פורטל:גרמניה/מדינות גרמניה/בירה נבחרת/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1
כיתוב תמונה
כיתוב תמונה

שטוטגרטגרמנית: Stuttgart) היא בירת מדינת באדן-וירטמברג והעיר הגדולה בה, וכן העיר הששית בגודלה בגרמניה (ביחד עם דורטמונד, נכון לשנת 2008; מספר תושבי שתי הערים כמעט זהה, כשהן מחליפות לעיתים קרובות האחת את השנייה במקום הששי).

לשטוטגרט חשיבות היסטורית וכלכלית רבה. במיוחד ידועה העיר כמרכז של תעשיית הרכב הגרמנית; בעיר זו הוקמו כמה ממפעלי הרכב הראשונים בעולם כגון (דיימלר-קרייזלר יצרנית מרצדס) ופורשה, ובה הם פועלים גם כיום.

שטוטגרט ממוקמת בחלק הדרום-מערבי של גרמניה, רק כמה עשרות קילומטרים מהגבול עם צרפת ושווייץ. העיר שוכנת לגדות הנקר, יובלו של הריין. בניגוד לערים אחרות בהן עובר הנקר, כגון טיבינגן והיידלברג, בהן בנוי מרכז העיר בסמוך לנהר, הרי שבשטוטגרט מרוחק הנהר מהמרכז, הוא אינו מהווה סמל ומרכז תרבותי לעיר וחשיבותו היא בעיקר כלכלית.

עריכה | תבנית | שיחה
2

מינכןגרמנית: München, ‏האזנה?‏) היא בירת מדינת בוואריה שבגרמניה והעיר הגדולה בה, ואחרי ברלין והמבורג העיר השלישית בגודלה בגרמניה עם כ-1.3 מיליון תושבים (בשנת 2006). העיר שוכנת על גדות הנהר איזר (Isar).

העיר נוסדה בשם "מוניכן" (Munichen שמשמעותו מקומם של הנזירים) ב-1158 על ידי היינריך "האריה", דוכס סקסוניה, ולאחר כחצי מאה קיבלה מעמד של עיר ובוצרה. בתחילה רבו הבישוף אוטו פון פרייסינג (Otto von Freising) והיינריך על העיר בפני הקיסר ברייכסטג באאוגסבורג (Augsburg); בשנת 1180, בעת משפטו של היינריך "האריה", אוטו מוויטלסבאך (Wittelsbach) הפך לדוכס בוואריה, ושושלתו שלטה בה עד 1918. בשנת 1255 נחצתה דוכסות בוואריה לשניים, ומינכן הפכה לעיר בבוואריה עילית.

מינכן היא העיר העשירה והיקרה ביותר בגרמניה. שכר הדירה הממוצע במינכן כפול מזה שבברלין. שיעור האבטלה בעיר הוא הנמוך מבין עריה הגדולות של גרמניה; איכות החיים והביטחון האישי הם מהגבוהים באירופה כולה וזיהום האוויר נמוך יחסית.

עריכה | תבנית | שיחה
3

ברליןגרמנית: Berlin; ‏האזנה?‏) היא בירת גרמניה ואחת מ-16 המדינות המרכיבות אותה. ברלין היא העיר הגדולה בגרמניה מבחינת מספר התושבים והשטח. בעיר מתגוררים כ- 3,440,441 תושבים (נכון לסוף שנת 2009), והיא העיר השנייה בגודל אוכלוסייתה באיחוד האירופי, אחרי לונדון. שטחה 891 קמ"ר, והיא אחת הערים הגדולות באירופה גם בשטחה. ברלין שוכנת בצפון-מזרח גרמניה, כ-70 ק"מ מערבה מהגבול עם פולין. גובהה מעל פני הים הוא 34 מטרים.

ברלין היא אחת מ-16 המדינות המרכיבות את גרמניה. היא אחת משלוש ערי־המדינה בגרמניה (יחד עם המבורג וברמן). מבחינת האוכלוסייה זוהי המדינה ה-8 בגודלה בגרמניה. מבחינת השטח רק המבורג וברמן קטנות יותר.

עריכה | תבנית | שיחה
4

פוטסדאםגרמנית: Potsdam), בירת מדינת-המחוז הגרמנית ברנדנבורג והעיר הגדולה ביותר בה. העיר ממוקמת בצפון גרמניה, על גדות נהר האבל, כ-26 קילומטרים דרום-מערבית לבירה, ברלין.

העיר מאופיינת בסדרת אגמים ומקווי מים הקשורים זה בזה וכן באתרי התרבות הרבים שבה, בפרט הגינות והארמונות של סנסוסי, אתר מורשת עולמית. פוטסדאם, כמדינת ברנדנבורג כולה, מהווה גם את אחד ממרכזי תעשיית הקולנוע המרכזיים ביבשת אירופה המקיימת קשרים גם עם הוליווד.

