פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2009/פברואר 2009

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פברואר 2009[עריכת קוד מקור]

  • 28/2/2009
ב-4 במרץ תצא לדרך "רכבת החיוכים" המסורתית של עמותת "גדולים מהחיים", הפועלת למען ילדים חולי סרטן בישראל. רכבת הנוסעים נתרמה על ידי רכבת ישראל, והיא תצא מתחנת הרכבת חיפה מרכז - השמונה, תעצור בתחנת הרכבת תל אביב מרכז ותסיים את נסיעתה בתחנת הרכבת באר שבע מרכז. בדרכה תאסוף הרכבת את ילדי העמותה ומשפחותיהם, ובמהלך הנסיעה יופעלו אטרקציות שונות על מנת לשמחם. חברות רבות במשק פרסו את חסותן על "רכבת החיוכים", ובהן חברות תקשורת וחברות תחבורה. (אתר "Mamy" - עשרים-ושמונה בפברואר 2009) (אתר "News1" - אחד במרץ 2009)
  • 26/2/2009
עמיר נאור, מנהל האגף לרישוי מסילתי במשרד התחבורה, שיגר מכתב למנכ"ל רכבת ישראל יצחק הראל בנוגע לתקלה התפעולית בקו הרכבת למודיעין. עמיר כתב לנאור, כי בניגוד להנחיה של אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל המשרד והמפקח על התעבורה, לא דווח על "המקרה החמור שבו רכבת נוסעים יצאה לדרכה עם בלמים לא תקינים, וכתוצאה מכך חצתה סימנור אדום." האגף לרישוי מסילתי הוקם בחודשים האחרונים כחלק מיישום המלצות ועדת הבדיקה של אסון הרכבת ברבדים, ומטרתו היא להפעיל רגולציה על רכבת ישראל. מנכ"ל הרכבת טען מצידו כי המקרה דווח, ורמת הבטיחות בחברה נמצאת במגמת עלייה מאז הוקמה ועדה עליונה לענייני בטיחות ברכבת בראשות המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי. (אתר "גלובס" - 26 בפברואר 2009)
שתי רכבות נוסעים מסוג IC3 התנגשו במוסך רכבת ישראל שבתחנת הרכבת לוד. הרכבות הושבתו מפעילות לפי שעה, ונערכת בדיקה לאמדן הנזק שנגרם. (אתר "ynet" - עשרים-ושישה בפברואר 2009)
רכבת ישראל הקימה ועדה שתבחן את האפשרות לפנות את רוב הנדל"ן המוחזק על ידיה בתחנת הרכבת תל אביב מרכז. חברת הרכבת מנצלת כ-30 דונם מתוך 160 דונם שעומדים לרשותה במתחם התחנה, ושטח זה כולל בעיקר מבני משרדים חד-קומתיים של הנהלת הרכבת. אם תצא לפועל תוכנית פינוי השטח, רכבת ישראל תזכה לפיצוי כספי ממינהל מקרקעי ישראל, שמתכנן להקים במקום פרויקט גרנדיוזי בשם "תל אביב 2000". הפרויקט יוקם בשיתוף עם עיריית תל אביב ויכלול כמיליון מ"ר של שטח בנוי למסחר, תעסוקה, מלונאות, דיור, תרבות ותחבורה. (אתר "The Marker" - עשרים-ושישה בפברואר 2009)
חברי דירקטוריון רכבת ישראל פנו ליושב-ראש הדירקטוריון יעקב אפרתי בבקשה לקיים דיון דחוף במצבת כוח האדם של החברה. לטענתם, כבר כיום מועסקים בחברת הרכבת 200 עובדים יותר מהתקן שאושר, וזאת בניגוד לתוכנית ההתייעלות שעליה הצהיר מנכ"ל החברה יצחק הראל. (אתר "גלובס" - 26 בפברואר 2009)
  • 25/2/2009
