פול ג'יאמטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול ג'יאמטי
Paul Giamatti
פול ג'יאמטי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו, 2013
פול ג'יאמטי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו, 2013
לידה 6 ביוני 1967 (בן 56)
ניו הייבן שבארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית הספר לדרמה של ייל
  • בית הספר הבריטי-אמריקאי למשחק
  • בית הספר צ'ואט רוזמרי הול
  • פירסון קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Elizabeth Giamatti (13 באוקטובר 1997–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Sam Giamatti עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה 2 פרסי גלובוס הזהב
פרס אמי
3 פרסי גילדת שחקני המסך
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול אדוארד ולנטיין ג'יאמטיאנגלית: Paul Edward Valentine Giamatti; נולד ב-6 ביוני 1967) הוא שחקן קולנוע וקומיקאי אמריקאי זוכה פרס אמי, שלושה פרסי גלובוס הזהב ו-2 מועמדויות לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, בשנת 2005 על תפקידו בסרט "סינדרלה מן" ובשנת 2024 על תפקידו בסרט "נשארים לחג".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יאמטי נולד וגדל בניו הייבן שבקונטיקט. אביו, אנג'לו בארטלט ג'יאמטי, היה פרופסור באוניברסיטת ייל ולאחר מכן הפך לנשיא האוניברסיטה ולממונה על המייג'ור ליג בייסבול. אמו של ג'יאמטי עבדה כמורה לאנגלית בבית ספר בעיר. גם אחיו, מרקוס ג'יאמטי, הוא שחקן קולנוע. ג'יאמטי למד בבית ספר פווט ולאחר מכן בקולג' הפרטי שות רוזמרי האל. למד באוניברסיטת ייל לתואר ראשון במגמת תיאטרון. ג'יאמטי סיים את לימודיו באוניברסיטה בהצלחה ב-1989 עם תואר ראשון באנגלית וקיבל תואר מוסמך אוניברסיטה באמנות מבית הספר לדרמה של ייל.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יאמטי הופיע בכמה מופעי תיאטרון, חלקם בברודוויי, לפני שהופיע בסדרת טלוויזיה קטנה וסרטים בתחילת שנות ה-90. ב-1995 שיחק תפקיד קטן בסרט סברינה. תפקידו המשמעותי הראשון היה בסרט "פרטים אינטימיים". ב-1998 הופיע ג'יאמטי בתפקיד קטן בסרט המופע של טרומן. באותה שנה הופיע בסרט המלחמה "להציל את טוראי ראיין", בקומדיה "דוקטור דוליטל" ובסרט הפעולה המתווך. בשנת 1999 שיחק ג'יאמטי בסרטו של מילוש פורמן "איש על הירח".

ב-2000 שיחק בקומדיה "ביג מאמא", כמו כן שיחק בסרט "דואט", ובסרט הטלוויזיה "אם הקירות האלה היו יכולים לדבר 2". בשנת 2001 הופיע בסרט "אגדות וסיפורים" ובסרט המדע בדיוני "כוכב הקופים". בשנת 2002 שיחק בקומדיה "שקרן בריבוע". בשנת 2003 כיכב בסרט הביוגרפי-דרמטי "אמריקן ספלנדור", על תפקידו בסרט קיבל מספר מועמדויות ביניהם לפרס סטלייט ולפרס אינדפנדנט ספיריט. בנוסף, שיחק במותחן הפשע "ביטחון", והופיע ג'יאמטי בסרט הפעולה של ג'ון וו "צ'ק פתוח".

בשנת 2004 שיחק בדרמה קומית זוכה פרס האוסקר "דרכים צדדיות"; על תפקידו היה ג'יאמטי מועמד לפרס גלובוס הזהב, פרס סטלייט ולפרס גילדת שחקני המסך.

בשנת 2005 היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב על משחקו בסרט "סינדרלה מן" שביים רון הווארד. במקביל החל להופיע בתוכנית המערכונים "סאטרדיי נייט לייב".

בשנת 2006 שיחק ג'יאמטי בסרט "אמן האשליות", כמו כן כיכב בסרטו של מ. נייט שאמלאן "נערה במים". בשנת 2007 הופיע לצד סקרלט ג'והנסון בקומדיה "יומני האומנת", בנוסף שיחק בסרט "לירות כדי להרוג". בשנת 2008 גילם ג'יאמטי את ג'ון אדמס במיני-סדרת הטלוויזיה של HBO "ג'ון אדמס" שביים טום הופר, ועל תפקידו קיבל ג'יאמטי את פרס אמי ופרס גלובוס הזהב לשחקן ראשי במיני-סדרה או סרט.

בשנת 2010 שיחק בסרט הקנדי "הסיפור על פי ברני", וזכה פעם נוספת בפרס גלובוס הזהב.

בשנת 2011 שיחק בסרט "המבצר האחרון", בו גילם את ג'ון, מלך אנגליה, ושיחק גם בסרטי הקולנוע "ווין ווין" של הבמאי טום מקארתי, "משחקי שלטון" שביים ג'ורג' קלוני והקומדיה "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק". בנוסף בשנה זו שיחק גם בדרמה הטלוויזיונית של HBO "גדולים מכדי להיכשל", בתור בן ברננקי. על תפקידו זה קיבל ג'יאמטי מועמדות לפרס אמי ולפרס גלובוס הזהב וזכה בפרס גילדת שחקני המסך.

בשנת 2014,שיחק פול את הנבל ריינו, יריבו של ספיידרמן, בסרט "ספיידרמן המופלא 2".

ב-2015 גילם את ג׳רי הלר, אמרגן יהודי בסרט ״Straight Outta Compton" (שהיה מועמד לאוסקר) המבוסס על להקת ההיפ הופ NWA בתחילתו דרכה בסוף שנות השמונים. באותה שנה שיחק בתפקיד ד"ר לורנס הייס בסרט האסונות סן אנדראס.

בשנת 2018 שיחק בסרט הפוסט-אפוקליפטי "עכשיו אנחנו לבד" של הבמאי ריד מורנו.

בשנת 2023 הצטרף ג'יאמטי כדמות ראשית לעונתה השנייה של סדרת המסתורין הספרדית "30 מטבעות" של רשת HBO אירופה, העוקבת אחר האב ורגרה (אדוארד פרננדס), מגרש שדים, מתאגרף ואסיר-לשעבר שגורש על ידי הכנסייה לעיירה נידחת בספרד.

בשנת 2023, שיחק בתפקיד הראשי בסרט "נשארים לחג", עליו זכה בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט מוזיקלי או קומדיה,פרס איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי לשחקן הטוב ביותר ומועמדות לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יאמטי הוא תושב ברוקלין, ניו יורק. נשוי לאליזבת כהן מאז 1997. ב-2001 נולד לזוג בן.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פול ג'יאמטי בוויקישיתוף
הקודם:
2023: אוסטין באטלר (אלביס)
פרס סטלייט – השחקן הטוב ביותר בסרט קומדיה או מוזיקלי
2024: פול ג'יאמטי (נשארים לחג)
הבא: