קפטן מארוול (DC קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפטן מארוול
Captain Marvel
שהאזאם, איור מאת אלכס רוס.
שהאזאם, איור מאת אלכס רוס.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור פאוסט קומיקס‏ (19391953)
DC קומיקס‏ (1972 עד היום)
הופעה ראשונה בהמשכיות שלפני המשבר:
Whiz Comics #2
(פברואר 1940)
בהמשכיות שלאחר המשבר:
Legends #1
(נובמבר 1986)
בהמשכיות לאחר פלאשפוינט כשאזאם:
Justice League Vol.2 #7
(מאי 2012)
יוצרים ביל פרקר, קלרנס צ'ארלס בק
גילום הדמות זאקרי לוי (מבוגר)/אשר אנג'ל (ילד) ("שהאזאם" ושהאזאם! 2: זעם האלים)
מידע
שם אמיתי ויליאם ג'וזף "בילי" בטסון
כינויים קפטן רעם, שהאזאם, בילי השחור, אל האלים
סטטוס פעיל
גיל ילד
גזע אדם
מין זכר
מקצוע תלמיד, גיבור-על, קריין, כתב
נטייה טוב
כוחות יכולות מבוססות קסם של מבחר דמויות מיתולוגיות: כוח, מהירות על אנושית, סיבולת על אנושית, חסינות פיזית, קסם וחסינות לקסם, תעופה, תפיסה מנטלית רחבה, יצירת ברקים.
חבר בקבוצה ליגת הצדק
חבר לשעבר בקבוצה משפחת מארוול, חברת הצדק של אמריקה
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה סי סי ומרילין בטסון (הורים, מתים)
מרי בטסון (אחות תאומה)
אבנעזר בטסון (דוד)
סינקלייר בטסון (בן דוד, מת)
תדאוס סיוואנה (דוד)
אויבים אדם השחור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן מארוול, שידוע גם בשם שהאזאםאנגלית: Captain Marvel, Shazam) הוא דמות בדיונית של גיבור-על שהופיעה תחילה בחוברות הקומיקס של חברת פאוסט קומיקס ולאחר מכן של חברת DC קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Whiz Comics #2 מפברואר 1940, ונוצרה על ידי הכותב ביל פרקר והמאייר קלרנס צ'ארלס בק.

קפטן מארוול הוא האלטר אגו של ויליאם ג'וזף "בילי" בטסון, עיתונאי רדיו צעיר שנבחר להיות אלוף הטוב והצדק בידי המכשף שהאזאם. כל אימת שבילי הוגה את שם המכשף, מכה בו ברק קסם שהופך אותו לגיבור-על בוגר ובעל כוחותיהם של שש דמויות מיתולוגיות ואגדתיות - שלמה, הרקולס, אטלס, זאוס, אכילס ומרקוריוס. כמה מחבריו ובני משפחתו, בעיקר מרי מארוול וקפטן מארוול הבן ממשפחת מארוול, מסוגלים לשתף את כוחו של בילי ולהפוך לגיבורי-על בעצמם. בהרפתקאותיו, בטסון מהולל כ"בן-התמותה העוצמתי ביותר בעולם", והוא כונה כ"האדם החשוב האדום הגדול" בידי נבל-העל דוקטור סיוואנה - כינוי אשר אומץ בידי מעריצי הדמות. בהתבסס על היקף המכירות, קפטן מארוול היה לדמות הפופולרית ביותר בשנות ה-40 של המאה ה-20, כאשר חוברותיו עברו את היקף המכירות של סופרמן ושל גיבורי-על אחרים באמצע שנות ה-40. חברת פאוסט קומיקס הפסיקה לפרסם את החוברות בשנת 1953 עקב תביעה להפרת זכויות יוצרים שהגישה נגדם חברת DC קומיקס, בטענה שהדמות היא העתק של סופרמן. בשנת 1972, חברת DC קומיקס רכשה את הזכויות לדמויות ממשפחת מארוול ושבה לפרסם את סדרות הכותרים. עד לשנת 1991, החברה שילבה את הדמויות לתוך יקום DC וניסתה להחיות את הזיכיון מספר פעמים. משום שחברת מארוול קומיקס יצרה דמות באותו שם בשנות היעדרה של הדמות מעל דפי הקומיקס, חברת DC לא יכלה לשווק את הדמויות השונות למשפחת מארוול תחת אותו שם, ולכן החלה להשתמש בשם "שהאזאם!" כשם הכותרים. עד מהרה, קפטן מארוול החל להיות מזוהה בטעות כשהאזאם.[1]

קפטן מארוול מדורג במקום ה-50 ברשימת דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי אתר IGN, אשר ציין כי הדמות מהווה תזכורת מתמדת לימים פשוטים יותר.[2] את דמותו בסרטי היקום הקולנועי של DC "שהאזאם" ו"שהאזאם! 2: זעם האלים" מגלם זאקרי לוי, בעוד אשר אנג'ל מגלם את הנער.

קפטן מארוול הוא גיבור העל הראשון שקיבל עיבוד קולנועי - בסדרת הסרטים הקצרים "הרפתקאות קפטן מארוול" (1941).