בג"ץ קיבל את עתירתה של רכבת ישראל בנושא סיווג הארנונה של תחנות הרכבת. העתירה הוגשה בעקבות סיווג מחדש שערכה המועצה המקומית להבים, שהגדיל את חוב הארנונה של הרכבת בגין השימוש בקרקע בתחנת הרכבת להבים פי ארבעה. בג"ץ הכריע כי המועצה תבטל את חיובי הארנונה הגבוהים, שאושרו על ידי משרד הפנים ומשרד האוצר, ותשווה את סיווג הארנונה לסיווג הנהוג כלפי יתר תחנות רכבת ישראל. (אתר "כלכליסט" - 25 בפברואר 2009)
רשות החברות הממשלתיות והסתדרות העובדים חתמו על הסכם פרישה חדש עם שאול עוקיש, יושב-ראש ועד העובדים ברכבת ישראל, שהסכים לקבל מענק פרישה מופחת בסך 220 אלף ש"ח (במקום 393 אלף ש"ח) ופנסיה חודשית מופחתת בסך 20 אלף ש"ח (במקום 27 אלף ש"ח). ההסכם החדש נוסח בעקבות דו"ח מבקר המדינה שמצא כי עוקיש קיבל חריגות שכר מפליגות שלא אושרו על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר. הסכם הפרישה החדש ייכנס לתוקף לאחר שעוקיש יחזיר לקופת המדינה כ-90 אלף ש"ח בגין אותן חריגות שכר. במקביל, משטרת ישראל ממשיכה לחקור את עוקיש בחשד לעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים שאותן ביצע לכאורה בתפקיד יושב-ראש ועד העובדים. (אתר "The Marker" - עשרים-וחמישה בפברואר 2009) (אתר "ynet" - עשרים-וחמישה בפברואר 2009)
לאחרונה, רכבת ישראל הסיטה את תקציב החישמול (הנאמד בכ-900 מיליון אירו) לפרויקט הקמת קו עיירות הפיתוח. בעקבות ההחלטה, אריק טפיירו, רכז תחבורה לשמירה על הסביבה בחברה להגנת הטבע, סיכם תסקיר סביבתי הבוחן את השלכות חישמול מסילות רכבת ישראל - לטענתו, הפרויקט אינו כדאי מבחינה כלכלית ביחס לתועלת שהוא צפוי להפיק. רעש הקטרים לא יפחת, בהנחה שמהירות הנסיעה תעלה; מדי יום יוכלו להפעיל רק 2% יותר רכבות נוסעים, כך שאיכות השירות לא תשופר באופן משמעותי; הזיהום אמנם יפחת בהיעדר קטרים המונעים בסולר, אך הביקוש לחשמל יגדיל את התפוקה בתחנות הכוח המופעלות פחם; והנוף, שממילא נחרץ במסילת ברזל ישופע גם בעמודי חשמל. (אתר "The Marker" - עשרים-וחמישה בפברואר 2009)
  • 24/2/2009
בני זוג המתגוררים בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית במרכז ירושלים תבעו את עיריית ירושלים בשל שימוש ללא היתר במתחם התחנה. העירייה שיפצה את התחנה שנעזבה בשנת 1997, ומאז שנת 2006 מתקיימים במקום ירידים ופסטיבלים. בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי העירייה עברה על חוקיה שלה, בכך שהשתמשה בשטח התחנה ללא רישיון, וכי הפעילות במתחם לא תחודש לפני קבלת היתרים מתאימים. (אתר "גלובס" - 24 בפברואר 2009)
תנועת הרכבות במסילת הרכבת לבאר שבע מושבתת בשל עבודות תשתית (הכפלת קטע מסילת הרכבת בין קריית גת לבאר שבע ופתיחת מעבר תת-קרקעי לנוסעים בתחנת הרכבת קריית גת). ההשבתה היזומה תימשך ארבעה ימים (החל ביום ג' ה-25 בפברואר עד מוצאי שבת ה-28 בפברואר), ובמהלכה תחנת הרכבת קריית גת, תחנת להבים-רהט, באר שבע צפון ובאר שבע מרכז יהיו סגורות. (אתר "News1" - עשרים-וארבעה בפברואר 2009)
