נבחרת ויילס בכדורגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נבחרת ויילס בכדורגל
מידע כללי
כינוי הדרקונים האדומים
התאחדות התאחדות הכדורגל הוולשית
השתייכות ויילס
דירוג פיפ"א
(15 בפברואר 2024)
29      
 - ניקוד פיפ"א 1,521.88
 - דירוג שיא 8 (נמדד באוקטובר 2015)
 - דירוג שפל 117 (נמדד באוגוסט 2011)
מאמן רוב פייג'
קפטן ארון ראמזי
מירב השערים גארת' בייל (41)
מירב ההופעות גארת' בייל (111)
אצטדיון ביתי אצטדיון המילניום עריכת הנתון בוויקינתונים
www.faw.cymru/en/
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
משחק בינלאומי ראשון
ויילסויילס ויילס 0 - 4 סקוטלנד סקוטלנדסקוטלנד
גלאזגו, סקוטלנד; 26 במרץ 1876
הניצחון הכי גדול
ויילסויילס ויילס 11 - 0 אירלנד אירלנדאירלנד
רקסהאם, ויילס; 3 במרץ 1888
ההפסד הכי גדול
סקוטלנדסקוטלנד סקוטלנד 11 - 3 ויילס ויילסויילס
גלאזגו, סקוטלנד; 23 במרץ 1878
גביע העולם בכדורגל
הופעות 2 (הראשונה ב-1958)
ההישג הטוב רבע גמר, 1958
אליפות אירופה בכדורגל
הופעות 2 (הראשונה ב-2016)
ההישג הטוב חצי גמר, 2016
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נבחרת ויילס בכדורגל היא נבחרת הכדורגל הלאומית של ויילס. הדירוג הנוכחי של נבחרת ויילס ברשימת הדירוג של פיפ"א, הוא המקום ה-29 בעולם, נכון ל-15 בפברואר 2024; הניקוד הוא 1,521.88 - ללא שינוי לעומת ניקוד קודם.[1] דירוג השיא 8 נמדד לראשונה[2] באוקטובר 2015, והדירוג הנמוך ביותר 117 נמדד לראשונה[2] באוגוסט 2011.

נבחרת ויילס הופיעה פעמיים בטורניר גביע העולם בכדורגל: בשנת 1958, לאחר שבדרך חלפה על פני נבחרת ישראל עם ניצחון כפול, בית וחוץ, בתוצאה זהה - 2:0 .במונדיאל עצמו סיימה את כל משחקיה בשלב הבתים בתוצאת תיקו, וכך הצליחה לחלוק את המקום השני בבית המוקדם בצוותא עם הונגריה, לאחר שצברה 3 נקודות. ויילס הצליחה להעפיל לשלב רבע הגמר לאחר ניצחון על הונגריה 2:1 במשחק הכרעה. בשלב רבע הגמר הודחה נבחרת ויילס על ידי ברזיל, זוכת הטורניר, לאחר הפסד 1:0.

בשנת 2022 העפילה לטורניר שנערך בקטר, אך סיימה אחרונה בבית המוקדם של הטורניר.

בשנת 2016 העפילה ויילס לראשונה בתולדותיה לאליפות אירופה, בה הגיעה עד לשלב חצי הגמר, שם הפסידה בתוצאה 2:0 לפורטוגל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויילס שיחקה לראשונה במסגרת תחרותית ב-26 במרץ 1876 נגד סקוטלנד בגלאזגו, מה שהפך אותה להיות נבחרת הכדורגל השלישית הוותיקה בעולם. אף על פי שהסקוטים ניצחו במשחק 0–4, תוכנן משחק חוזר שנערך שנה לאחר מכן בוויילס וכך המשחק הראשון על אדמת ויילס נערך ברקסהאם ב-5 במרץ 1877. במשחק זה ניצחה סקוטלנד 0–2.

משחקה הראשון של ויילס נגד אנגליה נערך בשנת 1879 בלונדון ובו הפסידה 1–2 ובשנת 1882 התמודדה ויילס לראשונה נגד אירלנד המאוחדת וניצחה 1–7 במשחק שנערך אף הוא ברקסהאם.