עריכה | תבנית | שיחה
5

ברמן (Bremen) היא אחת משלוש ערי-המדינה בגרמניה, יחד עם ברלין והמבורג, אך בניגוד להן, המדינה ברמן מורכבת מברמן, שהעניקה למדינה את שמה, ומהעיר ברמרהאפן (Bremerhaven), הנמצאת 53 ק"מ צפונית לה. השטח בין שתי הערים שייך למדינת סקסוניה התחתונה. ברמן היא העיר העשירית בגודלה בגרמניה, עם כ-550 אלף תושבים, המתפרסים על שטח גדול יחסית - 325 קמ"ר (העיר החמישית בגודל שטחה בגרמניה). נמלה של ברמן הוא השני בגודלו בגרמניה, אחרי זה של המבורג. כשמינית מתושבי ברמן אינם גרמנים; מתוכם כ-40% הם טורקים. בשנת 2004 הוכרזו בית עיריית ברמן ופסל רולנד שלידו כאתר מורשת עולמית.

עריכה | תבנית | שיחה
6

המבורגגרמנית: Hamburg, בגרמנית תחתית: Hamborg) היא עיר ואחת מ-16 המדינות המרכיבות את גרמניה, והיא אחת משלוש ערי-המדינה (האחרות הן ברמן וברלין). היא העיר השנייה בגודלה בגרמניה אחרי ברלין, ובה כ-1.7 מיליון תושבים, נכון ל-2006. גם מבחינת שטחה, 755 קמ"ר, נמצאת המבורג במקום השני אחרי ברלין. המבורג היא העיר השישית בגודלה באיחוד האירופי מבחינת אוכלוסייה.

בהמבורג ארבע אוניברסיטאות ושש מכללות, בהן לומדים כ-65 אלף סטודנטים. בעיר 34 מוזיאונים, כמה מהם מהחשובים בגרמניה. העיר היא אחת הערים המתוירות ביותר בגרמניה.

ראש עיריית המבורג, המשמש גם כראש ממשלת מדינת המבורג, הוא אולה פון בויסט (Ole von Beust) (נכון לשנת 2008).

המבורג שוכנת על גדות נהר האלבה, כ-50 קילומטר משפך הנהר אל הים הצפוני. את העיר חוצות תעלות רבות ואורכן הכולל של דרכי המים בעיר, וכן מספרם של הגשרים בעיר, עולה על זה שבאמסטרדם ובוונציה.

עריכה | תבנית | שיחה
7

ויסבאדן (גרמנית: Wiesbaden) היא עיר במרכז גרמניה, המשמשת כבירת מדינת הסן. העיר ממוקמת על גדתו הימנית של נהר הריין. מצידו השני של הנהר, ממול לעיר, נמצאת העיר מיינץ. העיר קרובה גם לעיר פרנקפורט. בוויסבאדן מתגוררים כ-300,400 תושבים, ועוד כ-14,000 תושבים מארצות הברית (שרובם מתגוררים בה מטעמים צבאיים). העיר היא חלק מהאזור המטרופוליטני של הריין, שבו נמצאות יחד איתה גם מיינץ ופרנקפורט, ובו מתגוררים כ-5.8 מיליון תושבים. העיר ידועה במעיינות החמים שבה, באתרי הנופש ובמרכזי תרבות ופסטיבלים. עיר זו ידועה גם כמקום קבורתו של הברון האדום אחד מגדולי הטייסים במלחמת העולם הראשונה.

עריכה | תבנית | שיחה
8

שווריןגרמנית: Schwerin) היא עיר בצפון גרמניה, בירת המדינה הפדרלית הגרמנית מקלנבורג-מערב פומרניה. האוכלוסייה נכון ל-2007 עומדת על כ-96,000 תושבים. שוורין מוקפת על ידי אגמים רבים, הגדול בהם הוא אגם שוורין בן כ-60 קמ"ר.

היישוב הוקם במאה ה-11 כשסלאבים בנו טירה באזור בו נמצאת כיום טירת שוורין. במאה ה-14 הפכה שוורין לחלק מדוכסות מקלנבורג, והפכה לעיר המושב של הדוכס מאז ועד ל-1918, מהפכת נובמבר, בה ויתרו הקיסר הגרמני, וילהלם השני, והאצולה המקומית על השלטון. במלחמת העולם השנייה נכבשה שוורין על ידי צבא ארצות הברית במאי 1945, נמסרה לאחר מכן לבריטים ולאחר מכן לידי הצבא האדום. שוורין נכללה בתחום אזור הכיבוש הסובייטי והייתה חלק מגרמניה המזרחית. לאחר איחוד גרמניה ב-1990, נוצרה מדינת מקלנבורג-מערב פומרניה, ושוורין נבחרה בתור בירת המדינה, אף-על-פי שהעיר רוסטוק הנמצאת גם היא במדינה, גדולה יותר.

