סופרגירל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופרגירל
סופרגירל, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Supergirl Vol.7 #20 מיוני 2018, אמנות מאת רובסון רוקה.
סופרגירל, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Supergirl Vol.7 #20 מיוני 2018, אמנות מאת רובסון רוקה.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור DC קומיקס
תוכנית טלוויזיה סופרגירל (סדרת טלוויזיה)
הופעה ראשונה Action Comics #252
(מאי 1959)
יוצרים אוטו בינדר, קורט סוואן
גילום הדמות הלן סלייטר ("סופרגירל")
לורה ונדרוורט ("סמולוויל")
מליסה בנויסט ("סופרגירל")
סשה קאייה ("הפלאש")
דיבוב ניקול טום ("סופרמן: סדרת האנימציה" ו"ליגת הצדק ללא גבולות")
סאמר גלו ("סופרמן/באטמן: אפוקליפסה")
אנייס פיירווד'ר ("DC Super Hero Girls")
מידע
שם אמיתי קארה זור-אל (כרכים 1–2, 5-7)
מטריקס (כרך 3)
קארה דנברס (כרך 4)
סטטוס פעילה
מקום לידה קריפטון
גזע חייזרית מקריפטון
מין נקבה
מקצוע עיתונאית
כוחות תעופה, חסינות, כוח מוגבר, מהירות על, נשיפת על, שמיעת על, ראיית רנטגן, ראיית חום
חברה לשעבר בקבוצה ליגת הצדק
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה קלארק קנט (דודן)
זור-אל ואלורה (הורים)
ג'ור-אל (דוד, מת)
לארה (דודה, מתה)
עדנה ופרד דנברס (הורים מאמצים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופרגירלאנגלית: Supergirl) היא דמות בדיונית של גיבורת על המופיעה בחוברות הקומיקס של חברת DC קומיקס. דמותה נוצרה על ידי הכותב אוטו בינדר והמאייר קורט סוואן, כחלק מהמיתולוגיה של סופרמן בשנות החמישים המאוחרות. היא הופיעה לראשונה כילדת העל בחוברת Superman #123 מאוגוסט 1958 וכסופרגירל ב-Action Comics #252 ממאי 1959.

מספר גרסאות של סופרגירל הוצגו בחוברות הקומיקס לאורך השנים, ללא קשרי המשכיות ביניהן. המוכרת ביותר היא קארה זור-אל, בת דודתו של סופרמן מצד אביו. כמו בן דודה, קארה היא בת קריפטון על כדור הארץ, ועקב כך מחזיקה בכוחות-על כמו תעופה וכוח גופני מוגבר.

דמותה של קארה זור-אל מתה בשנת 1985 ב"משבר בעולמות האינסופיים". אחרי ההוצאה לאור של "המשבר בעולמות האינסופיים" הוחלט ב-DC קומיקס להתעלם מן ההמשכיות של סיפורי סופרמן וכחלק מהמחיקה, הפכה ההוצאה את סופרמן כניצול היחידי מהחורבן של קריפטון. דמותה של סופרגירל שונתה למגוון של דמויות שונות, אך אף אחת מהן לא הייתה בת דודתו של סופרמן. בשנת 2004 הוכנסה קארה זור-אל מחדש לסדרת סיפורי סופרמן.

דמותה של סופרגירל מדורגת במקום ה-94 ברשימת גיבורי-העל מהקומיקס מכל הזמנים, לפי IGN[1] ובמקום ה-17 ברשימת גיבורי-העל של DC מכל הזמנים.[2]

הופעות מוקדמות של סופרגירל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לויס ליין - חוברת הקומיקס הראשונה שהציגה דמות גיבורת על הדומה לסופרגירל היא "לויס ליין סופרגירל". הסיפור פורסם בחוברת Action Comics #60 ממאי 1943. בסיפור, לויס ליין חולמת שהיא מקבלת כוחות-על הודות לעירוי דם מאיש הפלדה. היא מתחילה קריירה משלה כ"אשת הכוח" עם חליפה דומה לזו של סופרמן. בעקבות קו עלילה זה פורסמו סיפורים דומים סביב לויס ליין, הרוכשת לעצמה כוחות-על ומאמצת לעצמה במפורש את השם "סופרגירל" - סיפור זה הופיע כבר ב-Action Comics #156 ממאי 1951. באותו מקרה לויס ליין בטעות זוכה בכוחות-על הודות להזמנתו של לקס לות'ר. בסיפור זה לויס עוטה פאה בלונדינית קצרה בעודה בזהותה הבדויה, כך שמראה זהה לדמותה של קארה זור-אל כסופרגירל.
  • קלייר קנט - בחוברת הקומיקס Superboy #78, תחת הכותרת "קלייר קנט, הידועה בשם סופרסיסטר", סופרבוי מציל אישה חוצנית בשם שאר-לה (Shar-La). היא בתמורה הופכת אותו לילדה. על מנת להסתגל בסמולוויל קלארק קנט מתחזה לקלייר קנט, קרובת משפחה מחוץ לעיר, שבאה לביקור אצל משפחת קנט. במקביל, הוא משנה את דמותו הסודית לאחותו של סופרבוי, סופרסיסטר. מוסר ההשכל הוא שלכל אחד מקום משלו - כילדה קלארק נחשף לאנשים הצוחקים עליו ולועגים לו, והוא נאלץ להוכיח שהוא טוב כתמיד. בסוף מתגלה שהפיכת המין הייתה אך אשליה שנסכה שאר-לה, וסופרבוי לומד שלא לצחוק על נשים.
  • סופרגירל על-טבעית - בחוברת הקומיקס Superman #123 מאוגוסט 1958, ג'ימי אולסן משתמש בטוטם מכושף על מנת לזמן גיבורת-על שתסייע לסופרמן. השניים לעיתים קרובות נתקלים אחד בדרכו של האחר, עד שלבסוף נפגעת הגנתו של סופרמן מאבני המטאור. על מנת לתקן את הליקוי, ג'ימי אולסן מבקש מהטוטם שגיבורת-העל תחדל מלהתקיים. חברת DC השתמשה בסיפור זה כדי למדוד את תגובות הציבור לגיבורת-על לצדו של סופרמן. בחוברת זו הודפסה בשער דמותה של סופרגירל בשיער בלונדיני וחליפה כחולה-אדומה, והדפסות מאוחרות יותר הציגו אותה בשיער אדמוני וחליפה כתומה-ירוקה על מנת למנוע בלבול עם הדמות המאוחרת והקנונית של קארה זור-אל. מאוחר יותר יצאו לאור הדפסות חדשות עם הצבעים המקוריים.

ביוגרפה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי תגובות טובות לדמותה של סופרגירל כדמות על-טבעית, נוצרה סופרגירל המקורית הראשונה, קארה זור-אל, בחוברת Action Comics #252 ממאי 1959, שנכתבה על ידי אוטו בינדר (שכתב גם את מרי מארוול, אחותו של קפטן מארוול). סופרגירל, כמו מרי מארוול, היא נערה מתבגרת המייצגת גרסה נשית לגיבור-על קיים. היא לובשת חליפה דומה לזו של סופרמן, חוץ מהתחתונים הצמודים שהוחלפו בחצאית מיני. אוטו בינדר יצר לפי אותו מודל גם את דמותה של מיס אמריקה, גיבורת-על של חברת מארוול קומיקס שלפעמים הייתה סיידקיק של קפטן אמריקה.

קארה זור-אל היא השורדת היחידה מהעיר ארגו בכוכב הלכת קריפטון. לאחר ששרדה את פיצוץ הכוכב, קארה נשלחה על ידי אביה זור-אל לכדור הארץ לגדול אצל בן דודה קל-אל, שידוע בשם סופרמן. על מנת שסופרמן יזהה אותה, הוריה של קארה הכינו לה חליפה הזהה לזו של איש הברזל.