התאחדויות ארבע המדינות הללו נועדו במנצ'סטר ב-6 בדצמבר 1882 כדי לקבוע את חוקי המשחק העולמיים ולייסד את ועדת הכדורגל הבינלאומית IFAB על מנת לאשר שינויים בחוקים, משימה שארבע ההתאחדויות מבצעות עד היום.

בעונת 84–1883 נערך לראשונה טורניר אליפות הבית הבריטית, טורניר שנתי בהשתתפות אנגליה, סקוטלנד, אירלנד המאוחדת וויילס. עד עונת 84–1983, זכתה ויילס בטורניר 12 פעמים, 7 פעמים מהן כזוכה בלעדית ו-5 פעמים במשותף עם נבחרת נוספת.

ויילס הפכה לחברה בפיפ"א בשנת 1906, אולם בעקבות פרישתן של התאחדויות הכדורגל הבריטיות מפיפ"א ב-1928 בעקבות חוסר הסכמה לגבי תשלום לשחקנים חובבים, לא השתתפה ויילס בשלושת טורנירי גביע העולם הראשונים.

בשנת 1932 שיחקה ויילס נגד אירלנד, לראשונה נגד נבחרת שאינה אחת מארבע הנבחרות הבריטיות. המשחק התקיים בוויילס. שנה מאוחר יותר שיחקה ויילס לראשונה מחוץ לאיים הבריטיים בפריז נגד צרפת במשחק שהסתיים בתיקו 1-1.

אחרי מלחמת העולם השנייה, הצטרפה ויילס בחזרה לפיפ"א והשתתפה במוקדמות גביע העולם 1950. טורניר אליפות הבית הבריטית שימש כבית מוקדמות לטורניר. שתי הראשונות העפילו לטורניר הגמר בברזיל, אבל ויילס סיימה רק במקום השלישי בעקבות הפסדים לאנגליה וסקוטלנד.

במוקדמות גביע העולם 1954, שוב שימשה אליפות הבית הבריטי כבית מוקדמות לטורניר, כששתי הראשונות מעפילות לטורניר הגמר, אבל ויילס סיימה במקום הרביעי והאחרון.

שנות ה-50 של המאה ה-20 היוו את תור הזהב של הכדורגל הוולשי עם כוכבים כג'ון צ'ארלס, איבור אולצ'רץ', קליף ג'ונס, אלף שרווד, ג'ק קלסי, טרבור פורד, רוני בורגס וטרי מדווין.

גביע העולם 1958[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעתה הראשונה של ויילס בטורניר גביע העולם הייתה בטורניר שנערך בשוודיה בשנת 1958.

העפלתה של ויילס לטורניר הייתה לא שגרתית. ויילס שובצה בבית המוקדמות עם צ'כוסלובקיה ומזרח גרמניה, כאשר הראשונה בבית עולה לטורניר הגמר. ויילס פתחה את משחקי הבית בניצחון ביתי 0–1 על צ'כוסלובקיה, אך בהמשך הפסידה בחוץ למזרח גרמניה 1–2 ולצ'כוסלובקיה 0–2. במשחקה האחרון ניצחה ויילס את מזרח גרמניה 1–4 ובסופו של דבר סיימה במקום השני אחרי צ'כוסלובקיה ולמעשה הודחה מהמוקדמות, אלא שבעקבות פוליטיקה במזרח התיכון קיבלה ויילס הזדמנות נוספת להעפיל לטורניר הגמר.

בבית המוקדמות האסייתי/אפריקני נבחרות מצרים וסודאן סירבו לשחק נגד נבחרת ישראל מסיבות פוליטיות, בעוד נבחרת אינדונזיה התעקשה לקיים את משחקיה נגד ישראל במקום נייטרלי. כתוצאה מכך, זכתה ישראל בניצחונות טכניים שאמורים היו להעלות אותה לטורניר הגמר מבלי ששיחקה ולו משחק אחד. פיפ"א לא רצתה שנבחרת תשתתף בטורניר הגמר מבלי ששיחקה אפילו משחק אחד במוקדמות והחליטה לקיים הגרלה בין כל הנבחרות האירופאיות שסיימו במקום השני בבתי המוקדמות. הזוכה בהגרלה הייתה אמורה לפגוש את ישראל לצמד משחקי פלייאוף על העלייה. נבחרת בלגיה זכתה בהגרלה אך סירבה להשתתף וויילס עלתה בגורל בהגרלה הנוספת. ויילס ניצחה את ישראל פעמיים 0–2 והעפילה לטורניר הגמר לראשונה בתולדותיה.

