פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2008/מרץ 2008

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרץ 2008[עריכת קוד מקור]

  • 31/3/2008
פתיחת תחנת הרכבת מודיעין מרכז במספרים:
- התחנה נפתחת בתאריך השובב ה-1 באפריל
- עלות הקמתה של התחנה הסתכמה בכ-150 מיליון ש"ח
- התחנה מרוחקת כ-6 ק"מ בלבד מתחנת הרכבת פאתי מודיעין
- 58 רכבות ייכנסו לתחנה ויֵצאו ממנה מדי יום
- רכבת שתצא ממודיעין מרכז תגיע לתחנת הרכבת תל אביב ההגנה תוך 27 דקות
- נסיעה ברכבת בקו מודיעין-תל אביב תעלה 13 ש"ח
- שלושה קווי אוטובוס של קונקס יקשרו את התחנה עם כל חלקי מודיעין-מכבים-רעות והסביבה
- בשנת 2008 יעברו בתחנה כמיליון נוסעים, ובשנים שלאחר מכן צפויה עלייה של כ-20% בכמות הנוסעים. (אתר "TheMarker" - שלושים-ואחד במרץ 2008)
12 יום לפני פתיחת תחנת הרכבת מודיעין מרכז התרחשה במקום תאונה קשה, כשקטר ביצע חיוג והתנגש בעוצמה בקרון נוסעים. הקרון ניזוק באופן חמור והושבת לחלוטין והקטר ניזוק באופן בינוני ונשלח לתיקונים. בשבועיים שבין ה-15 במרץ לבין ה-31 במרץ 2008 הרכבות פעלו לפי לוח הזמנים החדש של רכבת ישראל (קיץ 2008) והמשיכו עד תחנת מודיעין מרכז, אך משום שהתחנה טרם נפתחה הרכבות אל התחנה וממנה היו ריקות מנוסעים. לכן, לא היו נפגעים בשעת התאונה. (אתר "Mcity" - שלושים-ואחד במרץ 2008)
  • 28/3/2008
מערכת רדאר נוספת הותקנה והופעלה במפגש כביש-מסילה - בכביש הסמוך לתחנת הרכבת חוצות המפרץ המוביל למבנים רבים של רכבת ישראל באזור מפרץ חיפה הותקנה מערכת רדאר לאיתור מכשולים. זוהי המערכת העשרים ושלוש המותקנת לשם הגברת הבטיחות בדרכים על ידי ועדת ההיגוי העליונה למפגשים הפועלת בראשותו של מנכ"ל משרד התחבורה. (אתר "nfc" - עשרים-ושמונה במרץ 2008)
  • 27/3/2008
ליקויים שהתגלו לקראת פתיחת תחנת הרכבת מודיעין מרכז - עיריית מודיעין-מכבים-רעות מאשימה את קונקס כי היא מתעמרת בציבור התושבים ומקצצת את כמות האוטובוסים דווקא לקראת פתיחת התחנה. במקביל, העבודות של משרד השיכון באזור התחנה טרם הסתיימו וגורמי תכנון שונים העירו על היעדר החנייה במתחם. כמו כן, אחד הכבישים בקרבת התחנה סלול רובו ככולו על גשר בטון גדול שנבנה לפני כעשר שנים - בבדיקה הנדסית נמצאו בורות באספלט שנסלל על הגשר וגם מרווח בין חלקי הגשר עצמו, אך העירייה פטרה את הממצאים בטענה שהדברים ידועים ומטופלים על ידי מהנדס של משרד השיכון. (אתר "Mnews" - עשרים-ושבעה במרץ 2008)
קו הרכבת המהיר לירושלים מתעכב - מתברר כי אין פתרון לעודפי העפר שייכרו בקטע המורכב ביותר של פרויקט הדגל של רכבת ישראל (בין שער הגיא לעמק הארזים), הכולל כ-20 ק"מ של מנהרות. בדצמבר 2007 זכתה חברת "שפיר הנדסה" במכרז לכריית המנהרות בקו בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, אך רכבת ישראל הוציאה את המכרז עוד בטרם נמצא פתרון לעודפי העפר. הארגונים הירוקים חוששים שכעת - כשישנה חברת הנדסה שזכתה במכרז אך אין עבודות בשטח - ייווצר לחץ על גורמי התכנון לאשר במהירות את התוכניות הקיימות מבלי למצוא פיתרונות מיטביים לפגיעה הסביבתית שתיגרם במהלך העבודות. ברכבת ישראל מעריכים עתה כי ייאלצו לחכות לאישורים נוספים הצפויים להתקבל רק בתחילת 2009 (כלומר, הקו המהיר לירושלים יופעל רק בשנת 2014). (אתר "גלובס" - 27 במרץ 2008)
