שמורת נבי נון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמורת נבי נון
נבי נון
נבי נון
מידע כללי
תאריך הקמה לא ידוע
כניסה בתשלום הכניסה אינה בתשלום.
נתונים ומידות
גובה ממוצע 650 מטרים
מאפיינים עיקריים מקאם המיוחס לפי מסורת מקומית לנון, אביו של יהושע בן נון
צומח אלה אטלנטית, אלון מצוי, חצב מצוי, עירית גדולה, כדן סגול
בעלי חיים צבי ארצישראלי, חזיר בר
מיקום
מיקום מזרח השומרון

שמורת נבי נון (בערבית: نبي نون) היא שמורת טבע שבמרכזה מקאם שעל פי מסורת מקומית מיוחס לנון, אביו של יהושע בן נון. המתחם ממוקם מזרחית לכפר יאנון ודרומית לגבעת ארנון שבמזרח השומרון, על רכס הרי ארומה.

השמורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השמורה משתרעת בכיפת גבעה הנמצאת כ-600 מטרים מזרחית לכפר יאנון וכ-850 מטרים דרומית לגבעת ארנון שבמזרח השומרון. בשמורה גדלים עצים עתיקים סביב המקאם, בעיקר אלון מצוי וחרוב מצוי.

בין העצים נמצא אזור טרשים בו גדלים בעיקר צמחי סירה קוצנית. בשטח הטרשי שבגבעה גדלים גאופיטים שונים, ובהם חצב מצוי, עירית גדולה וכדן סגול. במורדות הגבעה נטועים עצי שקד מצוי ועצי פרי נוספים.[1]

הגבעה מהווה חלק מקו פרשת המים של גב ההר.

המקאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיר המערה בנבי נון, שעומקה כ-15 מטרים. מהמערה נפלט אוויר חם.

בשמורה מצוי מקאם שעל פי מסורת מקומית מיוחס לנון, אביו של יהושע בן נון, בשל הדמיון לצליל שמו של הכפר יאנון. עם זאת, יש המציעים כי הכפר משמר את שמו של היישוב המקראי ינוח, הנזכר בספר יהושע כנקודת גבול בין השבטים אפרים ומנשה. את קבריהם של יהושע ואביו נון מקובל לזהות בכפר כיפל חארת' שליד אריאל או בתל תבנה שליד נוה צוף.

הכניסה למקאם היא מצפון-מזרח דרך פתח מקומר. בצידו הצפוני של המבנה ישנו פיר של חפירה חצובה בעומק של כ-15 מטרים מתחת לפני הקרקע, ממנה נפלט אוויר חם לחלל המבנה. במבנה אין מצבת קבר.

כארבעים מטר מדרום למבנה נמצאים שרידי מסגד חרב המיוחס על פי המסורת המקומית לקברו של יהושע בן נון, ולצידו שלוש אלות אטלנטיות גדולות. הגבעה עליה בנוי המקאם צופה לעבר הכפר יאנון.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]