אוסטרליה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
מ ביטול גרסה 10060631 של Amirki (שיחה)
שורה 25: שורה 25:
| סיומת אינטרנט = au
| סיומת אינטרנט = au
| קידומת טלפון = 61
| קידומת טלפון = 61
}}
}} <noinclude>
'''אוסטרליה''' היא שמה של ישות גאוגרפית, וכן של ה[[מדינה]] השולטת בישות זו.
'''אוסטרליה''' היא שמה של ישות גאוגרפית, וכן של ה[[מדינה]] השולטת בישות זו.


שורה 401: שורה 401:
[[zh-yue:澳洲]]
[[zh-yue:澳洲]]
[[zu:I-Ostreliya]]
[[zu:I-Ostreliya]]
</noinclude>

גרסה מ־15:39, 9 בפברואר 2011


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדינה

פרמטרים [ ראש המדינה, תמונת סמל, שמות מנהיגים, תמונת מפה, תמונת דגל, מנהיגים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קהיליית אוסטרליה
Australia
מוטו לאומי אין
המנון לאומי התקדמי אוסטרליה היפה
ממשל
משטר מונרכיה חוקתית פדרלית
ראש מדינה המונרך של אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
המונרך של אוסטרליה צ'ארלס השלישי, מלך הממלכה המאוחדת
ראש הרשות המבצעת ראש ממשלת אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית רשמית: אין; בפועל: אנגלית
עיר בירה קנברה 35°18′S 149°08′E / 35.300°S 149.133°E / -35.300; 149.133
רשות מחוקקת הפרלמנט האוסטרלי עריכת הנתון בוויקינתונים
רשות שופטת בית המשפט העליון של אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
גאוגרפיה
יבשת אוקיאניה
העיר הגדולה ביותר סידני
שטח יבשתי[1] 7,741,228 קמ"ר[2] (7 בעולם)
אחוז שטח המים 1%
אזור זמן UTC +8 עד +11
היסטוריה
הקמה   
- עצמאות
- תאריך
מבריטניה
1 בינואר 1901
דמוגרפיה
אוכלוסייה[3]
(הערכה 1 באפריל 2024)
26,634,324 נפש[2] (55 בעולם)
צפיפות 3.44 נפש לקמ"ר (232 בעולם)
אוכלוסייה לפי גילאים
 
 
 
 
 
0 10 20 30 40 50 60 70 80
גילאי 0 - 14 18.72%
גילאי 15 - 24 12.89%
גילאי 25 - 54 41.15%
גילאי 55 - 64 11.35%
גילאי 65 ומעלה 15.88%
כלכלה
תמ"ג[4] (2022) 1,675,419 מיליון $ (12 בעולם)
תמ"ג לנפש 62,904$ (17 בעולם)
מדד הפיתוח האנושי[5]
(2022)
0.946 (10 בעולם)
מדד ג'יני 32.4 (נכון ל־2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבע דולר אוסטרלי‏ (AUD)
בנק מרכזי הבנק המרכזי של אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שונות
חגים לאומיים
סיומת אינטרנט au
קידומת בין־לאומית 61
סמלים לאומיים
www.australia.gov.au
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוסטרליה היא שמה של ישות גאוגרפית, וכן של המדינה השולטת בישות זו.

כישות גאוגרפית, אוסטרליה היא היבשת הקטנה ביותר בעולם, או לחלופין האי הגדול ביותר בעולם. שטחה הוא 7.7 מיליון קמ"ר בקירוב, והיא גובלת באוקיינוס השקט ובאוקיינוס ההודי, מדרום-מזרח ליבשת אסיה. אוסטרליה היא היבשת היחידה הנשלטת כולה על ידי ישות מדינית אחת, זאת אף שלעתים מחשיבים אותה כחלק מאזור גאוגרפי ותרבותי בשם אוקיאניה, הכולל מדינות וטריטוריות נוספות באוקיינוס השקט.

המדינה אוסטרליה היא פדרציה המאגדת בתוכה שש מדינות ושתי טריטוריות: המדינות – ניו סאות' ויילס, ויקטוריה, קווינסלנד, אוסטרליה הדרומית, אוסטרליה המערבית, טסמניה והטריטוריות – הטריטוריה הצפונית וטריטוריית הבירה. אוסטרליה היא מונרכיה חוקתית; ראש המדינה נכון לשנת 2007 היא מלכת הממלכה המאוחדת, אליזבת השנייה, ולכן היא נחשבת אחת מממלכות חבר העמים הבריטי.

