קלאוס שוואב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלאוס שוואב
קלאוס שוואב בכנס של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בינואר 2008
קלאוס שוואב בכנס של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בינואר 2008
לידה 30 במרץ 1938 (בן 86)
רוונסבורג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי כלכלה
מקום מגורים גרמניהגרמניה גרמניה
שווייץשווייץ שווייץ
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • עיטור מסדר הכבוד של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה בדרגת מפקד בכיר (2012)
  • China Reform Friendship Medal (2018)
  • פרס דן דוד (2004)
  • Global Citizen Awards (2010)
  • מדליית הזהב הגדולה להוקרה על שירות הרפובליקה האוסטרית
  • מסדר ההערכה של הרפובליקה של פולין
  • מסדר ההצטיינות הליטאי
  • מסדר השמש העולה
  • מסדר החירות
  • אביר בלגיון הכבוד
  • מסדר דוסטיק, דרגה 1
  • מסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
  • מסדר סטרה פלנינה
  • מסדר העיט האצטקי
  • הצלב הגדול של מסדר השמש העולה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Hilde Schwab עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Nicole Schwab, Olivier M. Schwab עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מקים הפורום הכלכלי העולמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלאוס מרטין שוואבאנגלית: Klaus Martin Schwab; נולד ב-30 במרץ 1938) הוא מהנדס וכלכלן גרמני-שווייצרי. מייסד הפורום הכלכלי העולמי (WEF) ויו"ר הפורום מאז הקמת הארגון ב-1971.

שוואב הגה כמה רעיונות לשינוי הכלכלה והסדר העולמי, וביניהם "המהפכה התעשייתית הרביעית" ו"האיפוס הגדול". בהתאם לחזון תוכניות אלה, פועל שוואב לביטול שיטת הממשל הדמוקרטית המחולקת למדינות ויצירת גוף ריכוזי אחיד. בראיונות הרבים עמו ובנאומיו הוא נוהג לדבר על הצורך "לשנות את העולם", ומתייחס לכוחות שיכולים לעשות זאת כ"אנחנו" (חברי הפורום הכלכלי העולמי)[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוואב נולד ב-1938 ברוונסבורג, גרמניה הנאצית. הוא אזרח גרמניה, אף על פי שיש לו שלושה סבים שווייצרים ושני אחים שווייצרים.[2] הוריו, אויג'ן וילהלם שוואב ואריקה לבית אפפרכט, היגרו משווייץ לגרמניה בתקופת הרייך השלישי, כדי שאביו יקבל את תפקיד המנהל בחברת Escher Wyss AG.[3] משפחתו של שוואב הייתה במעקב של הגסטפו[2], אשר בשנת 1944 חקרה גם את אמו (שהייתה במקור מציריך, שווייץ) על שימוש במבטא שווייצרי בפומבי.[3] בתקופת מלחמת העולם השנייה, עבד המפעל בשירות המפלגה הנאצית. הדעות חלוקות באשר למידת המעורבות של המפעל ובעליו. את הונו הראשוני צבר קלאוס מעסקי משפחתו, כאשר ירש את מפעלו של אביו.

שוואב התחתן בשנת 1971 עם הילדה שוואב, שהייתה עוזרת שלו[4]. החתונה התקיימה בעמק סרטיג בכנסייה רפורמית[5]. בני הזוג מתגוררים בקולוניה שבשווייץ ולהם שני ילדים. ניקול (ילידת 1975) ואוליבר. ניקול שוואב הייתה שותפה להקמת פרויקט "השוויון בין המינים".[6] אוליבר שימש כנציג הפורום הכלכלי העולמי בסין, ולאחר מכן היה לראש המחלקה העסקית בארגון, ו'האחראי על טכנולוגיה'[7].

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוואב למד בכיתות א' ו-ב' בבית הספר היסודי במחוז Wädenswil בשווייץ. לאחר מלחמת העולם השנייה, עברה המשפחה חזרה לגרמניה, שם למד שוואב בגימנסיית Spohn שב-Ravensburg.‏[8]

בשנת 1961 סיים את לימודיו כמהנדס מכונות מהמכון הטכנולוגי הפדרלי של שווייץ בציריך[9], כמו כן הוענק לו תואר דוקטור בכלכלה מאוניברסיטת פריבורג[10] ותואר שני במנהל ציבורי מבית הספר לממשל על שם ג'ון פ. קנדי באוניברסיטת הרווארד[11].

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוואב לימד מדיניות עסקית באוניברסיטת ז'נבה החל משנת 1972 ועד שנת 2003, והוא קיבל שם פרופסור לשם כבוד. מאז שנת 1979, הוא מפרסם כל שנה את "דו"ח התחרותיות העולמית", דו"ח שנתי המעריך את הפוטנציאל להגדלת הפריון והצמיחה הכלכלית של מדינות ברחבי העולם, שנכתב על ידי צוות כלכלנים. הדו"ח מבוסס על מתודולוגיה שפותחה על ידי שוואב, המודדת תחרותיות לא רק במונחים של פרודוקטיביות אלא גם על סמך קריטריונים של קיימות.

במהלך השנים המוקדמות של הקריירה שלו, הוא שימש במספר דירקטוריונים של חברות. כמו כן הוא חבר לשעבר בוועדת ההיגוי של קבוצת בילדרברג[12].

בשנת 2004, קיבל שוואב מאוניברסיטת תל אביב את פרס דן דוד, על סך כמיליון שקלים, בעבור "תרומתו לקידום הדיאלוג הבינלאומי"[13][14].

כמחבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוואב חיבר כמה מאות מאמרים, מספר ספרים, והיה שותף לכתיבת ספרים נוספים. יש הרואים בו מטיף על כל נושא ה"קפיטליזם של בעלי עניין".[15]

בשנת 1971 פרסם שוואב את "ניהול ארגוני מודרני בהנדסת מכונות". בספר זה, הוא טען שניהול מיזם מודרני חייב לשרת הן את בעלי המניות והן את בעלי העניין בתאגידים (die Interessenten), כדי להשיג צמיחה ושגשוג לטווח ארוך.

בשנת 2020, כמספר חודשים לאחר תחילתה של מגפת הקורונה, פרסם שוואב, בשיתוף אדם נוסף בשם ת'יירי מלרט, ספר בשם 'קוביד-19: האיפוס הגדול' (COVID-19: The Great Reset), אשר מקדם את חזון האיפוס הגדול של הארגון. הכותר הפך במהרה לרב-מכר בינלאומי[16]. בספר זה, כתב קלאוס על הצורך "להשתמש בפנדמיית קוביד-19 כהזדמנות יוצאת דופן לדמיין ולעצב מחדש את העולם כולו"[17]. הספר כולל קריאה לכינון סדר עולמי חדש[18], שיקודם באמצעות "איפוס של כלכלות העולם וקידום המהפיכה התעשייתית הרביעית"[19][20]. קלאוס מכנה בספרו את השיטה הכלכלית השלטת שהוא מקווה ליצור: "קפיטליזם של בעלי אינטרסים" (Stakeholder Capitalism)[21]. במסגרת שיטה כלכלית זו, תופחת באופן משמעותי הבעלות הפרטית על רכוש – מקרקעין ומיטלטלין כאחד, ואילו ממשלות, ובמיוחד בסופו של דבר ממשלה עולמית, יהיו מעורבות הרבה יותר בסיפוק צורכיהם החומריים של האזרחים. תאגידים פרטיים יהיו מעורבים הרבה יותר בחיי האזרחים, וימלאו חלק ניכר מתפקידיהן המסורתיים של ממשלות[22][23]. היבטים נוספים בתוכנית הם הפסקת השימוש בכסף מזומן ומעבר מלא למטבעות דיגיטליים, והחלת הכנסה בסיסית לכל. לאחר פרסום הספר, קלאוס המשיך את קריאותיו לכינון "ממשלה עולמית אחת"[24], ואף ארגן כנס בנושא, וקידם במרץ את התוכנית שבספר באמצעות ארגונו[25]. בה-בעת, הפורום הכלכלי העולמי פרסם במשך כמה חודשים מודעות אידאולוגיות באתר יוטיוב ובשלטי חוצות במדינות מסוימות, ובהן סלוגנים כגון: "לא יהיה בבעלותכם דבר, ואתם תהיו מאושרים"[26][27][28][29][30]. תוך זמן קצר מעת פרסום ספר זה, נכתבו מספר ספרים בידי מחברים אחרים באופן מכוון כדי להעביר ביקורת על קלאוס, ארגונו וספרו, והפכו אף הם לרבי מכר[31][32][33][34][35].