בטורניר הגמר שובצה ויילס לבית 3 עם נבחרות שוודיה, הונגריה ומקסיקו, כאשר שתי הראשונות בבית עולות לשלב רבע הגמר. ויילס סיימה את שלושת משחקיה בתוצאות תיקו וסיימה במקום השני עם 3 נקודות יחד עם הונגריה. לפי שיטת המשחקים בטורניר, נבחרות שסיימו עם אותו מספר נקודות במקומות השני והשלישי צריכות היו להתמודד במשחק פלייאוף על ההעפלה לרבע הגמר. ויילס ניצחה את הונגריה 1–2 במשחק המכריע משעריהם של איבור אולצ'רץ' וטרי מדווין לאחר שפיגרה 0–1 והעפילה לרבע הגמר למשחק מול ברזיל. ויילס הפסידה במשחק 0–1 משער של פלה, שהוביל בסופו של דבר את ברזיל לזכייה בגביע העולם, והודחה מהטורניר.

בשנת 2022 העפילה ויילס בפעם השנייה בתולדותיה לטורניר הגמר של גביע העולם,לאחר שגברה בפלייאוף על אוקראינה בתוצאה 1-0. בטורניר הגמר הפסידה ויילס בבית המוקדם לאנגליה ולאירן,וסיימה בתיקו מול ארצות הברית. ויילס סיימה במקום האחרון בבית והודחה מהמשך הטורניר.

שנות ה-60 עד היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 1958 ועד 2016, לא העפילה ויילס לטורניר גמר גביע העולם או לטורניר גמר אליפות אירופה.

במוקדמות גביע העולם 1962 הודחה ויילס על ידי ספרד.

ויילס השתתפה לראשונה במוקדמות יורו 1964 אך הודחה בסיבוב הראשון על ידי ההונגרים.

במוקדמות גביע העולם 1966 סיימה ויילס שנייה בבית המוקדמות אחרי ברית המועצות ולפני יוון ודנמרק והודחה. שנתיים מאוחר יותר הודחה ויילס ממוקדמות אליפות אירופה לאחר שסיימה שלישית בבית המוקדם אחרי אנגליה וסקוטלנד ולפני צפון אירלנד. במוקדמות גביע העולם 1970 הפסידה ויילס בכל משחקיה לאיטליה ולמזרח גרמניה וסיימה אחרונה בבית. שנתיים לאחר מכן סיימה ויילס שלישית בבית המוקדם לאליפות אירופה אחרי צ'כיה ורומניה ולפני פינלנד והודחה. במוקדמות גביע העולם 1974 סיימה ויילס אחרונה בבית שכלל את פולין ואנגליה.

ויילס הייתה קרובה להעפיל לאליפות אירופה בשנת 1976. היא שובצה לבית מוקדם שכלל את הונגריה, אוסטריה ולוקסמבורג. לאחר שהפסידה במשחק הפתיחה באוסטריה, ניצחה ויילס את יתר משחקיה בבית והעפילה לפלייאוף מהמקום הראשון. ארבע קבוצות בלבד השתתפו אז בטורניר הגמר וכדי להעפיל אליו התמודדה ויילס במפגש כפול מול יוגוסלביה. ויילס הפסידה במשחק הראשון ביוגוסלביה 0–2 וסיימה את משחק הגומלין בתיקו 1-1.

במוקדמות גביע העולם 1978 סיימה ויילס אחרונה בבית שכלל את סקוטלנד וצ'כוסלובקיה. שנתיים לאחר מכן סיימה ויילס שלישית בבית המוקדם לאליפות אירופה אחרי מערב גרמניה וטורקיה ולפני מלטה.

