מעלה גלבוע

מעלה גלבוע
הכניסה לקיבוץ מעלה גלבוע
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מועצה אזורית עמק המעיינות
גובה ממוצע[1] ‎429 מטר
תאריך ייסוד 1962
תנועה מיישבת הקיבוץ הדתי
סוג יישוב קיבוץ
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 843 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎1.6% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
5 מתוך 10
חוות הרוח במעלה גלבוע

מַעֲלֵה-גִּלְבּוֹעַ הוא קיבוץ דתי, השוכן בפסגת הר הגלבוע, בקצה הצפון מערבי של רכס הרי השומרון, בסמיכות לקיבוץ הדתי מירב. עקב היותם שני הקיבוצים הדתיים היחידים באזור, הוחלט כי למרות מיקומם על הרי הגלבוע, הם לא ישויכו מבחינה מוניציפלית למועצה אזורית הגלבוע, אלא למועצה אזורית עמק המעיינות, שבה קיים גוש הקיבוצים הדתיים טירת צבי, שדה אליהו, עין הנצי"ב ושלוחות. בשנת 2023 מבוסס ברובו על משפחות צעירות וכולל בתוכו גם משפחות מבוגרות יותר.סה"כ 175 משפחות במעלה גלבוע.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיבוץ מעלה גלבוע, הוקם כהיאחזות נח"ל ב-29 בנובמבר 1962, לציון יום כ"ט בנובמבר[3]. בעת הקמתו הייתה מחלוקת על שם המקום. הנח"ל התייחס אליו כאל "מצפור הגלבוע", בעוד יוסף ויץ קרא לו "מעלה גלבוע"[4].

בשנת 1968 התאזרח ויושב בידי אנשי הקיבוץ הדתי. בשנת 1974 הוא אוכלס מחדש בעקבות משבר חברתי. בסוף שנות ה-80 היו בקיבוץ כ-50 משפחות, אולם בעקבות קשיים כלכליים ועזיבה הוא הגיע בשנת 1997 למצב משברי, וכמעט ופורק. לאחר תהליך הבראה כלכלת הקיבוץ יציבה יותר, והוא הצליח להחזיר את כל חובותיו.

פרנסה והכנסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ענפי הפרנסה העיקריים בקיבוץ הם חקלאיים: גידולי שדה ומטעים (כרם יין, כרם מאכל, בננות, מנגו, ליצ'י) גידול ושיווק גזר, רפת חלב, מדגה ותרנגולי הודו.

בנוסף קיבוץ מעלה גלבוע הוא חלוץ האנרגיה המתחדשת בישראל ומפעיל מתקנים רבים, מגוונים וחדשניים של ייצור אנרגיה ירוקה.

ישיבת מעלה גלבוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כן, בולטת בקיבוץ נוכחותה של ישיבת מעלה גלבוע, ישיבת שילוב של הקיבוץ הדתי, המשלבת לימוד תורה עם חיי מעשה ושירות צבאי. רב הקיבוץ הוא הרב בני הולצמן.

כמו מרבית הקיבוצים, גם קיבוץ מעלה גלבוע עבר תהליך של הפרטה. היבטים אחדים של השיתופיות הקיבוצית נעלמים, ושירותים אחרים שלהם זכאי חבר הקיבוץ מתורגמים לערכם הכלכלי.

קבלה וחברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להתקבל לקליטה בקיבוץ. יש לעבור תהליך קליטה שבסופו ניתן לשכור דירה מהקיבוץ. כעבור שנתיים יש להחליט האם נשארים במסלול של תושבות בקיבוץ או שמעדיפים להצטרף לחברות.

בתחילת 2013 היו בו 75 חברים ומועמדים ועוד כ-55 משפחות במעמד תושבות (חלקם בהרחבה קהילתית), כך שסך הכל היו במעלה גלבוע מעל 100 משפחות.

נכון לקיץ 2020 מתגוררות בקיבוץ כ-150 משפחות – כל המשפחות הן תושבות בקהילה וחלק מהמשפחות הן גם חברות בקיבוץ. ניתן להתקבל לקליטה למסלול חברות בקיבוץ לאחר שנה של מגורים במעלה גלבוע.[5]בשנת 2023 יש סה"כ 175 משפחות במעלה גלבוע.

חוות הרוח ומרכז המבקרים במעלה גלבוע

חוות הרוח במעלה גלבוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חוות הרוח במעלה גלבוע

בשטח החקלאי של הקיבוץ הוקמה חוות רוח על ידי חברת "אפקון תעשיות" (מקבוצת "שלמה Sixt"), ובה 14 טורבינות רוח (חוות רוח דומה נמצאת ברמת סירין ובה 11 טורבינות).

באוקטובר 2016 נפתח במקום מרכז מבקרים על שם שלמה שמלצר, ובו הסברים והדרכות על "אנרגיה נקייה", במקום מוקרן סרט על נושא זה.

בצמוד לחווה נמצאת הבריכה הגבוהה של מפעל אנרגיה שאובה של תחנת הכוח מעלה גלבוע.

יישובים שכנים ואתרים סמוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הקיבוץ מירב נמצא כקילומטר דרומית למעלה גלבוע, בהמשך כביש 667.
  • במרחק של קילומטר דרומית ממעלה גלבוע נמצא הכפר הערבי ג'לבון, מעבר לגדר ההפרדה. מצד צפון־מערב נמצא הכפר הערבי פקועה, גם הוא מעבר לגדר ההפרדה.
  • מעט מזרחה למעלה גלבוע נמצא מצפור על שם דובי וערן שמיר. אב ובנו שנפלו על הגנת המולדת. דובי נולד בשדה אליהו ונהרג כסמג"ד בעת אימונים בניצנה ב־1977. בנו ערן נהרג במבצע מרכבות האלים בלבנון ב־1997. שביל מוביל מכביש 667 לפרגולת עץ ולאורכו שירים הקשורים לגלבוע ולעמק. מהמצפור מראה מרהיב של עמק חרוד וקורות חייהם של דובי וערן.
  • מול המצפור נמצא "חניון הר אבינדב" וממנו תצפית יפה ושביל מסומן שהוא חלק משביל עמק המעיינות היורד לעין מודע.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר האינטרנט הרשמי של קיבוץ מעלה גלבוע

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף ינואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ יעקב העליון, ספר תורה הוכנס למשכנו בהיאחזות על הרי הגלבוע, מעריב, 2 בדצמבר 1962
  4. ^ היאחזות אחת - שמות ארבעה ..., מעריב, 2 בדצמבר 1962
  5. ^ אודות מעלה גלבוע, באתר קיבוץ מעלה גלבוע