ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/גלאם/המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה אינו פעיל


גלאם - המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס


ב-6 בפברואר 2014 החל פרויקט גלאם משותף בין עמותת ויקימדיה ישראל לבין המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון.
"גלאם" (ראשי תיבות באנגלית של גלריות, ספריות, ארכיונים ומוזיאונים) הוא שם קוד לשדה פעילות רחב של שיתופי פעולה מגוונים בין מוסדות תרבות, קטנים וגדולים פרטיים וציבוריים, ובין תנועת ויקימדיה וקהילת ויקיפדיה.

המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס הוקם בשנת 2007 בעיר חולון. המוזיאון מציג ומתעד את ההיסטוריה של הקומיקס והקריקטורה בישראל על ידי מחקר והצגת תערוכות. בארכיון המוזיאון שמורים עשרות אלפי יצירות מקוריות, קטעי עיתונות וספרים של אמני קומיקס וקריקטורה ישראלים.

מטרת הפרויקט היא הגברת החשיפה של תחום הקומיקס והקריקטורה בוויקיפדיה. במסגרת הפרויקט נכתבו ונערכו ערכים בנושאים אלו, ונעשה מאמץ להנגיש לציבור דימויים כתוכן חופשי.

את הפיילוט הובילו גלית בינט (מטעם עיריית חולון), הילה זהבי, מנהלת ארכיון המוזיאון, ושני אבנשטיין מטעם עמותת ויקימדיה ישראל. לצורך המיזם נבחר יאיר טלמור לתפקיד "ויקיפד הבית" במוזיאון והוא כיהן בתפקידו למשך ארבעה חודשים, החל מפברואר ועד סוף מאי 2014.

תוצאות[עריכת קוד מקור]

  • נכתבו ושופרו 26 ערכים בוויקיפדיה העברית וערך אחד בוויקיפדיה באנגלית.
  • עד ל-1 ביוני 2014 הועלו 234 תצלומים לויקישיתוף ובהם יצירות אמנות ותצלומים תיעודיים. חלק גדול מן התצלומים הם ברזולוציה גבוהה. לוויקיפדיה העברית הועלו עוד 17 תצלומים (PD-Israel).
  • במסגרת הפרויקט נערך במוזיאון סיור "מאחורי הקלעים".
  • ארבעה מבין התצלומים הועלו להצבעה ונבחרו כ"תמונה מומלצת" בדף הראשי של ויקיפדיה העברית (בתאריכים: 23 ביוני 2014, 24 ביולי 2014, 14 באוגוסט 2014, 8 בספטמבר 2014).

רשימת הערכים[עריכת קוד מקור]

שמואל כץ (צייר), פרידל שטרן (אנ'), זאב (קריקטוריסט), המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, קומיקס בישראל, סיפור ורוד, רישומון יוחנן לקיצביץ, ניסים חזקיהו, פרץ ויינריך, פרס עיפרון הזהב, אדר דריאן, התחרות לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן, גרשון אפפל, מיקי-מהו ואליהו, ג'ו קוברט, יואב בן-חלב בזיל יוסף, ספר הקומיקס הציוני, לין ג'ונסון, שאול קנז, יהושע אדרי, הנכס, שלמה זבדי, צילה מנוסי, דן גלברט, יוסף רוס, על כל פנים, יעקב קירשן, יואל בוכוולד, מייק ג'גו, מושיק לין, אדם שליין, אורי מורי, יצחק יורש, מנחם גפן, דני לבקוביץ, השנה שהייתה, דחליל (כתב עת), תפריט, הירחון לכל, סברמן, יוסקה מאיור.



טוען את הלשוניות...



שיתוף מידע וכתיבת ערכים[עריכת קוד מקור]

אם ברשותכם מידע וחומר תיעודי הקשור לאמנים שבפרויקט, וכן מידע על אמנים נוספים תוכלו להשתתף בכתיבת הטקסטים, על ידי עריכה או בתרגום ערכי הפרויקט מעברית ואנגלית לשפות נוספות. את רשימת האמנים תוכלו למצוא ממש למטה. מומלץ לפתוח חשבון בויקיפדיה בשל היתרונות שבפתיחת חשבון.

