טינקרבל וסוד הכנפיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טינקרבל וסוד הכנפיים
Tinker Bell and the Secret of the Wings
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על "פיות דיסני" מאת חברת וולט דיסני
בימוי פגי הולמס
הופק בידי מאקול ויגרט
תסריט פגי הולמס, רוברטס גאנווי, ריאן רואו, טום רוג'רס
עריכה מארק רוזנבאום
מדבבים ראו כאן
מדבבים בעברית ראו כאן
מוזיקה ג'ואל מקנילי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני דיסניטון
Prana Studios (הנפשה)
חברה מפיצה Walt Disney Studios Home Entertainment (הפצה ביתית)
סרטי אולפני וולט דיסני (הפצה קולנועית)
פורום פילם (ישראל)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה אוקראינהאוקראינה 16 באוגוסט 2012
ארצות הבריתארצות הברית 31 באוגוסט 2012
ישראלישראל 13 בספטמבר 2012
משך הקרנה כ-75 דקות
שפת הסרט אנגלית (הסרט דובב לשפות נוספות, ביניהן עברית)
סוגה הנפשה ממוחשבת, פנטזיה, הרפתקאות
תקציב כ-30-35 מיליון דולר
הכנסות כ-67.5 מיליון דולר
סרט קודם טינקרבל והסוד הקסום
סרט הבא טינקרבל ופיית הפיראטים
סרטים בסדרה טינקרבל (סדרת סרטים)
www.disneyfairies.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טינקרבל וסוד הכנפייםאנגלית: Tinker Bell and the Secret of the Wings) הוא סרט פנטזיה והרפתקאות אמריקאי בהנפשה ממוחשבת משנת 2012, אשר משמש כסרט הרביעי באורך מלא בסדרת הסרטים "טינקרבל" הלוקחת חלק בזיכיון "פיות דיסני" שבבעלות חברת וולט דיסני. עלילת הסרט מתרחשת בתקופת החורף לאחר אירועי הסרט "טינקרבל והסוד הקסום" (2010), והיא עוקבת אחר טינקרבל שמתיידדת עם אחותה האבודה, פיית החורף פריווינקל, למרות האיסור על כך.

הסרט בוים ונכתב על ידי פגי הולמס, יחד עם כתיבתם של רוברטס גאנווי, ריאן רואו וטום רוג'רס. מפיק הסרט הוא מאקול ויגרט, והמלחין שלו הוא ג'ואל מקנילי, אשר הלחין גם את הסרטים הקודמים. עריכת הסרט נעשתה על ידי מארק רוזנבאום, כשעל תפקידו היה מועמד לפרס אנני לעריכה הטובה ביותר. הסרט הופק על ידי אולפני דיסניטון, כאשר הנפשתו נעשתה על ידי Prana Studios.

הקרנת הבכורה של הסרט הייתה באוקראינה ב-16 באוגוסט 2012. בארצות הברית הסרט הוקרן בהקרנה מוגבלת בבתי הקולנוע החל מ-31 באוגוסט 2012 עד ל-13 בספטמבר, כאשר לאחר מכן, ב-23 באוקטובר, הסרט הופץ לצפייה ביתית ב-DVD ובלו-ריי. בישראל הסרט הוקרן בדיבוב עברי בבתי הקולנוע החל מ-13 בספטמבר 2012, כאשר זה הסרט הראשון מסדרת הסרטים שלא מופץ ישירות לצפייה ביתית. הסרט בהפצתו הביתית הופץ על ידי Walt Disney Studios Home Entertainment, בהפצתו הקולנועית הופץ על ידי סרטי אולפני וולט דיסני ובהפצתו בישראל הופץ על ידי פורום פילם. סרט זה הוא הראשון בסדרת הסרטים שיצא לאקרנים כסרט תלת-ממד. אורך הסרט הוא כ-75 דקות.

כחלק משיווק הסרט יצא אלבום האוסף "Disney Fairies: Faith, Trust, and Pixie Dust", כמו כן נכתב ספר על עלילתו ויצא משחק רשת. לסרט נוצר פסקול שהיה מועמד לפרס אנני לפסקול הטוב ביותר בטקס פרסי אנני ה-40, כאשר הוא הפסיד לסרט "ראלף ההורס". שיר הנושא של הסרט הוא "The Great Divide" בביצוע McClain Sisters. בשנת 2014 יצא לסרט המשכון בשם "טינקרבל ופיית הפיראטים".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של פריווינקל (ימין) ואחותה טינקרבל (שמאל) עם מעיל כפי שלבשה בסרט

הסרט מתרחש לאחר אירועי הסרט "טינקרבל והסוד הקסום" (2010), והוא מתחיל כאשר הפיות מתכוננות להביא את החורף לעולם האחר. בזמן שפיות הטינקר עבדו על להכין סלי פתיתי שלג בשביל ינשופי השלג שייקחו אותם אל חורשות החורף, טינקרבל מתעניינת למה הם בעצמם לא יכולים להביא אותם לשם. בובל וקלנק ענו לפיה שזה לא אפשרי מפני שהם לא יסתדרו בקור ששם. טינקרבל, שמאוד סקרנית להגיע לחורשות החורף, מגלה שפוון מובילה לשם ארנבים כדי להכין אותם לשנת החורף. טינקרבל מציעה לעזור לפוון בעבודה והיא מסכימה לה, אך היא מזהירה אותה שאם היא תחצה את הגבול לחורשות החורף כנפיה עלולות להיפגע, ולכן היא לא יכולה להיכנס לשם. למרות האזהרות של פוון, כשהפיות מגיעות לגבול טינקרבל מחליטה לחצות אותו ונכנסת לחורשות החורף. כשהיא שם, הכנפיים שלה מתחילות לזהור, ולפני שהיא מספיקה לגלות למה, פוון לוקחת משם אותה. פוון מגלה שכנפיה של טינקרבל קפאו ולוקחת אותה למרפאה בשביל שיפשירו אותן. לאחר כשכנפיה הופשרו, טינקרבל יוצאת לחקור בספרייה על עניין הכנפיים הזוהרות. בספרייה, הפיה מוצאת ספר בנושא כנפיים ומגלה שהדף על כנפיים זוהרות חסר מפני שתולעת הספרים אכלה אותו. כשהיא שואלת את אחד הקוראים בספרייה אם הוא יודע משהו בנושא, הוא מספר לה שלא, אך מציע לה לפנות לכותב הספר שגר בחורשות החורף.

טינקרבל, שמחליטה לפגוש את כותב הספר, תוחבת את כנפיה במעיל ויוצאת לחורשות החורף כשהיא מסתתרת במשלוח של סלי פתיתי שלג שלוקחים ינשופי השלג. בגלל תאונה שעשה הינשוף שאסף את הסל שבו טינקרבל נמצאת, היא מתרסקת ומגלה שהספר נעלם. לורד מילורי מצא את הספר והחליט להעביר אותו לספרייה, שם נמצא האוצר, כותב הספר, כאשר טינקרבל הלכה אחריו. טינקרבל שנכנסה בסתר לספרייה, שמעה שיחה בין האוצר לפיית חורף שמספרת שגם כנפיה זוהרות. טינקרבל ששמעה זו ניגשה לפיה, ששמה פריווינקל, והאוצר סיפר להן שהן נולדו מאותו צחוק, דבר שהופך אותן לאחיות.

לאחר הגילוי, שתי הפיות מחליטות לבלות ביחד, למרות שזה יכול לסכן את טינקרבל. כשהן מגיעות ליער הכפור, פריווינקל מכירה לטינקרבל את חברותיה, גליס התוססת וספייק הסרקסטית. בביתה של פריווינקל, טינקרבל מכינה מדורה על מנת להתחמם, דבר שגורם לרצפה להימס. עקב המקרה, טינקרבל מבינה שלהישאר בחורשות החורף מסוכן בשבילה ומחליטה לעזוב את אחותה, אך היא מבטיחה לה שהיא תפגוש אותה שוב. כשטינקרבל חוזרת לאזור החם היא מספרת לחבריה מה קרה ויחד הם מכינים מכונה שומרת קור שתאפשר לפריווינקל לצאת מחורשות החורף, כך היא תוכל להכיר את חבריה. כשמגיעה לאזור החם, פריווינקל מתרגשת מדברים שאין בחורשות החורף ומכירה את חבריה של טינקרבל. לאחר זמן מה, המכונה מתחילה להפסיק לעבוד וטינקרבל וחבריה מחזירים את פריווינקל לחורשות החורף, שם בגובל נמצא לורד מילורי, שכועס מאוד על הנעשה ולא מסכים לפיות להיפגש יותר. טינקרבל, שמתנגדת להחלטה של לורד מילורי, נוזפת בו עד שלפתע מופיעה המלכה קלריון שמאוכזבת ממה שקרה. כשנכנס לחורשות החורף, לורד מילורי מפיל את המכונה שבנו טינקרבל וחבריה לתוך הנחל, שם היא נתפסת בין ענפים וגורמת לשלג לעבור לאזור החם של עמק הפיות.

