משתמש:Geagea/שימוש הוגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שימוש הוגן

שימוש הוגן
לכידת תמונה בודדת מסרט - מותר במסגרת שימוש הוגן עבור הערך על הסרט עצמו.
סריקת איור (מקורי) מתוך ספר, טרם שעברו 70 שנה ממות המאייר - מותר במסגרת שימוש הוגן לצורך ערך על המאייר עצמו (ולא יותר מאיור אחד).
צילום או סריקה של כריכת ספר - מותר במסגרת שימוש הוגן - לצורך הערך על הספר או המאייר (אבל לא על הסופר).
צילום או סריקה של תקליטור או DVD - מותר במסגרת שימוש הוגן - לצורך הערך על האלבום\הסרט (אבל לא על השחקן\הזמר).
צילום או סריקה של בול ישראלי - מותר במסגרת שימוש הוגן - עבור בולים שהונפקו החל משנת 1974 ובתנאי שהערך מזכיר אותם.
קובץ:Capa, Death of a Loyalist Soldier.jpg - תבניות שימוש הוגן מרובות

מתוך ויקיפדיה:שאלות ותשובות/זכויות יוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם שימוש הוגן בתמונה או מלל מפר זכויות יוצרים?[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהגדרה שימוש הוגן הנו הפרה של זכויות יוצרים.

המחוקק מאפשר הפרה זו בצורה מוגבלת ולמטרות לימודיות בלבד.

על פי כללי שימוש הוגן כאשר לוקחים תמונה (או מלל) מבעל הזכות מבלי רשותו, חייבים לקחת חלק קטן מהמלל או תמונה אחת מתוך תמונות רבות (לכל היותר שתים מאתר), לציין מיהו בעל הזכויות (במקרה של תמונה הלקוחה מאתר אינטרנט) ולרשום גם בערך עצמו מאין התמונה. יש לציין שהתמונה מוגנת בזכויות יוצרים, ולציין שהיא מוצגת במסגרת כללי שימוש הוגן - המשמעות היא, שבניגוד לרוב התמונות בוויקיפדיה, אין להשתמש בה לכל צורך שהוא באופן חופשי, אלא רק לצרכים לימודיים שאינם מסחריים. בוויקיפדיה באנגלית יש הנחיה (שהם לא ממלאים אחריה) למחוק תמונות כאלה.

ראו גם שימוש הוגן.

מדוע בערך על סרט אני לא יכול לפרסם חמש תמונות מהסרט כמו בערך האנגלי תחת שימוש הוגן?[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש הוגן משמעו פגיעה מינימלית בזכויות היוצרים. תמונה אחת היא פגיעה מינימלית. שתי תמונות (או שלוש) הן פגיעה מינימלית רק במקרים שיש הרבה מה להראות. אפשר יותר משתים או שלוש, על מנת להדגים משהו שלא ניתן לראות בתמונות האחרות או לצורך השוואה ביקורתית.

האם לקיחת תמונה של אדם מאתר גל"צ והשמתה בערך של אותו אדם תהיה שימוש הוגן?[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו בדיוק סוג האתר שממנו אין לקחת תמונות בשימוש הוגן, מהסיבה כי לא ניתן לדעת כמה תמונות כבר נלקחו ממנו. לא כל פרסום תמונה של אדם נופל בגדר שימוש הוגן. ובלי קשר להרשאה של האתר, הזכויות שייכות לצלם או למעסיק שלו בלבד. אם לאדם יש אתר רשמי אישי, אז אפשר לקחת תמונה אחת מהאתר במסגרת שימוש הוגן.

האם מותרת השמת תמונה בשני ערכים? לדוגמה, עטיפת אלבום בערכי האלבום והלהקה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

נראה שלא. שימוש הוגן הנו שימוש מינימלי - תמונת האלבום רק בערך על האלבום (אבל תמונת אלבום שעליה פני הלהקה אפשר לשים גם בערך על הלהקה - ולא רק על האלבום). אף שבמקרה זה יכולה להיות פרשנות שמתירה את שניהם, בשל היקף השימוש ב"שימוש הוגן" בוויקיפדיה - שהוא אדיר, מומלץ ללכת על הפרשנות המצמצמת יותר ולהחמיר. בכל מקרה אסור להשתמש בתמונה בערכים שאינם עוסקים בנושא הספציפי המופיע בתמונה, כמו ערך בנושא סוג המוזיקה וכדומה.

האם מותר לצטט את מילות שיר הפתיחה של סדרות בערכים עליהן?[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסור לצטט את מלוא השיר. הדבר אינו נופל במסגרת השימוש ההוגן. עם זאת, מותר תחת שימוש הוגן לצטט בית מהשיר או את הפזמון.

מה הדין לגבי סטיקרים (ותמונות פרסומות) שהבעלים שלהם ישמחו בתפוצה הכי רחבה שיש, ומסגרת של שימוש הוגן דווקא מגבילה אותם?[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש הוגן אומר "אני מתיר לך להפר זכות יוצרים" למטרה "הוגנת" - ההגבלה של "ערך אחד" היא לא מכוח החוק, אלא אנו מטילים אותה עלינו מכוח ההוגנות. (יכול להיות שימוש גם בשני ערכים או אפילו עשרים אם זה הוגן - אבל זה מצב קיצוני). העובדה שסטיקר מפורסם בכל מקום אינה אומרת שאין לו זכויות יוצרים.

מה ההיקף של ציטוטים מספר, בכדי שיהיו תחת שימוש הוגן?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציטוט של שתי פסקאות מתוך ספר שלם סבירות בהחלט, למשל כפי שהופיע בערך ראשית ישראל (ספר).

מה ההיקף של ציטוט שירים, והאם ציטוט השירים בערך אן סקסטון מפר את השימוש ההוגן?[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף שמצוטטים שם מספר שירים, הדבר נראה סביר בהחלט, בהתאם לחריג הביקורת או הלימוד של השימוש ההוגן. יש להשתדל רק שלא יהיה אף שיר במלואו - אפשר כמה משפטים מהשיר להדגים את הנקודה.

איך עושים את זה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם אוכל לקבל הסבר טכני איך אני מעלה קובץ עם צילום עטיפת ספר "בשימוש הוגן" (או הפניה למקום שבו יש הסבר כזה)?
תודה, Amikamraz - שיחה 11:24, 15 ביוני 2019 (IDT)

מתוך ויקיפדיה:זכויות יוצרים/שאלות ותשובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון 11[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש בתמונה שהועלתה לויקיפדיה הרוסית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום, בערך הזה בויקיפדיה הרוסית ru:Хитрук, Фёдор Савельевич נמצאת תמונתו של הבמאי. התמונה הועלתה במסגרת שימוש הוגן לויקיפדיה הרוסית. אחת מתלמידותי מעוניינת לתרגם את הערך לעברית ולשלב את התמונה. האם זהו שימוש הוגן וכיצד יש להסדיר זאת? תודה. Orly Simon - שיחה 06:51, 10 במאי 2018 (IDT)

האדם האמור כבר נפטר, לכן מותר להשתמש בתמונתו (בהנחה הסבירה שאין דרך להשיג תמונה חופשית שלו) פעם אחת בוויקיפדיה: בערך שלו. ר’ ויקיפדיה:שימוש הוגן. אין דרך מסודרת להעביר את התמונה מהוויקיפדיה הרוסית. צריך להעלות אותה מחדש (ר’ קישור בצד להעלאת קובץ לשרת). Tzafrir - שיחה 17:48, 12 במאי 2018 (IDT)

לכידת תמונת אדם שנפטר מתוך סרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני חושב שאני יודע את התשובה, אך מעדיף לשאול ולקבל אישור רשמי: האם מותר להעלות תחת שימוש הוגן תמונת מישהי שנפטרה שנלכדה מתוך סרטון ביוטיוב? כמובן שבמסגרת שימוש הוגן, התמונה תשמש רק בערך על אותה אישה (שכרגע קיים אך נטול כל תמונה). Dovno - שיחה 10:40, 4 ביולי 2018 (IDT)

Nimrodbr, Geageaבעלי הידע בזכויות יוצרים? Dovno - שיחה 12:43, 10 ביולי 2018 (IDT)
כן. זה נראה לי שימוש הוגן. דרור - שיחה 22:55, 11 ביולי 2018 (IDT)

ארכיון 10[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייבוא לוגו מהרשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם זה יהיה תקין להעלות לוגו של חברה מסוימת, במקרה הזה אופטיקה הלפרין, לצורך כתיבת ערך על הרשת? אם כן, יש מגבלות שיש לעמוד בהן? ★ ברשיחה ★ 05:55, 3 בינואר 2017 (IST)

מיוחד:העלאה/fairuse, {{לוגו|אופטיקה הלפרין}}. יש להשתמש בתמונה הזאת רק באופטיקה הלפרין. בברכה, אורשיחה@ • 06:16, 3 בינואר 2017 (IST)
בר אורשיחה@ • 19:51, 4 בינואר 2017 (IST)
תודה רבה!. ★ ברשיחה ★ 20:26, 4 בינואר 2017 (IST)

לוגו של מיזם = שימוש הוגן?[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום, אתמול פתחתי ערך חדש אודות מיזם אוטו-תל. במידה ואשיג לוגו של המיזם, האם מותר להגדיר אותו כשימוש הוגן לערך הזה בלבד? --EldadHe - שיחה 11:39, 19 בינואר 2017 (IST)

-EldadHe, לוגו הוא בשימוש הוגן ורק לערך זה בלבד, איזה אינטרס יש למיזם לאשר את הלוגו ברישיון חופשי? חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 13:40, 19 בינואר 2017 (IST)
רציתי לשאול האם ניתן להשתמש בו כשימוש הוגן? האם בכלל ניתן להעלות לוגו כלשהו בתנאים אלה? --EldadHe - שיחה 23:11, 19 בינואר 2017 (IST)
EldadHe, ניתן להעלות ראה הסבר בדף ויקיפדיה:רישוי תמונות/שימוש הוגן. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 22:39, 22 בינואר 2017 (IST)

שימוש הוגן לכרזת אירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

את התמונה הזו (כרזה של אירוע אוסקר) שייכתי תחת שימוש הוגן של כרזת סרט. זה בסדר או שהיה עלי לבחור אופציה אחרת מבין האופציות לשימוש הוגן? תודה. דוג'רית - שיחה 00:50, 26 בינואר 2017 (IST)

נראה לי תקין - "...או כרזה מסוג אחר". Geagea - שיחה 10:37, 26 בינואר 2017 (IST)

תמונות ויקיפדיה אנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

איך מעבירים תמונות מהויקיפדיה האנגלית? הָאֶלְקֹשִׁי - שיחה 18:54, 2 במרץ 2017 (IST)

מעבירים לוויקישיתוף אבל לבדק היטב שהרישיון תקין. באיזו תמונה מדובר? Geagea - שיחה 19:05, 2 במרץ 2017 (IST)
בזאת. הָאֶלְקֹשִׁי - שיחה 02:15, 3 במרץ 2017 (IST)
הקובץ נמצא שם בשימוש הוגן. העליתי לשרת המקומי גם כן בשימוש הוגן. Geagea - שיחה 03:08, 3 במרץ 2017 (IST)
תודה רבה. הָאֶלְקֹשִׁי - שיחה 03:22, 3 במרץ 2017 (IST)

עטיפות של אלבומים (מוזיקה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום. עד לא מזמן לא היתה בעיה, אבל עכשיו מופיעה טבלה שלא ברור מה צריך למלא בה... לגבי "אישורים" - מובן. "תיאור" - שם הקובץ. "תאריך" - שנת יציאה של האלבום. "גרסאות אחרות" - לא חייבים למלא. מה לגבי "מקור" ו-"יוצר" - אני לא מבין... {{מידע |תיאור= |מקור= |תאריך יצירה= |יוצר= |אישורים והיתרים={{עטיפת אלבום|שם-הערך-בו-מותר-השימוש}} |גרסאות אחרות= }} BoogieBrother85 - שיחה 23:19, 9 במרץ 2017 (IST)

מקור, במקרה הזה המפיץ של האלבום, למשל אן.אם.סי.יוצר הוא המעצב של היצירה (במידה ומופיע בתוך החוברת הנלווה). בברכה --Kippi70 - שיחה 12:32, 10 במרץ 2017 (IST)
תודה... בד"כ זה אכן מופיע, אבל אם לא מופיע שם היוצר, אפשר לכתוב, למשל, "לא ידוע"? כי צריך לכתוב משהו, אחרת התמונה לא תעלה... BoogieBrother85 - שיחה 15:21, 10 במרץ 2017 (IST)
BoogieBrother85 , כשאינך יודע כי המידע לא קיים, אתה יכול לכתוב לא ידוע. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 16:28, 10 במרץ 2017 (IST)

צילום מסך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מה המדיניות בנוגע להעלת קובץ שהוא צילום מסך מתוך תוכנית טלוויזיה? תודה, יוניון ג'ק - שיחה 22:18, 13 באפריל 2017 (IDT)

אסור. זאת הפרת זכויות יוצרים. חנה Hanayשיחהחג פסח שמח ואביבי 07:51, 14 באפריל 2017 (IDT)
מתי זה נחשב שימוש הוגן? Nimrodbr, Tzafrir, Kippi70, ‏בעלי הידע בתמונות וזכויות יוצרים? יוניון ג'ק - שיחה 14:05, 14 באפריל 2017 (IDT)
כמעט אין סיבה שזה יהיה שימוש הוגן. כעיקרון, אם אני לוקח כדוגמא את סרטי הארי פוטר - תמיד אפשר להשתמש בצילום של אתר ההסרטה, או של השחקנים שהוא חופשי, ולא בצילום מסך (ראה לדוגמא פורטל:הארי פוטר/תמונה נבחרת/גלריה - בפורטלים אנחנו לא מרשים "תמונות שימוש הוגן" ועדיין ראה איזה גלריה יפה יש). דרור - שיחה 14:11, 14 באפריל 2017 (IDT)
מה לגבי סדרות אנימציה, כמו משפחת סימפסון? יוניון ג'ק - שיחה 14:17, 14 באפריל 2017 (IDT)
דינו של צילום מסך הוא כדין שימוש ביצירה המקורית עצמה. בהתאם לכך, שימוש הוגן בצילומי מסך הוא בהתאם לתת סעיף 19א של חוק זכויות יוצרים, התשס"ח: "שימוש הוגן ביצירה מותר למטרות כגון אלה: לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך". אנו רגילים לראות צילומי מסך בעיקר בדיווחים עיתונאיים כאשר ציון העובדה שמדובר בצילום מסך הוא בדומה לציון שמו של הצלם. Nimrodbr - שיחה 14:37, 14 באפריל 2017 (IDT)
שימוש הוגן מותר רק שהוא לא פוגע מסחרית ביוצר, ורק שאין תחליף חופשי. (וגם לסדרה הסימפסונים אפשר לרוב למצוא תחליף חופשי). זה לא אומר שבכלל אי אפשר, אבל לעיל בהנחיות כתוב שאפשר תמונה בודדת. בדוגמא של הסימפסונים, הוגן לקחת תמונה אחת לכל דמות. דרור - שיחה 20:32, 15 באפריל 2017 (IDT)

העלאת צילום עטיפת ספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל שאני מבין, שימוש בצילומי עטיפות ספרים הוא בבחינת שימוש הוגן. ברצוני לצלם עטיפת ספר שנמצא ברשותי ולהעלות את התמונה לדף ויקיפדיה. האם להעלות לשרת בלבד או ויקישיתוף? --נדב - שיחה 15:12, 20 באפריל 2017 (IDT)

קבצים עם רציונל של שימוש הוגן ש להעלות לוויקיפדיה בלבד. הם יימחקו בוויקישיתוף. תבנית הרישיון {{עטיפת ספר}}. Geagea - שיחה 15:28, 20 באפריל 2017 (IDT)
כך תיארתי לעצמי. תודה. --נדב - שיחה 17:58, 20 באפריל 2017 (IDT)

בקשה לאישור צילום שהעלתי לויקישיתוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתאריך 4.5.17 העלתי לויקישיתוף תמונת שער של גיליון העולם הזה. הגיליון נמצא בבעלותי ואני צילמתי את התמונה. מטרתי היא שהתמונה תהיה בשימוש הערך העולם הזה בכל השפות בויקיפדיה בלבד. מכיוון שזו הפעם הראשונה שאני מעלה תמונה לויקישיתוף, אני עדיין לא בקי בכל רזי זכויות היוצרים. כיצד אני יכול לקבל אישור על תמונה זו? תודה נתן קלמן - שיחה 10:13, 6 במאי 2017 (IDT)

נתן קלמן, אתה אמנם צילמת את התמונה אולם זכויות היוצרים על התוכן בעיתון לא שייכות לך. יחד עם זאת ניתן להעלות סריקה של העיתון בשימוש הוגן לשרת המקומי של ויקיפדיה מכאן. אף על פי שהקובץ מוגן בזכויות יוצרים ניתן להשתמש בו בערך על העיתון בלבד לפי כללים שניתן לקרוא עליהם כאן. ראה גם קובץ לדוגמא שכבר נמצא בערך. Geagea - שיחה 15:57, 7 במאי 2017 (IDT)

תרגומי שירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היי. תוכלו בבקשה לבדוק את מיוחד:הבדלים/20751528 מבחינת זכויות יוצרים? יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 15:31, 20 במאי 2017 (IDT)

IKhitron, בכל התרגומים שם יש הפרה של זכויות יוצרים, תשאיר שם רק את שני הבתים הראשונים. צריך לעשות זאת בזהירות. תודה חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 06:15, 24 במאי 2017 (IDT)
תודה Hanay. את מתכוונת למחק את השאר מכל התרגומים? יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 14:04, 24 במאי 2017 (IDT)
IKhitron, התכוונתי שבכל תרגום בנפרד תשאיר שני בתים בלבד. את יתר הבתים תסיר. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 14:47, 24 במאי 2017 (IDT)
תודה, בוצע. יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 15:06, 24 במאי 2017 (IDT)

מחמוד אסגרי ואייאז מארחוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בערך זה שולבו תמונות שהיו בויקישיתוף, אך הן הוסרו בשל הפרת זכויות יוצרים. ראיתי שבכל זאת, אחת התמונות מופיעה בויקיפדיה שבאנגלית. האם וכיצד ניתן להעלות את התמונה גם לויקיפדיה שבעברית? תודה, יוניון ג'ק - שיחה 09:34, 23 ביוני 2017 (IDT)

כמו באנגלית: ויקיפדיה:שימוש הוגן. Tzafrir - שיחה 18:05, 23 ביוני 2017 (IDT)
כן, אבל איך עושים את זה? יוניון ג'ק - שיחה 18:23, 23 ביוני 2017 (IDT)
יוניון ג'ק תנסה להיעזר בעזרה:העלאת תמונה ברישיון שימוש הוגן. בר - שיחה 20:16, 30 ביוני 2017 (IDT)
העלתי את התמונה לשרת, וצירפתי אותה לערך, אבל אני עדיין לא יודע אם עשיתי זאת נכון. תודה, בכל אופן. יוניון ג'ק - שיחה 02:39, 1 ביולי 2017 (IDT)

תמונה המיועדת לערך ספציפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברצוני להעלות תמונה לערך, בעל זכויות היוצרים התיר לי להשתמש בה אבל רק לערך הספציפי הזה (כלומר, הוא לא מעוניין שהתמונה תהייה חופשית ופתוחה לכולם, אלא בעצם מעוניין שהתמונה תופיע תחת תנאי רשיון לשימוש הוגן). מה מונע ממני להעלות אותה לשימוש הוגן? Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 13:49, 22 ביולי 2017 (IDT)

הכללים של קרן ויקימדיה שהחליטה שהוויקיפדיה הוא אתר של תוכן חופשי, זאת החלטה אידיאולוגית, אותו צלם יכול להחליט שהוא לא מעוניין שהתמונה תופיע בוויקיפדיה ברישיון {{Cc-by-sa-4.0}}, זה בסדר, אבל התמונה שלו לא תופיע בוויקיפדיה. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 14:07, 22 ביולי 2017 (IDT)
הצלם הנ"ל הוא לא ויקיפד. מה ההבדל בינו לבין צלמים אחרים שתמונותיהם מופיעות בוויקיפדיה בשימוש הוגן? מהם אפילו לא מבקשים רשות. Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 14:18, 22 ביולי 2017 (IDT)

מכיוון שחנה Hanay בחרה להתנשא עלי בדף השיחה שלי ולא קיבלתי תשובה מניחה את הדעת, אבהיר כאן את שאלתי ואצפה לתשובות מאחרים.

מדובר בקובץ:Maccabiah final.jpg שהועלה על ידי לשרת. הצלם אינו מעוניין להעלות אותה ברשיון חופשי. אין לו בעייה עם שימוש הוגן בערך הרלוונטי, אבל לזה ממילא איננו זקוקים לרשותו.