בנוסף, אתם מוזמנים לערוך, לשכתב ולהרחיב ערכים נוספים הקיימים בויקיפדיה בנושא קריקטורה וקומיקס ישראלי ובינלאומי. בקשות לגבי ערכים נוספים או חומרים הקשורים למוזיאון ניתן להשאיר בדף השיחה של המיזם.

השתתפות בארועים[עריכת קוד מקור]

במהלך הפרויקט יתקיימו כמה אירועים הקשורים לקומיקס וקריקטורות. בין ארועים אלו סיור במוזיאון והצצה לארכיון של המוזיאון, המכיל יצירות מקור של אמנים כזאב, פרידל שטרן ואחרים, מרתון עריכה ועוד. כל אלו יפורסמו בקרוב תחת הלשונית "ארועים".

איפה נרשמים לפרויקט?[עריכת קוד מקור]

אם אתה "בתול" בויקיפדיה, אבל ממש בא לך לתרום לנושא, אתה מוזמן להשאיר הודעה בדף השיחה של המיזם או בדף הפייסבוק: Wikimedia Israel: GLAM. ויקיפדים המעוניינים להשתתף בפרויקט באופן פעיל יכולים להרשם לפעילות כחברים בקהילת שוחרי הקריקטורה והקומיקס בוויקיפדיה העברית:




רשימת ערכים לעבודה[עריכת קוד מקור]

קריקטוריסטים ישראלים[עריכת קוד מקור]

שם הערך מצב הערך תצלומי יצירות חופשיים תמונת דיוקן חופשית רשימת פרסומים ו/או פרסים ערכים נלווים אנגלית
פרידל שטרן טוב יש יש יש (אנ')
דוש זקוק לשכתוב יש אין אין שרוליק (אנ')
זאב (קריקטוריסט) טוב אין אין יש על כל פנים, יונת השלום (זאב) (אנ')
יואל בוכוולד טוב אין אין יש
בזיל יוסף טוב אין אין יש
אדר דריאן טוב יש יש יש
אריה נבון להרחבה יש תצלומי תיאטרון PD-Iarael
שמואל כץ (צייר) טוב יש יש, לא קריקטורות יש
דני לבקוביץ טוב יש, לא קריקטורות אין אין
פרי רוזנפלד טוב אין אין יש
יוסף רוס טוב אין אין יש
יהושע אדרי טוב יש יש יש
גרשון אפפל טוב יש יש יש
צילה מנוסי אין יש יש
מייק ג'גו ראשוני אין אין אין
יעקב גוטרמן (צייר) טוב לא לא יש
דן גלברט טוב אין אין יש
פרץ ויינריך טוב יש יש יש
רענן לוריא טוב יש יש חלקי
מושיק לין טוב אין אין יש
יוחנן סימון טוב, זקוק להרחבה בנושא קריקטורות יש יש, לא קריקטורות יש (אנ')
שמעון צבר טוב אין אין חלקי (אנ')
עמוס קינן טוב, זקוק להרחבה בנושא קריקטורות יש יש, לא קריקטורות יש (אנ')
יעקב קירשן סביר לא לא כן (אנ')
שאול קנז בסיסי אין אין יש
מאיר רונן טוב אין יש אין
יוסי שטרן (צייר) יש אין אין
אדם שליין טוב אין אין אין
יוחנן לקיצביץ יש יש יש
שלמה זבדי בסיסי אין אין אין
יצחק יורש טוב יש אין איו
מנחם גפן טוב יש אין אין (אנ')
שמואל (מולא) צייטילן
גיורא רוטמן בסיסי אין אין אין

קומיקס - ערכים נוספים להרחבה[עריכת קוד מקור]

באופן כללי[עריכת קוד מקור]

