אייברי ברוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייברי ברוקס
Avery Brooks
אייברי ברוקס, 2008
אייברי ברוקס, 2008
לידה 2 באוקטובר 1948 (בן 75)
אוונסוויל, אינדיאנה, ארצות הברית
סוגה מועדפת ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1984 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
פרסים והוקרה פרס תיאטרון שייקספיר
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייברי פרנקלין ברוקסאנגלית: Avery Franklin Brooks; נולד ב-2 באוקטובר 1948) הוא זמר ושחקן תיאטרון, טלוויזיה וקולנוע אמריקאי, אשר ידוע בעיקר בשל תפקידיו כבנג'מין סיסקו, בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"; כהוק בסדרת הטלוויזיה "Spenser: For Hire" וסדרת-הבת שלה "A Man Called Hawk"; וכד"ר רוברט סוויני בסרט הקולנוע "אמריקה X".

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייברי נולד בעיר אוונסוויל, במדינת אינדיאנה, בארצות הברית, לאווה לידיה וסמואל ברוקס. אימו הייתה מנצחת תזמורת ומורה למוזיקה, בעוד אביו היה פועל החבר באיגוד מקצועי[1]. סבו מצד אימו, סמואל טראוויס קרופורד, היה אף הוא זמר[1].

בגיל שמונה, משפחתו עברה להתגורר בגארי, אינדיאנה, כאשר סמואל ברוקס פוטר מעבודתו ב-"International Harvester". בראיון מאוחר יותר, אמר ברוקס: אני נולדתי באוונסוויל... אבל זו הייתה גארי, אינדיאנה, שעשתה אותו". משק הבית של ברוקס היה מלא במוזיקה. אימו, אשר בין השאר הייתה אחת מבין הנשים האפרו-אמריקאיות הראשונות ללימודי תואר שני במוזיקה באוניברסיטת נורת'ווסטרן, למדה מוזיקה בכל מקום בו התגוררה המשפחה[2]. אביו היה חבר במקהלת הזמר "Wings Over Jordan" אשר הופיעה בתוכנית רדיו של רשת CBS בשנים 19371947, ודודו מצד אימו סמואל טראוויס קרופורד היה אחד מ-"Delta Rhythm Boys". "מוזיקה היא כל הזמן סביבי ובתוכי, כפי שאני בתוכה"[2], אמר ברוקס.

ברוקס למד באוניברסיטת אינדיאנה וב-"Oberlin College", ולאחר שסיים את התואר הראשון שלו, וכן תואר שני בשנת 1976 באוניברסיטת ראטגרס, הוא הפך לאפרו-אמריקאי הראשון שקיבל תואר MFA במשחק ובבימוי מאוניברסיטת ראטגרס"[3].

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספנסר להשכרה: הוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו הראשון של ברוקס בטלוויזיה היה בסדרת הבלשים הפופולרית "Spenser: For Hire" של רשת ABC, בתפקיד הוק, היה בשנת 1985 ולאחר שלוש עונות, ב-1989, קיבל תפקיד ראשי בסדרת בת בשם "A Man Called Hawk" שלא החזיקה מעמד. אם כי, גם לאחר מכן, שיחק בתפקיד זה בארבעה סרטי טלוויזיה: "Spenser: Ceremony", "Spenser: Pale Kings and Princes", "Spenser: The Judas Goat" ו-"Spenser: A Savage Place".

מסע בין כוכבים: סיסקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוקס ידוע בתרבות הפופולרית בעיקר בגין גילום דמותו של קומנדר (ומאוחר יותר - קפטן) בנג'מין סיסקו, בסדרת הטלוויזיה המדע הבדיוניית "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", שנמשכה 7 עונות, בשנים 19931999.

ברוקס נבחר לגלם את דמותו של בנג'מין סיסקו מבין למעלה מ-100 שחקנים, מרקעים שונים, אשר נבחנו לתפקיד, והפך להיות הקפטן האפרו-אמריקאי הראשון להוביל סדרת "מסע בין כוכבים". מה שקסם לברוקס בתפקיד זה היה ההזדמנות לתת תקווה לאנשים צעירים. "כיום, רבים מהילדים שלנו, במיוחד הזכרים השחורים, לא מקרינים כי יחיו מעבר לגיל 19 או 20", כך אמר למייקל לוגן מ-"TV Guide". "מסע בין כוכבים מאפשר לילדים שלנו את ההזדמנות לראות משהו שאולי, בנסיבות אחרות, לא היו אפילו מעלים על דעתם".

ברוקס ביים 9 מפרקי הסדרה, ביניהם פרק בשם "Far Beyond the Stars", העוסק באי-צדק על רקע גזעני.

