בלו ביטל (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלו ביטל
Blue Beetle
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על החיפושית הכחולה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי Angel Manuel Soto עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Gareth Dunnet-Alcocer עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה קרייג אלפרט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים שולו מרידואניה (החיפושית הכחולה)
אלפידיה קריו
אדריאנה בראסה
הארווי גווילן
Belissa Escobedo
ג'ורג' לופז
Damián Alcázar
Bruna Marquezine
סוזן סרנדון
Raoul Trujillo (Carapax)
Jorge A. Jimenez עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים בקי ג'י עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה The Haxan Cloak עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פאוול פוגורזלסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה DC Studios, דה ספרן קומפני, האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר צרפת, InterCom, האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 16 באוגוסט 2023 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 128 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט הרפתקאות, סרט גיבורי-על עריכת הנתון בוויקינתונים
www.bluebeetlemovie.net
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלו ביטלאנגלית: Blue Beetle) הוא סרט גיבורי-על אמריקאי שיצא בשנת 2023 המבוסס על דמותו של חיימה רייס / החיפושית הכחולה מבית DC קומיקס. הסרט, שהופק על ידי אולפני די.סי וחברת ספרן ובוים על ידי אנחל מנואל סוטו עם תסריט מאת גארת׳ דונט אלקוסר, מיועד להיות הסרט ה-14 ביקום הקולנועי של DC. בסרט מככב שולו מרידואניה בתפקיד הראשי כשלצידו מופיעים אדריאנה בראסה, דמיאן אלקאסאר, אלפידיה קריו, ברונה מרקזין, ראול טרוחיו, סוזן סרנדון וג'ורג' לופז.

הפיתוח לסרט אודות דמותו של רייס החל עוד בשלהי נובמבר 2018, עם הצטרפותו של דונט אלקוסר. סוטו נשכר לביים את הסרט בפברואר 2021 עבור שירות הסטרימינג HBO Max. מרידואניה לוהק באוגוסט של אותה שנה ובדצמבר הוחלט להוציא את הסרט לקולנוע. ליהוקים נוספים התקיימו בתחילת 2022, לפני שהצילומים התרחשו מסוף מאי עד אמצע יולי באזור המטרופולין של אטלנטה באולפני Wilder בדקאטור, ג'ורג'יה, כמו כן גם באל פאסו, טקסס ובפוארטו ריקו.

הסרט יצא לאקרנים בישראל ב-17 באוגוסט 2023, על ידי אולפני האחים וורנר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטונדרה קפואה מרוחקת, קורד תעשיות מצליחה לאתר חפץ שריד לביוטכנולוגיה חייזרית - החרפושית. בינתיים, חיימה רייס חוזר לעיר הולדתו פלמרה סיטי לאחר שסיים את לימודיו בקולג' ומתאחד עם משפחתו. עם זאת, הוא לומד שמשפחתו תאבד את ביתה עקב קשיים כלכליים הנובעים מהגדלת שכר הדירה ואביו אלברטו מאבד את עבודתו. אחותו של חיימה, מילגרו, מצליחה להשיג לשניהם עבודה באחוזתה של מנכ"לית קורד תעשיות, ויקטוריה קורד. עם זאת, שניהם מפוטרים לאחר שחיימה נכנס כדי לעצור עימות בין ויקטוריה לאחייניתה ג'ני. ג'ני אומרת לחיימה לפגוש אותה במגדל קורד למחרת כדי לדון בהזדמנות לעבודה.

למחרת, ג'ני מגלה שוויקטוריה משתמשת בחרפושית עבור פרויקט לצבא. היא גונבת את החרפושית ומנסה לעזוב את הבניין, אך נתקלת בחיימה. כאשר אזעקות האבטחה פועלות, ג'ני מוסרת לחיימה את החרפושית, החבויה בתוך קופסת המבורגרים, ומורה לו לשמור על הקופסה מבלי לפתוח אותה. בבית, משפחתו של חיימה מניעה אותו לפתוח את הקופסה. לאחר שחיימה נוגע בחרפושית, היא מופעלת ובוחרת בו בתור המארח הסימביוטי שלה ויוצרת סביבו חליפת שריון. החליפה מתחילה לכייל את המערכת שלה, מה שמאלץ את חיימה לעוף ברחבי העיר ולגרום לנזק נלווה. מאוחר יותר חיימה הולך למצוא את ג'ני, שאנשיה של ויקטוריה רודפים אחריה. לאחר שהצילה אותו, ג'ני אומרת לחיימה שהחרפושית היא נשק חי עתיק המסוגל להשמיד בקנה מידה גלובלי, ושהיא בחרה בחיימה ברצון כמארח. בעזרת דודו של חיימה רודי, חיימה וג'ני מצליחים לפרוץ למגדל קורד ולקחת שעון חכם שהיה שייך פעם לאביה של ג'ני טד. עם זאת, כשהם עוזבים, הם נעצרים על ידי שומר הראש של ויקטוריה, איגנסיו קרפקס, שיש לו אב טיפוס של הפרויקט הצבאי שהוחדר בגופו. החרפושית, שהתגלתה בשם קאג'י-דה, משתלטת באופן זמני על חיימה ונלחמת בקרפקס, אם כי חיימה מונע ממנה להרוג אותו. הוא מושבת זמנית על ידי קרפקס, אך רודי וג'ני מצליחים להציל אותו ולברוח לבית ילדותה של ג'ני, אחוזת קורד.

