סוגיות מוסריות במסע בין כוכבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אחת הסיבות לפופולריות של סדרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים" על שלל תת-סדרותיה (כגון: "מסע בין כוכבים", "מסע בין כוכבים: הדור הבא", "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" ו"מסע בין כוכבים: וויאג'ר") היא העלאתן של סוגיות מוסריות.

הסכסוכים והממדים הפוליטיים המוצגים בסדרה הם לעיתים תכופות משלים למציאות התרבותית המודרנית: הסדרה המקורית עסקה בסוגיות מהותיות משנות ה-60 של המאה ה-20, כשם שלאחר מכן סדרות הבת של הסדרה שיקפו את הסוגיות הבוערות מהתקופות השונות בהן הופקו הסדרות השונות. הנושאים שתוארו בסדרה כוללים מלחמה ושלום, אוטוריטריזם, אימפריאליזם, מלחמת מעמדות, כלכלה, גזענות, זכויות אדם, סקסיזם, פמיניזם ותפקידה של הטכנולוגיה. ברבים מפרקי הסדרה ותתי-הסדרות שלה עומדת במרכז העלילה בעיה בעלת השלכות מוסריות, ופתרונה מושג דרך התקדמות העלילה.[1]

הצו העליון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הצו העליון

ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", הצו העליוןאנגלית: The Prime Directive), ההוראה הכללית מספר 1 של צי הכוכבים, הוא העיקרון המנחה הבולט ביותר של פדרציית הכוכבים המאוחדת. הצו העליון קובע כי אין להפריע להתפתחויותיהן הפנימיות של תרבויות זרות.

לצו העליון יש השלכות מיוחדות עבור תרבויות שטרם פיתחו את הטכנולוגיה לטוס לחלל בין-כוכבי ("פרה-עיוות"), מאחר שאין להעניק או לחשוף תרבויות פרימיטיביות לכל מידע על טכנולוגיה מתקדמת זו, או על קיומן של תרבויות זרות, פן חשיפה זו תשנה את ההתפתחות הטבעית של אותה ציוויליזציה.

ישנן מסקנות שונות באשר למטרת עיקרון אי-ההתערבות. אחת היא שהמטרה אינה מקדשת את האמצעים. לא משנה כמה טובות היו הכוונות, להגעה ולביצוע שינוי יכולות להיות תוצאות הרות אסון. מסקנה נוספת היא אמונה שלאבולוציה יש "תוכנית", המניעה מינים לכיוון יעדם. ההפרעות אפוא חייבות להיות לא טבעיות, בכך שהן דוחפות לכיוון המנוגד למה שאמור לקרות.

דמויות מסוימות ראו בצו העליון כמדיניות שלילית, משום שהוא מונע כניסת טכנולוגיה (בעיקר טכנולוגיה רפואית), תרבות ומשאבים שעשויים לשפר את איכות החיים. הוא גם נחשב גישה של פחדנות מוסרית על ידי המבקרים של הפדרציה - שהצו העליון נותן תירוץ שלא לפעול.

שימוש בצו[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Pen Pals" - דאטה מביא את הנערה סרז'נקה אל סיפון האנטרפרייז

ישנן מספר דוגמאות מובהקות לשימוש בצו:

  1. בפרק "Pen Pals" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא" (עונה 2, פרק 15), דאטה יוצר קשר רדיופוני עם נערה צעירה מציוויליזצית פרה-עיוות החיה על כוכב העומד מול השמדה קרובה. אנשי האנטרפרייז נאלצים להתמודד עם הדילמה המוסרית של הפרת הצו העליון או לעמוד מנגד באפס מעשה מול מותה המתקרב של חברתו של דאטה. הצוות הבכיר של האנטרפרייז מקיים דיון פילוסופי בנוגע לצו העליון. דיאנה טרוי וג'ורדי לה פורג' טוענים שאם יש "תוכנית קוסמית", הרי שנוכחות האנטרפרייז והצוות שלה גם נכללת בתוכנית וכי טיעון זה בלבד מעניק להם את הלגטימיות לפעול למען עם במצוקה. קפטן פיקארד טוען כי הוודאות האישית של היחיד איננה רלוונטית, שכן הצו העליון נועד למנוע מ"איתנו" לאפשר לרגשות שלנו להאפיל על שיקול הדעת שלנו. בסופו של הפרק, מצליחים אנשי הצוות להציל את הכוכב מהשמדה תוך שמירה על הצו העליון על ידי מחיקת זכרונותיה של חברתו של דאטה.
  2. ב"מסע בין כוכבים: וויאג'ר", נעשה שימוש בצו העליון יותר מפעם אחת כמכשיר עלילה, כמו גם במספר מקרים בהם קפטן קתרין ג'יינוויי החילה את הצו העליון גם במצבים שבהם ברור כי אין מעורבות של ציוויליזציית פרה-עיוות. הדילמה המוסרית בנוגעת לצו העליון מבוטאת גם במקרים שונים בהם אנשי הספינה פוגשים בתרבויות בעלות טכנולוגיה שיכולה לקצר את דרכם חזרה לרביע אלפא, אך אלו מסרבות לספק את הטכנולוגיה לאנשי הוויאג'ר מחשש להתערבות בדרך הטבעית של חזרת הספינה לביתה:

הפרת הצו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם כל האמור לעיל, הצו העליון הופר לא מעט פעמים, בהתאם לחשיבות האסטרטגית של כוכב לכת כזה או אחר, או בהתאם לנסיבות שבהן צוות ספינת החלל מצא את עצמו. כמה דוגמאות בולטות להפרת הצו הן:

  1. בפרק "The Drumhead" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא" (עונה 4, פרק 21) מובאות תשע הפרות מתועדות של הצו העליון בידי קפטן פיקארד כראיה נגדו, במסגרת חקירה בסגנון "ציד מכשפות".
  2. בסרט "מסע בין כוכבים: המרד" (הסרט התשיעי בסדרת סרטי הקולנוע של הזיכיון "מסע בין כוכבים" והשלישי של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"), מגלה צוות ה"אנטרפרייז" ניסיון הפרה של הצו העליון בידי צי הכוכבים וגזע בשם 'סונ'א', שרוצים להשתמש בכוכב המיושב בתרבות פרה־עיוות, תוך העברת התרבות לכוכב אחר.

מוסר מלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיבוש לעומת טרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מקווי העלילה המרכזיים ב"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" מתייחס לסיפור הכיבוש הקרדאסי של באג'ור. בשנת 2328, האיחוד הקרדאסי, אשר עליו השתלטה דיקטטורה צבאית, פלש לבאג'ור, וכבש אותו למשך ארבעים שנה, שבמהלכן נאלצו רבים מהבאג'ורנים המשועבדים לעבוד בעבודות פרך, בעיקר במתקני כרייה שונים. כתוצאה מכך, באג'ורנים רבים נאלצו לברוח ולחיות במחנות פליטים, הרחק מאזורים הנמצאים תחת שליטה קרדאסית, ואילו באג'ורנים אחרים היו מעורבים בתנועת ההתנגדות, וביצעו פיגועי טרור נגד מטרות קרדאסיות. הפדרציה לא הייתה יכולה להתערב במצב, בשל שיקולי הצו העליון. מאחר שבאג'ור קשרה עצמה באופן רשמי אל האיחוד הקרדאסי זמן מה לפני כן, כיבוש באג'ור נחשב לעניין פנימי בין האיחוד הקרדאסי לבין כוכב לכת החבר באיחוד. הדבר גרם לטינה כלפי הפדרציה מצד חלק מאנשי באג'ור, במיוחד כאשר הפדרציה הוזמנה לנהל את תחנת החלל חלל עמוק 9 בסיום הכיבוש.

בשנת 2369, הרשויות האזרחיות הקרדאסיות הורו לצבא קרדאסיה לסגת מבאג'ור. לאחר מכן, הממשלה הזמנית של באג'ור הזמינה את הפדרציה המאוחדת של כוכבי הלכת להתבסס בתחנת חלל אשר קודם לכן תיפקדה כתחנה כרייה קרדאסית בשם "טרוק נור", וששמה שונה ל"חלל עמוק 9". כמו כן, הממשלה הזמנית הגישה להצטרפות להצטרפות כחברה בפדרציה.

הדילמה המוסרית הנובעת מסיפור זה היא האם אכזריות הכיבוש הקארדסי הצדיקה את פעולות הטרור הבאג'ורניות. בפרקים שונים מובא נושא זה:

  1. בפרק "Babel" ("מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", עונה 1, פרק 5), נדבק הצ'יף מיילס או'בריאן בנגיף לאחר טיפול תחזוקתי בתחנה. עד מהרה הנגיף מתפשט וכל אנשי התחנה (למעט הבאג'ורנים) נדבקים בנגיף. לאחר חקירה של ד"ר באשיר, מתברר כי הנגיף הושתל 18 שנים קודם על ידי מחתרת הטרור הבאג'ורנית החסינים בפניו, כדי להביא להרג הקרדאסים ששלטו בתחנה. עוד נודע כי יוצר הנגיף מת בכלא הקרדאסי לפני מספר שנים. מייג'ור קירה יוצרת קשר עם חברו של יוצר הנגיף המשמש כעת כמנהל בית חולים בבאג'ור. לאחר סירובו לדבר איתה, היא משגרת אותו למעבורת ומתעמתת איתו לגבי הנגיף. בתחילה, בשל חשש למעמדו, הוא מכחיש וטוען שהיה לו קשר מינימלי בלבד עם המחתרת הבאג'ורנית, דבר המראה שגם בחברה הבאג'ורנית מעשי הטרור כנגד הקרדאסים לא נחשבו למקובלים. לאחר שקירה מגלה לו שעל ידי השיגור למעבורת הוא נדבק בעצמו בנגיף, הוא מודה שאכן היה חבר בתא המחתרת של יוצר הנגיף ועוזר לה לייצר נוגדן.
  2. "The Darkness and the Light" - סילראן פרין, קרדאסי שפניו הושחתו בפעולת טרור באג'ורנית
    בפרק "The Darkness and the Light" ("מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", עונה 5, פרק 11) נידון עניין מוסריות פעולות הטרור הבאג'וריות כלפי הקרדאסים, כאשר קרדאסי שפניו נפגעו והושחתו כתוצאה מפעולת טרור כזו רוצח מספר חברי מחתרת באג'ורית לשעבר. בסוף הפרק הוא מתעמת עם מייג'ור קירה לגבי העניין, והיא מצידה מצדיקה את פעולות המחתרת וסוברת שכל חייל שסייע ולו במעט לצבא הקרדאסי - נחשב בעיניה כרוצח ופושע.