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח והשראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחתן של דמויות חברת "National Comics" (לימים DC קומיקס) סופרמן ובאטמן, פאוסט הוצאה לאור החליטה להקים מחלקת קומיקס משלה בשנת 1939. החברה שכרה את שירותיו של ביל פרקר ליצור כמה מגיבורי-העל של כותר החברה הראשון שלהם, Flash Comics. נוסף על סיפורים בהם מככבים איביס הבלתי מנוצח, ספיי סמאשר, החץ המוזהב, לאנס או'קייסי, סקופ סמית' והבלש Dan Dare, פרקר גם כתב סיפור על צוות של שישה גיבורי-על, כאשר לכל אחד יש כוח מיוחד שהוענק לו על ידי דמות מיתולוגית. המנהל בפועל של החברה דאז, ראלף דייג', החליט כי מוטב לאחד את שש הדמויות לגיבור אחד שיכיל את כל ששת הכוחות גם יחד. בעקבות כך, פרקר יצר את הדמות וקרא לה "קפטן רעם". המאייר קלרנס צ'ארלס בק נשכר כדי לעצב ולשרטט את דמותו, שסגנון ציורה דמה לעלילון.

קפטן מארוול, כפי שהוא מופיע על עטיפת החוברת השנייה של מגזין Whiz.

הגיליון הראשון של הכותר הודפס בסתיו 1939 כ"העתק אשפה" (Ashcan Copy) גם כ-Flash Comics #1 וגם כ-Thrill Comics #1 למטרות פרסום ראשוני. אולם, זמן קצר לאחר הפרסום, החברה מצאה שאינה יכולה לפרסם את הדמות בשם "קפטן רעם", משום ששם זה - כולל שם הכותרים Flash Comics ו-Thrill Comics - כבר היה בשימוש. בעקבות כך, שם הכותר שונה ל-Whiz Comics, והמאייר פיטר קונסטנזה הציע לשנות את שם הדמות ל"קפטן מופלא" ("Captain Marvelous"), אותו שינו העורכים ל"קפטן מארוול" ("קפטן פלא"). החוברת השנייה, שפורסמה בפברואר 1940, נחשבה בעיני רבים ל-Whiz Comics #1 היות שפורסמה לראשונה באופן מלא.

השראה לדמותו של קפטן מארוול הגיעה ממספר מקורות. מראהו החיצוני עוצב לפי דמותו של פרד מק'מוריי, שחקן פופולרי של אותה תקופה. עיצובים מאוחרים של סי סי בק דמו לשחקנים נוספים כקרי גרנט וג'ק אואקי. מייסד החברה, וילפורד ה. פאוסט, כונה בשם החיבה "קפטן בילי", שהיווה השראה לשם בילי בטסון ולשם הכותר. אחד המגזינים המוקדמים של החברה, Captain Billy's Whiz Bang, היווה השראה לשם הכותר. בנוסף, פאוסט קומיקס אימצו חלק מהאלמנטים שהפכו את סופרמן לדמות פופולרית (מהירות-על, כוח-על, סיפורים בדיוניים, אלטר-אגו של עיתונאי בעל נימוסים והליכות) ושילבו אותם בדמותו של קפטן מארוול. מנהל ההפצה, רוסקו קנט פאוסט, ציין כי אמר לצוות עובדיו ליצור עבורו סופרמן, אלא שהאלטר אגו שלו הוא ילד בן 12.[3]

כתוצאה מכך, ניתן לקפטן מארוול אלטר אגו של ילד בן 12 בשם בילי בטסון, וסיפור מקורו פורסם בחוברת השנייה. בילי, הומלס צעיר, מובל בידי זר מסתורי למנהרת רכבת תחתית סודית. קרון רכבת עתיק לוקח אותם דרך שבעה פסלים של אויביו הקטלניים ביותר של האדם (גאווה, קנאה, שנאה, אנוכיות, עצלות, ואי-צדק) למאורתו של המכשף שהאזאם, שמעניק לבילי את היכולת להפוך לגיבור-העל קפטן מארוול ומראה לו קורות חייו, לפני שאבן גדולה קורסת מעליו ומוחצת אותו למוות, אם כי רוחו אומרת שהוא יעניק עצות כל עוד מחתה תידלק. כדי להפוך לקפטן מארוול, על בילי להגות את שם המכשף (Shazam), ראשי תיבות של שש דמויות מיתולוגיות שהסכימו להעניק מכוחן - חוכמתו של שלמה, כוחו של הרקולס, סיבולתו של אטלס, עוצמתו של זאוס, אומץ של אכילס ומהירותו של מרקוריוס. אמירת השם מפיקה מכת ברק קסומה ההופכת את בילי לקפטן מארוול, כאשר אמירת השם בשנית מחזירה אותו למצב רגיל.

קפטן מארוול לבש תלבושת אדומה כיאה למדים של הצבא במצרים העתיקה ולתלבושות הממלכה האחמנית כפי שהצטיירו באופרות פופולריות, עם קישוט מוזהב וסמל ברק על החזה. חליפת הגוף כללה במקור דש בגד מכופתר, אך היא השתנתה לחליפת גוף כחלק אחד לאחר שנה (אם כי תלבושת הדמות תחת פרסום חברת DC קומיקס החזירה את דש הבגד המכופתר החל משנת 1994). החליפה כללה גם גלימה קצרה ולבנה, המעוטרת בסמלי פרחים זהובים. הגלימה לקוחה מהגלימה המסורתית שנלבשת בעת טקסים בידי האצולה הבריטית.

נוסף להצגת הדמות והאלטר אגו שלה, ההרפתקה הראשונה של קפטן מארוול הציגה גם את נבל-העל דוקטור סיוואנה המרושע, יריבו המר. בילי קיבל עבודה כשדרן חדשות ברדיו. דמותו הפכה להצלחה מיידית, וחוברת הקומיקס הראשונה בכיכובו מכרה כ-500 אלף עותקים. לקראת 1941, הדמות זכתה לכותר משלה, Captain Marvel Adventures, בשעה שהמשיך להופיע ב-Whiz Comics. הוא הופיע גם לעיתים בסיפורים אחרים של החברה, ביניהם Master Comics.