עריכה | תבנית | שיחה
9

הנובר או האנובר (גרמנית: Hannover, ‏האזנה?‏, ההטעמה על ההברה האמצעית) היא עיר גרמנית המהווה את בירתה של מדינת סקסוניה התחתונה.

אוכלוסייתה מונה, נכון לשנת 2005, כ-520,000 נפשות. הנובר היא העיר ה-11 בגודלה בגרמניה, היא המרכז התעשייתי והמסחרי העיקרי של צפון גרמניה, ומשמשת גם כמרכז קונגרסים וכנסים בינלאומיים. זוהי עיר תעשייתית ומסחרית משגשגת ועשירה, שאינה נחשבת כעיר תיירותית, ואין בה ריבוי אתרי תיירות.

מדי שנה בחודש אפריל מתקיימת בעיר תערוכת הנובר המציגה טכנולוגיות חדשניות של מיכון תעשייתי, בהשתתפות כ- 60 מדינות. תערוכה חשובה יותר כיום היא תערוכת סביט לטכנולוגיה שהתפצלה מתערוכת הנובר ומשתמשת באותם המתקנים ומתקיימת מדי חודש מרץ.

בעבר הייתה הנובר בירת ממלכת הנובר הגרמנית, והיא המקור לבית הנובר שבמשפחת המלוכה הבריטית.

הנובר נהרסה כליל בהפצצות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, ושוחזרה על ידי הממשל הגרמני לפרטי פרטים.

עריכה | תבנית | שיחה
10

דִיסְלְדוֹרף (Düsseldorf - בגרמנית "הכפר על הנהר דיסל" אשר נשפך לתוך הריין בתחומה) היא עיר הבירה של מדינת נורדריין-וסטפאליה שבגרמניה והעיר הרביעית בגודלה במדינה זו, וכן העיר התשיעית בגודלה בגרמניה. דיסלדורף שוכנת לגדות נהר הריין.

בתחומי העיר מתגוררים 580,520 תושבים (2006) ובמטרופולין שלה מתגוררים 2,971,036 תושבים. דיסלדורף היא חלק מאזור ריין-רוהר (Rhein-Ruhr), האזור האורבני הגדול ביותר בגרמניה עם 11.1 מיליון תושבים. אזור זה כולל בין השאר את הערים בון וקלן ואת כל ערי חבל הרוהר. ב-1961 הגיעה אוכלוסיית דיסלדורף לשיאה, עם 702,000 תושבים.

עריכה | תבנית | שיחה
11

מיינץ (Mainz) היא עיר הבירה של מדינת ריינלנד-פפאלץ שבגרמניה והעיר הגדולה במדינה זו. בעיר חיו בשנת 2007 כ-196,000 תושבים.

מיינץ נוסדה בשנת 13 לפני הספירה על ידי המצביא הרומי דרוסוס כבסיס צבאי על גדות נהר הריין. הנהר מהווה את הגבול בין ריינלנד-פפאלץ מדרום והסה מצפון; מעברו השני של הנהר שוכנת ויסבאדן, בירת הסה.

אוניברסיטת מיינץ היא השישית בגודלה בגרמניה; בשנת 2007 למדו בה כ-35,000 סטודנטים. האוניברסיטה קרויה על שמו של יוהאן גוטנברג, ממציא הדפוס, אשר נולד וחי בעיר. בעיר נמצא כיום מוזיאון גוטנברג להיסטוריה ולאומנות הדפוס. במכללת מיינץ למדים כ-4,400 סטודנטים. במיינץ נמצא מכון מקס פלאנק לכימיה ולחקר הפולימרים.

עריכה | תבנית | שיחה
12

זַארבְּרִיקֵן (Saarbrücken; שמה מתועתק לעיתים בעברית כ'זארברוקן' או 'סארברוקן') היא עיר בגרמניה, בירת המדינה הפדרלית חבל הסאר. אוכלוסיית העיר מונה 180,515 איש, ובאזור העירוני המקיף אותה יש 1.1 מיליון תושבים.

זארבריקן הייתה בעבר המרכז התעשייתי והתחבורתי של ייצור הפחם בחבל הסאר; במפעליה ייצרו גם ברזל, פלדה, סוכר, בירה, מוצרי קרמיקה, ציוד אופטי, מכונות וחומרי בניין. אך בעשורים האחרונים פחתה חשיבות האזור כמרכז תעשייה מפני שחברות אירופיות מעדיפות לייבא פחם ממדינות שבהן עלות העבודה נמוכה יותר.

