הבאטמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבאטמן
The Batman
הבאטמן
הבאטמן
הבאטמן
מבוסס על באטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אנימציה לילדים, פעולה
יוצרים מייקל גוגן
דוויין קפיזי (Duane Capizzi)
מדבבים רינו רומנו
אליסטר דאנקן
דניאל ג'ודוביץ
אדם וסט
רוברט אנגולד
דן קאסטלנטה
מדבבים בעברית מתי אטלס
אוהד שחר
גלעד קלטר
מולי שולמן
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 5
מספר פרקים 65
הפקה
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה האחים וורנר טלוויזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דייב אוונס
אנדי סטורמר (Andy Sturmer)
אורך פרק 21 דק'
שידור
רשת שידור Kids' WB
קרטון נטוורק
רשת שידור בישראל ערוץ הילדים
תקופת שידור מקורית 1 בספטמבר 20048 במרץ 2008
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"הבאטמן" היא סדרת אנימציה מבית האחים וורנר ששודרה בערוץ Kids' WB ובערוץ קרטון נטוורק האמריקאיים משנת 2004 ועד לשנת 2008. היא מבוססת על הקומיקס באטמן.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה פרקים תאריכי שידור בארצות הברית
הפרק הראשון הפרק האחרון ערוץ
1 13 11 בספטמבר 2004 7 במאי 2005 קרטון נטוורק
Kids' WB
2 13 14 במאי 2005 10 בספטמבר 2005 קרטון נטוורק
Kids' WB
3 13 17 בספטמבר 2005 13 במאי 2006 Kids' WB
4 13 23 בספטמבר 2006 5 במאי 2007
5 13 22 בספטמבר 2007 8 במרץ 2008

סגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגנון הציור מזכיר במקצת אנימה וכן סדרות כמו הטיטאנים והרפתקאות ג'קי צ'אן. עיצוב הדמויות, כמו זו של הג'וקר, שונה מעיצוב הדמויות בספרי הקומיקס ובסדרות הקודמות של באטמן. העיצוב המחודש והטכנולוגיה החדישה אפשרה לדמויות להפגין יכולת תנועה משופרת. הג'וקר, למשל, מבצע בסדרה זו היפוכים ומכות שלא הוצגו בסדרות הקודמות. באטמן עצמו, אדם ללא כוחות-על, מבצע מהלכים כמו קפיצות באוויר.

הסדרה גם מתאפיינת בצילום[דרושה הבהרה] בנוסח "זמן קליע" ("Bullet time"): שילוב של תנועה איטית וסיבוב מצלמה סביב עצם נתון בזמן שאותו עצם עדיין נע.

גם המוזיקה בסדרה זו שונה מקודמותיה. עד "הבאטמן" המוזיקה בסרטים ובסדרות של באטמן נטתה למוזיקה קלאסית רגועה למדי. פסקול סדרה זו מורכב ממוזיקת רוק, ומכיל שירים של U2 ולהקות רוק מפורסמות אחרות.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתארת את חייו של ברוס ויין החל מראשית דרכו בתור הבאטמן. משטרת גות'אם סיטי מסמנת את הבאטמן כפושע ורודפת אחריו.

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה הראשונה של הבאטמן, ברוס ויין/באטמן (הדיבוב בגרסה באנגלית על ידי רינו רומאנו) הוא בן 26 והוא בראשית דרכו כאיש העטלף. כבר בפרקים הראשונים לעונה הקהל מקבל "פלאש-בקים" לראשית חייו של ברוס, כשהוא רואה את הוריו נרצחים ואיך הוא הופך לבאטמן, בדומה לעלילה של באטמן מתחיל. באטמן נעזר במשרתו אלפרד פניוורת' (אליסטר דונקן), המשמש לו גם כחובש קרבי ומחלץ לעת מצוא.

בעונה זו, באטמן פוגש לראשונה את רוב אויביו האגדיים. זאת בשונה משאר הסדרות בהן כבר בפרקים הראשונים כמעט כל הנבלים כלואים בארקהם. כמעט כל הדמיות בסדרה שונות באופיין, במראן ובסיפור מוצאן מבשאר הסדרות, הסרטים והקומיקס.

