פיגוע הירי בעין יברוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיגוע הירי בעין יברוד
חלק מהסכסוך הישראלי-פלסטיני
תאריך 19 באוקטובר 2003
תאריך עברי כ"ג בתשרי ה'תשס"ג
מקום עין יברוד, הרי בנימין
סוג פיגוע ירי
הרוגים 3 לוחמים מגדוד דוכיפת
פצועים 1
מבצע גדודי חללי אל-אקצא
מניע לאומני – טרור פלסטיני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיגוע הירי בעין יברוד הוא פיגוע טרור פלסטיני שהתרחש באינתיפאדה השנייה ב-19 באוקטובר 2003, בעין יברוד שבהרי בנימין. במהלכו נורו למוות, במהלך פטרול שגרתי בכפר, שלושה חיילי צה"ל מגדוד דוכיפת וחייל נוסף נפצע קשה. המחבלים ביצעו וידוא הריגה בחיילים ולקחו את נשקיהם.[1]

הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחילת האינתיפאדה השנייה אירעו בבנימין פיגועי ירי ומטען רבים. בשבועות שקדמו לפיגוע התרבו ההתרעות הביטחונית, ומספרן עמד על כ-40.

מטרת הסיור הייתה אבטחת תנועה בכביש 60. המארב אירע סמוך לעפרה, צפונית-מזרחית לרמאללה. שלושה מחבלים פלסטינים, חמושים ב-M-16 וקלצ'ניקוב, ארבו לכוח מאחורי חומת בטון נמוכה, בסמוך לציר שולט. מעט לאחר שבע בערב, פתחו המחבלים באש מטווח קצר, כל הסיור נפגע. המחבלים ניגשו לפצועים ווידאו הריגה בירי נוסף. בפיגוע נהרגו שלושה חיילים: סמל אלעד פולק, סמל רועי יעקב סולומון סמל-ראשון ארז עידן ופצוע נוסף. המחבלים לקחו את כלי-הנשק של הלוחמים ומיהרו לעזוב את המקום ברכב מילוט, שהמתין בסמוך.

בעקבות הפיגוע הוזעקו צוותי מד"א, שקבעו את מותם של שלושת החיילים. החייל הרביעי, שחף גלעד, ניצל ככל הנראה לאחר שהצמחייה הסתירה אותו, הוא פונה במסוק במצב בינוני עד קשה לבית-חולים הדסה עין-כרם בירושלים. נותח במשך יותר מ-10 שעות בשל הפציעה המורכבת. מצבו התייצב בצהריים.

לאחר הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

צה"ל ניהל מצוד נרחב אחרי מבצעי הפיגוע. כוחות גדולים ביצעו סריקות בניסיון לאתרם. על עין יברוד הוטל עוצר מלא. הפלסטינים דיווחו על תגבור כוחות באזור רמאללה. תושבי רמאללה החלו להצטייד במזון, מחשש לעוצר ממושך שיוטל על העיר.

הזרוע הצבאית של הפתח, גדודי חללי אל-אקצה, נטלה אחריות לפיגוע, כנקמה על המשך ההרג בשטחים הפלסטינים ופעילות צה"ל ברפיח. גורמים מדיניים בירושלים הגיבו להסבר בביטול, והאשימו את הרשות הפלסטינית ואת ערפאת העומד בראשה באחריות לפעולה. ראש מועצת בנימין, פנחס ולרשטיין, דרש להטיל עונש מוות על ערפאת.

לאחר תחקיר הפיגוע המג"ד והמ"פ הודחו מפיקוד על המסגרות.[2]

מעצר החוליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23.12.2003 נעצרו 20 מחבלים שפעלו בשלוש חוליות והיו אחראיים למספר פיגועי ירי באזור, בהם נרצחו חמישה אזרחים וחמישה חיילים. אחת החוליות ביצעה את פיגוע הירי הקשה בעין יברוד. את המימון לפעילות - עשרות אלפי דולרים - קיבלה ההתארגנות החמאסית ממפקדת הארגון בדמשק. בכסף ניקנו כלי-נשק וכלי-רכב, בעזרתם בוצעו הפיגועים.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]