שנות פאוסט: משפחת מארוול, בני ברית ואויבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הזהב של הקומיקס
מרי מארוול, כפי שהיא מופיעה על עטיפת חוברת WOW #38

דרך הרפתקאותיו, קפטן מארוול צבר מספר אויבים. יריבו השכיח ביותר היה דוקטור סיוואנה, מדען מטורף שרצה לשלוט בעולם, אך מאמציו סוכלו בכל פעם בידי קפטן מארוול. היו לו שני ילדים שאינם נבלים - מאגניפיקוס רב-העוצמה וביוטיה היפה, שאהבה את קפטן מארוול. שני ילדיו הנבלים, ג'ורג'יה וסיוואנה הבן, הוצגו מאוחר יותר בקומיקס, ודמו לאביהם מבחינה פיזית ומנטלית. מבין הנבלים הנוספים נמנים גם קפטן נאצי, מארוול יריב הנקרא אדם השחור (שהצגתו היחידה בתור הזהב של הקומיקס הייתה בחוברת Marvel Family #1), ביריון המונע בידי קסם של נבלים היסטוריים בשם איבאק, ורובוט בעל בינה מלאכותית המונע בידי אנרגיה גרעינית בשם מיסטר אטום. אולם, נבלי-העל הידועים לשמצה של קפטן מארוול הם מיסטר מיינד וחברת מפלצות הרשע שלו. קשת הסיפור שעסקה בקבוצת הנבלים רצה למשך 25 חוברות (#22-46, מרץ 1943-מאי 1945), שבסופה מיסטר מיינד התגלה כתולעת קטנה ותבונתית מכוכב לכת אחר. חבורת המפלצות הייתה הקבוצה הראשונה בתולדות הקומיקס, שגייסה את הנבלים סיוואנה, איבאק וקפטן נאצי, כמו גם נבלים חדשים כהרקימר איש הקרוקודיל והידרה מרובת הראשים. אפילו אדולף היטלר, בניטו מוסוליני והידקי טוג'ו היו חברים בקבוצה בדיונית זו, יחד עם נאצים אחרים. הקבוצה טיכסה כמה וכמה מזימות, בין היתר גנבת פנינים קסומות מגידי עתידות בידי קפטן נאצי ושימוש בתותח עצום כדי להפגיז מדינות שלמות. בסופו של דבר, מיסטר מיינד מוצא להורג בכיסא החשמלי בעוון פשעיו, אך יוצג מחדש שנים לאחר מכן, בחוברת Shazam! #2 של DC קומיקס.

בתחילת שנות ה-40, קפטן מארוול זכה לבני ברית בדמותה של משפחת מארוול, מקבץ של גיבורי-על בעלי כוחות ותלבושות דומים לאלה של קפטן מארוול. חוברת Whiz Comics #21 (ספטמבר 1941) הציגה את סגני מארוול (Lieutenant Marvels), שלישיית בנים הנושאים את שמו של בילי בטסון, ואשר מגלים שכאשר הם הוגים את שמו של שהאזאם באחידות, גם הם נהפכים למארוול. חמש חוברות לאחר מכן, ידיד של קפטן מארוול בשם פרדי פרימן, אשר נפצע אנושות בהתקפה של קפטן נאצי, קיבל את הכוח להפוך לגיבור-העל הצעיר קפטן מארוול הבן, עם חליפה כחולה-זהובה. שנה לאחר מכן, בחוברת Captain Marvel Adventures #18 (דצמבר 1942), בילי ופרדי פגשו באחותו התאומה האבודה של בילי, מרי ברומפילד, שגילתה שביכולתה להפוך לגיבורת-העל מרי מארוול באמירת השם שהאזאם.

קפטן מארוול, מרי מארוול וקפטן מארוול הבן הופיעו בסדרת כותרים חדשה בשם "משפחת מארוול", לצד כותרים נוספים כ-Wow Comics בכיכובה של מרי, Master Comics בכיכובו של הבן, ושני כותרים נוספים הנושאים את שמותיהם. דמויות אחרות ממשפחת מארוול שלא ניחנו בכוחות-על, כמו דוד מארוול הרמאי ואחייניתו פרקלס מארוול (Freckles, "נמשים"), הצטרפו לעיתים להרפתקאות הקבוצה. ספין אוף קומי של "הופי ארנב מארוול" נוצר בשנת 1942 עבור Fawcett's Funny Animals וקיבל לאחר מכן סדרה משל עצמו.

כמו גיבורי-על אחרים, גם לקפטן מארוול היו חברים ושותפים שאינם בלי כוחות, כמו מר מוריס - מעסיקו של בילי ברדיו ויז, ג'ואן ג'יימיסון - מזכירתו ובין היחידים שידעו את זהותו הסודית, ביוטיה סיוואנה - בתו הטובה של דוקטור סיוואנה אשר אהבה בסתר את קפטן מארוול, דקסטר נוקס - מדען צעיר וחבר של משפחת מארוול וכן מיסטר טאוקי טאוני - טיגריס אנטרופומורפי שהוזרק לו תרכיב המאפשר לו להתנהג כאנושי.

חברי משפחת מארוול צוותו לגיבורי-על נוספים במהלך שנותיהם תחת כותרי פאוסט קומיקס, ביניהם איביס הבלתי מנוצח, בולטמן ובולטגירל, ספיי סמאשר, איש הדקה ומיסטר סקרלט ופינקי. בין הכותבים והאמנים אשר עבדו על הדמויות לצד האמן סי סי בק והכותב אוטו ביינדר היו ג'ו סיימון וג'ק קירבי, מאק ראבוי, פיט קונסטנזה, קורט שפנברגר ומארק סווייזי.

תביעה להפרת זכויות יוצרים וביטול הכותרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשך מרבית תור הזהב של הקומיקס, קפטן מארוול היה לגיבור-העל הפופולרי ביותר משאר גיבורי-העל וחוברותיו נמכרו בהיקף נרחב מאחרים, כולל סופרמן. למעשה, הכותר Captain Marvel Adventures מכר למעלה מ-14 מיליון עותקים בשנת 1944[4] ופורסם במהדורה דו-שבועית, עם מחזור מכירות של 1.3 מיליון עותקים לחוברת. אחת הסיבות לפופולריות הרבה הייתה גורם משיכתה של הדמות לקהל קוראים צעיר על ידי כך שהגשימה משאלות כמוסות, כמו גם איכויות סיפור קומיות וסוריאליסטיות. החוברות השתמשו באלמנט הקיר הרביעי, וזאת כאשר בילי בטסון פנה אל קהל קוראיו דרך תוכניות הרדיו שלו וקריין כל סיפור וסיפור.

חברת Detective Comics (לימים "National Comics") תבעה את פאוסט קומיקס על הפרת זכויות יוצרים בשנת 1941, בטענה שקפטן מארוול היה מבוסס על דמותו של סופרמן של חברתם. לאחר שבע שנות התדיינות, תיק התביעה הגיע לבית המשפט. אף על פי שהשופט מצא שדמותו של קפטן מארוול היא הפרת זכויות, נמצא שחברת DC הייתה רשלנית ברישומן של כמה מרצועות הקומיקס של סופרמן כסימן מסחרי, ולכן הוחלט כי נשיונל קומיקס נטשה את זכויות היוצרים על הדמות.[5] בפסק דין הראשוני בשנת 1951 הוחלט לטובתה של פאוסט קומיקס. נשיונל קומיקס ערערה על החלטה זו, והשופט לרנד הנד החליט ב-1952 כי זכויותיו של סופרמן תקפים. הוא לא מצא כי דמותו של קפטן מארוול מפרה זכויות יוצרים אלא כי סיפורים מסוימים המכילים הישגי-על מהווים הפרה, וכי ניתן יהיה לקבוע את אמיתותו של הדבר בפתיחת התיק מחדש.

מתוך רצון לפתור את העניין מחוץ לכותלי בית המשפט, פאוסט קומיקס הגיעו לפשרה עם נשיונל קומיקס. תיק התביעה לא היה הבעיה היחידה של חברת פאוסט קומיקס. בשעה שחוברות Captain Marvel Adventures היו שיאני המכירות בתקופת מלחמת העולם השנייה, הן סבלו מירידה במכירות מאז שנת 1945, ולקראת 1949 מכרו בחצי מסכום החוברות הראשוני. חברת פאוסט ניסתה להחיות את הזיכיון בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20 על ידי הצגת אלמנטים של ספרות אימה שהייתה פופולרית באותה תקופה. בהרגישה כי הירידה בפופולריות של ספרות גיבורי-העל אינה מצדיקה את המשך המאבק, החברה הסכימה שלא לפרסם יותר חוברות בהן מופיעות הדמויות למשפחת מארוול ולשלם לנשיונל קומיקס דמי נזיקין בסך 400,000 דולר. פאוסט סגרה את חטיבת הקומיקס שלה באביב 1953 ופיטרה את הצוות הקריאייטיבי שלה. כותר Whiz Comics סיים את הרצתו בחוברת מספר 155 (יוני 1953), Captain Marvel Adventures הסתיים בחוברת מספר 150 (נובמבר 1953), ו-The Marvel Family הסתיים בחוברת מספר 89 (ינואר 1954).

מארוול-מן (מיראקל-מן)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-50, חברת הוצאה לאור בריטית קטנה בשם "ל. מילר ובנו" הדפיסה מחדש מהדורות בשחור-לבן של חוברות קומיקס אמריקאיות, כולל את סדרת כותרי קפטן מארוול. בעקבות התביעה בין פאוסט לנשיונל קומיקס, החומר שעמד לרשותם נקטע באמצעו. ההוצאה לאור ביקשה את עזרתו של הכותב מיק אנגלו, שיצר גרסה פחות מחופשת של גיבור-העל הקרויה מארוול-מן. קפטן מארוול הבן נכתב מחדש כמארוול-מן הצעיר, ומרי מארוול נכתבה מחדש כבחור, קיד מארוול-מן. מילת הקסם "שהאזאם!" הוחלפה ב"קימוטא" ו"אטומיק" במהופך. סדרת הכותרים של הדמויות החדשות לקחה את מיספור החוברות של קפטן מארוול בגרסתו הבריטית, החל מחוברת מספר 25.

מארוול-מן סיים את פרסומו בשנת 1963, אך הוחיה בשנת 1982 בידי הכותב אלן מור מעל דפי Warrior Magazine. הרפתקאותיו של מארוול-מן בשחור-לבן הודפסו מחדש בצבע החל משנת 1985 בידי Eclipse Comics תחת השם החדש "מיראקל-מן" (משום שחברת מארוול קומיקס השתמשה בימים אלה בשם המותג והתנגדה לשימוש בשם זה), והמשיכו להתפרסם בארצות הברית גם לאחר ביטולו של המגזין. בהקשר לסיפורים בה כיכבה הדמות, יצירתו של מארוול-מן/מיראקל-מן התבססה על דמותו של קפטן מארוול, בתחילה בידי אלן מור ולאחר מכן בידי הכותב ניל גיימן.