פשעי מלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר דוגמאות למעשים מפוקפקים או לא מוסריים במסגרת מלחמה הבאים לידי ביטוי בפרקים שונים:

הכיבוש הקרדאסי ככיבוש נאצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במספר פרקים ב"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" מוצג הכיבוש הקרדאסי של באג'ור ככיבוש אכזרי המעלה סוגיות מוסריות בעלות דמיון לאלו שעלו כתוצאה מהכיבוש הנאצי של אירופה:

  1. "Duet" - אאמין מריצה מתחזה לגול דאר-הל - "הקצב מגאלליטפ", המפקד האכזר של מחנה העבודה גאלליטפ
    בפרק "Duet" ("מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", עונה 1, פרק 19) קרדאסי בשם אאמין מריצה מתחזה לגול דאר־הל, פושע מלחמה קרדאסי שרצח מאות באג'ורים במחנה שניהל. לאורך הפרק מייג'ור קירה חוקרת את זהותו עד שלבסוף הוא משוחרר כאשר מתגלה שהוא אינו גול דאר־הל. לאחר שחרורו הוא נרצח בידי באג'ורים שסוברים שעצם היותו קרדאסי היא עילה למותו. ניתן לראות בפרק זה הקבלה למחנות העבודה בשואה ולרדיפת פושעי המלחמה הנאצים והעמדתם לדין, למשל במשפטי נירנברג ובמשפט אייכמן, וגם למקרים של זהות לא ברורה כגון ג'ון דמיאניוק.[2] הפרק מעורר מספר דילמות:
    • האם כל הקרדאסים אשמים בפשעי המלחמה שבוצעו במסגרת הכיבוש הקרדאסי של באג'ור? האם אדם כמו מאריצה חף מפשע כי היה רק פקיד מנהלי ולא נטל חלק מעשי בזוועות או שמא הוא נחשב אשם לא פחות מאחר שהיה מודע למעשים אך לא התנגד להם בפועל מתוך פחד?
    • האם נקמה בפושעי מלחמה ראויה או לא? האם היא מהווה פיצוי או סיפוק לנפגעים או שמא היא אינה מספיקה מאחר שאת הנעשה אין להשיב?
    • האם התנגדות לכיבוש אכזרי על ידי פעולות טרור הכוללות הרג חפים מפשע כגון אלו שבוצעו על ידי תא המחתרת של קירה נריס היא דבר לגיטימי?
  2. "The Collaborator" - המחשב מאשר שוודק בראייל הוא משתף הפעולה
    בפרק "The Collaborator" ("מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", עונה 2, פרק 24), מייג'ור קירה נמצאת במצב מורכב כאשר היא נדרשת לחקור את בן זוגה, ודק בראייל, כאשר מועלות נגדו האשמות על ידי באג'ורני שהוגלה וגורש מעולם הבית שלו בגלל עזרתו לקרדאסים בזמן הכיבוש. ניתן לראות בפרק זה הקבלה לשאלת שיתוף הפעולה עם הנאצים במקרים שונים כגון: ישראל קסטנר, היודנראט והקאפו - האם מותר להקריב חיי אדם בודדים כדי להציל אלפים? האם זה מתיר לשתף פעולה עם רוצחים אכזריים כנאצים?

המדרון החלקלק[עריכת קוד מקור | עריכה]

"In the Pale Moonlight" - קפטן סיסקו מציג לסנטור הרומולאני את המזימה (המזויפת)

בפרק "In the Pale Moonlight" ("מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", עונה 6, פרק 19), קפטן סיסקו מחליט לפעול לעצירת המלחמה נגד הדומיניון. הוא מגבש תוכנית שתביא למפנה דרמטי באמצעות כניסת כוח חזק, חדש ורענן למלחמה: הרומולאנים. בסיועו של גארק הוא מגבש תוכנית למציאת ראיות לתוכנית של הדומיניון נגד הרומולנים. משלא נמצאות כאלו הקפטן מחליט לזייף את הראיות אך המזימה מתגלה על ידי הסנאטור הרומולנים לו הוצגו הראיות. לאחר מספר ימים מגיעה ידיעה על כך שספינתו של הסנאטור התפוצצה, וקפטן סיסקו מבין שזו הייתה תוכניתו של גארק לאורך כל הזמן: לגרום לרומולנים להאמין שהסנאטור מצא ראיות נגד הדומיניון, ושהדומיניון החליט לחסלו כדי למנוע מהראיות להגיע לידי הרומולנים. גארק מנמק את דבריו באומרו שרביע אלפא עלה רק: חיי סנאטור אחד, חיי פושע אחד וכבודו העצמי של קצין צי הכוכבים. סיסקו מתקשה להשלים עם מעשיו, אך כיוון שבסופו של דבר, המהלך התברר כמוצלח, הוא מגיע למסקנה שזה אכן מחיר נמוך ושהיה עושה הכול שוב.

הפרק מעורר דיון[3] בשאלה עד כמה מותר להרחיק לכת למען מטרה טובה, למען טובת הכלל. האם מותר להרוג כדי למנוע עוד הרג? האם המטרה אכן מקדשת את האמצעים? "מוות למען הפסקת המלחמה"? מוות של אחד, או כמה בודדים, כדי לגרור מיליוני/מיליארדי רומולאנים למלחמה, לסיים אותה מוקדם יותר ולחסוך בעצם חיים של מיליונים/מיליארדים רבים אחרים?