על כדור הארץ קארה רוכשת כוחות-על זהים לשל סופרמן, ובמקביל מבססת זהות כיסוי בשם לינדה לי, יתומה מבית היתומים מידוול. לבקשת סופרמן היא הסתירה את שערה הבלונדיני מתחת לפאה חומה, על מנת לשמור על זהותה בסוד עד שתוכל לשלוט בכוחותיה במלואם. אחרי שאומצה על ידי פרד ועדנה דנברס, סופרמן החליט שבת דודתו מוכנה למלא את תפקידה במלואה כסופרגירל.

תחת זהות הכיסוי למדה קארה בתיכון מידוול כלינדה לי דנברס. ובשנים שלאחר מכן אחרי שלמדה באוניברסיטת סטנהופ ובאוניברסיטה בשיקגו, היא נדדה בין עבודותיה מספר פעמים, כיועצת סטודנטים, עיתונאית ושחקנית טלוויזיה באופרת סבון. את זהותה הסודית כסופרגירל היא מגלה רק לסופרמן, להוריה המאמצים ולחברי ליגת הצדק בה הייתה שותפה לזמן מה.

לקארה היו מספר בני זוג, כולל ריצ'רד (דיק) מלוורן, ג'רו המרבוי מאטלנטיס וברייניאק-5 החבר בליגת הצדק. למרות זאת, היא התחייבה בראש ובראשונה לעבודתה כסופרגירל. בני לוויה נוספים במלחמתה בפשע הם סטרִיקי, חתולהּ הג'ינג'י של סופרגירל הרוכש כוחות-על זמניים כתוצאה מחשיפה ל-"X-קריפטונייט", ו"קומט הסופר-סוס" (קנטאור לשעבר).

כמו כל הקריפטונים, קארה פגיעה לקריפטונייט.

בין החודשים אפריל 1985 למרץ 1986 הוציאה DC מיני-סדרה של חוברות עלילתיות שליוו את המשבר בעולמות האינסופיים, בה נהרגו ואף נמחקו דמויות חשובות. בחוברת מספר 7 מאוקטובר 1985, סופרגירל הקריבה את חייה למען הצלת סופרמן והמולטי-יקום מהרס. בעקבות מחיקת המשבר, DC ראתה לנכון שסופרמן יישאר אחרון הקריפטונים, וכתוצאה מכך קארה לא הופיעה עוד. בשונה ממספר דמויות שנהרגו במשבר, נדמה שאיש אינו זוכר שקארה אי פעם התקיימה. רק כאשר דונה טרוי או (בכינוי המוכר יותר שלה וונדר וומן) נולדה מחדש וירשה את גלגל המבשר, היא נזכרה בקארה זור-אל וקורבנה.

אחרי המשבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

DC קומיקס רצתה שסופרמן יהיה השורד האחרון של קריפטון אחרי המחיקה של המשבר בעולמות האינסופיים. על מנת לשמור על יחודו כשורד בודד, כשסופרגירל הוצגה מחדש לאחר המשבר, ניתן לה מקור קריפטוני לא מוכר. לאחר מספר קווי עלילה שהרחיקו את סופרגירל מקריפטון, DC הניחה לרעיון שסופרמן יהיה השורד האחרון של קריפטון ואפשרה את חזרתה של קארה זור-אל, כבת דודתו של סופרמן וכשורדת נוספת מפלנטת קריפטון.

להלן המהפכים שעברו על דמותה של סופרגירל מהמשבר ועד חזרתה לדמותה הקנונית:

מטריקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי המשבר נכתבו מחדש קורותיה של סופרגירל. היא לא הוזכרה יותר כבת דודתו של סופרמן או כקריפטונית. בחוברת סופרמן מספר 16 מאפריל 1988 נוצרה סופרגירל חדשה וסינתטית (תוצר פרוטופלזמה) על ידי לקס לות'ר, ונקראה "מטריקס". ליצור החדש השתיל לקס את זכרונותיה של לאנה לאנג, וסופרגירל זו יכלה לשנות את צורתה ללאנה לאנג. מטריקס אפילו האמינה לזמן מה שהיא לאנה לאנג.

