדי להוכיח שגילה את אמריקה, קולומבוס הביא מצפון אמריקה למלך ספרד, יונק כיס. האגדה שגויה מכמה סיבות. ראשית, קולומבוס לא הבין שהוא גילה את אמריקה – הוא חשב שמצא קיצור דרך להודו. שנית, קולומבוס מעולם לא הגיע לצפון אמריקה – בשני מסעותיו הראשונים, הוא הגיע לאיים הקריביים, בשני האחרונים הוא המשיך גם למרכז אמריקה ולדרום אמריקה. אולם, מה שכן אפשרי באגדה זו, זה שדווקא יש יונק כיס ביבשת צפון אמריקה. הוא אפילו די נפוץ בה. שמו אופוסום וירג'יניה. יונקי הכיס אינם ייחודיים לאוסטרליה. בדרום אמריקה ישנם עוד מינים של יונקי כיס. למעשה, מוצא יונקי הכיס הוא בדרום אמריקה. משם הגיע אופוסום וירג'יניה לצפון אמריקה, כשנוצר הגשר היבשתי בין שתי האמריקות, באזור פנמה. יונקי הכיס הגיעו לאוסטרליה דרך אנטארקטיקה, כשזו חצצה בין דרום אמריקה לאוסטרליה, לפני שנדדה אל הקוטב הדרומי, וכול החיים בה נכחדו.

עריכה | תבנית | שיחה
57
גורי פילים אסייתיים
גורי פילים אסייתיים

הפרה והפיל, ניזונים שניהם מצמחים. בניגוד לפרה, שמעלה גירה, מעכלת את מזונה היטב ויכולה גם לעכל תאית, לפיל יש מערכת עיכול הרבה פחות יעילה. לכן צואתו של הפיל עשירה בסיבים תזונתיים, והיא משמשת כחומר גלם טוב לנייר ממוחזר, בסרי לנקה ובסומטרה.

עריכה | תבנית | שיחה
58
מושית השבע
מושית השבע

מושית השבע מכונה בלשון הדיבור "פרת משה רבנו". כינוי זה הוא תרגום שאילה מן היידיש שבהּ מין זה של החיפושיות נקרא "משה רבנוס קיעלע", "משה רבנוס בהמהלע" או "משה רבנוס פֿערדעלע" (בתרגום לעברית, "עגלת משה רבנו", "בהמת משה רבנו" או "סוסון משה רבנו", בהתאמה). היידיש עצמה, שאלה את שם החיפושית מלשונות עמי אירופה, שהיו שכנותיה הקרובות. בשפות אלו נקראה החיפושית על שמה של חיה כלשהי, לעיתים פרה, תוך שיוכה לקדוש או אפילו לאל. בגרמנית היא נקראה "חיפושית מרים" (Marienkäfer), בצרפתית – "חיית אלוהים הטוב" (bête a bon dieu), בספרדית – "פרת אנטוניוס הקדוש" (vaca de san anton) וברומנית – "שורו של אלוהים" (boul lui dumnezeu). במעבר ליידיש "גוייר" הקדוש הנוצרי ונהיה למשה רבנו

מושית השבע קיבלה את שמה (הן שמה המדעי, הלטיני, Coccinella septempunctata, והן תרגום שמה המדעי לעברית) על שם שבע הנקודות השחורות שעל כנפיה החופות את גבהּ. אלא, שכנפיו של מין החיפושיות הזה נקודות בשמונה נקודות, ארבע נקודות לכל אחת משתי הכנפיים. כשכנפיה של מושית השבע סגורות על גבה, חופפת אחת הנקודות מן הכנף האחת את אחת הנקודות מן הכנף השנייה, וכך נוצרת האשליה שעל גב החיפושית שבע נקודות בלבד.

עריכה | תבנית | שיחה
59
אוקאפי בפלורידה
אוקאפי בפלורידה

בעבר שוער כי הג'ירף אינו יכול להשמיע שום קול. אולם מדענים גילו כי הג'ירפים מתקשרים בקולות תת-שמעיים ("אינפרה-סאונד"), המופקים בתדירות הנמוכה מ-20 הרץ. גם האוקאפי, חיה ממשפחת הג'ירפיים, מתקשר בקולות תת-שמיעתיים. הוא דומה לג'ירף גם בהתנהגות הבריחה שלו, בעת שהוא חש בזרים סביבו. אלא שבניגוד לג'ירף, האוקפי אינו מתקבץ בעדרים והוא גם נמוך מהג'ירף – גובהו כ-2.15 מטרים. כמו כן, האוקפי גר במעבה היער ולא בערבה. מסיבות אלו, ההזואולוגים ותרבות המערב בכלל, לא הכירו את האוקפי עד למאה ה-20. עבור העולם המערבי, האוקפי היה בגדר שמועה לא סבירה, כמו ההחד קרן.