לאחר מה שקרה, המלכה קלריון ולורד מילורי סיפרו לטינקרבל ופריווינקל בהתאמה למה אסור לחצות את הגבול. בסיפור סופר על שני פיות שהתאהבו, אחת מהאזור החם ואחד מהאזור הקר. כשהאהבה שלהם גדלה, אחד מהם חצה את הגבול וגרם לשבירת כנף, דבר שאין לו תרופה ואסור שיקרה שוב. לפתע, התקבלו חדשות על מצב חירום בו התגלה שהמכונה שהפיות בנו מייצרת שלג ללא הפסקה וגורמת לסופת שלגים אדירה. הפיות מצליחות לעצור את המכונה, אך השלג שיצרה גרמה לקור שעמד להגיע לעץ אבקת הפיות. המלכה קלריון אמרה שאם עץ אבקת הפיות יקפא הפיות לא יוכלו לעוף יותר. הפיות מהאזור החם, בשיתוף פיות מהאזור הקר, שיתפו פעולה על מנת למנוע מעץ אבקת הפיות לקפוא. לאחר שהצליחו במשימה, מתגלה שהסיפור שסיפרו המלכה קלריון ולורד מילורי הוא עליהם, ושללורד מילורי יש כנף שבורה. לבסוף, הוחלט לבטל את החוק שאסור לחצות את הגבול, ופיות החום והקור החלו לחיות יחדיו.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוספליי של דמויות מתוך הסרט, בכנס D23 Expo שהתרחש בשנת 2011

הדיבוב העברי של הסרט בוים על ידי אפרת קרצמן, והופק על ידי הדס מוזס.

שם הדמות מדבב/ת באנגלית מדבב/ת בעברית
טינקרבל מיי ויטמן מייה קדוש
פריווינקל לוסי הייל שירה נאור
רוזטה מייגן הילטי נועה גורן
אירידסה רייבן סימון הדר שחף-מעיין
סילברמיסט לוסי לו לורן סביר
פוון אנג'לה ברטיס מיכל רשף
וידיה פמלה אדלון עדי ארד
בובל רוב פאולסן מולי שולמן
שר הסתיו ג'ון דימאג'יו שמחה ברבירו
קלנק ג'ף בנט
האוצר דואי אוהד שחר
סלד מאט לנטר ערן מור
גליס גריי דליסל רויטל זלצמן
ספייק דבי ראיין דקלה הדר
הפיה מרי ג'יין הורוקס רונה בקרמן
טרנס ג'סי מקרטני לירון לב
נער כפור בן דיסקין
שר האביב סטיב ולנטיין דב רייזר
המלכה קלריון אנג'ליקה יוסטון יעל עמית
לורד מילורי טימותי דלטון צביקה פורמן
פיה חנון תומאס לנון גלעד קלטר
פיה רופאה ג'ודי בנסון הילה מערבי
שרת הקיץ קטי נג'ימי
פיה מזכירה קארי וולגרן טליה ברקאי
גבינה די בראדלי בייקר[1]

בנוסף דיבב אמנון וולף בדיבוב העברי פיה.

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2008 הוכרז על הפקת הסרט כאחד מהסרטים באורך מלא המתוכננים להיות בסדרת הסרטים "טינקרבל", אשר לוקחת חלק בזיכיון "פיות דיסני" שבבעלות חברת וולט דיסני[2]. הסרט הוא הסרט הרביעי באורך מלא בסדרת הסרטים, כאשר הוא משמש כהמשכון לסרט "טינקרבל והסוד הקסום" משנת 2010. העלילה שמופיעה בטריילר הראשוני של הסרט שונה מהעלילה הקיימת, כמו כן, על פי הטריילר, שם הסרט במקור היה אמור להיות "Tinker Bell and the Mysterious Winter Woods" ("טינקרבל וחורשות החורף המסתוריים")[3], לאחר ששם העבודה היה "Tinker Bell: A Winter Story" ("טינקרבל: סיפור חורף").