  • 26/3/2008
לאחר עשורים של מאבק ציבורי להקמת קיר אקוסטי, תושבי נתניה הגרים בסמיכות למסילת החוף זכו למענה מצידה של רכבת ישראל. התושבים משכונות נווה איתמר וקריית השרון נפגשו עם מנכ"ל הרכבת יצחק הראל, וזה קיבל את טענותיהם. בפגישה הועלו גם נושאים נוספים, ובהם הקמתה של תחנת רכבת חדשה באזור התעשייה פולג והקמת חניון בצד המזרחי של תחנת הרכבת נתניה שישרת את תושבי השכונות המזרחיות של העיר. (אתר "Local נתניה" - 26 במרץ 2008)
  • 25/3/2008
מערכת הרדאר ה-22 הותקנה והופעלה במפגש הכביש-מסילה בכביש 44 שברמלה. מערכות הרדאר שהותקנו במפגשים הן אמצעי בטיחות המפחיתים משמעותית את הסיכון לתאונה. רכבת המתקרבת למפגש שבו מותקן רדאר מקבלת התרעה אם ישנם מכשולים בדרכה. פעילותה של ועדת ההיגוי העליונה למפגשי רכבת בראשות מנכ"ל משרד התחבורה נמשכת - בשנים הקרובות יותקנו עוד מערכות רדאר, יבוצעו עוד הפרדות מפלסיות וייסגרו עוד מפגשי כביש-מסילה מסוכנים. (אתר "Port2Port" - עשרים-וחמישה במרץ 2008)
  • 23/3/2008
משרד התחבורה ורכבת ישראל חותרים לתוספת תקציב בסך 4 מיליארד ש"ח להגדלת תקציב הפיתוח הרב-שנתי של חברת הרכת ל-30 מיליארד ש"ח עד שנת 2015. בתכנון התקציב של פרויקטי הפיתוח לא הובאה בחשבון ההתייקרות בעלויות הבנייה (בעיקר העלייה במחיר הברזל; הביקוש החד למתכות נובע מההכנות לאולימפיאדת בייג'ינג), הצורך הדחוף ברכבות וקרונות נוספים (בעקבות הגידול המתמיד בנפח הנוסעים) והתוכניות לביצוע הפרדות מפלסיות. תקציב הפיתוח נועד לממן את הכפלת מסילת הרכבת לבאר שבע (בקטע נען-באר שבע שאורכו 77 ק"מ), הקמת קו עיירות הפיתוח (מסילה באורך 70 ק"מ שתחבר את הערים אשקלון-שדרות-נתיבות-אופקים-באר שבע), הנחת מסילת עכו-כרמיאל, הקמת קו הרכבת לראשון לציון מערב וחידוש רכבת העמק. (אתר "ynet" - עשרים-ושלושה במרץ 2008)
נחסמה "דרך קיצור" בין רעננה לכביש החוף - עד כה תושבי רעננה היו משתמשים בדרך חקלאית שקישרה את העיר עם כביש החוף בסמוך למושב רשפון. לאחרונה, חסמה רכבת ישראל את מפגש הכביש-מסילה בין הדרך החקלאית למסילת החוף בטענה שהוא מהווה סיכון בטיחותי חמור. מעיריית רעננה נמסר שהמפגש אינו בתחום השיפוט של העיר ורכבת ישראל לא תיאמה עם העירייה את סגירת המפגש. (אתר "Local רעננה" - 23 במרץ 2008)
  • 22/3/2008
החל בשעה 12:00 ביום א', ה-23 במרץ 2008, תופסק תנועת הרכבות בתחנות רכבת ישראל שמדרום לתחנת לוד. בקו תל אביב-ירושלים יושבתו תחנות רמלה, בית שמש, גן החיות התנ"כי וירושלים מלחה, בקווים הבינעירוניים לבאר שבע יושבתו תחנות קריית גת, להבים-רהט, באר שבע צפון ובאר שבע מרכז ובקו הפרברי באר שבע-דימונה גם תחנת הרכבת דימונה תיסגר. תנועת הרכבות תחודש לאחר 96 שעות, בשעה 12:00 ביום ה', ה-27 במרץ 2008. השבתת הרכבות נועדה לביצוע עבודות להכפלת מסילת הרכבת לבאר שבע. (אתר "nfc" - עשרים-ושניים במרץ 2008)
  • 20/3/2008