מעבר לים[עריכת קוד מקור]

מקורות מידע[עריכת קוד מקור]



המוזיאון הישראלי לקומיקס ולקריקטורה[עריכת קוד מקור]

דמויות מקריקטורות וקומיקס בכניסה למוזיאון[עריכת קוד מקור]

קומיקס בישראל[עריכת קוד מקור]

שמואל כץ (צייר)[עריכת קוד מקור]

דני לבקוביץ[עריכת קוד מקור]

יואל בוכוולד[עריכת קוד מקור]

יוחנן לקיצביץ[עריכת קוד מקור]


סיור "מאחורי הקלעים" לויקיפדים במוזיאון, 21.3.2014[עריכת קוד מקור]

קבצים נוספים[עריכת קוד מקור]


ארועים במסגרת הפרויקט[עריכת קוד מקור]

12 במאי - סדנת ויקיפדיה לעובדי ומתנדבי המוזיאון[עריכת קוד מקור]

ב-12 למאי, בשעות הבוקר התקיימה סדנת להכרת ויקיפדיה לעובדי המוזיאון ומתנדביו. הסדנה הועברה על ידי יאיר טלמור, ונתנה לעובדים כלים ראשוניים לכתיבה בויקיפדיה.

21 במרץ - סיור מאחורי הקלעים + הרצאה במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס[עריכת קוד מקור]

איפה: המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, רחוב וייצמן 61, חולון

  • 11:00-10:45 התכנסות בכניסה למוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס
  • 11:00-12:00 סדרת הרצאות מאת דר' איתן מכטר, פרופ' דוד אלכסנדר, דר' חיים נגיד ודר' דרור קיי לוי לרגל השקת ספרם החדש של איתן מכטר ואביטל מאיה מכטר "קריקטורה פרשנות וביקורת".
  • 13:30-12:00 סיור "מאחורי הקלעים" במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, שיכלול ביקור בארכיון המוזיאון וסיור מודרך בתערוכות החדשות של המוזיאון.

הסיור מיועד לויקיפדים ותיקים וחדשים. יש להירשם ברשימת ההרשמה המצורפת.
מבקרים שאינם ויקיפדים המעונינים להירשם לסיור יכולים לעשות זאת במייל: glam-at-wikimedia.org.il

רשימת משתתפים[עריכת קוד מקור]



יומני היקר[עריכת קוד מקור]

  • 9 בפברואר - בשעה טובה אני חונך את היומן הוירטואלי של פרויקט הקריקטורות והקומיקס (!!!). ביום חמישי התחלתי את הפרויקט במוזיאון בחולון. היום הראשון הוקדש לבניית דף הפרויקט [שעדיין לא נסתיים], ולישיבה של תאום זמנים וציפיות. בעקבות קריסה טוטאלית של מערכת ההפעלה של המחשב שלי, פרשתי לסוף שבוע נטול תקשוביות ועתיר בבטלה. עכשיו, ממחשב נייד וחלופי, אני מנסה להשלים את דף הפרויקט, ועוד כמה עבודות יחצ"ניות. אם למדתי משהו מהפרויקט הקודם שבו השתתפתי, זה שלא לשרוף את עצמי בעבודה מסביב לשעון בלחץ, כי ככה אני נגרר לעשות את רוב העבודה בעצמי, במקום לשתף אתכם, את הקהילה, בפרויקט. בהמשך השבוע אתחיל לטפל בענייני זכויות יוצרים.
    סתם בשביל לסבר את האוזן, הדבר ששמנו בראש סדר העדיפויות מבחינת זכויות יוצרים הוא אוסף הקריקטורות של זאב שהופיע בספרו "על כל פנים" (1968), ומציג את דמויות מרכזיות בפוליטיקה ובתרבות הישראלית של אותה עת. טוב, אז יאללה לעבודה! Talmor Yair - שיחה 14:50, 9 בפברואר 2014 (IST)[תגובה]