מבחינת הסיפור המוצג לצופה, הדיון המוסרי בפעולת ההרג מתבצע באמצעות לבטיו של סיסקו. הלבטים מבוססים על כל מה שהוא מסמל: היותו קפטן, איש מוסר, קצין בצי הכוכבים.

רצח עם[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Tacking Into the Wind"
קירה מנחמת את אודו החולה בנגיף
"Extreme Measures"
ד"ר ג'וליאן באשיר והצ'יף מיילס או'בריאן מתעמתים עם לות'ר סלואן ממדור 31 בתוך מוחו

לאורך מספר פרקים בעונה השביעית של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" המתארים את מלחמת הפדרציה-דומיניון, מתגלה מזימה של מדור 31 להשגת ניצחון במלחמה על ידי ניסיון לביצוע רצח עם של המייסדים (הדומיניון). בתחילת העונה השביעית מגלה אודו שגזע המייסדים נדבק במחלה מסתורית חסרת מרפא, שגורמת לדעיכתם של המייסדים וכנראה גם למותם. לאחר מספר פרקים מגלה דוקטור באשיר כי גם אודו נדבק במחלה, והוא מתחיל לעבוד על תרופה, אך נתקל במבוי סתום כאשר הוא מגלה שתיקיו הרפואיים של אודו אינם כוללים פרטים רבים מבדיקותיו האחרונות. הדבר מעלה את חשדו ויחד עם מיילס או'בריאן הוא מתחיל לחקור את היתכנות מעורבות מדור 31 בדבר. השניים מחליטים להפיץ שקר שנמצאה תרופה למחלה, בתקווה שהדבר יביא את מדור 31 אליהם. הדבר עובד והם מצליחים ללכוד את סוכן מדור 31, לות'ר סלואן, להיכנס למוחו, ולמצוא בין מחשבותיו את הנוסחה הכימית לסינטוז התרופה. באשיר מצליח לייצר את התרופה ולרפא את אודו, אך כאשר הוא מציע לקפטן סיסקו להביא את התרופה למייסדים, כדי למנוע את רצח עמם, קפטן סיסקו מודיע לו החליטה מועצת הפדרציה לא לספק את התרופה למייסדים, בתקווה כי הדבר יביא ליתרון על פניהם. בפרק סיום הסדרה, ולאחר שכוחות הדומיניון נחלשים מאוד, מסכימים המייסדים להיכנע לחלוטין בתמורה לקבלת התרופה.

השאלה העולה כאן היא האם המטרה מקדשת את האמצעים? האם כדי להביס אויב אכזר בלחימה מותר לבצע רצח עם? התשובה איננה ברורה במקרה זה, כפי שבאה לידי ביטוי בתשובתו של קפטן סיסקו לאודו "כי בעוד מדור 31 היה אחראי לנגיף, היו אלו המייסדים שהתחילו במלחמה האכזרית שגבתה את חייהם של מיליונים ושמסירת התרופה רק תחזק אותם ותכריע את המלחמה לטובתם". האם קיומם של ארגונים כגון מדור 31 אשר סמכויותיו לפעול נובעות מסעיף באמנת צי הכוכבים, פרק 14, סעיף 31 (ומכאן גם שמו), אשר מתיר "לכופף את החוקים" בתקופות של איומים בלתי רגילים בצורה קיצונית, הוא רע הכרחי?


מוסר וטכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במספר פרקים עולות סוגיות הקשורות לסתירות שעולות בין זכויות אדם לבין שימוש בטכנולוגיה מתקדמת:

  1. "The Neutral Zone" - הקצין הראשון רייקר מסביר ל-3 הניצולים שהופשרו מהקפאה, היכן וליתר דיוק, מתי (באיזה זמן) הם נמצאים?
    בפרק "The Neutral Zone" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא", (עונה 1, פרק 26) ספינת החלל "אנטרפרייז" מוצאת מספר אנשים בני המאה ה-20, שהוקפאו ונשלחו לחלל, בתקווה שיתעוררו בעתיד. האנשים הקפואים מושבים לחיים על ידי דוקטור קראשר, והפרק מתאר את ניסיונות ההסתגלות שלהם לחיים החדשים, בידעיה שכל מי שהכירו כבר מת ושהמציאות שונה בתכלית ממה שהכירו. בפרק זה מובע כיצד בני המאה ה-20 עשויים להתמודד עם עולם אוטופי כמו זה המתואר במאה ה-24, שבו אין מושג של כסף או מעמד כלכלי, אין גזענות ושוביניזם, המזון זמין, שורר שלום עולמי בכדור הארץ ובני האדם פנויים לעסוק במחקר, בטכנולוגיה ובמסעות לכוכבים אחרים. כמו כן, ערכו של האדם במאה ה-24 נמדד רק על פי תרומתו לחברה.
  2. "The Measure Of A Man" - דאטה מסרב להלקח על ידי מדוקס
    בפרק "The Measure of a Man" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא", (עונה 2, פרק 9) נידונה השאלה בדבר אנושיותו והגדרת קיומו של האנדרויד דאטה. דאטה נקרא לבית משפט לאחר שהוא מסרב לפירוקו בידי מדען הפדרציה, שטוען כי דאטה הוא מכונת ששייכת לפדרציה, ושאין לו זכות לסרב לכך. בית המשפט דן בשאלת מה מגדיר יצורים חיים, ומגיע למסקנה שדאטה הוא יצור חי, אך שאלת קיום הנפש שלו עוד לא נענתה.[4]
  3. בפרק "Booby Trap" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא", (עונה 3, פרק 6), מצליב לה פורג' את היומן הרשמי של לאה בראהמס (המהנדסת אשר בנתה את האנטרפרייז) עם התיקים הפסיכולוגיים שלה ומשחזר את דמותה, במדויק, כהולוגרמה. האנטרפרייז נקלעה למצוקה הנדסית חמורה והוא מאמין כי דמות מדומה אך ריאליסטית של המהנדסת המחוננת תסייע בידו לחלץ את החללית מהצרה. אלא שההדמיה מוצלחת מדי. לה-פורג' מתחיל לפתח רגשות אל הדמות המדומה, ובסופו של דבר נפרד ממנה בנשיקת אוהבים. בפרק מאוחר יותר ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא", (עונה 4, פרק 16) - "Galaxy’s Child", מתארחת על האנטרפרייז לאה בראהמס האמיתית, הנשואה כבר לגבר אחר. בשלב מסוים היא מגלה את התוכנה אשר יצר לה פורג' וזועמת על השימוש שנעשה בתיקיה האישיים. אלא שלה פורג' מתריס נגדה בכעס כי כל מה שביקש לעשות היה להיות ידיד שלה, ואכן, בהמשך מתקהה עמידתה הנחרצת על זכותה לפרטיות. האנטרפרייז נקלעת שוב למצוקה, ורק שיתוף הפעולה בין בראהמס ללה פורג' מחלץ את הספינה מן הצרה החדשה. בעקבות זאת הם אכן מתיידדים. האופן בו מסופר הסיפור מערער את התחושה, כי בחדירה לתיקיה הפסיכולוגיים האישיים בוצע כאן מעשה אסור של פגיעה בפרטיות. אלא, שלא פרטיותה של בראהמס היא עיקרו של הסיפור, אלא דווקא זו של לה פורג'. כאשר שמע לה פורג', כי בראהמס עתידה להגיע אל האנטרפרייז, הוא נמלא התרגשות ומתכנן ערב רומנטי במגוריו. אולם בראהמס האמיתית, בניגוד לזו אשר צרובה בדמיונו, הפגינה כלפיו קרירות מכאיבה, עד שהודיעה לו כי היא נשואה. לה פורג' המריר מתאונן באוזני גאינן הברמנית על האופן בו הציג המחשב את דמותה של בראהמס, אלא שגאינן קוטעת את רטינותיו ומבהירה לו כי כל חטאה של בראהמס הוא שלא עמדה בציפיותיו הדמיוניות. ניתן להסיק כי פרק זה מבקש להדגיש את הסכנה הטמונה בפרטיות גדולה מדי, בשקיעה עמוקה יתר על המידה בעולם פרטי ובניתוק חריף מדי של היחיד מן העולם החיצוני.[5]
  4. "Ship in a Bottle" - סגן ברקלי בודק יחד עם ההולוגרמה של פרופסור מוריארטי את האפשרות לשגר כיסא מתוך ההולודק.
    בפרק "Ship in a Bottle" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא", (עונה 6, פרק 12), דאטה ולה פורג' מבלים בתוכנית הולודק של שרלוק הולמס כאשר הם מבחינים שדמות שתוכננה להיות שמאלית, משתמשת דווקא ביד ימין. הם קוראים לסגן ברקלי לתקן את ההולודק ותוך כדי בדיקת התוכנה, הוא נתקל בזיכרון מוגן. הוא מפעיל אותו ומוצא ששונה מלאכותית על ידי הדמות ההולוגרפית בעלת המודעות העצמית פרופסור מוריארטי שנעשתה מודעת לעצמה בפרק "Elementary, Dear Data" (מסע בין כוכבים: הדור הבא", עונה 2, פרק 3). מתברר כי מוריארטי שינה בכוונה את התוכנה מאחר שלא הופעל זמן רב. כמו כן, הוא מרגיש כלוא בתוך ההולודק ורוצה לצאת לחקור את היקום כמו אנשי הצוות אך נתקל בסירוב מצד הקפטן. בהמשך הפרק, הוא כולא את קפטן פיקארד בהולודק ומשתלט על מחשב האנטרפרייז. בסופו של דבר, מצליחים אנשי הצוות לחלץ את פיקארד בתמורה למילוי בקשת מוריארטי - כך הוא לפחות משוכנע. למעשה, דאטה משגר את מוריארטי לתוך קובייה הולוגרפית המדמה מעבורת ומניח אותה בהתקן זיכרון הולוגרפי מורחב על מנת לספק למוריארטי חיים שלמים של חיפושים והרפתקה. השאלה העולה מהפרק היא האם לדמות הולוגרפית שאינה אלא פוטונים ושדות כוח יש זכויות?