קראתי את הכללים לשימוש הוגן והתמונה עומדת בכולם. אין תמונה חופשית חלופית, התמונה נותנת מידע משמעותי לערך (המחשה לפרק שלם בו שכולל אירוע היסטורי), היא יצאה לאור בעמוד הפייסבוק של הצלם, נעשה בה שימוש בערך אחד בלבד, והרשיון כולל את כל הפרטים. מבקש הסבר מדוע אי אפשר להשתמש בה בשימוש הוגן, ומה ההבדל בינה לבין תמונה מכל מקור אחר כשאין תחליף חופשי. Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 19:08, 22 ביולי 2017 (IDT)

אין שום הצדקה לשימוש הוגן. יש תמונות למכביר בוויקישיתוף - Category:Ice hockey. דינה של תמונה זו להימחק. Geagea - שיחה 19:34, 22 ביולי 2017 (IDT)
אז צר לי, לא הבנת על מה התמונה. מדובר בגמר ההוקי קרח במכביה, שבמקרה הוא גם משחק היסטורי (משחק ההוקי הכי נצפה על אדמת ישראל) והיא מיועדת לפרק הספציפי על הוקי במכביה. תמונות חופשיות של הוקי קרח יש למכביר, תמונות חופשיות של הוקי קרח מהמכביה וספציפית מהמשחק ההיסטורי הזה - אין. Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 19:49, 22 ביולי 2017 (IDT)
"ניתן להשתמש בקובץ זה בערך הוקי קרח בלבד." כך כתוב. בערך הנדון יש תמונות למכביר ויש נוספות גם בוויקישיתוף. לפי הפרשנות שלך כל תמונה יכולה להיות באיזושהי ערך שהרי נקודת זמן ספציפית במיקום ספציפי ייחודית לכל תמונה. יש להשתמש במשורה ברישיון שימוש הוגן. ליוצר התמונה יש זכויות ויש לכבד אותן.Geagea - שיחה 20:57, 22 ביולי 2017 (IDT)
לפי הפרשנות שלי התמונה הנ"ל מעשירה פרק מסויים בערך, שהיא קשורה אליו קשר ישיר, וממחישה אותו בצורה שאף תמונה חופשית לא יכולה להוות לה תחליף, כי אין תמונה חופשית לנושא הפרק. אין טעם לשים תמונה חופשית ממשחק הוקי בליגת ה-NHL או באליפות העולם בפרק שמדבר על הוקי במכביה. הכלל אומר "לא ניתן להשיג או ליצור תמונה חופשית זהה או דומה שתספק במידה מספקת אותו המידע", אף תמונה חופשית לא מספקת את אותו המידע.
לפי הפרשנות שלי מדובר גם על אירוע היסטורי בהקשר של הערך כולו, ושל הפרק הספציפי הזה בפרט.
שני הנימוקים האלה מגובים בכללי השימוש ההוגן של תמונות בויקיפדיה.
וזה עוד לפני שנכנסתי לנושא הסכמתו של הצלם לשימוש בתמונה בערך הזה... אבל לפי כללי השימוש ההוגן אפילו את זה אנחנו לא חייבים. אני הלכתי פה מעבר. אני עומד בכל כללי השימוש ההוגן ומעבר לכך. Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 21:06, 22 ביולי 2017 (IDT)

איזו חוצפה וגסות רוח, הסברתי לך בצורה ברורה בדף שיחתך והפניתי אותך לדף ויקיפדיה:רישוי תמונות/שימוש הוגן , בחרת לא לקרוא את ההסברים שהפניתי אותך אליהם, ורק להטריח אותי שוב ושוב בשאלות שההסבר להם נמצא בדף, אמרתי לך שתפנה לכאן. ואתה עוד מתלונן. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 22:46, 22 ביולי 2017 (IDT)

תקראי שוב את מה שכתבת בדף השיחה שלי ותאמרי לי אם זו לא התנשאות מארץ ההתנשאויות. גם האחרים מוזמנים לקרוא.
לעניין עצמו - נתת לי הסבר שלא עונה למה שכתוב בכללים, הראיתי גם שם וגם כאן שאני עומד בכל חמשת הכללים שמפורטים בויקיפדיה:רישוי תמונות/שימוש הוגן אחד לאחד ומעבר לזה. הצלם הוא לא ויקיפד ולא חייב דבר לויקיפדיה, אבל בכללי השימוש ההוגן לשימוש בתמונתו אני עומד והראיתי את זה כלל אחרי כלל. בנוסף הדגשתי גם את הערך ההיסטורי של התמונה ושל האירוע שהיא מתעדת, וגם זה לפי כללי השימוש ההוגן. את מוזמנת לענות לעניין, כלל אחרי כלל מחמשת הכללים תראי לי איפה אני לא עומד בכללי השימוש ההוגן. אבל אם זה טורח בשבילך חלילה לי מלהטריח אותך. Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 22:55, 22 ביולי 2017 (IDT)
מחקתי את הקובץ. כללי שימוש הוגן נקבעו בחוק (גם בישראל וגם באה"ב). דף ההסברים בווקיפדיה הוא רק דף עזרה.
כאשר נכתב בכללים ש"מדובר בתמונה היסטורית רבת משמעות של אדם מפורסם, עצם מפורסם או אירוע מפורסם" הכוונה היא שהערך עוסק באותו אדם, עצם או אירוע (לא פיסקה בערך ולא משפט בערך). זה לא עומד בכלל הזה.
הוספת תמונה בשימוש הוגן לערך היא בהכרח פגיעה בזכויות היוצרים ויש לעשות בה שימוש מינימלי ככל האפשר. התמונה היא לא ממחישה דבר שתמונה אחרת שכבר קיימת בערך ממחישה - תמונה של משחק הוקי וצופים.
הסכמתו של יוצר הקובץ היא בעצם חוסר הסכמה לשימוש כתמונה חופשית. כל הסכמה אחרת היא חסרת משמעות מבחינת ויקימדיה.
כשאתה מגיע לדף זה ומבקש הסבר אז מנסים להסביר לך. לומר למי שעוזר לך שהוא מתנשא זו אמירה לא ראויה. Geagea - שיחה 01:15, 23 ביולי 2017 (IDT)
מה שאתה אומר נסתר על ידי כלל מספר 2 של כללי השימוש ההוגן מדבר על תמונה שממחישה "נקודות מסויימות בערך", לא על הערך עצמו.
התמונה כאמור היא של אירוע היסטורי בהקשר של הערך - המשחק הכי נצפה אי פעם בישראל. אתה יכול להכיר בזה או לא להכיר בזה, זו עובדה. לפטור את זה כ"סתם תומנה של משחק הוקי וצופים" לא מראה יותר מאשר חוסר ידע בנושא הערך ונושא הפרק הספציפי.
מה שחנה כתבה בדף השיחה שלי, אחרי שמצאתי את הסבריה לא מספקים ושאלתי עוד שאלות, אינו הסבר, ונוסח דבריה הוא בדיוק מה שאמרתי. אתה מוזמן לקרוא בעצמך.
ואני באמת מצטער שביקשתי את הסכמתו של הצלם, זו הייתה טעות. זה בכלל לא נחוץ בתמונה בשימוש הוגן ולהבא לא אעשה זאת. Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 01:49, 23 ביולי 2017 (IDT)

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

משתמש Tdunsky, העלה תמונה נוספת, למרות ההסברים הרבים שניתנו לו, את קובץ:Maccabiah Ice Hockey Final היום ה- 23 ביולי ב-1:31 באותה מתכונת, שלא לפי כללי שימוש הוגן. הקובץ נמחק מידית. מצער לראות איך עורך בוויקיפדיה פועל בהתרסה במיזם הבנוי על שיתוף פעולה. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 05:35, 23 ביולי 2017 (IDT)

את צודקת שמדובר במיזם שיתופי של קהילה שיתופית הבנוי על שיתוף פעולה. לכן לא אעלה עוד תמונות בנושא הזה בטרם יתברר העניין.
זה לא אומר שאני מניח לעניין, כי בקהילה שיתופית אין מקום גם לשרירותיות. הסברתם, את ומשתמש:Geagea, והסברתי גם אני באופן מפורט ומנומק למה אני לא מקבל את הסבריכם, ודאי לגבי התמונה השנייה. אני הבאתי מובאות מפורשות מויקיפדיה:רישוי תמונות/שימוש הוגן, והראיתי כלל אחרי כלל מהכללים שרשומים בו, למה התמונה לדעתי כן עומדת במבחן השימוש ההוגן. בנוסף עמדתי על הערך ההיסטורי של המשחק שמונצח בתמונה כמשחק הנצפה ביור אי פעם בישראל, שלפי הכללים מחזק את טענתי, כי התמונה של המשחק עם הקהל ממחישה בדיוק את זה.
אתם לעומת זאת הבאתם פרשנויות וקביעות שרירותיות שאפשר לסכם ב"ככה זה וזהו". משתמש:Geagea התכחש לערך ההסטורי של המשחק והתמונה שמנציחה אותו, כי "זה סתם משחק עם קהל", זו קביעה שרירותית שיכולה לפסול כמעט כל תמונה של אירוע היסטורי. זו לא דרך של קהילה שיתופית. הבאתי מובאות מפורשות מדף הכללים, הביאו גם אתם מובאות מפורשות שסותרות את הכללים שכתובים שחור על גבי מסך באותו דף. אם אתם טוענים שזה החוק בישראל, הביאו את לשון החוק. אם אתם טוענים שהכללים המפורשים בדף הכללים הם מוטעים, הראו לי את המובאות הסותרות אותם (ושנו את דף הכללים).
זו קהילה שיתופית כפי שאמרת בצדק. בדף השיחה שלי איימת עלי בכלים העומדים לרשותך כמפעילת מערכת. זו כמובן זכותך בתוקף המעמד שיש לך בויקיפדיה. אבל גם לי כעורך פשוט יש כלים, ואני מבקש להשתמש בהם כדי לברר את העניין.
לכן אני מבקש לקחת אותך ואת Geagea לבוררות בנושא. אנחנו יכולים להשתמש באחד משני הבוררים הרשומים בויקיפדיה:בוררות. לחילופין אין לי בעייה להשתמש גם בשירותיו של משתמש:Deror avi, שהבנתי שהוא עורך דין שמשמש כאן מעין אורים ותומים בנושא. אם הוא יפסול את טענותי אחרי שאשטח אותן בפניו בצורה מסודרת ומנומקת כפי שעשיתי גם בפניכם, ויראה לי במובאות היכן אני טועה - כי אתם לא הראיתם, מעבר לפרשנות - אקבל את דעתו ולא תהייה לי עוד שום טענה. Tdunskyדברו אליהמשחק הכי cool בעולם - עכשיו בערך מומלץ! 08:16, 23 ביולי 2017 (IDT)
לא קראתי את כל התגובה הארוכה הזאת, אבל ראיתי את המילה בוררות. אתה מוזמן להתלונן עלי אצל דרור לין, אני מתייגת עוד מספר עורכים שעוסקים בתמונות, ערן, מוטי ובריאן וכן יונה בנדלאק, אולי הם יצליחו להסביר לך מה שמסתבר שגיאה ואני נכשלנו.
אם אתה רוצה שאקרא תגובות שלך בתשומת לב, עליך לקצר אותן מאד. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 05:31, 24 ביולי 2017 (IDT)
Tdunsky בוקר טוב. יש לך רכב אספנות היסטורי. הוא היחיד בארץ והוא "מה זה נראה טוב". לא ניתן להשיג עוד אחד, ואני ממש צריך אותו ספציפית. ברשותך, לקחתי אותו לסיבוב ברחבי ישראל ב"שימוש הוגן". --Assayas - שיחה 07:33, 24 ביולי 2017 (IDT)
Tdunsky אם מדובר על משחק היסטורי ובעל ערך היסטורי, אתה מוזמן לכתוב ערך ואז לתמונה בשימוש הוגן יהיה ערך שבו יהיה לה מקום. אישית אני מטיל ספק בכל מה שנכתב יומיים אחרי שאירוע מתקיים שהוא בעל מימד היסטורי. מההסבר שלך הממד ההיסטורי הוא בכמות הצופים למשחק הוקי קרח בישראל, השימוש בכמות הצופים כקריטריון לחשיבות המשחק היא לא המצאה של גיאה, וזה אפילו לא שמדובר על כמות היסטורית במשחקי המכביה או באולם שהבו המשחק נערך או בענף ספורט לא מקצועי בישראל (למיטב זכרוני למשחק של נבחרת ישראל ברוגבי או בפוטבול היו יותר צופים, אבל אולי אני טועה). מה שאומר שהמימד ההיסטורי הזה יכול להסתיים בתוך זמן קצר ואז למשחק הזה לא יהיה שום מימד היסטורי (זו גם הסיבה שלדעתי למשחק אין מקום כערך עצמאי בויקיפדיה). בנוגע לשימוש הוגן, דפי ויקיפדיה הם דפי עזרה ולא מסמכים משפטיים, המסמכים המשפטיים בנוגע לרישיונות ויקיפדיה נמצאים באתר מטא ולקרן ויקימדיה יש עורכי דין שמבינים בנושא. אתה מוזמן לפנות אליהם לקבלת חוות דעת ואני בטוח שאם אחד מהם יסכים למה שאתה אומר, לא יהיה כאן מישהו שיתנגד. אינג. יונה ב. - שיחה - הבה נכחילה 07:58, 24 ביולי 2017 (IDT)
מסכים עם קודמי. התמונה לא מספקת מידע שלא ניתן להשיג מתמונות אחרות, מדובר בפרסום ראשוני של היצירה, אין פה שום ייחוד היסטורי משמעותי וכו'. אני מציע להניח לעניין, ולהשקיע מאמץ בדברים פוריים יותר. בריאן - שיחה 10:13, 24 ביולי 2017 (IDT)

שימוש בתמונת כריכת ספר מויקיפדיה האנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבתי ערך בעברית על ספר (תחנת זברה אינה עונה (ספר)) ואין ברשותי תמונת כריכה. מצד שני לערך זה יש מקבילה אנגלית (אנ') עם תמונה שהייתי רוצה להשתמש בה. 1. האם ניתן (נראה שהיא בשימוש הוגן) ? 2. לא ברור לי איך מציבים אותה בערך שלי. תודה Danny Gershoni - שיחה 16:52, 29 ביולי 2017 (IDT)

כל עוד אתה משתמש בתמונה בערך הזה בלבד, מותר לך להוריד אותה משם למחשב שלך, ולהעלות מחדש לוויקיפדיה העברית, לא לוויקישיתוף. בתור רישיון עליך לציין {{עטיפת ספר|<כאן שם הערך בעברית>}}. לפרטים ראה וק:שימוש הוגן. יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 00:03, 30 ביולי 2017 (IDT)
אין צורך, העליתי את עטיפת הספר בעברית מאתר סימניה ראה כאן. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 02:27, 30 ביולי 2017 (IDT)
יש גם את זה. חזרתישיחה 07:24, 30 ביולי 2017 (IDT)

האם מותר ללכוד תמונה מסרט והבמאי חי האם מותר להתקשר לבמאי ולבקש את אישרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם מותר ללכוד תמונה מסרט והבמאי חי האם מותר להתקשר לבמאי ולבקש את אישרו {נהו190 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

יש לי גם שאלה בנושא: פה הוחלט שצילום מסך שאינו חלק מהותי מהיצירה אינו מפר זכויות יוצרים. אם כן, למה צריך להרוג את הבמאי ועוד לחכות 70 שנה? בנוסף, מה לגבי צילום מסך ממהדורת חדשות? בר 👻 שיחה 23:12, 8 באוגוסט 2017 (IDT)
נהו190. התשובה היא כן.
בר, פסק הדין (בקישור שמור) מתייחס לשימוש בפריים בשימוש הוגן. סעיף 19 לחוק זכויות היוצרים הוא הסעיף המדבר על שימוש הוגן. Geagea - שיחה 05:53, 9 באוגוסט 2017 (IDT)
Geagea אם כך מותר להעלות בשימוש הוגן צילום מסך לאישיות שאין לה תמונה בערך? בר 👻 שיחה 02:01, 10 באוגוסט 2017 (IDT)
כן, במגבלות שימוש הוגן. Geagea - שיחה 02:05, 10 באוגוסט 2017 (IDT)
לא מדובר בתמונה של בן אדם חי, אלא של חתיכת מתכת עם פלסטיק לא חיה, לכן אין יותר הגבלה של אסור תמונות של אנשים חיים בשימוש הוגן? יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 01:40, 11 באוגוסט 2017 (IDT)
IKhitron, לא הבנתי למה אתה מתכוון. Geagea - שיחה 01:52, 11 באוגוסט 2017 (IDT)
הצבעתי לך על בעיה אפשרית בניסוח שיכולה לעזור לאנשי זדון להתעלם מכללי שימוש הוגן. אחד הכללים גורס שאסור לשים תמונה של אנשים חיים. לא בטוח שהניסוח כמו שהוא מתייחס גם לתמונות של עצמים שמציגים אנשים חיים - מסך טלוויזיה לצורך העניין. יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 01:57, 11 באוגוסט 2017 (IDT)
למיטב ידיעתי איסור על תמונת אדם חי בשימוש הוגן עם מגבלה שהטילה קרן ויקימדיה כדי לעודד יצירת תמונות חופשיות של אנשים חיים, ולא מגבלה של חוק השימוש ההוגן. ‏MathKnight (שיחה) 22:22, 12 באוגוסט 2017 (IDT)

קפיצת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם הציטוט של שייקספיר המופיע בערך קפיצת הדרך שהוסיף אלמוני בסדר או שצריך להסיר כי הוא תרגום מ-2017 ? בברכה אמא של גולן - שיחה 10:40, 27 באוגוסט 2017 (IDT)

אמא של גולן, מדובר על ציטוט קצר יחסית מתוך מחזה שלם, ולכן מדובר עדיין על שימוש הוגן ואין כאן בעיה. למרות זאת, אם יש אפשרות לצטט מתוך תרגום שפגו זכויות היוצרים שלו והוא קריא לצורך הערך, אני מניח שזה עדיף. Tzafrir - שיחה 22:06, 27 באוגוסט 2017 (IDT)

שלט האצולה של המושל הכללי של קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום, האם ניתן להעלות את התמונה בשימוש הוגן? אלדוגמא כאן? אמא של גולן - שיחה 15:43, 10 באוקטובר 2017 (IDT)

כעקרון כן (בערך על המושל הכללי של קנדה) זה סמל חדש. אני מניח שגם גרסת SVG של הקובץ תהיה זמינה מתישהו בוויקישיתוף. Geagea - שיחה 16:32, 10 באוקטובר 2017 (IDT)

העתקה של שיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה שאלות: 1) באיזה תנאים ניתן להעתיק מילים של שיר ולפרסם אותם בערך בלי להפר זכויות יוצרים? 2) שאלה קצת מוזרה, אם נניח אני מעתיק שיר מאתר מסוים, מילה במילה ועם אותם סימני הפיסוק, האם זה יכול להיחשב בדרך כלשהי הפרת זכויות יוצרים? נניח כי מוכיחים שהשיר נלקח מהאתר המסוים ההוא כי בעל האתר שינה מילה אחת או שתיים בשביל להבדיל את השיר בקצת מהמקור. Bear - השאר הודעה אחרי הביפ... 01:53, 13 בדצמבר 2017 (IST)

שלום דוב, נקודת המוצא צריכה להיות: כל דבר (תמונה, טקס, שיר, וידאו וכו') מוגנים בזכויות יוצרים, אלא אם נאמר אחרת. כל אתר אינטרנט אמור להבהיר באיזה מקום באיזה מעמד נמצא התוכן שבו. אם מצאת טקסט של שיר באתר מסוים הוא יהיה חופשי בשני מקרים: 1. היוצר נפטר לפני למעלה מ-70 שנים. 2. היוצר הכריז שיצירתו חופשית לשימוש (יש כל מיני רשיונות בקטגוריה זו - ללא שימוש מסחרי; איסור על יצירת נגזרות ועוד). רוב הסיכויים, שמה שבידיך אינו חופשי. כתוב כאן אם אתה זקוק להבהרות נוספות. בברכה Kippi70 - שיחה 08:44, 13 בדצמבר 2017 (IST)
ברצוני להוסיף לערך שוב (שיר) פסקת "משמעות", יש דרך כלשהי בה אוכל להעתיק ציטוטים/בתים מהשיר לערך בלי להפר זכויות יוצרים? Bear - השאר הודעה אחריי הביפ... 18:56, 13 בדצמבר 2017 (IST)
זו שאלה של מידה; ע"ע שימוש הוגן. עוזי ו. - שיחה 22:53, 10 בינואר 2018 (IST)

שער ראשון של כתב עת משפטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מותר להעלות ב"שימוש הוגן" שער ראשון של כתב עת משפטי, לערך על אותו כתב עת? --בן נחום - שיחה 11:44, 4 בינואר 2018 (IST)

אני לא רואה שום סיבה שלא. כמו כריכת ספר, כריכת תקליט, כריכת קומיקס, כרזת סרט וכו'. אוריאל, Orielno - שיחה 12:04, 4 בינואר 2018 (IST)

העלאת תמונות של מוצרים עם תווית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם מותר לי להעלות לוויקישיתוף תמונה של בקבוק וויסקי שצילמתי בעצמי? האם יש עם זה בעיה של זכויות יוצרים (על התווית) • בקרה וייעוץשיחה • כ"ג בטבת ה'תשע"ח • 14:12, 10 בינואר 2018 (IST)

אני חושב שאצטרך לתייג את Nimrodbr, Geageaבעלי הידע בזכויות יוצרים. • בקרה וייעוץשיחה • כ"ג בטבת ה'תשע"ח • 16:27, 10 בינואר 2018 (IST)
הבקבוק והתווית מוגנים בהגנת מדגם (trade mark) שהיא פחות רלוונטית לעניינינו. התווית מוגנת בזכויות יוצרים (ואז השאלה מה חלקה בתמונה). אם התמונה לערך על הבקבוק - ניתן להעלות בשימוש הוגן לויקיפדיה העברית. דרור - שיחה 21:20, 10 בינואר 2018 (IST)
בקרה וייעוץ, דוגמה תוכל לעזור. כעקרון אסור להעלות לוויקישיתוף אבל, כמו שציין דרור, יש נסיבות מקלות. Geagea - שיחה 02:44, 11 בינואר 2018 (IST)

שימוש בצילומי מסך מתוך IMDb[עריכת קוד מקור | עריכה]

לגבי סרטי קולנוע: האם מותר להעלות במסגרת שימוש הוגן, תמונה מתוך צילומי מסך (לא כרזות) המופיעים באתר IMDb בציון שם הצלם/בעל הזכויות? בצילומים מצוין במפורש, בנוסף לשם הצלם, שזכויות הקניין הן של החברה המפיצה, והשימוש מותר לצורכי קידום מכירות בלבד. ראו נוסח לדוגמה:

Photo by Gordon Timpen, SMPSP - © 2016 CTMG, Inc. All rights reserved.**ALL IMAGES ARE PROPERTY OF SONY PICTURES ENTERTAINMENT INC. FOR PROMOTIONAL USE ONLY. SALE

--נדב - שיחה 16:43, 14 בפברואר 2018 (IST)

לא. ראה הסבר ויקיפדיה:שאלות ותשובות/זכויות יוצרים#האם לקיחת תמונה של אדם מאתר גל"צ והשמתה בערך של אותו אדם תהיה שימוש הוגן?. Geagea - שיחה 13:35, 22 בפברואר 2018 (IST)