רוב אוכלוסיית אוסטרליה כיום היא לבנה ממוצא בריטי, אך תושביה המקוריים הם כהי עור, ומכונים אבוריג'ינים. האבוריג'ינים מהווים כיום מעט יותר מ-2 אחוזים מאוכלוסיית היבשת.

היסטוריה

ערך מורחב – היסטוריה של אוסטרליה

מניחים שאוסטרליה הייתה מיושבת לפחות 50,000 שנה, כאשר אבות האבוריג'ינים היגרו מדרום מזרח אסיה. האירופים גילו את היבשת בראשית מאה ה-17, אז ביקרו במקום מספר משלחות מחקר הולנדיות. האנגלי הראשון שהגיע ליבשת הוא וילם דאמפיר (Willem Dampier) (בשנת 1688). בשנת 1770 הגיע לאוסטרליה ג'יימס קוק (James Cook). קוק תבע חזקה על שני שלישים מהיבשת, למרות הוראות מפורשות של המלך ג'ורג' השלישי, לנהל משא ומתן עם התושבים המקומיים לפני כל פעולה חד צדדית. דיווחו של קוק, שאוסטרליה לא מיושבת גרם ליסוד מושבת עונשין במקום, לאחר איבוד המושבות באמריקה (בשנת 1783).

משט האסירים הראשון יצא מנמל פורטסמות' באנגליה ב-13 במאי 1787 ב-11 אניות, חלף דרך כף התקווה הטובה והגיע ליבשת אוסטרליה ב-26 בינואר 1788. באותו יום ייסד הקפטן והמושל ארתור פיליפ את המושבה של ניו סאות' וולס (New South Wales) בסידני. בהפלגה הראשונה הגיעו לאוסטרליה 739 אסירים, בהם 518 גברים, 185 נשים, 14 אסירים ילדים ו-22 תינוקות שנולדו במהלך ההפלגה.

תאריך הגעת משט האסירים הראשון מבריטניה הוכרז לאחר מכן כחג לאומי - יום אוסטרליה (Australia Day).

המושבה "ארץ ואן דימן" (Van Diemen's Land) (כיום טסמניה) נוסדה בשנת 1803. יתרת השטח, מה שמוכר היום כמדינת אוסטרליה המערבית סופח בשנת 1829. בעקבות התפשטות היישוב הבריטי הוקמו מושבות חדשות בשטח היבשת: אוסטרליה הדרומית בשנת 1836 שבירתה אדלייד, ויקטוריה ב-1851 שבירתה מלבורן וקווינסלנד ב-1859 שבירתה בריסביין. מדינת הטריטוריה הצפונית נוסדה בשנת 1863 כחלק מהמושבה של אוסטרליה הדרומית.

בין השנים 1855 - 1890 הפכו שש המושבות בהדרגה לאוטונומיות, והשלטון המקומי דאג לרוב ענייניהן הפנימיים. הממשל הבריטי שמר לעצמו כמה זכויות, בעיקר במדיניות החוץ, הביטחון והספנות הבינלאומית. למרות הכלכלה האגררית נשארה אוסטרליה מדינה אורבנית. הקהילות העיקריות נוצרו סביב סידני ומלבורן. בשנת 1880 הייתה מלבורן אחת הערים הגדולות באימפריה הבריטית. המקום זכה גם לכינוי "גן העדן של הפועלים" ו"מעבדה לרפורמות סוציאליות", עם ההצבעה החשאית הראשונה בעולם, ותחת הממשלה הראשונה של המדינה שהורכבה על ידי מפלגת השמאל.

ב-1 בינואר 1901, בתום תהליך שנמשך עשור שנים, התאחדו המושבות למדינה פדרלית אחת כדומיניון של האימפריה הבריטית. על אף שאוסטרליה זכתה בעצמאות שמר הממשל הבריטי לעצמו כמה תפקידים עד אשר חוק וסטמינסטר (Statute of Westminster) ביטל מצב זה.

האבוריג'ינים היו חסרי זכויות פוליטיות עד למשאל עם בשנת 1967, שהכיר בהם כאזרחים שווי זכויות והם קיבלו זכות הצבעה.