חוק וסדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במספר פרקים עולות סוגיות הקשורות לפעילות מערכת החוק והמשפט:

  1. "Justice" - קפטן פיקארד נושא ונותן עם בני האדו על חייו של ווסלי קראשר.
    בפרק "Justice" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא", (עונה 1, פרק 8), האנטרפרייז מבקרת בעולמם היפה של בני האֶדוֹ, בו מוחל חוק פשוט - בכל רגע נתון נבחר ברנדומליות אזור ענישה, שבו העונש על כל עבריה הוא מוות. המטרה היא להרתיע את הפושעים, שלא יודעים היכן בדיוק נמצא אזור הענישה ועל כן נמנעים מלעשות דבר רע. השיטה אכן עובדת וכוכב הלכת הוא מקום נטול פשע במשך שנים רבות. במהלך משחק כדור שובר וסלי קראשר בטעות חממה שנמצאה באזור הענישה, ועל כן הוא נידון למוות. בהמשך הפרק נושא ונותן פיקארד עם בני האדו, כדי להציל את חייו של וסלי, ולבסוף מצליח.[4] במהלך הפרק, מתעוררת שאלה על ידי חבר הצוות, דאטה האנדרואיד: “האם אתה בוחר בחייו של אחד על חשבון אלפים?”. דאטה תוהה האם נזק הפגיעה (הקרבתו של האחד) לא קטן בהרבה מתועלת הפגיעה (הצלתם של הרבים מסכנת המוות)? תשובתו של פיקארד היא נחושה: "אני מסרב לדון בשאלות אריתמטיות כגון זו”. יש בכך שלילה מוחלטת של עקרונות תועלתניים, המבקשים להתייחס לבני אדם כנתונים מספריים במשוואת התועלת, ואימוץ של עקרון ערכו העליון של האדם הסובייקטיבי.[6]
  2. "Random Thoughts" - ב'לאנה טורס עומדת לעבור ניתוח למחיקת זיכרון של מחשבה אלימה.
    בפרק "Random Thoughts" ב"מסע בין כוכבים: וויאג'ר" (עונה 4, פרק 10), וויאג'ר מגיעה לעולם הבית של המארי, גזע של טלפתים. מתברר שמחשבותיה האלימות של ב'לאנה טורס עברו למארי אחד, שהכה את חברו עד זוב דם. הרשויות במארי מוצאות את ב'לאנה אשמה בתקיפה, מכיוון שהמחשבה האלימה שהציתה את המעשה הייתה שלה. השאלה המרכזית העולה בפרק היא מהי הדרך הנכונה להילחם בפשיעה? - בתחילת הפרק מוצגת חברת המארי כעולם שלו ונטול פשע. האחראית הראשית על האבטחה, נימירה, טוענת שעבודתה מיותרת. בהמשך מתברר כי רמת הפשיעה הנמוכה נובעת כתוצאה מהאיסור על מחשבות אלימות והטיפול הכולל ניתוח לשינוי זיכרון הניתן לעבריינים. בסוף הפרק מתברר כי המחשבות האלימות כלל לא נעלמו מאנשי המארי והאיסור עליהן רק הוביל לסחר לא חוקי בהן.

מוות בכבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתנגשות בין הזכות למות בכבוד (המתת חסד) מול הצו הרפואי להציל חיי אדם (שבועת הרופאים) כמו גם היחס למוות בתרבויות שונות באים לידי ביטוי בפרקים שונים:

  1. "Half a Life" - לוקסנה טרוי ודוקטור טימיסין משתגרים לקיילון 2 לקראת טקס סיום חייו
    בפרק "Half a Life" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא" (עונה 4, פרק 22) מתאהבת השגרירה לוקסנה טרוי במדען בן 60, שאמור לסיים את חייו בקרוב בטקס התאבדותי המקובל בקרב בני מינו. לוקסנה המאוהבת בתחילה לא מסכימה לדבר אך לבסוף המדען חוזר חזרה לביתו ומסיים את חייו. בפרק נידונה השאלה האם כפיית התאבדות על הפרט, גם אם החברה מבצעת זאת "מרחוק", יכולה להחשב כרצח? הרי אם לא יעשה זאת תופעל נגדו סנקציית נידוי חברתי. במקרה זה הוכח שהזקנים יכולים עדיין לתרום. האם הטקס חייב להתקיים בכל מחיר, כאשר החברה עלולה לעיתים לשלם מחיר גבוה מאוד על מותו של הפרט? במקרה זה אובדן המומחה לבעיה העומדת בפני הכוכב כולו, הוא בעל השלכות בקנה מידה פלנטרי. האם ראוי לבחון מקרה כזה בצורה שונה? האם זה מוצדק לתת פטור רק למי שיש לו מה לתרום?[3]
  2. "Ethics" - מותו של לוטננט וורף במהלך הניתוח בעמוד השדרה שלו
    בפרק "Ethics" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא" (עונה 5, פרק 16) לוטננט וורף נפגע מחבית כבדה שנופלת עליו, והוא נותר משותק ומוגבל תנועה. בפניו עומדות שתי אפשרויות: השתתפות בניתוח חדשני שיחזיר לו את תנועתו אך שעלול לסכן את חייו או שימוש במכשיר בטוח ומוכר שיחזיר לו כמות מוגבלת של חופש תנועה. וורף, שלא רוצה לסיים את חייו בצורה מבישה או להישאר מוגבל תנועתית למשך חייו (דבר הנחשב לעלבון ובושה בקרב קלינגונים), מחליט לסיים את חייו בעצמו, אך משהוא מבין שהדבר צריך לקרות בידי בנו אלכסנדר, הוא מחליט לעבור את הניתוח המסוכן, ולבסוף הוא מחלים ומשתקם. בפרק מועלה סוגיית המתת החסד, שנידונה גם רבות בהווה: האם לאדם חולה או פגוע מותר לבחור לסיים את חייו? האם מותר לו להשאיר את בני משפחתו וקרוביו כואבים את מותו במקום שיישאר בחיים?
  3. "Life Support" - קאי ווין מסבירה לוודק בראייל עד כמה עזרתו קריטית לסיום מוצלח של המשא ומתן בין באג'ור לקרדאסיה. ד"ר באשיר משגיח ברקע
    בפרק "Life Support" ב"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" (עונה 3, פרק 13), ודק בראייל חוזר עם קאי ווין ממשא ומתן ראשון מסוגו עם הקרדאסים. אך בדרך מתרחשת תאונה במעבורת, הוא נפגע, מת במרפאת חלל עמוק 9, אך ד"ר באשיר מצליח להחזירו לחיים. למרות זאת, מצבו אינו טוב ויש בעיות בזרימת הדם לאיבריו הפנימיים. ד"ר באשיר רוצה לשים אותו במצב הומאוסטאזיס ("הקפאה") לזמן לא ידוע עד שיימצא פתרון לבעיותיו, אך ודק בראייל אינו מסכים לעזוב את עמו ואת שולחן המשא ומתן. ד"ר באשיר מציע תרופה ניסיונית שתגביר את זרימת הדם לאיברים הפגועים ותאפשר לו לתפקד למספר ימים. אך התרופה טומנת בחובה סכנה גדולה בפגיעות רציניות יותר שעלולות להיות קטלניות. הוודק מבקש לנסות זאת, למרות מצבו המדרדר, למען השגת הסכם עם קרדאסיה. בו בזמן, קאי ווין מחפשת הישג פוליטי ולכן היא חייבת את עצותיו. בראייל מייעץ תוך שהוא סובל מכאבים קשים. נזק נגרם לאיבריו הפנימיים וד"ר בשיר משתיל בגופו איברים מלאכותיים. בשלב מסוים נגרם לו גם נזק מוחי בלתי הפיך ונשקלת האפשרות להשתלה פוזיטרונית - החלפת חלקים ממוחו בשתלים מלאכותיים. מתקיים דיון. קאי ווין בעד מה שבראייל עצמו היה רוצה - להשלים את מלאכת המשא ומתן בכל מחיר. ד"ר באשיר מתנגד ודבק באינטרס הרפואי של החולה. קירה, בת זוגו, מוצאת עצמה לצד ווין, מתוך מחשבה שהוא היה רוצה לסיים מה שהתחיל. ההשתלות מבוצעות ומצליחות אך התוצאה היא שהוודק הפך להיות חצי רובוט. המטרה מושגת וההסכם נחתם. לאחר מכן, קורס החצי השני של מוחו של בראייל. קירה לא מוותרת ומבקשת מד"ר באשיר להחליף גם את שאר המוח בשתלים, וכך להשאירו בחיים. קאי ווין אומרת שצריך להרפות ולוותר. קירה מתנגדת לוויתור המסתמן וד"ר באשיר מכריע בסוגיה ומסרב להתערב במצב ולקחת מהחולה שלו את מה שנשאר ממנו. הוא מנמק את החלטתו: "לפחות הוא ימות כמו אדם, לא כמו מכונה". בפרק זה, בראייל הקריב עצמו למען השלום, באופן מודע לחלוטין. האם חייו היו שווים את זה? הבחירה היא שלו, אך האם החברה צריכה להרשות מעשי הקרבה כאלה? האם מטרה ציבורית כמו שלום בין באג'ור לקרדאסיה שווה את חייו כי "צורכי הרוב עולים על צורכי המיעוט, או האחד"?[3]

מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "The Outcast" - ויליאם רייקר, הקצין הראשון של האנטרפרייז, וסוּרַן האנדרוגינוס מהג'נאי
    בפרק "The Outcast" ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא", (עונה 5, פרק 17), פוגשת האנטרפרייז בתרבות הג'נאי (J’naii) – גזע שברובו המכריע מורכב מאנדרוגינוס – יצורים שלהם סימנים של שני המינים. במהלך הפרק עובדים יחדיו באינטנסיביות רבה, ויליאם רייקר, הקצין הראשון של האנטרפרייז, וסוּרַן מהג'נאי. חיבה רבה נוצרת ביניהם, אשר מתפתחת בסופו של דבר לרגשות רומנטיים. סורן מתוודה כי ישנו מספר קטן של אנשי ג'נאי, יוצאי דופן, אשר כן מרגישים שייכות לאחד המינים. היא, לדוגמה, תמיד הרגישה עצמה כמשתייכת למין הנשי, אבל שמרה זאת בסוד בשל החוק המחייב את שכמותה לעבור טיפול פסיכופיזי המוחק את ההשתייכות המינית ואשר נוטע במוחו של המטופל את הדעה כי השתייכות מינית היא התנהגות בלתי סוציאלית ומסוכנת. רייקר מחזיר לסורן אהבה, אבל מערכת היחסים מתגלה ובני עמה חוטפים אותה בחזרה אל הכוכב, שם היא עוברת את הטיפול הפסיכופיזי. הוא עוד מנסה לארגן מבצע חילוץ, אך מאחר. בפגישתו הבאה עם סורן, היא כבר מתנצלת בפניו שאינה מרגישה אליו דבר וכי טעתה-חלתה להרגיש כך מלכתחילה. מוסר ההשכל העולה מהפרק הוא שלחץ חברתי ומשפטי לוותר על נטיות מיניות עלול לשלול מאדם את אהבתו ואת זהותו. עוצמתו של המסר בפרק זה נשענת על העובדה כי כל דעה קדומה באשר לאנשים בעלי נטיות מיניות חריגות, מנוטרלת באמצעות היפוך התפקידים, כאשר דווקא האהבה ההטרוסקסואלית, הנוחה להזדהוּת, היא הנרדפת.[7]
  2. "Rejoined" -ג'דזיה דקס (מימין) ולנרה קאהן, בסצנת הנשיקה הלסבית השנויה-במחלוקת (נכון לתאריך השידור המקורי).
    בפרק "Rejoined" ב"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" (עונה 4, פרק 6), קפטן בנג'מין סיסקו מודיע לג'דזיה דקס כי קבוצה של מדענים מטריל תגיע בקרוב לתחנת החלל, חלל עמוק 9, והם ישתמשו בדיפאיינט לצורך סדרת ניסויים בפיזיקה של חור התולעת. הוא אומר לה שהמדענית הראשית היא ד"ר לנרה קאהן. מאוחר יותר, ד"ר באשיר מעדכן את קירה אודות ה"חוקים" המסדירים התנהגות נאותה בקרב טרילים: ברגע שפונדקאי מת, והסימביונט עובר לפונדקאי אחר - על הטריל החדש אסור לבוא במגע עם בני המשפחה והחברים של הפונדקאי המנוח, לרבות ילדים ובני זוג. לג'דזיה דקס אין כל קשר עם אהוביהם של הפונדקאים הקודמים של דקס, הסימביונט שלה. באחד מגילגוליה הקודמים - היא הייתה גבר בשם טוריאס דקס, אשר היה נשוי לאישה בשם נילאני קאהן. כאשר טוריאס מת בגיל צעיר, בתאונה, הוא הותיר אחריו את נילאני אלמנה צעירה. כעת טוריאס הוא ג'דזיה וקאהן היא לנרה. המפגש מחדש שלהן הוא אינטנסיבי מאוד, מבחינה רגשית. החברה הטרילית מטילה עונש חמור על פונדקאים בעלי סימביונט, אשר מחדשים מערכות יחסים עם אנשים מחייהם הקודמים. אם ג'דזיה ולנרה יתקרבו זו לזו, הן מסתכנות בכך שיגלו אותן מהחברה הטרילית, ולסימביונטים שבתוכן לא יתאפשר בעתיד לקבל פונדקאים חדשים, ובכך הם בהכרח ימותו, כאשר יסתיימו חייהם הטבעיים של פונדקאיהם הנוכחיים. ג'דזיה דקס מחליטה לשמור על יחסים מקצועיים בלבד עם בת זוגה לשעבר אך בהמשך הפרק מתברר כי היא עדיין מאוהבת בבת זוגה לשעבר וברגע של חולשה, הן מתנשקות. סיסקו מזכיר לדקס כי אם היא תחזור להיות יחד עם קאהן, הן יגורשו מכוכב הבית שלהן, ויימנע מהסימביונטים שלהם מלהתאחד עם פונדקאים נוספים, כלומר: הם ימותו כאשר הפונדקאים הנוכחיים שלהם ימות. הוא אומר שאם הוא היה במקומה, הוא היה רוצה לדעת אם זה שווה את כל זה והאם הוא יוכל לחיות עם התוצאות. הוא מסכם את השיחה באומרו כי הוא יתמוך בה, לא משנה מה תחליט. בסופו של הפרק, ד"ר לנרה קאהן עוזבת את חלל עמוק 9. הפרק נחשב שערורייתי בגלל הנושא שלו, שמתאר שתי נשים שעוסקות במערכת יחסים רומנטית מאותו המין, וכולל אחת מהנשיקות הלסביות הטלוויזיוניות הראשונות. כמו כן, נאסר על הדמויות מלהיות ביחד, בסופו של הפרק.[5] על פי המגזין "The Star Trek: Deep Space Nine Companion", פרק זה זכה ליותר מכתבים וליותר שיחות טלפוניות מאשר כל פרק אחר שהופק. שיחות הטלפון היו שליליות, באופן גורף. המכתבים, באופן גורף, היו חיוביים.[8]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Barad, Judith A., 1949-, The ethics of Star trek, 1st ed, New York: HarperCollins Publishers, 2000, ISBN 0-06-019530-4
  2. ^ Michelle Erica Green, Duet, ‏2004
  3. ^ 1 2 3 ארץ לא נודעת – מוות ב"מסע בין כוכבים"
  4. ^ 1 2 ד"ר אלעד אורג, הומניזם במאה ה-24: "מסע בין כוכבים" ומשפט, חלק ד', לקט המאמרים "משפט וספר", ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין בישראל, 2007
  5. ^ 1 2 ד"ר אלעד אורג, הומניזם במאה ה-24: "מסע בין כוכבים" ומשפט, חלק ה', לקט המאמרים "משפט וספר", ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין בישראל, 2007
  6. ^ ד"ר אלעד אורג, הומניזם במאה ה-24: "מסע בין כוכבים" ומשפט, חלק ג', לקט המאמרים "משפט וספר", ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין בישראל, 2007
  7. ^ ד"ר אלעד אורג, הומניזם במאה ה-24: "מסע בין כוכבים" ומשפט, חלק ב', לקט המאמרים "משפט וספר", ההוצאה לאור של לשכת עורכי הדין בישראל, 2007
  8. ^ Erdmann, T. The Star Trek: Deep Space Nine Companion. 2000.