עריכה | תבנית | שיחה
60
דוגמה לאיקרית ממין Trombidium holosericeum. האיקרית מהסוג הדמודקס
דוגמה לאיקרית ממין Trombidium holosericeum. האיקרית מהסוג הדמודקס

הטפיל המיקרוסקופי דמודקס פוליקולרום ( Demodex follicularum ) מתת-מחלקת האקריות מתקבץ בבסיס שערות הפנים וניזון מתאי אפיתל. הוא מדבק כמעט ורק ב"ירושה" מההורים לילדיהם, ימים ספורים לאחר הלידה. ומאחר ובני האדם נדבקים כמעט באופן בלעדי מההורים שלהם, קיימת חפיפה אבולוציונית בין שושלת בני האדם לזו של הדמודקס פוליקולרום. מחקרים שדגמו את ה-DNA של הדמודקס פוליקולרום גילו, שניתן לדעת את מוצאו של אדם ספציפי, לפי דגימת הדמודקס פוליקולרום שעל עורו. למשל, אנשים ממוצא אסיאתי, החיים כבר דורות רבים בארצות הברית, עדיין יוטפלו בדמודקס פוליקולרום בעלת חומר תורשתי, המאפיין את תושבי אסיה. מאחר שדמודקס פוליקולרום מלווה אותנו משחר ימי האדם, עוד מהתקופה שבני האדם החלו לנדוד מאפריקה ניתן להשתמש בחקר הדמודקס פוליקולרום כדי למפות את נדידות העמים.

עריכה | תבנית | שיחה
61
ביזון
ביזון

את עדר הביזוני הבר, הנראה בסרט הקולנוע רוקד עם זאבים, "שיחק" עדר הביזונים של החווה החקלאית, של הפוליטיקאי ל. רוי האוק. זאת משום שכבר קשה כיום למצוא עדרי ביזוני בר גדולים, ומשום שביזוני בר נוטים לתקוף אנשים, שמתקרבים אליהם, למשל אנשים שמצלמים אותם. בתמונות התקריב של הביזונים, בסרט, "שיחקו" שני ביזונים מבויתים של ממש. אחד מהם שימש בחיי היום יום כקמע של תאגיד בשר ממדינת דקוטה הדרומית. השני היה חיית המחמד של המוזיקאי הקנדי המפורסם, ניל יאנג. אולם אפילו הביזונים המבויתים היו פעלתניים מדי ביחס לביזוני הבר, שתוארו בתסריט. לכן, כדי להציג ביזונים במנוחה, נדרשה עזרתו של אנימטור.

עריכה | תבנית | שיחה
62
צילום מיקרוסקופי של קרדית אבק הבית.
צילום מיקרוסקופי של קרדית אבק הבית.

לא מעט אנשים מתלוננים על בדידות. חלקם מאמצים כלב או חתול, כחיית מחמד, כדי לחוש פחות בודדים. אלא, שלמעשה, אף אדם אינו באמת בודד, לעולם. לכל אדם יש חיידקים במעיים ועל פני השיניים. אנו גם מגדלים חיידקים בלבן שבמקרר ובשימורי המלפפונים החמוצים. יש סביבנו תמיד גם יצורים גדולים פי אלף מהחיידקים – השמרים שבמטבח והפרוטוזואה שבמי הברז. אם כי כמו החיידקים, גם אלו יצורים חד תאיים. אולם, אנו תמיד מלווים גם ביצורים אנימליים רב תאיים – כמעט לכל אדם יש אוכלוסיית דמודקס פוליקולרום על עור פניו וכמעט בכל בית מצויה אוכלוסייה של קרדית אבק הבית (בתמונה). יצורים אלו, ממחלקת העכבישנים, ניזונים מעורנו.

עריכה | תבנית | שיחה
63

אוביל הדבש היא ציפור, הניזונה בעיקר מתוצרי כוורות דבורים - ביצי דבורים, זחלי וגלמי דבורים ודונג דבורים. תקיפת כוורות היא משימה לא פשוטה, והאוביל פיתח שיטות שונות לשם כך. למשל, כנראה עוד בתקופתו של ההומו ארקטוס, נוצרה בהדדיות בין האוביל לאדם. האוביל יודע להשמיע קולות ציוץ מיוחדים כדי לתקשר עם האדם, ולהדריך אותו עד לכוורת דבורים. יש שבטים באפריקה, שנוהגים למצוא כך דבש, ולהשאיר חלק מחלת הדבש לאוביל. שמו המדעי של האוביל, Indicator indicatorאנגלית: מכוון), נקבע על פי יכולתו לכוון אנשים לכוורות בר.

עריכה | תבנית | שיחה
64
ניתן ליצור גל עומד בחבל שצדו האחד תפוס, כאשר הגל שנוצר בקצה האחד מגיע לקצה השני ומוחזר ממנו.
ניתן ליצור גל עומד בחבל שצדו האחד תפוס, כאשר הגל שנוצר בקצה האחד מגיע לקצה השני ומוחזר ממנו.

אם תקשור קצה חבל לעץ, תמתח את החבל, ותחזיק את קצהו השני בידך, תוכל ליצור גל בחבל. אם תזיז את ידך מהר, בעת יצירת הגל, תיצור גל שאורכו קצר, ואם תזיז את ידך לאט, אורך הגל יהיה ארוך. אם תזיז את ידך מעלה ומטה בעת יצירת הגל, תיצור גל שקיטובו אנך לרצפה, ואם תזיז את ידך ימינה ושמאלה, קיטוב הגל יקביל לרצפה.