בשנת 2009, חברת מארוול קומיקס רכשה את הזכויות לדמויות סדרת מארוול-מן משנות ה-50.

קפטן מארוול של מ. פ. תעשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1966, מ. פ. תעשיות (M. F. Enterprises) יצרו גרסה משלהם לקפטן מארוול: גיבור-על אנדרואיד מכוכב אחר שאחת מיכולותיו הייתה לפצל את עצמו למספר חלקים, כשכל חלק יכול היה לזוז מעצמו. הוא החל את השינוי בכך שצעק "הפרד!" (Split) והרכיב את עצמו בכך שצעק "זם!" (Xam). היה לו משרת ילד בשם בילי בקסטון.

שהאזאם!: החייאת חברת DC קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הכסף של הקומיקס

חוברות קומיקס של גיבורי-על חזרו להכרה באמצע שנות ה-60 של המאה ה-20, במה שנודע כתור הכסף של הקומיקס. קרמיין אינפנטינו, מפרסם חברת DC קומיקס, קנה את הזכויות לדמויות פאוסט קומיקס בשנת 1972, וחברת DC החלה לתכנן את החייאתו מחדש של הזיכיון. משום שחברת מארוול קומיקס ביססה כבר את השם "קפטן מארוול" כשם מסחרי, DC קומיקס פרסמו מאז את הכותר תחת השם !Shazam, וסדרת החוברות הפכה להיות כה מזוהה עם קפטן מארוול עד אשר רבים זיהו את הדמות לפי שם הכותר החדש ולא לפי שמו המקורי.

פרסום החוברת החל בפברואר 1973 והכיל סיפורים ישנים וחדשים משנות ה-40 וה-50. הסיפור הראשון ניסה להבהיר את היעדרה של משפחת מארוול בכך שמרבית דמויות המשנה, כולל דוקטור סיוואנה ובניו נלכדו בהקפאה שנמשכה כעשרים שנה, כאשר משפחת סיוואנה ניסתה ללכוד את משפחת מארוול בהקפאה ושוחררה כשתא ההקפאה נע לכיוון השמש. דניס אוניל היה הכותב הראשי בסדרת הכותרים, והוא הוחלף בידי אליוט ס. מאגין ואדוארד נלסון ברידוול. קלרנס צ'ארלס בק אייר את עשרת הגליונות הראשונים בטרם עזב עקב חילוקי דעות יצירתיים. בוב אוסקנר וקורט שפנברגר היו בין האמנים האחרונים של הכותר.

עם השמת רעיון ה"מולטי-יקום" במהלך תקופה זו, נקבע כי משפחת מארוול חיה ביקום DC מקביל בשם "ארץ-S". אף על פי שסדרת הכותרים החלה בקול תרועה ובהתלהבות, היא קיבלה ביקורות צוננות. הכותר שוכתב מחדש בחוברת מספר 34 (אפריל 1978), כאשר ברידוול כתב סיפורים מציאותיים יותר ובאיורם של אלן וייס וג'ו רובינשטיין ולאחר מכן בידי דון ניוטון ושפנברגר. חרף כך, הגיליון הבא היה גם האחרון, אם כי הזיכיון שמר על רעננותו בהרצת החוברות World's Finest Comics‏ (#253-282 לא כולל #271, אוקטובר-נובמבר 1978). שפנברגר עזב את הכותר בחוברת #259, ומלאכת האיור השתנתה מאמן לאמן. כאשר World's Finest Comics חזר למהדורת 36 דפים, נספחים של שהאזאם! ראו אור בכותרי Adventure Comics #491-492 (ספטמבר-אוקטובר 1982), ו-11 הגליונות הנותרים הכילו חומר שהודפס בשנית. סדרת חוברות !Shazam הציגה סיפורים מתקופת פאוסט קומיקס, למעט חוברות מספר 500 ו-503 של לגיון גיבורי-העל.

עם אירועי המשבר בעולמות האינסופיים של שנת 1985, חברת DC שילבה לחלוטין את הרפתקאותיו של קפטן מארוול לתוך יקומה.

סוף שנות ה-80[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – העידן המודרני של הקומיקס

הופעתו הראשונה של קפטן מארוול שלאחר המשבר הייתה במיני סדרה "אגדות" משנת 1986. שנה לאחר מכן, הדמות הופיעה כחברה בליגת הצדק, בהרצה המחודשת לסדרת הכותרים בכתיבתו של קית' גיפן ובאיורו של ג'ון מארק דמתיאס, וכן בסדרה משלו. במיני סדרה בת ארבע חוברות, הכותבים רוי ודן תומאס והאמן טום מנדרייק ניסו לאתחל את המיתוס של קפטן מארוול, והחזירו את הדמויות של המכשף שהאזאם, דוקטור סיוואנה ואדם השחור חזרה לתוך יקום DC המודרני, עם סיפור מקור מעט שונה.

השינוי הראוי לציון בהרצה זו היה שמירת אישיותו של בילי בטסון הצעיר בשעה שהפך לקפטן מארוול. שינוי זה נשמר במשך השנים הבאות כהצדקה לאישיותו הססגונית מתור הזהב, בעולם האפל והמודרני של חוברות הקומיקס, וזאת בניגוד לשרטוטו בתור הזהב כאישיות כפולה - גם כבילי בטסון וגם כקפטן מארוול.

