לויס ליין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לואיס ליין)
לויס ליין
Lois Lane
לויס ליין, כפי שהופיעה על עטיפה חלופית לחוברת Lois Lane Vol.2 #7 ממרץ 2020. אמנות מאת מייק פרקינס
לויס ליין, כפי שהופיעה על עטיפה חלופית לחוברת Lois Lane Vol.2 #7 ממרץ 2020. אמנות מאת מייק פרקינס
סוג דמות בדיונית
הוצאה לאור DC קומיקס
הופעה ראשונה Action Comics #1
(יוני 1938)
יוצרים ג'רי סיגל
ג'ו שוסטר
גילום הדמות פיליס קואטס ונואל ניל (הרפתקאותיו של סופרמן)
מרגו קידר ("סופרמן" והמשכיו)
טרי האטצ'ר ("לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן")
אריקה דורנס ("סמולוויל")
קייט בוסוורת' ("סופרמן חוזר")
איימי אדמס ("היקום הקולנועי של DC") (2013-2021)
ביטסי טולוק ("יקום החץ")
רייצ'ל ברוסנהאן ("היקום הקולנועי של DC") (-2025)
דיבוב דיינה דלייני
מידע
שם אמיתי לויס ג'ואן ליין-קנט
סטטוס פעיל
גזע אדם
מין נקבה
מקצוע עיתונאית חוקרת
נטייה טובה
כוחות ללא כוחות-על
חברה בקבוצה מערכת העיתון "דיילי פלנט"
שחמט
חברה לשעבר בקבוצה הנשים הזועמות
חיל הפקחים השחורים
אזרחות אמריקאית
מקום מגורים מטרופוליס
דמויות קשורות
משפחה סמואל (אנ') ואלינור ליין (הורים)
לוסי ליין (אחות) (אנ')
קלארק קנט (בן זוג)
מרתה וג'ונתן קנט (חותנים) (אנ')

לויס לייןאנגלית: Lois Lane) היא דמות בדיונית המופיעה בחוברות הקומיקס סופרמן ביקום DC קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Action Comics #1 מיוני 1938, ונוצרה על ידי הכותב ג'רי סיגל והמאייר ג'ו שוסטר. לצד סופרמן, דמותה היא מבין הוותיקות ביותר בקומיקס.

לויס היא עיתונאית בכירה, שאפתנית ומוכשרת העובדת במערכת העיתון "הדיילי פלאנט" ושותפתו של קלארק קנט. היא מכירה היטב את סופרמן ואת קלארק, אך אינה מודעת לכך ששניהם אותו אדם. בהמשכיות לאחר המשבר בעולמות האינסופיים, כאשר לבסוף גילתה לויס שקלארק הוא סופרמן, השניים התחתנו.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לויס היא עיתונאית זוכת פרסים העובדת בעיתון "דיילי פלנט", שמתפרסם בעיר מטרופוליס. לפי חוברות הקומיקס, גדלה לויס בעיירה קטנה בשם "פיטסדייל". כבתו של גנרל עברה כל ילדותה מבסיס לבסיס, ואף הוכשרה באימונים צבאיים. הקומיקס מסביר את אופייה החצוף והמפולפל של לויס בכך שאביה, שהתאכזב שנולדה לו בת ולא בן, העביר אותה אימוני צבא וכושר במשך כל חייה.

לויס החלה לעבוד ב"דיילי פלאנט" עוד בהיותה בת 15. במהלך השנים עלה מעמדה והיא נחשבה לעיתונאית הטובה במטרופוליס ומהטובות בעולם, ואף זכתה בפרס פוליצר. בזמנה הפנוי היא כותבת רומנים, עליהם זכתה בפרס "אדגר".

כאשר לויס שמעה עדויות על קיומו של סופרמן, היא ניסתה להשיג ראיון בלעדי. על מנת למשוך את תשומת לבו היא דרדרה את המכונית שלה לנהר, כשהיא בתוכה. סופרמן אכן הגיע והציל אותה, ואף נתן לה את הראיון המיוחל. אך כשלויס חזרה למערכת העיתון כדי לכתוב את הסיפור היא גילתה שקלארק קנט השיג את הריאיון לפניה. קנט קיבל עבודה ככתב במערכת העיתון "הדיילי פלאנט", וזכה מעתה והלאה ליחס קר מצד הכתבת המפורסמת.