מטריקס לבשה חליפה דומה לשל סופרמן, אך לא היו ברשותה את אותם הכוחות של סופרמן. היא החזיקה בכוחות כגון תעופה וכוח גופני מוגבר (כמו לסופרמן), ובנוסף היא יכלה להשתמש בטלקינזיס, שינוי צורה והסוואה, ואפילו סופרמן לא הצליח למצוא אותה.

הדמות מטריקס דמתה מאוד לאותה סופרגירל מלפני המשבר. היא גרה בסמולוויל עם משפחת קנט, שטיפלו במטריקס כבתם. בזמן שמטריקס הייתה חדשה בכדור הארץ היא פצחה ברומן עם לקס לות'ר עד שהבינה שהוא מרושע מלידה. לאחר שעזבה אותו החלה בדרך חדשה, במהלכה הייתה חברה לזמן מה בחבורת הטיטאנים, ולאחר מכן עבדה לבד.

מטריקס/לינדה דנברס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת ספטמבר 1996, חברת DC פרסמה חוברת תחת הכותרת "סופרגירל" שנכתבה על ידי פיטר דייוויד. הקומיקס החדש עיצב מחדש את דמותה של סופרגירל הקודמת (מטריקס) על ידי מיזוגה עם בן אנוש. מיזוג זה פתח דרך לרבים מהמאפיינים של סופרגירל טרם המשבר. האישה עמה מטריקס התמזגה בעלת אותו שם כזהותה הבדויה של סופרגירל לפני המשבר, לינדה דנברס. העלילה עברה לעיירה ליסברג, רמיזה לזהות הכיסוי המקורית, לינדה לי. לאביה המאמץ קוראים פרד דנברס כמו בעבר ונוספו גרסאות חדשות לדיק מלוורן וקומט כדמויות תומכות.

בתחילת סדרה חדשה זו מטריקס מקריבה את עצמה כדי להציל אישה גוססת בשם לינדה דנברס. גופות, מוחות ונשמות שתי הנשים מתמזגות והופכות ל"מלאכית ילידת הארץ" (Earth-Born Angel). בתפקידה כמלאכית, סופרגירל מאבדת כוחות מסוימים ורוכשת אחרים, כגון כנפי מלאך לוהטות ויכולת טלפורטציה שמאפשרת לה "להבזיק" לכל מקום שהיא הייתה בו בעבר.

בשלב מסוים לינדה והמטריקס מתפצלות שוב. לינדה שומרת לעצמה את הכוח הגופני והחסינות, אך היא לא יכולה יותר לעוף, אלא רק לזנק למרחקים. לינדה מציגה את עצמה כסופרגירל ומנסה לאתר את מטריקס. זו האחרונה שהתה בגן העדן, ולאחר מכן התמזגה עם אישה בשם טוויילייט (Twilight) והפכה למיזוג חדש - "מלאכית-אש ילידת הארץ" (Earth-born angel of fire). במפגש בין טווילייט ללינדה, טוויילייט משתמשת בכוחות הריפוי שלה כדי להעצים את כוחותיה החלקיים של לינדה חזרה לכישוריה המלאים כסופרגירל טרם הפירוד, כולל תעופה ו"הבזקה".

בחוברת סופרגירל מספר 75 מדצמבר 2002 מתקיים מפגש לא צפוי בין סופרגירל בגרסתה טרם המשבר והעיירה ליסברג של אחרי המשבר. לינדה מהעתיד חוזרת לטייל בעבר ולהגשים מספר חלומות שלא הספיקה, כמו להתחתן עם סופרמן ולגדל ילדה בשם אריאלה. על מנת להציל את ילדתה, מניחה לינדה לקו הזמן לחזור למסלולו הקודם, אם כי דבר זה יגרום למותה.

סיר-אל[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופרגירל נוספת הנקראת סיר-אל מופיעה בשנת 2003 בחוברת "סופרמן: ההרפתקה העשירית" מספר 1. שם נכתב שהיא הבת העתידית של סופרמן ולויס ליין. למרות שיש לה כוח גופני, מהירות ושמיעה כמו לסופרמן, היא יכולה רק לזנק למרחקים, יש לה בנוסף את היכולת לירות כדורי הדף מאש או אנרגיית כוח אדומה. סיר-אל מתה במהלך מזימה של ברייניאק-13 ב-Superman Vol.2 #200, נרמז כי כשציר הזמן חזר למסלולו, סיר-אל בוטלה לחלוטין מהמשכיות העלילה. סיר-אל היא ההתגלמות היחידה של סופרגירל שאינה בלונדינית.