גרסה משוכתבת זו של הדמות הופיעה גם בקשת סיפור אחת באנתולוגיית הסיפורים Action Comics Weekly #623-626 (אוקטובר-נובמבר 1988). בסוף הסיפור הוכרז כי הופעותו תוביל לסדרה חדשה משלו, רעיון אשר לא התממש במלואו.

כוחו של שהאזאם![עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת DC קומיקס רכשה את הזכויות לכל הדמויות של חברת פאוסט קומיקס בשנת 1991. כתוצאה משכתוב כושל במיני סדרה "שהאזאם: התחלה חדשה" משנת 1987, קפטן מארוול שוכתב בשנית בשנת 1994 וניתן לו סיפור מקור חדש ברומן הגרפי "כוחו של שהאזאם!", שנכתב ואויר בידי ג'רי אורדוויי. סיפור מקור זה של הדמות הפך לרשמי שלו ביקום DC.

סיפורו של אורדוויי עקב אחרי שנות פאוסט של הדמות, עם שינויים קלים. לדוגמה, אדם השחור הוא זה שהרג את הוריו של בילי בטסון, והזר המסתורי שמוביל את בילי לאורכה של מנהרת הרכבת התחתית עם פסלי שבעת החטאים והמכשף שהאזאם הוא רוחו של אביו. הרומן הגרפי הפך להצלחה מסחרית והוביל לסדרה שרצה בין השנים 1995-1999. סדרה זו הציגה מחדש את משפחת מארוול, את בני בריתם ואת אויביהם. בתקופה זו הוצגה לראשונה דמותה של רעם, נערה צעירה מהעתיד הרחוק אליה העביר קפטן מארוול המזדקן את כוחותיו כדי שתמשיך את דרכו.

קפטן מארוול הופיע במיני סדרה המצליחה משנת 1996 של ליין "עולמות אחרים", "קץ הממלכה", בכתיבתו של מארק וייד ובאיורו של אלכס רוס. בסיפור, שמתרחש עשרים שנים לתוך העתיד, קפטן מארוול משחק תפקיד חשוב כרגלי של הנבל לקס לות'ר. כאחת הישויות העוצמתיות ביותר על כדור הארץ, עצם נוכחותו משרה אי נוחות על אלה הסובבים אותו, וכעת כשהוא שטוף-מוח, הוא מתכוון לגרום להשמדתו של העולם. בסופו של דבר, הוא מקריב את חייו כמעשה כפרה אחרון וכמרטיר, הופך לסמל של סדר עולמי חדש.

בשנת 2000, קפטן מארוול כיכב ברומן גרפי המיוחד "שהאזאם! כוחה של התקווה", בכתיבתו של פול דיני ובאיורו של אלכס רוס.

חברת הצדק, 52 והופעות נוספות עד אמצע שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות הקומיקס של שהאזאם מ"ה-52 החדשים", איור החוברת Justice League Vol.2 #0 מנובמבר 2012, אמנות מאת אייבן רייז.

מאז ביטולה של סדרת החוברות "כוחו של שהאזאם!" ב-1999, משפחת מארוול הופיעה במספר כותרים ביקום DC. אדם השחור הפך לדמות מרכזית בהרצת החוברות JSA של חברת הצדק של אמריקה פרי עטם של ג'ף ג'ונס ודייוויד ס. גויר, וקפטן מארוול הפך לחבר מן המניין בין השנים 20032004. הוא הופיע גם ב"באטמן: האביר האפל מכה שנית", ההמשך לרומן הגרפי עטור השבחים של פרנק מילר, "באטמן: האביר האפל חוזר".

משפחת מארוול שיחקה תפקיד חשוב באירוע הקרוסאובר המשבר האינסופי משנים 20052006, ששימש כיריית הפתיחה למאמציה של חברת DC להחיות את סדרת כותרי !Shazam. במיני סדרה "יום הדין" שהוביל למשבר, המכשף שהאזאם נהרג בידי הספקטר, וקפטן מארוול לוקח את מקומו של המכשף בצוקי הנצח, שנבנו מחדש בידי קבוצת שאדופאקט, אם כי יש לו בעיות עם החטאים הכלואים שם וזאת משום שהוא שומע את קולם.

משפחת מארוול השתתפה במיני סדרה הארוכה "52", שנמשכה כשנה. היא הציגה את אדם השחור כדמות מרכזית ואת משפחת מארוול השחורה, שכללה אותו, את אשתו איזיס, את אחיה אוסיריס ואת סובק, הקרוקודיל המדבר. קפטן מארוול העניק לאיזיס את הקמע שהעניק לה את כוחה, והוא משיא את אדם ואת איזיס. משפחת מארוול הופיעה גם במיני סדרה הדו-חודשית בת 12 החוברות Justice, שנכתבה בידי ג'ים קרוגר ואוירה בידי אלכס רוס, שפורסמה בין השנים 20052007. כשאדם השחור מתקיף את העולם לאחר מותם של אשתו ואחיה בידי ארבעת פרשי האפוקליפסה, הוא מכה ללא רחם בקפטן מארוול ובמשפחת מארוול. קפטן מארוול מבקש בתחילה מהאלים המצריים לקחת את כוחותיו של אדם, אך מתברר שהם נתנו לו את ברכתם. בהמשך, מארוול מנסה לשנות את אדם חזרה בעזרת ברקיו.