בספרו, קוביד-19: האיפוס הגדול, שוואב מתייחס לאחד מאתגרי האנושות בדורו כצמיחתן המהירה של אוכלוסיות אנושיות; דהיינו, הריבוי הטבעי הגבוה של המין האנושי על פני כדור הארץ בכמה מאות השנים האחרונות, ובפרט במאה ה-20. חברים רבים בפורום הכלכלי העולמי, דוגמת יובל נוח הררי[36], מחזיקים אף הם בדעה כי גידולן המתמיד של אוכלוסיות אנושיות הוא "בעיה". במהלך המאה ה-21, הפורום עצמו פרסם מספר רב של מאמרים סטטיסטיים בנושא גידול וקיטון אוכלוסיות ברחבי העולם. אחד המאמרים הללו, שנכתב בשנת 2021 על ידי מנהל בכיר בפורום, גורס כי קיטון אוכלוסיית בני האדם בעולם הוא "דבר טוב שיועיל לאקלים, אף אם המחיר הכלכלי יהיה כבד", וחוזה כי "כבר בקרוב, האנושות תהיה קטנה וזקנה הרבה יותר מאשר היום"[37]. ג'יין גודול, פרימטולוגית מפורסמת וחברה בפורום[38][39], התבטאה אף היא באחד מאירועי הארגון, באומרה כי "חלק גדול מהבעיות עמן האנושות מתמודדת לא היו קיימות, אם גודל אוכלוסיית בני האדם כיום היה שווה ערך לזה שלפני כ-500 שנה"[40] – דעה שהביעה גם באירועים נוספים[41]. תפיסת עולם זו, המקדמת קיטון בכמותם של בני האדם על הפלנטה, הביאה לביקורת כלפי הפורום מגורמים שונים ומגוונים, וחלקם אף הגדילו להאשים כי הפורום מקדם את הקטנת האוכלוסייה האנושית באופן מכוון[42][43][44][45]. היזם המפורסם אילון מאסק יצא אף הוא חוצץ כנגד עמדות אלה, באומרו כי "גידול אוכלוסייה נמוך הוא איום ממשי על האנושות", ו"כדור הארץ יכול להכיל עוד פי כמה יותר בני אדם מאשר כיום"[46][47].

חלק מהמטרות והיעדים המוצגים בספריו של קלאוס באו לידי ביטוי קודם לפרסומם במונומנט אבני ג'ורג'יה.

דעותיו האישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנאומיו, ראיונותיו וכתביו, שוואב מדגיש רבות נושאים כמו הצורך בחיסונים (במיוחד ל-קוביד-19)[48], גלובליזציה[49], המאבק בשינוי האקלים[50], והמאבק בעוני ורעב ברחבי העולם[51]. אחת מן האג'נדות שהוא מקדם באופן אישי, היא תוכנית האו"ם לשנת 2030[52].

ברובד הפוליטי, שוואב מאמין כי עידנן של מדינות וממשלות מסורתיות מגיע לקיצו, ויש לקדם ממשלה עולמית במסגרת התהליך אותו הוא עצמו יזם (בחלקו), ואשר הוא מכנה "המהפיכה התעשייתית הרביעית"[53][54]. את הגישה הפוליטית החדשה הוא מכנה גם בשם "משילות 4.0". בו-בעת, היה מעורב רבות בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, במיוחד בשנת ה-90 של המאה הקודמת. לגישתו, המפתח לשיפור מצב העולם הוא שמירה על נייטרליות פוליטית מצד ארגונו בעת סיוע לניהול סכסוכים[55]. את מכלול השינויים הפוליטיים בהם הוא חפץ, שוואב מציע לקדם במהלך בינלאומי מאוחד ואדיר ממדים, המכונה האיפוס הגדול[56].

ברובד הכלכלי, שוואב מקדם שיטה המכונה 'קפיטליזם של בעלי עניין', אשר שמה הדגש על אחריותם וכוחם של תאגידים גדולים, כגורמים שצריכים להחליף את כוחן הכלכלי המסורתי של ממשלות ומדינות[57][58]. את הקפיטליזם של בעלי העניין, שוואב רואה גם כתחליף ל-נאו-ליברליזם[56][59].

שוואב תומך נלהב של יישום טכנולוגיות חדישות בחיי היום-יום, כגון ה-מטאברס, ורואה את חדירתן לחיי הפרט והחברה כבלתי-נמנעים[60].

על אף היותו עומד בראש ארגון המאגד אלפי חברות מסחריות בשווקים קפיטליסטיים, שוואב מציג במשרדו פסל של ולדימיר לנין, מנהיג קומוניסטי מפורסם מן המאה ה-20[61][62]. יש המשווים את תפיסתו של קלאוס בנוגע ל-'קפיטליזם של בעלי עניין', לתפיסות השלטונית של דמויות כגון לנין ו-מאו דזה-דונג[63].

הפורום הכלכלי העולמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושוואב לוחצים ידיים בפורום הכלכלי הבינלאומי של סנט פטרבורג.

בשנת 1971 ייסד שוואב את פורום הניהול האירופי, ששמו שונה ל"הפורום הכלכלי העולמי" (WEF) בשנת 1987[64]. שוואב דגל ב"תפיסת ריבוי המשתתפים" מאז הקמת ה-WEF.

בשנת 2003 מינה שוואב את חוסה מריה פיגרס למנכ"ל ה-WEF,[65] כיורש המיועד שלו. באוקטובר 2004, פיגרס התפטר עקב כך שקיבל באופן לא מוצהר יותר מ-900,000 דולר כדמי ייעוץ מחברת התקשורת הצרפתית אלקטל בזמן שעבד בפורום.[66][67] בשנת 2006, Transparency International הדגישה את התקרית הזו בדוח השחיתות הגלובלי שלהם[68].

בשנת 2015, ה-WEF הוכר רשמית על ידי ממשלת שווייץ כ"גוף בינלאומי"[69].

בשנת 2017 במהלך כנס, קלאוס שוואב התבטא בנוגע לתוכנית המנהיגים הצעירים[70] של הפורום הכלכלי העולמי. הוא סיפר בגאווה כי ראשי מדינות רבים הם בוגרי התוכנית בעבר[דרושה הבהרה] ובהווה, כולל ולדימיר פוטין[71], אנגלה מרקל, ג'סטין טרודו, ועוד, כמו גם מאות חברי פרלמנטים ברחבי העולם, כולל "לפחות מחצית הפרלמנט הקנדי". זאת בעודו מספר למראיין כי "הם (הארגון) חודרים אל תוך הפרלמנטים"[72][73][74][75]. אמירות אלה עוררו ביקורת[76][77][78].

בישראל ישנם מספר 'מנהיגים צעירים של הפורום הכלכלי העולמי' שהוכשרו לתפקידם זה בקורסים ייעודיים. ביניהם: סתיו שפיר[79], ר'דיר מריח[80] ולוסי אהריש[81]. גם ראש הממשלה ה-10 אהוד ברק[82] וראש הממשלה ה-14 יאיר לפיד[83] הם חברי הפורום, כמו גם בנימין נתניהו[84], אף שאינם מוצהרים כבוגרי תוכנית המנהיגות שלו. ראש הממשלה ה-13 נפתלי בנט, השתתף ונאם באירועי הפורום מספר פעמים[85][86]. גם בנימין נתניהו נאם באירועי הפורום[87].

יחסיו עם מדינת ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוואב יחד עם שמעון פרס ויאסר ערפאת ב-1996, זמן מה לאחר חתימת הסכמי אוסלו ורצח רבין

קלאוס שוואב היה מעורב ישירות בתהליך המשא-ומתן של ישראל עם הפלסטינים, במהלך הסכמי אוסלו[88]. מעורבות זו לא דווחה בהרחבה בכלי התקשורת הישראליים באותה התקופה. שוואב נפגש מספר רב של פעמים עם שמעון פרס ויאסר ערפאת, אותם הכיר באופן אישי, לשם קידום ההסכמים הללו, וזאת במסגרת תפקידו הרשמי כראש הפורום הכלכלי העולמי[89][90]. בשנת 2003, ערך הפורום כנס בירדן, בהשתתפות נציגי מדינות האזור, ובו נדונו היחסים העסקיים ברחבי המזרח התיכון[91]. הפורום ממשיך להיות מעורב בענייני הסכסוך הישראלי-פלסטיני גם בימינו[92][93][94].