חבר הכנסת מטעם מפלגת יהדות התורה הרב מאיר פרוש הגיש שאילתה אל שר התחבורה שאול מופז בנושא פעילותה של רכבת ישראל בשבת. פרוש דרש ממופז לבדוק את הטענות שהועלו על ידי תושבים באזור רמלה ולוד כי באזור האם פועלות רכבות משא בשבתות. (אתר "ערוץ 7" - 20 במרץ 2008)
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ערכה שימוע לרכבת ישראל בשל תלונות חוזרות ונשנות על חוסר נגישות לאנשים עם מוגבלות. על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לנציבות ישנה הסמכות להוציא צו נגישות שיורה לחברת הרכבת לתקן באופן מיידי את הליקויים, אך בעקבות השימוע הוחלט כי הוצאת הצו תעוכב לפחות עד ה-1 במאי 2008, וזאת כדי לאפשר לרכבת להוכיח כי היא פועלת לשיפור הנגישות. (אתר "הזווית השלישית" - 20 במרץ 2008)
  • 19/3/2008
קונצרן סימנס העולמי מבשר על דחייה נוספת של מועד אספקת הקרונות החדשים לרכבת ישראל. זוהי הדחייה השלישית של מועד האספקה של הקרונות, שהיו אמורים להיכנס לשירות כבר בסוף 2007. ככל הנראה הקרונות יגיעו ארצה רק בסוף הרבעון השלישי או בתחילת הרבעון הרביעי של 2008 - איחור של כתשעה חודשים. המחלקה המשפטית של רכבת ישראל מגבשת תביעת ענק נגד סימנס בגין הפרת החוזה שנחתם עִמה (סימנס זכתה במכרז לאספקת 86 קרונות חד-קומתיים בשווי 700 מיליון ש"ח כבר בינואר 2006). העיכוב באספקת הקרונות גרם למצוקה של ציוד נייד בחברת הרכבת, שגרמה לצפיפות נוסעים ברכבות, לאי-עמידה בלוח הזמנים ולעלויות תחזוקה גבוהות של הציוד הקיים. (אתר "הארץ" - 19 במרץ 2008)
  • 17/3/2008
לאור מסקנות הוועדה לפיתוח נמל אילת החליט שר התחבורה שאול מופז כי ההכנות להקמת קו הרכבת לאילת יתחילו בטווח הזמן המיידי. הקו ימתח את הקו הראשי של רכבת ישראל דרומה ב-175 ק"מ נוספים (ממסוף הסחורות בהר צין עד מפרץ אילת). אמנם הפרויקט נכשל בבחינת הכדאיות הכלכלית של משרד התחבורה (כמות הנוסעים ונפח הסחורות בקו העתידי לא יוכלו להחזיר את ההשקעה האדירה הנאמדת במיליארדי שקלים), אך מופז נימק את החלטתו בכך ש"לא הכל צריך להיבחן בעיניים של ראייה כלכלית", וטען כי מטרתו של הפרויקט היא קידום הנגב ופיתוח נמל אילת. יתרונות נוספים להנחת מסילת הרכבת לאילת הם הפחתת תאונות הדרכים בכביש הערבה, שיתוף פעולה אזורי עם ממלכת ירדן ויצירת חלופה יבשתית הן לטיסות פנים-ארציות בישראל והן לאוניות תובלה שעושות שימוש בתעלת סואץ. ההכנות הסטטוטוריות לביצוע הפרויקט ייכללו בתוכנית החומש הקרובה של רכבת ישראל שתחל ב-2009. (אתר "ynet" - שבעה-עשר במרץ 2008)
  • 11/3/2008
במוצאי שבת הקרובה (15 במרץ 2008) יופעל לוח זמנים חדש ברכבת ישראל. השינויים העיקריים בלו"ז החדש - הקווים הפרבריים כפר סבא-תל אביב-בית שמש ובית שמש-ירושלים יאוחדו לקו בינעירוני אחד תל אביב-בית שמש-ירושלים, רכבות מבאר שבע צפונה לא יעצרו בתחנת הרכבת נתב"ג ותיחנך תחנת הרכבת מודיעין מרכז (ככל הנראה כמה שבועות אחרי כניסתו לתוקף של הלו"ז החדש). שינויי הקווים נובעים לא רק מהעדפת ציבור הנוסעים לקווים ישירים (שאינם מצריכים החלפת רכבת), אלא גם ממצוקת הציוד הנייד של רכבת ישראל. בחברת הרכבת מעריכים כי לוח הזמנים החדש הוא ריאלי יותר מלוח הזמנים הקיים, וכתוצאה מהפעלתו יפחתו איחורי הרכבות. הצפי להמשך השנה הוא הגעתם של עשרות קרונות חדשים, פתיחתן של שלוש תחנות חדשות (מודיעין מרכז, פתח תקווה קריית אריה ולוד גני אביב), המשך עבודות הפיתוח (הכפלת ושדרוג מסילות קיימות כמו גם הנחת מסילות חדשות) וגידול של כ-9% בכמות הנוסעים. (אתר "The Marker" - אחד-עשר במרץ 2008)