שימוש הוגן בסריקה של בול דואר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם הכלל הנוגע לשימוש הוגן שנכתב לגבי בולי דואר ישראלים הנמצאים תחת זכויות יוצרים (הונפקו אחרי שנת 1968) רלוונטי גם לגבי בולים שהונפקו במדינות זרות ונמצאים תחת זכויות יוצרים או יש ספק לגבי היותם כאלו? שאלתי כרגע מתייחסת למספר בולים שהונפקו בצ'כוסלובקיה, בסלובקיה ובבוהמיה ומורביה לפני למעלה מ-70 שנה (המאוחר שבהם הונפק בשנת 1946). אני לא בטוח שהם יצאו מכלל זכויות יוצרים כיוון שאני לא יודע מי היה המעצב או המגלף של הבולים האלו, ולכן אני מעוניין להעלות אותם במסגרת שימוש הוגן כחלק מערך שאני כותב כעת בנושא "בול מסירה אישית". האם ניתן להעלות אותם כשימוש הוגן, והאם יש כללים או מגבלות כלשהם לאופן ההעלאה או לתיאור שעלי לצרף בעת העלאת התמונות של הבולים? הבולים נמצאים באוסף שלי והם נסרקו על ידי, אם זה משנה למשהו.RimerMoshe - שיחה 11:40, 5 במרץ 2018 (IST)

RimerMoshe, שימוש הוגן הוא לא במקום תמונות חופשיות. ניתן לעשות בהם שימוש במשורה לפי תנאי שימוש הוגן. בערך על בול ספציפי (שהונפק לאחר 1968 בישראל) ניתן להשתמש בסריקה של הבול לאותו ערך בלבד. בערך על "בול מסירה אישית" נראה לי שאין מקום לתמונות בשימוש הוגן כי ישנן תמונות רבות בוויקישיתוף שיכולות לאייר את הערך. זכויות היוצרים אגב שייכות למדינה שהנפיקה אותן או למעצב/מאייר הבול, והסריקה לא מקנה זכויות יוצרים כלשהם לסורק.
לגבי זכויות היוצרים בבולים במדינות השונות. יש בוויקישיתוף דף המרכז מצב זכויות היוצרים בבולים - דף זה. בכל מדינה ומדינה מצויין איזה תבנית רישיון צריך להוסיף בדף הקובץ. תוכל גם לעיין בקבצים שהועלו ולראות באיזה רציונל הועלו - כאן. Geagea - שיחה 12:08, 5 במרץ 2018 (IST)
Geagea, תודה רבה על המענה המהיר, אולם התשובה לא ברורה לי. ראשית, המושג "בול מסירה מיוחדת" הוא טיפוס מסוים מאוד של בולים שהונפק רק על ידי המדינות שמניתי בתקופה שציינתי בשאלתי, ואין למיטב ידיעתי בויקישיתוף ולו דוגמה אחת של הבולים האלו. האם ניתן להפנות אותי אל הבולים שלדעתך יכולים לאייר את הערך?
ולשאלה העקרונית יותר. אם הבנתי נכון, מותר לי להעלות תמונה של בול ישראלי שהונפק לאחר שנת 1968, ולמרות שהוא נמצא תחת זכויות יוצרים אפשר לעשות בתמונה שימוש הוגן בערך המוקדש לבול זה או דן ישירות בתוכן הבול. בהנחה שאכן הבנתי נכון, שאלתי היא אם ניתן להעלות באופן דומה בול זר הנמצא תחת זכויות יוצרים (בוודאות או בספק) ולעשות בתמונה שימוש הוגן בערך הדן ישירות בנקודה שהתמונה רלוונטית לגביה? בתודה. RimerMoshe - שיחה 13:00, 5 במרץ 2018 (IST)
RimerMoshe, אם אין בולים שיכולים לאייר את הערך אזיי אפשר להעלות בול אחד בשימוש הוגן. אם כי, אם אני מבין נכון, כל ה"מדינות" שהזכרת, בשנים הרלוונטיות, הן צ'כוסלובקיה. בדף שהפניתי אותך אליו בוויקישיתוף יש קישור לדף זה שהוא רשימת היוצרים של הבולים. יכול להיות שחלק מהתמונות בכל זאת בנחלת הכלל. שווה לבדוק.
בול ישראלי או בול זר שנמצא תחת זכויות יוצרים ניתן להעלות רק בערך הדן אודותיו. אם יש ערך שמאגד מאמרים על בולים שונים אפשר להעלות לכל פרק סריקת בול אבל לא מדובר בפתח לשימוש נרחב בתמונות בשימוש הוגן. יש לעשות שימוש במשורה. Geagea - שיחה 14:37, 5 במרץ 2018 (IST)
תודה לך Geagea, אבחן שוב את הנושא ואפעל בהתאם. RimerMoshe - שיחה 14:41, 5 במרץ 2018 (IST)

ארכיון 9[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונה מכאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם אחת מהתמונות ניתנת להצגה בשימוש הוגן בערך נס בדאלונה? שיר § שיג § שיח § 23:17, 1 בנובמבר 2016 (IST)

שיר, אפשר תמונה אחת בשימוש הוגן, כי הערך עוסק במשחק. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 18:18, 7 בדצמבר 2016 (IST)

האם הסריקה חוקית?[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצאתי בויקיפדיה סריקה של ספר "מגרסת הזהויות" https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%A8%D7%A1%D7%AA_%D7%94%D7%96%D7%94%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA הסריקה חוקית? מותר להוריד את הספר מהאתר? תודה

מותר להעלות קובץ סריקה של עטיפת ספר ברישיון בשימוש הוגן, לערך על הספר, וזה מה שנעשה כאן. אין כאן בעיה. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 21:57, 6 בדצמבר 2016 (IST)

כריכה של ספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום אם ישנה תמונה של כריכת ספר באתר של הסופר האם אפשר לעלות אותה לערך שלו (של הסופר)? וגם מי הבעלים של הזכויות על הכריכה? למי לפנות על מנת לבקש היתר ? תודה Wik enbal (שיחה | תרומות | מונה) לא חתמה 00:00, 10 בינואר 2000 (IST) ב-16:32, 26 בדצמבר 2016

שלום משתמש:Wik enbal, אפשר להעלות עטיפת ספר לערך על הספר ברישיון בשימוש הוגן. לערך על הסופר ניתן להעלות רק אם מוקדש בערך פרק של מינימום מספר פסקאות על הספר, ואין ערך נפרד על הספר. במקרה של שימוש הוגן, אין צורך לבקש רשות. אם רוצים ברישיון חופשי אז יש לפנות לבעלת זכויות היוצירם, לרוב זה המעצב של העטיפה, או ההוצאה. נושא זה צריך להיבדק מולם. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 18:37, 2 בינואר 2017 (IST)

ארכיון 8[עריכת קוד מקור | עריכה]

נער עם מקטרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הי, הקובץ "Garçon à la pipe.jpg" (נער עם מקטרת) נמצא בויקי האנגלית תחת רישיון PD-US אבל רשום שם במפורש לא להעלות אותו עדיין לויקישיתוף. האם ניתן להעלות אותו לויקיפדיה העברית? תודה מראש אמא של גולן - שיחה 12:37, 30 במאי 2016 (IDT)

נמצא בוויקי האנגלית ברישיון PD-USonly. כדי שתמונה תהיה חופשית היא צריכה להיות חופשית במדינת המקור (צרפת מן הסתם) ושם איננה חופשית. לא ניתן להעלות לוויקישיתוף. יחד עם זאת זה שימוש הוגן בערך על הציור לדעתי. Geagea - שיחה 13:03, 30 במאי 2016 (IDT)

ארכיון 7[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכיון 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיונים בדפי שיחה של קבצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיחת קובץ:Yeshivat hakneset 261.jpg[עריכת קוד מקור | עריכה]

הועבר מהדף שיחת משתמש:Geagea#קובץ מוגן
כמצורף. אני מסכים עם הכתוב בקובץ, אך אינני חושב שהעלאתו היא שימוש הוגן. בברכת שלום, BE - שיחה 15:01, 7 בנובמבר 2017 (IST)

סוף העברה

שלום, אינני מבין יש חוק שקיפות מידע למדינה אין זכויות על המידע ואף לא על הפקתו להפך היא מחוייבת לשחרר אותו לציבור וכך עשתה ? מי-נהר - שיחה 15:58, 7 בנובמבר 2017 (IST)
אינני יודע איך להתמודד עם זה כעת, אנא עשו כהבנתכם. מי-נהר - שיחה 16:02, 7 בנובמבר 2017 (IST)
שלום מי-נהר, לצערי התגלגל הדיון למחוזות בלתי נודעים. כתבתי שאין לי התנגדות למחיקת הקובץ, אחרי שאני הוא שפנה לגיאה בעניין הקובץ. על דבריי נכתבה כאן תגובה זו: "לא הצלחתי להבין כיצד התמונה נכנסת לגדר "שימוש הוגן". אין שום משמעות היסטורית לכך שחבר כנסת נתן שם מפוצץ לדיון שזימן". הדיון כאן היה על מחיקת הקובץ, ושאלתי את Deror avi אם צריך למחוק קובץ שנכתב על ידי מזכירת הכנסת או לא. גם הדיון בכנסת היה לפי דרישת למעלה מ-25 חברי כנסת, ולא חבר כנסת יחיד. היכולתנות בוויקיפדיה חזקה מתמיד, וראה נא גם את דברי אדם מה בדף שיחתו מהיום. פונה לבירוקרטים על מנת שיקראו את התגובה האחרונה שנכתבה היום בשעה 17:04, המהווה מתכונת, כפי שפירטתי גם בדף שיחה. BE - שיחה 18:52, 8 בנובמבר 2017 (IST)

ל BE האם יש דרך להעלות את זה ? האם זה הולם תחת תמונה חופשית ? אינני מבין בנושא אבל האם זה לא נכלל תחת הקט' של תחומים שאינם בני הגנה כמוזכר בדף על זכויות יוצרים ? מי-נהר - שיחה 16:09, 7 בנובמבר 2017 (IST)

לפי אתר הכנסת, "המשתמש רשאי לעשות "שימוש הוגן" בחומר המוגן" ומשום כך אני ממליץ ש-Deror avi יחווה את דעתו בעניין. BE - שיחה 17:12, 7 בנובמבר 2017 (IST)
אני לא רואה תועלת משמעותית לקורא מצילום זה - זה לא מסמך היסטורי. די בכך שבגוף הערך ייאמר שהכנסת זומנה לכינוס פגרה. כיוון שכך, ראוי למחוק את הצילום. דוד שי - שיחה 20:09, 7 בנובמבר 2017 (IST)
הדגש הוא על השורה במכתב: "התעללות הממשלה בנכים". אין לי התנגדות למחיקת הקובץ, אבל צריך לציין את השורה הזאת בערך, ולהוסיף מקור (תאריך ומקום המכתב, מי חתומה עליו ומה תפקידה). BE - שיחה 20:38, 7 בנובמבר 2017 (IST)
לא הצלחתי להבין כיצד התמונה נכנסת לגדר "שימוש הוגן". אין שום משמעות היסטורית לכך שחבר כנסת נתן שם מפוצץ לדיון שזימן. Eladti - שיחה 17:04, 8 בנובמבר 2017 (IST)
לאור חוות דעת של חברי הקהילה, אקבל את דבריהם. אני מסיר את הקובץ מהערך ואציב עליו תבנית מחיקה. עם זאת השאלה העקרונית לגבי לו היה תועלת בתמונה בעינה עומדת ואשמח להבין יותר איך נוהגים במקרים שכאלה. תודה רבה לכל משתתפי הדיון. מי-נהר - שיחה 22:48, 8 בנובמבר 2017 (IST)
בכוונתי בלנ"ד להביא תמונות ממש פניתי לכמה צלמים ומחכה לתגבותיהם ועוד... אבל מאחר וטרם הגענו לשילוב תמוונת בערך בחרתי בינתיים בזו. אמנם התוכן הוא סוג של משחק פוליטי אבל את זה אפשר לומר על כל ערכה ציבורית. ומתודית איננו יכולים לשפוט ערכאות אלה. הדגש היה לא על שם הדיון אלא על הכינוס בדרישת 25 חכ"ים. ומאחר שכך הצגת נושא שהיה בסדר היום (ערב ראש השנה) היה במקומו לאזכור. העובדה שתוכן מופיע מילולית בגוף הערת מעולם לא הייתה עילה לאי הצגת מידע המבטא אותו. מי-נהר - שיחה 23:32, 8 בנובמבר 2017 (IST)