מבחניו של שהאזאם והמשבר האינסופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני סדרה בת 12 חוברות בשם "מבחניו של שהאזאם!" בכתיבתו של ג'וד ויניק ובאיורם של הווארד פורטר (#1-8) ומאורו קסיולי (#9-12) החלה בפרסום באוגוסט 2006. הסדרה הגדירה מחדש את המיתוס של כותרי שהאזאם, את הדמויות ואת מקומן ביקום DC. בסדרה זו מוצג קפטן מארוול כשהוא לבוש בתלבושת לבנה ובעל שיער לבן ארוך, והוא נוטל את זהות המכשף שהאזאם תחת השם מארוול, בעוד קפטן מארוול הבן ומרי מארוול מאבדים את כוחותיהם. לאחר מכן, פרדי פרימן חסר הכוחות נאלץ להוכיח את ערכו בפני ששת האלים המיתולוגיים המרכיבים את ראשי התיבות "שהאזאם", כדי שיהפוך לאלוף החדש שלהם תחת השם שהאזאם, אם כי המכשפה סאבינה ממועצת מרלין מנסה לקחת את הכוחות ממנו בהוראתו של אביה, מרלין. אטלס נהרג בסדרה זו בידי סאבינה, אך כוחות הריפוי של אפולו משיבים אותו לחיים. מארוול עוזר לפרדי כאשר זה נלכד מתחת למשקל שאותו נשא אטלס.

בשנים 20072008, בספירה לאחור לקראת המשבר האחרון, אדם השחור מעניק למרי בטסון חסרת הכוחות את כוחותיו, מה שהופך אותה לדמות רשעית יותר. בהמשך היא מוותרת על כוחותיה ומקבלת את הכוחות מהאלים האולימפיים עצמם, אך מתפתה אחר כוחותיה הישנים המשחיתים. לקראת סוף הסדרה, במשבר האחרון של שנים 20082009, מרי מארוול הופכת לנבלת-על כאשר היא נתונה לשליטתו של האל החדש דסאד, ותלבושתה הופכת לשחורה. היא מצטרפת לשורותיו של דארקסייד, אויבו המושבע של סופרמן, ונלחמת גם בסופרגירל וגם בפרדי פרימן/שהאזאם, שהופך אותה חזרה לסורה בעזרת ברקיו.

חברת הצדק של אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו החדשה של מארוול הופיעה בכותרי קומיקס שונים של החברה למשך שנתיים בטרם חזר לחברת הצדק של אמריקה בחוברת מספר 23 של הכרך השלישי (ינואר 2009). הכותב ג'ף ג'ונס שיתף פעולה עם האמן ג'רי אורדוויי בכתיבת סיפור בן שלושה חלקים שנועד לחדש את זיכיון שהאזאם.

בסיפור זה, מארוול נכנס למארב של אדם השחור ואיזיס, שנחושים בדעתם להשתלט על צוקי הנצח. איזיס גוזלת ממארוול את כוחותיו על ידי אמירת המילה שהאזאם מתוך ספר כשפים השולח ברקים לכיוונו ומגרשת את בטסון חסר הכוחות לפאוסט סיטי. הוא יוצר קשר עם חברת הצדק לעזרה, שנלחמת באדם השחור ובאיזיס. בילי נחטף בידי מרי מארוול הרעה, שמשתפת עמו את כוחותיה והוא הופך לגרסה מרושעת וצעירה של קפטן מארוול. לאחר מכן, בילי מצטרף יחד עם מרי לאדם ואיזיס במלחמתם נגד חברת הצדק. אולם, אדם עובר צד כשהוא מגלה את תוכניתה של איזיס להשמדת האנושות. בעזרתו של ג'יי גאריק, הפלאש של חברת הצדק, ושל רוחו של סי סי בטסון (אביהם של בילי ומרי), נשמתו של המכשף שהאזאם עולה חזרה מממלכת המתים ("צוקי הסופיות") ואדם מעניק מכוחותיו כדי להחיות אותו מהמצב בו הוא כלוא. בעקבות כך, שהאזאם לוקח חזרה אליו את כוחותיהם של שלושת המארוולים השחורים, הופך את אדם ואת איזיס לפסלים מאבן, ומגרש את בילי ומרי מצוקי הנצח בתואנה שאיכזבו אותו. בנוסף, הוא מאיים לרדוף אחר פרדי פרימן, היות שכוחותיו מגיעים כעת מהאלים עצמם. הם נראים לאחרונה כשהם משוטטים חסרי בית בעיר פאוסט סיטי ותוהים על גורלו של אביהם.

בילי ומרי מופיעים בקצרה באירועי הלילה האפל ביותר של שנים 20092010 בחוברת The Power of Shazam! #48. הם צופים מרחוק בהתקפתו הרצחנית של אוסיריס, שגופתו המתה הואנשה חזרה לחיים כפקח שחור. החוברת נכתבה בידי אריק ואלאס, שכתב בהמשך מהדורה מוגבלת בינואר 2011 בה מופיעים בילי, מרי, פרדי, אוסיריס ובלייז.[6]

בשנת 2013 חידשה חברת DC קומיקס את הסיפור המקורי, בסדרת ספרים חדשה שצוירה על ידי ג'ף סמית, המאייר של הספר "בון", ונצבעה על ידי סטיב המאקר.