תכונות הגלים בחבל קיימות גם בגלי האור. אורך גל האור הנקלט בעינינו מבוטא בתודעתנו כצבע. אורך הגל הכי ארוך שהאדם רואה הוא 700 ננומטר, והוא בקבוצת אורכי הגל, הנראים לנו בצבע אדום. אורך הגל הכי קצר שהאדם רואה הוא 300 ננומטר, והוא בקבוצת אורכי הגל, הנראים לנו בצבע סגול. אולם לעין האנושית רגישות נמוכה ביותר לקיטוב האור. איננו מבדילים בין עצמים לפי קיטוב האור, המגיע אלינו מהם. בניגוד אלינו, טרפיָדים כן מבדילים בין עצמים כאלו. הדבר מאפשר להם לראות יצורים שעבורנו הם שקופים. ישנו אפילו מין של טרפידים שמבדיל בין עצמים, שקיטוב האור מהם משתנה עם הזמן בכיוון השעון או נגדו (קיטוב מעגלי).

עריכה | תבנית | שיחה
65
פוסטר הסרט משנת 1943
פוסטר הסרט משנת 1943

"במבי" הוא סרט אנימציה של אולפני וולט דיסני משנת 1942, שמבוסס על הספר "במבי: חיים ביער" מאת פליקס זאלטן משנת 1923. הדמות המרכזית בסרט היא עופר איילים בשם במבי. וולט דיסני, מנהל האולפנים, שאף להשיג מידה גבוהה של דיוק וריאליזם בסרט. לפיכך, הובאו לאולפנים שני עופרים משמורה במיין, כדי שהאנימטורים של האולפן יוכלו להתרשם באופן בלתי אמצעי מצורת התנועה של חיות אלו. אזור מוצאם של עופרים אלו, במזרח ארצות הברית, הוא גם הסיבה לכך שבמבי אויר כאייל פרדי לבן זנב ולא כאייל הכרמל, כמו בספרו של זאלטן. מעבר לכך, הוקם באולפנים מעין גן חיות קטן, כדי שהאנימטורים יוכלו ללמוד מקרוב על ארנבים, ברווזים, ינשופים ובואשים.

עריכה | תבנית | שיחה
66
פולי קופי לואק לפני ניקוי וקלייה
פולי קופי לואק לפני ניקוי וקלייה

אחד מסוגי הקפה היקרים בעולם הוא הקוֹפִּי לוּאָקאינדונזית: קוֹפִּי - קפה; לוּאָק - גחן דקלים אסייתי), קפה המיוצר מפולי קפה שעברו במערכת העיכול של גחן דקלים אסייתי וגחניים אחרים. לאחר שהגחן אוכל את פירות צמח הקפה, הם עוברים במערכת העיכול שלו פירוק פרוטאוליטי חלקי. דבר זה מאפשר מיצוי עתידי יעיל יותר של הקפה ואגב כך נמנע שלב הקלייה הממושך. לאחר כיום וחצי מפריש הגחן את הפולים בקבוצות בצואה כשחלקם עודם מחוברים לפירות. הפירות נאספים, נשטפים ביסודיות, מיובשים בשמש ועוברים תהליך קל בלבד של קלייה, על מנת לא לפגוע במגוון הטעמים ולמנוע את המרירות האופיינית שנובעת מתהליך הקלייה.

עריכה | תבנית | שיחה
67
דוב קוטב
דוב קוטב

הארכיפלג הנורווגי סבאלברד מכיל את היישוב העירוני הצפוני ביותר על פני כדור הארץלונגיירביאן. את היישוב משרת שדה התעופה הצפוני בעולם שיש אליו טיסות מסחריות סדירות, נמצאת בו תחנת האוטובוס הצפונית בעולם, הספרייה הציבורית הצפונית בעולם, ועוד שירותים שונים הנושאים בתואר המכובד. בכל איי סבאלברד נדרשים התיירים והתושבים המעוניינים לצאת מחוץ לתחומי היישובים לשאת רובים מחשש לתקיפה של דובי קוטב הנפוצים באיים. עם זאת, קיימים חוקים נוקשים בקשר לירי בדובים, והוא מותר אך ורק במצב של סכנת חיים, ורק אחרי הפחדה וירי באוויר.

עריכה | תבנית | שיחה
68
צואה מאובנת
צואה מאובנת

ציידת המאובנים, מרי אנינג, הבחינה בשנת 1824, כי אבני חן מסוג אבני בזואר, נמצאו לעיתים קרובות באזור הבטן של שלדי הזוחלים הקדומים, איכתיוזאור. היא גם שמה לב, שאבנים אלו מכילות עצמות וקשקשים מאובנים של דגים, ולעיתים גם של איכתיוזאורים קטנים יותר. התצפיות הובילו את הגאולוג, ויליאם בקלנד לתגלית, לפיה אבנים אלו הן צואה מאובנת ("קופרוליט"). בקלנד גם חשד, כי סימוני הסלילים על המאובנים, הצביעו על כך כי לאיכתיוזאורים היו מעיים מסולסלים, הדומים לאלה של כרישים מודרניים, וכי חלק מאותם קופרוליטים היו שחורים מדיו, שמקורו בבליעת בלמניטים – קבוצה נכחדת של רכיכות גדולות, ממחלקת הסילוניות.