באטמן/ברוס ויין שונה מעט מהדמות כפי שהוצגה עד כה. כלפי חוץ נראה ברוס כעשיר בן 20, מפונק ואוהב לחגוג. הוא מכיר אנשי מפתח רבים בעיר, עימם הוא מקושר היטב ואיש אינו חושד שהוא הבאטמן. הבאטמן עצמו, שנמצא בראשית דרכו בתור איש העטלף, כמעט ואינו שונה באישיותו משאר הבאטמנים עד כה, אך הפעם הבאטמן עשוי לספר בדיחות בזמן שהוא נלחם, ונראה שיש לו משיכה רבה לכלי נשק חדישים ומהירות על.

העונה הראשונה מציגה את הנבלים העיקריים ועוד כמה:

הג'וקר
  • הג'וקר: פסיכופת שנפל לחבית כמיקלים ניסויים במעבדה. בורח מכלא ארקהם (אנ') אחרי כל פעם שנכלא. ומטרת חייו היא הפיכת גות'אם לגיהנום ירוק. הג'וקר לובש כותונת של כלא ארקהם (אנ'). צבע שערו וציפורניו הוא ירוק, ועיניו גדולות מאוד בצבע אדום. ידיו של הג'וקר ארוכות באופן משונה. דומה בצבעים לג'וקרים אחרים אבל עם צורה חריגה של הגוף ובעיקר של הפרצוף.
    • ג'ודי ופאנץ' - שני ענקים בתשלום שמשרתים את ג'וקר ולעולם לא מדברים.
  • קאטוומן: אישה שגונבת עתיקות ואוצרות הקשורים לחתולים. כמו בשאר הסדרות, בקומיקס ובסרטים, קאטוומן והבאטמן מתאהבים. קאטוומן לובשת בגדי עור צמודים בצבע שחור עם מסכת חתול ומשקפיים בצורת עיני חתול ומחזיקה בשוט שחור.
  • הפינגווין: מיליונר שעושה רווח מגנבה מעשירים אחרים ברחבי העולם. בסדרה אין התייחסות לצורת גופו המוזרה של הפינגווין, אלא מדובר בנקמה של הפינגווין במשפחת ויין על שום עשירותה המופלגת של המשפחה. הפינגווין לובש טוקסידו עם כובע צילינדר ארוך מאוד והולך עם מטרייה שחורה שבקצה יוצאים נשקים. הפינגווין הוא גוץ שיכול לגרום לעופות לעשות כרצונו.
    • "העופות" - שתי נשים בתחפושות, אקרובטיות עם סכינים בכפות הידיים.
  • מיסטר פריז: מיסטר פריז שונה בסדרה עד מאוד ממה שהוצג בקומיקס. כשנה לפני שהפך לאיש קפוא, מיסטר פריז היה פושע שעבד בשביל המאפיה, הוא נרדף על ידי באטמן ונקלע לתאונת דרכים שהפכה אותו לאיש קפוא. מיסטר פריז מונע על ידי נקמה בבאטמן. החליפה של מיסטר פריז היא חליפת עור שחורה עם גבישים. בשונה מהקומיקס, שם מיסטר פריז השתמש ברובה כדי להקפיא את יריביו, בסדרה הוא משתמש בידיו.
  • קליי-פייס: קליי-פייס (בעברית "פני חימר") הראשון בסדרה גם שונה מדמותו בקומיקס. קליי-פייס הראשון הוא איתן בנט (שוטר בגות'אם וחבר טוב של ברוס), נחשף לחומר רדיואקטיבי שנוצר על ידי הג'וקר. איתן הופך במהרה למעין יצור עשוי מחומר אפור שיכול לשנות את צורתו כמעט לכל דבר. בשונה מהקומיקס גופו של קליי-פייס יותר דק, והוא יכול להפוך לכל דבר. קליי-פייס השני בסדרה יותר דומה לדמותו בקומיקס והוא באסיל קרלו, שחקן שהופך לקליי-פייס ע"י חשיפה לחומר בכוונה כדי לשנות את המראה שלו ולעבור אודישנים.
  • פיירפליי: פיירפליי (בעברית גחלילית) נשכר על ידי תעשיות גות'הם כדאי שיפגעו בתעשיות ויין שבבעלות ברוס. פיירפליי הוא בעל חליפה עתידנית המסוגל לעוף בעזרת טיל קטן על גבו. בסיפור המקורי, פיירפליי הוא פירומן שמנסה לפגוע בברוס ויין כמה שאפשר.
  • ארנולד ווסקר ופני צלקת: זוהי הדמות היחידה שסיפור הרקע שלה לא שונה. ווסקר הוא אדם שמאמין שהבובה שלו, "פני-צלקת", שאותה הוא מדבב, חיה וקיימת. זוהי אחת התעלומות בסדרה, כיוון שעדיין לא הובהר אם פני צלקת באמת חי או שזו רק אשליה של ווסקר. דבר שיוצרי הסדרה הוסיפו הוא הגרסה הענקית של פני צלקת: בפרק שבו השניים הופיעו, ווסקר בנה רובוט ענק בצורת פני צלקת שגם אותו הוא מדבב.
  • העטלף-איש (Man-Bat): מדען זקן בתעשיות ויין שמייצר בלי ידיעתו של ברוס ויין חומר מיוחד שיהפוך אותו לאיש עטלף ענק. הסיבה לייצור החומר היא העניין בעטלפים עד שהוא מחליט להפוך לעטלף.
  • איש החידות: מלך השעשועונים, ארתור בראון, לעולם לא הפסיד עד שנתקל בשלושה אנשים חכמים ממנו. בראון הופך ל"איש-החידות" ומחליט לנקום באותם אנשים שהביסו אותו. עד כה הוא נראה רק פעם אחת ויוצרי הסדרה לא מתכוונים להשיב אותו בזמן הקרוב. בקומיקס איש החידות המקורי הוא אדוארד ניגמה.
  • ביין: מפלצת אדומה ענקית שמטרת חייה היא להשמיד את באטמן. גם את ביין יוצרי הסדרה שינו. הוא בדרך כלל אדם שמתחזק מסמי מרץ.
  • איתן בנט: חבר טוב של ברוס ויין וגם בלש במשטרת גותאם האחראי על תפיסתו של באטמן. שותפה של אלן יאן.
  • אלן יאן: בלשית במשטרת גותאם האחראית על תפיסתו של באטמן. שותפתו של איתן בנט. מתאהבת בבאטמן וגם בברוס ויין.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השנייה מציגה נבלים ותיקים שגם הם עברו שינוי עיצובי:

  • החידה: עבר שינוי והפך להאקר מחשבים מתוחכם. כמו במקור, הוא לובש בגדים ירוקים נוצצים ומשחק משחקי חידות עם באטמן.
  • הוגו סטריינג': סטריינג' הוא הפסיכולוג של כלא ארקהם, ותפקידו הוא לעזור לאסירים להבריא מהטירוף שלהם, אך במקום זאת סטריינג' מנסה להיכנס לתוך המוח החולני של הפושעים ולהבין את מקור הבעיות. לסטריינג' לא אכפת במי הוא פוגע כל עוד הוא מגיע לפתרון.
  • רגדול: רגדול הוא מעין חידוש של "הדחליל". הוא פושע קטלני בעל מראה דמוי בובה. רגדול יכול להשחיל את גופו לכל מקום. הוא יכול למתוח את גופו לכל כיוון ולהפוך לכדור קטן וקטלני.
  • ספלביינדר: קוסם היפנוטי בעל שלוש עיניים שיכול לגרום לאנשים מסוימים לעשות ככל שעולה על דעתו.
  • קילר קרוק: קרוק הוא יצור ירוק, גדול ורשע המסוגל לחיות מתחת למים. המטרה של קרוק היא להציף את גות'אם ולהפוך אותה למעין גרסה אפלה של ונציה.
  • סולומון גרנדי : זומבי אפל שנרצח לפני מאה שנה. גרנדי נראה כאן כמו שלד מתפורר והוא מסוגל להפוך למעין רוח רפאים.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השלישית מתקיימת לאחר האירועים המתרחשים ב-DVD באטמן נגד דרקולה והיא מציגה עוד דמויות ותיקות שגם הן עברו שינוי:

  • פויזן אייבי (קיסוס רעיל): לאחר שעברה תאונה, פויזן אייבי הופכת לשילוב בין בת אנוש לצמח רעיל עם ניחוח שמהפנט אנשים לעשות כרצונה.
  • ג'י-האד: מכונאי שהפך לפושע המסוגל להפוך כל כלי רכב לכלי מהיר ביותר. ג'י-האד יוצא למירוץ מול הבאטמוביל של באטמן.
  • מקסי זאוס: מקסי זאוס רוצה להפוך לראש העיר הבא ומשתמש בחליפה מיוחדת שדומה לחליפה של האל זאוס כדאי לזרוע פחד ולנסות לנצח בבחירות ברמאות.
  • טומבלור: טומבלור הוא דמות שהופיעה לראשונה בעונה השלישית והוא מזכיר מאוד את "מקס המשוגע" מבאטמן הדור הבא. הוא משתמש בכלי נפץ שונים ואוהב לשמוע את צליל הפיצוץ.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי דברי היוצרים, העונה הרביעית היא הגדולה ביותר, ושהיא לא האחרונה כשלפיהם, הסדרה תוציא לפחות חמש עונות. בעונה הרביעית, עיצובו של באטמן משתנה מבחינה חיצונית - הוא יופיע רזה יותר, מבנה פנים מבוגר יותר ושיער בתסרוקת מכובדת ופחות פרועה. דמותו של רובין (דיק גרייסון) יצטרף לצוות בפרק בשם "ענייני משפחה". הפינגווין יהפוך לאויב שונה במקצת כשהוא מגייס לעצמו את אחוות הגנגסטרים בגות'אם והופך לאחד מראשי הפשע המסוכנים במעמד הגבוה, מה שאומר שהוא לא יגנוב ביצים ופסלים של ציפורים יותר, אלא יתעסק בפשעים יותר חשובים.

פני חימר השני מצטרף לסדרה, אדם נוסף שנופל קורבן לתאונה שכתוצאה ממנה הופך לקליי-פייס אחר, בפרק שקרוי על שמו בהופעתו הראשונה בסדרה. הוגו סטריינג', שאחרי מאורעות העונה השלישית כלוא בארקהם אסיילום, מנסה לבנות עולם חדש מגות'אם באמצעות זומבים. המסיכה השחורה, אחד מהאויבים הגדולים של באטמן בקומיקס מופיע לראשונה. כמו כן, קילר מות' השכיר יצטרף בעונה זו. בנוסף, הפרק "יחידים במינם" שנכתב על ידי הכותב פול דיני, שמציג את הארלי קווין החדשה ואת סיפור אהבתה לג'וקר. איש החידה חוזר לנקמה בפרק קאמבק מיוחד, ומתרחש אירוע גדול שבו גות'אם סיטי עומדת על סף חורבן בגלל פלישת חייזרים. בפרק זה ימצא לצדו של באטמן הצייד ממאדים, חבר מליגת הצדק בעיצוב חדש, כאשר בסוף הפרק באטמן והצייד יפגשו כמה מחברי ליגת הצדק, ביניהם הוקמן, החץ הירוק, פלאש והפקח הירוק. העונה יצאה באמריקה ב-23 בספטמבר 2006.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 בפברואר 2007 הוכרז ש"הבאטמן" קיבלה עונה חמישית. היא התחילה באותה שנה ב-22 בספטמבר. הפרק האחרון של העונה והסדרה שודר ב-8 במרץ 2009 ב-Kids WB.

הטכנולוגיה של הבאטמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבאטמן כרגיל נעזר בטכנולוגיה חדשנית במאבק מול נבלים בעיר גות'אם. בסדרה זו זו טכנולוגיה חדשנית ועתידנית במיוחד.