  • 23/2/2009
"גן אורנים", גן האירועים הסמוך למרכז הירידים בתל אביב, היה אמור לארח את הנשף השנתי של עובדי רכבת ישראל, שעלותו נאמדת בכ-1.5 מיליון ש"ח. אלא שבעקבות פשיטת הרגל של "גן אורנים" על רקע המשבר הכלכלי העולמי (2008), המקדמה שכבר שולמה על ידי חברת הרכבת, בסך של חצי מיליון ש"ח, ירדה לטימיון. (אתר "Nana10" - עשרים-ושלושה בפברואר 2009)
  • 22/2/2009
תקלה תפעולית בקו הרכבת למודיעין זכתה לסיקור תקשורתי נרחב - רכבת נוסעים שיצאה מתחנת הרכבת מודיעין מרכז לא עצרה בתחנת הרכבת פאתי מודיעין. נהג הקטר לא הצליח לעצור את הרכבת בתחנה משום שלא חיבר כראוי את מערכת הבלמים של הקרונות, והרכבת נעצרה (בזכות הבלמים של הקטר בלבד) כמה מאות מטרים לאחר התחנה. כתוצאה מכך, הרכבת גם עברה בסימנור אדום. הנוסעים עברו לרכבת חלופית והגיעו ליעדם באיחור של כשעה. מדוברות רכבת ישראל נמסר כי חקירת המקרה נמצאת בעיצומה. (אתר "ynet" - עשרים-ושניים בפברואר 2009) (אתר "The Marker" - עשרים-ושניים בפברואר 2009) (אתר "Mako" - עשרים-ושניים בפברואר 2009) (אתר "גלובס" - 22 בפברואר 2009) (אתר "Mnews" - עשרים-ושניים בפברואר 2009) (אתר "Mnews" - עשרים-ושישה בפברואר 2009)
יאיר חזן, יושב ראש דירקטוריון נמל אילת, קורא לממשלה הבאה (הממשלה ה-32, שככל הנראה תקום בתקופה הקרובה בראשותו של בנימין נתניהו) לסלול בהקדם מסילת רכבת לאילת. לטענתו, מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ומבצע עופרת יצוקה בשנת 2008 הוכיחו כי נמל חיפה ונמל אשדוד נמצאים תחת איום אסטרטגי של ירי טילים - טילי קטיושה מלבנון מאיימים על צפון הארץ וטילי קסאם מרצועת עזה מאיימים על דרום הארץ. נוכח חשיבותם של נמלי ישראל בהעברת מטענים (99% מהייבוא והייצוא של ישראל מועברים דרך הים), חזן קורא לממשלה הבאה שלא להתעלם מהנמל הימי הבטוח ביותר בארץ, ולחברו לרשת המסילות הארצית. לטענתו, מסילת רכבת לאילת גם תסייע בפיזור האוכלוסייה ובחיזוק הנגב, ולכן כדאיותו הכלכלית (הנמוכה יחסית) אינה השיקול היחיד שצריך לבוא בחשבון. (אתר "כלכליסט" - 22 בפברואר 2009)
  • 20/2/2009
בכתבה אודות ההתפתחות המהירה של באר יעקב נכתב כי בעתיד מתוכננת להיבנות ביישוב תחנת רכבת חדשה. לפי הכתבה, לתחנת הרכבת באר יעקב שבדרום מערב היישוב תתווסף תחנה במזרח היישוב, בסמוך לשכונת נווה-דורון. לא נכתב מהו המקור לידיעה אודות התחנה החדשה, ולא ניתן צפי לתחילת הבנייה ולחנוכת התחנה. (אתר "The Marker" - עשרים בפברואר 2009)
  • 17/2/2009
חברה הבת הישראלית של חברת "בומברדיה" העולמית תגיש הצעה לממשלת ישראל להקמת מפעל תחזוקה לרכבות בנגב בהשקעה של כ-50 מיליון אירו. המפעל, שיעסיק כ-150 עובדים, עתיד לספק את צורכי תחזוקת הרכבות לא רק של ישראל, אלא גם של מדינות אחרות במזרח התיכון. המיזם יבוצע בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה ועם רכבת ישראל. (אתר "The Marker" - שבעה-עשר בפברואר 2009)