העבודה על הסרט נמשכה כשלוש שנים, וכחלק מהמחקר שלו הביאו מומחית שתדבר עם אחיות שהופרדו בילדתם, בדומה לטינקרבל ופריווינקל. כל הדמויות החדשות בסרט עוצבו על ידי ריטסוקו נוטני, כאשר השיער של פריווינקל עוצב על ידי קן פאבס[4]. בסרט זה מסופר שאסור לפיות החורף לצאת מחורשות החורף, דבר שמתברר כטעות מפני שבסרט "טינקרבל", המשמש כסרט הראשון בסדרת הסרטים, הם מופיעים בהגעתה של טינקרבל לעולם הפיות.

הקרנת הבכורה של הסרט הייתה באוקראינה ב-16 באוגוסט 2012. בארצות הברית הסרט הוקרן בהקרנה מוגבלת בבתי הקולנוע החל מ-31 באוגוסט 2012 עד ל-13 בספטמבר[5], כאשר לאחר מכן, ב-23 באוקטובר, הסרט הופץ לצפייה ביתית ב-DVD ובלו-ריי שכללו בתוכם גם את הסרט "משחקי עמק הפיות"[6]. בישראל הסרט הוקרן בדיבוב עברי בבתי הקולנוע החל מ-13 בספטמבר 2012[7], כאשר זה הסרט הראשון מסדרת הסרטים שלא מופץ ישירות לצפייה ביתית. בבתי הקולנוע הסרט הוקרן כסרט תלת-ממד, כאשר זהו הסרט הראשון בסדרת הסרטים שמוקרן כך[4]. מאוחר יותר הסרט שודר בערוצי טלוויזיה שונים, והופץ במקומות נוספים, ביניהם נטפליקס ודיסני+.

כחלק משיווק הסרט יצא אלבום האוסף "Disney Fairies: Faith, Trust, and Pixie Dust", הכולל שירים מתוך סרט זה ומסרטים קודמים שבסדרת הסרטים. במצעד אלבומי הילדים בארצות הברית מיקום השיא של האלבום הוא 16[8]. בהשראת הסרט נכתב ספר שעוקב אחר עלילתו, כמו כן יצא משחק רשת בשם "Winter Woods Crossing"[9].

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

McClain Sisters, מבצעות שיר הנושא של הסרט

הסרט הולחן על ידי ג'ואל מקנילי, אשר הקליט את הלחנים של הסרטים הקודמים בסדרת הסרטים. מקנילי סיפר על הלחנים "ניסיתי לקבל שני עולמות מוזיקליים נפרדים. הזהות המוזיקלית של חורשות החורף מורכבת מצלילים זכוכיתיים גבוהים מאוד. השתמשתי בכוסות יין מקריסטל ובצלילים מאוד שקופים אחרים כדי לתת תחושת קור. זה מנוגד למרקם החם יותר של עמק הפיות"[10]. שיר הנושא של הסרט הוא "The Great Divide" בביצוע McClain Sisters, כאשר הופק לו קליפ בכיכובן והוא מופיע בכתוביות הסיום של הסרט[11]. השיר גם מופיע בסרט כאשר טינקרבל ופריווינקל מבלות ביחד, כאשר בגרסה העברית השיר בוצע על ידי נעמה לוי. שיר הפתיחה של הסרט, "We'll Be There", בוצע במקור על ידי סידני סיירוטה מההרכב המוזיקלי Echosmith ובעברית על ידי משי קלינשטיין. ניהול המוזיקה בדיבוב העברי נעשה על ידי שרון כהן[12].

פסקול הסרט, שנקרא "Secret of the Wings", יצא על ידי וולט דיסני רקורדס בשנת 2018 והוא כולל 27 רצועות. בטקס פרסי אנני ה-40 הוא היה מועמד לפרס אנני לפסקול הטוב ביותר, אך הפסיד לסרט "ראלף ההורס"[13].

Secret of the Wings[14]
מס' שםביצוע משך
1. Opening Poem   0:37
2. We’ll Be There סידני סיירוטה 1:55
3. Snowy Owls   1:44
4. Runaway Bunny   0:20
5. Stepping Into Winter   1:13
6. Searching For Clues   1:48
7. Making Winter Clothes   0:51
8. The Stowaway   2:18
9. The Journey Begins   2:45
10. Tink And Peri Meet, The Story   3:57
11. The Great Divide McClain Sisters 2:33
12. Peri Wants To Go to Pixie Hollow   1:28
13. Say Goodbye   1:36
14. Peri Crosses Over   2:04
15. The Great Divide (Reprise) McClain Sisters 1:41
16. Peri Falls   2:37
17. Lord Mallory Forbids   2:59
18. Queen Clarion’s Story   1:51
19. The Weather Turns   3:01
20. Frost Fairies Come To Help   3:43
21. To The Rescue   2:09
22. The Storm Hits   1:23
23. The Thaw   1:49
24. Tink’s Broken Wing   1:51
25. The Wing Heals   1:43
26. New Beginnings   1:32
27. The Great Divide (EC version) McClain Sisters 3:01