ג'ני משתמשת בשעון של טד כדי להפעיל את המעבדה הסודית שלו. ברגע ששלושתם נכנסים, חיימה ורודי מגלים שטד היה במקור גיבור על בשם חיפושית הכחולה, שרודי מעריץ אותו. לאחר חיטוט בתיקיו של טד במעבדתו, הם מגלים גם שקאג'י-דה בחרה במקור את הפרופסור של טד, הארכיאולוג דן גארט, כמארח שלו, אך גארט השאיר את קאג'י-דה באחריותו של טד, שלא נבחר. טד בילה את חייו בניסיון ללמוד את קאג'י-דה, תוך כדי שהוא נלחם בפשע באמצעות הטכנולוגיה שלו. עם זאת, יום אחד הוא נעלם, והותיר את ג'ני מאחור ואת החברה שלו בידי ויקטוריה. הם גם לומדים שקאג'י-דה ממזגת לאט את הד.נ.א. שלה יחד עם זה של חיימה, ושרק מותו יכול להפריד אותה מגופו, למורת רוחו של חיימה. מאוחר יותר, השלישייה מבחינה במסוק של ויקטוריה פונה לעבר ביתה של משפחת רייס. חיימה מזמן את קאג'י-דה וטס בחזרה כדי להגן על משפחתו מפני הצבא של ויקטוריה. בזמן שמשפחת רייס בורחת, אלברטו סובל מדום לב, מסיח את דעתו של חיימה ומאפשר לקרפקס להשבית את השריון שלו וללכוד אותו כאשר אלברטו מת. חיימה נלקח למצודת אי בקובה, שם הוא נקשר למכונה שמורידה מידע מקאג'י-דה לפרויקט הצבאי של ויקטוריה, כולל זה של קרפקס עצמו. בעודו מחוסר הכרה, חיימה רואה חזון מאביו שמעודד אותו לאמץ את ייעודו בתור חיפושית הכחולה. חיימה מתעורר בדיוק כשהנתונים מסתיימים לרדת אל קרפקס. כשהוא בורח, החליפה של קרפקס מופעלת ומתפתחת לצורה חזקה יותר.

ג'ני ומשפחת רייס משתמשים באונייה של טד ובארסנל הנשק שלו כדי להסתער על האי. ג'ני ומילגרו (אחותו של חיימה) מוצאות את החליפות הצבאיות ומציבות חומרי נפץ כדי להשמיד אותם. כתוצאה מכך, אחת המנהרות מתפוצצת, מה שגורם למילגרו וג'ני להיפרד, כאשר ג'ני נמצאת על ידי ויקטוריה. חיימה מתאחד עם משפחתו, ואז יוצא לדרך למצוא את מילגרו וג'ני. לאחר שהציל את מילגרו, חיימה נתקל בקרפקס ונלחם בו. קרפקס גובר במהרה על ג'יימי, אבל רודי מסיח את דעתו. הוא מצליח לברוח, אבל חיימה, שמאמין שרודי נהרג, כועס ותוקף את קרפקס ללא רחמים. הוא כמעט הורג אותו לפני שקאג'י-דה עוצרת אותו. קאג'י-דה חושפת בפני ג'יימי זיכרונות מחייו הקודמים של קרפקס, החל ממותה של אמו שנגרם כתוצאה מהתקפת הפצצה של קורד תעשיות ועד לשעבוד שלו על ידי ויקטוריה עבור ניסויי הצבא שלה (בסדר הפוך). חיימה חס על קרפקס כשהוא מתאחד עם ג'ני, שהצליחה להרוס את המסוק של ויקטוריה כמו גם את כל הנתונים שהיו לה על קאג'י-דה. לאחר שינוי בלב, קרפקס חס על ג'יימי ומגדיר את חליפת הצבא שלו להתפוצץ, והורס את האי וגם את עצמו ואת ויקטוריה. כשמשפחת רייס בורחת מהאי, סוף סוף הם לוקחים להם זמן להתאבל על מותו של אלברטו. לאחר מכן, ג'ני משתלטת על קורד תעשיות ומבטיחה לתקן את כל הנזקים שנגרמו למשפחת רייס ולעזור להם לבנות מחדש את ביתם, כשהשכנים מתאספים סביב שרידי ביתם של בני רייס ומספקים תמיכה.