עריכה | תבנית | שיחה
69
צילום אוגר זהוב מבוית בכלוב
אוגר זהוב מבוית

משך ההריון האוגר הזהוב הוא 16 יממות, בממוצע. זהו ההיריון הקצר ביותר בין היונקים, בעלי השליה. הנקבה ממליטה פעמים אחדות בשנה, וגודל השגר נע בין ארבעה לשבעה, ולעיתים אפילו 12 ולדות. בגיל חודש עד חודשיים מגיע האוגר הזהוב לבגרות מינית. יכולת ההתרבות של הנקבה עצומה, בשל העובדה שהביוץ אצלה הוא ביוץ מותנה. דהיינו, ההזדווגות גורמת לביוץ, ולא מחזור זמן כל שהוא. יתרה מזאת, היא יכולה היא להיכנס להריון נוסף, בעת שהיא כבר הרה.

עריכה | תבנית | שיחה
70

עד לשנות ה-70 של המאה ה-20, למעשה, לא היה קיים איסור הלכתי ביהדות על אכילתם של דגי חרב. כבר בגמרא מוזכרים ה"כטספטייס ואכספטייס" כדגים שיש להם קשקשים אך עתידים להשירם, ולכן כשרים. פקפוק בכשרותו עלה לראשונה, ככל הידוע, ב-1951. הרב משה דוד טנדלר, שהיה דוקטור למיקרוביולוגיה, ציין אותו כאסור ברשימה שערך עבור מחלקת הכשרות של האיחוד האורתודוקסי, ונימק שלא מצא לו קשקשים בבגרותו. ב-1961 התפוצץ העניין כשהרב איסר יהודה אונטרמן ענה בשו"ת שדג החרב מותר. בכך נפתח פולמוס סוער שנמשך כעשור, נסוב על דקויות ומחלוקות עבר בשאלת הקשקשים והשלכותיהם על כשרות דגים, ועירב מספר איכתיולוגים. הסוגיה הפכה לאבן בוחן בין הקונסרבטיבים לאורתודוקסים. לבסוף התקבל האיסור על דג החרב בחוגים האורתודוקסיים בפועל, על אף הסתייגויות רבות, אם כי יהודים במדינות הים התיכון כמו טורקיה הוסיפו לאכלו.

עריכה | תבנית | שיחה
71
אלתיות קופצות מעל מפל
אלתיות קופצות מעל מפל

בניגוד לרוב המוחץ של מיני הדגים, כל פרט מדגי האלתית (סלמון) חי גם במים מליחים וגם במים מתוקים. בדרך כלל דגי אלתית בוקעים מן הביצים באגמים או נהרות, נודדים בנהר לים ושבים להתרבות בדיוק במקום בו בקעו מהביצים. הדרך שבה מנווטים דגי האלתית את דרכם זו עדיין לא התבררה. במהלך מסעם חזרה, הם יכולים לשחות 1,400 ק"מ נגד זרמים חזקים, במעלה הנהרות, לזנק במפלים שוצפים (בתמונה) בגובה ארבעה מטרים ולהעפיל לגובה של יותר משני קילומטר מעל גובה פני הים. ברוב מיני האלתית, הדגים הבוגרים מתים בתוך ימים ספורים עד שבועות מעת שהטילו ביצים והפרו אותן. אולם, ישנם זני אילתית בהם כמחצית הפרטים שורדים יותר ממחזור אחד של ביוץ והפריה. בזנים אלה יש פרטים, המסוגלים לשניים עד שלושה מחזורי חיים כאלו.

עריכה | תבנית | שיחה
72
פשפש
פשפש

פשפשים הם אחת מתת-הסדרות הנפוצות ביותר בעולם החרקים וניתן למוצאם כמעט בכל בית גידול: על צמחייה, במים מתוקים, מתחת לאדמה ואפילו בשלג או באמצע האוקיינוס. מתוך כ-40,000 מינים, רק מין אחד, פשפש המיטה, ניזון מדם אדם, אך בשל מין יחיד זה, שמם של כל הפשפשים נודע לשמצה. רובם של הפשפשים צמחוניים ועלולים להזיק לגידולים חקלאיים, ומקצתם טורפים ומשמשים כמדבירים ביולוגיים של מזיקים אחרים. באנגלית כל חרק בלתי מזוהה נקרא פשפש (bug), ולכן כאשר מתייחסים לפשפש אמיתי, נאלצים לכנותו בשם "True Bug".

עריכה | תבנית | שיחה
73
מימין לשמאל: הכובען, הארנביב ואליס
מימין לשמאל: הכובען, הארנביב ואליס

רבות מהדמויות בספרו הנודע של לואיס קרול הרפתקאות אליס בארץ הפלאות מבוססות על ניבים ומונחים שונים מהתקופה הוויקטוריאנית. דמות הכובען קיבלה השראה מהביטוי "מטורף כמו כובען", שמקורו בשיגעון שגרמה הרעלת כספית בה לקו מעבדי לבד לכובעים; שמו של ה"ארנביב", הלחם של ארנב ואביב, ובמקור "ארנב מרץ", בא מהביטוי "משוגע כמו ארנב מרץ" משום שעונת הייחום של הארנבים הזכרים היא במרץ; ה"צב-לא-צב" או "צב מזויף", Mock Turtle, מבוסס על "Mock Turtle soup", מרק עשוי בשר בקר המהווה תחליף זול למרק צבים; וחתול הצ'שייר שיכול להיעלם ולהשאיר מאחוריו רק את חיוכו קיבל את שמו מהביטוי "מחייך כמו חתול צ'שייר". צ'שייר הוא מחוז הולדתו של קרול. הביטוי נוצר בעקבות שלטים במחוז שעליהם היו מצוירים אריות מחייכים, או בהשפעת עיצובן של אריזות גבינת הצ'שייר שעליהן הופיע חתול מחייך.