רונלד ד. מור, ממפיקי הסדרה, אמר על ברוקס: "אייברי, כמו הדמות שלו, הוא אדם מאוד מורכב. הוא לא שחקן תובעני או המונע משיקולי אגו, אלא הוא אדם מתחשב ונבון, שלפעמים יש לו תובנה לתוך הדמות, שאף אחד אחר לא חשב עליה. כמו כן, הוא תמיד היה מנומס, ובעל קלאסה, בכל המגעים שהיו לי איתו"[4].

תפקידים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1984 ברוקס זכה לשבחים רבים מצד מבקרים, על השתתפותו בהפקת "American Playhouse" בעבור ערוץ PBS של "Half Slave, Half Free: Solomon Northup's Odyssey", בבימויו של גורדון פארקס.

הסיפור מתאר את חייו של סולומן נורת'ופ, אדם חופשי מניו יורק אשר נחטף ונמכר לעבדות בשנת 1841, עד אשר זכה שוב בחירותו בשנת 1853. התסריט עובד מזיכרונותיו של נורת'ופ, אשר התפרסמו תחת השם "Twelve Years a Slave" בשנת 1853[5].

בשנת 1985 ברוקס הופיע בעיבוד לסרט טלוויזיה של "Finnegan Begin Again". בשנת 1986 הבוא כיכב בתפקיד הדוד תום, בהפקה "Uncle Tom's Cabin" של ערוץ שואוטיים, פרויקט נוסף אשר איפשר לברוקס להדגיש את ההיסטוריה של בני עמו, כפי שעשה גם בהופעתו משנת 1988 בסרט הטלוויזיה "Roots: The Gift".

בשנת 1998 הוא הופיע בסרט הקולנוע "אמריקה X", ביחד עם ג'ניפר ליאן (שחקנית המגלמת את דמותה של קס בסדרה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"). כמו כן הוא שיחק את התפקיד של פריז, בשנת "The Big Hit" משנת 1998.

ברוקס העניק את קולו לסרטי אנימציה, בהם המלך מקסימוס ב-"Happily Ever After: Fairy Tales for Every Child", כמו גם קולו של נוקקאר, בפרק של סדרת הטלוויזיה "Gargoyles" של דיסני.

בשנת 2001, ברוקס הופיע וקריין בסדרה של פרסומות בעבור IBM[6].

קריירות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייברי ברוקס, שנת 2008

הוראה ותרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוקס למד ב-"Oberlin College" וב-"Case Western Reserve University".

בשנים 19931996, ברוקס היה המנהל האמנותי של "National Black Arts Festival", בשיתוף עם "Rutgers University". הפסטיבל, החוגג אחת לשנתיים באטלנטה, ג'ורג'יה את המורשת והתרבות האפרו-אמריקאית, הוא פסטיבל בינלאומי בעל שם. בנוסף, ברוקס עבד ביחד עם מכון סמית'סוניאן בתוכנית העוסקת בתרבות האמריקאית השחורה.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבעל קול בריטון, ברוקס הופיע על הבמה במשותף עם בוץ' מוריס, לסטר בואי, וג'ון הנדריקס. כמו כן, הוא הקליט אלבום עם נגן הסקסופון ג'יימס ספולדינג, כמחווה לדיוק אלינגטון. בשנת 1985 ברוקס ביצע את התפקיד הראשי באופרה "X: The Life and Times of Malcolm X" מאת אנתוני דייוויס. כמו כן, הוא הופיע ב-"Paris Banlieues Bleues Festival" בשנת 2005. בתפקידו כקפטן בנג'מין סיסקו, ברוקס ביצע שיר של פרנק סינטרה, "The Best Is Yet to Come" ("הטוב ביותר עוד עתיד לבוא"), בסיומו של אחד מפרקי "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" מהעונה השביעית - "Badda-Bing Badda-Bang".

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוקס זכה לשבחים מצד המבקרים, על השתתפותו במחזהו של פיליפ הייס הדין "פול רובסון". ברוקס הציג את חייו של הזמר המפורסם, השחקן והפעיל למען זכויות האזרח, בהצגת יחיד דרמטית, ביוגרפית עטורת שבחים. מאז 1982 הוא ביצע תפקיד זה ב-"Westwood Playhouse" בלוס אנג'לס, במרכז קנדי שבוושינגטון די. סי., וב-"Longacre Theater" בברודוויי. כמו כן, הופיע הן בברודוויי והן באוף ברודוויי בדמותו של רובסון במחזה "Are You Now Or Have You Ever Been?".

בין תפקידיו המוקדמים בתיאטרון: The Offering, A PHOTOGRAPH: A Study of Cruelty ו-Are You Now or Have You Ever Been - בשנות ה-70.