שיחת קובץ:SnipImag1.JPG[עריכת קוד מקור | עריכה]

השארת הקובץ[עריכת קוד מקור]

הועבר מויקיפדיה:בקשות ממפעילים
  • קובץ:SnipImag1.JPG (שיחה | עריכה | היסטוריה | יומנים | מקושרים) – קיים קובץ דומה בויקישיתוף. Yosef Hajbi - שיחה 03:27, 16 במאי 2019 (IDT)
    משתמש:Geagea, לא יימחק מוויקישיתוף? דוד שי - שיחה 06:15, 16 במאי 2019 (IDT)
    ימחק שם בטוח. להשאיר אצלנו. בורה בורה - שיחה 08:04, 16 במאי 2019 (IDT)
    הקובץ בוויקישיתוף הוא קובץ:Mano_maritime_logo.svg. נראה שמי שהעלה אותו לשם במקור עשה זאת תוך טענה שהקובץ לא יכול להיות מוגן בזכויות יוצרים (בנחלת הכלל) כי הוא מורכב מטקסט וצורות גאומטריות פשוטות בלבד. זה לא נראה לי נכון בהתייחס לכלל הלוגו (כל הצורות והטקסט ביחד). כדאי לתת ל-Geagea להכריע. Dovno - שיחה 09:12, 16 במאי 2019 (IDT)
    עד לפני הדיון הזה הייתי אומר שהקובץ לא יימחק בוויקישיתוף. אבל לאחר דיון זה וההבהרה של דרור שיחת משתמש:Deror avi/ארכיון 86#סף מקוריות בישראל, לא הייתי מוחק מקומית. Geagea - שיחה 13:10, 16 במאי 2019 (IDT)
    Geagea, דרור, האם זה אומר שיש לבקש את הסרת הקובץ מוויקישיתוף? Dovno - שיחה 13:36, 16 במאי 2019 (IDT)
    יכול להיות שכדאי. נראה שהסטנדרטים שקבע דרור מחמירים יותר מכל המדינות האחרות בוויקישיתוף. יש הרבה דברים שאינן עילת מחיקה בוויקשיתוף. זכויות מוסריות למשל אינן עילת מחיקה וכן גם חוקי המדגם במדינות השונות. בחלק מהמקרים פשוט מוסיפים תבניות אזהרה כמו {{אזהרת זכויות פרטיות}}, {{סימן מסחר}} ועוד. דרור, דעתך? Geagea - שיחה 15:06, 16 במאי 2019 (IDT)
    זה מאד מורכב. כרגע המצב בתיאור הקובץ שגוי. לדעתי מדובר בקובץ שמוגן בזכויות יוצרים, ולכן לא יכול לעבור לשיתוף (ובהתאם התבנית בו שאומרת שאין בו זכויות יוצרים היא שגוייה). הוא מוגן בזכויות מדגם אם נרשם ברשם המדגמים, והוא יכול להישאר כאן בשימוש הוגן. דרור - שיחה 20:45, 16 במאי 2019 (IDT)
    דרור, הקובץ שכבר בוויקישיתוף (מזה מעל ל-7 שנים) משתמש שם בתבנית "PD-textlogo". האם יש לבקש את מחיקתו משם? Dovno - שיחה 20:48, 16 במאי 2019 (IDT)
    אני לא מתערב בויקישיתוף. אני עונה כאן. דרור - שיחה 21:07, 16 במאי 2019 (IDT)
    דרור, אם הקובץ מוגן בזכויות יוצרים במדינת המקור - ישראל, הרי שהוא מוגן גם ביתר מדינות העולם. אין פה בכלל שאלה. הוא צריך להימחק מוויקישיתוף. ויקישיתוף היא חלק מוויקיפדיה. אם הקובץ יהיה קיים בוויקישיתוף באופן לגיטימי הרי שניתן יהיה לעשות בו שימוש בעוד ערכים שבהם הוא יופיע כקובץ חופשי בעוד שהלוגו יופיע כקובץ מוגן. כל זה יקרה פה ולא בוויקישיתוף. Geagea - שיחה 23:32, 16 במאי 2019 (IDT)

שיחת קובץ:Ilyusha monument.jpg[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערה[עריכת קוד מקור]

קובץ זה קיים במאגר ויקישיתוף, אך מעמדו איננו ברור דיו (ראו https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Memorial_to_Defenders_of_the_Soviet_Arctic_during_the_Great_Patriotic_War) ולא ברור אם ניתן להשתמש בו. על כן העליתי אותו לכאן. יואב ר. - שיחה 21:52, 25 בנובמבר 2017 (IST)

ראו שיחה:אנדרטת איליושה#שימוש בתמונה. Geagea - שיחה 20:33, 30 בנובמבר 2017 (IST)

שיחת קובץ:קרבות מכבים.JPG[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדף הזה ניתן חינם לכל דורש מאת מנהלת ההסברה של מועצת יש"ע. קיבלתי אישור מהם להעלות את הדף לויקיפדיה תחת רישיון ייחוס. --שליו - שיחה 21:27, 22 במאי 2011 (IDT)

שלום לך,

העלית תמונה לוויקיפדיה העברית או לוויקישיתוף שעל פי הצהרתך בפרטי הרישיון, זכויות היוצרים של התמונה שייכות לאדם אחר. במקרה כזה יש לשלוח את אישורו של בעל הזכויות המתיר להעלות את התמונה ברישיון מתאים לוויקיפדיה, על פי הנוסח המופיע בדף ויקיפדיה:OTRS תחת הכותרת "הצהרת הסכמה לכל הבקשות", לכתובת: permissions-he@wikimedia.org, שכן ללא אישורו התמונה תימחק.
לסיוע נוסף, ניתן לפנות כאן ולהמשיך את השיחה, בדף שיחתי או בדלפק ייעוץ זכויות יוצרים.

תודה, מתניה שיחה 21:28, 22 במאי 2011 (IDT)

במקרה הזה בעל זכויות היוצרים (להלן: מנהלת ההסברה של מועצת יש"ע) נתן חינם את התמונה לכל דורש, לכן אני סבור שהסכמתו נתונה כבר מעצם זה. פניתי להם רק ליתר ביטחון, ונראה לי מיותר להטריד אותם בבקשה לשליחת אישור. כמו"כ כל המעוניין יכול לפנות אליהם ולשמוע מהם את אישורם. שליו - שיחה 21:31, 22 במאי 2011 (IDT)
אם בכל זאת אין די בכך ואין מתנדב שמוכן לקבל מהם את האישור הנדרש, שכן אני כאמור מתבייש להטרידם, נשנה את הסיווג לתבנית:שימוש הוגן ונשתמש בו רק בערך על קרבות המכבים. שליו - שיחה 21:33, 22 במאי 2011 (IDT)
איפה השימוש ההוגן כאן בדיוק? שימוש הוגן הוא במקום בו לא ניתן ליצור חלופה; או להשיג עותק אחר חופשי של מושא הערך; או להשיג במאמץ סביר את אישור היוצר לשחרור התמונה ברישיון חופשי; ושהופעתו בערך חשובה מאוד מסיבות שונות. אני לא רואה איך הדברים האלה מתקיימים כאן. אתה מתבקש לפנות ליוצרי הקובץ ולבקשם לפעול על פי ויקיפדיה:OTRS או להודיע שאין בכוונתך לעשות כך כדי שהקובץ ימחק. בכל מקרה להבא אל תעלה קובץ ותצהיר שאתה יוצרו כשאין זה המצב. Neuköln - ש 23:54, 1 ביולי 2011 (IDT)

שיחת קובץ:Alex Levaq - Line 300.jpg[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:Alex Levaq - Line 300.jpg[עריכת קוד מקור]

למה לא שימוש הוגן? אור פ - שיחה 19:18, 2 במרץ 2013 (IST)

