ברקן (יישוב)

ברקן
היישוב ברקן במבט מקראוות בני חסאן
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז יהודה ושומרון
מועצה אזורית שומרון
גובה ממוצע[1] ‎432 מטר
תאריך ייסוד 1981
תנועה מיישבת חרות בית"ר
סוג יישוב יישוב קהילתי
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף פברואר 2024 (אומדן)[1]
  - אוכלוסייה 2,119 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎2.7% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
8 מתוך 10
http://www.barkanet.org.il/

בַּרְקָן, או בשמו הקודם בֵּית אַבָּא, על שם איש התנועה הרוויזיוניסטית אב"א אחימאיר[3], היא התנחלות ויישוב קהילתי אשר נוסד בשנת 1981. היישוב ממוקם בדרום השומרון כ-2 ק"מ מזרחית לעיירה בידיא בסמוך לכביש 5 "כביש חוצה שומרון". 6 ק"מ ממזרח ליישוב נמצאת העיר אריאל.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאמצים להקמת היישוב החלו בשנת 1977, אולם היישוב קם רק ב-1981. את היישוב הקימו קבוצת עולים מברית המועצות וקבוצה נוספת שהורכבה מישראלים ותיקים שהרעיון של ישוב הארץ קסם להם. שתי הקבוצות רצו להקים יישוב בעל צביון חילוני בשומרון, בין אריאל לאלקנה. מן הרגע בו הקבוצות התאחדו, הצטרפו לקבוצות ישראלים מכלל העדות, כך שכיום אין לו אופי עדתי מסוים. השיקול העיקרי היה עיבוי שרשרת היישובים היהודיים לאורך תוואי חוצה שומרון ומימוש אדמות מדינה.

ביישוב שלוש שכונות של מבני קבע שנבנו על פי תוכנית "בנה ביתך".

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב מונה כ-450 משפחות ונושא אופי קהילתי חילוני. בין מוסדות היישוב: בית ספר יסודי, בריכת שחייה, מעו"ז של תנועת הנוער בית"ר, ארבעה גני ילדים וספרייה. בשנת 2013 נפתח ביישוב בית ספר יסודי הנקרא ע"ש בנציון נתניהו.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם "ברקן" לקוח מהאתר גתות ברקן, מזרחית ליישוב, שהוא שרידי יישוב יהודי מימי בית ראשון ושני. צפונית לו נמצא הכפר "קראוות בני חסאן" - המזוהה לעיתים גם כ"כפר ארוס" - שרידי יישוב יהודי מימי הורדוס וקברו של "שר האוצר" של הורדוס. בין היישוב ואזור התעשייה נמצא האתר הארכאולוגי גתות ברקן ודרומית נמצאת חורבת כורכוש - אתר ביזנטי גדול הסמוך לבית קברות גדול - חצוב מימי בית שני.

בנקודה גבוהה בברקן נמצא "מצפור צפניה" על שם צפניה שמחי ממקימי היישוב ברקן. מהמצפור יש מבט על ערי מישור החוף המרכזי. במצפור יש פסלי מתכת של כלי נגינה והוא נקרא גם "מצפור צלילגן".

היישוב שוכן ליד אזור התעשייה ברקן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברקן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ רשימת שמות מאת ועדת השמות הממשלתית, ילקוט הפרסומים 3165, 24 בפברואר 1985, עמ' 1491