שמורת שיטה מלבינה בעמק האלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמורת שיטה מלבינה בעמק האלה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל

שְׁמוּרַת שיטה מלבינה בעמק האלה היא שמורת טבע בעמק האלה, אחת ממספר שמורות טבע בישראל של עצי שיטה מלבינה. גודל השמורה הוא 180 דונם, והיא הוכרזה ב-6 ביוני 2005.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הקמת המדינה היו בעמק האלה מאות עצים ושיחים של שיטה מלבינה פזורים בכל רחבי העמק. החקלאים של בית נתיף עיבדו את הקרקעות באזור סביב העצים. בשנות ה-50 עקרו חברי קיבוץ נתיב הל"ה את השיחים הפזורים בעמק והשאירו רק כמה מאות עצים לאורך הכביש ובתוך נחל האלה. בתחילת 1960 הוצע להכריז על אזור גידולם כשמורת טבע[1]. בשנות ה-80 הופנו הנוסעים באזור בכתבות למטיילים לשים לב ששדרת עצים קצרה של שיטה מלבינה בצידי הכביש[2]. בשנת 2005 הוכרזה השמורה באופן רשמי.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

השמורה שוכנת במזרח עמק האלה, לאורך נחל האלה מצפון לכביש 375, מכביש 38 במערב עד 2 ק"מ מזרחית לצומת האלה.

שביל ישראל חולף בשמורה.

צמחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשמורה נמצאת אחת מארבעת הריכוזים העיקריים של שיטה מלבינה בישראל, והיחיד הגדל בקרקעות סחף גירניות. סיבת צמיחת שיטה מלבינה בעמק האלה שנויה במחלוקת בין החוקרים. לדעת חלקם עצי השיטה הם שריד מתקופות קדומות לפני מאות אלפי שנים[3].

בשמורה נמצאים גם עצי אלה ארצישראלית, שיח-אברהם מצוי וקוצים שונים כמו: גדילן מצוי, ברקן סורי וקיפודן מצוי, ופרחים אחרים כמו תלתן הארגמן, כלך מצוי, חרדל, נורית אסיה ולוף מנומר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]