בשנת 2005, הפורום הכלכלי העולמי בחר בהתאחדות התעשיינים, אחד הארגונים המשפיעים ביותר במדינת ישראל, לאסוף עבורו מידע מקומי לשם כתיבת הדו"ח השנתי של מדד התחרותיות העולמי[95][96]. באותה שנה נאם שוואב בוועידת ישראל לעסקים[97].

בשנת 2008, סייע הפורום לארגן מפגש פסגה בין חמישה ראשי ערים ישראלים לנציגים ערבים ופעילי שלום, בשארם א-שייח[98].

מאז הקמת הפורום, נפגש שוואב עם כמה מראשי ממשלתה ונשיאיה של מדינת ישראל, כאשר את חלקם הכיר שוואב היטב[99]. אלה הרבו ומרבים להשתתף ולנאום באירועיו של קלאוס וארגונו[100][101]. ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, השתתפו ונאמו באירועי הפורום מספר פעמים[102][103][85][86]. במאה ה-21, ממשלת ישראל הגדילה למנות נציג מיוחד מטעמה לקשר עם הפורום הכלכלי העולמי[104].

נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס, היה בחייו חבר הפורום[105], וקיים חברות אישית עם שוואב מספר עשורים[106][107]. קלאוס אף מונה מאוחר יותר לחבר הנאמנים של מרכז פרס לשלום[108]. ב-24 בינואר 2014, שוואב העניק לפרס את אות "רוח דאבוס", על תרומתו לפורום לאורך השנים[109].

ישנם גם מספר ישראלים הבכירים בתחומיהם אשר עובדים ישירות עבור הפורום הכלכלי העולמי, וביניהם ניתן למנות את יובל נוח הררי (סופר והיסטוריון טראנס-הומאניסט מפורסם)[110][111][112][113] וד"ר מאיה בן-דרור (מומחית לתחבורה חשמלית ולשעבר בכירה בבטר פלייס)[114].

מספר רב של תאגידים ישראליים חברים בפורום הכלכלי העולמי, וביניהם בנק הפועלים[115], בנק לאומי[116], טבע[117], וויקס. קום[118], פאפאיה גלובל[119], אינוויז טכנולוגיות[120], ואלף פארמס (Aleph Farms)[121].

הפורום הכלכלי העולמי מקיים יחסים שיתוף פעולה עסקי וחברתי עם רשות החדשנות של ממשלת ישראל. מדינת ישראל חברה ב'רשת המהפיכה התעשייתית הרביעית' של הפורום (C4IR), ורשות החדשנות היא המשרד המפקח על קשר זה[122][123]. החיבור האמור האמור כרוך גם בשיתופי פעולה טכנולוגיים בהווה ובעתיד[124]. בשנת 2019, עלות השתתפות מדינת ישראל ברשת המהפיכה התעשייתית הרביעית הוערכה בכשישה מיליון ש"ח לשנה, שחלק ניכר מהם שולמו כ'דמי חבר' לפורום הכלכלי העולמי[125].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שכרו של שוואב וחוסר שקיפות פיננסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד ששוואב הכריז כי משכורות הנהלה גבוהות מדי "אינן מקובלות עוד חברתית"[126] הוא קיבל משכורת שנתית של כמיליון פרנק שווייצרי. דבר שקיבל ביטוי וגרר ביקורות רבות בתקשורת. תאגיד הרדיו והטלוויזיה השווייצרי SRF הזכיר את השכר המופרז של שוואב בהקשר של בזבוז תרומות ציבוריות ל-WEF והעובדה שהפורום אינו משלם מיסים פדרליים[127].

יתרה מכך, עיתונאי הפרנקפורטר אלגמיינה צייטונג לשעבר, יורגן דונש, פרסם שהדוחות הכספיים של ה-WEF היו לא שקופים מכיוון שההכנסות וההוצאות לא נכתבו במדויק.[128]

שוואב עורר זעם על כך שההתנהלות הכספית של ה-WEF התנהלה בחוסר אחריות ותוך ערבוב עם כספים ממיזמים עסקיים אחרים למטרות רווח. לדוגמה, ה-WEF העניק חוזה של מיליוני דולרים ל-USWeb בשנת 1998. אולם זמן קצר לאחר ביצוע העסקה, שוואב תפס מושב דירקטוריון באותה חברה, ונהנה מאופציות יקרות ערך[129][130].

רעיון השתלטות קואליציה עולמית על מוסדות דמוקרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוואב כמוציא לאור של דו"ח "העיצוב העולמי מחדש" של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2010, מניח שעולם גלובלי מנוהל בצורה הטובה ביותר על ידי קואליציה שנבחרה בעצמה של תאגידים רב לאומיים, ממשלות (כולל בעידוד האו"ם), וארגוני חברה אזרחית נבחרים[131]. הוא טוען שממשלות אינן עוד "השחקנים הדומיננטיים ביותר על הבמה העולמית" וכי "הגיע הזמן לפרדיגמת בעלי עניין חדשה של ממשל בינלאומי". החזון של ה-WEF כולל או"ם "ציבורי-פרטי", שבו סוכנויות מיוחדות מסוימות יפעלו תחת מערכות ממשל משותפות של מדינה ולא מדינה[132].

לפי המכון הטרנס-לאומי (TNI), הפורום מתכנן להחליף מודל דמוקרטי מוכר במודל שבו קבוצה נבחרת של "בעלי עניין" מקבלת החלטות בשם העם.[133] צוות החשיבה מסכם שאנו נכנסים יותר ויותר לעולם שבו התכנסויות כמו הכינוס בדאבוס הן "הפיכה גלובלית שקטה" כדי לתפוס את הממשל.[133]

על שיתופי הפעולה של הפורום עם מדינת ישראל הועברה גם ביקורת מגורמים שונים. יש המאמינים כי מטרתו האמיתית של הפורום היא לספח לעצמו סמכויות על-מדינתיות, אשר יאפשרו לו להתוות למדינת ישראל כיווני פעולה ועשייה אשר אינם בהכרח כרצון בוחריה[134].

מחלוקת עם עיריית דאבוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2021, החל שוואב למתוח ביקורת על התנאים אותם מעמידה עיריית דאבוס ביחסה למפגש השנתי של WEF במדינה. הוא איים כי יעביר את הכינוס השנתי לסינגפור כפי שנעשה בפגישה הקשורה למגפת הקורונה בסינגפור ב-2021/2022[135].

האיפוס הגדול והמהפיכה התעשייתית הרביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מרעיונותיו המקוריים של שוואב, הוא המהפכה התעשייתית הרביעית והוא רואה ב"שיפור אנושי" מניע למהפכה זו.[136] בכך שימשו אותו ג'ק מא ואריק שמידט, במיוחד דבריו של שמידט על כך ש"הטכנולוגיות של המהפכה התעשייתית הרביעית הן יוצאות דופן. מנהיגות צריכה להיות יוצאת דופן באותה מידה כדי לנהל את המורכבות של שינוי מערכתי". ואכן נתוני WEF צופים כי "עד 2025 נראה: שימוש מסחרי בננו-חומרים החזקים פי 200 מפלדה ופי מיליון דק יותר משיער אדם; השתלה ראשונה של כבד מודפס בתלת-ממד; ו-10% מכלל המכוניות בכבישי ארצות הברית ללא נהג."[137]

בינואר 2017 כתב סטיבן פול בגרדיאן ביקורת על כל רעיון "המהפכה התעשייתית הרביעית" על פי שוואב,[138] פול הצביע על כך ש"האינטרנט של הדברים" כנראה יהיה בר פריצה ומסוכן. הוא גם מתח ביקורת על שוואב על כך שהראה כי טכנולוגיות עתידיות עשויות לשמש לטוב או לרע, אך לא נקט עמדה בנושאים, אלא הציע רק המלצות מדיניות מעורפלות.