במוקדמות גביע העולם 1982 שובצה ויילס לבית מוקדם עם נבחרות ברית המועצות, צ'כוסלובקיה, איסלנד וטורקיה. ויילס פתחה את הטורניר עם 4 ניצחונות רצופים וחלקים על איסלנד בחוץ, טורקיה בבית, צ'כוסלובקיה בבית וטורקיה בחוץ. בהמשך סיימה בתיקו 0-0 ביתי מול ברית המועצות. ויילס סיימה את הטורניר באופן מאכזב כאשר הפסידה בחוץ לצ'כוסלובקיה, במשחק הראשון בטורניר בו היא סופגת שער, אך בעיקר כאשר סיימה רק בתיקו ביתי מול איסלנד החלשה. במשחקה האחרון הובסה ויילס בברית המועצות שסיימה ראשונה בבית. תיקו במשחק הסיום בין צ'כוסלובקיה וברית המועצות העלה את צ'כוסלובקיה מהמקום השני בבית בזכות הפרש שערים עדיף על פני הוולשים. בטורניר זה היו הוולשים קרובים ביותר להעפיל לטורניר הגמר מאז 1958.

במוקדמות אליפות אירופה 1984 שובצה ויילס בדרג השני והוגרלה לבית מוקדם שכלל את יוגוסלביה, בולגריה ונורווגיה. גם הפעם פתחה ויילס את הטורניר ברגל ימין כשניצחה בבית את נורווגיה ובהמשך סיימה בתיקו 4-4 בחוץ מול יוגוסלביה לאחר שפיגרה 1–3 ו-2–4. בהמשך ניצחה ויילס את בולגריה וסיימה בתיקו חוץ עם נורווגיה. ויילס יכלה להעפיל לטורניר הגמר אם הייתה מנצחת בבולגריה, אך היא הפסידה 0–1. עם זאת, הייתה לה הזדמנות שנייה להעפיל אם הייתה מנצחת בבית את יוגוסלביה. ויילס הובילה 0–1 במשחק משער של רובי ג'יימס, אך שער שוויון של היוגוסלבים 9 דקות מהסיום מנע ממנה זאת. לוולשים עדיין היה סיכוי להעפיל אם יוגוסלביה ובולגריה היו מסיימות בתיקו במשחק האחרון ביניהן, אולם שער ניצחון יוגוסלבי דקה בתוך תוספת הזמן העלה את יוגוסלביה והותיר את ויילס במקום השני ומחוץ לתחרות.

במוקדמות גביע העולם 1986 שובצה ויילס לבית עם ספרד, סקוטלנד ואיסלנד. הראשונה בבית העפילה לגביע העולם והשנייה לפלייאוף מול נציגה מאוקיאניה. ויילס פתחה את הטורניר ברגל שמאל כאשר הפסידה בחוץ לאיסלנד החלשה והובסה בספרד. בהמשך ניצחה ויילס בבית את איסלנד והפגינה יכולת מצוינת כאשר ניצחה בסקוטלנד 0–1 והביסה את ספרד 0–3. במשחקה האחרון התמודדה ויילס מול סקוטלנד, כאשר ניצחון היה מבטיח לה לפחות מקום בפלייאוף. ויילס הוליכה 0–1 משער של מארק יוז, אך הסקוטים השוו עשר דקות לסיום. על המשחק העיב מותו הטרגי של מאמן סקוטלנד, ג'וק סטיין, מהתקף לב בתום המשחק. כעת על מנת להעפיל לפלייאוף היו הוולשים זקוקים לניצחון או לתיקו מפתיע של איסלנד בספרד במשחק האחרון. האיסלנדים אמנם הוליכו במפתיע 0–1 אך הפסידו בסופו של דבר 1–2 וויילס הודחה בפעם השנייה ברציפות ממוקדמות גביע העולם בשל הפרש שערים, כאשר ספרד מסיימת ראשונה בבית עם 8 נקודות ואחריה סקוטלנד וויילס עם 7 נקודות.

במוקדמות אליפות אירופה 1988 שובצה ויילס עם דנמרק, צ'כוסלובקיה ופינלנד. לאחר תיקו בחוץ וניצחון ביתי על פינלנד, תיקו ביתי מול צ'כוסלובקיה וניצחון ביתי על דנמרק, ויילס הייתה זקוקה לניצחון חוץ בדנמרק או בצ'כוסלובקיה על מנת להעפיל לטורניר הגמר מהמקום הראשון, אולם היא הפסידה בשני המשחקים וסיימה במקום השלישי אחריהן ולפני פינלנד.

