פורטל:פופ/אירוויזיון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית



אירוויזיון


לעמוד הראשי


1

"מר אירוויזיון" הוא התואר שניתן לזמר האירי ג'וני לוגן. לוגן זכה מטעם אירלנד בשתי הפעמים בהם ייצג את מדינתו בתחרות: באירוויזיון 1980 ובאירוויזיון 1987, והוא הזמר היחידי בתולדות האירוויזיון שניצח יותר מפעם אחת.

לוגן גם כתב לזמרת לינדה מרטין שני שירים שהשתתפו בתחרות, ואחד מהם, "Why Me?", זיכה את אירלנד בניצחון באירוויזיון 1992.

2

אירוויזיון 1969 היה האירוויזיון הראשון בו זכו 4 מדינות. באותה תקופה לא היה חוק שובר שוויון, ולכן הוכרזו בריטניה, הולנד, ספרד וצרפת כמנצחות. כאות מחאה על הזכייה השנויה במחלוקת, מספר מדינות החליטו להחרים את אירוויזיון 1970 שלאחריו נקבע חוק במצב של שוויון.

מקרה נוסף של שוויון התרחש שוב באירוויזיון 1991 כאשר שוודיה התמודדה מול צרפת על המקום הראשון. לבסוף, לאחר הכרעה בין המדינות, הוכרזה שוודיה כמנצחת מאחר שהיא קיבלה מספר רב יותר של 10 נקודות.

3

אירלנד נחשבת למדינה הטובה ביותר באירוויזיון. היא ניצחה בתחרות 7 פעמים, יותר מכל מדינה אחרת. אירלנד רשמה על עצמה הישג מרשים נוסף כאשר היא ניצחה ארבע פעמים בתוך 5 שנים עם 3 ניצחונות רצופים. כמו כן, היא אירחה את תחרות האירוויזיון 7 פעמים, בכל פעם לאחר זכייתה, והיא המדינה היחידה שהייתה מוכנה להשקיע את כל המאמצים הדרושים לאירוח האירוויזיון.

4

גרמניה לא עברה את שלב הסינון באירוויזיון 1996, ולכן הודחה מהתחרות באותה שנה. היעדרותה גרמה לקשיים כלכליים מכיוון שמדינות משתתפות היו צריכות לשלם על מנת להשתתף. גרמניה שהייתה אחת מהמדינות שמשלמות את הסכום הגבוה ביותר, הייתה פטורה מתשלום באותה שנה, ולכן איגוד השידור האירופי קבע כי 4 המדינות שמשלמות את הסכום הגבוה ביותר ישתתפו בכל שנה בשלב הגמר, בלי קשר למיקום אליו הגיעו בתחרויות הקודמות. אותן 4 מדינות, הכוללות את בריטניה, גרמניה, ספרד וצרפת מכונות "ארבע הגדולות".

5

סרביה החלה להשתתף באירוויזיון בשנת 2007. השתתפותה הראשונה כמדינה עצמאית הוכתרה כהצלחה כאשר היא הגיעה למקום הראשון עם השיר "Molitva" שבוצע על ידי הזמרת מריה שריפוביץ'. זהו המקרה היחיד בתולדות התחרות בו מדינה זוכה כבר בהשתתפות הראשונה שלה. כמו כן, הייתה זו הפעם הראשונה בה ניצח שיר שאינו רק בשפה האנגלית מאז בוטל חוק השפה באירוויזיון 1999.

6

מרוקו היא המדינה האפריקאית היחידה שהשתתפה באירוויזיון. מרוקו השתתפה רק פעם אחת באירוויזיון 1980, בו היא הגיעה למקום אחד לפני האחרון. באופן רשמי מרוקו פרשה מהאירוויזיון לאור המיקום הנמוך אליו היא הגיעה, אולם הסברה הרווחת היא שמרוקו פרשה בגלל השתתפותה של ישראל בתחרות שהוחרמה אז על ידי מדינות ערב.