האידאולוגיה המרכזית של המהפכה התעשייתית הרביעית, הטרנס-הומניזם, משכה מבקרי ביואתיקה,[139][140] רעיון "האיפוס הגדול" של שוואב ספג ביקורות רבות, חלקם מתייחסים לנושא מנקודת מבט מקראית.[141][142]

"עורך החדשנות" של הפייננשל טיימס מצא ש"חוסר החיים המציק של הפרוזה" הוביל אותו ל"חשד שהספר הזה באמת נכתב על ידי בני אדם – כאלה שמאכלסים עולם דמדומים מוזר של בעלי עניין, השפעות חיצוניות, נקודות פיתול ו'ארגזי חול של פיתוח'".[143]

בקרב פוליטיקאים ברחבי העולם, הרבו בשנים 2020–2022 להזכיר מונחים שמופיעים גם בספרו של קלאוס, כגון "Great Reset" (איפוס גדול) ו-"Build Back Better" (לבנות מחדש טוב יותר)[144][145]. אך בקרב הציבור הרחב, היו מי שמתחו ביקורת על הספר, והעלו חשדות באשר למניעיו של קלאוס, והארגון שהוא עומד בראשו. יש מי שכינו את חזונו של קלאוס 'דת גלובליסטית'[146], ואותו "איש מסוכן"[147]. המגזין אפוק טיימס פרסם כמה כתבות ביקורת נגד תוכנית זו[148][149], שתיארו אותה כהרסנית ומסוכנת. שחקן הקולנוע והפעיל החברתי ראסל בראנד הקדיש כמה עשרות סרטונים בערוץ היוטיוב שלו לביקורת על האיפוס הגדול וקלאוס שוואב, בהאשימם "כגורמים נזק גדול לחברה האנושית ומובילים בני אדם לשיעבוד". סרטונים אלה של בראנד זכו לעשרות מיליוני צפיות[150]. ביקורות כלפי התוכנית רבו בשנים 2019–2022 במיוחד באתר יוטיוב, ובנוסף לבראנד התבטאו כנגדה בחריפות אנשים כגון רקס ואן שלייקוויק (שופט בית משפט עליון לשעבר בדרום אפריקה)[151], דאגלאס קרוגר (מרצה מפורסם ומחברם של מספר רבי מכר)[152], ועוד. הסופר מתיאס דסמט, בספרו רב המכר 'הפסיכולוגיה של הטוטאליטאריות' (The Psychology of Totalitarianism), כתב על האיפוס הגדול כניסיון להשליט משטר רודני בינלאומי מסוכן[153][32]. פיטר ס. גודמן, בספרו רב המכר 'איש דאבוס: כיצד המיליארדרים טרפו את העולם', מציג את קלאוס וארגונו כגורמים עוינים אשר מבצעים השתלטות עוינת על הכלכלה העולמית, מטעם העשירים ביותר וכנגד כל שאר האוכלוסייה[42]. לעומת זאת, ההיסטוריון והסופר הישראלי יובל נח הררי, שעובד בשכר כיועץ עבור הפורום הכלכלי העולמי, נואם לעיתים קרובות באירועי הארגון, ומצדד בעמדותיו ורעיונות של קלאוס[154], שאת חלקם הציג בעבר בספרו משנת 2015, ההיסטוריה של המחר. קלאוס עצמו, כמי שמודע לביקורת כלפי הצעדים שינקוט ארגונו, התבטא מספר פעמים באומרו כי "עלינו להתכונן לעולם כועס יותר"[155].

הסכסוך המתמשך עם אילון מאסק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת המאה ה-21, ניכרו יחסים חיוביים בין קלאוס וארגונו, הפורום הכלכלי העולמי, לבין היזם המיליארדר אילון מאסק. כך למשל, בשנת 2018, פרסם הפורום מספר מאמרים חיוביים אודות מאסק ויוזמותיו[156][157][157][158][159]. מאוחר יותר, בשנים 2022 ו-2023 החל סכסוך פומבי בין הצדדים.

הפורום מפרסם מדי שנה דירוג בשם 'ESG', המודד את "מחויבותן של חברות מסחריות לטיפול בסיכונים סביבתיים, חברתיים וממשלתיים, בתחומים כמו יעילות אנרגטית, בטיחות עובדים, ואי-תלות של חבר המנהלים"[160]. כתוצאה מההסלמה ביחסים בין קלאוס, הפורום ומאסק, בחודש מאי 2022, הוצאה חברתו של מאסק, טסלה, ממדד ה-ESG של הפורום[161]. ההצדקה להוצאת חברת טסלה מאינדקס החברות המדורגות, ניתנה בהתבסס על כך "שהחברה הייתה נטולת אסטרטגיה להפחתת פחמן, וללא קודים להתנהלות עסקית"[162]. בתגובה באותו החודש, כתב מאסק כי "מדד ה-ESG הוא תרמית. נעשה בו שימוש ככלי נשק בידי לוחמי צדק חברתי צבועים", וביסס אמירתו על השוואה בין טסלה לחברת Exxon, אשר מצויה בדירוג ה-ESG, ולכאורה מזהמת יותר מחברתו שלו (חברת אקסון עוסקת בנפט וגז)[163]. יותר מאוחר אותה שנה, כלי תקשורת האשימו את מאסק בכך שהפר את כללי ה-ESG גם בניהולו את חברת טוויטר, אותה רכש זמן מה לפני כן[163]. בסוף שנת 2022, הסיר הפורום כל אזכור של חברת טוויטר מחבילות המידע שהפיץ לכלי התקשורת[164]. בהמשך, כתב מאסק בינואר 2023 כי: "ה-'S' ב-ESG עומד עבור המילה 'שטני' (Satanic)[165] והתלונן כי "חברי הפורום הכלכלי העולמי מנסים להיות הבוסים של כדור הארץ"[166]. באותו החודש הביע מאסק גם תהיות באומרו כי "איננו מבין איך המפגש השנתי של הפורום בדאבוס הוא בכלל דבר שמתרחש", והשווה את המפגש לשיח בפורום אינטרנט מפורסם (4chan) הידוע בדיוניו הפרועים ומלאי הקנוניות[167]. כן הוסיף ביקורת בכותבו: "הפורום הכלכלי העולמי הופכים במהרה לממשלה עולמית שלא נבחרה ושהאנשים מעולם לא ביקשו ואינם רוצים". הוא טען כי הוזמן לכנס הפורום בדאבוס באותה שנה (2023) ולא הגיע כיוון שהאירוע "משעמם מאוד", אך מארגני הכנס הצהירו כי הוא לא הוזמן עוד משנת 2015[168][169]. כהחרפת חילופי הדברים, פרסם מאסק שאלון בטוויטר, עליו ענו מעל 2 מיליון איש, ובו ההצהרה: "הפורום הכלכלי העולמי צריך לשלוט בעולם" (?). 86% מהמשיבים ענו "לא", ו-14% ענו "כן"[170]. מספר רב של מובילי דעה שמרניים בארצות הברית הגיבו לסקר, בדברי לעג לפורום הכלכלי העולמי[171].

למרות טיבו העוין לכאורה של הסכסוך, יש מי שמאמינים כי מאסק ממשיך בקשריו עם קלאוס והפורום, ואולי אף פועל למימוש תוכניותיהם[172]. זאת בין השאר, בהתבסס על מאמר משנת 2008, שגרס כי מאסק הוא אחד מבוגרי תוכנית המנהיגים הצעירים של הפורום הכלכלי העולמי[173].

מתקפת הביקורת מהוגי הרשת האפלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הוגי הרשת האפלה" הוא כינוי תרבותי מקובל בצפון אמריקה, עבור 15–30 מובילי דעה[174][175], המהווים יחדיו קבוצה בלתי-מאורגנת של הוגים משכילים בולטים[176], הפעילים במאה ה-21. הוגים אלה בעלי יחסים חבריים, ולעיתים שותפויות עסקיות, אלה עם אלה, וכולם אורחים קבועים בתוכניתו של ג'ו רוגן. בשנים 2021–2023 החלו חלק מהחברים בקבוצה זו להביע ביקורת פומבית משמעותית כנגד קלאוס שוואב והפורום הכלכלי העולמי. מבין המבקרים ניתן למנות את מאג'יד נאוואז, ג'ורדן פיטרסון, בן שפירו, ג'ו רוגן ודייב רובין.

