פורטל:כדורגל ישראלי/נבחרת ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוען את הלשוניות...
[ עריכה ]

ההיסטוריה של נבחרת ישראל בכדורגל החלה עוד בימים שקדמו להקמת מדינת ישראל. נציגי שלטון המנדט הבריטי, הריבון בארץ ישראל עד 1948, שהיו בעלי תרבות ספורט מפותחת, הקימו את ליגת הכדורגל הראשונה בארץ. לימים הוקמה גם נבחרת שייצגה את ארץ ישראל-פלשתינה על אף שלא הייתה מדינה ריבונית. הנבחרת הורכבה משחקנים חובבנים בהתאם למקובל באותה תקופה. היא הייתה נבחרת חלשה ביותר, ובטורניר המשמעותי הראשון שלה, מוקדמות מונדיאל 1934, הובסה 2 - 11 בסיכום שני המשחקים מול מצרים. לאחר הקמת מדינת ישראל, הפכה נבחרת זו לנבחרת ישראל בכדורגל.

נבחרת ישראל בכדורגל השתתפה בטורנירים נוספים מלבד מוקדמות המונדיאל, בהם גביע אסיה בכדורגל והמשחקים האולימפיים. ישראל השיגה את ניצחונה הראשון במוקדמות המונדיאל במסגרת מוקדמות מונדיאל 1962, 6 - 1 על קפריסין, ומאז החלה בשיפור הדרגתי בהישגיה במקביל לשיפור כללי ברמת הכדורגל בישראל.

מאז מסע המשחקים הראשון בתולדותיה ב-1930 ערכה ישראל משחקי ידידות רבים, ואף התמודדה מול נבחרות הנחשבות לטובות בעולם זה שנים רבות, כגון ארגנטינה וברזיל. אחד מניצחונותיה הידועים ביותר של ישראל במשחקי ידידות הושג ב-1998 מול ארגנטינה, במהלך חגיגות ה-50 להקמת מדינת ישראל, ובמסגרת רשמית היה זה ניצחון החוץ 3 - 2 על צרפת בפארק דה פראנס, שמנע את עלייתה למונדיאל 1994. לזכותה של הנבחרת הופעות רבות בטורנירי מוקדמות המונדיאל ומוקדמות אליפות אירופה בכדורגל. הישגיה הטובים ביותר הם זכייה בגביע אסיה 1964, העפלה לרבע גמר טורניר הכדורגל האולימפי באולימפיאדת מקסיקו ובאולימפיאדת מונטריאול. העפלתה היחידה עד כה למונדיאל הייתה במונדיאל 1970.

מצבה של הנבחרת הושפע ממעמדה הדיפלומטי והבינלאומי של מדינת ישראל. לאורך שנותיה נתקלה הנבחרת במספר מקרים שבהם סירבו יריבותיה לשחק נגדה מטעמים פוליטיים. ישראל השתייכה מבחינה גאוגרפית לאסיה, אך בלחץ מדינות ערב היא הוצאה מקונפדרציית הכדורגל של אסיה בשנות ה-70, ובעקבות כך עברה לשחק באזור אוקיאניה במוקדמות המונדיאל. ב-1993 הצטרפה ישראל כחברה קבועה באופ"א, התאחדות הכדורגל של אירופה.

[ עריכה ]
נבחרת ישראל בכדורגל מייצגת את ישראל במשחקים בינלאומיים מאז שנת 1948.

סגל הנבחרת מורכב ממיטב שחקני הכדורגל המחזיקים באזרחות ישראלית. מאמן הנבחרת, שמכונה "המאמן הלאומי", הוא זה שבוחר את סגל השחקנים ומדריך אותם לקראת המשחקים הבינלאומיים. המאמן ממונה על ידי ההתאחדות לכדורגל בישראל, הגוף המנהלי החולש על הכדורגל הישראלי בכלל ועל נבחרת ישראל בפרט. בנוסף, משתייכת הנבחרת לארגון אופ"א האירופי. כיום מתמודדת נבחרת ישראל בשני מפעלים בינלאומיים, שהם מוקדמות גביע העולם בכדורגל ומוקדמות אליפות אירופה בכדורגל.

הנבחרת הצעירה של ישראל (ידועה גם בתור הנבחרת האולימפית) היא נבחרת הכדורגל הלאומית של ישראל עד גיל 21. סגל הנבחרת מורכב ממיטב שחקני הכדורגל המחזיקים באזרחות ישראלית שגילם מתחת ל-21, אף כי גילם יכול להגיע גם ל-23 במקרים מסוימים. מאמן הנבחרת ממונה על ידי ההתאחדות לכדורגל בישראל.

הישג השיא של הנבחרת היה ב-11 באוקטובר 2006, כאשר העפילה לאליפות אירופה עד גיל 21 - שם שיחקה בין 8 הנבחרות הגדולות והטובות ביבשת.

נבחרת הנוער של ישראל היא נבחרת הכדורגל הלאומית של ישראל עד גיל 19, ולעיתים גם גיל 20. האצטדיון העירוני בהרצליה משמש את נבחרת הנוער במשחקיה, כמו גם את הנבחרת האולימפית. כמו בנבחרת האולימפית, את מאמן נבחרת הנוער ממנה ההתאחדות לכדורגל. ב-2007 זכתה נבחרת הנוער בגביע טורניר החלב שנערך בצפון אירלנד.
נבחרת הנערים של ישראל בכדורגל מייצגת את ישראל בטורנירי כדורגל בינלאומיים לשחקנים עד גיל 17. הנבחרת מנוהלת על ידי ההתאחדות לכדורגל בישראל ומשתייכת לאופ"א ולפיפ"א, ובמסגרת זו מתחרה בקביעות במוקדמות אליפות אירופה עד גיל 17. בעבר הנבחרת הורכבה משחקנים עד גיל 16. לאורך שנותיה השתתפה הנבחרת תשע פעמים בטורניר הגמר של אליפות אירופה.
נבחרת כדורגל הנשים של ישראל היא נבחרת כדורגל הנשים הלאומית של מדינת ישראל, המנוהלת על ידי ההתאחדות. משחקה הבינלאומי הראשון התקיים ב-27 באוגוסט 1977, במשחק מול נבחרת הולנד, בו הפסידה 12-0. זאת על אף שליגת כדורגל הנשים בישראל נוסדה אך בשנת 1999. הנבחרת משחקת במוקדמות אליפות אירופה ומוקדמות אליפות העולם, אך מעולם לא העפילה למשחקי הגמר.
[ עריכה ]
1928 עוד בטרם נוסדה ההתאחדות לכדורגל, מציע סר אלפרד מונד, מראשי יהדות בריטניה, להקים נבחרת ארצית ראשונה שתערוך מסע משחקים באנגליה. הארגונים "מכבי" ו"הפועל", שאיתם נפגש מונד, יוזמים תחרות לקביעת סגל הנבחרת. בשל מחלוקת רבה שנוצרה בין הקבוצות המשתתפות, בעיות משמעת והחשש מפני יכולת מקצועית ירודה של הכדורגלנים הארץ-ישראלים, יורד הרעיון מהפרק.
1934 בהדרכת שמעון רוטנר מקיימת נבחרת ארץ ישראל את משחקה הראשון במוקדמות המונדיאל נגד מצרים בקהיר, ומפסידה בו 1 - 7. במשחק הגומלין בתל אביב היא מפסידה 1 - 4 ולא מצליחה להעפיל לטורניר.
1938 הנבחרת תחת אגון פולק פוגשת את יוון במוקדמות המונדיאל, בטורניר הרשמי האחרון שלה בתקופת המנדט הבריטי. במשחק הראשון מפסידה ישראל 1 - 3, ובמשחק הגומלין מפסידה 0 - 1 עקב בעיטת עונשין בדקת הסיום, על אף שהפגינה יכולת טובה.
וילי ברגר, שוערה של נבחרת ישראל, מנסה לעצור את החלוץ המצרי מוחמד מוכתר מקבוצת "ארסנל קהיר" במוקדמות מונדיאל 1934
וילי ברגר, שוערה של נבחרת ישראל, מנסה לעצור את החלוץ המצרי מוחמד מוכתר מקבוצת "ארסנל קהיר" במוקדמות מונדיאל 1934
1948 לרגל הקמת המדינה עורכת הנבחרת מסע משחקים בארצות הברית. במשחקה הראשון כמייצגת מדינה עצמאית, מפסידה ישראל 1 - 3 לנבחרת ארצות הברית. את שערה של ישראל במשחק זה, הראשון בתולדות הנבחרת החדשה, הבקיע הקפטן שמואל בן-דרור.
1956 ישראל מתמודדת במוקדמות אולימפיאדת מלבורן נגד ברית המועצות החזקה, בשורותיה שיחק לב יאשין, מגדולי השוערים בתולדות הכדורגל. במשחק הראשון במוסקבה הובסה בתוצאה 0 - 5, כשהשוער יעקב חודורוב מונע הפסד כבד יותר. במשחק הגומלין הבקיע נחום סטלמך שער שוויון בנגיחה לזכות הנבחרת, אשר נחשב לאחד מהשערים הזכורים בתולדותיה. על אף שהפסידה לבסוף 1 - 2 זכתה הנבחרת להערכה על יכולת הגנתית טובה.
19571958 בעקבות פרישתן של טורקיה, אינדונזיה וסודאן שהוגרלו להתמודד מולה במוקדמות המונדיאל, אמורה ישראל להעפיל באופן אוטומטי לגביע העולמי בשוודיה. ואולם, פיפ"א קובעת כי נבחרת חייבת לשחק לפחות פעם אחת על מנת להעפיל לטורניר, ומגרילה מולה את ויילס, אשר הובלה בידי החלוץ הידוע ג'ון צ'ארלס. הנבחרת מפסידה 0 - 2 בשני המשחקים, אך זוכה למחמאות על המאמצים שהפגינה, ובפרט יעקב חודורוב שהמשיך לשחק גם לאחר שנפצע משמעותית.
19591960 תחת המאמן ההונגרי גיולה מאנדי, שמנהיג חידושים בנבחרת, מתמודדת ישראל בכבוד במוקדמות אולימפיאדת רומא שם הוגרלה מול יוגוסלביה ויוון. הישגיה המפתיעים של הנבחרת מול יוגוסלביה החזקה בלטו במיוחד במהלך הטורניר. במשחק הביתי ברמת גן סיימה ישראל בתיקו 2 - 2, ואילו בבלגרד גברה על יריבתה 2 - 1 בזכות צמד שערים של רפי לוי. אף על פי כן, ישראל מסיימת שנייה ליוגוסלביה בטבלת הבית בשל הפרש שערים נחות ולא מצליחה להעפיל לאולימפיאדה.
1964 ישראל מארחת את גביע אסיה לאומות וזוכה בטורניר בפעם היחידה בתולדותיה, תחת הדרכתו של יוסף מרימוביץ'. הנבחרת ניצחה את כל שלושת משחקיה בטורניר, מול הודו, הונג קונג וקוריאה הדרומית. במשחק המכריע על הזכייה, שנערך מול קוריאה, האלופה המכהנת, ניצחה ישראל בתוצאה 2 - 1 משערים של מוצי ליאון וגדעון טיש.
הנבחרת לפני משחקה מול נבחרת ברית המועצות באצטדיון רמת גן, 1956
הנבחרת לפני משחקה מול נבחרת ברית המועצות באצטדיון רמת גן, 1956
1968 נבחרת ישראל משתתפת לראשונה בתולדותיה במשחקים האולימפיים במקסיקו סיטי, תחת הדרכתו של עמנואל שפר. היא הוגרלה בשלב הבתים מול אל סלבדור, הונגריה ומרוקו, שהוחלפה על ידי גאנה מאחר שסירבה להתייצב למשחק מול ישראל. בפתיחת הטורניר ניצחה הנבחרת 5 - 3 את הגנאים במפגש רווי אלימות, ובמשחק הבא גברה 3 - 1 על אל סלבדור. על אף שהפסידה להונגריה במשחק האחרון העפילה הנבחרת לרבע הגמר, שם פגשה את בולגריה. לאחר תיקו 1 - 1 בתום ההארכה נערכה הגרלה לקביעת זהות המנצחת, ובה זכו הבולגרים.
1969 ישראל מתמודדת באזור אוקיאניה של מוקדמות מונדיאל 1970, ממנו אמורה להעפיל נבחרת אחת לטורניר. היא העפילה אוטומטית לסיבוב השני עקב סירובה של קוריאה הצפונית לשחק נגדה. בסיבוב השני הביסה את נבחרת ניו זילנד ופגשה את אוסטרליה בשלב המכריע. במשחק הראשון ברמת גן הבקיע גיורא שפיגל את השער היחיד; בגומלין שהתקיים בסידני הבקיע מרדכי שפיגלר שער שהעניק לישראל תיקו 1 - 1, בזכותו העפילה הנבחרת לגביע העולמי לראשונה בתולדותיה.