7

קורי ברוקן ייצגה את הולנד באירוויזיון 3 פעמים: באירוויזיון 1956 בו המקום אליו היא הגיעה אינו ידוע, באירוויזיון 1957 בו היא זכתה ובאירוויזיון 1958 בו היא הגיעה למקום האחרון. ברוקן היא הזמרת היחידה בתולדות התחרות שהגיעה גם למקום הראשון וגם למקום האחרון. כמו כן, היא הנחתה את אירוויזיון 1976 שנערך בהאג.

8

באירוויזיון 2009 זכתה נורווגיה בתחרות עם השיר "Fairytale" שבוצע על ידי הזמר אלכסנדר ריבאק. השיר קיבל 387 נקודות, מספר שיא שגרף שיר אחד עד תקופה זאת . עד אז היה שמור השיא לפינלנד שזכתה ב-292 נקודות באירוויזיון 2006 עם השיר "Hard Rock Hallelujah" שבוצע על ידי להקת הרוק לורדי. כמו כן, נורווגיה שברה שיא נוסף כאשר זכתה בכך שניצחה בהפרש שיא של נקודות מהמקום השני באותה שנה, איסלנד.

שיא זה נשבר כאשר בשנת 2017 זכתה פורטוגל עם מספר נקודות רב יותר.

9

אמנים רבים שהיו אלמונים בעת השתתפותם באירוויזיון זכו לפרסום רב לאחר שלקחו חלק בתחרות. בין האמנים ניתן למצוא את סלין דיון שניצחה באירוויזיון 1988 עבור שווייץ, את אן-מארי דוד שניצחה באירוויזיון 1973 עבור לוקסמבורג וכן ייצגה את צרפת באירוויזיון 1979, את חוליו איגלסייס שייצג את ספרד באירוויזיון 1970 והגיע למקום הרביעי, ואת להקת אבבא שניצחה באירוויזיון 1974 עבור שוודיה.

10

בשנת 2005 נערכה בקופנהגן תחרות שיר היובל באירוויזיון לציון 50 שנים לקיומו של האירוויזיון. בתחרות התמודדו 14 השירים האהובים והזכורים ביותר לאורך השנים, 2 שירים מכל עשור. בתחרות היה נציג ישראלי: השיר "דיווה" של הזמרת דנה אינטרנשיונל איתו היא זכתה באירוויזיון 1998, אולם השיר הגיע למקום ה-13 בתחרות.

השיר הזוכה היה השיר "ווטרלו" של להקת אבבא איתו היא זכתה באירוויזיון 1974 עבור שוודיה.

11

פורטוגל נחשבת למדינה הכי פחות מוצלחת באירוויזיון. היא הצטרפה לתחרות בשנת 1964 עם השיר "Oração" ("תפילה") שהגיע למקום האחרון עם 0 נקודות. הישג ראשון של פורטוגל היה בתחרות בשנת 1996, בה הגיעה למקום השישי, ואילו בשנת 2017 הצליחה סוף סוף לזכות במקום הראשון עם השיר "Amar Pelos Dois" ("אהבה לשניים") אותו שר הזמר Salvador Sobral.

12

סרביה ומונטנגרו תכננה להשתתף באירוויזיון 2006 שנערך ביוון, אולם לבסוף היא לא השתתפה באותה שנה בגלל מחלוקת בין רשת השידור הסרבית לרשת השידור של מונטנגרו לגבי בחירת השיר המייצג. יום לאחר שידור האירוויזיון, ב-21 במאי 2006, נערך משאל עם בשתי הרפובליקות כדי להכריע בשאלה אם להמשיך את האיחוד של שתי המדינות. באותה שנה למרות שסרביה ומונטנגרו לא השתתפה בתחרות, ניתנה לה האופציה להצביע והיא המדינה היחידה אי פעם שהצביעה למרות שלא השתתפה באותה שנה.