מתקפת הביקורת החלה בפברואר 2022, בראיון של מאג'יד נאוואז לתוכניתו של ג'ו רוגן (פרק 1780)[177][178]. מאג'יד הקדיש מספר דקות בהן הסביר לג'ו רוגן כי הפורום הכלכלי העולמי משתלט על פרלמנטים ברחבי העולם, והציג ראיות לכאורה לכך מפרסומי הפורום עצמו[179]. מאג'יד ורוגן טענו, כי מטרת הפורום היא לקדם תעודת זהות בינלאומית אוניברסלית, ומאג'יד הסביר כי זוהי חלק ממטרת האיפוס הגדול, "שתכליתו היא רודנות". במאי 2022, פרסם בן שפירו וידאו בערוצו הרשמי ביוטיוב, של כ-27 דקות, אשר הוקדש כולו ל-'אזהרה כנגד קלאוס שוואב והפורום' ולדיון באופן בו "קלאוס שוואב וחבריו מהאליטות רוצים להשתלט על העולם"[180][181]. בווידאו זה, השווה שפירו את תוכנית האיפוס הגדול לקומוניזם, כינה אותה 'אנטי-אמריקנית', והצביע על הקשרים בין הפורום לבין ארגון הבריאות העולמי. ביוני 2022, במהלך ראיון עם השחקנית והלוחמת ג'ינה קראנו בתוכניתו (פרק 1837)[182], אמר רוגן על שוואב כי "הוא מתלבש כמו דארת' ויידר... הוא מופרע. הוא כמו נבל מסרט קולנוע". דייב רובין פרסם מיד לאחר מכן סרטון המנתח את שנאמר בין רוגן לקראנו, בו האשים את ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ופוליטיקאים אחרים מרחבי העולם בהיותם חסידים ושותפים של הפורום[183]. באוגוסט 2022, ג'ורדן פיטרסון החל גם הוא תוקף את הפורום הכלכלי העולמי וקלאוס שוואב. בראיון עם מייקל יון, פיטרסון הגדיר את הפורום כ-"אויבים בתקופה זו" (של ההיסטוריה)[184]. באוקטובר 2022, פרסם פיטרסון נאום, בו תקף את הגלובליסטים, אותם הוא מזהה עם הפורום הכלכלי העולמי[185]. בנאום זה, האשים פיטרסון את הגלובליסטים והפורום ביצירת משבר מחירי האנרגיה באירופה באותה שנה. פיטרסון גרס כי בניגוד לגישת הפורום, "יש לייצר מדיניות בינלאומית המבוססת על השתתפות והשתייכות מרצון של האוכלוסייה, להבדיל מהיררכיה של שליטה מלמעלה בכפייה". בינואר 2023, הופיע פיטרסון שוב בתוכניתו של רוגן, ודיבר רבות כנגד קלאוס שוואב והפורום, משך למעלה משעה במצטבר (פרק מספר 1933)[186]. במהלך ראיונו זה, הכריז פיטרסון כי הקים ארגון של הוגי דעות, אשר מטרתו "לייצר ולהציב חזון טוב יותר עבור האנושות, המנוגד ישירות לחזון של קלאוס שוואב והפורום הכלכלי העולמי"[187][188]. בחודשים ינואר-פברואר 2023, דייב רובין הציג את הפורום הכלכלי העולמי בתוכניתו, 'דיווחו של רובין', כ-'ארגון זדוני החפץ בהשתלטות על העולם' אשר יש לצאת כנגדו[189], ואת קלאוס שוואב בתור "אדם מבחיל המאיים על מתנגדיו"[190]. רובין הקדיש כמה שעות בתוכניותיו לביקורת זו, תוך סקירה של מטרות הפורום הכלכלי העולמי, ושימוש בקטעי וידאו שונים של קלאוס שוואב נואם. נכון למרץ 2024, קלאוס שוואב והפורום הכלכלי העולמי טרם פרסמו תגובה רשמית למתקפת הוגי הרשת האפלה.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המהפכה התעשייתית הרביעית. ז'נבה: הפורום הכלכלי העולמי (2016). ISBN 978-1944835002.
  • מעצבים את העתיד של המהפכה התעשייתית הרביעית, עם ניקולס דייוויס. ניו יורק: Crown Publishing Group (2018).
  • COVID-19: האיפוס הגדול, עם תיירי מאלרט. פרסום פורום (2020). ISBN 978-2940631124.
  • קפיטליזם של בעלי עניין: כלכלה גלובלית שפועלת למען קידמה, אנשים וכוכב הלכת. הובוקן, ניו ג'רזי: Wiley (2021).
  • הנרטיב הגדול: לעתיד טוב יותר, עם תיירי מאלרט. פרסום פורום (2022).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלאוס שוואב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The David Rubenstein Show: WEF Chairman Klaus Schwab (באנגלית), נבדק ב-2022-07-12
  2. ^ 1 2 Patrik Müller, Andreas Maurer. An impossible gift: Why the naturalisation of WEF founder Klaus Schwab will fail. Aargauer Zeitung, 20 August 2019.
  3. ^ 1 2 "Gründer Klaus Schwab zur Geschichte des WEF und zum 50. Treffen in Davos: "Ich will mich von Greta nicht instrumentalisieren lassen"". Neue Zürcher Zeitung. 20 בינואר 2020. נבדק ב-1 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Whitney, Craig (28 בינואר 1997). "Political and Corporate Elite Soak Up Big Ideas at Davos". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "SI_2010_05 by Schweizer Illustrierte – Issuu".
  6. ^ Bernaudon, Sylvie (31 במאי 2012). "Les 20 femmes qui font la Suisse". Tamedia Publications. Bilan – B Economie. נבדק ב-28 בנובמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ https://www.weforum.org/agenda/authors/olivier_schwab
  8. ^ Jürgen Dunsch: Host of the Mighty: Klaus Schwab and the World Economic Forum in Davos. FinanzBuch Verlag 2016. p. 26f.
  9. ^ "Professor Klaus Schwab" (PDF). World Economic Forum (באנגלית).
  10. ^ "Some of our Graduates". Faculty of Management, Economics and Social Sciences, University of Fribourg (באנגלית). נבדק ב-26 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Improving the State of the World: a Conversation with Klaus Schwab". The Institute of Politics at Harvard University. נבדק ב-26 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Former Steering Committee Members". bilderbergmeetings.org. Bilderberg Group. אורכב מ-המקור ב-2 בפברואר 2014. נבדק ב-8 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ "האם המועדון של קלאוס שוואב ינהיג את העולם?". TheMarker. נבדק ב-2022-07-12.
  14. ^ צור, רענן בן (2004-02-17). "פרס בינלאומי לעיר ירושלים בקטגורייה "מורשת היסטורית"". Ynet. נבדק ב-2022-07-12.
  15. ^ Ramaswamy, Vivek (25 בינואר 2021). "'Stakeholder Capitalism' Review: The Global, Olympian 'We'". Dow Jones & Company, Inc. Wall Street Journal. {{cite news}}: (עזרה)
  16. ^ Klaus Schwab, Thierry Malleret, COVID-19: The Great Reset, הפורום הכלכלי העולמי, 2020, ISBN 978-2940631124
  17. ^ Capitalism reset and new social contract post covid-19 crisis, www.santander.com (באנגלית)
  18. ^ מייסד הפורום הכלכלי העולמי: "ליצור עתיד שוויוני ומשגשג יותר", באתר דבר העובדים בארץ ישראל, ‏2020-06-04
  19. ^ אימון המפעיל האנושי לעבודה בקווי הרכבה משולבי קובוטים - כיצד מציאות וירטואלית (VR) יכולה לעזור?, באתר המכון לייצור מתקדם
  20. ^ תפנית-בניית אתרים ומערכות אינטרנט - 054–4780798, מפגש תעשייה 4.0 מטעם חברת מטריקס ופורום תעשייה 4.0, באתר www.megapro.org.il
  21. ^ Klaus Schwab, What Kind of Capitalism Do We Want? | by Klaus Schwab, Project Syndicate, ‏2019-12-02 (באנגלית)
  22. ^ Conspiracy theories aside, there is something fishy about the Great Reset, openDemocracy (באנגלית)
  23. ^ נביא 'האיפוס הגדול' קלאוס שוואב מתכנן פרויקט חדש ושאפתני: "יצירת נראטיב עולמי לכל העמים", באתר hebrewnews.com (באנגלית)
  24. ^ קלאוס שוואב: "הגיע הזמן להתאחד לממשלה עולמית אחת", באתר hebrewnews.com (באנגלית)
  25. ^ "אחרי הקורונה, אפילו הקפיטליסטים הגדולים בעולם מבינים שזה נגמר. בישראל מסרבים להבין". TheMarker. נבדק ב-2022-07-12.
  26. ^ Klaus Schwab says – You will Own Nothing in 10 years | Armstrong Economics, Armstrong Economics | research the past to predict the future, ‏2020-10-26 (באנגלית)
  27. ^ December 13; 2020 - 1:50pm (2020-12-13), ‘You will own nothing, and you will be happy’: Warnings of ‘Orwellian’ Great Reset (באנגלית), נבדק ב-2022-07-12