כעבור תקופה קצרה החלה לויס לשים לב שסופרמן וקלארק קנט לא נמצאים אף פעם באותו מקום בו-זמנית, והיא החלה לחשוד שקלארק וסופרמן הם אותו אדם. היא הקדישה מאמצים רבים לחשוף זאת, אך קלארק תמיד הכשיל את תוכניתה ברגע האחרון. כמו כן התקיימו בין השניים קרבות עזים על סקופים, כאשר קלארק בדרך כלל מנצח (בייחוד בסיפורים שקשורים לסופרמן), דבר שגרם ללויס לסלוד ממנו אף יותר.

אף על פי שנכתבו ספרים רבים המתארים את דמותו של סופרמן, רובם מכילים חומר מועט בלבד על דמותה של לויס ליין. דוגמה לספר העוסק בגיבור ומכיל חומר על העיתונאית הוא Superman: The Complete History מאת ל.ס. דניאלס.

בין הספרים המתמקדים בליין:

  • Lois Lane: A girl reporter grows up מאת רבקה לין רייט, (1983)
  • Lois Lane מאת מינדי ניואל (אנ'), (1986)

שנות ה-40[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הופעתה הראשונה ב-Action Comics #1, לויס ליין סומנה כבר אז כדמות חזקה ועצמאית. ליין עובדת במשרה נחשקת ומוערכת כעיתונאית זוכת פרסים ומפורסמת, המוכנה לסכן את חייה כדי להשיג את הסיפורים הטובים ביותר.

לויס נוצרה כדמות משנה בחוברותיו של סופרמן, שמטרתה העיקרית הצגת הגיבורים: לגלוגה על קלארק קנט (זהותו הבדויה של סופרמן) ורגשי הבוז שחשה כלפיו, בניגוד להערצתה לסופרמן, הדגישו מהו "גבר אמיתי" ואיך עליו להתנהג. עם זאת, חשוב לזכור כי דמותה העצמאית של לויס לא הייתה נכתבת אלמלא היה מקום לאישה כה חזקה בחברה. למרות שנוצרה כדמות תומכת בלבד, תעוזתה, חוצפתה והצלחתה נתנו מודל איתן לחיקוי. לויס הייתה לסמל לנשים שאינן זקוקות לגברים שיגדירו אותן - סמל של נשים ששמות את הקריירה שלהן לפני הכול.

לויס התייחסה בצורה קרה ומתנשאת כלפי קלארק קנט (דמותו הסודית של סופרמן) - חוברות רבות הראו את לויס מסיירת במקומות מסוכנים ומסכנת את חייה כדי להשיג סיפור, רק כדי לחזור למערכת העיתון ולגלות שקלארק כבר הדפיס אותו. קלארק גם קיבל יחס מועדף מהעורך הראשי של העיתון פרי וייט, שהעדיף לתת לו לטפל בכתבות החשובות והמסוכנות, בטענה ש"אין זו עבודה לאישה". הערות שוביניסטיות שכאלו היו נפוצות בזמן זה, ובכל זאת לויס סירבה לקבלן ונלחמה על הכתבות ה"מסוכנות".

בתקופה בה ז'אנר גיבורי-העל זכה לפופולריות עצומה, דמותה של לויס ליין הייתה ייחודית: עיתונאית ללא כוחות-על, המתלבשת בבגדים אפנתיים מכובדים או חליפות מחויטות. בניגוד לנשים אחרות בקומיקס של אותה תקופה, ללויס ליין היה מראה פשוט ו"רגיל", והיא לא תוארה כאישה יפה במיוחד.