  • 10/3/2008
150 עובדי רכבת ישראל יסיימו את עבודתם בחברה במסגרת תוכנית פרישה הנאמדת בעלות כוללת של 82 מיליון ש"ח. חתימה על הסכם פרישה היא אחת מהתחייבויות ועד העובדים שנקבעו בהסכם קיבוצי משנת 2003, עת הופרדה רכבת ישראל מרשות הנמלים והרכבות והפכה לחברה ממשלתית. אולם, רק עתה, לאחר משא-ומתן שנגרר כבר למעלה מארבע שנים וכלל גם הליכים משפטיים, הבשילו התנאים לחתימה על הסכם הפרישה. חברת הרכבת תממן את פרישתם המוקדמת של העובדים, וכך יתאפשר לה לייעל את כוח האדם (ובכך תחסוך כ-30 מיליון ש"ח לשנה). בנוסף, החברה תגייס כוח אדם חדש לקראת הציפייה לגידול בהיקף הפעילות של הרכבת שלא יהיו להם תנאי ההעסקה המשופרים שהם מנת חלקם של העובדים העתידים לפרוש. (אתר "BizPortal" - עשרה במרץ 2008)
ב-18 במרץ 2008, יומיים לפני חג הפורים, תצא לדרכה "רכבת החיוכים" של עמותת גדולים מהחיים בפעם השמינית. העמותה פועלת למען ילדים חולי סרטן, ופרויקט "רכבת החיוכים" נועד לשמח אותם במסגרת חגיגות פורים. הרכבת תצא מחיפה בשעות הבוקר, תעבור בתחנת הרכבת תל אביב מרכז ותסיים את נסיעתה בבאר שבע בשעות הצהרים, שם ייערך אירוע חגיגי של עמותת גדולים מהחיים. בין המוזמנים שאישרו את נסיעתם ב"רכבת החיוכים" נכללים שר הבריאות יעקב בן יזרי, הראל סקעת, רוני סופרסטאר, רותם אבוהב ועוד כוכבי בידור. (אתר "כאן נעים" - 10 במרץ 2008)
  • 7/3/2008
פתיחתה של תחנת הרכבת מודיעין מרכז נדחתה בשבועיים לתאריך ה-29 במרץ 2008. הסיבה לדחייה היא עיכוב בביצוע עבודות משרד השיכון להסדרת דרכי הגישה לתחנה ולבניית מפרצים להורדת נוסעים והעלאתם. (אתר "Mcity" - שבעה במרץ 2008)
  • 6/3/2008
מנכ"ל הרכבת חזר בו מהחלטתו לפטר את אריאל קצב, בנו של משה קצב, מתפקידו באגף שירות הלקוחות של החברה. לאחר שימוע שנערך בפני יצחק הראל בנוכחות קצב הבן ועורכי דינו, החליט המנכ"ל להחזירו לעבודה בחברה, אם כי בתפקיד אחר. הראל הודיע לפני כחודשיים שיפטר את אריאל קצב במסגרת סבב "חילופי ראשים" בהנהלת הרכבת. קצב הבן התרעם כי מנסים להיפטר ממנו בשל הכתם שדבק באביו. (אתר "ynet" - שישה במרץ 2008)
קמפיין חדש של רכבת ישראל לעידוד סבלנות הנוסעים - "בלי דחיפות -קודם יורדים אחר-כך עולים". (אתר "רכבת ישראל" - 6 במרץ 2008)
  • 4/3/2008
משפחת פדידה המתגוררת בסמוך למסילת הרכבת בעכו נדרשת לפנות את ביתה, בטענה שהקרקע עליה הם יושבים שייכת לרכבת ישראל. משפחת פדידה קיבלה את ביתה בשנת 1978 ושילמה בעבורו דמי מפתח מדי חודש. לאחר הליך משפטי שנמשך למעלה מעשור, בית המשפט הכריע כי המשפחה תיאלץ לפנות את ביתה ללא כל פיצוי. רכבת ישראל הציעה לפצות את המשפחה לפנים משורת הדין, אך המשפחה דחתה את הצעת החברה. (אתר "nrg" - ארבעה במרץ 2008, באתר nrg)