  28. ^ Romy Lotte Spaan, What is ‘The Great Reset’ and what are its dangers?, Checks&Balances, ‏2022-04-01 (באנגלית אמריקאית)
  29. ^ Tim Hains, Kim Iversen: What Do They Mean When They Say "You Will Own Nothing And You Will Be Happy"?, realclearpolitics.com, ‏21 בינואר 2022
  30. ^ “You will own nothing, and you will be happy”? | The Great Reset, נבדק ב-2024-04-15
  31. ^ Dr. Joseph Mercola, The Truth About COVID-19: Exposing The Great Reset, Lockdowns, Vaccine Passports, and the New Normal, ארצות הברית: Chelsea Green Publishing, 2021, ISBN 978-1645020882
  32. ^ 1 2 Mattias Desmet, The Psychology of Totalitarianism, Chelsea Green Publishing, 2022, ISBN 978-1645021728
  33. ^ Naomi Wolf, The Bodies of Others: The New Authoritarians, COVID-19 and The War Against the Human, ארצות הברית: All Seasons Press, 2022, ISBN 978-1737478560
  34. ^ Condé Nast, “He Has an Incredible Knack to Smell the Next Fad”: How Klaus Schwab Built a Billionaire Circus at Davos, Vanity Fair, ‏2022-01-18 (באנגלית אמריקאית)
  35. ^ C. J. Hopkins, The Rise of the New Normal Reich: Consent Factory Essays, Vol. III (2020-2021), Consent Factory, 2022, ISBN 978-3982146423
  36. ^ "Why do we need so many people?" - Historian explains how depopulation will unfold • Soul:Ask | Unlock your mind and soul, www.soulask.com, ‏2022-04-04 (באנגלית אמריקאית)
  37. ^ https://www.weforum.org/agenda/2021/06/birthrates-declining-globally-why-matters/
  38. ^ https://www.weforum.org/agenda/authors/jane-goodall
  39. ^ https://www.weforum.org/open-forum/event_sessions/an-insight-an-idea-with-jane-goodall
  40. ^ Jane Goodall on Population Growth "Wouldn't Be A Problem If Population Was Size Of 500 Years Ago", נבדק ב-2024-04-15
  41. ^ Jane Goodall Discusses Over Population, נבדק ב-2024-04-15
  42. ^ 1 2 Peter S. Goodman, Davos Man: How the Billionaires Devoured the World, ארצות הברית: Custom House, 2022, ISBN 978-0063078307
  43. ^ https://antonymueller.medium.com/great-reset-will-cause-a-depression-worse-than-in-the-1930s-bd067c8f797b
  44. ^ - YouTube, www.youtube.com
  45. ^ Why Kings Kill Your Children: The 4 Life Process Archetypes, נבדק ב-2024-04-15
  46. ^ Scott Gleeson, Elon Musk says there aren't 'enough people,' birthrate could threaten human civilization, USA TODAY (באנגלית אמריקאית)
  47. ^ Elon Musk on overpopulation: 'definitely' don't have 'too many people', TweakTown, ‏2022-06-05 (באנגלית אמריקאית)
  48. ^ https://www.weforum.org/agenda/2022/06/conversation-with-albert-bourla-ceo-of-pfizer/
  49. ^ https://www.weforum.org/agenda/2017/03/klaus-schwab-new-narrative-for-globalization/
  50. ^ https://www.weforum.org/agenda/2019/01/globalization-4-0-will-help-us-tackle-climate-change-here-s-how/
  51. ^ https://www.weforum.org/agenda/2021/09/klaus-schwab-christine-lagarde-covid-19-climate-change-inequality/
  52. ^ https://www.weforum.org/agenda/2019/10/how-we-can-end-short-termism-by-keeping-score/
  53. ^ https://www.weforum.org/agenda/2022/01/this-is-what-governance-4-0-could-look-like/
  54. ^ Tunçay Esra, The Fourth Industrial Revolution: A New Ideology, 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies 0, 2023, עמ' 127–147 doi: 10.26650/4boyut.2023.1285277
  55. ^ https://www.weforum.org/agenda/2021/05/can-we-improve-the-world-by-remaining-impartial/
  56. ^ 1 2 https://www.weforum.org/agenda/2020/10/coronavirus-covid19-recovery-capitalism-environment-economics-equality/
  57. ^ https://www.weforum.org/agenda/2021/01/what-is-the-difference-between-stakeholder-capitalism-shareholder-capitalism-and-state-capitalism-davos-agenda-2021/
  58. ^ https://www.weforum.org/agenda/2021/01/klaus-schwab-on-what-is-stakeholder-capitalism-history-relevance/
  59. ^ https://www.weforum.org/agenda/2019/12/davos-manifesto-2020-the-universal-purpose-of-a-company-in-the-fourth-industrial-revolution/
  60. ^ https://www.weforum.org/agenda/2023/01/the-global-collaboration-village-davos-2023/
  61. ^ https://www.sportskeeda.com/pop-culture/news-one-heroes-klaus-schwab-lenin-bust-image-goes-viral-amid-backlash-recent-elon-musk-claim
  62. ^ Facebook, www.facebook.com
  63. ^ New Discourses, Leninism, Maoism, and Stakeholder Capitalism, New Discourses, ‏2022-06-24 (באנגלית אמריקאית)
  64. ^ Pigman, Geoffrey Allen (2007). The World Economic Forum: a multi-stakeholder approach to global governance. London: Routledge. pp. 6–22. ISBN 978-0-415-70204-1.
  65. ^ "José Mariá Figueres Olsen President, Carbon War Room". eatforum.org. n.d.
  66. ^ "WEF director resigns over undeclared fees". SWI swissinfo.ch. 29 באוקטובר 2004. {{cite web}}: (עזרה)
  67. ^ "Statement from the World Economic Forum". 29 באוקטובר 2004. {{cite web}}: (עזרה)
  68. ^ "Global Corruption Report 2006 – Transparency International, Page 147" (PDF). Global Corruption Report 2006 – Transparency International.{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  69. ^ "Agreement signed with the WEF". The portal of the Swiss government. נבדק ב-5 ביוני 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  70. ^ Our Alumni Community, The Forum of Young Global Leaders (באנגלית)
  71. ^ שמו של פוטין הוסר מרשימת הבוגרים לאחר הפלישה לאוקראינה ב-2022.
  72. ^ A Hidden Alliance of former WEF Young Global Leaders working in Lockstep to enforce the Great Reset include Macron, Trudeau, Ardern, & Boris Johnson – The Expose - Nota Akhir Zaman, ‏2022-07-03 (באנגלית אמריקאית)
  73. ^ Klaus Schwab Brags That Trudeau, Merkel, Putin Are Former World Economic Forum Young Global Leaders; “We penetrate the cabinets”, The American Report, ‏2022-01-30
  74. ^ admin, Hidden Alliance of former WEF Young Global Leaders working in Lockstep to enforce the Great Reset include Macron, Trudeau, Ardern, & Boris Johnson – The Expose, Colombian Herald, ‏2022-01-30 (בספרדית)
  75. ^ A Hidden Alliance of former WEF Young Global Leaders working in Lockstep to enforce the Great Reset include Macron, Trudeau, Ardern, & Boris Johnson - Light House News and More, ‏2022-07-04 (באנגלית אמריקאית)
  76. ^ Canadian Parliament Penetrated by Young Global Leaders According to Klaus Schwab (WEF) - NewsVoice, ‏2022-02-25 (ב־)
  77. ^ ES CMS, Did Klaus Schwab Reveal How the World Economic Forum Infiltrates Governments?, Al-Estiklal Newspaper (באנגלית)
  78. ^ Corcoran, Terence (18 בפברואר 2022). "Terence Corcoran: In Canada, follow the money + the ideas". Financial Post (באנגלית). נבדק ב-13 באפריל 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  79. ^ Stav Shaffir, World Economic Forum (באנגלית)