אוסטרליה השתתפה בשתי מלחמות העולם תחת הכתר הבריטי. הכוח הצבאי ההתנדבותי של אוסטרליה אוחד יחד עם הכוח הצבאי של ניו זילנד ונקרא אנזא"ק - ANZAC. במלחמת העולם הראשונה, אחד הקרבות המפורסמים בהם נלחם אנזא"ק הוא קרב גליפולי בטורקיה, אשר החל ב-25 באפריל 1915 (יום שאף אותו מציינים). בנוסף, כוח אנזא"ק היה חלק מהצבא הבריטי שכבש את ארץ ישראל מידי הטורקים. כוחות אנזא"ק גילו אהדה וחביבות לבני היישוב היהודי בישראל וזכורים עקב כך לטובה בהיסטוריה הציונית. בתחילת מלחמת העולם השנייה שוב התגייס הצבא האוסטרלי לצד בריטניה, במערכה נגד גרמניה הנאצית. לאחר ההשתלטות היפנית על דרום מזרח אסיה החלו היפנים להפציץ את ערי צפון אוסטרליה ונמליה, בעיקר דרווין שבטריטוריה הצפונית. על רקע החשש מיפן, הפנתה אוסטרליה את כוחותיה בעיקר לחזית באסיה, והתבוסה היפנית לצבא ארצות הברית הפכה את אוסטרליה לבת ברית קרובה של האמריקאים. מאז 1945 השתתפה אוסטרליה בכל המלחמות שבהן השתתפה ארצות הברית, ביניהן מלחמת קוריאה, מלחמת וייטנאם, מלחמת המפרץ ומלחמת עיראק.

מאורעות מלחמת העולם השנייה הביאו את ממשלות אוסטרליה לקדם מדיניות של יישוב היבשת, אך תחת מדיניות 'אוסטרליה הלבנה' הועדפו מהגרים אירופאים, בעיקר מבריטניה ואירלנד, ארצות האם של מרבית האוסטרלים, אך גם מיוון ואיטליה.

לאחר אירועי ה-11 בספטמבר התייצבה אוסטרליה לימין ארצות הברית, ותמיכתה במלחמה האמריקאית בטרור אף התחזקה לאור הפיגוע בבאלי, שבו נהרגו אוסטרלים רבים. ב-2003 שלחה אוסטרליה כ-2000 חיילים למלחמה בעיראק וראש הממשלה מטעם המפלגה הליברלית ג'ון הווארד ניהל מדיניות פרו אמריקאית, אף יותר מזו של טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה. בימיו של ג'ון הווארד זכתה אוסטרליה לצמיחה כלכלית מרשימה ולתיירות עולמית גדלה. בבחירות נובמבר 2007, לאחר יותר מעשר שנות שלטון המפלגה הליברלית, ניצחה בפער גדול מפלגת הלייבור בראשות קווין ראד את יריבתה.

קביעת עיר הבירה

פרנסי שתי הערים הגדולות, סידני ומלבורן האמינו כי עירם היא זו שראויה להיות עיר הבירה של המדינה. המאבק בין שתי הערים נמשך זמן מה עד שב-2 בפברואר 1899 החליטה האספה הכללית כי כפשרה תיבנה עיר חדשה בשם קנברה והיא זו שתהייה עיר הבירה.

בשנת 1911 הופרד מחוז ה"טריטוריית הבירה האוסטרלית (Australian Capital Territory) ממדינת ניו סאות' וולס והעיר קנברה, השוכנת במחוז, הוכרזה כעיר הבירה של המדינה החדשה.

פוליטיקה

ערך מורחב – פוליטיקה של אוסטרליה

אוסטרליה היא מונרכיה חוקתית. מלכת הממלכה המאוחדת היא ראש המדינה הרשמית והיא מיוצגת על ידי המושל הכללי. באופן רשמי תוארה של אליזבת השנייה הוא: 'בחסד האל, מלכת אוסטרליה והממלכות והטריטוריות האחרות שבממלכתה, ראש חבר העמים'. לפי החוקה האוסטרלית, תפקידי המלך הם טקסיים. את המלכה מייצגים מושל בכל מדינה משש מדינות אוסטרליה ומושל כללי העומד בראש הפדרציה כולה. אף על פי שלפי החוקה יש למושל כוח לא מבוטל, הוא עשה בו שימוש רק פעם אחת, ב-1975, כאשר פיזר את הפרלמנט האוסטרלי מיד לאחר בחירתו. בדרך כלל מוענקות זכויות אלה לקבינט, שנבחר על ידי הפרלמנט ומתמנה על ידי ראש הממשלה.