  • 16/2/2009
רכבת ישראל השביתה את תנועת הרכבות בין תחנת הרכבת נהריה לבין תחנת חוף הכרמל בין התאריכים 16–18 בפברואר לצורך ביצוע עבודות תשתית. העבודות כללו החלפת קטע מסילת ברזל בתחנת הרכבת חיפה בת גלים והקמת הפרדה מפלסית בקריית מוצקין. (אתר "Local חיפה" - 16 בפברואר 2009)
נציגי ועד עובדי רכבת ישראל שארגנו את השביתה הפתאומית בשבוע שעבר נקנסו בקנס כספי בשווי 14 ימי עבודה. מהנהלת החברה ומהסתדרות העובדים הכללית החדשה נמסר כי לא היה מקום לפטרם או להשעותם, משום שכבר הודחו מתפקידיהם בהסתדרות העובדים. (אתר "Mako" - חמישה-עשר בפברואר 2009) ("ynet" - חמישה-עשר בפברואר 2009) ("The Marker" - שישה-עשר בפברואר 2009)
  • 12/2/2009
גורמים ברכבת ישראל מעלים רשימה של טענות כנגד רכבות הנוסעים החדשות מתוצרת חברת "סימנס" המועברים בתקופה זו לרשותה - דלתות הקרונות צרות מדי, מערכי הקרונות ארוכים מדי ביחס לרציפים בחלק מתחנות רכבת ישראל והמעברים בתוך הקרונות צרים מדי. כמו כן, מרחק הבלימה ארוך יותר כאשר נהג הקטר מפעיל את הרכבת מקרון הניהוג, מאשר כשהוא מפעילה מהקטר, וכך נוצר הבדל משמעותי במרחקי הבלימה בשני כיווני הנסיעה. דוברות רכבת ישראל דוחה את הטענות על הסף. (אתר "ynet" - שנים-עשר בפברואר 2009)
חברת "מנרב" זכתה במכרז של רכבת ישראל בשווי 54 מיליון ש"ח להקמת תחנת הרכבת וולפסון הנבנית כחלק מקו הרכבת לראשון לציון מערב. העבודות יימשכו כ-22 חודשים, והן מצטרפות לעבודות נוספות ש"מנרב" מבצעת עבור רכבת ישראל הנאמדות בכ-360 מיליון ש"ח (הקמת תחנת הרכבת יבנה מערב, הנחת מסילות בקו הרכבת לראשון לציון מערב והשקת גשרים בקו הרכבת המהיר לירושלים). (אתר "News1" - שנים-עשר בפברואר 2009)
בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק כי המכרז של רכבת ישראל לאיוש עמדות התצפיתנים במפגשי הכביש-מסילה ברחבי הארץ מבוטל. חברת "השמירה", שמספקת כיום את כוח האדם לעמדות התצפיתנים, עתרה לבית המשפט נגד זכייתה במכרז של חברת "מודיעין אזרחי", בטענה כי במסמכי המכרז שהגישה נמסר תצהיר כוזב. חברת "מודיעין אזרחי" הודיעה כי תערער על החלטת בית המשפט. (אתר "Nrg" - אחד-עשר בפברואר 2009) (אתר "The Marker" - שנים-עשר בפברואר 2009)
  • 11/2/2009
רכבת נוסעים חדשה מתוצרת חברת "סימנס" הועברה לידי רכבת ישראל - זוהי הרכבת החדשה הראשונה שמתווספת למצבת הציוד הנייד של רכבת ישראל. עוד כמה עשרות קרונות וקטרים צפויים לעבור לרשות חברת הרכבת במסגרת הרכישה מ"סימנס", שהתעכבה ביותר מתשעה חודשים והקשתה על הטיפול בעומסי הנוסעים. השלמת תהליך ההרכבה של הציוד הנייד נעשית בישראל, משום שאחד הסעיפים בחוזה שנחתם בין רכבת ישראל לחברת "סימנס" מחייב את ספקית הציוד להשתמש בחלקים שיוצרו בארץ או בכוח אדם מקומי בשווי של 20% מעלות העסקה (כ-25 מיליון אירו). (אתר "כלכליסט" - 11 בפברואר 2009)