  80. ^ Meet the 2021 class of Young Global Leaders, World Economic Forum (באנגלית)
  81. ^ Lucy Aharish, World Economic Forum (באנגלית)
  82. ^ https://www.weforum.org/people/ehud-barak
  83. ^ https://www.weforum.org/people/yair-lapid
  84. ^ Benjamin Netanyahu, World Economic Forum (באנגלית)
  85. ^ 1 2 Reuters; Ynet (2022-01-18). "Israel sticks with 4th vaccine shot, sees Omicron waning in a week". Ynetnews (באנגלית). נבדק ב-2022-07-12.
  86. ^ 1 2 ראש הממשלה בנט השתתף בוועידה הוירטואלית של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) בדאבוס, באתר GOV.IL
  87. ^ Davos 2021 - Special Address by Benjamin Netanyahu, Prime Minister of Israel - japanese, World Economic Forum (באנגלית)
  88. ^ THE WORLD ECONOMIC FORUM: A Partner in Shaping History
  89. ^ WEF denies snubbing Arafat, SWI swissinfo.ch (באנגלית)
  90. ^ https://www3.weforum.org/docs/WEF_Lighthouse_Project_Report.pdf
  91. ^ "No photo ops worth 1,000 words". TheMarker. נבדק ב-2024-04-15.
  92. ^ https://www3.weforum.org/docs/MENA13/WEF_MENA13_Report.pdf
  93. ^ A New Opportunity to Revive the Peace Process, Palestinian and Israeli Youth at the Table, World Economic Forum (באנגלית)
  94. ^ Israeli-Palestinian Standoff Continues to Cloud Middle Eastern Geopolitics, World Economic Forum (באנגלית)
  95. ^ https://www.port2port.co.il/article/תעשייה-וסחר/תעשייה/התאחדות-התעשיינים-נבחרה-ע-י-הפורום-הכלכלי-העולמי-כנס-דאבוס-לרכז-את-סקר-מדד-התחרות-העולמי-בישראל/
  96. ^ הזמנה להשתתף בסקר התחרותיות העולמי של הפורום הכלכלי העולמי - 2018, באתר industry.org.il
  97. ^ גלובס, שירות (2005-12-03). "נפתחה ועידת ישראל לעסקים ה-11 במספר של "גלובס" בתל-אביב". Globes. נבדק ב-2024-04-15.
  98. ^ Panel of Israeli mayors provides insight into peace process at World Economic Forum, Interpeace, ‏2008-05-20 (באנגלית אמריקאית)
  99. ^ The Prime Minister of Israel - Prime Minister Benjamin Netanyahu Meets Executive Chairman of the World Economic Forum Klaus Schwab. Photo: Avi Ohayon, GPO | פייסבוק, באתר www.facebook.com
  100. ^ Israeli Prime Minister Naftali Bennett Highlights Tech and Trade, Bridge-Building and Climate Change, World Economic Forum (באנגלית)
  101. ^ Special Address by Isaac Herzog, President of the State of Israel, World Economic Forum (באנגלית)
  102. ^ https://www.weforum.org/agenda/2019/01/everything-you-need-to-know-about-davos-2019/
  103. ^ https://www.gov.il/he/departments/news/event_forum250118
  104. ^ מיכל וינדזברג, גילי מאי מהתעשייה האווירית הוא איש השיווק של יוני 2022, באתר איגוד השיווק הישראלי, ‏2022-07-11
  105. ^ https://www.weforum.org/people/shimon-peres
  106. ^ https://www.weforum.org/agenda/2016/09/remembering-shimon-peres/
  107. ^ https://www.weforum.org/agenda/2016/09/shimon-peres-an-optimist-with-a-commitment-to-peace/
  108. ^ https://www3.weforum.org/docs/WEF_KSCFactscheet.pdf
  109. ^ דביר, נועם (דבול) (2014-01-24). "כבוד לפרס בוועידה: קיבל אות "רוח דאבוס"". Ynet. נבדק ב-2024-04-15.
  110. ^ About, Yuval Noah Harari (באנגלית אמריקאית)
  111. ^ https://www.weforum.org/people/yuval-noah-harari
  112. ^ https://www.weforum.org/agenda/2020/01/yuval-hararis-warning-davos-speech-future-predications/
  113. ^ News June 9, 2022 6 Artificial Intelligence, Philosophy of Mind, Transhumanism, Work, A Great Reset Historian Muses on What To Do With “Useless” People, Mind Matters, ‏2022-06-09 (באנגלית אמריקאית)
  114. ^ https://www.weforum.org/agenda/authors/maya-ben-dror
  115. ^ https://www.weforum.org/organizations/bank-hapoalim
  116. ^ https://www.weforum.org/organizations/bank-leumi-le-israel
  117. ^ https://www.weforum.org/organizations/teva-pharmaceutical-industries
  118. ^ https://www.weforum.org/press/2014/12/world-economic-forum-recognizes-wix-as-a-global-growth-company/
  119. ^ https://www.weforum.org/organizations/papaya-global
  120. ^ https://www.weforum.org/organizations/innoviz-technologies-ltd
  121. ^ https://www.weforum.org/organizations/aleph-farms
  122. ^ פרוטוקול ישיבת מועצת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית שהתקיימה ב-9 בספטמבר 2019
  123. ^ ישראל מצטרפת לגוף רגולטורי בינלאומי לתקינה טכנולוגית בתעשייה, באתר Israel Defense, ‏2019-07-04
  124. ^ Israel Innovation | רשות החדשנות, באתר Israel Innovation Authority – רשות החדשנות, ‏2021-03-22
  125. ^ קידום בחינת שיתוף פעולה עם הפורום הכלכלי העולמי (WEF) | מספר החלטה 4481, באתר GOV.IL
  126. ^ Meck, Georg (20 בינואר 2013). "Zu hohe Managergehälter sind nicht mehr sozial verträglich". Carsten Knop Berthold Kohler Jürgen Kaube Gerald Braunberger. Frankfurter Allgemeine Zeitung. נבדק ב-7 בדצמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  127. ^ "Knurrende Zustimmung vom Ständerat zu WEF-Geldern". SRG SSR. Schweizer Radio und Fernsehen. 11 ביוני 2021. נבדק ב-7 בדצמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  128. ^ Busse, Caspar (17 בינואר 2017). "Das Weltwirtschaftsforum ist zu einer Geldmaschine geworden" [The World Economic Forum has become a money machine]. Süddeutsche Zeitung (בגרמנית). {{cite news}}: (עזרה)
  129. ^ Flynn, Julia; Stecklow, Steve (27 בינואר 2000). "Davos Chief Dabbles in For-Profit Firms, Raising Questions About Forum's Priorities". The Wall Street Journal. {{cite news}}: (עזרה)
  130. ^ Goodman, Peter (18 בינואר 2022). "How Klaus Schwab Built a Billionaire Circus at Davos". Vanity Fair. נבדק ב-4 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  131. ^ "Everybody's business: strengthening international cooperation in a more interdependent world – report of the global redesign initiative" (PDF). World Economic Forum. במאי 2010. נבדק ב-17 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  132. ^ Martens, Jens (2020). "The Role of Public and Private Actors and Means in Implementing the SDGs: Reclaiming the Public Policy Space for Sustainable Development and Human Rights". Sustainable Development Goals and Human Rights. Interdisciplinary Studies in Human Rights. Vol. 5. Cham: Springer. pp. 207–220. doi:10.1007/978-3-030-30469-0_12. ISBN 978-3-030-30468-3. נבדק ב-17 באוגוסט 2021. {{cite book}}: (עזרה)
  133. ^ 1 2 "Davos and its danger to Democracy". Transnational Institute. 18 בינואר 2016. נבדק ב-17 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  134. ^ ערן בריל - יחסי ישראל וארגון הבריאות העולמי, באתר ישראל מחר - מרחב החירות של ישראל, ‏2022-05-24
  135. ^ Bosley, Catherine (17 במאי 2021). "WEF Cancels Singapore Meeting as Pandemic Haunts Global Event". Bloomberg. {{cite news}}: (עזרה)
  136. ^ "Human Enhancement". World Economic Forum. n.d.