  • 12 בפברואר - השבוע עבר בחטף, וכבר מחר בבוקר אני אתייצב בשנית במוזיאון. הערב ישבתי והתחלתי לשכתב את הערך על פרידל שטרן. המוטיבציה היא להכין את הערך לקראת תערוכה שלה במוזיאון בקרוב. נראה שהיא הייתה טיפוס די צבעוני. זה תמיד מוזר איך נשים הרגישו [ועדיין קצת מרגישות] יותר בנוח בתיאור חיי היום יום מאשר עיסוק "בנושאים החשובים" של החדשות. בעיות רגילות בכתיבת ביוגרפיה של שברי מידע, גרסאות סותרות (פרס מהבריטים או מהאיטלקים?) ושלל בעיות רגילות של פרשנות. את הקטע הכי נחמד מצאתי בכתבה של ירמי פינקוס על שטרן, המספר על "תחקיר" בשם "כיצד החלפתי מין ויצאתי לחפש חתיכות" (לא הצלחתי לאתר את הכתבה מיוני 1972) שבה ביקרה בר מלון הילטון בתל אביב כשהיא מחופשת לגבר. מתברר שכבר בשנות השבעים נרשמה ההצלחה בקרוזינג הומוסקסואלי/טרנסג'נדרי מחוץ למלון... Talmor Yair - שיחה 22:31, 12 בפברואר 2014 (IST)[תגובה]


  • 13 בפברואר - נו, סיימתי את הערך על פרידל שטרן. אני מניח שכדאי שמישהו יעשה לזה הגהה (כפפה! כפפה!). השגנו זכויות לפרסום עבודות של יוחנן לקיצביץ, קריקטוריסט ותיק ופוליטי, שעדיין אין עליו ערך בויקיפדיה, עבדתי על סקיצות ללוגו לפרויקט, כך שיהיה אפשר לעשות תבניות, פנייה לשיתוף פעולה עם בית ספר בחולון ועוד כמה דברים קטנים... Talmor Yair - שיחה 15:11, 13 בפברואר 2014 (IST)[תגובה]


  • 22 בפברואר - יומני היקר שלום. עבר עלי ספ"ש נחמד מאוד, כך שלא מצאתי זמן לכתוב לך מאז יום חמישי. בכל מקרה, הפרויקט כבר מתחיל להראות סימני תזוזה. התחלנו ביצירת קשר עם אמנים, בכדי לקבל רשות להעלות את יצירותיהם לויקיפדיה ברישיון חופשי. במסגרת זו גם העלתי כבר כמה עבודות של לקיצביץ' ושל פרידל שטרן. זה הרבה עבודת פרטים שחורה, אבל כיף שיש יצירות ברישיון כזה לשימוש האנציקלופדיה. דבר נוסף שאעשה השבוע הוא להמשיך לדאוג לפרסום של הפרויקט בקהילות של חובבי קומיקס וקריקטורה בישראל. Talmor Yair - שיחה 17:31, 22 בפברואר 2014 (IST)[תגובה]


  • 3 במרץ - יומני שלום. אמש העלתי קבצים של יצירות מאת פרץ ויינריך ומחכים לי עוד קבצים נוספים של אחרים. קבעתי תאריך לסיור "מאחורי הקלעים" במוזיאון (21 במרץ), וגם הדפסתי מודעות כדי שיהיה אפשר לפזר אותן בחנויות קומיקס. היום בעבודה ה"רגילה" שלי עדכנתי את הטקסט על יוסי שטרן, שקשור גם לפרויט הקומיקס. אני מוכרח לציין שלא מצאתי בקטעי העיתונות המון מידע על פן זה ביצירתו. Talmor Yair - שיחה 17:15, 3 במרץ 2014 (IST)[תגובה]