1970 המונדיאל במקסיקו: בהופעת הבכורה שלה אי פעם בטורניר, מוגרלת ישראל מול נבחרות איטליה, אורוגוואי ושוודיה בשלב הבתים. בפתיחת משחקיה הפסידה הנבחרת בתוצאה 0 - 2 לאורוגוואי. במשחק השני השיגה ישראל תיקו 1 - 1 מול שוודיה, כשמרדכי שפיגלר מבקיע את השער היחיד של הנבחרת בתולדות המונדיאלים, לאחר מסירה שקיבל מגיורא שפיגל. במשחק הבא סיימה ישראל בתיקו מאופס מול אלופת אירופה איטליה בזכות משחק הגנה חזק שהציגה. על אף שסיימה במקום האחרון בבית, נחשבו הישגיה של ישראל למכובדים בהתחשב ביריבותיה החזקות.
1974 נבחרת הכדורגל משתתפת במשחקים האסיאתיים שהתקיימו בטהראן. לאורך התחרויות נתקלה המשלחת באווירה עוינת ובשיבושים טכניים רבים מצד האיראנים ושאר המדינות האסיאתיות. ישראל הצליחה להעפיל למשחק הגמר, שם הפסידה 0 - 1 לנבחרת המארחת, ובמהלכו ספגה גידופים רבים מהקהל האיראני העוין. בתום התחרות החליטה הפדרציה האסיאתית לסלק את ישראל מהמשחקים הבאים.
1976 ישראל מעפילה בפעם האחרונה למשחקים האולימפיים במונטריאול, לאחר שגברה במשחקי המוקדמות על יפן וקוריאה הדרומית. בשלב הבתים של הטורניר הוגרלה מול נבחרות גואטמלה, מקסיקו וצרפת. לאחר שסיימה בתיקו בשני המשחקים הראשונים, הצליחה הנבחרת להשיג תיקו 1 - 1 מול הצרפתים, בשורותיהם שיחק הכוכב הידוע מישל פלאטיני, על אף שקיבלה שני כרטיסים אדומים. הנבחרת עלתה לרבע הגמר, שם הובסה 1 - 4 מול נבחרת ברזיל.
19891990 בהדרכת הצמד יצחק שניאור ויעקב גרונדמן (שקיבלו את הכינוי ש"ג), הנבחרת מתמודדת באזור האוקיאני של מוקדמות מונדיאל 1990 וגוברת על אוסטרליה וניו זילנד בבית הגמר. בפלייאוף הבין-יבשתי שהכריע את המוקדמות התמודדה מול קולומביה. את המשחק הראשון הפסידה 0 - 1 ואילו במשחק הגומלין, שהתקיים ברמת גן, סיימה בתיקו ללא שערים, ולפיכך כשלה בניסיונה להעפיל לטורניר.
1993 ישראל מתמודדת לראשונה במוקדמות המונדיאל כחברה מלאה באופ"א. לקראת סיום המשחקים חוללה הנבחרת את אחת מההפתעות הגדולות ביותר בתולדותיה, כשניצחה בפריז את נבחרת צרפת, מהחזקות בעולם דאז, בתוצאה 3 - 2. בזכות שערים של רונן חרזי ואייל ברקוביץ' עמדה תוצאת המשחק על תיקו, אך ראובן עטר הבקיע את שער הניצחון דקה לסיום. רוני רוזנטל היה אחד מהמצטיינים במשחק ובישל את כל שלושת שערי הנבחרת. על אף שסיימה במקום האחרון בבית, ניצחונה של ישראל מנע מהצרפתים להעפיל למונדיאל.
1998 השנה הבולטת ביותר במשחקי ידידות של הנבחרת. לאחר שניצחה את טורקיה, פולין ורומניה, אירחה ישראל את נבחרת ארגנטינה הבכירה באצטדיון טדי, כחלק מחגיגות יובל להקמת המדינה. בניגוד לכל הציפיות ניצחה ישראל 2 - 1, בעקבות שער של חיים רביבו בבעיטה חופשית, במה שתואר כ"שיא שהכה גלים בכל העולם".
19981999 בהדרכת המאמן שלמה שרף נוחלת ישראל קמפיין מוצלח במוקדמות יורו 2000. שיאו היה בניצחון 5 - 0 על נבחרת אוסטריה באצטדיון רמת גן, שנחשב לאחד מהניצחונות הבולטים בתולדות הנבחרת, הודות לצמד של אייל ברקוביץ' ושערים של חיים רביבו, נג'ואן גרייב ואלון מזרחי. בשל הפרש שערים טוב מזה של האוסטרים סיימה הנבחרת במקום השני בבית והעפילה לשלב הפלייאוף, שם הוגרלה מול דנמרק.