  137. ^ "The Fourth Industrial Revolution av Klaus Schwab". Bokus AB. 5 בינואר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  138. ^ Poole, Steven (6 בינואר 2017). "The Fourth Industrial Revolution review – adapt to new technology or perish". the Guardian. נבדק ב-14 במאי 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  139. ^ Giesen, Klaus-Gerd (2018). "Le transhumanisme comme idéologie dominante de la quatrième révolution industrielle". Journal International de Bioéthique et d'Éthique des Sciences. 29 (3): 189–203. doi:10.3917/jibes.293.0189. PMID 30767456.
  140. ^ Giesen, Klaus-Gerd (2020). "The Transhumanist Ideology and the International Political Economy of the Fourth Industrial Revolution". Ideologies in World Politics. Staat – Souveränität – Nation. pp. 143–156. doi:10.1007/978-3-658-30512-3_9. ISBN 978-3-658-30511-6.
  141. ^ "The Biblical Response to The Great Reset with Pastor Jack Hibbs". The Charlie Kirk Show. 6 במרץ 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  142. ^ Bowyer, Jerry (26 בספטמבר 2013). "A Christian Alternative To 'Davos Man' And The Federal Reserve". Forbes. {{cite news}}: (עזרה)
  143. ^ Thornhill, John (19 בנובמבר 2018). "Shaping the Future of the Fourth Industrial Revolution, by Klaus Schwab with Nicholas Davis". THE FINANCIAL TIMES LTD. {{cite news}}: (עזרה)
  144. ^ "Build Back Better" Compilation - "The Great Reset" Montage, נבדק ב-2022-07-12
  145. ^ Coronavirus: Trudeau tells UN conference that pandemic provided "opportunity for a reset", נבדק ב-2022-07-12
  146. ^ כלכלן בכיר: "הקורונה היא סיפור כיסוי, האיפוס הגדול הוא דת חדשה של דילול אוכלוסיה דרך יצירת משבר כלכלי עולמי", באתר hebrewnews.com (באנגלית)
  147. ^ John Mac Ghlionn, Is Klaus Schwab the Most Dangerous Man in the World?, Townhall (באנגלית)
  148. ^ היזהרו מאג'נדת "האיפוס הגדול", באתר אפוק - מגזין מרחיב דעת, מעורר מחשבה, ‏2020-12-13
  149. ^ Great Reset - The Epoch Times, www.theepochtimes.com (באנגלית אמריקאית)
  150. ^ Russell Brand - YouTube, www.youtube.com
  151. ^ "You will own nothing, and you will be happy" - Rex van Schalkwyk opening remarks, נבדק ב-2022-07-12
  152. ^ “You will OWN NOTHING, and you will be HAPPY” | Douglas Kruger, נבדק ב-2022-07-12
  153. ^ The Psychology of Totalitarianism, University of Toronto Press Distribution (באנגלית אמריקאית)
  154. ^ How to Survive the 21st Century | DAVOS 2020, נבדק ב-2022-07-12
  155. ^ WEF founder: Must prepare for an angrier world, נבדק ב-2022-07-12
  156. ^ https://www.weforum.org/agenda/2018/02/bill-gates-and-elon-musk-share-a-daily-scheduling-habit-that-helps-them-tackle-their-busy-routines/
  157. ^ 1 2 https://www.weforum.org/agenda/2018/03/elon-musk-wants-to-colonize-mars-with-spacex-heres-what-he-said-it-will-be-like-as-one-of-the-first-residents/
  158. ^ https://www.weforum.org/agenda/2018/03/100-tesla-gigafactories-could-power-the-entire-world-with-sustainable-energy/
  159. ^ https://www.weforum.org/agenda/2018/10/new-700-mph-hyperloop-pod-can-go-from-l-a-to-san-francisco-in-30-minutes/
  160. ^ Alison Plaut, What Is an ESG Rating?, The Motley Fool (באנגלית)
  161. ^ Q. ai-Powering a Personal Wealth Movement, Tesla Is Being Booted From The ESG Index, Forbes (באנגלית)
  162. ^ https://www.cnbc.com/2022/05/18/why-tesla-was-kicked-out-of-the-sp-500s-esg-index.html#:~:text=It%20said%20that%20Tesla's%20“lack,metrics%20the%20“Devil%20Incarnate.”
  163. ^ 1 2 https://fortune.com/2022/11/01/elon-musk-twitter-esg/
  164. ^ World Economic Forum 2023 Davos Summit Cancels Elon Musk’s Twitter, Vision Times, ‏2022-12-28 (באנגלית אמריקאית)
  165. ^ https://twitter.com/elonmusk/status/1614786284547112961
  166. ^ 'Are they trying to be the boss of Earth': Elon Musk trashes Davos/World Economic Forum, Business Today, ‏2023-01-18 (באנגלית)
  167. ^ Sawdah Bhaimiya, Elon Musk questioned why Davos is 'even a thing,' and jokingly compared the annual meeting of the global elite to online forum 4Chan, Business Insider (באנגלית אמריקאית)
  168. ^ Sarah Jackson, Elon Musk says he isn't at Davos because it's 'boring af.' Organizers say they haven't invited him since 2015., Business Insider (באנגלית אמריקאית)
  169. ^ "Elon Musk wasn't invited to Davos summit despite what he claims, WEF says". The Globe and Mail (בCanadian English). 2023-01-17. נבדק ב-2024-04-15.
  170. ^ https://twitter.com/elonmusk/status/1615753259972702208
  171. ^ Joe Silverstein, Conservatives react to Elon Musk's poll about the World Economic Forum: 'Hell no', Fox News, ‏2023-01-18 (באנגלית אמריקאית)
  172. ^ https://www.americaoutloud.com/elon-musk-is-a-former-klaus-schwab-wef-young-global-leader/
  173. ^ "Young Global Leaders--Anderson Cooper and Leonardo DiCaprio Are In The Most Exclusive Private Social Network In The World". Bloomberg.com (באנגלית). 2008-03-18. נבדק ב-2024-04-15.
  174. ^ Leading Members of the Intellectual Dark Web, Intellectual Dark Web (באנגלית אמריקאית)
  175. ^ https://www.nytimes.com/2018/05/08/opinion/intellectual-dark-web.html
  176. ^ Henry Farrell, The "Intellectual Dark Web," explained: what Jordan Peterson has in common with the alt-right, Vox, ‏2018-05-10 (באנגלית)
  177. ^ #1780 - Maajid Nawaz, 2022-02-19, נבדק ב-2024-04-15
  178. ^ The Joe Rogan Experience, #1780 - Maajid Nawaz – The Joe Rogan Experience – Podcast, Podtail, ‏2022-02-19 (באנגלית)
  179. ^ MUST WATCH: Maajid Nawaz explains how the World Economic Forum (WEF) is infiltrating governments., נבדק ב-2024-04-15
  180. ^ Why You Need To Care About Klaus Schwab And The World Economic Forum, נבדק ב-2024-04-15
  181. ^ Davos Elitists Want To Rule The World | Ep. 1501, נבדק ב-2024-04-15
  182. ^ Joe Rogan Experience #1837 - Gina Carano, ogjre
  183. ^ Joe Rogan Gets Gina Carano to Cry w/ His Klaus Schwab Impression | DM CLIPS | Rubin Report, נבדק ב-2024-04-15
  184. ^ Dr. Jordan Peterson - WEF/Communism is the Enemy, נבדק ב-2024-04-15
  185. ^ Starvation and the Wicked Globalists, נבדק ב-2024-04-15
  186. ^ Jordan Peterson Leaves Joe Rogan SPEECHLESS on the World Economic Forum!!!, נבדק ב-2024-04-15
  187. ^ Joe Rogan Experience #1933 - Jordan Peterson, ogjre
  188. ^ Joe Rogan Experience #1933 - Jordan Peterson, JRE Podcast, ‏2023-01-28 (באנגלית אמריקאית)
  189. ^ https://www.onenewspage.com/video/20230117/15340723/WEF-Head-Appears-to-Actually-Threaten-Anyone-Who.htm
  190. ^ The Rubin Report: WEF Head Creeps Out Crowd by Describing His Weird Future Fantasy | Direct Message | Rubin Report on Apple Podcasts, Apple Podcasts (ב־Canadian English)