הפרדת הרשויות באוסטרליה דומה לישראלית וכוללת רשות מבצעת, מחוקקת ושופטת והשיטה הפוליטית בכללותה היא פרלמנטרית על פי מודל וסטמינסטר הבריטי.

עד קבלת חוק שיפוט חדש ב-1986 שימש בית המשפט העליון של בריטניה הגדולה כבית המשפט העליון של אוסטרליה והיה הפוסק הסופי. אחרי קבלת החוק הפך בית המשפט העליון של אוסטרליה לפוסק הסופי בכל ענייני אוסטרליה.

ראש הממשלה הוא כמעט תמיד ראש המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט. הפרלמנט מורכב משני בתים כאשר בית הנבחרים (House of Representatives) הוא הבית התחתון עם 150 מושבים, כל חבר בבית הנבחרים מייצג באופן בלבדי אזור בחירה. מספר המצביעים בכל אזורי הבחירה שווה ככל הניתן. הבית העליון הוא הסנאט עם 76 מושבים. כל מדינה מיוצגת על ידי 12 סנאטורים, ללא קשר לגודלה. כל מחוז עצמאי מיוצג על ידי 2 סנאטורים. הבחירות לשני הבתים מתקיימות כל 3 שנים. בדרך כלל בוחרים כל פעם חצי מחברי הסנאט (שלפיכך מכהנים 6 שנים). על פי חוק, ראש הממשלה חייב להתפטר או להכריז על בחירות אם בית הנבחרים מביע אי אמון במממשלתו. כל השרים צריכים להיות גם חברי פרלמנט (תנאי שצריך להתקיים תוך 3 חודשים).

לכל מדינה גם פרלמנט משלה וכן קיים פרלמנט לטריטוריה הצפונית. בראש הקבינט של כל מדינה עומד ראש ממשלה (Premier) ובראש הפדרציה כולה עומד ראש הממשלה של אוסטרליה (Prime Minister). עם השנים הולך ונחלש מעמדן של המדינות, שהן שריד לתקופת היותה של אוסטרליה מושבה בריטית, לטובת הממשלה הפדרלית. הממשלה בכל מדינה אחראית על ענייני פנים, חינוך ותחבורה ואילו הממשלה הפדרלית אחראית על נושאי חוץ, ביטחון, הגירה וכדומה.

שיטת הבחירות לבית התחתון היא רובית-אזורית, בדומה לבריטניה. בניגוד לבחירות בבריטניה, על מנת לייצג אזור בחירה על המועמד לזכות ברוב מוחלט של קולות המצביעים, אולם הדבר נעשה בסיבוב אחד, כאשר המצביעים מדרגים את המועמדים השונים, והקולות של מי שהצביעו עבור המועמדים שהגיעו אחרונים מועברים למועמדים שנשארו בכל ספירה, עד שאחד המועמדים זוכה ברוב. שיטה זו מייצרת מערכת פוליטית דו מפלגתית. המפלגות הראשיות הן הלייבור משמאל, והקואליציה של המפלגה הליברלית והמפלגה השמרנית מימין.

בשנת 1984 הוחלט להוסיף להמנון המלכותי של אוסטרליה, המנון הממלכה המאוחדת "אלוהים נצור את המלכה" (God Save the Oueen), המנון נוסף - המנון אוסטרליה 'התקדמי אוסטרליה היפה' (Advance Australia Fair). את ההמנון הלאומי מנגנים בכל האירועים הרשמיים של אוסטרליה וכאשר המלכה או נציגיה משתתפים באירוע, מנוגן גם ההמנון המלכותי.