על הישג הנבחרת העיבה "פרשת נערות הליווי" – ערב המשחק הראשון מול דנמרק ארחו חלק משחקניה נערות ליווי בחדרי המלון שלהם, וספגו על כך ביקורת רבה. בצל הפרשה הובסה ישראל 0 - 5 במשחק עצמו, ואילו בגומלין שהתקיים בקופנהגן הפסידה 0 - 3. בעקבות הנזק התדמיתי הכבד, בין היתר, פוטר שרף מאימון הנבחרת בתום הקמפיין.

  1. מרדכי שפיגלר, חלוץ, 33 שערים
  2. שייע פייגנבוים, חלוץ, 24 שערים
  3. יוסי בניון, קשר התקפי, 24 שערים
  4. רונן חרזי, חלוץ, 23 שערים
  5. נחום סטלמך, חלוץ, 22 שערים
  6. גדעון דמתי, חלוץ, 21 שערים
  7. ערן זהבי, קשר התקפי, 19 שערים
  8. גיורא שפיגל, קשר, 18 שערים
  9. שייע גלזר, חלוץ, 18 שערים
  10. אלון מזרחי, חלוץ, 17 שערים
  11. אבי נמני, קשר מרכזי, 17 שערים
  12. אלי אוחנה, חלוץ, 17 שערים
  13. תומר חמד, חלוץ, 17 שערים
98%
black
gray