ראה שיחה:פרשת קו 300#תמונה של אלכס ליבק. דוד שי - שיחה 19:25, 2 במרץ 2013 (IST)
ראיתי, זה עדין לא עונה על השאלה: למה לא בשימוש הוגן? אור פ - שיחה 20:15, 2 במרץ 2013 (IST)
נימוקים לשימוש הוגן: מדובר בתמונה היסטורית רבת משמעות של אירוע מפורסם.
האם מתקיימים כל חמשת התנאים?
1. לא ניתן להשיג או ליצור תמונה חופשית זהה או דומה שתספק במידה מספקת אותו המידע. - לא ניתן
2. על היצירה לספק מידע משמעותי לערך - התמונה מסמלת את כל הפרשה
3. היצירה יצאה לאור בעבר - כן
4. השימוש ביצירה ייעשה בערך אחד בלבד, ורק במרחב הערכים. - רק במקום אחד
5. בעת העלאת היצירה לוויקיפדיה, חובה לציין את הפרטים הבאים - 'ציינתי
החזרתי את התמונה, ופעם הבאה - דיון אור פ - שיחה 20:20, 2 במרץ 2013 (IST)
אלה נימוקים מעניינים, ובכל זאת יש לי רושם שאתה וקרן ויקימדיה נחשפים לתביעת פיצויים ענקית על הפרת זכויות יוצרים. דוד שי - שיחה 20:23, 2 במרץ 2013 (IST)
תסביר, ולמה תביעה? זה שימוש הוגן, לפי ההגיון שלך כל תמונה שעולה בשימוש הוגן חושפת אותי לתביעה
דרך אגב, הנימוק הנ"ל גם תקף: הוספת התמונה לערך מעשירה אותו באופן משמעותי מכיוון שהיא משמשת לזיהוי או המחשת נושא הערך אור פ - שיחה 20:27, 2 במרץ 2013 (IST)
כל אלה נימוקים מעניינים, אבל ערכם כקליפת השום לעומת זכותם של בעלי זכויות היוצרים להמשיך להתפרנס. הצעד שלך פוגע אנושות בפרנסתם. דוד שי - שיחה 20:29, 2 במרץ 2013 (IST)
איך אני מונע ממנו להתפרנס? זה שהתמונה בויקיפדיה לא נותן לכל אחד את האפשרות להשתמש בה בצורה חופשית. מי שהיה רוצה להשתמש בה בלי אישור היה לוקח אותה בחינם מהאינטרנט אור פ - שיחה 20:31, 2 במרץ 2013 (IST)
ביקשתי מדרור, שמבין בנושא יותר ממני, להביע דעתו. דוד שי - שיחה 20:33, 2 במרץ 2013 (IST)
הנימוקים של אור די טובים. שאלת השאלות היא האם התמונה אכן שימוש הוגן, כלומר האם היא הכרחית להבנת הערך. אני חייב להגיד שאני מתלבט בעניין זה. קראתי את הערך, ואפשר להסתדר בו גם בלי התמונה מחד (זאת אומרת לא חייבים אותה להבנת הערך), מאידך היא אכן מבהירה יותר את הערך (כך לדוגמא בתמונה רואים את המחבלים הולכים שהם בריאים ושלמים, בעוד שמקריאת הערך ניתן היה גם לדמיין מצב בו הם מובלים פצועים אנושים באלונקות מהאוטובוס) - ולכן יש מקום לטעון שהיא נדרשת להבנת הערך שכן בלעדיה הקורא מבין דבירם אחרים. אחרי שעברנו שלב זה, יש לבדוק את שאר הבחינות שקובע המחוקק, ולעניין הפגיעה בפרנסה, ואף שהמחוקק לא קבע זאת (וגם לא בתי המשפט בישראל), המדובר ברזולוציה מאד נמוכה שלא ממש ניתן להדפיס אותה, ולכן, הפגיעה בפרנסה היא מינורית (כל שימוש הוגן הוא פגיעה בפרנסה - והדבר נכון גם לגבי תמונת הסעודה האחרונה (תצלום) של עדי נס (שהתיר שימוש ברזולוציה נמוכה, כשהוא ממשיך למכור את הרזולוציות הגבוהות)). לדעתי קרן ויקימדיה לא חשופה לתביעה אם מדובר בשימוש הוגן, וניתן קרדיט נאות. והלב שלי נוטה לכך שאכן מדובר בשימוש הוגן - וניתן לסים את התמונה בערך תוך מתן קרדיט. רק למען הסר ספק - אם היה ערך עצמאי "תמונת המחבלים מקו 300" (ערך מורחב מהערך הנוכחי) היה ברור לי שהתמונה שם בשימוש הוגן. דרור - שיחה 20:36, 2 במרץ 2013 (IST)
אני רק רוצה להוסיף, שאני, בלי לראות את התמונה - היה לי קשה להבין את הערך, אבל אחרי שראיתי את הסרט א תחסל אותם, ואז את התמונה - הנושא היה לי הרבה יותר ברור. ולדעתי, בלי התמונה הערך מאוד חסר ולא נותן את התמונה המלאה אור פ - שיחה 20:49, 2 במרץ 2013 (IST)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: אני לא מבינה את ההבדל בין תמונה זאת בשימוש הוגן לביו כל התמונות שהועלו בשימוש הוגן בויקיפדיה. אם הטענה היא פגיעה בפרסנה, אז טענה זאת רלוונטית לכל התמונות שהועלו ברישיון זה וצריך למחוק את כולם. בנוסף כמו שאור לקח את התמונה הזאת ממקור כל שהוא, אז גם אחרים יכולים לקחת מאותו מקור. דווקא רישיון שימוש הוגן, אומר שלאחרים אסור להעתיק מויקיפדיה.
לאור, נתת קישור למקורה של התמונה, אבל לא ברור לי מהו האתר ממנו נלקחה התמונה. יש שני קישורים בקובץ, האם תוכל להחליף אחד מהם שיקשר לא לתמונה עצמה אלא למאמר בה מופיעה התמונה?
אני מציעה לפנות לדרור ולשאול לדעתו, האם יש כאן בעיה מיוחדת. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה יצא לדרך 20:38, 2 במרץ 2013 (IST)
חני, התמונה הזו נמצאת במלא אתרי אינטרנט. הנה רק חלק מהם:
[1]
[2]
[3]אור פ - שיחה 20:46, 2 במרץ 2013 (IST)
לעובדה שהתמונה נמצאת באתרי אינטרנט רבים אין חשיבות - הפרת החוק על ידי רבים אינה מבטלת את החוק.
כאשר אנחנו נותנים תצלום של עטיפת ספר בשימוש הוגן, זה לא פוגע בפרנסתו של איש, להפך - זה אולי תורם לרכישת הספר. כך גם במקרים רבים אחרים של שימוש הוגן, שבהם אנו מביאים קטע קטן מיצירה, ולכן לא פוגעים בסיכויי המכירה של היצירה השלמה. לא כך במקרה שלפנינו, שבו אנו מביאים את היצירה השלמה, בדיוק אותו מוצר שבשימוש רגיל יש לשלם תמורתו. זה פגיעה קשה בפרנסה, ואין להשלים אתה. הרי לפי הנימוקים שהובאו כאן, אנו רשאים להשתמש בכל עבודתם של צלמי העיתונות בחינם, אם רק נמצא ערך מתאים לשלב בו את התמונה.
בסעיף "קישורים חיצוניים" יש קישורים אחדים למאמרים באתר "הארץ" שבהם מוצגת התמונה כדין. די בכך כדי לאפשר לקורא לראות את התמונה. קיומם של קישורים אלה הופך את הצגת התמונה בערך לשימוש לא הוגן. דוד שי - שיחה 21:01, 2 במרץ 2013 (IST)
  • נתתי לינקים לתמונה ברחבי האינטרנט כי חנה ביקשה לינק לדף המקורי.
  • איך זה פוגע לו בפרנסה? הוא בכל מקרה לא היה יכול למקור את הספר לויקיפדיה.
  • יש באינטרנט גרסאות ברזולוציה הרבה יותר גבוהה ואיכותית של התמונה
  • שוב, לפי ההגיון שלך, אין להרשות שום שימוש הוגן בתמונות אם הם לא עטיפה של ספר או קטע קטן מיצירה, ולא כך הדרישה בחוק ו/או בתקנות הקרן.
  • לא ניתן להציג תמונות של צלמים אחרים, אלא אם זה עומד בדרישות הקרן ובכללי שימוש הוגן.
  • לפי ההגיון שלך, בכל מקום שיש קישור חיצוני לתמונות, לא ניתן להשתמש בשימוש הוגן. אני מציע לך לפנות לקרן ויקימדיה ולהציע את השינוי הזה, כרגע, זו לא מדיניות הקרן. בינתיים עלינו לפעול לפי ויקיפדיה:רישוי תמונות/שימוש הוגן. הניסיונות שלך להוסיף פרשנות חדשה של פגיעה בפרנסה לא רשומה, ולכן אין להתייחס אליה. אור פ - שיחה 21:39, 2 במרץ 2013 (IST)
אכן, הפרשנות שלי למושג "שימוש הוגן" היא פרשנות מצמצמת, ששמה דגש על המילה "הוגן" - שוד עמלם של אחרים אינו הוגן בעיני. שוד עמלם של אחרים גם איננו חלק מהמדיניות של קרן ויקימדיה. דוד שי - שיחה 22:36, 2 במרץ 2013 (IST)
זו הפרשנות שלך ולא של הקרן. אין פה שום שוד ואתה מסרב להקשיב. לא הצלחת להסביר איך יש פה פגיעה בפרנסה. למעשה - יש פה פרסום אלכס ליבק ועזרה לפרנסה שלו. הרי כל מי שיכנס לערך ויראה את התמונה יבין שמי שצילם אותה הוא אלכס ליבק ולכן הוא יקבל פרסום חינם. במידה ואין לך טיעון נוסף, או מישהו שיתמוך בגישתך. או שאתה מעונין לשנות את הכללי של שימוש הוגן - אני אחזיר את התמונה אור פ - שיחה 23:25, 2 במרץ 2013 (IST)
אם אתה סבור שאתה מעניק לאלכס ליבק פרסום חינם, לך וספר לו את זה, כדי שיגיד לך תודה. כידוע, אלכס ליבק מתפרנס ממכירת תמונותיו, וספק אם ישמח לשימוש בתמונתו ללא תשלום. דוד שי - שיחה 23:41, 2 במרץ 2013 (IST)

שימוש הוגן לפי החוק[עריכת קוד מקור]

ס' 19 לחוק זכות יוצרים קובע מהו שימוש הוגן. ראשית, השימוש צריך להיות לאחת המטרות שמנויות בחוק, או למטרה דומה: ביקורת, מחקר, ציטוט, הוראה וכדומה. האם השימוש בויקיפידיה נכנס שם? אפשר להניח שכן, למרות שלא בצורה ישירה. שנית, על בית משפט (ולכן עלינו) לשקול ארבעה שיקולים. אף אחד מהם הוא לא שיקול מנצח, אבל צריך לשקול את כולם: טיב היצירה - כלומר הצילום, טיב השימוש - העובדה שהשימוש אינו מסחרי פועלת לטובת ויקיפדיה, אבל זה שהשימוש פתוח לכל - פועלת לרעה; היקף השימוש - בצילום - זה ברור שצריך את כל הצילום ולא חצי; והשיקול האחרון - השפעה על השוק. בכל מקרה, חשוב לתת קרדיט לצלם, וזה ניתן. האם זה מהווה תחליף לרישיון של העותק. במילים אחרות: למרבה הצער, יש ספק מסוים אם זה שימוש הוגן. הדרך הטובה ביותר, אגב, היא לבקש את רשותו של ליבק, או של צלמים אחרים שהיו שם וצילמו את אותה תמונה, למשל ענת סרגוסטי. לא אתפלא אם הם יסכימו, עם קרדיט הולם, כמובן. --מיכאלל - שיחה 08:16, 3 במרץ 2013 (IST)