הדגל האוסטרלי משמש את הפדרציה למן הקמתה ב-1901. זאת בנוסף לדגלים המשמשים את שש מדינות הפדרציה, שהתקיימו עוד לפני 1901. הדגל האוסטרלי מסמל את הכוכב הדרומי ואת מפת הכוכבים המתגלה לעיניי השטים בכדור הדרומי, זאת במטרה לבטא את ייחודה של אוסטרליה כיבשת היחידה שנמצאת כולה מדרום לקו המשווה. בנוסף, מצוי בדגל סמלו של בית המלוכה הבריטי, היוניון ג'ק, כמבטא את השתייכותה של אוסטרליה לכתר הבריטי ואת ההיסטוריה והתרבות המשותפים לאוסטרליה ולבריטניה. בשנים האחרונות הועלו טענות כי יש לנתק את אוסטרליה מבית המלוכה הבריטי, ולתת ביטוי בדגל להיסטוריה האבוריג'ינית של היבשת. מרבית האוסטרלים מתנגדים לשינוי בדגל, שהיבשת מזוהה עימו בכל העולם, ורואים את תחילתה של ההיסטוריה האוסטרלית ביום שבו עגן קפטן קוק בחוף סידני, ומרגישים פחות מקושרים להיסטוריה הילידית של היבשת. ביטוי למורשת האבוריג'נית מתקיים בדגל הטריטוריה הצפונית, אשר על אף שאינה מדינה זכתה לדגל ולפרלמנט משל עצמה. כיוון שרבים מתושבי הטריטוריה הם ממוצא אבוריג'יני, הוחלט כי הדגל יבטא את המורשת האבוריג'ינית ולא הבריטית.

במשאל עם שנערך באוסטרליה ב-1999, נדחתה ההצעה להפוך את אוסטרליה לרפובליקה והוחלט להשאיר את הכתר הבריטי כראש המדינה.

הממשלה האוסטרלית הכריזה על חובת הנפת הדגל במוסדות החינוך ב-2004, לשם ביצור מעמדו, ונראה כי לעת עתה אין רוב בציבור האוסטרלי לשינוי במבנה הפוליטי או בסמליה של אוסטרליה.

כלכלה

ערך מורחב – כלכלת אוסטרליה


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

בימיה הראשונים של אוסטרליה הייתה כלכלתה מבוססת על ייצוא צמר והצמיחה הכלכלית הייתה איטית, אך עם גילוי הזהב ב-1851 חל שיפור משמעותי בקצב הצמיחה. החל במחצית השנייה של המאה ה-20 ניצבת אוסטרליה בחזית הכלכלה העולמית לצד מדינות מערביות אחרות, והיא מדורגת רביעית בעולם מבחינת תל"ג לנפש.

מדינות

מפת אוסטרליה
קנגורו אפור
קוקברה, ציפור אנדמית לאוסטרליה
ערך מורחב – מדינות אוסטרליה

אוסטרליה מחולקת ל-6 מדינות ו-2 מחוזות עיקריים. יש בה גם כמה מחוזות משניים, אך אין להם נציגות בפרלמנט.

המדינות הן:

הטריטוריות הן:

גאוגרפיה

אוסטרליה מחולקת מבחינה גאוגרפית לארבע:

  1. שולי היבשת המישוריים- אזור החופים. זהו החלק המיושב ביותר ביבשת
  2. החלק המזרחי המישורי - משמש בעיקר לחקלאות
  3. החלק המערבי, רמה בגובה של כ-400 מ', מדברית ברובה
  4. רכס ההרים מצפון לדרום שמפריד בין החלק המערבי למזרחי

רוב היבשת היא מדבר או מדבר למחצה, וכ-40% מהשטח מכוסה בדיונות חול. רק בחלקים הדרום-מזרחיים והדרום מערביים יש מזג אוויר טוב ואדמה שניתנת לעיבוד חקלאי.

בחלק הצפוני שורר מזג אוויר טרופי: בחלקו יערות גשם טרופיים, חלקו סוואנה וחלקו מדבר.

שונית המחסום הגדולה היא שונית האלמוגים הגדולה בעולם.

אולורו, במרכז היבשת, הוא המונולית הגדול בעולם.

החי והצומח

ערך מורחב – פאונה של אוסטרליה

אף על פי שרוב היבשת צחיחה, נמצאים בה מינים רבים של חיות וצמחים. התפתחו ביבשת יצורים ייחודיים, בגלל האופי המיוחד של היבשת, המשלב אזורים טרופיים עם אזורי מדבר והיותו מנותק משאר העולם במשך רוב קיומו. בין חיות ייחודיות אלה: קנגורו, קואלה, אמו, וומבט, כלב הדינגו, ברווזן.

דמוגרפיה

רוב אוכלוסיית המדינה הם צאצאי המתיישבים של המאה ה-19 וה-20. רובם הגיעו מאנגליה ומאירלנד. על אף שאוסטרליה הוקמה על מנת לשמש מושבת עונשין לפושעים (על גבי האונייה הראשונה אף היו מספר יהודים), מספר האסירים הבריטים קטן בהדרגה בין 1840 ל-1868. קדחת הזהב של סוף המאה ה-19 הביאה לגידול עצום באוכלוסייה, ושינתה את פני המדינה. (לדוגמה, בין השנים 1850 - 1860 היגרו 2% מאוכלוסיית אירלנד ובריטניה לאוסטרליה).