  • 10/2/2009
בעקבות השביתה הפתאומית של ועד עובדי רכבת ישראל, הנהלת החברה בוחנת אפשרות משפטית לתבוע את מארגני השביתה ולדרוש פיצויים בסך 2 מיליון ש"ח. כמו כן, נבחנת האפשרות לצרף את מארגני השביתה כצד ג' לתובענה הייצוגית שהוגשה על ידי נוסעים נגד רכבת ישראל בגין השביתה. (אתר "The Marker" - עשרה בפברואר 2009)
בעקבות השביתה הפתאומית בשבוע שעבר - שישה מזכירים בוועד העובדים הצפוני של רכבת ישראל הודחו מתפקידם בהסתדרות העובדים על ידי יושב-ראש ההסתדרות עופר עיני. כמו כן, סמנכ"ל כוח אדם בהנהלת החברה יערוך להם בירור משמעתי בשל הנהגת השביתה הפתאומית שפגעה בעשרות אלפי נוסעים. (אתר "ynet" - עשרה בפברואר 2009) ("Nrg" - עשרה בפברואר 2009) (אתר "גלובס" - 10 בפברואר 2009) (אתר "ערוץ 7" - 10 בפברואר 2009) (אתר "כלכליסט" - 10 בפברואר 2009)
  • 9/2/2009
הוגשה תובענה ייצוגית נגד רכבת ישראל בשל השביתה הפתאומית שפרצה בשבוע שעבר. התובעים מוחים בעיקר על היעדר נוהל פיצוי לנוסעים בעלי כרטיס חופשי-חודשי, שלא ניתן לפצותם בכרטיסי נסיעה חינם. (אתר "ynet" - תשעה בפברואר 2009) (אתר "The Marker" - תשעה בפברואר 2009) (אתר "Nrg" - תשעה בפברואר 2009) (אתר "גלובס" - 9 בפברואר 2009)
לקראת הבחירות לכנסת ה-18 יצאה יושבת-ראש מפלגת קדימה ציפי לבני לסיור בחירות ברכבת ישראל ושוחחה עם נוסעים אקראיים. לבני עלתה על רכבת נוסעים לבאר שבע, וירדה בתחנת הרכבת להבים שבקרבתה נערכה עצרת תמיכה במפלגתה. (אתר "Mako" - תשעה בפברואר 2009)
רכבת ישראל תפעל במתכונת מצומצמת ביום הבחירות לכנסת ה-18. כמו כן, בחלק מתחנות רכבות ישראל ינפיקו חברי ועדת הבחירות המרכזית שוברי נסיעה לבוחרים המרוחקים יותר מ-20 ק"מ מהקלפי שבה הם רשומים להצבעה. (אתר "ynet" - תשעה בפברואר 2009)
חברת "גירית סלדון מערכות" עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב נגד החלטת רכבת ישראל לדרגה במקום השלישי במכרז הכרטוס החכם. לטענת "גירית סלדון" שתי החברות שזכו במקומות הראשונים במכרז של חברת הרכבת נקטו ב"טקטיקות פסולות". (אתר "כלכליסט" -9 בפברואר 2009)
  • 8/2/2009
בעיריית הוד השרון בוחנים אפשרות להפעלת מערך הסעות מתחנת הרכבת הוד השרון לאזור התעשייה נווה נאמן שבדרום העיר. מטרת מערך ההסעות היא להפחית את השימוש בכלי רכב פרטיים, ששיעורו בהוד השרון גבוה מהממוצע הארצי. (אתר "Local הוד השרון" - 8 בפברואר 2009)
  • 5/2/2009
עובדי רכבת ישראל פתחו בשביתה פתאומית ביום חמישי ה-5 בפברואר 2009. השביתה דוכאה בצו בית משפט וגונתה על ידי הסתדרות העובדים ולקוחות חברת הרכבת. השביתה זכתה לסיקור תקשורתי נרחב - מאיומי השביתה ([1]) דרך השביתה ([2] [3] [4] [5] [6]) והפסקתה ([7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17]) ועד התגובות לשביתה ([18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25]).