ברוקס החל לזכות בהכרה לאחר הופעתו בהצגה "Spell #7" שהועלה ב-"Public/Anspache Theater" בניו יורק בשנת 1979. לאחר מכן הוא כיכב ב-"אותלו" בפסטיבל "Folger Shakespeare Festival" (בשנת 1985) ובהצגה "Fences" שהועלתה ב-"Repertory Theater" בסנט לואיס, מיזורי (1990). הוא חזר על תפקיד ב-"אותלו" ב-"Washington Shakespeare Theater" בשנים 1990–1991.

ברוקס הופיע בתפקיד הראשי ב-"The Oedipus Plays", הפקה שנסעה לפסטיבל אתונה שביוון, בשנת 2003. כמו כן, הוא הופיע בתפקיד הראשי של "המלך ליר", בתיאטרון הרפרטוארי של אוניברסיטת ייל. בשנת 2005, ברוקס שוב לגלם את אותלו, הפעם במסגרת "Shakespeare Theatre Company", בהפקה אשר ביים מייקל קאהן המוערך. ברוקס היה מבין 15 שחקנים של ה-"Shakespeare Theatre Company" אשר בוושינגטון די. סי., אשר זכה בפרס ויליאם שייקספיר לתיאטרון קלאסי (2007)[7]. הוא חזר אל ה-"Shakespeare Theatre Company" בסתיו 2007, על מנת לגלם את התפקיד הראשי במחזהו של כריסטופר מארלו - "טמבורליין".

בשנת 2008, ברוקס חזר ל-"Oberlin College" למלא את התפקיד הראשי בהפקה מעורבת גזע של מחזהו של ארתור מילר "מותו של סוכן"[8].

אייברי חזר לגלם את התפקיד הראשי של פול רובסון, במחזה בשם זה, ב-"Shakespeare Theater", בתאריכים 24–27 במרץ 2011.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוקס גילם את ד"ר בוב סוויני בסרט "אמריקה X". כמו כן, הוא גילם את בוס המאפיה פריס בסרט "The Big Hit".

סרטים תיעודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוקס שימש כמנחה וכקריין במספר סרטים תיעודיים שצולמו ב-IMAX, כגון "Africa's Elephant Kingdom". כמו כן שימש כקריין בסרטים "A Passion for Faith" (אודות ההיסטוריה של הקתולים השחורים באמריקה), "Eyes on the Prize" (סרט המוקדש לזמרת האגדית מריאן אנדרסון), "ללכת עם דינוזאורים", "Jesus: The Complete Story", "Land of the Mammoth: Ancient Evidence", "The Ballad of Big Al", "The Science of Big Al", "Engineering the Impossible" (הקולוסיאום), "Greatest Places and Echoes from the White House" ו-"God vs. Satan and Jewels of the Rift" (על מחזורי החיים של דגי ציקליד אפריקאים באגם טנגניקה).

בחודש מאי 2007, ברוקס הקליט את הקריינות לסרט התיעודי "The Better Hour", שהוא על חייו של ויליאם וילברפורס, האיש שהוביל את הקמפיין לסוף העבדות בבריטניה במאה ה-18 ותחילת המאה ה-19[9]. ברוקס גם סיפק את קולו העמוק והסמכותי, המושך את תשומת לב הצופה, לצורך קריינות לסדרת ה-BBC "ללכת עם דינוזאורים", כאשר שודרה בצפון אמריקה בערוץ דיסקברי.

בשנת 2009, ברוקס ביצע קריינות בעבור סרט תיעודי מיוחד של ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, ששמו: "Drain the Ocean". תוך שימוש באנימצית CGI, נשיונל ג'יאוגרפיק הוציא את המים מהאוקיינוסים וחקר את הגאוגרפיה של הקרקעית העצומה.

בשנת 2011, ויליאם שאטנר ראיין את ברוקס עבור סרט תיעודי באורך מלא בשם "The Captains". הסרט נכתב ובוים על ידי שאטנר, אשר - כקפטן "מסע בין כוכבים" המקורי - מראיין את כל שאר השחקנים אשר גילמו קפטן בזיכיון מדע בדיוני זה. ברוקס שמש גם כמפקח מוזיקלי של פרויקט זה[10].

פרויקטים אחרונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייברי ברוקס, שנת 2009

ברוקס נטל חלק בפאנל של במאים בפסטיבל החוגג את עבודתו של נטוזאקי שאנגיי ב-"New Federal Theatre" בתאריך ה-11 בפברואר 2007. ברוקס ביים את יצירתו של שאנגיי "Boogie Woogie Landscapes" שהועלתה ב-"John F. Kennedy Center for the Performing Arts" ובוסט אנד בלונדון[11].