שנות ה-60[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1958 החלה לרוץ סדרת חוברות הקומיקס "החברה של סופרמן, לויס ליין" שנמשכו עד שנת 1974. מטרתן של החוברות הייתה משיכת קהל נשי לחוברותיו של סופרמן המפורסם. במרכז כל חוברת עמדו הניסיונות של לויס לזכות בתשומת לבו ובאהבתו של סופרמן, יחד עם ניסיונותיה לחשוף את קלארק קנט כזהותו הבדויה של סופרמן. בסדרה זו הוחלפה דמותה החזקה של לויס כעיתונאית בכירה באישה המאוהבת עד כדי אובססיה, והיא מתחילה לרדוף אחרי סופרמן ולהקדיש לו את מירב זמנה.

את האובססיה שלה כלפי סופרמן היא חולקת עם לאנה לאנג, אהובתו לשעבר של קלארק קנט/סופרמן מילדותו, שחוזרת לחזר אחריו. חלק נכבד מהחוברות מעבירות הבנות במזימות אחת נגד השנייה כדי לזכות בתשומת לבו של הגיבור, שנראה משועשע מהתחרות ולא מראה העדפה לאחת מהשתיים או רצון לסיים את היריבות.

הכותבים של "החברה של סופרמן, לויס ליין" השתדלו לגעת כמה שיותר בנושאים שחשבו ל"נשיים" - כך נכתבו סיפורים רבים על חתונה של לויס (עם סופרמן או עם גבר אחר), על דימויי יופי (לויס כאישה זקנה, שמנה או מכוערת) וכן על קנאה ותככים. הכותבים הוציאו לאור סיפורים בדיוניים המספרים איך נישואיהם של סופרמן ולויס ייראו, מה היה קורה לו הייתה לויס מתחתנת עם אדם אחר, ואיך הייתה מתנהגת אילו היו לה כוחות-על. בכל הסיפורים, ללא יוצא מן הכלל, הכותבים הציגו את סופרמן באור חיובי ואת לויס באור שלילי.

שנות ה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-90 הריאליסטיות השפיעו מאוד על דמותה של לויס ליין, וחוברות סופרמן החלו לנגוע בנושאים אנושיים הקשורים ל"איש הפלדה" ואהובתו - זוגיות, נישואין, בגידה ומוות. שינוי זה השפיע עמוקות על דמותה של לויס ליין, שהפכה כעת למעיין מדריכה רוחנית של סופרמן, ששומרת על אנושיותו.

בשנות ה-80 החלה לויס לאבד עניין בסופרמן, והתאהבה דווקא בקלארק קנט, כאשר היא עדיין לא יודעת שהם אותו אדם. כעבור כמה שנים של רומן הזוג התארס, וב-1991 (The Adventures of Superman #475) חלה תפנית בחוברות סופרמן, כאשר קלארק חושף בפני לויס את זהותו כסופרמן. לויס המבולבלת פונה אליו בשאלות אנושיות והגיוניות: "איך אני יכולה להתחתן עם חצי אל? האם אתה תזדקן כמוני? כיצד ניתן לנהל חיי נישואים כל כך לא יציבים...?".

בשנים אלו נראה כי בניגוד לשנות ה-60, בהן חלמה לויס להתחתן עם הגבר החזק בעולם, כעת הכוח של סופרמן והמושלמות שלו מפחידים אותה. בניגוד לשנותיה ה"צעירות" בהן חיפשה לויס גבר מושלם ואליל, עכשיו היא רוצה גבר רגיש, מתחשב ואנושי.

בתקופה זו חזר הדגש על עבודתה של לויס כעיתונאית מפורסמת. בזמן שסופרמן נלחם בנבלי-על, רצה לויס לסקר את האירועים ולהשיג סיפורים בלעדיים. עם זאת, סיפורים שונים בשנות ה-90 הציגו את לויס כמגוון של דמויות שונות: מאישה אוהבת ותומכת לפמיניסטית סטריאוטיפית ועד סוכנת אישית סקסית. דמותה של לויס ליין בשנות ה-90 היא דמות חזקה ועצמאית, אך בעלת אופי המשתנה מחוברת לחוברת. היא שומרת על עבודתה כעיתונאית בכירה ומפולפלת, ודואגת לעמוד על שלה ולהראות שהיא דמות חזקה לא פחות מסופרמן, אך עם זאת עוברת מלהיות עיתונאית בכירה, לאישה חמה ודואגת, ועד לאופי של פמיניסטית סטריאוטיפית. נראה כי מעמדה השתפר מאוד מאז שנות ה-60 הרומנטיות, אך ניסיונם של הכותבים בשנות ה-90 לאזן בין הפן התזזיתי והשובה שבה לבין הפן האנושי והחם גרמו לאופי לא רציף ולא אמין של הדמות.