  • 4/2/2009
פעילים בוועד העובדים של רכבת ישראל פנו לעובדי החברה בבקשה לסייע במימון ההגנה המשפטית של יו"ר הוועד שאול עוקיש וסגנו מיכה חיון, הנחשדים בקבלת שוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. עוקיש וחיון, המורחקים בינתיים ממקומות עבודתם, בחרו בעורכי-דין נחשבים כבאי-כוחם - אחד מהם הוא שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי. (אתר "The Marker" - ארבעה בפברואר 2009)
  • 3/2/2009
מפלגת הירוקים ערכה חוג בית לקראת הבחירות לכנסת ה-18 ברכבת נוסעים אקראית. פאר ויסנר, יושב-ראש המפלגה, הצהיר בפני הנוסעים ברכבת כי רכבת ישראל היא כלי מרכזי במלחמה בתאונות הדרכים ובמדיניות סביבתנית. כמו כן אמר ויסנר, כי אם ייבחר לכנסת, הוא יקדם את הפעלת רכבת ישראל בשבת. (אתר "Nrg" - שלושה בפברואר 2009)
דו"ח שנכתב אודות תפעול הרכבות ברכבת ישראל מצביע על עלייה משמעותית בכמות התקלות התפעוליות לעומת השנה הקודמת. ב-2008 שש רכבות התנגשו בכלי רכב (לעומת שלוש רכבות ב-2007), 15 רכבות התנגשו ברכבות אחרות (לעומת 8 בשנה הקודמת), אירעו 13 מקרים של גרימת נזק לקרונות וקטרים בעת עיתוק רכבות (לעומת ארבעה מקרים), שלוש פעמים רכבת סטתה מהמסילה המיועדת לה למסילה אחרת ("פריצת מסוט") ונרשמו 49 שימוטים לאורך שנת 2008 (לעומת 43 מקרים של ירידת רכבות מהפסים בשנת 2007. מדוברות רכבת ישראל נמסר כי העלייה בכמות אירועי הבטיחות נובעת מאימוץ סטנדרטים מחמירים יותר, המחייבים דיווח גם על אירועים שבעבר לא היו מדווחים, אך לטענת גורם בכיר בחברת הרכבת הדו"ח מעיד על התרופפות במשמעת של עובדי החברה ועל תחזוקה לקויה של הציוד הנייד. (אתר "ynet" - שלושה בפברואר 2009)
רכבת ישראל החליטה לבטל את תוכניתה לרכוש באופן מיידי קרונות חדשים מחברת "בומברדייה". התוכנית נהגתה לאור העיכוב של חברת סימנס באספקת קרונות חדשים, ועל רקע עלייה מתמידה בכמות הנוסעים שיצרו עומסים משמעותיים ברכבות. מדוברות הרכבת נמסר כי לאחר בדיקה של חוזה ההתקשרות עם חברת "בומברדייה", לא נמצאה אופציה לרכישת קרונות נוספים בטווח הזמן המיידי. כמו כן, אספקת הקרונות על ידי סימנס כבר בוצעה, והרכבות החדשות יוכנסו לשירות בחודשים הקרובים. (אתר "The Marker" - שלושה בפברואר 2009)
  • 1/2/2009
החל ב-1 בפברואר 2009 יופעל ברעננה שירות הסעות חינם בין פארק ההייטק במזרח העיר לבין תחנת הרכבת הרצליה. תושבי העיר יוכלו להשתמש בשירות בהצגת תעודת תושב, ועובדי ההייטק - בהצגת כרטיס עובד. השירות יסייע לתושבי העיר לעבור מכלי רכב פרטיים לתחבורה בת קיימא, וייצור תחבורה משלימה לנוסעי רכבת ישראל. (אתר "Local רעננה" - 1 בפברואר 2009)