חיימה חולק נשיקה עם ג'ני, ואז מציע להטיס אותה לאחוזת קורד. בסצנת אמצע הכתוביות, משודרת הקלטה מעוותת מטד במעבדה שלו, המציינת שהוא עדיין בחיים ושהוא רוצה שג'ני תודיע על החדשות האלה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים דמויות אודות
שולו מרידואניה חיימה רייס / החיפושית הכחולה נער המקבל כוחות-על כאשר חרפושית חייזרית משתלת עליו ויוצרת שריון עוצמתי סביב גופו
אדריאנה בראסה ננה סבתו של חיימה
דמיאן אלקאסאר אלברטו רייס אביו של חיימה
אלפידיה קריו רוסיו רייס אימו של חיימה
ברונה מרקזין ג'ני קורד מושא אהבתו של חיימה
בליסה אסקובדו מילגרו רייס אחותו הקטנה של חיימה
ראול טרוחיו קרפקס האיש הבלתי ניתן להריסה (Carapax) שומר ראשה של ויקטוריה, שמתגלה בסוף הסרט שהחברה שלה אחרית למות אימו.
סוזן סרנדון ויקטוריה קורד אשת עסקים הנחושה להשיג את החרפושית
ג'ורג' לופז רודי דודו של חיימה
הארווי גווילן ד"ר סאנצ'ס מדען העובד עבור קורד
בקי ג'י קהאג'י-דה סימביוט חייזרי שמתפעל ושולט בחרפושית

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בסוף נובמבר 2018, אולפני האחים וורנר ואולפני די.סי פיתחו סרט המבוסס על חיימה רייס / החיפושית הכחולה, כאשר התסריטאי יליד מקסיקו גארת׳ דונט אלקוסר כתב את התסריט. המפיק זב פורמן היה המפיק בפועל של הפרויקט עבור האחים וורנר, שהיה אמור להיות הסרט הראשון של היקום הקולנועי של DC‏ (DCEU) בכיכובו של שחקן לטיני. בדצמבר 2020, אולפני די.סי תכננו להוציא מספר סרטים עם תקציב בינוני בשנה אך ורק לשירות הסטרימינג HBO Max, ולא בבתי הקולנוע, כחלק מתוכניתו של נשיא האולפנים החדש דאז, וולטר חמאדה, עבור ה-DCEU, כש"החיפושית הכחולה" רשום כפרויקט כזה בשנת 2021. אנחל מנואל סוטו הפורטוריקני נשכר לביים את הסרט בפברואר 2021. באפריל, "החיפושית הכחולה" נכלל בלוח הסרטים של די.סי שהיו צפויים לצאת לאקרנים ב-2022 או 2023. באוגוסט של אותה שנה, ג'ון ריקרד הפיק את הסרט עבור HBO Max, כאשר הצילומים היו צפויים לצאת לפועל בתחילת 2022. בדצמבר 2021, האחים וורנר חשפו שהסרט לבסוף יצא לאקרנים באוגוסט 2023 במקום להיות מופק ישירות עבור HBO Max. באמצע אפריל 2022, סוטו והצלם פאוול פוגורזלסקי ביקרו באל פאסו, טקסס, כדי להיפגש עם אמנים מקומיים, ציירי קיר, מוזיקאים והיסטוריונים כדי לקבל ולהבין את התחושה של העיר. היו"ר והמנכ"ל המשותף של אולפני די.סי, פיטר ספרן, שימש גם כמפיק. אנטרטיינמנט ואן, S&K Pictures וחברת ספרן הפיקו יחד את הסרט, לצד אולפני די.סי. בינואר 2023, המנכ"ל המשותף של אולפני די.סי, ג'יימס גאן, אמר שהסרט יהיה "מנותק" מהיצירות הקודמות של ה-DCEU ויכול להיהפך לחלק מהזיכיון החדש, יקום DC.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2021, סוטו אמר שהתסריט של דונט אלקוסר מציג את "ליבת המשפחה הלטינית", בעוד כוכב הסרט שולו מרידואניה אמר באוגוסט 2022 שהדמות וההיבט המשפחתי של הסרט "טבועים בקומיקס" וטען שדבר כזה לא נחקר באותה מידה בסרטי גיבורי על אחרים. עמיתתו לסרט סוזן סרנדון חשפה בחודש לאחר מכן שבסרט יהיו מספר סצנות המדוברות בספרדית, כשיהיה מסופק תרגום בכתוביות. קרדיט הכתיבה הסופי ניתן לדונט אלקוסר, עם קרדיט ספרותי נוסף שניתן לגארי דאוברמן.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שולו מרידואניה היה הבחירה הראשונה של סוטו לגלם את רייס, כאשר סוטו הסביר שהוא "לא יכול היה להפסיק לראות את [מרידואניה] בתור הדמות" מאז שנשכר לביים את הסרט. סוטו והאחים וורנר הציעו את התפקיד למרידואניה ב-1 באוגוסט 2021, למחרת כבר נחשף בפומבי שהוא מקיים שיחות עבור הסרט, והליהוק שלו אושר רשמית מאוחר יותר באותו יום בהקרנת הבכורה של הסרט "יחידת המתאבדים" של ה-DCEU. כאשר למד על התפקיד, מרידואניה התרגש מאוד מכך שרייס הוא דמות לטינית ובכך הוא יכול להביא ייצוג לטיני לפרויקט של סרט גיבורי-על.