עריכה | תבנית | שיחה
74

בשנת 1879 גילה הפלאונטולוג האמריקאי עותניאל צ'ארלס מארש מאובנים של דינוזאור ענקי, גדול מכל מה שהיה ידוע אז. הוא קרא לייצור "ברונטוזאורוס", שם זה פירושו "לטאת הרעם" ומרמז לקולות הרעם החזקים שעשה הברונטוזאורוס בעת שהילך על הקרקע. ב-1903 בחנו הפלאונטולוגים את המאובנים של הברונטוזאורוס וקבעו שלמעשה מדובר בעצמות של אפטוזאורוס, דינוזאור נוסף שנתגלה על ידי מארש ב-1877, ועל כן, לפי כללי מיון עולם החי והטקסונומיה השם "ברונטוזאורוס" בוטל והשם הראשון שניתן כרונולוגית - אפטוזאורוס, הוא השם של הייצור. למרות זאת, בספרות הפופולרית ובספרי מדע פופולרי נותר בשימוש השם ברונטוזאורוס למשך שנים רבות. מחקר חדש שפורסם ב-2015 קבע שברונטוזאורוס הוא סוג טקסונומי שונה מאפטוזאורוס ו"החזיר לחיים" את השם ברונטוזאורוס כשם מדעי תקף. עם זאת, למרות שפירוש השם "ברונטוזאורוס" הוא "לטאת הרעם" ואילו פירוש השם "אפטוזאורוס" הוא פשוט "לטאה מטעה", מסתבר שהאפטוזאורוס היה גדול יותר באופן ניכר מהברונטוזאורוס. הוא היה ארוך ממנו במספר מטרים ושקל כפליים ממנו.

עריכה | תבנית | שיחה
75

פירמידת בול הוא אי קטן בגובה 562 מטרים. רוחבו כ-200 מטרים בלבד, והוא שוכן באוקיינוס השקט. ב-2001 נחת בו צוות של אנטומולוגים ולהפתעתו גילה אוכלוסייה של Dryococelus australis, חרק מסדרת המקלונאים, שארגון ה-IUCN הגדיר בשנות ה-20 כמין שהוכחד. האוכלוסייה שנתגלתה הייתה קטנה ביותר, רק 24 פרטים בשטח של 6 מטרים על 30 מטרים, מתחת לשיח בודד בגובה של 100 מטרים מקו החוף. בשנת 2003 חזר צוות מחקר משירות הפארקים הלאומיים ושמורות הטבע של ניו סאות' ויילס לפירמידת בול ואסף שני זוגות של זכר ונקבה בגיל הפריון. זוג אחד נשלח למגדל פרטי בסידני והשני לגן החיות של מלבורן, במטרה ליצור אוכלוסייה מספיק גדולה על מנת לשחררם בחזרה באי הלורד האו הסמוך לפירמידת בול. בתוך פחות מעשור כבר היו 9,000 פרטים, וחלקם אכן הוחזרו לאי.

עריכה | תבנית | שיחה
76
Necrobia ruficollis החיפושית שמצא לטריי בכלא
Necrobia ruficollis החיפושית שמצא לטריי בכלא

פייר אנדרה לטריי נולד בצרפת כבן ממזר. מזלו לא שפר עליו כבר מילדות – אמו עזבה אותו ואביו לא הכיר בו. הוא עבר בין פטרונים שונים לאורך ילדותו עד שהחל ללמוד כמורה. על אף שלימודי הדת לא היו לטעמו הוא נהנה משיעורי ידיעת הטבע ונהג לאסוף חרקים בפריז. בתקופה זו פרצה המהפכה הצרפתית, ובעקבות חוקת הכמורה נכלא לטריי ונגזרה עליו הוצאה להורג. בביקור של רופא הכלא בתא הוא הבחין בלטריי בוחן חיפושית שמצא על רצפת הכלא ושאל למעשיו, והוא הסביר לו שזו חיפושית נדירה ממשפחת הקלריתיים. הרופא שלח את החיפושית לחוקר טבע מקומי שהכיר בכישרונו של לטריי ופעל לשחרורו. בזכות חיפושית זו ניצלו חייו של לטריי, בעוד כל חבריו לתא הוצאו להורג. לימים הפך לאחד האנטומולוגים הבולטים בתקופתו וקבע רבות מהקבוצות הטקסונומיות שידועות עד היום, כגון פרוקי-רגליים, כנימות עלה ופשפשים.

עריכה | תבנית | שיחה
77

חוק דוֹלְבֶּר הוא נוסחה, הקובעת את הקשר שבין תדירות צרצור הצרצר לבין טמפרטורת האוויר. הנוסחה נתגלתה על ידי הפיזיקאי האמריקאי עמוס דולבר (Dolbear) בשנת 1897. היא מאפשרת לחשב את הטמפרטורה לפי מספר הצרצורים של צרצר בדקה: אם הוא מספר הצרצורים בדקה ו- היא הטמפרטורה במעלות צלזיוס, אז מתקיים הקשר:

.