קארה זור-אל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיליון מספר 8 של סופרמן/באטמן שפורסמה לראשונה ב-2004, חברת DC קומיקס הציגה מחדש את קארה זור-אל, שוב לפי הגרסה לפני המשבר בעולמות האינסופיים, לפיה היא בת דודתו של סופרמן מצד דודו זור-אל ואלורה אל. בניגוד לגרסה הקאנונית, סופרגירל זו נולדה לפני סופרמן, והייתה נערה מתבגרת בזמן שהוא עוד היה תינוק. היא נשלחה בחללית בעקבות קל-אל התינוק כדי לשמור עליו, אך החללית שלה נקלעה להתפוצצות קריפטון, ונאטמה בתוך אסטרואיד קריפטונייט.

איזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקנית הלן סלייטר גילמה את דמותה של קארה זור-אל/סופרגירל בסרט הלייב אקשן "סופרגירל" משנת 1984. לפי העלילה, סופרגירל מגיעה לכדור הארץ כדי להשיג את האומגהדרון, כדור אנרגיה מיסטי שהוא מקור הכוח לעולמה. האומגהדרון נופל לידיה של סלינה, מכשפה מרשעת שרוצה להשתלט על העולם בעזרת כדור האנרגיה. המהדורה המיוחדת של הסרט כוללת את גרסת הבמאי, הסרט התיעודי שהופק על העבודה מאחורי הקלעים והערות הבמאי על הסרט.

בפברואר 2021 הוכרז רשמית כי סשה קאייה תגלם את סופרגירל בסרט היקום הקולנועי של DC "הפלאש", שעתיד לצאת לאקרנים במהלך 2023.[3]

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Supergirl Vol.7 #1-42 (נובמבר 2016–אוגוסט 2020) - כרך שביעי בכיכובה של קארה זור-אל מארץ-פריים, המתרחש בהמשכיות "הלידה מחדש של DC".
  • Supergirl Vol.6 #1-41 (נובמבר 2011–מאי 2015) - כרך שישי בכיכובה של קארה זור-אל מארץ-פריים, המתרחש בהמשכיות "ה-52 החדשים" שלאחר פלאשפוינט.
  • Supergirl Vol.5 #1-68 (אוקטובר 2005–אוקטובר 2011) - כרך חמישי, הרפתקאותיה המודרניות של סופרגירל הקריפטונית קארה זור-אל
  • Supergirl Vol.4 #1-80 (ספטמבר 1996–מאי 2003) - כרך רביעי, מיזוגה של מטריקס עם לינדה דנברס, שהופכת לסופרגירל החדשה.
  • Supergirl Vol.3 #1-4 (פברואר–מאי 1994) - כרך שלישי המתרחש בהמשכיות שלאחר המשבר, בכיכובה של מטריקס כסופרגירל.
  • Supergirl Vol.2 #1-23 (נובמבר 1982–ספטמבר 1984) - כרך שני, נקרא במקור The Daring New Adventures of Supergirl ב-12 החוברות הראשונות.
  • Supergirl Vol.1 #1-10 (נובמבר 1972–אוקטובר 1974) - כרך ראשון, המתרחש בהמשכיות שלפני המשבר בעולמות האינסופיים בכיכובה של קארה זור-אל כסופרגירל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סופרגירל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Supergirl: First Appearance: Superman #123 (Aug. 1958) #94 Top Comic Book Heroes, IGN
  2. ^ Jesse Schedeen, The 25 Best Heroes of DC Comics - Celebrating an 80 year legacy of heroism, we count down the best of the best. (באנגלית), נבדק ב-2021-09-17
  3. ^ Cyborg Cameo Written Out of ‘The Flash'; Role Played by Ray Fisher Won’t Be Recast