במוקדמות גביע העולם 1990 ויילס סיימה אחרונה בבית שכלל את הולנד, מערב גרמניה ופינלנד לאחר שסיימה בתוצאות תיקו ביתי מול פינלנד ומערב גרמניה והפסידה ביתר המשחקים.

במוקדמות יורו 1992 דורגה ויילס בדרג הרביעי מתוך חמישה ושובצה לבית עם אלופת העולם גרמניה, בלגיה ולוקסמבורג. ויילס ניצחה בכל משחקיה הביתיים, כולל את גרמניה 0–1, ניצחה בחוץ את לוקסמבורג וסיימה בתיקו בבלגיה, אך הובסה בגרמניה וסיימה במקום השני נקודה אחת בלבד אחריה.

במוקדמות גביע העולם 1994 שוב דורגה ויילס בדרג הרביעי (הפעם מתוך שישה) ושובצה לבית עם רומניה, בלגיה, צ'כוסלובקיה, קפריסין ואיי פארו. גם הפעם הייתה ויילס קרובה להעפיל לטורניר הגמר מאחד משני המקומות הראשונים בבית, אולם במשחקה האחרון הפסידה בבית לרומניה במשחק אותו הייתה צריכה לנצח כדי להעפיל. במהלך המשחק אף החמיץ שחקנה של ויילס, פול בודין, כדור עונשין מ-11 מטרים במצב של שוויון 1-1. ויילס סיימה במקום הרביעי בבית.

בשנים הבאות מאמצע שנות התשעים עד אמצע העשור הראשון של המאה ה-21, התדרדרה ויילס ורשמה טורנירי מוקדמות כושלים במיוחד.

במוקדמות יורו 1996 דורגה ויילס בדרג השני מתוך שישה ושובצה לבית עם גרמניה, בולגריה, גאורגיה, מולדובה ואלבניה אך סיימה במקום האחרון בבית. במוקדמות גביע העולם 1998 המשיכה ויילס ביכולת החלשה כאשר סיימה רביעית מתוך חמש נבחרות אחרי הולנד, בלגיה וטורקיה. ויילס הצליחה לנצח רק את סן מרינו החלשה שסיימה אחרונה. במוקדמות יורו 2000 שוב סיימה ויילס רביעית מתוך חמש נבחרות. הפעם הקדימו אותה איטליה, דנמרק ושווייץ. האחרונה בבית הייתה בלארוס. למעט ניצחון כפול על בלארוס וניצחון חוץ עד דנמרק, הפסידה ויילס ביתר המשחקים. שנתיים מאוחר יותר סיימה ויילס חמישית מתוך שש נבחרות בבית מוקדמות המונדיאל. ויילס השיגה ניצחון בודד על בלארוס מתוך עשרה משחקים. שישה משחקים נוספים הסתיימו בתיקו. פולין, אוקראינה, בלארוס ונורווגיה סיימו לפניה. את הבית סגרה ארמניה.

במוקדמות יורו 2004 שבה ויילס להתמודד על מקום בטורניר הגמר. ויילס דורגה בדרג הרביעי מתוך חמישה במוקדמות ושובצה לבית עם איטליה, סרביה ומונטנגרו, פינלנד ואזרבייג'ן. הראשונה בבית העפילה לטורניר הגמר והשנייה לפלייאוף. ויילס פתחה בניצחון חוץ בפינלנד ואחר כך ניצחה 1–2 את איטליה. בהמשך ניצחה פעמיים את אזרבייג'ן אך בהמשך נחלשה כשהפסידה בסרביה ובאיטליה וסיימה רק בתיקו ביתי עם פינלנד. במחזור הסיום הפסידה ויילס בבית לסרביה ומונטנגרו וסיימה במקום השני המוביל לפלייאוף. במשחקי הפלייאוף התמודדה ויילס מול רוסיה. המשחק הראשון ברוסיה הסתיים בתיקו 0-0. המשחק לווה בשערורייה, שכן שחקן נבחרת רוסיה איגור טיטוב הואשם בשימוש בחומרים אסורים, אך למרות זאת הוחלט שלא להעניש את נבחרתו. במשחק הגומלין ניצחה רוסיה בוויילס 0–1 וכך החמיצה ויילס הזדמנות לעלות לראשונה בתולדותיה לטורניר גמר אליפות אירופה.