  • 7 במרץ - יומני שלום. רציתי לשתף אותך במוסר השכל ששמו "פזיזות היא לא טובה" או "מפגר שכמותי". הכול החל, אם אשתמש בלשון ציורית, כשקיבלתי טופס זכויות יוצרים נוסף חתום של מאת אדר דריאן. כ"כ שמחתי עד שמיד פתחתי לו ערך חביב. בחרתי כמה עבודות מייצגות, העלתי אותן לשרת, התחלתי להפיץ אותן בדפים רלבנטים, ואז.. גיליתי שדריאן מחק את אחד הסעיפים בחוזה (למרות שזו לא ממש אפשרות שם), כך שהטופס הפך ללא רלבנטי. בעסה. בשבוע הבא צריך ליצור איתו קשר ולסדר את העניין. מתברר שלא למדתי את הערך, כי אחרהצ הלכתי לצלם חנויות קומיקס בתל אביב, וגם לבקש מהם לתלות מודעה על הסיור שאנחנו עורכים במוזיאון ב-21 לחודש (תרשמו! יהיה מגניב!) ואז בערב שלחתי לאחת החנויות הודעה בפייסבוק, כי לא שמתי לב שהייתי שם. מה שנקרא יצאתי "אוֹדי" לגמרי.
מגן הקומיקס


  • 20 במרץ - הי יומני. לא כתבתי מזמן, אבל הייתי עסוק פורים ובשאר ירקות. היום העלתי עוד מלא תצלומים מארועים במוזיאון. גם סרקנו תצלומים היסטורים של שמואל כץ והעלנו אותם. לצערי העלתי אותם לויקיפדיה ולא לויקישיתוף בגלל הפחד ממחיקה של תצלומים שזכויות היוצרים שלהם פגו בישראל ולא בארה"ב. בנוסף, הענקתי את "מגן הקומיקס" למשתמש:Aviados, על הניקוי של כל אחד מהערכים שכתבתי במיזם.
    על הפרק: המשך הרחבת קומיקס בישראל, עוד תצלומים ומה שיבוא. כמעט שכחתי, מחר יתקיים הסיור במוזיאון לויקיפדים. אני מקווה שיבוא מספיק אנשים מתעניינים לסיור.(תבנית:מתח).



  • 18 באפריל - אהלן. אני לא כותב ככ בזמן האחרון, אין לי תרוץ. בכל מקרה, עכשיו אחרי שראיתי את ספיידרמן המופלא 2 בקולנוע (בפור די איקס), אני רגוע, ואנסה לכתוב משהו. בכל מקרה, הסרט סבבה לגמרי. האפקטים של הפור די איקס סבירים ולא מנג'סים, אך היו יכולים להיעשות יותר טוב (בעיקר במעוף של ספיידי. ולעניינינו. פסח כמעט ועבר, וגם חלק גדול מן הזמן של הפרויקט. אנסה לסכם בקצרה את תחושותי מן הפרויקט עד כה. אני חושב שהוא די מוצלח באספקטים מסוימים ודי כישלון באחרים.
    לכמעט כל האמנים יש כבר ערך, ורובם בהחלט מספקים. יש תצלומי עבודות בערך בחצי, ובמסגרת הפרויקט קיבלנו אישורים לשמונה אמנים (בינתיים) והעלנו 160 תצלומים (בינתיים). כך, שמבחינת היעדים שהוצבנו לפנינו, אנחנו עומדים ברובם. יש עוד שני אמנים "כבדים" שנשאר לטפל בהם - זאב (קריקטוריסט) מבחינת זכויות יוצרים ודוש מבחנת ערך וזכויות.
    מבחינה חברתית אני חושב שהפרויקט די צולע. אני מרגיש שאין התגייסות של הקהילה לעניין, למרות שיש אנשים שתרמו ותורמים. אני לא יודע אם זה בגלל עייפות החומר, הספציפיות [או הנידחות] של הנושא או סתם לא הצלחתי לעורר יותר מדי מוטיבציה. בכל מקרה, אני לא אומר נואש, ואמשיך במאמצים אלו. ליב לונג אנד פרוספר. Talmor Yair - שיחה 14:17, 18 באפריל 2014 (IDT)[תגובה]