חוות סקאלי

חוות סקאלי (גבעת פורת יוסף) (חווה)
גבעת פורת יוסף על רקע הרי השומרון
גבעת פורת יוסף על רקע הרי השומרון
טריטוריה יהודה ושומרון
מחוז מחוז יהודה ושומרון
תאריך ייסוד 1998
גובה 792 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בחווה 55
קואורדינטות 32°12′51″N 35°22′14″E / 32.21428°N 35.3706408°E / 32.21428; 35.3706408 
חוות סקאלי באתר "אלון מורה"

חוות סקאלי (גבעת פורת יוסף) היא חווה חקלאית שהוקמה כמאחז בשנת תשנ"ח, 1998, על ידי יצחק סקלי, כארבעה קילומטרים מזרחית לאלון מורה, על רכס הר כביר, בגובה 792 מטר מעל פני הים.

החווה משקיפה צפונה אל החרמון, הרי הגליל העליון ורמת הגולן, ומזרחה אל בקעת הירדן[1]. בימי ראות טובה ניתן לראות ממנה את ים המלח ואת הרי מואב.

צפונית לחווה לאורך הרכס משתפל מדרון תלול אל נחל תרצה. הנפילה החדה של המתלול - כשמונה מאות מטרים - היא מהחריפות בישראל ויוצרת תמונת נוף ייחודית.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החווה הוקמה בסיוע החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית ושל גורמי שלטון נוספים. המאחז עלה על הקרקע לפני מארס 2001 - המועד הקובע לכאורה בכל הנוגע להתחייבות הישראלית לארצות הברית בסוגיית המאחזים.

השטח שעליו הוקמה החווה הוא קרקע משולבת - שחלקה אדמת המדינה, חלקה קרקעות סקר. שנים לאחר הקמת החווה, טענו מספר פלסטינים לבעלות על חלק מהקרקעות שעליהן היא יושבת.

החווה הוקמה על הקצה המזרחי של רכס הר כביר, כחלק מניסיון ליצור רצף שיאפשר חיבור של אלון מורה אל בקעת הירדן ולכלול את היישוב במפת הקבע[2] וכהמשך לכך הוקם מזרחית לחוות סקאלי המאחז נחלת יוסף[3] מאחז דומה הוקם בשנת 2002 כחלק מאותה תפיסה ליד הכביש העוקף המחבר את אלון מורה עם איתמר, אך הוא פורק עוד בטרם אוכלס.

ב־2021 הוקם מאחז נוסף ממזרח לחוות סקאלי המכונה "חוות קוקו" או "חוות מרום שמואל",[4] המקשר בין סקאלי והיישוב חמרה בבקעת הירדן. תושבי בית דג'ן קיימו מחאות נגד המאחז, בהן נהרג מוחה מתושבי הכפר כאשר כוח צה"לי הגיב באש לאחר שיידה אבנים לעברו.[5]

התפתחות המקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאחז גרות מספר משפחות בבתי עץ, בתי אבן ומבנים ניידים. התושבים מתפרנסים מבנייה, מגידול כבשים וממקצועות חופשיים. במקום מקווה טהרה נייד, המתאים לגברים בלבד.

בשנת 2003 הותקף המאחז על ידי שני מחבלים חמושים ברובי קלצ'ניקוב וברימונים. הם התקרבו לאחד הבתים, וירו לתוכו. המחבלים נהדפו ונהרגו באש תושבי החווה, שקיבלו על כך תעודות הוקרה מצה"ל.

בינואר 2006 הוצא למאחז צו פינוי בידי פקחי המנהל האזרחי.[6]

ביולי 2009 קבע מפקד החטיבה המרחבית בצו צבאי "גבולות שמירה" ליישוב אלון מורה הכוללים בתוכם את החווה, בתוכם יש סמכויות הגנה מלאות לרבש"צ של היישוב[7].

בשנת 2010, לאחר פטירתו של תושב הגבעה פורת יוסף כהן בן ה-4, הוחלט לקרוא לגבעה על שמו - "גבעת פורת יוסף".

בסוף שנת 2020, ביום הולדתה ה-91 עברה "זמרת המחתרות" שולמית לבנת להתגורר במקום עם משפחת נכדתה. בראיון שנערך עמה אמרה שהמעבר הוא גם מסיבות אידאולוגיות, ושאף הייתה שמחה לעבור לשם בשלב מוקדם יותר[8].

רב המקום הוא הרב דוד בנימין (בנו של הרב גדעון בנימין, רב היישוב נוף איילון).

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חוות סקאלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]