בשנת 2006, Trekweb ו-TrekToday הכריזו כי ברוקס ייקח חלק בסרט "רמבו" הקרוב. ברוקס עצמו אמר מאוחר יותר כי העניין איננו על הפרק. הוא אמר: "פגשתי את מר סטאלון, לפני שנים רבות - יש לי כבוד רב למר סטאלון, תמיד היה לי. עם זאת, רמבו איננו בעתיד שלי"[12].

בחודש מרץ 2007 אושר כי ברוקס יופיע בהפקה חדשה של "טמבורליין" מאת כריסטופר מרלו[13].

כחלק מהכניסה של ה-BBC לשוק האמריקאי של ספרים מוקלטים, ברוקס קריין ספר מוקלט מאת אלכס היילי - הרומן "Roots: The Saga of an American Family". זוהי הפעם הראשונה שבה רומן זה קיבל עיבוד אודיו. ברוקס עצמו כיכב בסרט הטלוויזיה "Roots: The Gift", המבוסס על הספר[14].

ברוקס השלים את העבודה על אלבומו המיוחל. הוא מכיל "אוסף של בלדות ושירי אהבה... אני מדבר על הכבוד שלי לאבא שלי, ולאמנים שאני מקשיב להם כל החיים שלי"[15].

בחודש אוגוסט 2008, פורסם כי ברוקס יגלם את תפקידו של ווילי לומן, בהפקה חדשה של "מותו של סוכן", מחזהו של ארתור מילר[16].

ברוקס משתתף, מעת לעת, בכנסי מעריצים של "מסע בין כוכבים" מסביב לעולם.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1976 ברוקס נישא לויקי לנורה ברוקס, סגנית דיקן בבית-הספר לאמנויות ולמדעים באוניברסיטת ראטגרס (שבו היא עבדה במשך יותר מ-30 שנים)[17]. לזוג שלושה ילדים (איינה, קברל, ואסנטה), והם מתגוררים בפרינסטון, ניו ג'רזי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייברי ברוקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Avery Brooks Biography (1948-)". Filmreference.com. נבדק ב-2010-08-03.
  2. ^ 1 2 "Avery Brooks: not just another pretty face Essence - Find Articles". Web.archive.org. 2006-07-16. ארכיון מ-2006-07-16. נבדק ב-2010-08-03.
  3. ^ "Avery F. Brooks LC'73, MGSA'76". Rutgers Hall of Distinguished Alumni. Rutgers University Alumni Association. אורכב מ-המקור ב-2012-03-17. נבדק ב-3 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Ron_Moore_3_19_97". אורכב מ-המקור ב-2010-02-04. נבדק ב-2010-08-03.
  5. ^ Gordon Parks, director: Solomon Northup's Odyssey
  6. ^ “”. "Avery Brooks on Flying Cars". YouTube. נבדק ב-2010-08-03.{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: numeric names: authors list (link)
  7. ^ "SHAKSPER 2007: Will Awards". Shaksper.net. נבדק ב-2010-08-03.
  8. ^ "Cast & Crew". Death of a Salesman. Oberlin College. נבדק ב-3 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Directing Avery Brooks in New York | Phil Cooke The Change Revolution". Philcooke.com. 2007-05-02. אורכב מ-המקור ב-2011-07-15. נבדק ב-2010-08-03.
  10. ^ "Watch Avery Brooks tell William Shatner why he had to be the Captain on Deep Space 9". io9.com.
  11. ^ "New Federal's Shange Festival Kicks Off Feb. 7". Playbill.com. נבדק ב-2010-08-03.
  12. ^ "STARTREK.COM : Article". Web.archive.org. ארכיון מ-2007-02-08. נבדק ב-2010-08-03.
  13. ^ Scott, Brian (2007-03-05). "Auberjonois, Brooks, Page Set for Shakespeare Theatre Season: Theater News on TheaterMania.com - 03/05/2007". Theatermania.com. נבדק ב-2010-08-03.
  14. ^ "BBC Audiobooks America Launches Trade List". Web.archive.org. 2007-04-11. אורכב מ-המקור ב-2007-09-26. נבדק ב-2010-08-03.
  15. ^ Christian Höhne Sparborth. "The Trek BBS: Brooks On Star Trek, Rutgers, 'Roots' & Robeson". Web.archive.org. אורכב מ-המקור ב-2007-10-18. נבדק ב-2010-08-03.
  16. ^ "Avery Brooks to Play Willy Loman in New Interpretation of Death of a Salesman". Playbill.com. נבדק ב-2010-08-03.
  17. ^ Chadwick, John. "Rutgers Helping Transform Prison Inmates Into Honor Students." NewJerseyNewsroom.com. October 27, 2010. Accessed 2012-05-24.