מיכאל, ויקיפדיה משמש למטרת מחקר. כך שבוא נבדוק את ארבעת התנאים שהעלאת:
1. טיב היצירה - צילום.
2. טיב השימוש - לא מסחרי, בשימוש בערך אחד בלבד, לא מאפשר לאחרים להשתמש בתמונה באתרים אחרים
3. היקף השימוש - רק בערך אחד, להביר את הערך, לא שימוש גורף ולא באיכות גבוהה
4. השפעה על השוק - התמונה באיכות נמוכה (יש באינטרנט אפשרות להשיג את התמונה בפי 3 איכות), עברו כמעט 30 שנה מאז שהיא פורסמה. לא ניתן להשתמש בתמונה במקום אחר. לא אני העלאתי אותה לאינטרנט - ז"א התמונה קיימת באינטרנט ומי שרוצה להפרת את הזכויות יעשה זאת גם בלעדי ויקיפדיה. מי ששומר על החוק - ויקיפדיה לא פוגעת בו. אור פ - שיחה 08:38, 3 במרץ 2013 (IST)
אם מדובר בקישור לאתר אחר, שבו נמצא הצילום, ועל פניו נראה שהוא נמצא שם באופן שאינו מפר זכויות (כלומר בהסכמת בעלי הזכויות) - זה בוודאי מותר. קישור כשלעצמו אינו מפר זכויות יוצרים, ולכל היותר יכול להיות "תרומה להפרה" (מה שמכונה "הפרה תורמת"). אבל אם האתר שאליו מקשרים אינו מפר, הרי ממילא אין הפרה תורמת. --מיכאלל - שיחה 09:10, 3 במרץ 2013 (IST)
לא ניתן לבקש מהם את התמונה, י בכך התמונה תעלה עם רישיון CC ואז כל אחד יוכל להשתמש בה. שהיא עולה עם "שימוש הוגן" לאף אחד אחר אין זכות להשתמש בה אור פ - שיחה 15:46, 3 במרץ 2013 (IST)
גם ברישיון CC אפשר לבחור אפשרויות מצמצמות יותר, ובכל מקרה, אני לא רואה מניעה לבקש מבעלי הזכויות רשות, ולהעלות את התמונה תוך הערה שהיא מופיעה ברשות בעלי הזכויות. אם אין בויקיפדיה אופציה כזו כיום, צריך ליצור אותה. --מיכאלל - שיחה 16:17, 3 במרץ 2013 (IST)
זה נוגד את תקנון הקרן. או חופשי (CC או לחלוטין) או שלא ניתן להשתמש. בשביל זה יש "שימוש הוגן" אור פ - שיחה 18:02, 3 במרץ 2013 (IST)
אור פ, הערות אחדות לדבריך:
  • אתה אומר "עברו כמעט 30 שנה מאז שהיא פורסמה" - נכון, ולכן עלינו להמתין עוד קצת יותר מ-20 שנה עד שהיא תהפוך לנחלת הכלל.
  • "מי שרוצה להפרת את הזכויות יעשה זאת גם בלעדי ויקיפדיה" - נכון, אבל אינני חושש מכך שוויקיפדיה תסייע להפרת זכויות יוצרים על ידי אחר, אלא שהיא עצמה, ואתה אישית, יואשמו בהפרת זכויות יוצרים. בפני ההאשמה הזו, הטענה שיש אחרים שהפרתם חמורה יותר, לא תועיל.
  • שמירה על זכויות יוצרים של אחרים היא מעקרונות היסוד החשובים ביותר של ויקיפדיה. כיוון שבמקרה שלפנינו יש ספק, אני ממליץ ללכת לחומרא, ולא להשתמש בתמונה. היא נמצאת במרחק קליק אחד בלבד מהערך. דוד שי - שיחה 19:42, 3 במרץ 2013 (IST)
כדי לעמוד על גודל הסיכון בהפרת זכויות יוצרים, ראו פסק דין בעניין פגיעה בזכות מוסרית (ללא פגיעה בזכויות יוצרים!) שעלתה למפרים 150,000 ש"ח. דוד שי - שיחה 05:37, 9 במרץ 2013 (IST)
בזבזת את זמני. מה הפסק דין הזה רלוונטי לענין? מדובר על הסכם שנחתם בין בעלי הזכויות להוצאה להוציאה בשלמותו את ספר האגדה. ההוצאה לא הוציאה אותו בשלמותו, אלא רק חלק ממנו ללא ניקוד, פרשנות והערות. ועל זה הם היו צריכים לשלם הוצאות. בין זה לבין המקרה פה אין שום קשר. למעשה באחד מהעמודים השופט מצטט את חוק זכויות יוצרים ורשום שם במפורש כי "שימוש הוגן הוא למטרת מחקר". לכן לא רק שהבאת משהו שלא מחזק את הטענה שלך, והוא אומר ההפך לגמרי.
בינתים במצב של הדיון הנוכחי, 3 אנשים תומכים בשימוש הוגן, ו-2 נגד (אחד מהם בלי זכות הצבעה, אבל אני לא אשתמש בנושא הזה). אתה שוב מנסה לכפות את דעתך על רוב. מתוך כבוד אליך לא סגרתי את הדיון.אור פ - שיחה 12:03, 9 במרץ 2013 (IST)
את פסק הדין הבאתי (כפי שאמרתי) רק כדי להמחיש את גודל הסיכון. הפיצוי שנפסק, ללא הוכחת נזק, בפסק דין זה, הוא הפיצוי שאתה תידרש לשלם אם יתברר שדווקא גישתי היא זו שבית המשפט יעדיף.
אינני מנסה לכפות דבר (גם אין לי כלי כפייה), אלא רק להציג את עמדתי, שבאה להגן עליך ועל קרן ויקימדיה מסיכון שבעיני הוא מיותר. דוד שי - שיחה 13:03, 9 במרץ 2013 (IST)
אתה טועה, ואם אתה לא משפטן, אל תנסה להציג את עצמך ככזה. במקרה שהבאת הנתבעים הפרו את זכויות היוצרים בצורה מפורשת. זה לא מקרה של שימוש הוגן. לפי ההגיון שלך לא צריך להיות תמונות בשימוש הוגן כי זה חושף את הקרן לתביעות.אור פ - שיחה 15:48, 9 במרץ 2013 (IST)
אני לא משפטן, ולא מנסה להציג עצמי ככזה, ולכן אין מקום לתקיפתך. כיוון שהדיון אתך הפך לבלתי נעים, ארשה לעצמי לפרוש ממנו. דוד שי - שיחה 18:37, 9 במרץ 2013 (IST)
ההתנהלות שלך הפכה אותו ללא נעים. במקום לפנות אליי בדף שיחתי ולרשום שיש בעיה עם הקובץ, רצת ומחקת אותו מהערך (היה כל כך קשה לרשום לי הודעה?). ביקשת מדרור את דעתו, ושהוא לא הסכים איתך - פנית ויקיפד אחר, שתמך בך. ולאורך כל הדיון אתה מפחיד אותי באיום על תביעות משפטיות - שכל מה שאני רוצה זה לתרום למיזם חופשי, שהוא לא שלי, ואני רק מוציא בו הרבה זמן.
אני בסך הכל רוצה סט של כללים, מה מותר ומה אסור תחת שימוש הוגן. ובמקום זה אני נאלץ שוב ושוב לכלות את זמני על דיונים חסרי תועלת.
בוא נמצא פתרון, איך משתמשים בתמונה בויקיפדיה אור פ - שיחה 19:16, 9 במרץ 2013 (IST)

שיחת קובץ:Poly2.jpg[עריכת קוד מקור | עריכה]

מה מקור התמונה? השימוש כאן לא כל כך הוגן[עריכת קוד מקור]

התמונה אינה תמונה שלמה של המקור (עטיפת קלטת וידאו?), כך שלא ברור מאין נלקחה, והטיפול ביצירה לא ממש הוגן. גם לא ברור שהשימוש בתמונה כזו בערך על האמן המנוח, ולא בערך על היצירה שצולמה, הוא הוגן. ערןב 16:18, 30 באוקטובר 2007 (IST)

נכון, התמונה נלקחה מעטיפת דיסק. אני מעוניין בחוות דעת נוספת אם למחוק. י.ש. 07:50, 4 בנובמבר 2007 (IST)
הייתי מעלה לערך את העטיפה השלמה כשימוש הוגן. דרור 23:34, 4 בנובמבר 2007 (IST)

שיחת קובץ:חנה מייזל.jpg[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא שימוש הוגן[עריכת קוד מקור]

התנאי הבסיסי לשימוש הוגן, כפי שנכתב בערך, הוא ציון שם היוצר, כך שלא מדובר בשימוש הוגן. עם זאת, יכול להיות שחלפו מעל 50 שנה מיצירת התמונה, והיא ברשות הציבור. ערןב 14:54, 15 בינואר 2008 (IST)

לפי הערכתי חלפו מעל 50 שנה מאז צילום התמונה. אין בתמונה איזכור ליוצר התמונה. יש לי ספםק אם הוא מוכר.
מצידי אתה יכול לשנות את הסיווג. העיקר אל תוריד את התמונה ‏Daniel Ventura‏ 15:05, 15 בינואר 2008 (IST)
בתמונה הנוכחית לא ניתן להשתמש כיוון שהיא עובדה דיגיטלית ונסרקה על ידי מישהו ב60 שנה האחרונות. המקור נמצא כאן, כדאי לפנות אליהם הם עשויים להיות מקור להמון תמונות מעולות. הידרו 15:11, 15 בינואר 2008 (IST)
תודה להידרו. דניאל: אני מציע שתפנה לאתר ביתמונה כדי לקבל מהם אישור (ואולי אפילו נרוויח ונקבל מהם אישור גורף, למשל לאחד מרישיונות CC). הבעיה היא שבמצב הנוכחי התמונה אפילו לא עומדת בכללי השימוש ההוגן. על כן, אני מציע שתפעל במהירות, כי כרגע קיומה בוויקיפדיה הוא הפרת זכויות יוצרים. ערןב 18:32, 15 בינואר 2008 (IST)

שיחת קובץ:Hebron shooting incident.PNG[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנה, שימוש הוגן? אורשיחה • 14:35, 30 ביולי 2017 (IDT)

במקרה זה לדעתי כן. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה - תוכנית רודרמן 04:09, 31 ביולי 2017 (IDT)

שימוש הוגן[עריכת קוד מקור]

האם השימוש באפקט אזריה עומד בתנאי השימוש ההוגן? אם כן, צריך לשנות את הניסוח בתבנית. יזהר ברקשיחה • כ"ז באדר ה'תשע"ח • 01:48, 14 במרץ 2018 (IST)

שיחת קובץ:HMZNON.JPG[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכויות יוצרים[עריכת קוד מקור]

למה מחקת תמונות שהעליתי? מותר להעלות לויקיפדיה תמונות שמוצגות בתצוגת קבע, למרות שיש להם זכויות יוצרים. בן נחום - שיחה 22:54, 5 באפריל 2012 (IDT)

ממש לא. אתה חשוף לתביעה של הצלם על אלפי שקלים. מחיקת התמונה אינה מבטלת את חשיפתך, אך עשויה לתרום להקטנת הנזק במקרה שתוגש תביעה. דוד שי - שיחה 22:56, 5 באפריל 2012 (IDT)
אז תודה רבה לך. חג שמח. --בן נחום - שיחה 23:16, 5 באפריל 2012 (IDT)

שחזור לשימוש הוגן[עריכת קוד מקור]

אבקש ממך לשחזר את התמונה של "הדוכן של מתנחלי חברון", אני אשים תבנית של "שימוש הוגן" לערך היישוב היהודי בחברון. אין אפשרות להשיג תמונה חופשית, והיא תורמת משמעותית לערך. בן נחום - שיחה 00:42, 6 באפריל 2012 (IDT)

אין זה תואם את הכללים של שימוש הוגן (ובכל מקרה אין ביכולתי לשחזר). דוד שי - שיחה 16:05, 6 באפריל 2012 (IDT)

שיחת קובץ:Salah Shehadeh.jpg[עריכת קוד מקור | עריכה]

מה הוגן בשימוש?[עריכת קוד מקור]

אין קרדיט לצלם, ועל התמונה מופיעה כתובת של אתר אינטרנט, מה שמרמז שאולי גם לאותו אתר אין זכויות שימוש בתמונה. ערןב - שיחה 07:37, 1 במרץ 2011 (IST)

היה נראה לי שזה עונה לקריטריונים דרך - שיחה 10:12, 1 במרץ 2011 (IST)
"שם בעלי זכויות היוצרים"? ערןב - שיחה 13:06, 1 במרץ 2011 (IST)

שיחת קובץ:Ymb1898.jpg[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדוע סומן קובץ זה כשימוש הוגן? מדוע אינו נחלת הכלל? Ijon - שיחה 23:32, 26 באפריל 2013 (IDT)

משום שאיננו יודעים האם חלפו 70 שנים מיום פטירתו של הצלם ובאתר ממנו נלקח נכתב שהוא כפוף לזכויות יוצרים. ראה גם שיחה:יוסף מרקו ברוך#תמונת יוסף מרקו ברוך, בברכה Assayas שיחה 08:48, 27 באפריל 2013 (IDT)