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרוויח ממכירות הכרטיסים ברחבי העולם כ-51,507,647 דולר[15], כאשר הוא סך הכל הרוויח כ-67.5 מיליון דולר מתקציב של 30-35 מיליון דולר[16]. באתר "Rotten Tomatoes" הסרט מחזיק בדירוג אישור של 62%, על סמך עשרים ואחת ביקורות[17]. על הסרט כתב רמי רוטנברג באתר "הארץ":

"התסריט נצמד לנוסחה הקלאסית (והמנצחת) של דיסני, ולא סוטה ממנה ולו לסצנה אחת. דווקא בסרט שעוסק ביתרונות הרבים של בחינת הגבולות ניתן היה לצפות למעט משיכות מכחול פזיזות וליציאה מהשורות – אם כי מצד שני המבנה הכל כך מדויק של התסריט מאפשר לחיצות אפקטיביות במיוחד על בלוטות הרגש של הצופים, הצעירים והמבוגרים. הצד הוויזואלי של "טינקרבל וסוד הכנפיים", כיאה לסרט פיות קלאסי, הוא עז צבעים בעולם החום ומהלל את יופיים וייחודם של פתיתי השלג המתעופפים בחורשות החורף – ובאופן כללי תורם לקסם של הסרט. המוזיקה היא מוזיקת דיסני "קלאסית" מתוקה להפליא, שמתעופפת לפרקים אל מעבר לגבול הקיטש."[18]

מארק רוזנבאום, עורך הסרט, היה מועמד בטקס פרסי אנני ה-40 לפרס אנני לעריכה הטובה ביותר, אך הפסיד לניקולס סי סמית', עורך הסרט "אמיצה"[13].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נישאר הדיבוב המקורי בדיבוב העברי
  2. ^ ווייד סמפסון, Tinker Bell Talks To Me, באתר MousePlanet‏, 20 באוגוסט 2008
  3. ^ Tinker Bell and the Mysterious Winter Woods Movie Trailer 2011 HD, באתר יוטיוב
  4. ^ 1 2 שילה רוברטס, 25 Things to Know from Our Visit to DisneyToon Studios for SECRET OF THE WINGS, באתר Collider,‏ 19 באוגוסט 2012
  5. ^ BWW News Desk‏, El Capitan Theatre Screens SECRET OF THE WINGS, Now thru 9/13, באתר TV Theater News‏, 31 באוגוסט 2012
  6. ^ ברט נחמן, Disney In Depth: Blu-ray Review: Secret Of The Wings, באתר Geeks of Doom‏, 25 באוקטובר 2012
  7. ^ טינקרבל וסוד הכנפיים, באתר סרט
  8. ^ Disney Fairies: Faith, Trust and Pixie Dust, באתר AllMusic
  9. ^ ♡ Disney Fairy - Winter Woods Crossing Part I Great Adventure Game For Little Kids, באתר יוטיוב
  10. ^ ג'רמי נויר, Secret Of The Wings Composer Joel McNeely gives wings to Tinkerbell’s latest adventure!, באתר Animated Views‏, 24 באוקטובר 2012
  11. ^ McClain Sisters 'Great Divide' Music Video for Disney's Tinker Bell and the Secret of the Wings, באתר יוטיוב
  12. ^ טינקרבל וסוד הכנפיים, באתר אמאבא
  13. ^ 1 2 טקס פרסי אנני ה-40, באתר פרס אנני
  14. ^ Tinker Bell Secret of the Wings Soundtrack Promo By Joel Mcneely, באתר Tanikal‏, 21 במאי 2018
  15. ^ טינקרבל וסוד הכנפיים, באתר Box Office Mojo
  16. ^ פמלה מקלינטוק, How Tinker Bell Became Disney’s Stealthy $300 Million Franchise, באתר הוליווד ריפורטר, 3 באפריל 2014
  17. ^ טינקרבל וסוד הכנפיים, באתר Rotten Tomatoes
  18. ^ רמי רוטנברג, סרטי ילדים: הפיה הטובה מאד, באתר הארץ, 13 בספטמבר 2012