לפי דולובר, הצרצרים שחקר צרצרו בקצב התואם את הנוסחה אך דולבר לא ציין במחקרו את שם המין. ההשערה היא שמדובר בצרשיח מהמין Oecanthus fultoni. יש מעט שוני בין מיני הצרצריים בקצב צרצורם, המאפשר תקשורת ייחודית לכל מין, אולם החוק מתאר קירוב סביר של כמעלת צלזיוס את רוב מיני הצרצרים

עריכה | תבנית | שיחה
78
זיווג בין שתי חיפושיות פרת משה רבנו
זיווג בין שתי חיפושיות פרת משה רבנו

כשחושבים על תהליך הרבייה בעולם החי, מתכוונים לרוב לזיווג בין זכר ונקבה, אך למעשה עולם הטבע מגוון הרבה יותר. דגים מסוימים השייכים לסדרת הדקראים, הם דיכוגמיים, כלומר, מסוגלים לשנות את הזוויג שלהם מזכר לנקבה בהתאם לצורך. חלזונות הם הרמפרודיטים - הם בעלי אברי מין זכריים ונקביים יחדיו, ומסוגלים להפרות אחד את השני בו זמנית. ישנם בעלי חיים המקיימים רביית בתולים, דהיינו, במינים אלו יש רק נקבות, והנקבה איננה זקוקה לזכר בכדי להתרבות אלא מייצרת צאצאים משובטים של עצמה. ישנם גם חד-תאיים מסוימים, כגון הפרוטוזואון טטרהימנה, שהם בעלי שבעה זוויגים (לא רק שניים - זכר ונקבה). הם יכולים להתרבות ב-21 קומבינציות שונות

עריכה | תבנית | שיחה
79
סוסון ים "בהריון"
סוסון ים "בהריון"

בניגוד ליונקים ולעופות, אצל מרבית הדגים, תאי הזרע מפרים את הביציות או את הביצים במים הפתוחים, ולא בתוך גוף הנקבה. בין יוצאי הדופן מצויים סוסוני הים. בסוסון הים קיימת הזדווגות, שבמהלכה הנקבה מטילה את ביציה לתוך כיס הדגירה, הנמצא על בטנו של הזכר. שם הזכר מפרה אותן ושומר עליהן. בכיס מופיעות בלוטות עור, המספקות מזון לביצים, בהן מתפתחים העוברים במשך כארבעה שבועות. ככל שהם גדלים, הכיס הולך ותופח, ומראה זכר סוסון הים מזכיר את מראה נקבות היונקים ההרות (בתמונה).

עריכה | תבנית | שיחה
80
אם ובן שימפנזים מצויים בפארק הלאומי גומבה, יושבים על הארץ, בין העצים
שימפנזים מצויים בפארק הלאומי גומבה

מלחמת השימפנזים בגומבה הייתה סכסוך אלים בין שתי קהילות שימפנזים בפארק הלאומי גומבה בטנזניה, בין השנים 19741978. שתי הקבוצות היו בתחילה מאוחדות תחת קהילה אחת. אולם בשנת 1974 הבחינה החוקרת ג'יין גודול, כי קהילה זו מתפצלת. במשך תקופה של שמונה חודשים, קבוצה גדולה של שימפנזים הפרידה עצמה משאר הקהילה, והיגרה לאזור הדרומי של הפארק. הבדלנים כללו שישה זכרים בוגרים, שלוש נקבות בוגרות וצאצאיהם. בקהילת האם נותרו שמונה זכרים בוגרים, שתים-עשרה נקבות בוגרות וצאצאיהם. במהלך העימות בן ארבע השנים נהרגו כל הזכרים הבוגרים הבדלנים, והדבר פירק את קהילת הבדלנים.

עריכה | תבנית | שיחה
81
"ריקוד הדבורה" – הזווית מהשמש מציינת כיוון; משך זמן שאורך החלק המתפתל בריקוד מסמל את המרחק
"ריקוד הדבורה" – הזווית מהשמש מציינת כיוון; משך זמן שאורך החלק המתפתל בריקוד מסמל את המרחק

דבורת הדבש ניזונה מצוף פרחים, מאבקת פרחים ומהדבש, שהיא מייצרת מהם. היא חיה בארגון חברתי ברמה גבוהה (אאוסוציאליות). לכן, כשהיא מוצאת כר פרחים עשיר, היא עפה לכוורת, ומדווחת לאחיותיה על מיקומו המדויק. כל זאת, בלא דיבור, כתיבה או שרטוט. הדיווח נעשה בריקוד הדבורה (כמתואר באיור). הדבורה המדווחת רוקדת על מישור אנכי, כאשר הזווית בין הקטע המרכזי של כל מחזור ריקוד, לבין כיוון מעלה, מייצגת את הזווית בין מקור המזון לבין כיוון השמש, ומשך מחזור הריקוד מייצג את מרחק המזון מהכוורת.