בטורנירים הבאים חזרה ויילס להפגין יכולת חלשה. במוקדמות גביע העולם 2006 סיימה ויילס במקום החמישי מתוך שש נבחרות בבית המוקדם אחרי אנגליה, פולין, אוסטריה וצפון אירלנד והקדימה רק את אזרבייג'ן. במוקדמות יורו 2008 סיימה ויילס במקום הרביעי מתוך שש נבחרות אחרי גרמניה, אירלנד וסלובקיה והקדימה את קפריסין וסן מרינו. במוקדמות גביע העולם 2010 הפסידה ויילס פעמיים לנבחרות גרמניה, רוסיה ופינלנד שסיימו לפניה. ניצחונותיה היחידים היו מול אזרבייג'ן וליכטנשטיין שסיימו אחריה. במוקדמות יורו 2012 סיימה ויילס במקום הרביעי מתוך חמש נבחרות. היא פתחה את משחקיה בארבעה הפסדים רצופים. בהמשך השתפרה וניצחה שלושה משחקים, אולם זה כבר אירע לאחר שאיבדה סיכוי לעלות. אנגליה, מונטנגרו ושווייץ סיימו לפניה. בולגריה סיימה אחריה.

יורו 2016[עריכת קוד מקור | עריכה]

במוקדמות יורו 2016, בבית שכלל את בלגיה, בוסניה, ישראל, קפריסין ואנדורה, הראתה ויילס יכולת מצוינת, בהובלת כוכבי הקבוצה גארת' בייל מריאל מדריד וארון ראמזי מארסנל. בסופו של דבר ויילס אכן עלתה לטורניר זה מן המקום השני, לאחר בלגיה, לראשונה בתולדותיה.
בטורניר הגמר שובצה ויילס בשלב הבתים עם אנגליה, רוסיה וסלובקיה. במשחק הראשון בתולדותיה באליפות אירופה, השיגה ויילס ניצחון בכורה על סלובקיה 1–2 משערים של גארת' בייל והאל רובסון-קאנו. במשחקה השני הפסידה ויילס לאנגליה 1–2 משער בתוספת הזמן, לאחר שהובילה 0–1 משער של בייל. במשחקה האחרון בשלב הבתים הביסה ויילס את רוסיה 0–3 משערים של ארון ראמזי, ניל טיילור וגארת' בייל. בכך סיימה ויילס בראשות הבית והעפילה לשמינית הגמר. בשלב שמינית הגמר ניצחה ויילס את צפון אירלנד 0–1 וברבע הגמר הפתיעה את בלגיה 1–3 משערים של אשלי ויליאמס, האל רובסון-קאנו וסאם ווקס לאחר שמחקה פיגור 0–1. בחצי הגמר הפסידה ווילס לפורטוגל 0–2.

יורו 2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויילס לא הצליחה להעפיל למונדיאל 2018, אך הצליחה להעפיל בפעם השנייה ברציפות ליורו 2020 לאחר שסיימה במקום השני בבית המוקדמות אחרי קרואטיה ולפני סלובקיה, הונגריה ואזרבייג'ן. בטורניר הגמר שובצה ויילס עם מארחת הבית איטליה, שווייץ וטורקיה. ויילס פתחה את משחקיה בתיקו 1-1 עם שווייץ ולאחר מכן גברה על טורקיה 0-2. במשחקה האחרון בבית הפסידה 1-0 לאיטליה ועלתה לשמינית הגמר מהמקום השני בבית בזכות הפרש שערים עדיף על שווייץ, שעלתה אף היא מהמקום השלישי. בשמינית הגמר הובסה ויילס 4-0 על ידי דנמרק והודחה.