בשנת 1997 התחתנו קלארק קנט ולויס ליין. קומיקס החתונה פורסם במקביל לפרק החתונה בסדרת הטלוויזיה המצליחה "לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן".

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקניות שגילמו את דמותה של לויס ליין בסרטים ובסדרות הטלוויזיה. משמאל לימין: פיליס קואטס, נואל ניל ("הרפתקאותיו של סופרמן", 1953–1958), מרגו קידר ("סופרמן: הסרט", 1978), טרי האטצ'ר ("לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן", 1993–1997), אריקה דוראנס ("סמולוויל", 2004–2011), קייט בוסוורת' ("סופרמן חוזר", 2006), איימי אדמס ("איש הפלדה", 2013), ביטסי טולוק ("סופרגירל" ו"סופרמן ולויס", (-2018).

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט הקולנוע "סופרמן" ובהמשכיו, לויס ליין גולמה על ידי השחקנית מרגו קידר. בסרט השני התאהבה בסופרמן והוא אף לקח אותה לערב רומנטי במבצר הבדידות שלו באזור הארקטי.

בסרטי הקולנוע "איש הפלדה", "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" ו"ליגת הצדק" (+"ליגת הצדק: גרסת סניידר"), השחקנית איימי אדמס מגלמת את דמותה של לויס ליין. בגרסה זו של מיתולוגיית סופרמן, ליין היא זוכת פרס פוליצר אשר עוקבת אחר קלארק קנט אל מקום הימצאה של ספינת סיור קריפטונית ומגלה את כוחותיו המיוחדים. היא רוצה לכתוב עליו תחקיר עיתונאי, אך לומדת לכבד את רצונותיו להישאר אנונימי ואף עוזרת לו להביס את גנרל זוד כאשר הוא וחייליו תוקפים את כדור הארץ.

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"סופרמן: סדרת האנימציה", "ליגת הצדק: סדרת האנימציה" וסרטי האנימציה המבוססים עליהם, לויס ליין דובבה בידי דיינה דלייני, ובישראל על ידי ענת ניב.

לייב אקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"לויס וקלארק: הרפתקאותיו החדשות של סופרמן", השחקנית טרי האטצ'ר מגלמת את דמותה של לויס ליין בתפקיד ראשי. לויס מתוארת כעיתונאית שאפתנית, עקשנית ורבת תושייה. למרות שהיא נקטה בשקרים לבנים על מנת להשיג סקופים, היא מתוארת כדמות מוסרית ביותר, שלעיתים קרובות מסייעת לסופרמן להישאר איתן מבחינה מוסרית ומורלית ולא להיכנע לייאוש. במהלך הסדרה מנהלת לויס יחסים מורכבים עם קלארק קנט: הם מתחילים בתחרותיות ויריבות, נמשכים ליחס של שותפות קורקטית, ידידות עמוקה, חברות ולבסוף רומן ואף חתונה. בהתחלה לויס מאוהבת בסופרמן אך לבסוף היא מתאהבת בקלארק (עוד לפני שנודע לה סוד זהותו). בעונה השלישית גילתה את זהותו ובסוף אותה עונה התחתנה עם קלארק.

ערך מורחב – לויס ליין (סמולוויל)

בסדרת הטלוויזיה "סמולוויל", דמותה של לויס ליין הופיעה החל מעונתה הרביעית של הסדרה, בגילומה של השחקנית אריקה דוראנס.

ערך מורחב – יקום החץ

באירועי הקרוסאובר "עולמות אחרים" ו"המשבר בעולמות האינסופיים" של יקום החץ גילמה את דמותה השחקנית ביטסי טולוק, שהמשיכה לגלם את הדמות בסדרה "סופרמן ולויס".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לויס ליין בוויקישיתוף