עריכה | תבנית | שיחה
82
עלוקה
עלוקה

רוב מיני העלוקות נצמדים לבעלי חיים שונים, כגון יונקים, עופות ודגים, ומוצצים את דמם. הם מוגדרים כטפילים, משום שהם נתפשים כמי שעושה רק נזק למי שממנו הם מתפרנסים. אולם, במשך שנים רבות שימשה העלוקה הרפואית (Hirudo medicinalis) במספר הליכים רפואיים. עלוקה זו מסוגלת למצוץ פי חמישה דם ממשקל גופה, ומפרישה לפצע חומר נוגד קרישה, המותיר את הפצע מדמם עד כעשר שעות. לבד מלהקזת דם, הדבר יעיל לחיבור רקמות, כמו למשל אצבע גדומה. זאת עקב אי-יכולת המנתחים לחבר מחדש את הוורידים (הם מחברים אך את העורקים הראשיים, שמים מסמר שסביבו מתאחה העצם ותופרים את העור). טיפול באמצעות עלוקה רפואית נותן זמן לוורידים להישאר פתוחים, ומאפשר לגוף לאחות אותם מחדש.

עריכה | תבנית | שיחה
83
זיקונית ננסית מצפון מדגסקר, בהשוואה לגודלה של אצבע אנושית. זהו הזוחל הקטן בעולם.
זיקונית ננסית מצפון מדגסקר, בהשוואה לגודלה של אצבע אנושית. זהו הזוחל הקטן בעולם.

גמדות איים היא תהליך של מזעור אבולוציוני טבעי של בעלי חיים - בדרך כלל יונקים - כאשר מרחב המחיה של האוכלוסייה שלהם מוגבל לסביבה קטנה, בעיקר באיים. באיים, שוכנים הרבה פעמים בעלי חיים קטנים בהרבה מבני מינם או מבני מינים דומים להם, המאכלסים את היבשת הקרובה. טיגריס באלינזי, שועל איים אפור, תאו הפיליפינים, היפופוטם קפריסאי גמדי, עצלן גמדי, ממותת כרתים גמדית, אמו אי המלך, זלמוקסס (דינוזאור גמדי), נחש טיגריסי וזיקונית ננסית (בתמונה) הם חלק מהדוגמאות לתופעה. יש גם השערה, שקומתו הנמוכה של האדם הקדמון, ממין הומו פלורסיינסיס, היא דוגמה לתופעה. בית גידול אחר, שבו יש נטייה לבעלי חיים להפוך לננסיים, הוא מעבה יער הגשם. ביערות הגשם שבדרום מזרח אסיה ובאפריקה, גרים כיום היפופוטם ננסי, פיל ננסי, ועמים ננסיים של בני אדם - פיגמים הם עמים, בהם גובהו של גבר בגיר ממוצע אינו עולה על 150 סנטימטרים.

עריכה | תבנית | שיחה
84
נזיר הינדואי נושף בקונכייה
נזיר הינדואי נושף בקונכייה
דוגמה לנגינה בקונכייה

אחד משימושיה של הקונכייה הוא ככלי נשיפה מוזיקלי; לצורך כך משתמשים בקונכייה של חלזונות ים גדולים במיוחד. כדי ליצור את כלי הנגינה ניתן לחורר את הקונכייה של חלזונות ים גדולים בקצה שלה, ואז לנשוף אל תוך הקונכייה בדומה לשופר. הקונכייה משמשת ככלי נשיפה בטקסי הפוג'ה ההודיים, ובעבר שימשה גם ברחבי האוקיינוס השקט. בפיג'י, כאשר הצ'יף מת, היו מוליכים את גופתו במסלול מיוחד, שלאורכו נשמעה הנשיפה בקונכייה, עד אשר הובאה גופתו לסוף דרך זו. בכלי נגינה זה נעשה גם שימוש מודרני, למשל בפסקול הסרט "הנוסע השמיני" (1979) מאת ג'רי גולדסמית'.

עריכה | תבנית | שיחה
85
איור עם שחזור היפותטי
איור עם שחזור היפותטי

משערים שהדינוזאור הכבד ביותר שחי אי-פעם היה זאורופוד מהסוג ברוהאתקאיוזאורוס (Bruhathkayosaurus) שנתגלה בהודו ב-1989. לפי ההערכות משקלו הוא כ-139 טון ואורכו נע בין 28 ל-34 מטרים. לשם השוואה, בעל החיים הגדול ביותר שחי אי-פעם הוא הלווייתן הכחול שעדיין חי בימינו, ואורכו נע בין 30 ל-33 מטר אך משקלו יכול להגיע אף ל-170 טון. בשל מצבם הגרוע של המאובנים שנמצאו ותיאור לא טוב על ידי הפלאונטולוגים שגילו אותם, סווג הברוהאתקאיוזאורוס כתרופוד - קבוצה של דינוזאורים ההולכים על שתי רגליים שהיו ברובם טורפים. ניתוח מאוחר ויסודי יותר של תיעוד המאובנים הראה שמדובר למעשה בזאורופוד, דינוזאור צמחוני ענק ההולך על ארבע רגליים ובעל צוואר וזנב ארוכים.

עריכה | תבנית | שיחה
86
מטה אסקלפיוס
מטה אסקלפיוס

מטה אסקלפיוס הוא סמלו של האל אסקלפיוס, אל הרפואה במיתולוגיה היוונית. הסמל מורכב מנחש בודד הכרוך סביב מטה, והוא משמש כסמל הבינלאומי למקצוע הרפואה. אולם, ישנה השערה שלפיה המקור לסמל אינו נחש, אלא למעשה תולעת גינאה (Dracunculus medinensis). תולעים טפיליות אלה, שכיום שכיחות בעיקר באפריקה, היו נפוצות בעבר בכל אזור המזרח התיכון. הטיפול המסורתי כנגדן, המיושם גם בהווה, כולל את שליפתן מתוך הגוף על ידי כריכתן על מקל, דבר שלדעת החוקרים היווה את הבסיס ההיסטורי לעיצוב הסמל.