במשאל העם התקבל רוב של תומכים בעצמאות, והחל מאירוויזיון 2007 השתתפו שתי המדינות בפני עצמן, וסרביה אף הצליחה לזכות באותה שנה.

13

בריטניה היא שיאנית המקום השני באירוויזיון, אליו היא הגיעה לא פחות מ-16 פעמים. לעומת זאת למקום הראשון הגיעה בריטניה 5 פעמים. בנוסף, בריטניה אירחה את תחרות האירוויזיון 8 פעמים, יותר מכל מדינה אחרת, וכן היא המדינה היחידה שמשתתפת באירוויזיון באופן רצוף מאז 1959. בריטניה עתידה לארח את האירוויזיון בשנת 2023.

14

סנדרה קים ניצחה באירוויזיון 1986 עם השיר "J'aime la vie" כשייצגה את בלגיה. קים הייתה בסך הכל בת 13 כשניצחה, והיא הזמרת הצעירה ביותר שניצחה באירוויזיון. בשנים שלאחר הניצחון שלה עלה מספר המתמודדים הצעירים שהשתתפו בתחרות, ואירוויזיון 1989 כונה בשם "אירוויזיון הילדים" בגלל ריבוי המתמודדים הצעירים.

בשנת 1990, איגוד השידור האירופי החליט להגביל את גיל המתמודדים ל-16 לפחות, וכל עוד חוקי התחרות לא ישתנו שוב, קים תישאר הזמרת הצעירה ביותר שניצחה באירוויזיון. בשנת 2003 יזם האיגוד את תחרות אירוויזיון הילדים כדי לאפשר לילדים להתחרות אך במסגרת נפרדת.

15

באירוויזיון 1995 ניצחה הלהקה סיקרט גארדן כאשר ייצגה את נורווגיה באירוויזיון עם השיר "Nocturne", שיר חסר מילים כמעט לחלוטין, אשר המנגינה תופסת בו את החלק המרכזי. מספר מדינות ביקשו לערער על הזכייה בטענה שכמעט ולא היו מילים בשיר. לאחר בדיקה התגלה כי אין חוק שמחייב את המופיעים באירוויזיון לשיר, והערעור נדחה.

16

במשך מספר שנים קבעו חוקי האירוויזיון כי על כל מדינה לשיר באחת מהשפות הרשמיות שלה. החוק הזה נתן במה לשפות שאינן זוכות בדרך כלל לחשיפה בינלאומית כגון פינית, מלטית, רומאנש ועוד.

לאחר ביטול חוק השפה מדינות רבות החלו לשלוח שירים באנגלית, אולם נוצרה גם תופעה בה מדינות שלחו לתחרות שירים רב לשוניים. למשל באירוויזיון 1999 שלחה גרמניה שיר שכלל חלקים בגרמנית, טורקית, אנגלית ועברית. בלגיה לעומתה שלחה באירוויזיון 2003, וכן באירוויזיון 2008 שיר שהיה כולו בג'יבריש.

17

יחסי ארמניה ואזרבייג'ן באירוויזיון עוינים עקב הסכסוך הקיים ביניהן על חבל הארץ נגורנו קרבאך, הנמצא תחת שלטון ארמני מאז 1993.

באירוויזיון 2009 הואשמה אזרבייג'ן בכך שטשטשה את מספר הטלפון בו ניתן היה להצביע לשיר הארמני ועל כך שממשלת אזרבייג'ן חקרה אנשים שהצביעו לארמניה באותה שנה. ארמניה לעומת זאת, הציגה גלויות עם תמונת האנדרטה הנמצאת בסטפנקרט, אחד הסמלים המובהקים של נגורנו קרבאך.
איגוד השידור האירופי קנס את ממשלת אזרבייג'ן עקב ההאשמות ואף הוסיף שבפעם הבאה אזרבייג'ן תורחק מהתחרות לשלוש שנים.