בתחילת מרץ, ברונה מרקזין לוהקה לתפקיד מושא אהבתו של רייס, ג'ני, כאשר בליסה אסקובדו נבחרה לגלם את אחותו של רייס, מילגרו, והארווי גווילן לוהק לתפקיד לא ידוע. מאוחר יותר באותו החודש לוהקו שאר בני משפחתו של רייס: ג'ורג' לופז בתור הדוד רודי, אדריאנה בראסה בתור ננה, אלפידיה קריו בתור רוסיו ודמיאן אלקאסאר בתור אלברטו. סוטו אמר שהוא רוצה ליצור משפחה מקסיקנית אותנטית עם מבטאים אמיתיים וחוויות אמיתיות, וכן רצה שבני המשפחה המבוגרים יוצגו על ידי שחקנים מקסיקנים "אהובים" מהקולנוע הלטיני-אמריקאי שחצו גם לקולנוע האמריקאי וסללו את הדרך עבור בני הדור הצעיר, כמו מרידואניה ואסקובדו. בשלהי מרץ, שרון סטון ניהלה מגעים לגלם את הנבלית ויקטוריה קורד, יצירה מקורית לסרט שנחשבה כאשתו של טד קורד, האדם השני שנשא את השם החיפושית הכחולה בקומיקס. ראול טרוחיו גם הצטרף לצוות השחקנים בתור קרפקס האיש הבלתי ניתן להריסה. באמצע אפריל, סוזן סרנדון לוהקה לתפקיד ויקטוריה קורד לאחר שהמשא ומתן עם סטון הסתיים. בתחילת יוני 2023, המוזיקאית בקי ג'י הודיעה שהיא תתרום את קולה עבור קהאג'י-דה.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלב הצילומים החל ב-25 במאי 2022, והתרחש באזור המטרופולין של אטלנטה, בעיקר באולפני Wilder בדקאטור, ג'ורג'יה, תוך שימוש בשם הזמני "Mofongo". פאוול פוגורזלסקי שימש כצלם. הצילומים התרחשו גם באל פאסו ופוארטו ריקו. סרנדון השלימה את צילומי הסצנות שלה עד סוף יוני וטרוחיו אמר בתחילת יולי שהצילומים כמעט הסתיימו. הצילומים הסתיימו ב-18 ביולי בפוארטו ריקו.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחין בובי קריליק, הידוע בשם The Haxan Cloak, יספק את הפסקול של הסרט.[1]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2021, סוטו, דונט אלקוסר ומרידואניה קידמו את הסרט באירוע הווירטואלי של DC FanDome, שם הם דנו בהכנות שלהם לצילומים וחשפו אמנות קונספט לסרט. הקדימון הראשון לסרט הופץ ב-3 באפריל 2023, וחשף כי הסרט יתרחש בפאלמרה סיטי, מיקום חדש שנוצר עבור הסרט. בנוסף הוא גם נתן הצצה ראשונה לתלבושות של דן גארט וטד קורד, החיפושיות הכחולות הקודמות שניו לפני חיימה.[2]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לאקרנים בקולנוע בארצות הברית ב-18 באוגוסט 2023.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה מקור
2024 פרס סאטורן סרט גיבורי העל הטוב ביותר "בלו ביטל" מועמדות [3]
השחקן/ית הצעיר/ה הטוב/ה ביותר בסרט שולו מרידואניה זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלו ביטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Bobby Krlic (The Haxan Cloak) Scoring Angel Manuel Soto's 'Blue Beetle' | Film Music Reporter".
  2. ^ Couch, Aaron (2023-04-03). "DC's 'Blue Beetle' Trailer: An Alien Encounter Launches a Superhero". The Hollywood Reporter (באנגלית אמריקאית). ארכיון מ-3 באפריל 2023. נבדק ב-2023-04-03. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Patrick Hipes, ‘Avatar: The Way Of Water’, ‘Oppenheimer’, ‘Star Trek’ Series Lead Nominations For Genre-Focused Saturn Awards, Deadline, ‏2023-12-06 (באנגלית אמריקאית)