פמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פמן
מטה הארגון פריז, ברלין, המבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Anna Hutsol, Alexandra Shevchenko, אוקסנה שצ'קו, Victor Svyatski עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים 40 עריכת הנתון בוויקינתונים
יושב ראש Anna Hutsol עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 10 באפריל 2008 – הווה (16 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
femen.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נשים מתנועת פמן מפגינות נגד יורו 2012

פמןאנגלית: FEMEN; באוקראינית: Фемен) היא תנועת נשים פמיניסטית שהוקמה בקייב שבאוקראינה בשנת 2008. תנועת "פמן" מגדירה עצמה כתנועה של פמיניזם רדיקלי. ממטרות "פמן" להיאבק בתעשיית המין, בכנסייה הנוצרית ובעמדתה כלפי הפלות, בחברה הפטריארכלית, ובאפליה של קהילת הלהט"ב. פמן גם הביעה התנגדות לאסלאמיזם ולהחלת חוקי השריעה, ודיברה נגד הנוהג של השחתת איבר המין הנשי. הארגון התפרסם בזכות מחאות בהן חברות הארגון חושפות את שדיהן במקומות ציבוריים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה האטסול הקימה את הארגון ב-10 באפריל 2008, לאחר שהתוודעה לסיפוריהן של נשים אוקראיניות שמרומות ומנוצלות בתעשיית הסחר בנשים. החל ממאי 2011, ערוצי חדשות מכל העולם משדרים את המחאות של הארגון, דבר אשר הביא לחשיפה מוגברת ל"פמן". בהמשך אותה שנה החלו נשות הארגון להשתתף במחאות בינלאומיות. בדצמבר 2011, שלוש אקטיביסטיות טענו שהקד"ב חטף ועינה אותן לאחר שהפגינו חשופות חזה במינסק.

מאז 2013 עומדת בראש הארגון אינה שוויצ'נקו, אשר יזמה את התפתחות הארגון במישור הבינלאומי.

ביולי 2018 נמצאה גופתה של אוקסנה שצ'קו, אחת ממייסדות, בדירתה בפריז[1].

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות פמן ישראל פרצו לבמה המרכזית במצעד הגאווה בתל אביב, 2014

פמן הביעה תמיכה במגוון דמויות וארגונים ציבוריים, והביעה התנגדות לאחרים. לדוגמה, הקבוצה שיבחה את "פוסי ריוט" ושיתפה פעולה עם עליא מגדה אל-מהדי.

לארגון יש תומכות במדינות רבות בעולם. ב-2013 נעצרה בתוניסיה מפגינה בת 19 שהסירה בגדיה ורשמה: "שהאידיאלים שלכם ילכו להזדיין", ורשמה על גופה העירום: "הגוף שלי שייך לי והוא לא מקור של כבוד של אף אחד אחר"[2]. נעצרה על ידי הוריה והוכנסה לבית חולים לחולי נפש, ולאחר מכן נעלמה. מספר נציגות של התנועה הגיעו להפגין בתוניסיה נגד מעצרה, שלוש מתוכן נשפטו למאסר אך לאחר כשבועיים בוטל גזר הדין והן שוחררו.

בשנת 2012 הוקם מקום לאימוני הנשים המתכוונות לחשוף את חזן. המקום נמצא בעיר פריז ובראיונות שונים נאמר שהן מציגות את פעילותן זו כאימוני הגנה מפני אויבי הנשים. מלמדים אותן שיטות קרב מגע פיזיות לקראת התעמתותן עם המשטרה, ועם התוקפים בכל מקום. אחת מהן אמרה שמדובר בצבא הנשים, ואילו מנהלת המקום אמרה: "אנחנו טרוריסטים פציפיסטים"[3].

במאי 2014 נוסדה שלוחה של פמן בישראל[4]. באותה שנה התפרצו פעילות חשופות-חזה מהארגון לבמה המרכזית של מצעד הגאווה בתל אביב, תוך צועקות כנגד אפליה בתוך הקהילה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]