העיר שוכנת על נהר הסאר, יובל של המוזל (שהוא עצמו יובל של הריין), החוצה אותה במרכזה. מקור שמה של העיר הוא הסלע העצום (בגרמנית עתיקה Brucca ובתעתיק ל'גרמנית גבוהה' Brocken) עליו הוקם המבצר המקומי.

עריכה | תבנית | שיחה
13

דרזדןגרמנית: Dresden, ‏האזנה?‏; בסורבית עילית: Drježdźany) היא עיר הבירה של מדינת סקסוניה שבגרמניה, העיר השנייה בגודלה במדינה זו והעיר ה-15 בגודלה בגרמניה. מקור שם העיר הוא במילה "דרזדני", שפירושה בסורבית עתיקה "אנשי היער הסמוך לנהר".

בשנת 2007 אוכלוסיית דרזדן מנתה כ-510,00 איש. שיעור תושבי העיר בעלי אזרחות לא-גרמנית - 3.1% - הוא הנמוך ביותר מבין עריה הגדולות של גרמניה. העיר שוכנת לגדות נהר האלבה (Elbe), אשר נשפך אל הים הצפוני כמה מאות קילומטרים צפונה מדרזדן, בתחומי העיר המבורג.

עריכה | תבנית | שיחה
14

מגדבורגגרמנית: Magdeburg, בסקסונית תחתית: [Meideborg [ˈmaˑɪdebɔɐx) היא עיר הבירה של מדינת סקסוניה-אנהלט שבגרמניה, אשר נמצאת על נהר האלבה. מגדבורג הייתה אחת מהערים החשובות באירופה בימי הביניים. בשנת 2007 התגוררו בעיר כ-230,140 תושבים.

העיר ידועה עקב פיטורי מגדבורג ב-1631, שחיזקו את התנגדות הפרוטסטנטים במשך מלחמת שלושים השנים.

עריכה | תבנית | שיחה
15

קיל (Kiel) היא עיר בצפון גרמניה, בירת מדינת שלזוויג-הולשטיין והעיר הגדולה בה.

קיל ממוקמת בדרום חצי האי יוטלנד, על חוף מפרץ קיל במערב הים הבלטי ועל קצה הבלטי של תעלת קיל. העיר מהווה נמל גרמני חשוב, ושימשה כמרכז הצי הגרמני עד למלחמת העולם השנייה, שבסיומה פורקו המספנות שבה. אוכלוסיית העיר מונה כ-230,000 נפש (נכון לשנת 2005) המפוזרים על שטח של 113.62 קמ"ר. זוהי העיר ה-32 בגודלה בגרמניה (מבחינת האוכלוסייה). העיר מחולקת ל-30 רבעים.

העיר הושמדה בחלקה הגדול במהלך מלחמת העולם השנייה (כ-80%) ונבנתה מחדש לאחר סיומה. רוב נופה העירוני הישן לא נשמר, והעיר בעלת תכנון מודרני יחסית. בין האתרים הבולטים שבעיר אפשר למנות את מושב העירייה, כנסיית "זאנקט ניקולאס", המבצר המקומי, והאנדרטה לזכר חיילי חיל הצוללות הגרמני. קיל ידועה בשל אירועי השיט המתרחשים בשטחה, כמו המרוץ השנתי של ספינות, ותחרויות ענפי השיט האולימפיים שנערכו בה בשנים 1936 ו-1972.

עריכה | תבנית | שיחה
16

ארפורט (Erfurt) היא בירת מדינת תורינגיה שבמרכז גרמניה והעיר הגדולה במדינה. בעיר התגוררו בשנת 2005 כ-200,000 תושבים, וזו העיר ה-37 בגודלה בגרמניה.

ארפורט הוכרה לראשונה בשנת 742 תחת השם ארפספורט (Erphesfurt). היא הייתה עיירת מסחר חשובה מאוד במהלך ימי הביניים בגלל מיקומה ליד שלוליות ענק על גדות נהר גרה. ב-1392 הוקמה אוניברסיטת ארפורט, שהייתה המפורסמת בזמנה אך חדלה לפעול בשנת ב-1816. ב-1802 הפכה ארפורט לחלק מפרוסיה. למרות שהייתה בשטחה של תורינגיה, המשיכה העיר להישאר בשלטון פרוסי עד שנת 1945. לאחר האיחוד מחדש של גרמניה חזרה ארפורט לשמש בירת מדינת תורינגיה.

עריכה | תבנית | שיחה