מונדיאל 2022[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב מוקדמות מונדיאל 2022 סיימה ויילס במקום השני בבית אחרי בלגיה ולפני צ'כיה, אסטוניה ובלארוס ובכך עלתה לשלב הפלייאוף. בחצי גמר הפלייאוף גברה ויילס בביתה על אוסטריה 1-2 ובגמר הפלייאוף גברה ויילס בביתה 0-1 על אוקראינה ובכך חזרה למעמד גביע העולם לאחר 64 שנים. בטורניר הגמר סיימה ויילס בתיקו 1-1 עם ארצות הברית, כאשר בייל מבקיע את שער השוויון לזכותה בכדור עונשין מ-11 מטר 8 דקות לסיום. בהמשך אכזבה ויילס כאשר הפסידה 2-0 לאיראן משני שערים עמוק בתוך תוספת הזמן וכן הובסה במשחקה האחרון 3-0 על ידי אנגליה. ויילס סיימה במקום האחרון בבית ללא ניצחון והודחה מהטורניר.

כל גביעי העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סיבוב משחקים ניצחונות תיקו* הפסדים שערי זכות שערי חובה
אורוגוואיאורוגוואי 1930 לא הייתה חברה בפיפ"א
הממלכה האיטלקיתהממלכה האיטלקית 1934
צרפתצרפת 1938
ברזילברזיל 1950 לא העפילה
שווייץשווייץ 1954
שוודיהשוודיה 1958 רבע גמר 5 1 3 1 4 4
צ'ילהצ'ילה 1962 לא העפילה
אנגליהאנגליה 1966
מקסיקומקסיקו 1970
גרמניהגרמניה 1974
ארגנטינהארגנטינה 1978
ספרדספרד 1982
מקסיקומקסיקו 1986
איטליהאיטליה 1990
ארצות הבריתארצות הברית 1994
צרפתצרפת 1998
קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית יפןיפן 2002
גרמניהגרמניה 2006
דרום אפריקהדרום אפריקה 2010
ברזילברזיל 2014
רוסיהרוסיה 2018
קטר (מדינה)קטר (מדינה) 2022 סיבוב ראשון 3 0 1 2 1 6
ארצות הבריתארצות הברית מקסיקומקסיקו קנדהקנדה 2026
סה"כ 2/22 8 1 4 3 5 10

כל אליפויות אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סיבוב משחקים ניצחונות תיקו* הפסדים שערי זכות שערי חובה
צרפתצרפת 1960 לא נרשמה
ספרדספרד 1964 לא העפילה
איטליהאיטליה 1968
בלגיהבלגיה 1972
יוגוסלביהיוגוסלביה 1976
איטליהאיטליה 1980
צרפתצרפת 1984
גרמניהגרמניה 1988
שוודיהשוודיה 1992
אנגליהאנגליה 1996
בלגיהבלגיה הולנדהולנד 2000
פורטוגלפורטוגל 2004
אוסטריהאוסטריה שווייץשווייץ 2008
פוליןפולין אוקראינהאוקראינה 2012
צרפתצרפת 2016 חצי גמר 6 4 0 2 10 6
האיחוד האירופיהאיחוד האירופי 2020 שמינית גמר 4 1 1 2 3 6
גרמניהגרמניה 2024
סה"כ 2/15 10 5 1 4 13 12

ליגת האומות של אופ"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה דרג סיבוב משחקים ניצחונות תיקו* הפסדים שערי זכות שערי חובה
פורטוגלפורטוגל 2018-2019 ב שלב הבתים 4 2 0 2 6 5
איטליהאיטליה 2020-2021 ב עלתה לדרג א 6 5 1 0 7 1
הולנדהולנד 2022-2023 א ירדה לדרג ב 6 0 1 5 6 11
2024-2025 ב
סה"כ 16 7 2 7 19 17

סגל הנבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן רשימת השחקנים שזומנו למשחקי מונדיאל 2022.

הנתונים מעודכנים ל-25 בספטמבר 2022.