18

עקב המלחמה בין גאורגיה ורוסיה לא היה ברור אם גאורגיה תשתתף באירוויזיון 2009 שנערך ברוסיה. לאחר שרוסיה נתנה לגאורגיה 12 נקודות באירוויזיון הילדים, החליטה גאורגיה להשתתף בתחרות עם השיר "We Don't Wanna Put In".

השיר נפסל על ידי הוועדה המרכזית של התחרות בטענה שהשיר מייצג עמדה פוליטית ומרמז על ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין. גאורגיה דחתה את הטענות והתבקשה לשלוח שיר אחר. גאורגיה סרבה, החליטה לשאת בתוצאות ולפרוש מהתחרות כחודשיים לפני קיומה.

19

לאירוויזיון 1956 ולאירוויזיון 1964 אין כיום תיעוד מצולם. תחרות אירוויזיון 1956 שודרה עוד בתקופה בה רוב הציבור האזין לה ברדיו, טרם הפצת הטלוויזיה באירופה ולכן התחרות לא צולמה, אולם קיימת הקלטת אודיו של התחרות מהשידור ברדיו.

ישנו מיתוס לפיו שרפה שהתחוללה בשנת 1970 באולפני רשת השידור הדנית, כילתה עימה את צילומי התחרות של אירוויזיון 1964. פרט לתיעוד רגעי הניצחון של השיר הזוכה ולהקלטת הרדיו של התחרות, לא קיימים תיעודים מצולמים נוספים. אך בפועל בדנמרק באותה תקופה לא שמרו את הקלטות השידורים.

20

שני המקרים היחידים בתולדות האירוויזיון בהם מדינה קיבלה הזדמנות נוספת לבצע את השיר שלה היו באירוויזיון 1958 כאשר דומניקו מודוניו מאיטליה ביצע שוב את השיר "Nel Blu Dipinto Di Blu" (הידוע יותר בשם "Volare") מאחר שלא היה ניתן לשמוע אותו במספר מדינות.

המקרה השני היה באירוויזיון 2010 כאשר הזמר דניאל דיחס מספרד ביצע בשנית את השיר "Algo pequeñito" לאחר שאדם עלה לבמה והחל לרקוד ביחד עם רקדני הליווי. ב-1990 צמד הבנות אסוקר מורנו ביצעו את שירן מההתחלה לאחר שהפלייבק של השיר נוגן בטעות מאמצע השיר ולא מתחילתו.

21

תמונת תקריב בשחור-לבן של סנדי שו בצעירותה
סנדי שו

הזמרת סנדי שו, נציגת בריטניה לתחרות האירוויזיון ב-1967, כלל לא רצתה בתחילה להשתתף בה, שכן חששה שהדבר יפגע בתדמיתה. היא גם סלדה מן השיר ששרה - Puppet on a String ("בובה על חוט") - והתאכזבה כאשר הוא נבחר לייצג את בריטניה מתוך חמישה שירים מועמדים, שהיא ביצעה בתוכנית הקדם-אירוויזיון הבריטית. היא סברה כי השיר סקסיסטי ולא מייצג היטב את הסגנון המוזיקלי שלה. מעבר לכך, לפני התחרות שקלו ברשת ה-BBC להדיח אותה מייצוג בריטניה באירוויזיון, כיוון שהייתה המאהבת בפרשיית גירושין מתוקשרת. בתחרות עצמה הוביל השיר לניצחון סוחף וגרף יותר מכפליים הנקודות שקיבל השיר שהגיע למקום השני. היה זה הניצחון הבריטי הראשון באירוויזיון. בנוסף לכך, היה השיר ללהיט בינלאומי, הגיע לפסגת המצעדים במדינות רבות באירופה, וכן זכה ליותר מ-200 גרסאות כיסוי ב-30 שפות שונות (את חלקן ביצעה שו עצמה).