עריכה | תבנית | שיחה
87
צילום דרך מיקרוסקופ אלקטרונים סורק של זכר עלקת הבילהרציה יחד עם נקבה ש"מציצה" מתוך ה"כיס"
צילום דרך מיקרוסקופ אלקטרונים סורק של זכר עלקת הבילהרציה יחד עם נקבה ש"מציצה" מתוך ה"כיס"

מונוגמיה הינה תופעה מוכרת בעולם החי, אולם על פי רוב משייכים תכונה זו לבעלי חיים עילאיים בסולם התפתחות אבולוציוני (עופות, יונקים וכיוצא בזה). אולם תולעים טפיליות מהסוג Schistosoma מפגינות יחסים מונוגמיים מפותחים מאוד על אף העובדה כי מדובר באורגניזמים הנמצאים נמוך בסולם התפתחות אבולוציוני. לכשמגיעות התולעים לבגרות בגוף המאכסן, מפרישים הזכרים פרומון ספציפי במטרה למשוך את הנקבות. הנקבות נמשכות אל הזכרים, בעקבות קליטת הפרומון, ונכנסות לתוך "כיס" ייעודי בגופם. וכך זוג התולעים הבוגרות נשאר צמוד אחד לשני כל חייהם לשם ייעול תהליך ההזדווגות.

עריכה | תבנית | שיחה
88

בשנת 1942 יצא, במסגרת מאמצי מיגור מחלת המלריה, ד"ר צבי סליטרניק לחפש אחר מוקדי קינון של יתושי האנופלס, מעבירי המחלה, באזור מפעלי האשלג הסמוכים לים המלח. במהלך חיפושיו היפנו הבדואים המקומיים את תשומת לבו למספר מערות חסומות באבני גולל מעל קומראן. סליטרניק טיפס אל פתח המערה המפורסמת, שלימים נמצאו בה המגילות הגנוזות הראשונות, והזיז את האבן מעל פתחה. המערות אכן התגלו כמוקדי קינון של היתושים וסליטרניק החל מיד לרסס על מנת להדבירם. במהלך עבודתו הבחין כי בתוך המערה מאוכסנים כדי חרס רבים המכילים גווילים, אולם הוא לא הביע עניין רב בתגליתו ועזב את המערה בתום מלאכת הריסוס. רק לאחר שנים, כאשר היה נוכח באחת ההרצאות של פרופסור יוחנן אהרוני, הבין שהיה האדם הראשון שחשף את המגילות הגנוזות מבלי לדעת מה נמצא לפניו. יתרה מזאת, בזכות הזזת אבן הגולל גרם סליטרניק, ארבע שנים מאוחר יותר, לכניסת אחת העזים הבדואיות לתוך אותה מערה מפורסמת, דבר שאפשר את גילוי מגילות ים המלח הראשונות‏.

עריכה | תבנית | שיחה
89
קרציית הכוכב הבודד: פרוק רגליים עם שמונה רגלים וגוף אלפטי חום, שעל גבו כתם לבן.
קרציית הכוכב הבודד

ככל הקרציות, גם קרציית הכוכב הבודד יכולה להעביר מחלות זיהומיות מפונדקאי לפונדקאי, שהיא נטפלת אליהם, ומוצצת את דמם. היא עושה זו בהעברת טפילים מיקרוסקופיים ברוק שלה. אולם, המיוחד בקרצייה זו, הוא שהיא יכולה גם לגרום לבני אדם לאלרגיה (דהיינו, תגובה חיסונית מיותרת) לבשר ולתרופות ביולוגיות נגד מחלת הסרטן. קרצייה זו יכולה להעביר ברוק שלה גם מולקולה מסוימת, המצויה בבשר מרבית היונקים, אך לא בבני אדם. כתוצאה מזה, המערכת החיסונית של האדם הפונדקאי מפתחת נוגדנים מסוג IgE למולקולה זו. נוגדנים אלו מזהים בשר יונקים, הנאכל, כמו גם תרופות, המיוצרות בגופם של יונקים, כחלק מטפיל, שיש לייצר נגדו תגובה חיסונית.

עריכה | תבנית | שיחה
90
גמל שלמה בעל צבעי הסוואה
גמל שלמה בעל צבעי הסוואה

בחלק מהמקרים, במהלך הזדווגות של גמל שלמה הירוק, טורפת הנקבה את הזכר. דבר זה אינו מפסיק את פעולת ההזדווגות, כיוון שהעצבים, המפקחים על פעולה זו, מצויים אצל הזכר בקצה האחורי של בטנו, והנקבה, הגדולה הרבה מהזכר, מתחילה תמיד לטרוף אותו מראשו. יתרה מכך, מוחו של הזכר מעכב את פעולת שחרור הזרע. לכן, הסרת הראש מביאה גם להסרת העיכוב, ובכך מגדילה את הסיכוי להפריה מוצלחת.

עריכה | תבנית | שיחה
91
-
הוספה
92
-
הוספה
93
-
הוספה
94
-
הוספה
95
-
הוספה
96
-
הוספה
97
-
הוספה
98
-
הוספה
99
-
הוספה
100
-
הוספה