מס' עמדה שם תאריך לידה הופעות שערים מועדון
1 שוער ויין הנסי 28 בינואר 1987 106 0 אנגליהאנגליה נוטינגהאם פורסט
12 שוער דני וורד 22 ביוני 1993 26 0 אנגליהאנגליה לסטר סיטי
21 שוער אדם דייוויס 17 ביולי 1992 4 0 אנגליהאנגליה שפילד יונייטד
2 הגנה כריס גאנטר 21 ביולי 1989 109 0 אנגליהאנגליה ווימבלדון
3 הגנה נקו ויליאמס 13 באפריל 2001 23 2 אנגליהאנגליה נוטינגהאם פורסט
4 הגנה בן דייוויס 24 באפריל 1993 74 1 אנגליהאנגליה טוטנהאם הוטספר
5 הגנה כריס מפהאם 5 בנובמבר 1997 33 0 אנגליהאנגליה בורנמות'
6 הגנה ג'ו רודון 22 באוקטובר 1997 30 0 צרפתצרפת רן
14 הגנה קונור רוברטס 23 בספטמבר 1995 41 3 אנגליהאנגליה ברנלי
15 הגנה אית'ן אמפאדו 14 בספטמבר 2000 37 0 איטליהאיטליה ספציה
17 הגנה טום לוקייר 3 בדצמבר 1994 14 0 אנגליהאנגליה לוטון טאון
24 הגנה בן קבאנגו 30 במאי 2000 5 0 אנגליהאנגליה סוונסי סיטי
7 קשר ג'ו אלן 14 במרץ 1990 72 2 אנגליהאנגליה סוונסי סיטי
8 קשר הארי וילסון 22 במרץ 1997 39 5 אנגליהאנגליה פולהאם
10 קשר ארון ראמזי 26 בדצמבר 1990 75 20 צרפתצרפת ניס
16 קשר ג'ו מורל 3 בינואר 1997 30 0 אנגליהאנגליה פורטסמות'
18 קשר ג'וני ויליאמס 9 באוקטובר 1993 33 2 אנגליהאנגליה סווינדון טאון
22 קשר סורבה תומאס 25 בינואר 1999 6 0 אנגליהאנגליה האדרספילד טאון
23 קשר דילן לוויט 17 בנובמבר 2000 13 0 סקוטלנדסקוטלנד דנדי יונייטד
25 קשר רובין קולוויל 27 באפריל 2002 7 1 אנגליהאנגליה קארדיף סיטי
26 קשר מת'יו סמית' 22 בנובמבר 1999 19 0 אנגליהאנגליה מילטון קיינס דונס
9 חלוץ ברנן ג'ונסון 23 במאי 2001 15 2 אנגליהאנגליה נוטינגהאם פורסט
13 חלוץ קיפר מור 8 באוגוסט 1992 28 9 אנגליהאנגליה בורנמות'
19 חלוץ מארק האריס 29 בדצמבר 1998 5 0 אנגליהאנגליה קארדיף סיטי
20 חלוץ דניאל ג'יימס 10 בנובמבר 1997 38 5 אנגליהאנגליה פולהאם

שיאי שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-18 בנובמבר 2023.

שחקנים מודגשים הם שחקנים שעדיין פעילים בנבחרת.

שיאני ההופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גארת' בייל מלך השערים (41) ושיאן ההופעות (111) בנבחרת ווילס בכל הזמנים
דירוג שחקן שנים בנבחרת הופעות שערים
1 גארת' בייל 2006 – 2022 111 41
2 כריס גאנטר 2007 – 2022 109 0
ויין הנסי 2008 – הווה 0
4 נוויל סאות'הול 1982 - 1997 92 0
5 אשלי ויליאמס 2008 – 2019 86 2
6 גארי ספיד 1990– 2004 85 7
7 ארון ראמזי 2008 – הווה 84 21
בן דייוויס 2012 - הווה 2
9 קרייג בלאמי 1998–2013 78 19
10 ג'ו לדלי 2005 – 2018 77 4

מלכי השערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוג שחקן שנים בנבחרת שערים הופעות ממוצע למשחק
1 גארת' בייל 2006 - 2022 41 111 0.37
2 איאן ראש 1980 – 1996 28 73 0.38
3 טרוור פורד 1946 - 1957 23 38 0.61
אייוור אולצ'רץ' 1956–1963 68 0.34
5 דין סונדרס 1986 - 2001 22 75 0.29
6 ארון ראמזי 2008 - הווה 21 84 0.25
7 קרייג בלאמי 1998–2013 19 78 0.24
8 רוברט ארנשו 2002–2012 16 59 0.27
קליף ג'ונס 1954–1969 59 0.27
מארק יוז 1984–1999 72 0.22

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דירוג לנבחרות לאומיות לגברים באתר פיפ"א
  2. ^ 1 2 החל מאוגוסט 1993 - אז החל דירוג פיפ"א לנבחרות גברים בכלל