  • רשת העטלף: מחשב ורשת תקשורת אלחוטית המקשרת בין כל אמצעי הטכנולוגיה של באטמן ומאפשרת לו לשלוט בהם ממסוף הכיס שלו. מסופים נוספים נמצאים במחשב של מערת העטלף ובבאטמוביל.
  • החליפה: בכל חמש העונות של הסדרה החליפה של באטמן היא החליפה הקלאסית: חליפת עור אפורה עם תחתונים, גלימה, מסכה, מגפיים וכפפות שחורות-כחולות, חגורה צהובה ועיגול צהוב ובתוכו עטלף שחור קטן על החזה. בנוסף, יש לבאטמן חליפה נוספת מיוחדת נגד מלחמה בדוקטור קרח: חליפה זו זהה לחליפת העטלף המקורית אך במקום שחור צבעה הוא תכלת חיוור, ויש בה שני רובים יורי אש שמחוברים לחליפה. חליפה זו מגנה על גופו של באטמן מפני הקור.
  • באטראנג (בומרנג בצורת עטלף), עד כה היה הבאטראנג בצורת עטלף שחור וקטן. ב"הבאטמן" הבאטראנג נהיה גדול יותר ופסים כחולים מעטרים אותו. הבאטראנג החדש הוא בעל מחשב פנימי והמסוגל לגרום ליותר כאב. בנוסף הוא משמש את באטמן ככלי-נשק, בו הוא אוחז כמו סכין. ישנם גם באטרנגים קטנים שמשמשים למעקב אחרי פושעים. באטראנגים אחרים שמשמשים כפצצות וכסכינים קטנים וגם באטראנג מתביית.
  • רובה חבלים: כמו בשאר הגרסאות של באטמן, זהו אקדח שממנו נורה חבל. עד כה האקדח של באטמן היה מעין שלט שחור חסר צורה, אך בסדרה זו זהו אקדח אמיתי, בצבעי שחור-אפור עם פסים כחולים, המסוגל לירות חבלי ברזל.
  • כנפי העטלף: פריט נוסף שנלקח מסיפורים של באטמן הוא "כנפי העטלף". זהו מכשיר שנותן לבאטמן שתי כנפי עטלף שחורות ענקיות היוצאות מתיק שעל גבו. דבר שהתווסף לכנפי העטלף הוא יכולת האצה, כעת יש נייטרו לכנפיים, המאפשרות לבאטמן לטוס במהירות גבוהה.
  • חליפת תעופה: חליפה עתידנית המסוגל לעוף בעזרת טיל קטן על גבו דומה לזו של פיירפלי רק בצבע כחול הופיעה בעונה הראשונה בפרק "החום הגדול".
  • כלי רכב:
    • הבאטמוביל (המכונית של באטמן): מכונית ספורט שחורה בעלת פסים כחולים, עם נייטרו המוצב בתוך תא המטען. בשונה מחלק מהגרסאות, הבאטמוביל איננה ארוכה. בעונה השלישית בפרק RPM (סל"ד) הבאטמוביל נהרס ובאטמן נאלץ לבנות אחד חדש ומשודרג יותר.
    • הבאטווינג (המטוס) - גם מבנה הבאטווינג שונה ממטוס ענק שחור למטוס קטן. המטוס טס במהירות הקול ומסוגל לירות טילים קטנים והרסניים מתוכו.
    • אופנוע מרוצים שחור. בעונה הרביעית יש לסיידקיקים אופנועים יותר קטנים וצבעוניים.
    • באטבואט הבאטבואט בסדרה הוא אופנוע ים ולא סירה.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסדרה זכתה בפרס אנני עבור סדרת הטלוויזיה המצוירת הטובה לשנת 2004.
  • בשנת 2006 זכתה הסדרה במספר פרסי אמי לתוכניות בשעות היום, בהם הסדרה הטובה המונפשת המיוחדת הטובה ביותר.

DVD של הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הבאטמן: אימון למען הכוח - פרקים 1-3
  • הבאטמן: האיש שיהפוך לעטלף - פרקים 4-6
  • הבאטמן: כל העונה הראשונה - יצא ב-11 בפברואר 2006 - פרקים 1-13
  • הבאטמן: כל העונה השנייה - יצא ב-19 בספטמבר 2006 - פרקים 14-26

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]