22

עטיפת הסינגל "אבניבי"
עטיפת הסינגל "אבניבי"

השיר אָבָּנִיבִּי בביצוע יזהר כהן זכה ב-22 באפריל 1978 בתחרות האירוויזיון. השיר, שעוסק בשפת הילדים המוצפנת שפת הבי"ת, יועד למעשה לפסטיבל שירי הילדים, אולם משהסתיימה כתיבתו שינו כותבי השיר, נורית הירש ואהוד מנור, את דעתם והחליטו להגיש אותו לפסטיבל הזמר והפזמון, ששימש אז בתור קדם אירוויזיון. "אבניבי" סיים בתיקו במקום הראשון, יחד עם שירה של חדווה עמרני "בלב אחד", ונשלח לתחרות האירוויזיון לפי החלטתם של השופטים. לפני פסטיבל הזמר והפזמון הוא הוצע ללהקת הכל עובר חביבי, שדחתה אותו בטענה שהוא "ילדותי מדי".

23

סמליל ישראל באירוויזיון
סמליל ישראל באירוויזיון

תחרות הזמר של האירוויזיון היא תחרות שירים שנתית, שמארגן איגוד השידור האירופי, מאז 1956. עד 2021 התחרו באירוויזיון חמישים ושתיים מדינות. יש מדינות שהופיעו בתחרות כמעט בכל אחת מהשנים האלו. אחרות התחרו פחות פעמים. בחלק נכבד מהשנים, המדינות הורשו לשלוח לתחרות רק שירים בשפה, שהיא שפה רשמית בהן. עד שנת 2021, בכ-50% מהשירים, שזכו בתחרות לפחות חלק מהמילים היו בשפה האנגלית, וכ-20% מהם לפחות חלק מהמילים היו בצרפתית. השפה השלישית הכי נפוצה בין השירים הזוכים היא עברית. בארבעה מהשירים הזוכים, שהם כ-5.5% מהשירים הזוכים, לפחות חלק מהמילים היו בעברית.

24

סמליל לבנון באירוויזיון
סמליל לבנון באירוויזיון

ממלכת ירדן, אומנם מעולם לא השתתפה תחרות הזמר של האירוויזיון, אך במשך שנים רבות תאגיד הטלוויזיה שלה שידר את התחרות בשידור חי, שבשל החרם הערבי, צונזר ממנו השיר הישראלי. במהלך אירוויזיון 1978, כאשר הסתבר כי ישראל עומדת לנצח בתחרות (עם השיר "אבניבי" בביצוע יזהר כהן), השידור הירדני נקטע ולא חודש, בטענה של תקלה טכנית. כמו כן, לאחר סיום התחרות, דיווחה העיתונות הירדנית, כי המנצחת היא בלגיה, שבמציאות הגיעה רק למקום השני. באופן אירוני, גם השידור הישראלי נקטע באותו ערב. הוא נקטע כעשר דקות טרם הודעה בדבר ניצחון ישראל בתחרות, כיוון שרשות השידור לא קנתה די זמן שידור באמצעות הלוויין.

לבנון ניסתה להשתתף לראשונה בתחרות בשנת 2005. הזמרת אלין לחוד נבחרה לייצגה עם שיר בשפה הצרפתית. רשת השידור הלבנונית, האמונה על ייצוג לבנון באירוויזיון, הקימה אתר אינטרנט, שבו הופיעה רשימת כל המדינות המשתתפות, למעט ישראל. לאחר שאיגוד השידור האירופי דרש מהלבנונים להוסיף את ישראל לרשימה, הרשימה כולה הוסרה מהאתר. בעקבות זאת, דרש האיגוד ערובה לכך, שהשיר הישראלי ישודר בשידור חי, וכי ניתן יהיה להצביע עבורו בטלפון. בתגובה פרשה לבנון מהתחרות, בטענה כי החוק הלבנוני אוסר להציג את ישראל בהקשר חיובי.