אריק הולדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק הולדר
Eric Holder
לידה 21 בינואר 1951 (בן 73)
הברונקס, ניו יורק
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה דמוקרטית
התובע הכללי של ארצות הברית ה־82
3 בפברואר 200927 באפריל 2015
(6 שנים ו־11 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ברק אובמה
המשנה לתובע הכללי של ארצות הברית
13 ביוני 199720 בינואר 2001
(3 שנים ו־31 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ביל קלינטון
פרסים והוקרה
פרס NAACP Image - פרס יושב הראש עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריק הימפטון הולדר ג'וניוראנגלית: .Eric Himpton Holder Jr; נולד ב-21 בינואר 1951) הוא משפטן אמריקאי שכיהן כתובע הכללי של ארצות הברית תחת הנשיא ברק אובמה, בין השנים 20092015. לפני מינויו, שימש הולדר כשופט בבית המשפט של מחוז קולומביה, פרקליט מדינה והמשנה לתובע הכללי תחת הנשיא ביל קלינטון.

הולדר היה היועץ המשפטי הבכיר של אובמה בתקופת הקמפיין שלו לנשיאות. הוא האמריקאי-אפריקאי הראשון שכיהן בתפקיד זה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הולדר נולד ברובע הברונקס שבניו יורק, בן לאב מתווך נדל"ן, שהיגר לארצות הברית כילד מברבדוס ואם שנולדה בניו ג'רזי להורים מברבדוס. הולדר התחנך בבית ספר יסודי בקווינס ובבית הספר היוקרתי סטאיוסנט (Stuyvesant) שבמנהטן. הולדר למד לתואר ראשון בהיסטוריה באוניברסיטת קולומביה וסיים תואר JD במשפטים בקולומביה ב-1976.

בין השנים 1976 ל-1988 עבד הולדר במחלקה החדשה ליושר ציבורי של משרד המשפטים של ארצות הברית וחקר מקרים של חשדות לשחיתויות בכל הרמות. ב-1988 מונה על ידי הנשיא רונלד רייגן לשופט בבית המשפט של מחוז קולומביה. ב-1993 מונה על ידי ביל קלינטון לתפקיד פרקליט מדינה (United States Attorney) של מחוז קולומביה והיה בכך לאמריקאי אפריקאי הראשון בתפקיד זה. הולדר יצר יחידות מיוחדות ותוכניות להתמודדות עם תופעות של פשעי שנאה, אלימות במשפחה והתעללות בילדים, פעל ליצור מנגנוני שיתוף פעולה בין האוכלוסייה המקומית לשלטונות החוק ופיתח תוכנית להפחתת שיעור הפשיעה האלימה על ידי מניעת הפצת כלי נשק. הולדר כיהן בתפקיד עד למינויו ב-1997 למשנה לתובעת הכללית של ארצות הברית, ג'אנט רינו. בתקופת כהונתו בתפקיד זה מיקד מאמצים למאבק בהונאות בתחום הטיפול הרפואי ופשעי מחשב. הולדר היה זה שייעץ לרינו בקבלת ההחלטה להתיר את הרחבת סמכויותיו של החוקר העצמאי קנת' סטאר, החלטה שהובילה לפרשת מוניקה לווינסקי. בימיו האחרונים של ממשל קלינטון היה הולדר מעורב בחנינה הנשיאותית קלינטון למארק ריץ', חנינה שספגה ביקורת רבה משום שלא מקובל לחון לפושעים נמלטים שלא ריצו את עונשם, וכן כי רעייתו לשעבר הייתה תורמת של המפלגה הדמוקרטית. הולדר היה זה שחתם על חוות הדעת התומכת בחנינה, וספג על תפקידו בתהליך ביקורת רבה מצד גורמים שמרניים. לאחר כניסתו של ג'ורג' ווקר בוש לבית הלבן, שימש הולדר במשך כשבועיים כתובע הכללי בפועל עד לאישור מינויו של ג'ון אשקרופט לתפקיד.

בין 2001 ל-2008 עבד הולדר באחת מחברות עורכי הדין היוקרתיות בעולם, קובינגטון אנד ברלינג (Covington & Burling), שמשרדה הראשי בוושינגטון די. סי., ובין השאר ייצג חברות ענק כמרק ואת ליגת ה-NFL. במשפט של מחוז קולומביה נגד הלר, שדן בזכות להחזקת נשק על ידי אנשים פרטיים, הצטרף הולדר לצוות של רינו כידידי בית המשפט וטען כי עמדת משרד המשפטים מאז שלטון הנשיא פרנקלין רוזוולט ועד ביל קלינטון הייתה שזכות זו אינה מעוגנת בתיקון השני לחוקת ארצות הברית ועל כן למחוז קולומביה הזכות להטיל חרם על החזקה מעין זו.

לקראת סוף 2007 הצטרף הולדר לקמפיין הבחירות של הסנאטור-דאז ברק אובמה כיועצו המשפטי, ואף שימש בצוות הבחירה של המועמד לתפקיד סגן הנשיא מטעם המפלגה הדמוקרטית. לאחר היבחרו של אובמה הוכרז כי הולדר ימונה לתובע הכללי בממשל שיקים.

הולדר תומך בעמדתו של הנשיא אובמה לסגירת מחנות המעצר במפרץ גואנטנמו ובהתנגדותו ליישום חוק הפטריוט (USA PATRIOT Act) על ידי ממשל בוש, הוא הביע ביקורת על מדיניות השימוש בעינויים במהלך חקירות ומדיניות המעקבים ללא צווים של הסוכנות לביטחון לאומי.

ב-2011 התפוצצה פרשת "מהיר ועצבני", ניסיון של הרשות לאכיפת נושאי האלכוהול, הטבק, הנשק, וחומרי הנפץ לבצע "עוקץ" לסוחרי נשק בלתי חוקיים ולקרטלי הסמים המקסיקנים. במהלך 2009–2010 נמכרו אלפי כלי נשק לקרטלי הסמים על ידי סוכני הרשות והמבצע נפסק רק לאחר מותו של סוכן מרשות ההגירה והמכס מנשק שהועבר במסגרת המבצע. בעדות שמסר לקונגרס במאי 2011 טען הולדר כי נודע לו על המבצע רק כמה שבועות קודם לכן, אך מסמכים שנחשפו העלו כי תודרך על כך עוד ביולי 2010.[1] בעקבות החשיפה זומן הולדר לעדות בפני ועדת החקירה של הקונגרס.[2] לאחר עדותו ובעקבות סירוב משרד המשפטים להעביר מסמכים נוספים לקונגרס, הואשם הולדר בביזוי בית הנבחרים ברוב של 67–255, כשמרבית חברי הבית מהמפלגה הדמוקרטית נטשו את ההצבעה במחאה שהיא פוליטית, מפלגתית ולא ראויה.[3]

בספטמבר 2014 הודיע הולדר על כוונתו לסיים את תפקידו, והסכים להישאר בתפקידו עד שימצא לו מחליף. בנובמבר 2014 הודיע הנשיא ברק אובמה על מינויה של לורטה לינץ', משפטנית אשר כיהנה כתובעת הפדרלית של מחוז מזרח ניו יורק, למחליפתו של הולדר כתובעת הכללית של ארצות הברית. באפריל 2015, לאחר מספר חודשים של דחייה, מינויה של לינץ אושר בסנאט, והולדר סיים את תפקידו ב-27 באפריל 2015. היא האישה האפריקאית-אמריקאית הראשונה לכהן בתפקיד זה.

הולדר נשוי ואב לשלושה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]