פלאשפוינט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פלאשפוינט (קומיקס)

לאחר שדפי ההיסטוריה משוכתבים מחדש בידי פרופסור זום, יריבו של הפלאש, גרסאות קיצוניות של קפטן מארוול ושל משפחת מארוול מוצגות. משפחת מארוול החדשה כוללת שישה ילדים שנלכדו בקרון רכבת שלקח אותם למאורתו של שהאזאם, וכתוצאה מכך כל ילד קיבל יכולת אחת מיכולותיו של המכשף. בילי מקבל את האומץ של אכילס, פרדי מקבל את עוצמתו של זאוס, וילד אסייתי-אמריקני בשם יוג'ין מקבל את החוכמה של שלמה. בנוסף, מרי מופיעה לצד ילדה אפרו-אמריקנית בשם דרלה וילד לטיני בשם פדרו, וכוחותיהם אינם מוגדרים. ששת הילדים מקבלים את היכולת להפוך לקפטן רעם, גרסה של קו הזמן הזה לקפטן מארוול.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר בילי בטסון הוגה את מילת הקסם "שהאזאם" (Shazam) והופך לקפטן מארוול, מוענקים לו הכוחות הבאים:

תחילית אות עברית תחילית אות אנגלית דמות מיתולוגית תיאור
ש S חוכמה של שלמה כקפטן מארוול, בילי מקבל גישה למידע עצום, כולל ידע נרחב בשפות ובמדעים. יש לו זיכרון צילומי וחדות מנטלית המאפשרים לו לקרוא ולפענח הירוגליפים, זכירת כל מה שאי פעם למד ולפתור משוואות מתמטיות ארוכות. יש לו גם הבנה נשגבת של עולם בני התמותה. חוכמת שלמה מאפשרת לו לקבל ייעוץ ועצה במידת הצורך. בסיפורים מוקדמים, הכוח איפשר לקפטן מארוול להפנט אנשים (שלמה הוא היחיד מבין הדמויות המיתולוגיות שאינו מן המיתולוגיה הרומית או היוונית).
ה H כוח של הרקולס כוחו של הרקולס מעניק לקפטן מארוול כוחות-על עוצמתיים, מה שהופך אותו לאחד החזקים ביקום DC. הוא מסוגל לכופף ברזל ביתר קלות, לשבור קירות ולהרים משאות כבדים (כמו גם יבשות שלמות).
א A סיבולת של אטלס באמצעות הסיבולת של אטלס, קפטן מארוול מסוגל לשרוד התקפות ולהחלים מהן. נוסף על כך, הוא אינו זקוק למנוחה ולאוכל, ומסוגל לשהות בחלל.
ז Z עוצמה של זאוס עוצמתו של זאוס, מלבד מכת הברקים המעניקה לו את כוחותיו, מגבירה את יכולותיו הפיזיות והמנטליות של קפטן מארוול ומעניקה לו חסינות נגד מעשי כשף וקסמים. מכת הברק יכולה לתקן נזקים הנגרמים לו ולשמש כדלק ללחשי קסם. כך למשל, במידה ובילי יורעל, הפיכתו לקפטן מארוול תאפשר לו לשרוד (כפי שנראה בחוברת Captain Marvel Adventures #8). נוסף על כך, הוא מסוגל להשיב אחרים ממשפחת מארוול על כנם באמצעות הכאתם במכת ברק. הברקים גם עוזרים לנסיעה בין-ממדית.
א A אומץ של אכילס האומץ של אכילס מעניק לקפטן מארוול את הגבורה ואת יכולות הלחימה. יכולת זו מאפשרת לו להימנע גם מכל סוגי ההתקפות המנטליות.
מ M מהירות של מרקוריוס על ידי תיעול מהירותו של מרקוריוס, קפטן מארוול מסוגל לרוץ במהירות-על ולעוף, אף על פי שבסיפורים מוקדמים הוא יכול היה לזנק למרחקים גדולים. הדבר מאפשר לו להגיע לצוקי הנצח על ידי ריצה במהירות הגדולה ממהירות האור.

במהלך אירועי "מלחמת דארקסייד", גל ההדף ממותו של דארקסייד ביטל את קשרו של בטסון עם האלים הישנים המוכרים לעיל. המכשף שהאזאם לא רצה להשאירו חסר כוחות, והחל בכישוף זימון שישה אלים כדי להעניק לו כוחות חדשים. לפתע, אביו של דארקסייד יוגה חאן תקף את המכשף, ושלח את בטסון אל מקור המציאות. הוא איתר ארבע מתוך ששת האלים העתידים להעניק לו כוחות חדשים, והשניים האחרים התגלו כיוגה חאן, המתגלה כזונוס אל האופל וכמכשף עצמו, המתגלה כאל הקסם מאמאראגאן. הם מעניקים לו כוחות חדשים, וכך הוא הופך לגרסה חזקה יותר של עצמו, "אל האלים".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קפטן מארוול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Cowsill, Alan; Irvine, Alex; Manning, Matthew; Wiacek, Stephen (2016): The DC Comics Encyclopedia: The Definitive Guide to the Characters of the DC Universe (first American ed.). New York. p. 272
  2. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #50 - Captain Marvel
  3. ^ Hamerlinck, ed., P.C. (2001). Fawcett Companion. TwoMorrows Publishing. ISBN 1-893905-10-1
  4. ^ Comic Books and Graphic Novels For Libraries: What to Buy, Michael R. Lavin, Page 34
  5. ^ The Law is a Ass, Bob Ingersol, originally published on Comics Buyer's Guide #602, October 24th 2000
  6. ^ With a Magic Word, Wallace Brings the MARVELS Back to DC, Vaneta Rogers, Newsrama, October 22nd 2010