פרחיה בן ניסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבינו פרחיה בן ניסים
מדינה השושלת האיובית, הסולטנות הממלוכית
מקום פעילות פוסטאט, מצרים
רבותיו רבי חננאל בן שמואל, רבי אברהם בן הרמב"ם
בני דורו רבי דוד הנגיד, רבי שלמה פטיט
חיבוריו פירוש על הלכות הרי"ף
אב רבי ניסים
חותנים רבי חננאל בן שמואל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבינו פרחיה בן ניסים היה מחכמי פוסטט שבמצרים במאה השלוש עשרה. כתב פירושים על הלכות הרי"ף.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא ידועים פרטים רבים על תולדותיו של רבי פרחיה. רבינו פרחיה היה בן אחותו של רבי חננאל בן שמואל וכשגדל התחתן עם בת דודתו, (בתו של רבי חננאל) כך שהוא היה גם אחיין וגם חתן של רבי חננאל[1]. בתו השנייה של רבי חננאל נישאה לרבי אברהם בן הרמב"ם ולכן היה רבי פרחיה גם גיסו של רבי אברהם בן הרמב"ם ודודו של רבי דוד הנגיד. ככל הנראה למד רבינו פרחיה אצל חותנו רבי חננאל וגיסו רבי אברהם, במקום אחד בפירושו הוא אף מעיד על הנהגה הלכתית שראה אצל גיסו רבי אברהם[2].

בשנת ה'מ"ו (1286) חתם רבינו פרחיה יחד עם אחיינו רבי דוד הנגיד ועוד חכמים על החרם שהכריז ראש הגולה ישי בן חזקיה על רבי שלמה פטיט מעכו שהתנגד לכתביו של הרמב"ם[3].

רבינו פרחיה כתב פירושים להלכות הרי"ף כמו חותנו רבי חננאל בן שמואל. בפירושיו לרי"ף מביא רבינו פרחיה פעמים רבות את פירושי הרמב"ם לש"ס שהיו בידו. בגניזה הקהירית שרדו חלקים מפירושיו על הלכות הריף למסכתות שבת[4], יבמות[5] ועבודה זרה[6] בכתב ידו של רבינו פרחיה עצמו. בנוסף לפירושים ששרדו בכתב ידו שרד גם פירוש על כל מסכת שבת שבסופו כתוב "סליקא מסכת שבת שליקטתי פירושה מפירוש רבינו פרחיה" שהוא כנראה ליקוט שנעשה מתוך כתב יד שלם של פירוש רבינו פרחיה על שבת שהיה בידיו של המעתיק ברכות בן שר שלום הכהן[7].

חלקים מפירושו של רבינו פרחיה נדפסו על ידי רבי מסעוד חי רקח בתוך ספרו מעשה רקח, במקום אחד הוא מציין (כנראה על פי קולופון שהיה בכתב היד שברשותו) שרבינו פרחיה כתב את פירושו על מסכת שבת בשנת ה'ז' (1247)[8].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]