בסוף המאה ה-20 הביאו גלי הגירה מיוון, מאיטליה ומאסיה מתיישבים חדשים. האבוריג'ינים, התושבים המקוריים של אוסטרליה, מהווים רק 2.2% מהאוכלוסייה על פי מרשם האוכלוסין של 2002. עם התארכות תוחלת החיים וצמצום הילודה, נוצרה באוסטרליה בעיה של הזדקנות האוכלוסייה. על מנת להתגבר על כך מפעילה הממשלה האוסטרלית את אחת מתוכניות ההגירה הליברליות והמתקדמות בעולם. רוב היתרי ההגירה ניתנים על בסיס כישורים מקצועיים והשכלה, ולא על בסיס מוצא אתני, בניגוד לעבר, שבו יושמה מדיניות "אוסטרליה הלבנה" שהעדיפה מהגרים ממוצא אנגלוסקסי ולא אסייתי.

אזרחי ניו זילנד זכאים לוויזה מיוחדת, המאפשרת להם לשהות באוסטרליה לזמן בלתי מוגבל, וכן לעבוד בה.

השפה המדוברת ביותר היא אנגלית המאופיינת בכתיב ובביטויים הבריטיים של השפה, עם מספר מצומצם של אבוריג'ינים שמדברים בשפות האם ודור ראשון ושני של המהגרים שעדיין שומרים על שפת אמם. כ-75% מהאזרחים מגדירים את עצמם כקתולים או כאנגליקנים. אוסטרליה מקיימת חופש פולחן לכל, וקיימים מיעוטים בני דתות שונות, כולל קהילה יהודית מכובדת.

בניגוד לדימוי של אוסטרליה כיבשת רב-תרבותית, הרי ש-93% מהאוכלוסייה הם ממוצא אירופי, כאשר בסביבות 80% מהאוכלוסייה מקורם באי הבריטי והם צאצאי מהגרים מאנגליה, מאירלנד ומסקוטלנד.

יהדות אוסטרליה

ערך מורחב – יהדות אוסטרליה

יהודים הגיעו לאוסטרליה עוד במאה ה-18, יחד עם הקמת מושבת העונשין ביבשת ב-1788. ב-1844 נוסד בית הכנסת הראשון בסידני, אך הקהילה נותרה קטנה, עד לגלי הגירה של יהודים אירופים בין שתי מלחמות העולם ובעיקר לאחר 1945.

היהודים באוסטרליה מתרכזים בעיקר בערים סידני ומלבורן, בכל אחת כ-45,000 יהודים. בנוסף, גרים כ-7,000 יהודים בפרת' ועוד כ-1,000 בבריסביין, בניוקאסל ובאדלייד. הקהילה במלבורן מורכבת בעיקר מניצולי שואה יוצאי פולין, ואילו הקהילה בסידני מורכבת מיהודים ששורשיהם בעיקר בבריטניה, בהונגריה ולאחרונה בדרום אפריקה. הקהילה בפרת' גדלה מאוד מאז דעיכת האפרטהייד בדרום אפריקה והגירת יהודים רבים משם למערב אוסטרליה. יהדות אוסטרליה נחשבת ציונית ואוהדת ישראל. אחוז הילדים המקבלים חינוך בבתי ספר יהודיים הוא גבוה יחסית ועומד על כ-60%. שיעור ההתבוללות נמוך יחסית ועמד על 22% ב-2006.[1]

תרבות


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ דירוג שטח יבשתי - מתוך אתר Worldometer, כפי שפורסם ב-28 במאי 2021
  2. ^ 1 2 כולל איים מרוחקים
  3. ^ דירוג אוכלוסייה - מתוך אתר Worldometer
  4. ^ דירוג תמ"ג - מתוך אתר הבנק העולמי, כפי שפורסם ב-1 ביולי 2023
  5. ^ מדד הפיתוח האנושי לשנת 2022 בדו"ח שפורסם ב-2024 על ידי אתר מינהל הפיתוח (UNDP) של האומות המאוחדות

קישורים חיצוניים

תבנית:מדינות אוסטרליה

תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA

תבנית:Link FA

תבנית:Link FA תבנית:Link FA

תבנית:Link GA תבנית:Link GA תבנית:Link GA תבנית:Link GA